Clicky

zondag 29 juni 2025 - 03:39 uur
Home Blog Pagina 6

Grootste overname in eigen geschiedenis: E. van Wijk Group neemt Steenbergen over

GIESSEN – De E. van Wijk Group heeft het familiebedrijf Steenbergen B.V. overgenomen. Dat maakte het transport- en logistiekconcern dinsdag bekend. Volgens E. van Wijk gaat het om de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf. Steenbergen blijft als zelfstandige entiteit binnen de groep opereren.

Met de overname versterkt E. van Wijk zijn positie binnen de Benelux en breidt het zijn capaciteit aanzienlijk uit. Steenbergen, opgericht in 1907 in Bodegraven, telt inmiddels meer dan 300 medewerkers en beschikt over een modern wagenpark van 180 voertuigen. Het bedrijf is actief in distributie, warehousing en internationaal transport en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een betrouwbare partner in de supply chain van onder meer retail, farma en voeding.

De E. van Wijk Group, met hoofdzetel in Giessen, begon in 1949 als familiebedrijf en is sindsdien uitgegroeid tot een internationale logistieke speler met vestigingen in Nederland, Roemenië, Oekraïne en Polen. De onderneming biedt onder meer transport, warehousing, en supply chain-oplossingen, met een sterke focus op klantgerichtheid en duurzaam ondernemerschap.

Met de integratie van Steenbergen zegt E. van Wijk haar groeistrategie kracht bij te zetten en beter in staat te zijn om zowel nationale als internationale klanten te bedienen. Beide bedrijven benadrukken dat cultuur, continuïteit en duurzame groei centraal staan in de samenwerking.

“Met trots verwelkomen we Steenbergen in onze groep. Deze strategische overname betekent een belangrijke versterking van ons netwerk en biedt volop kansen voor de toekomst,” aldus Ewout van Wijk op LinkedIn.

Steenbergen blijft onder eigen naam en management opereren binnen de E. van Wijk Group.

Iraanse leider claimt overwinning in eerste toespraak na bestand

TEHERAN – Ayatollah Ali Khamenei claimt dat zijn land een overwinning heeft behaald op Israël.

De leider van Iran zei dat in zijn eerste reactie sinds eerder deze week na twaalf dagen oorlog een bestand werd bereikt. Hij zette eerst een aantal berichten op sociale media en hield daarna een televisietoespraak. Daarin stelde hij dat de nucleaire installaties van het land niet vernietigd zijn, zoals de Verenigde Staten stellen.

“Ik wil mijn felicitaties overbrengen voor de overwinning op het bedrieglijke zionistische regime”, schreef Khamenei op X, verwijzend naar Israël. “Met al die commotie en al die beweringen was het zionistische regime praktisch uitgeschakeld en verpletterd onder de Islamitische Republiek.”

De Amerikaanse krijgsmacht heeft drie nucleaire installaties van Iran aangevallen. De Amerikaanse regering zegt dat de installaties daarbij verwoest zijn. Khamenei sprak dat in zijn toespraak tegen en zei juist de VS schade toegebracht te hebben.

Rode Kögel containerchassis van Vlastuin vermist – mogelijk per ongeluk aangekoppeld

ROTTERDAM – Vlastuin Verhuur en Vepco Transport doen een dringende oproep aan chauffeurs en vervoerders in verband met een vermiste containerchassis. Vermoed wordt dat de oplegger per ongeluk is aangekoppeld door een andere vervoerder en sindsdien spoorloos is.

Het gaat om een rode Kögel containerchassis, identiek aan het model op de bijgaande foto, met kenteken OP-92-VX en vlootnummer M45-411. De trailer is afkomstig van Vlastuin (voorheen Jiannis) en was verhuurd op het moment van verdwijning.

Vervoerders en chauffeurs worden gevraagd alert te zijn. Wie de trailer aantreft of er per ongeluk mee rijdt, wordt verzocht direct contact op te nemen met:

Vlastuin Verhuur via +31 (0)10 495 1055 of rental@vlastuin.nl
Vepco Transport via 085 484 3200

Vlastuin hoopt met hulp van de sector de vergissing snel recht te zetten en de oplegger terug te krijgen.

PVV: met slap aftreksel asielwetten gaan we niet akkoord

DEN HAAG – De PVV wil niet akkoord gaan met een “slap aftreksel” van de asielwetten die een tweestatusstelsel en andere strenge asielmaatregelen regelen. Dat zei PVV-Kamerlid Marina Vondeling tijdens het debat over deze wetten in de Tweede Kamer.

Onder andere het CDA heeft een aantal wijzigingsvoorstellen gedaan, bijvoorbeeld om de wetten beter te laten aansluiten op het Europese migratiepact. Zonder steun van de christendemocraten wordt het moeilijk om een meerderheid te krijgen in de Eerste Kamer.

Partijen stemmen altijd eerst over amendementen – kleine wijzigingen – voordat ze stemmen over een wet. Dat gebeurt vaak, maar niet altijd, op dezelfde dag. Kamerleden uit de oppositie en coalitie hebben een hele stapel amendementen voorgesteld, die de wetten flink zouden kunnen veranderen. De PVV bepaalt pas na de stemming over de amendementen of zij voor of tegen de strenge asielwetten stemt, zei Vondeling.

Bontenbal wil de wetten later invoeren, tegelijk met de nieuwe Europese migratieregels. Daarmee wil hij tegemoetkomen aan een verzoek van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), die de druk op zijn personeel zo hoopt te beperken. “Ik vind dit gewoon slappe hap van meneer Bontenbal van het CDA. Want het lijkt er gewoon op dat hij gewoon geen strenge maatregelen wil”, vindt Vondeling.

“Het interesseert de PVV niet wat de IND ervan vindt, en daarmee is het gewoon hele cynische politiek”, concludeert Bontenbal daaruit. In zijn ogen roept de PVV alleen “voor de bühne” om strengere asielmaatregelen en is de radicaal-rechtse partij niet geïnteresseerd in de uitvoerbaarheid daarvan.

Hongarije wil ‘land in oorlog’ Oekraïne niet in EU

BRUSSEL – De Hongaarse premier Viktor Orbán wil onder geen beding dat Oekraïne toetreedt tot de Europese Unie. “Het probleem is de oorlog”, zei Orbán voor het begin van de EU-top. “Als we Oekraïne integreren in de EU, integreren we de oorlog in de EU. Ik wil niet in een gemeenschap zitten met een land dat in oorlog is.”

De rest van de Europese Unie steunt het traject van Oekraïne naar toetreding tot de EU, zoals in een conceptversie van de slotverklaring van EU-leiders nogmaals wordt onderschreven. Daarover wordt tijdens de top gesproken.

Voor toetreding van een nieuwe lidstaat is overeenstemming nodig van alle lidstaten.

Verdrag van Lissabon

“Als een lidstaat van de EU in oorlog is, betekent dit dat de EU in oorlog is. En dat vinden we niet leuk”, zei Orbán.

In het Verdrag van Lissabon staat een bepaling dat als een EU-lidstaat wordt aangevallen, andere EU-lidstaten te hulp moeten schieten “en met alle mogelijke middelen bijstand moeten bieden”.

EU-lidmaatschap

Oekraïne heeft kort na de Russische invasie in februari 2022 het EU-lidmaatschap aangevraagd. Op 23 juni 2022 kreeg Oekraïne de status van kandidaat-lidstaat. Het duurt jaren voordat een kandidaat aan alle voorwaarden voor toetreding voldoet.

Een aantal lidstaten wil dat toetredingsproces versnellen. Ook voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen is daar voorstander van.

Nederland hoort niet bij die groep. Wel helpt Nederland Oekraïne om te voldoen aan de criteria, op onder meer het gebied van de rechtsstaat en goed bestuur.

Tielbeke bestelt nog eens 24 elektrische Scania’s

BREDA – Nog maar kort nadat Tielbeke zijn eerste volledig elektrische Scania in gebruik nam, bevestigt de logistiek dienstverlener uit Lemelerveld het vertrouwen in de technologie met een vervolgorder voor maar liefst 24 extra elektrische trucks. De nieuwe bestelling bestaat uit 14 Scania G330E A4x2NB 20N trekkers en 10 P210E B4x2NA 17N bakwagens. De uitbreiding past binnen Tielbeke’s strategische ambitie om het wagenpark verder te verduurzamen richting 2030.

“Onze eerste ervaringen met de Scania BEV zijn ronduit positief,” zegt Gert Naber, Manager Fleet and Sustainable Innovation bij Tielbeke. “De truck is stil, krachtig en perfect inzetbaar voor regionale distributie. Dat gaf ons het vertrouwen om nu serieus op te schalen.”

Verduurzaming volgens evenwichtige routekaart

De investering maakt deel uit van de routekaart naar een emissievrij wagenpark. Tielbeke streeft ernaar om vóór 2030 de helft van zijn 320 trekkende eenheden volledig emissieloos te laten rijden. De uitbreiding met 24 elektrische Scania’s betekent een concrete bevestiging van die ambitie.

Een grote drijfveer achter deze stap is de samenwerking met o.a. enkele retailers die zelf heldere duurzaamheidsdoelstellingen formuleren waar Tielbeke het antwoord kan geven. “Onze klanten rekenen op ons om duurzame oplossingen te bieden in de logistieke keten. Met deze investeringen blijft het niet alleen bij een belofte, maar komen we die ook na”, aldus Naber.

Langdurig partnership met Scania

Tielbeke werkt al sinds de jaren zestig samen met Scania. Meer dan de helft van het huidige wagenpark bestaat uit trucks van het Zweedse merk. Die langdurige relatie speelde een duidelijke rol in de keuze voor Scania als partner in elektrificatie. “Scania is voor ons meer dan een leverancier,” legt Naber uit. “Ze schakelen ons in als logistiek dienstverlener, we delen faciliteiten, en we hebben een gezamenlijke visie op duurzame mobiliteit. Dat vertrouwen is onmisbaar in een transitie als deze.”

Techniek én praktijkervaring

De nieuwe voertuigen worden, net als de eerste elektrische G360E, volledig afgestemd op de operationele wensen van Tielbeke en daarmee uitstekend inzetbaar voor regionale winkeldistributie. Vanuit de vestiging in Zwolle – waar inmiddels een laadplein voor elektrische trucks is ingericht – worden de voertuigen geladen en direct operationeel ingezet.

Bij de overstap van diesel naar elektrisch speelt scholing van chauffeurs een sleutelrol. In samenwerking met Scania worden de instructeurs van Tielbeke opgeleid om collega’s te begeleiden in deze omschakeling. “Nieuwe technologie vraagt niet alleen om investeringen in materieel, maar ook in mensen. Dat is waar we als organisatie sterk in geloven.”

Toekomstgericht en betrouwbaar

De eerste elektrische Scania is inmiddels enkele weken in gebruik. De truck draait mee in de reguliere distributieroutes en toont aan dat elektrisch vervoer niet ten koste hoeft te gaan van inzetbaarheid. “Het voertuig past naadloos in onze dagelijkse operatie. De prestaties zijn betrouwbaar, de inzetbaarheid hoog. Dat geeft ons de zekerheid om verder te investeren,” aldus Naber.

Tielbeke is een logistiek dienstverlener met vestigingen in Lemelerveld, Zwolle en Culemborg. Het bedrijf is opgericht in 1958 en telt ruim 500 medewerkers. Met een modern wagenpark van 320 trekkende eenheden, een warehousecapaciteit van 25.000 m² en een sterke focus op duurzaamheid biedt Tielbeke diensten op het gebied van distributie, warehousing en contractlogistiek. De organisatie ontving onder andere de derde Lean & Green Star voor haar verduurzamingsinspanningen.

Advocaten: gekke transacties tussen E. en Van Eerd geen omkoping

GRONINGEN – Tussen oud-Jumbo-baas Frits van Eerd en autohandelaar Theo E. vonden weliswaar dubieuze transacties plaats, maar het ging niet om omkoping. Dat zeggen advocaten van E., die door het Openbaar Ministerie wordt verdacht van corruptie, hypotheekfraude en belastingontduiking. Mogelijk werd supermarktketen Jumbo wel benadeeld.

Het OM stelt dat E. onder andere crossmotoren en gereedschapskisten gaf en daar als tegenprestatie Jumbo-sponsorgeld voor raceteams voor kreeg. Volgens zijn advocaten zit het anders. Van Eerd zou met een deel van het sponsorgeld van Jumbo privé spullen hebben gekocht van hun cliënt. “Dat is misschien een transactie die niet deugt, maar geen omkoping”, zegt advocaat Christian Flokstra. Hij wijst erop dat het mogelijk om verduistering van geld of oplichting van Jumbo gaat. Maar dat staat niet tussen de beschuldigingen van de aanklagers, stipt hij aan.

Van Eerd staat in dezelfde zaak terecht voor corruptie en witwassen. Hij sprak eerder tegen spullen te hebben gekocht met het sponsorgeld van Jumbo.

Advocaten van E. suggereren echter dat Van Eerd er belang bij had om via sponsorgeld voor crossteams spullen te kopen bij de autohandelaar, die eerder werd veroordeeld voor witwassen. Die constructie zou het onder andere mogelijk hebben gemaakt om E.’s bedrijf uit de boeken te houden. Na een eerdere witwasveroordeling van E. zei Jumbo namelijk de banden met hem te hebben verbroken.

E. werd in persberichten van het OM omschreven als spil in allerlei witwasconstructies. Zijn advocaten benadrukken dat aanklagers die verdenking in deze zaak hebben laten vallen. De omkoopbeschuldigingen zouden daarom “een laatste strohalm zijn” van het OM, dat vier jaar cel tegen E. heeft geëist.

De rechtbank doet op 7 augustus uitspraak in de zaak rond E. en Van Eerd.

Jumbo reageerde niet direct inhoudelijk op vragen over mogelijke oplichting of verduistering.

Duitse BALM controleert op cabotage en rusttijden: ruim 114.000 euro aan boetes geïnd

Foto: BALM

BONN – Het Duitse Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) heeft in mei 2025 op verschillende data landelijke controleacties uitgevoerd op 105 locaties. In totaal werden 1.731 weginspecties gehouden, waarbij de nadruk lag op handhaving van de cabotageregels, het verbod op het houden van de wekelijkse rust in de cabine, en de technische staat van voertuigen.

De controles vonden plaats op 5, 14/15 en 27/28 mei en werden uitgevoerd door 407 controleurs van de verkeerscontroledienst van BALM. De acties richtten zich vooral op routes en knooppunten met veel buitenlandse vrachtverkeer, evenals op grote verladers, logistiek dienstverleners en e-commercebedrijven.

In Mainz en München kreeg BALM ondersteuning van de verkeerspolitie, en in Mainz en Dresden werd samengewerkt met de douane op het gebied van zwartwerken.

Resultaten van de controles:

  • Cabotage: Bij 1.368 controles op de naleving van de cabotagevoorschriften werden 44 overtredingen vastgesteld, met in totaal 81 afzonderlijke inbreuken.
  • Wekelijkse rusttijden: Van de 480 controles op het verbod om de reguliere wekelijkse rust in de vrachtwagencabine door te brengen, werden 36 overtredingen geconstateerd.
  • Technische staat voertuigen: Bij 124 technische controles op voertuigen werden 60 technische gebreken vastgesteld.
  • Boetes: In totaal werd voor €114.592,39 aan boetes geïnd in verband met diverse overtredingen.

BALM benadrukt dat de resultaten van dergelijke gerichte acties niet representatief zijn voor de algehele situatie in het wegvervoer. Wel zet het agentschap de landelijke controles voort met focus op cabotage, rusttijden en technische gebreken.

Bedrijf waarschuwt politie voor dronken vrachtwagenchauffeur

Vrachtwagenchauffeur Alcohol
Foto: Adobe Stock

WEISKIRCHEN – In het Duitse Weiskirchen is woensdagmiddag 25 juni een 47-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur uit het verkeer gehaald vanwege rijden onder invloed. De man had een alcoholpromillage van meer dan 3 promille.

Rond 14:40 uur leverde de chauffeur goederen af bij een bedrijf in de regio. Medewerkers van het bedrijf merkten daarbij op dat de man mogelijk onder invloed van alcohol was en schakelden de politie in.

Een eenheid van de politie Nordsaarland voerde ter plaatse een controle uit en stelde vast dat de chauffeur aanzienlijk onder invloed was. Een ademtest bevestigde een alcoholpromillage van ruim 3 promille.

De politie verbood de man direct verder te rijden en startte een strafrechtelijk onderzoek wegens rijden onder invloed.

Op het politiebureau is een bloedproef afgenomen en het rijbewijs van de man werd in beslag genomen.

Enorme loods geplaatst voor renovatie Krúsrakbrug op N7

Krúsrakbrug Sneek
Foto: Rijkswaterstaat

SNEEK – Weggebruikers op de N7 zien het bouwsel stukje bij beetje verrijzen: een imposante loods rondom de Krúsrakbrug. Deze tijdelijke constructie speelt een centrale rol in de grootschalige renovatie van de brug, die kampt met houtrot en scheurvorming.

De Krúsrakbrug, een houten brug uit 2008, wordt momenteel ingepakt in een groen-oranje-witte loods van 21 meter hoog en 800 vierkante meter groot. De loods is nodig om de brug volledig droog te maken voor de renovatie, aldus Martien Tolboom, projectmanager van aannemer Koninklijke Oosterhof Holman.

“In de geïsoleerde loods kunnen we de temperatuur flink opvoeren, wat het droogproces versnelt. Tegelijkertijd beperken we zo de overlast door stof en geluid voor de omgeving.”

De bouw van de loods begon begin juni met het heien van funderingspalen en is naar verwachting in totaal zeven weken werk. Zodra de loods volledig is opgebouwd, wordt de temperatuur binnen opgestookt tot 20 graden. Daarna worden steigers geplaatst om toegang te krijgen tot alle houten delen van de brug.

Krúsrakbrug Sneek
Foto: Rijkswaterstaat

Na een grondige schoonmaak volgt een stilstand van twee maanden waarin de brug wordt door- en door gedroogd met behulp van heaters, ventilatoren en drogers. De temperatuur loopt in die fase op tot 35 à 40 graden. In totaal wordt naar schatting zo’n 20.000 liter vocht aan de brug onttrokken.

Na het droogproces kunnen de aangetaste houten delen worden vervangen en krijgt de brug een beschermende coating. “Zo kan de brug weer jarenlang mee,” zegt Tolboom.

De loods is demontabel en wordt na afronding van de renovatie mogelijk hergebruikt.

Schoof wil akkoord met VS met nul procent handelstarief na NAVO-top

BRUSSEL – Na een deal over verhoging van de defensie-uitgaven op de NAVO-top is het nu tijd om met de VS een deal te sluiten over handelstarieven, zei premier Dick Schoof. “Wat mij betreft is het ideale tarief 0 procent”, zei hij voor het begin van de EU-top. Op eventuele hoge handelstarieven die de Amerikaanse president Donald Trump aan Spanje dreigt op te leggen, en daarmee aan de hele EU, wil Schoof niet vooruitlopen.

“Ik heb die opmerking gehoord op de persconferentie van president Trump. Maar daar is het natuurlijk veel te vroeg voor”, zei Schoof. Deze twee zaken moeten volgens Schoof ook los van elkaar worden gezien.

Schoof heeft tegen Trump gezegd dat voor Nederland “een land dat eigenlijk bestaat bij de gratie van handel en open handel, er eigenlijk helemaal geen tarieven moeten zijn, maar open handel.”

Spanje wil tot woede van Trump niet 5 procent van de omvang van de economie aan defensie besteden. Daarmee is Spanje de enige NAVO-bondgenoot die zich niet aan de nieuwe norm committeert. Trump dreigt het land te straffen door hoge handelstarieven op te leggen.

De onderhandelingen over handelstarieven die de VS de EU willen opleggen, lopen nog. Trump heeft alle tarieven verhoogd naar 10 procent, terwijl hij met nog hogere tarieven dreigt. De Europese Unie onderhandelt al tijden koortsachtig met de VS. Op 9 juli loopt de deadline voor een handelsakkoord af.

Als er voor die tijd geen akkoord is en de VS de tarieven verhogen, gaat de EU importtarieven invoeren voor Amerikaanse producten. Een fors pakket ligt al klaar. De EU wil het liefst een handelsoorlog met de VS voorkomen.

Arbeidsmarkt transport en logistiek blijft krap, ondanks hogere instroom

Vrachtwagenchauffeur
Foto: Adobe Stock

De arbeidsmarkt in transport en logistiek blijft onder druk staan. Maar in het eerste kwartaal van 2025 is voor het eerst sinds begin 2023 de instroom van chauffeurs hoger dan de uitstroom. Ook neemt het aantal openstaande vacatures af. Toch blijft het tekort aan personeel een grote belemmering voor ondernemers. Dat blijkt uit de nieuwste Sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).

Krapte houdt aan

Eind maart stonden er ongeveer 6.550 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs – minder dan een jaar geleden. Tegelijkertijd is er in de meeste regio’s nog altijd sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt. In april 2025 noemt 47 procent van de ondernemers personeelstekort als grootste belemmering, een vrijwel gelijk percentage als een jaar eerder.

Lichte stijging aantal chauffeurs

Het aantal chauffeurs stijgt licht naar 92.288 t.o.v. vorig kwartaal. Voor het eerst in twee jaar ligt de instroom (3.246) hoger dan de uitstroom (2.872). Toch blijft het aantal chauffeurs lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale werkgelegenheid (165.708 werknemers) in de sector daalde licht ten opzichte van het vorige kwartaal (-1,3 procent), maar ligt nog altijd iets hoger dan een jaar geleden.

Hoge uitstroom en vergrijzing

De uitstroom uit de sector blijft hoog en nadert in 2025-Q1 de instroom. In het eerste kwartaal van 2025 gingen ook 481 werknemers met pensioen, tegenover 395 een jaar eerder. In heel 2024 lag de uitstroom naar pensioen, en ook de reguliere uitstroom bijvoorbeeld naar ander werk of een uitkering, al hoger dan een jaar eerder. Dit wijst op blijvende dynamiek binnen de sector.

Tegelijkertijd vergrijst het personeelsbestand; inmiddels is 5 procent van alle werknemers 65 jaar of ouder. Vooral onder chauffeurs neemt het aandeel ouderen toe. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs stijgt naar 45,4 jaar en het aandeel jonge chauffeurs neemt af. De sector speelt hierop in met meer flexibiliteit: 33 procent van de werknemers werkt parttime en bijna 20 procent heeft een oproepcontract. Het percentage parttimers is stijgend, zowel bij chauffeurs als niet-chauffeurs.

Lichte groei aantal bedrijven

Het aantal bedrijven stijgt licht naar 7.349, en het aantal faillissementen halveert bijna vergeleken met een jaar eerder (33 tegen 60). Verwachtingen voor het economisch klimaat zijn negatief, maar minder negatief dan in voorgaande kwartalen.

De arbeidsmarkt voor vrachtwagenchauffeurs blijft zeer krap, al is in enkele regio’s een lichte afname van die krapte zichtbaar. Ondernemers zijn per saldo wél positief over personeelsgroei in de komende maanden.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

Moederbedrijf Kruidvat en Trekpleister laat komend jaar 2.500 vrachtwagens minder rijden door op maat gemaakte dozen online bestellingen

RENSWOUDE – Internetbestellingen van Kruidvat en Trekpleister worden dankzij nieuwe inpakmachines weer een stapje duurzamer bezorgd. De machines vouwen dozen precies op maat, waardoor online bestellingen naar verwachting gemiddeld 50 procent minder lucht bevatten. Minder lucht betekent ook minder benodigd plastic opvulmateriaal, oplopend tot wel 66 procent minder per doos. Ingebruikname van de inpakmachines valt samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2024 van AS Watson Health & Beauty Benelux, het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister.

De nieuwe machines markeren een volgende stap in de duurzaamheidsambities van AS Watson Health & Beauty Benelux. Vermindering van het aantal transportbewegingen en minder verpakkingsmateriaal dragen bij aan het dalen van de CO₂-uitstoot van de voordeeldrogist.

In 2030 wil het bedrijf de uitstoot in scope 1 en 2 met 50,4 procent hebben verminderd ten opzichte van basisjaar 2018. In 2024 is dit doel weer dichterbij gekomen; vergeleken met 2023 nam de uitstoot van AS Watson Health & Beauty Benelux met 5,92 procent af.

“Duurzaamheid is én blijft een belangrijk thema voor ons”, stelt Ed van de Weerd, CEO bij AS Watson Health & Beauty Benelux. “De nieuwe inpakmachines leveren significante besparing in verpakkingsmateriaal op en qua transport scheelt het op jaarbasis zo’n 2.500 vrachtwagenritten. Maar ook op maatschappelijk vlak zetten we ons in om inclusiever, duurzamer en socialer te opereren. Want je gezond, mooi en goed voelen kan alleen op een mooie, gezonde planeet.”

Gemiddeld 35 procent minder energieverbruik winkels

Een grote stap in het verduurzamen van de bedrijfsvoering is het uitrusten van meer winkels met ledverlichting. Eind 2024 waren 1.349 winkels uitgerust met deze verlichting, een stijging van ruim 25 procent ten opzichte van 2023. Het resultaat hiervan is onder andere een vermindering van het energieverbruik van gemiddeld 35 procent*.

Ook het aantal werknemers met een drogisterijdiploma steeg in 2024, van 4.004 naar 4.186. Op het vlak van inclusiviteit zijn stappen gezet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te integreren; zo steeg dit aantal arbeidsplaatsen 391 naar 424. Ook nam het aantal verduurzaamde verpakkingen toe met ruim 10 procent, naar 642 verpakkingen in totaal.

Maatschappelijke betrokkenheid

In 2024 heeft Kruidvat voor het eerst onderzoeksresultaten gedeeld omtrent verzorgingsarmoede. Inmiddels kampt 1 op de 5 Nederlanders hiermee en in België zelfs 1 op de 4 mensen. Zij hebben niet altijd de financiële middelen om dagelijkse verzorgingsproducten zoals tandpasta en deodorant te kopen. In samenwerking met partners Stichting Armoedefonds en de Belgische Federatie van Voedselbanken is Kruidvat ook in 2024 in actie gekomen.

In totaal zijn er bijna vijftigduizend Kruidvat Health & Beauty kaarten t.w.v. €25,- gedoneerd. Een stijging van ruim 56 procent ten opzichte van 2023. Deze kaarten komen via het goede doel terecht bij financieel kwetsbare mensen.

Ook Kruidvat klanten konden tijdens de Samen in Actie weken een steentje bijdragen. Uiteindelijk bleek deze actie goed voor zeven vrachtwagens vol gedoneerde verzorgingsproducten.

Koersvast

AS Watson Health & Beauty Benelux blijft zich onverminderd hard maken voor een duurzamere bedrijfsvoering. Ed van de Weerd over de ambities: “We zijn ons erg bewust van de ontwikkelingen in de wereld. Duurzaamheid, inclusie en sociaal ondernemen krijgen wereldwijd minder prioriteit, maar juist daarom is het belangrijk om koersvast te zijn én te blijven. Wij zijn er voor iedereen en gaan onverminderd door met het vergroten van het bewustzijn als het gaat om het belang van een gezonde, mooie en goede maatschappij en planeet.”

* per m2 winkelvloer ten opzichte van basisjaar 2018

Japan: Amerikaanse autoheffingen van 25 procent zijn onacceptabel

TOKIO – De Amerikaanse invoerheffingen op auto’s zijn voor Japan onaanvaardbaar, stelt Ryosei Akazawa, de belangrijkste handelsgezant van het land. Volgens hem hebben Japanse bedrijven inmiddels meer dan 60 miljard dollar geïnvesteerd in de Verenigde Staten en 2,3 miljoen lokale banen gecreëerd.

Akazawa deed zijn uitspraken donderdag vlak voor zijn vertrek naar Washington voor de zevende ronde van handelsbesprekingen met zijn Amerikaanse tegenhangers. Japanse autofabrikanten produceren jaarlijks ongeveer 3,3 miljoen auto’s in de VS, een aantal dat veel hoger ligt dan de 1,37 miljoen die naar de VS worden geëxporteerd, stelt de onderhandelaar.

“We hebben herhaaldelijk aan de VS uitgelegd dat de Japanse auto-industrie een enorme bijdrage levert aan de Amerikaanse economie, en we zullen dit blijven uitleggen en begrip blijven vragen”, aldus Akazawa.

Zes onderhandelingsrondes

De invoertarieven op auto’s vormen een struikelblok in de onderhandelingen tussen de twee landen. Washington richt zich op zijn handelstekorten, terwijl Tokio een belangrijke economische pijler probeert te beschermen. Na zes onderhandelingsrondes in ruim twee maanden zijn de twee partijen er nog niet in geslaagd een akkoord te bereiken over de invoerheffingen.

Akazawa vertrekt naar Washington nadat de Japanse premier Shigeru Ishiba en de Amerikaanse president Donald Trump er vorige week op de G7-top niet in waren geslaagd een akkoord te bereiken over de hogere Amerikaanse heffingen. Net als andere landen heeft Japan te maken met een combinatie van algemene en sectorspecifieke tarieven. De algemene tarieven stijgen op 9 juli van 10 naar 24 procent, tenzij er voor die datum een deal wordt gesloten.

Consumentenbond begint grote claimzaak tegen Booking.com

UTRECHT – De Consumentenbond begint samen met de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) een claimprocedure tegen Booking.com om kunstmatig hoge hotelprijzen. De bekende hotelboekingsite heeft volgens de organisaties jarenlang concurrentieregels geschonden, en daarom zou een vergoeding voor consumenten op zijn plaats zijn.

De schade kan uiteenlopen van tientallen tot enkele honderden euro’s per consument. In totaal gaat het om honderden miljoenen euro’s aan schade, becijferen de claimclubs. Ze stellen dat alle Nederlandse consumenten schade hebben geleden die vanaf 1 januari 2013 minimaal één keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com.

“Consumenten betalen al jarenlang te veel voor hun hotelkamers”, legt CCC-voorzitter Bert Heikens uit. “Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt.”

Gedupeerden verzamelen

Na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie van vorig jaar was er al speculatie dat Booking.com weleens veel claims tegemoet zou kunnen zien. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar spreekt van “misleiding”. “Het platform gebruikt bijvoorbeeld nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste. Met dat soort ‘dark patterns’ beïnvloedt Booking.com de keuzes die consumenten maken. En dat is niet toegestaan volgens Nederlandse en Europese regels.”

De eerste stap in het proces is nu om gedupeerden te verzamelen. De juridische actie zelf neemt CCC voor zijn rekening. De Consumentenbond steunt CCC en verzamelt en registreert consumenten die mee willen doen aan de Booking Claim. Zij betalen in eerste instantie niets, maar als de claim wordt toegewezen moeten ze tot een kwart van hun vergoeding afdragen.

Andere aanbieders

Volgens de Consumentenbond behoren niet alleen mensen die bij Booking.com zelf boekten tot de gedupeerden. Ook mensen die hebben geboekt via andere websites voor onlinehotelboekingen zoals Agoda en Expedia kunnen zich aanmelden, evenals mensen die via de website van een hotel zelf kamers reserveerden. Door het handelen van Booking.com zouden hun prijzen eveneens hoger kunnen zijn uitgekomen.

×