Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 17:54 uur
Home Blog Pagina 61

Dachser groeit door overnames

WADDINXVEEN/KEMPTEN – De internationale logistieke dienstverlener Dachser groeide aanzienlijk in 2024, met een omzetgroei van 13 procent die de omzet boven de grens van 8 miljard bracht naar 8,027 miljard euro. Het familiebedrijf noteerde ook aanzienlijke jaar-op-jaar stijgingen in andere belangrijke cijfers, zoals het aantal medewerkers (+3.300), locaties (+56) en palletplaatsen in de warehouses (+720.000).

Deze groei is grotendeels te danken aan de overnames van DACHSER & FERCAM Italia, Frigoscandia en Brummer, die in 2024 voor het eerst op de balans zullen verschijnen. Puur organisch, dus exclusief overnames, groeide Dachser met 4,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit was te danken aan het veerkrachtige Europese groupagenetwerk en tariefstijgingen in lucht- en zeevracht. De vervoerde volumes stegen met 7,6 procent tot ongeveer 83,2 miljoen zendingen, terwijl de tonnage met 10,2 procent toenam tot ongeveer 44,1 miljoen.

Er was een gebrek aan groei-impuls vanuit Duitsland en Europa voor een meer dynamische ontwikkeling: ‘’Hoge kosten, industriële productie en een daling van de particuliere consumptie hadden ook een impact op onze activiteiten. Tegelijkertijd betekenden de vele crises waarmee we momenteel wereldwijd worden geconfronteerd een voortdurende stresstest voor onze klanten, en dus ook voor ons,” aldus Burkhard Eling, CEO van Dachser.

Investeren tijdens de crisis versterkt het concurrentievermogen

Dachser heeft zijn financiële stabiliteit en kracht gebruikt om aanzienlijk te investeren. In 2024 verdubbelde de logistieke dienstverlener zijn uitgaven voor bedrijfsovernames, vestigingen in het netwerk, werknemers, digitalisering en klimaatbeschermingsmaatregelen, zoals de uitbreiding van e-mobiliteit, tot ongeveer 490 miljoen euro in vergelijking met het voorgaande jaar. Extra investeringen van bijna 400 miljoen euro in Dachser’s netwerk zijn gepland voor 2025.

“Wie in tijden van laagconjunctuur verstandig en consequent investeert, zal de volgende opleving met de wind in de zeilen ingaan’’, zegt Eling. ‘Met dit anticyclische bedrijfsbeleid zijn we al sterker en concurrerender uit eerdere crises gekomen. Dat zal ook deze keer weer het geval zijn.’’

Het aantal werknemers bij Dachser is in 2024 met 3.300 toegenomen tot ongeveer 37.300, terwijl het aantal locaties wereldwijd met 56 is gestegen tot 433. De overnames van vorig jaar in Italië, Noord-Europa, Duitsland en Oostenrijk zijn ook hier zichtbaar. De joint venture in Japan, die in 2024 van start ging, is ook voor het eerst opgenomen in de cijfers.

Bedrijfsontwikkeling in detail

Dachser’s Road Logistics business field – dat transport en opslag van industriële en consumentengoederen (European Logistiscs) en levensmiddelen (Food Logistics) omvat – verhoogde zijn omzet met 10,9 procent tot 6,4 miljard in 2024.

De omzet van de business line European Logistics steeg met 8,1 procent tot ongeveer 4,8 miljard euro. Het aantal zendingen steeg met 6,5 procent en de tonnage met 2,8 procent. De ontwikkelingen bij de Europese business units van Dachser werden gedreven door hoge kostendruk in de belangrijkste industrieën, toenemende prijsgevoeligheid bij klanten en toegenomen concurrentie als gevolg van een zwakke vraag naar transport en opslag. ‘’Het feit dat we niet alleen konden groeien door overnames, maar ook organisch in een stagnerende markt, bewijst het vertrouwen dat onze klanten stellen in de hoge betrouwbaarheid en kwaliteit van ons netwerk,’’ zegt Eling.

De business line Food Logistics heeft een nieuwe Europese dimensie gekregen dankzij de integratie van Müller in 2023 en van Frigoscandia en Brummer in 2024. De omzet steeg met precies 20 procent tot ongeveer 1,7 miljard euro, de zendingen namen met 14,3 procent toe tot ongeveer 12,4 miljoen en de tonnage steeg met 31,5 procent tot ongeveer 13,9 miljoen ton. Eling zegt: “We hebben bedrijven overgenomen die met succes bedrijfsgebieden hebben ontwikkeld die verder gaan dan de logistiek van verse producten, die zich richten op aanvullende klantsegmenten en markten in Europa en, last but not least, die over een aanzienlijk eigen wagenpark beschikken. Dit alles maakt deel uit van de nieuwe strategische marktpositionering van Dachser Food Logistics.’’

De omzet in de business field Air & Sea Logistics steeg met precies 22 procent tot ongeveer 1,6 miljard euro in 2024. Dachser profiteerde vooral van bijzondere ontwikkelingen op de korte termijn waardoor de vrachtprijzen in de lucht- en zeevracht stegen. Deze omvatten de crisis met capaciteitsknelpunten op de Rode Zee en de e-commerce business tussen China en Europa.

De combinatie van transport, opslag en klantspecifieke diensten met toegevoegde waarde, contractlogistiek, speelde ook een belangrijke rol in de groeistrategie van Dachser in 2024. Door investeringen in uitbreiding en de capaciteiten van de overgenomen bedrijven steeg het aantal palletplaatsen met ongeveer 720.000 tot een totaal van 3,8 miljoen. Klanten van Dachser kunnen nu gebruik maken van warehouseservices op 190 locaties wereldwijd.
Burkhard Eling verwacht nog een zeer uitdagend jaar voor de logistiek in 2025, met slechts een lichte groei-impuls vanuit Europa. “We zien dat de economische prestaties in Europa grotendeels stagneren en gepaard gaan met enkele pijnlijke capaciteitsaanpassingen. Dit betekent ook dat we te maken hebben met transformatieprocessen in belangrijke industrieën zoals de auto-industrie en energie-intensieve sectoren zoals de chemische industrie.” Daarnaast nemen de wereldwijde onzekerheden en het risico op economische terugval als gevolg van protectionisme, de dreiging van prijsheffingen en tegenheffingen en geopolitieke conflicten toe.

In deze context is groei buiten Europa belangrijk voor Dachser. “We zullen onze aandacht steeds meer richten op het versterken van onze aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en Azië en het verbinden van deze markten met ons unieke concurrentievoordeel, ons Europese groupagenetwerk. Hoe breder onze wereldwijde aanwezigheid, hoe groter onze veerkracht,” zegt Eling.

Bedrijfsontwikkeling in Nederland

Dachser Nederland kan terugblikken op een jaar van groei en vooruitgang. Ondanks geopolitieke spanningen en uitdagende marktomstandigheden realiseerde de logistieke dienstverlener in 2024 verdere groei en versterkte het zijn positie op de markt. Ten opzichte van 2023 steeg de omzet met 4,9 procent tot ruim 380,8 miljoen euro. Met 1.088 medewerkers, verdeeld over tien vestigingen, werden meer dan 2,1 miljoen zendingen verwerkt met een tonnage van bijna 975.000 ton.

Dachser Nederland zette in 2024 sterk in op duurzame groei, uitbreiding en innovatie binnen zowel Road Logistics als Air & Sea Logistics. Een belangrijke ontwikkeling was de verdere integratie van Müller Fresh Food Logistics, inclusief de toetreding tot het European Food Network. Ook visueel werd deze verandering zichtbaar, met de eerste trucks in Dachser-kleuren en trailers van Müller Fresh Food Logistics die zijn voorzien van het Dachser-logo.

Daarnaast werd in Waddinxveen een nieuw warehouse in gebruik genomen, waarmee de opslagcapaciteit werd uitgebreid met 6.900 m² en 10.000 extra palletplaatsen. Verder werd de huurovereenkomst getekend voor een nieuw pand in Waddinxveen: het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. Binnen Air & Sea Logistics breidde Dachser zijn diensten verder uit met de opening van een Container Freight Station (CFS) in Waddinxveen, waar zendingen vanuit het Dachser-netwerk worden gebundeld voor wereldwijde verzending via Rotterdam.
Net als in Nederland lieten ook de andere landen binnen de Benelux-regio in 2024 positieve ontwikkelingen zien. Hoewel de marktomstandigheden uitdagend bleven, wist Dachser in zowel België als Luxemburg stabiliteit en groei te realiseren op verschillende fronten.

“2024 laat zien dat we als Benelux-regio in staat zijn om onder uitdagende omstandigheden door te groeien en structureel te versterken,” zegt Aat van der Meer, Managing Director van Dachser Benelux. “We bouwen stap voor stap verder aan een geïntegreerd netwerk waarin samenwerking, kwaliteit en een lange termijn visie centraal staan. Die aanpak stelt ons in staat om onze klanten blijvend betrouwbare en toekomstgerichte oplossingen te bieden.”

De jaaromzet binnen de Benelux overschreed opnieuw de grens van een half miljard euro en kwam, met een stijging van 3,5 procent, uit op 543,3 miljoen euro. De 1.478 medewerkers, verdeeld over vijftien vestigingen binnen de Benelux, verwerkten 3,6 miljoen zendingen met een tonnage van 1,5 miljoen ton.

Vrachtwagen tegen de vangrail op A17 [+foto’s]

Foto: SQVision

MOERDIJK – Op de A17 bij Moerdijk is donderdagochtend een vrachtwagen in de vangrail terechtgekomen.

Op dit moment is niet bekend waardoor de chauffeur van de weg is geraakt.

Verkeer gaat over de vluchtstrook, meldt een weginspecteur op X.

Foto: Weginspecteur Ivo | X

De chauffeur wordt in de ambulance nagekeken.

Er zijn twee rijstroken dicht wat voor een fikse file zorgt.

Vijf jaar cel voor ondernemer wegens invoer ruim 180 kilo cocaïne

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft vandaag, donderdag 3 april, een ondernemer veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf voor het medeplegen van de invoer van ruim 180 kilo cocaïne. De drugs waren verborgen in ladingen gember en bananen uit Costa Rica en Peru.

De verdachte gebruikte zijn bedrijven om de cocaïnetransporten te faciliteren. Zo werd cocaïne van 113,8 kilo gevonden in een lading gember in zijn loods in Heerhugowaard. Bij een ander transport werd 71,1 kilo cocaïne-pasta aangetroffen in dozen bananen die via de haven van Antwerpen naar Europa kwamen.

De rechtbank oordeelde dat verdachte opzettelijk betrokken was bij het faciliteren van deze drugstransporten. Hij vormde daarmee een cruciale schakel in de internationale cocaïnehandel en heeft bijgedragen aan het voortbestaan ervan. De rechtbank sprak hem echter vrij van betrokkenheid bij een eerdere cocaïnesmokkel van 245 kilo in Vlissingen wegens gebrek aan concreet bewijs, hoewel er sterke aanwijzingen waren dat hij ook hiervan op de hoogte was.

Volgens de rechtbank wijzen schimmige bedrijfsconstructies en verdachte handelingen rondom het wijzigen van vrachtbrieven op criminele intenties. De verdachte kreeg een lagere straf dan de officier van justitie eiste, omdat niet alle feiten bewezen werden geacht. Ook zag de rechtbank af van een geldboete omdat onvoldoende duidelijk werd dat verdachte financieel profijt had gehad van zijn handelen.

De BMW X5M van verdachte, die bij het onderzoek in beslag werd genomen, wordt voorlopig bewaard totdat duidelijk is wie de rechtmatige eigenaar is.

Rutte: geen plotselinge terugtrekking van VS uit Europa

RUSSEL – NAVO-chef Mark Rutte zegt dat de Verenigde Staten hun militaire aanwezigheid in Europa niet “plotseling” zullen beëindigen. Daar zijn geen plannen voor, aldus Rutte voorafgaand aan een overleg met de buitenlandministers van de NAVO-lidstaten.

De secretaris-generaal verklaarde dat de VS als wereldmacht op meerdere terreinen actief willen zijn. Het is volgens Rutte al jaren bekend dat de VS zich meer op Azië willen richten en willen dat Europa meer uitgeeft aan defensie.

Het NAVO-overleg in Brussel is het eerste met de nieuwe Amerikaanse minister Marco Rubio. Landen in Europa vragen zich af of ze nog op de regering van Donald Trump kunnen rekenen. De VS zijn volgens Rutte nog steeds een betrouwbare bondgenoot.

Het overleg gaat ook over de verhoging van de NAVO-norm, de hoogte van de defensie-uitgaven van lidstaten, en de steun aan Oekraïne.

Negen jaar cel voor invoer honderden kilo’s cocaïne via Schiphol

HAARLEM – De rechtbank Noord-Holland heeft een man veroordeeld tot negen jaar gevangenisstraf voor het medeplegen van invoer van honderden kilo’s cocaïne via luchthaven Schiphol.

De rechtbank acht bewezen dat de verdachte betrokken was bij de smokkel van twee grote partijen cocaïne, van respectievelijk ongeveer 300 en 258 kilogram. Daarnaast was hij actief betrokken bij voorbereidende handelingen voor nog meer drugstransporten.

De drugs werden tussen augustus 2020 en februari 2021 vanuit Ecuador naar Nederland vervoerd, verborgen in ladingen bloemen. De verdachte communiceerde hierbij via versleutelde cryptotelefoons, zoals Encrochat en SKY ECC. Uit onderschepte berichten bleek dat hij een centrale organiserende rol vervulde en contact onderhield met medeverdachten en corrupte luchthavenmedewerkers.

Volgens de rechtbank vormt cocaïnehandel een ernstige bedreiging voor de samenleving vanwege de hiermee samenhangende geweldscriminaliteit en corruptie. Hoewel de verdachte geen geweld gebruikte en eerder niet werd veroordeeld, ziet de rechtbank in zijn belangrijke organisatorische rol en de omvang van de drugshandel aanleiding tot het opleggen van een zware gevangenisstraf.

De voorlopige hechtenis van de verdachte werd direct na de uitspraak hervat. Zijn advocaat had vrijspraak gepleit, maar dit verweer werd verworpen.

Zorgbemiddelingsbureau krijgt boete van 775.000 euro wegens inzet personeel met valse diploma’s

ARNHEM – Een bemiddelingsbureau in de zorg uit Arnhem is door het Openbaar Ministerie (OM) beboet met 775.000 euro wegens het gebruik van valse diploma’s en documenten bij de inzet van uitzendkrachten in zorginstellingen. Het gaat om een strafbeschikking wegens valsheid in geschrifte.

Uit onderzoek blijkt dat het bureau in de periode van september 2019 tot en met juli 2020 tientallen ongekwalificeerde zorgmedewerkers aan het werk heeft gezet met behulp van vervalste zorgdiploma’s, nep-uittreksels uit het diplomaregister en valse Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG’s).

De zaak kwam aan het rollen nadat de Inspectie Gezondheid en Jeugd (IGJ) in 2020 meerdere signalen ontving dat het bemiddelingsbureau onbevoegd personeel detacheerde bij diverse zorginstellingen. Dit leidde tot een strafrechtelijk onderzoek onder leiding van het Functioneel Parket van het OM. Bij een doorzoeking werden diverse vervalste documenten aangetroffen.

Het strafrechtelijk onderzoek heeft inmiddels geleid tot meerdere strafzaken tegen betrokkenen. Niet alleen het bureau zelf, maar ook uitzendkrachten die met valse papieren in de zorg werkten, worden vervolgd.

De boete van 775.000 euro bestaat uit twee onderdelen: een ontnemingsbedrag van 641.000 euro, wat het bureau volgens het OM wederrechtelijk heeft verdiend, en een geldboete van 134.000 euro. Volgens het OM is dit een passende straf, aangezien aan een rechtspersoon geen andere sanctie dan een geldboete kan worden opgelegd. Het onderzoek naar de betrokken natuurlijke personen loopt nog.

Kraanwagen gekanteld in Vlaketunnel, chauffeur gewond

Foto: HVZeeland

SCHORE – De Vlaketunnel (A58) is momenteel in beide richtingen afgesloten omdat in de tunnel een kraanwagen is gekanteld. Dat meldt de politie.

De chauffeur is gewond maar aanspreekbaar, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 10.40 uur. Naast de ambulancedienst en de politie is ook de brandweer opgeroepen.

Al snel na het ongeval werd de tunnel in beide richtingen afgesloten. Richting Vlissingen is de rijbaan weer vrij. Richting Bergen op Zoom blijft de vermoedelijk nog tot in de avond afgesloten.

Hoe lang de afsluiting nog gaat duren, is nog niet duidelijk.

Jeroen Eijsink niet langer CEO van Girteka

VILNIUS – De Girteka Group maakt bekend dat Edvardas Liachovičius, tot op heden lid van de Raad van Bestuur, per 2 april is benoemd tot CEO van het bedrijf. Hij volgt daarmee Jeroen Eijsink op, die vanwege persoonlijke redenen na bijna twee jaar afscheid neemt van zijn functie als CEO.

Eijsink blijft wel aan Girteka verbonden als strategisch adviseur om de overgang soepel te laten verlopen.

“Namens het bestuur en de gehele organisatie wil ik Jeroen oprecht bedanken voor zijn toewijding, visie en belangrijke bijdragen tijdens een periode van transformatie”, aldus Liachovičius, de nieuwe CEO van Girteka Group.

Girteka blijft zich richten op het versterken van haar positie als marktleider in het wegvervoer door te investeren in moderne bedrijfsmiddelen, digitale oplossingen en duurzame groei.

“Onze prioriteiten blijven gericht op het realiseren van commerciële en operationele uitmuntendheid, het verhogen van de efficiëntie en het creëren van waardevolle en winstgevende groei voor alle betrokken partijen”, aldus Liachovičius.

Edvardas Liachovičius was van 2008 tot 1 augustus 2023 ook als CEO werkzaam binnen het Girteka.

Klever: door heffingen Trump staan veel banen op het spel

DEN HAAG – De nieuwe Amerikaanse importtarieven zijn “heel slecht nieuws” voor Nederland en Europa, zegt minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel, PVV).

De Verenigde Staten zijn buiten de EU de belangrijkste handelspartner van Nederland en “er staan dus veel banen op het spel”, aldus de bewindsvrouw donderdag.

De Amerikaanse president Donald Trump kondigde een dag eerder een importheffing van 20 procent op producten uit de Europese Unie aan. Dat is volgens hem een reactie op hoge heffingen van de EU op Amerikaanse producten.

Klever zegt dat de EU helemaal geen hoge heffingen heeft. “Trump haalt er een heleboel andere dingen bij.”

Personeelstekort transportsector blijft grootste zorg ondanks herstel arbeidsmarkt

ZOETERMEER – In het vierde kwartaal daalt het aantal faillissementen en neemt de werkgelegenheid toe in de sector transport en logistiek. Tegelijkertijd blijft het personeelstekort een groot knelpunt. Dat blijkt uit de nieuwste Sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Het aantal vrachtwagenchauffeurs daalt opnieuw, terwijl het aantal openstaande vacatures op jaarbasis toeneemt.

Minder chauffeurs, meer vacatures

Het totaal aantal werknemers in de sector steeg licht naar 167.851 (+0,9 procent ten opzichte vanpersoneelstekort Q4 2023), maar het aantal vrachtwagenchauffeurs daalde met 1,8 procent. Er zijn eind 2024 nog 91.888 chauffeurs actief, terwijl er tegelijkertijd 6.850 vacatures openstonden – 500 meer dan een jaar eerder. De uitstroom van chauffeurs is al acht kwartalen op rij hoger dan de instroom.

Vrouwen in transport en logistiek

Het aandeel vrouwen in de sector groeit gestaag. In 2024 is 13 procent van de werknemers vrouw, tegenover 11 procent in 2017 en 10 procent in 2014. Ook bij vrachtwagenchauffeurs is een stijging zichtbaar: eind 2024 is 5 procent van alle chauffeurs vrouw. In 2017 was dit nog 3 procent en in 2014 2 procent. Het vergroten van de instroom van vrouwen helpt om het personeelstekort terug te dringen. Gerichte werving, flexibele werktijden en aandacht voor een inclusieve werkomgeving dragen bij aan deze positieve trend.

Oudere chauffeurs, flexibeler inzet

De sector vergrijst verder. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs steeg naar ruim 45 jaar. Onder niet-chauffeurs daalde de gemiddelde leeftijd naar ongeveer 39 jaar. Tegelijkertijd is er een toename van flexibele contracten. Het aandeel oproepkrachten ligt op 21,3 procent en ook het aantal parttimers stijgt – onder chauffeurs van 12 procent naar 13 procent.

Belemmeringen voor bedrijfsvoering door tekort aan personeel

Begin 2025 geeft 44 procent van de ondernemers in het ‘Vervoer over land’ aan dat personeelstekort hun grootste belemmering is, dat is iets minder dan een jaar eerder (47 procent). De spanning op de arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft in de meeste regio’s hoog, ondanks een lichte afname in enkele gebieden ten op zichte van een kwartaal eerder. Ook het aantal nieuw ontstane vacatures ligt met 6.450 duidelijk hoger dan een jaar eerder.

Uitstroom neemt toe

De uitstroom naar pensioen neemt in 2024 met 3,9 procent toe ten opzichte van 2023. Ook de reguliere uitstroom, bijvoorbeeld naar andere sectoren of uitkeringen, stijgt. De uitstroom piekt rond 67 jaar en 22 jaar, wat onderstreept dat zowel vergrijzing als verloop bij jonge krachten speelt.

Vooruitzichten

Ondernemers zijn voorzichtig positief over personeelsgroei in de komende maanden, maar blijven negatief over het economisch klimaat. De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt om structurele aandacht voor behoud en instroom van personeel.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

Duitse autobranche: minder economische groei en banen om tarieven

BERLIJN – De “verstrekkende” importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump woensdag heeft aangekondigd drukken de wereldwijde economische groei en kosten banen, stelt de Duitse autobrancheorganisatie VDA. Die dringt er bij de Europese Unie op aan “met de nodige daadkracht” op te treden en snel vrijhandelsverdragen met de Verenigde Staten te sluiten. Dat land is een belangrijke exportmarkt voor de Duitse auto-industrie.

De nieuwe heffingen “creëren alleen maar verliezers”, meldt VDA. De Amerikaanse regering heeft woensdag bevestigd dat importheffingen van 25 procent op auto’s donderdag ingaan. Ook kondigde Trump een importheffing van 20 procent op producten uit de EU aan.

De autoheffingen treffen jaarlijks meer dan 460 miljard dollar aan import van voertuigen en auto-onderdelen. Dit komt naar voren uit een analyse door Reuters van de tariefcodes in het Federal Register voor officiële bekendmakingen. De heffing van 25 procent op auto-onderdelen gaat vanaf 3 mei in en bevat volgens het persbureau bijna 150 categorieën, waaronder motoren, banden, lithium-ionbatterijen en schokdempers.

Autofabrikanten hebben ook gereageerd op de maatregelen van Trump. Zo voert het Duitse Volkswagen volgens The Wall Street Journal een “importheffing” in op voertuigen die worden geraakt door de autoheffingen. De automaker heeft dealers laten weten medio april meer details te geven en tegen eind deze maand de betreffende voertuigen aan te wijzen. Ook heeft Volkswagen het vervoer per trein van voertuigen uit Mexico tijdelijk stilgezet en houdt het schepen met auto’s uit Europa in de haven, blijkt volgens de krant uit een bericht aan dealers.

Illegale sigarettenfabriek ontdekt: miljoenen sigaretten en kilo’s tabak in beslag genomen

AALSMEER/AMSTELVEEN – In een gezamenlijk onderzoek van politie, gemeente en Douane is op dinsdag 13 maart een illegale sigarettenfabriek opgerold. In twee bedrijfspanden in Aalsmeer en Amstelveen zijn zo’n 4,5 miljoen sigaretten, circa 2.800 kilogram aan tabak en een grote hoeveelheid materiaal voor de productie van illegale sigaretten aangetroffen. Daarnaast zijn twee verdachten aangehouden.

Het onderzoek begon na een melding van een verdachte situatie bij een pand in Aalsmeer. Tijdens een controle, uitgevoerd door de gemeente Aalsmeer en de politie, werd al snel duidelijk dat er sprake was van onregelmatigheden. Zo was er gerommeld met elektriciteit en waren er slaapvertrekken ingericht in het bedrijfspand, een duidelijke aanwijzing dat mensen er langdurig verbleven, vermoedelijk om illegale werkzaamheden te verrichten, meldt de politie.

Bij nader onderzoek door het Netwerk Ondermijning Mainports en de Douane werd ook een link gelegd met een ander pand in Amstelveen. Daar werd de grootschalige illegale productie daadwerkelijk aangetroffen. De omvang van de vondst is aanzienlijk: naast miljoenen sigaretten en duizenden kilo’s tabak werden ook machines en andere productiemiddelen voor het vervaardigen van sigaretten in beslag genomen.

Het zogenoemde ‘smoke’-team van de FIOD en de Douane heeft het onderzoek overgenomen. Alle goederen zijn afgevoerd; daarvoor waren meerdere vrachtwagens nodig. De twee verdachten, mannen van 36 en 37 jaar met de Armeense nationaliteit, zijn aangehouden en worden verhoord.

De ontmanteling van deze fabriek is een nieuwe klap voor de georganiseerde criminaliteit die zich bezighoudt met de productie van illegale tabaksproducten, een fenomeen dat zowel de schatkist als de volksgezondheid schaadt.

Minister VS waarschuwt landen nieuwe heffingen niet te vergelden

WASHINGTON – Handelspartners van de Verenigde Staten voor wie de nieuwe Amerikaanse importheffingen gelden, moeten niet met tegenmaatregelen komen. Hiervoor waarschuwt de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent in Amerikaanse media.

Onder meer de Europese Unie zei een pakket tegenmaatregelen voor te bereiden als verdere onderhandelingen met de VS mislukken. Ook China beloofde tegenmaatregelen te nemen.

“Mijn advies aan elk land op dit moment is, ga niet vergelden”, zei hij tegen Fox News. “Neem het in je op en laten we kijken hoe het loopt. Als je vergeldt volgt escalatie. Als je niet vergeldt, is dit het hoogtepunt.”

FedEx verbetert logistieke mogelijkheden met nieuwe locatie in Amsterdam

AMSTERDAM – Federal Express Corporation, ‘s werelds grootste exprestransportbedrijf, kondigt vandaag aan een nieuwe first- en last mile locatie in Amsterdam in gebruik te hebben genomen. De volledig geïntegreerde faciliteit versterkt de positie van FedEx als een toonaangevende supply chain speler in Nederland, met verbeterde sorteercapaciteit en innovatieve technologieën die zowel de efficiëntie verhogen als de strategie voor elektrificatie van het wagenpark ondersteunen.

De nieuwe locatie, waar FedEx zowel vracht- als pakketdiensten uitvoert, is strategisch gelegen naast Schiphol Airport en naadloos geïntegreerd in het uitgebreide Europese wegennetwerk van FedEx via de road-hub in Duiven. Hierdoor hebben klanten directe verbindingen met 45 markten in Europa.

De faciliteit verbetert de FedEx-operatie op meerdere manieren. De magazijnoppervlakte van 16.000 vierkante meter is een ruime verdubbeling ten opzichte van de vorige locatie. Tijdens de ochtend- en avonddiensten werken ongeveer vijftig magazijnmedewerkers met geavanceerde sorteertechnologieën, die de sorteercapaciteit hebben verdrievoudigd tot 4.500 pakketten per uur. Daarnaast detecteert de sorteermachine automatisch of een zending, die in aanmerking komt voor douane-controles, vrij is om geleverd te worden.

Het geoptimaliseerde sorteerproces maakt het mogelijk om pakketten direct in meer dan 100 voertuigen te laden, waardoor procestijden aanzienlijk worden verkort en chauffeurs eerder de weg op kunnen. In het pand is eveneens plek voor 290 kantoormedewerkers. In een select aantal postcode-gebieden profiteren klanten van verbeterde cut-off tijden, waardoor ze meer tijd hebben om hun zendingen voor te bereiden. Daarnaast kunnen klanten hun zendingen op de nieuwe locatie ophalen.

Ergonomische werkomgeving

De nieuwe faciliteit biedt niet alleen operationele voordelen, maar ook medewerkers gaan erop vooruit. Zo hield FedEx tijdens het complexontwerp extra rekening met ergonomische werkplekken, verbeterde klimaatregeling en optimale LED-verlichting, wat zorgt voor een prettige en veilige werkomgeving in het magazijn en op kantoor. Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde boom conveyors, die het verwerken van individuele pakketjes aanzienlijk verlichten. Tenslotte benadrukt FedEx het belang van veiligheid door middel van wekelijkse trainingssessies en visuele ondersteuning in het magazijn.

“Onze nieuwe faciliteit in Amsterdam is een cruciaal onderdeel van onze strategie voor de optimalisatie van de first en last mile in Nederland en stelt ons in staat om onze klanten een nog betere service te bieden”, zegt Marius Penninks, Vice President Network Operations bij FedEx Europe.

Penninks voegt toe: “We zijn ook enorm trots dat deze nieuwe faciliteit echt staat voor FedEx. Hier kunnen al onze collega’s comfortabel en veilig werken, terwijl klanten profiteren van een soepelere ervaring bij het ophalen of afgeven van pakketten.”

Geschikt voor elektrische voertuigen

In lijn met het doel van FedEx om tegen 2040 CO2-neutrale activiteiten te bereiken, heeft het exprestransportbedrijf de locatie ontworpen met energie-efficiëntie in het oog. De faciliteit beschikt bijvoorbeeld over twintig laadpunten voor elektrische voertuigen, met plannen om deze capaciteit in de toekomst verder uit te breiden.

Cao-lonen in eerste kwartaal 5,5 procent gestegen

Foto: Adobe Stock | sommart

DEN HAAG – De cao-lonen lagen in het eerste kwartaal van 2025 gemiddeld 5,5 procent hoger dan een jaar eerder. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers. Hoewel nog altijd stevig, neemt de groei sinds het derde kwartaal van 2024 af. Toen was de loonstijging met 6,9 procent nog het hoogst in ruim veertig jaar tijd.

Als rekening wordt gehouden met inflatie, bedroeg de reële loonstijging in het eerste kwartaal van 2025 1,8 procent. De reële lonen stijgen hiermee al vier kwartalen achter elkaar minder sterk.

Particuliere bedrijven stijgen het sterkst

De sector particuliere bedrijven kende met 5,7 procent de grootste loonstijging in het eerste kwartaal. De overheid had met 4,7 procent de laagste stijging, terwijl gesubsidieerde instellingen (waaronder zorg) een groei van 5,4 procent noteerden.

In de zorgsector ontbreken definitieve nieuwe cao-akkoorden nog grotendeels. Bij grote cao’s zoals verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, ziekenhuizen, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg zijn wel voorlopige akkoorden gesloten, waarover in april wordt gestemd. Hierdoor ligt het percentage afgesloten cao’s in de gesubsidieerde sector op dit moment nog maar op 41 procent.

Grootste stijging in informatie en communicatie

Binnen de verschillende bedrijfstakken stegen de cao-lonen in de sector informatie en communicatie het sterkst, met maar liefst 9,6 procent. Ook in de overige dienstverlening, waaronder textielverzorging, kappers en uitvaartbranche, stegen de lonen fors (8,8 procent).

De lonen in de sector verhuur en handel van onroerend goed (woningcorporaties) bleven onveranderd. Een jaar eerder kende deze sector juist nog de hoogste loonstijging.

Contractuele loonkosten stijgen harder

De totale contractuele loonkosten, inclusief werkgeverspremies voor pensioen, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en zorgverzekering, namen met 5,7 procent iets meer toe dan de cao-lonen zelf. Dit komt vooral door een stijging van werkgeverspremies voor arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, terwijl de premie voor ziektekosten juist is gedaald.

×