Clicky

zondag 11 mei 2025 - 23:30 uur
Home Blog Pagina 60

40 miljoen euro subsidie beschikbaar voor waterstofvoertuigen en waterstoftankstations

DEN HAAG – Ondernemers in de transport- en logistieke sector die willen investeren in waterstoftechnologie kunnen sinds 1 april 2025 subsidie aanvragen via de regeling SWIM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit). De regeling blijft open tot en met 18 juni 2025, met een totaal budget van 40 miljoen euro.

SWIM is gericht op samenwerkingsverbanden van bedrijven die gezamenlijk investeren in de overstap naar waterstof als schone brandstof. Een dergelijk samenwerkingsverband moet ten minste bestaan uit één exploitant van een waterstoftankstation en één transport- of logistiek bedrijf. Ook andere partijen, zoals verladers, kunnen zich aansluiten.

Twee subsidiemogelijkheden

De regeling bestaat uit twee onderdelen:

Waterstoftankstations: Voor de bouw, uitbreiding of opwaardering van tankstations voor zwaar wegvervoer is een subsidie mogelijk tot 40% van de in aanmerking komende kosten, met een maximum van 2 miljoen euro per aanvraag.

Waterstofvoertuigen: Voor de aanschaf of ombouw (retrofitting) van voertuigen naar waterstof wordt tot 80% van de meerkosten ten opzichte van diesel vergoed. Per aanvraag is hiervoor maximaal 5 miljoen euro beschikbaar.

Het is ook mogelijk om subsidie aan te vragen enkel voor voertuigen, als er wordt samengewerkt met een bestaand tankstation.

Aanvragen kunnen worden ingediend via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Stimulans voor verduurzaming transport

De regeling maakt deel uit van de bredere inspanningen van de overheid om de transportsector te verduurzamen. In 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd, waarbij eigenaren per gereden kilometer gaan betalen. Emissievrije vrachtwagens krijgen daarbij een forse korting. De netto-opbrengsten van deze heffing worden opnieuw geïnvesteerd in innovatie en duurzaamheid binnen de sector. Vanuit deze pot gaat 10 miljoen euro naar de SWIM-regeling.

Met deze regeling wil de overheid het gebruik van waterstof als emissievrije brandstof versnellen en zo bijdragen aan een lagere CO₂-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland.

BBB noemt Extinction Rebellion een terroristische organisatie

DEN HAAG – BBB vindt Extinction Rebellion (XR) een terroristische organisatie. Kamerlid Marieke Wijen-Nass verzoekt justitieminister David van Weel (VVD) daarom om een verbod te onderzoeken. Aanleiding is het bericht dat de protestgroep bij een actie de verboden stof boterzuur wilde gebruiken. XR liet donderdag weten dat het om een 1 aprilgrap gaat.

XR had in een brief aan 29 gemeenten aangekondigd om komende zaterdag boterzuur te verspreiden in winkels met fast fashion. Toen dat een grap bleek, zei de protestgroep alleen van plan te zijn om misschien naar Rotterdam te gaan met boterzuur. Dat is een stinkende stof die onder andere hoofdpijn en misselijkheid kan veroorzaken. Maar XR weet niet zeker of activisten dat ook daadwerkelijk gaan doen.

Wijen-Nass ziet “steeds zichtbaarder” parallellen met de linkse actiegroep RaRa, die in de jaren tachtig en negentig bomaanslagen pleegde. De PVV vindt XR al langer een terroristische organisatie.

De twee coalitiepartijen hebben hier los van elkaar Kamervragen over gesteld. “Verbied dit soort bijeenkomsten en pak ze keihard aan als ze het toch in hun hoofd halen!”, vindt Emiel van Dijk van de PVV.

Ingrid Michon (VVD) spreekt op X van een “zieke actie” van XR. “Wanneer pakken we deze club kleuters nu eens aan?”, schrijft ze.

XR noemt het verzoek van BBB “de zoveelste antidemocratische proefballon”. In een reactie stelt de klimaatactiegroep dat burgerlijk ongehoorzame acties onder het demonstratierecht vallen en dat de rechter dat de afgelopen zes jaar keer op keer heeft bevestigd. BBB zou zich moeten richten op “ware problemen”, ook voor de boeren, aldus XR. “We wachten nog altijd op effectief klimaatbeleid, de oplossing voor de stikstofcrisis, woningen voor iedereen, effectieve bestrijding van racisme en een menswaardige omgang met migranten.”

Afgelopen zaterdag reed bij een actie van XR in Den Haag een bestelbusje door een menigte demonstranten. De protestgroep verwees daarop naar uitspraken van Henriët van den Berg. Dit VVD-raadslid in Haarlemmermeer vindt dat sommige acties van XR “tegen terroristische acties aanzitten”. Volgens de protestgroep denken sommigen door dit soort uitspraken “dat ze dit soort acties mogen uithalen”.

EU zet tegenmaatregelen VS op pauze voor 90 dagen

BRUSSEL – De Europese Unie zet tegenheffingen voor de Verenigde Staten negentig dagen op pauze. Dat meldt de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen in een bericht op X. Daarmee wil ze tegemoetkomen aan afgeschaalde algehele importtarieven van de Verenigde Staten, die zijn verlaagd naar 10 procent.

De importtarieven die de EU woensdag aankondigde waren een reactie op Amerikaanse heffingen op staal en aluminium, die nog steeds van kracht zijn. Ook de Amerikaanse heffingen op auto’s en auto-onderdelen gelden nog steeds.

“We willen onderhandelingen een kans geven”, zegt Von der Leyen. Alle EU-tegenmaatregelen zijn voor negentig dagen opgeschort, ook de mogelijke tegenmaatregelen op de heffingen voor auto’s en algemene tarieven. Daar zou begin volgende week oorspronkelijk meer duidelijk over worden.

Alle opties op tafel

Als de onderhandelingen niet naar tevredenheid verlopen, worden de tegenmaatregelen alsnog van kracht, stelt de Commissievoorzitter. “De voorbereidingen voor verdere tegenmaatregelen gaan door.” Daarbij liggen “alle opties op tafel”.

Er is contact tussen de EU en VS, maar officiële bezoeken zijn nog niet gepland, laat een woordvoerder van de Commissie weten in een persconferentie.

Kalm blijven

De Commissie wil de negentig dagen gebruiken om “kalm te blijven, te reflecteren, te praten met lidstaten en met de industrie”. Of de pauze ook negentig dagen van kracht blijft hangt ook af van wat de Amerikanen doen. “We bekijken het uur per uur en dag per dag”, aldus de woordvoerder.

PAX Bouw- en Industrieservice breidt wagenpark uit met zeven krachtige Volvo-trekkers

HEERENVEEN – PAX Bouw- en Industrieservice heeft recent zeven nieuwe Volvo trekkers in gebruik genomen. Het betreft één Volvo 8×4 speciaal transporttrekker, vijf 6×2 mega trekkers en één 8×2 bakwagen autolaadkraan.

Deze krachtpatsers zijn gespoten in de herkenbare, karakteristieke bruine kleur van PAX. Met deze uitbreiding onderstreept PAX Groep haar ambitie om klanten nog beter te bedienen bij complexe vraagstukken.

De 8×4 trekker wordt ingezet voor speciaal transport en is geschikt voor inzet in combinatie met een dieplader. De 6×2 mega trekkers hebben een vermogen van 460 pk, dus geschikt voor zwaardere transportopdrachten. De 8×2 bakwagen is uitgerust met een autolaadkraan: de Palfinger 105TM Palfinger met totale mast van 35 meter.

Deze laadbak is specifiek naar de wensen van PAX Bouw- en Industrieservice ontwikkeld, zo is de laadbak uitgerust met verstelbare vastzet- en opbergmogelijkheden. De opbouw van de kraan en laadbak werd gedaan door Rondaan Carrosserie en Wagenbouw uit Berlikum.

PAX Bouw- en Industrieservice maakt onderdeel uit van PAX Groep en biedt complete oplossingen voor verplaatsingsuitdagingen, zoals machines, installaties en fabrieksverhuizingen. Van klein en complex tot groot en zwaar in zowel binnen- en buitenland. Niet alleen transport, maar ook douanezaken, verpakken en opslag is mogelijk. PAX blinkt uit door de inzet van eigen mensen en middelen en dat al sinds 1923.

TLN begrijpt oproep om Randstad te mijden, wel ‘extra uitdaging’

Verkeer A15 bij Rotterdam
Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) snapt de oproep van de Rijksoverheid om de Randstad rond de NAVO-top te mijden. Wel stelt de brancheorganisatie dat dit tot een “extra uitdaging” leidt die het werk voor logistiek en transport “bijzonder complex” maakt.

Zo valt de top midden in de zomer, als er aan de weg wordt gewerkt en evenementen plaatsvinden. De verkeersmaatregelen vanwege de NAVO-top zijn echter niet allemaal planbaar, aldus een woordvoerster van TLN. “Juist bij dit soort internationale bijeenkomsten is betrouwbare logistiek onmisbaar – van bevoorrading tot ondersteuning van veiligheidsprocessen.”

De brancheorganisatie roept haar leden op om de omleidingen nauwgezet te volgen en tijdig af te stemmen met opdrachtgevers. “We waarderen daarnaast de oproep van de Rijksoverheid om waar mogelijk gebruik te maken van alternatief vervoer of thuis te werken”, zegt de zegsvrouw. “Zo blijft er ruimte op de weg voor het beroepsvervoer dat Nederland draaiende houdt.”

Limburg houdt ondanks slechte cijfers vertrouwen in vliegveld MAA

MAASTRICHT – De provincie Limburg blijft van mening dat Maastricht Aachen Airport (MAA) onder de huidige koers financieel gezond kan zijn in 2030. Het vliegveld bij Beek lijdt verlies en blijft fors achter bij de ramingen voor het aantal passagiers en vrachtvluchten.

Het provinciebestuur denkt vooralsnog niet aan ingrijpen, staat in een rapportage. Limburg trok in 2022 tientallen miljoenen euro’s uit om MAA overeind te houden. Dat besluit was mede gebaseerd op het businessplan waarin de groeimogelijkheden van het vliegveld voor de komende jaren waren berekend. In de praktijk lijken die doelen echter moeilijk haalbaar.

Zo is het doel om volgend jaar 470.000 passagiers te vervoeren en 170.000 ton aan vrachtverkeer af te handelen. In 2024 kreeg MAA echter 228.000 passagiers en verwerkte het 38.000 ton vracht. Dat zou betekenen dat het vliegveld dit jaar bijna vier keer zo veel vracht en ruim twee keer zo veel passagiers zou moeten afhandelen. In 2030 zou het om 640.000 passagiers en 200.000 ton gaan.

Limburg vindt het te vroeg om te stellen dat de doelen voor de luchthaven uit zicht raken. Vanaf 2027 worden zwarte cijfers en meer investeringen verwacht “om de beoogde transitie naar een toekomstbestendige en duurzame luchthaven te maken”. De provincie bezit 60 procent van de aandelen van MAA, de Schiphol Group de overige 40 procent.

De nieuwe directeur van het vliegveld, Joost Meijs, wil verder inzetten op vrachtverkeer en het moderniseren van de vrachtafhandeling om te kunnen concurreren. Volgens MAA zijn daar investeringen voor nodig, maar de Limburgse politiek lijkt niet van plan snel geld uit te trekken als de luchthaven daarom zou vragen. Meijs zei eerder de doelen voor 2030 haalbaar te vinden.

Limburg sprak onlangs af nauwer met Defensie te gaan samenwerken. De provincie kijkt daarin ook naar het “uitdiepen van de kansen op Maastricht Aachen Airport voor de Nederlandse krijgsmacht”, staat in de vorige week gepresenteerde Limburg Defensie Agenda. “Met name gericht op transport, onderhoud en opleiding.”

Advocaat van Ridouan Taghi gearresteerd

VUGHT – De advocaat van Ridouan Taghi is aangehouden op verdenking van deelname aan een criminele organisatie. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Volgens De Telegraaf en het AD gaat het om Vito Shukrula.

Shukrula (36) werd opgepakt na een bezoek aan zijn cliënt Taghi in de EBI in Vught. Het OM verdenkt hem van deelname aan de organisatie van Taghi. Hij is de derde advocaat van Taghi die is opgepakt. Advocatenneef Youssef T. is hiervoor begin 2023 veroordeeld. De zaak tegen ex-advocaat Inez Weski is nog bezig, er was een zitting in haar zaak toen het bericht over Shukrula naar buiten kwam.

Shukrula zit momenteel in beperking, wat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat en niet met de buitenwereld. Vrijdag wordt hij voorgeleid bij de rechter-commissaris, die zal beslissen over zijn hechtenis.

Vertrouwelijke communicatie

“Het strafrechtelijk onderzoek naar de advocaat is in december 2024 begonnen met informatie van de AIVD. In een zogenoemd ambtsbericht aan het OM meldde de inlichtingen- en veiligheidsdienst dat de advocaat berichten van zijn cliënt naar buiten doorgeeft aan personen uit het criminele netwerk van T.”, aldus het OM.

De politie heeft de afgelopen maanden de verdenkingen tegen de advocaat onderzocht. “Opgenomen telefoongesprekken en andere vertrouwelijke communicatie zijn door een rechter-commissaris beoordeeld of deze onder het verschoningsrecht van de advocaat zouden vallen. Delen van deze opnamen zijn door de rechter-commissaris beschikbaar gesteld aan het onderzoeksteam”, meldt het OM.

Shukrula vormde samen met Carlo Crince le Roy en Sultan Kat het verdedigingsteam van Taghi. Zij namen eind vorig jaar de verdediging over nadat Michael Ruperti, die – daarvoor samen met Sjoerd van Berge Henegouwen en Arthur van der Biezen – Taghi verdedigde, de verdediging in de zomer had neergelegd. Deze drie advocaten werden de raadslieden na de arrestatie van Weski in april 2023.

Levenslang

Taghi is hoofdverdachte in het omvangrijke liquidatieproces Marengo. De rechtbank veroordeelde hem tot een levenslange gevangenisstraf. Momenteel is het hoger beroep bezig in deze zaak.

Duitsland verstrekte bijna één miljard euro subsidie voor klimaatvriendelijke trucks

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

BERLIJN – In het kader van de Duitse subsidieregeling voor klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen (de zogeheten KsNI-richtlijn) hebben 1.648 bedrijven in totaal 3.388 aanvragen ingediend voor een subsidiebedrag van circa 1,67 miljard euro. Dat blijkt uit een evaluatieverslag dat door de Duitse Bondsdag is gepubliceerd (document 20/15152).

Van het aangevraagde bedrag werd ongeveer 71 procent goedgekeurd, wat neerkomt op 1,2 miljard euro. Veruit het grootste deel daarvan – zo’n 900 miljoen euro – ging naar de aanschaf van voertuigen met alternatieve aandrijving, zoals batterij-elektrische trucks, plug-in hybrides en waterstoftrucks. Daarnaast werd 298 miljoen euro toegekend voor laadinfrastructuur en 1,5 miljoen euro voor haalbaarheidsstudies.

Tot 25 februari 2025 waren na correcties en annuleringen nog 919 miljoen euro aan geldige subsidies toegekend. Die betroffen in totaal 6.607 voertuigen en 2.486 laadpunten, waarvan inmiddels zeker 4.443 trucks en 648 laadstations daadwerkelijk zijn aangeschaft en operationeel zijn.

Vervroegde stop zet rem op innovatie

Het KsNI-programma werd begin 2024 stopgezet wegens de uitspraak van het Duitse Constitutionele Hof over de Klimaat- en Transitiefondsen. Hierdoor moest de federale begroting worden aangepast, wat leidde tot het schrappen van diverse financieringsbronnen.

Volgens de Duitse regering had deze vroegtijdige stop een negatieve invloed op de markt. Bij veel vervoerders ontstond onzekerheid, wat resulteerde in uitstel van investeringen in duurzame aandrijftechnologie, vooral bij zwaardere voertuigen.

Subsidieniveau deels te hoog, deels te laag

Uit de evaluatie blijkt dat de standaard subsidie van 80 procent van de meerkosten ten opzichte van dieseltrucks voor sommige voertuigklassen aan de hoge kant was. Dit geldt vooral voor lichte en middelzware elektrische voertuigen (N1 en N2). Voor zware trucks (klasse N3) met batterij-elektrische aandrijving lijkt dit percentage nog net verdedigbaar, maar voor waterstoftrucks was de subsidie juist ontoereikend, aldus de Duitse overheid.

Mautverlaging onvoldoende om kosten te compenseren

Ook werd gekeken naar de effecten van het nieuwe tolsysteem met CO₂-differentiatie. Hoewel de lagere tolheffing op emissievrije voertuigen een besparing oplevert, blijkt deze in de praktijk niet voldoende om de hogere aanschafkosten te dekken, zelfs niet bij intensief gebruik van tolplichtige wegen.

Air France-KLM heeft tegenmaatregelen klaar bij handelsoorlog

Air France-KLM

PARIJS – Air France-KLM heeft een aantal tegenmaatregelen die het luchtvaartconcern kan inzetten als de oplopende wereldwijde handelsoorlog de vraag naar luchtvervoer meer gaat beïnvloeden.

Topman Ben Smith stelt dat Air France-KLM vliegtuigbestellingen kan uitstellen om kosten te besparen. Een andere optie is dat het bedrijf verkeer van de Verenigde Staten naar andere regio’s verplaatst, zoals Latijns-Amerika.

Air France-KLM heeft tot nu toe nog geen significante verschuiving gezien in de vraag naar vluchten tussen de Verenigde Staten en Europa. De verkopen van premiumstoelen doen het in beide richtingen “behoorlijk goed”, volgens Smith, hoewel het concern wel een licht zwakkere vraag ziet naar economyclassreizen.

De wereldwijde luchtvaart heeft zorgen geuit dat de handelsoorlog van president Donald Trump een economische neergang kan veroorzaken. De vele importheffingen die Trump heeft aangekondigd zorgden, voordat ze woensdag werden afgezwakt, onder meer voor flinke verliezen op de beurzen.

Duitse regering: geen plannen voor hogere tol op emissievrije vrachtwagens vanaf 2026

BERLIJN – De Duitse regering heeft momenteel geen plannen om de vrijstellingen voor elektrische vrachtwagens op te heffen of om emissievrije voertuigen vanaf 1 januari 2026 zwaarder te belasten via de Lkw-Maut (vrachtwagentol). Dat blijkt uit een evaluatieverslag over de recente aanpassingen aan het tolsysteem, dat door de Bondsdag is gepubliceerd.

De evaluatie is opgesteld in reactie op een eerder besluit van het parlement, gelijktijdig met de invoering van het zogenoemde “Derde wetsvoorstel tot wijziging van de toltarieven” dat in oktober 2023 werd aangenomen. Sinds 1 december 2023 is een CO₂-component toegevoegd aan de vrachtwagentol. Per 1 juli 2024 zal deze tol bovendien ook gelden voor voertuigen tussen 3,5 en 7,5 ton.

Minder inkomsten dan verwacht

Voor het begrotingsjaar 2024 verwacht de Duitse overheid circa 12,96 miljard euro aan tolopbrengsten. Daarvan wordt het grootste deel gebruikt voor investeringen in infrastructuur. Ongeveer 7,78 miljard euro wordt ingezet voor planning, aanleg, onderhoud en exploitatie van de federale wegen. Daarnaast gaat circa 5,95 miljard euro naar bijdragen voor het spoorwegennet en investeringen in het federale spoorvervoer. Zo’n 160 miljoen euro is gereserveerd voor het onderhoud van de binnenwateren.

De daadwerkelijke tolopbrengsten blijven echter achter bij de verwachtingen, onder andere door de verslechterde economische situatie. Het aantal gereden kilometers door vrachtwagens ligt ongeveer tien procent lager dan voorzien.

Onzekerheid over toekomstige aanpassingen

Volgens de Duitse regering blijft de toekomstige ontwikkeling van de tolinkomsten onzeker, mede vanwege de recente veranderingen in het tolsysteem en de onvoorspelbare economische vooruitzichten. Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuw wegekostenrapport voor de periode 2028–2032, waarin onder andere de effecten van de CO₂-differentiatie en de uitbreiding van de tolplicht worden meegenomen. De regering benadrukt echter dat er nog onvoldoende betrouwbare gegevens zijn om nu al fundamentele wijzigingen aan het bestaande systeem te adviseren.

Geen steun voor herinvoering ‘financieringscirkel wegverkeer’

Tot slot wijst de regering het voorstel van brancheorganisaties om de tolopbrengsten volledig aan de weg te besteden – de zogeheten ‘financieringscirkel wegverkeer’ – van de hand. Volgens het kabinet zou dit het doel van de tol, namelijk het terugdringen van CO₂-uitstoot, niet voldoende weerspiegelen.

Dodelijk ongeval op Duitse A10: vrachtwagen rijdt in op personen na pech

RANGSDORF – Op de Duitse A10 bij Rangsdorf, ten zuiden van Berlijn, heeft zich donderdagochtend vroeg een tragisch ongeval voorgedaan waarbij een vrachtwagen twee personen aanreed. Eén van hen kwam daarbij om het leven.

Volgens de politie was een personenauto stilgevallen op de rijstrook richting het Schönefelder Kreuz, tussen Genshagen en Rangsdorf. De oorzaak: een lege brandstoftank. Rond 03.20 uur arriveerde een pechhulpvoertuig ter plaatse om de gestrande auto van brandstof te voorzien. Tijdens deze hulpverlening ging het echter vreselijk mis: een passerende vrachtwagen reed in op de betrokken personen.

Over de toestand van de tweede persoon is op dit moment nog niets bekend. De politie meldt dat het onderzoek naar de exacte toedracht nog in volle gang is. De identiteit van de slachtoffers is vooralsnog niet vrijgegeven.

De snelweg werd na het ongeval volledig afgesloten. Pas rond 07.00 uur kon één rijstrook weer worden vrijgegeven, meldde de politie.

Volgens de Verkeersinformatiedienst Berlijn (VIZ) moesten weggebruikers donderdagochtend rekening houden met minstens 30 minuten vertraging. Ook op de omliggende wegen ontstonden opstoppingen als gevolg van het incident.

ECB-bestuurder: handelsbeleid Trump schaadt vertrouwen in dollar

PARIJS – Het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump in de afgelopen weken heeft het vertrouwen in de Amerikaanse dollar ondermijnd. Dat zei François Villeroy de Galhau, beleidsmaker bij de Europese Centrale Bank (ECB), donderdag op de radiozender France Inter. De Franse centralebankpresident waarschuwde dat het protectionisme en de onvoorspelbaarheid van de Trump-regering “slechte elementen” zijn voor de Amerikaanse economie.

Trump kondigde vorige week hoge importheffingen aan voor bijna alle handelspartners van de Verenigde Staten. Die tarieven werden woensdag van kracht. De Amerikaanse president besloot op dezelfde dag echter om de invoering van bepaalde importheffingen voor de meeste landen met negentig dagen uit te stellen. Alleen voor China geldt de opschorting van de importheffingen niet.

Voor China werd het tarief zelfs verhoogd naar 125 procent. Voor alle andere landen geldt een heffing van 10 procent. “Het belangrijkste element van het Amerikaanse beleid van de afgelopen decennia was de nadruk op de centrale rol van de dollar. Ik denk dat de Trump-regering die mening ook heeft, maar de manier waarop ze die in de praktijk brengt, is zeer onsamenhangend. Wat er de afgelopen weken is gebeurd, werkt tegen het vertrouwen in de Amerikaanse munt”, aldus Villeroy.

Het afnemende vertrouwen in de dollar kan volgens de centrale bankier een positieve factor zijn in de ontwikkeling van de internationale rol van de euro. Villeroy bevestigde ook dat hij geen recessie verwacht in Frankrijk. Woensdag verlaagde de Franse minister van Financiën Eric Lombard de groeiverwachting voor de economie voor 2025 van 0,9 naar 0,7 procent.

Nederlandse militair (21) omgekomen bij oefening in Duitsland

DEN HAAG – Bij een oefening in Duitsland is een 21-jarige Nederlandse militair omgekomen, meldt het ministerie van Defensie. Het gaat vermoedelijk om een ongeval. Het slachtoffer is een militair van de 13 Lichte Brigade uit Oirschot.

De marechaussee ondersteunt de Duitse politie bij het onderzoek. Ook begint de Inspectie Veiligheid Defensie een verkennend onderzoek, aldus het ministerie.

De oefening Bastion Lion in Guz Altmark, waaraan 4000 militairen uit drie landen deelnemen met 1800 voertuigen en tweehonderd drones, is tot nader order stilgelegd.

“Mijn gedachten zijn bij de familie, vrienden en collega’s van de Nederlandse militair die vannacht in Duitsland is overleden. Ik wens alle betrokkenen veel sterkte in deze zware tijd”, laat generaal Onno Eichelsheim, de commandant der strijdkrachten, weten.

China staat open voor dialoog met VS, maar wijst ‘chantage’ af

BEIJING – China staat open voor dialoog met de Verenigde Staten, maar vindt dat dit moet gebeuren op basis van wederzijds respect en gelijkheid. “Druk, dreigementen en chantage zijn niet de juiste manier om met China om te gaan”, zegt een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel.

Als de VS vasthouden aan hun eigen koers, zal China dit “tot het einde toe uitvechten”, aldus de zegsman.

De Amerikaanse president Donald Trump besloot om de invoering van bepaalde importheffingen met negentig dagen uit te stellen voor vrijwel alle landen die te maken hadden met extra heffingen. Alleen voor China geldt de opschorting van de importheffingen niet. De Chinezen kwamen met tegenmaatregelen en krijgen nu te maken met een Amerikaans importtarief van 125 procent.

China stelt dat dit de wereldwijde economische stabiliteit “ernstig zou aantasten”. Ook dringt Beijing er bij de VS op aan om in een eventuele deal “halverwege” af te spreken, te midden van de oplopende handelsoorlog tussen de twee grootste economieën ter wereld.

Volgens de woordvoerder zit China niet te wachten op een conflict, maar zal het land niet terugschrikken als de VS hun tariefdreigingen voortzetten. “China zal niet passief toekijken, terwijl de legitieme rechten en belangen van het Chinese volk worden ontnomen. De zaak van de VS krijgt geen steun van het volk en zal eindigen in falen.”

Media: Israëlische militairen roepen op tot einde oorlog in Gaza

TEL AVIV – In een brief hebben 970 leden van de Israëlische luchtmacht, voornamelijk reservisten, maar ook piloten, opgeroepen om een einde te maken aan de oorlog in de Gazastrook. Dat schrijven Israëlische media, waaronder de liberale krant Haaretz.

De top van de luchtmacht is niet blij met de brief en heeft verschillende ondertekenaars ervan onder druk gezet zich terug te trekken, onder meer door met ontslag te dreigen. 25 personen distantieerden zich vervolgens van de brief, terwijl acht anderen uit verontwaardiging over de druk juist bij de briefschrijvers aansloten, aldus Haaretz.

De inhoud van de brief is niet openbaar gemaakt, maar volgens Israëlische media zeggen de leden van de luchtmacht dat de oorlog in Gaza politieke doeleinden dient in plaats van de veiligheid van Israël te verdedigen.

×