AMSTERDAM – De pakketbezorgers DHL en PostNL passen hun duurzaamheidsclaims aan na actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM deed onderzoek naar de claims van de drie grootste pakketbezorgers van Nederland. DHL en PostNL zeggen nu dat ze gaan stoppen met het gebruik van bepaalde claims die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu. DPD had intussen al claims verwijderd of aangepast.
Volgens de toezichthouder werd het onderzoek vorig jaar begonnen omdat bij pakketbezorging veel groene claims worden gedaan terwijl deze sector nog altijd vervuilend is. Nadat de ACM DHL en PostNL had gesproken, hebben ze toegezegd claims te verwijderen of aan te passen.
Zo heeft PostNL de claim ‘Je pakket wordt duurzaam bezorgd’ aangepast naar ‘Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof’. DHL heeft toegezegd claims als ‘GoGreen’ en ‘Natuurlijk onderweg’ te verwijderen. Uiterlijk medio volgend jaar zijn alle betreffende groene claims verwijderd, ook die op de bezorgbusjes.
“Consumenten kopen steeds vaker online. Daarmee neemt het bezorgen en versturen van pakketten ook enorm toe. Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers. Gelukkig zijn deze bedrijven zich daarvan bewust en passen zij hun claims nu aan. Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.