Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 00:26 uur
Home Blog Pagina 6

Nog altijd niemand aangehouden voor rellen in Scheveningen

DEN HAAG – Bijna een week na de rellen in Scheveningen is nog altijd niemand aangehouden. “Momenteel wordt bekeken of er bruikbare camerabeelden zijn. Vervolgens moeten de verdachten geïdentificeerd worden”, meldt de burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen. De Haagse gemeenteraad vergadert donderdag over de ongeregeldheden.

De politie verwacht naar eigen zeggen “op korte termijn een aantal verdachten te kunnen identificeren en vervolgens aan te houden”. Zij worden vooralsnog verdacht van “opruiing, openlijk geweld, poging zware mishandeling, mishandeling, vernieling en diefstal”.

Enkele honderden jongeren raakten vorige week donderdag slaags met elkaar rond het Kurhaus in Scheveningen. Volgens de politie hadden verschillende groepen elkaar vooraf bedreigd via sociale media. De menigte keerde zich tegen de politie toen die ingreep. Agenten werden bekogeld met stenen en glas.

Van Zanen herhaalde woensdag dat de politie op de avond zelf vooral bezig was de openbare orde te herstellen, en dat daarom toen niemand is opgepakt. “De exacte samenstelling van de groep relschoppers is op dit moment onbekend”, aldus de burgemeester, maar mogelijk kwamen sommige relschoppers “van buiten Den Haag”.

Volgens de burgemeester was er overdag wel wat irritatie in Scheveningen, onder meer door volle parkeerplaatsen, maar waren er geen meldingen “over jongeren die zich verzamelden of een intimiderende sfeer”. Den Haag kijkt of het mogelijk is “om in de toekomst eerder signalen op te vangen van veranderende sfeer”.

Rover in actie tegen ongekende bezuinigingen op het openbaar vervoer

Geen bussen meer na 19:00 uur ’s avonds? In het weekend voortaan de helft van alle busritten geschrapt? Het klinkt extreem, maar het zijn voorbeelden van realistische scenario’s die Reizigersvereniging Rover aan het publiek voorlegt in de campagne ‘Snijden doet Lijden’.

De naam ‘Snijden doet Lijden’ is niet toevallig gekozen: de bezuinigingen op het openbaar vervoer gaan volgend jaar iedereen pijn doen. Het Rijk is namelijk van plan een ongekend hoog bedrag van 335 miljoen euro aan budget voor het openbaar vervoer te schrappen. Maar hoeveel zijn die miljoenen nu precies waard? Rover is gaan rekenen wat er per provincie nodig is om aan de bezuinigingsopdracht te voldoen.

“De resultaten van onze berekeningen zijn flink slikken. In sommige provincies zien we bijvoorbeeld dat de bezuinigingsopdracht pas gehaald wordt wanneer er op zondag geen enkele bus meer rijdt”, ziet Rover-directeur Freek Bos. “Met deze plannen worden we echt jaren terug in de tijd gezet en komen onze doelen op het gebied van klimaat en bereikbaarheid steeds verder van ons af te staan.’

Snijden doet Lijden

Met de campagne ‘Snijden doet Lijden‘ wil Rover het formaat van de geplande bezuinigingen in beeld brengen en reizigers oproepen hun stem te laten horen. Bezoekers van de Rover-website kunnen de voorgestelde bezuinigingsscenario’s per provincie bekijken en aangeven welke opties voor hen absoluut onbespreekbaar zijn. Door deel te nemen aan deze interactieve polls, helpt het publiek Rover om de impact van de plannen zichtbaar te maken. Daarna wordt deelnemers gevraagd een petitie te tekenen.

Biden hekelt Ruslandbeleid van Trump: moderne appeasement

WILMINGTON – De Amerikaanse oud-president Joe Biden heeft felle kritiek geuit op het Ruslandbeleid van zijn opvolger Donald Trump. “Het is moderne appeasement”, zei hij in een interview met de BBC over de mogelijkheid dat Oekraïne gebieden moet opgeven voor vrede.

De 82-jarige Biden zei dat Poetin zijn buurland ziet als onderdeel van Rusland en niet zal stoppen. “Ik snap gewoon niet dat mensen kunnen denken dat als we het een dictator toestaan om grote stukken land in te nemen die niet van hem zijn, dat dat hem tevreden zal stellen”, zei de Democraat tegen de Britse omroep. Hij sprak ook de vrees uit dat Europese bondgenoten gaan twijfelen aan het Amerikaanse leiderschap in de wereld.

Met de term appeasement (verzoeningspolitiek) wordt bedoeld dat concessies worden gedaan om een conflict te vermijden. De term is beladen door de verregaande toezeggingen die in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog zijn gedaan aan nazi-dictator Adolf Hitler. Dat gebeurde in de vergeefse hoop dat zo een groter conflict voorkomen zou kunnen worden.

Kritiek

Het is in de VS gebruikelijk dat presidenten terughoudend zijn met kritiek op hun opvolgers. Toch oordeelt Biden hard over de huidige president. Hij noemde de woordenwisseling tussen Trump en de Oekraïense president Zelensky in het Witte Huis “Amerika onwaardig”. Ook toonde de oud-president zich verbijsterd over de wens van zijn opvolger om Canada en Groenland in te lijven en over de naamswijziging van de Golf van Mexico naar Golf van Amerika.

“Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?”, vroeg Biden zich hardop af. “Welke president praat nou zo? Dat zijn wij niet. Wij staan voor vrijheid, democratie en kansen. Niet voor confiscatie.”

Indiase premier Modi schrapt bezoek Nederland na aanval Pakistan

DEN HAAG – De Indiase premier Narendra Modi zegt een bezoek aan Nederland af te midden van het oplopende conflict met Pakistan. Modi zou halverwege mei naar Noorwegen, Kroatië en Nederland reizen maar stelt dat bezoek nu uit.

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst zou de Indiase premier 16 en 17 mei in Nederland verblijven. Hij zou onder meer dineren met de koning en lunchen met premier Dick Schoof. Ook stonden er ontmoetingen gepland met verschillende bedrijven, en mensen uit de Indiase gemeenschap.

India vuurde in de nacht van dinsdag op woensdag raketten af op Pakistaanse doelen, waarna Pakistan terugschoot bij de feitelijke grens in de regio Kasjmir. Aan beide zijden zijn doden gevallen. Pakistan heeft gezegd nog verder te zullen reageren en internationale waarnemers vrezen dat het conflict nog verder kan escaleren.

Volgens nieuwssite News18 is er geen officiële reden gegeven voor het afzeggen van het bezoek aan Europa, maar wil Modi zich waarschijnlijk richten op de spanningen met het buurland.

N35 tussen Mariënheem en Nijverdal afgesloten door overwegstoring [+foto’s]

Foto: News in Beeld

MARIËNHEEM – Als gevolg van een overwegstoring is de N35 (Almeloseweg) tussen Haarle en Raalte volledig afgesloten. De spoorbomen gaan niet meer omhoog en de lichten blijven knipperen.

Er staat inmiddels een lange file voor de spoorbomen. Vanaf Haarle staat het verkeer al stil bij de kruising met de stationsweg.

Wat de reden van de storing is is nog niet bekend.

Enkele ongeduldige weggebruikers rijden tussen de spoorbomen door, dit ondanks het knipperen van de rode lichten.

Foto: News in Beeld

Het is niet bekend hoe lang de stemming nog gaat duren.

Fraude: meer bedrijven getroffen, impact groter

Foto: Adobe Stock

Steeds vaker hebben bedrijven in Nederland en België te maken met fraude. In de afgelopen 12 maanden werd 78 procent getroffen door fraude. In 2023/2024 was dat nog 69 procent. Ook loopt het schadebedrag op. Dat blijkt uit het jaarlijkse fraudeonderzoek van krediet- en fraudeverzekeraar Allianz Trade.

Dit is het vierde jaar op rij dat Allianz Trade de ontwikkelingen op fraudegebied onderzoekt in Nederland en België. Uit het onderzoek (dat zich zowel op interne als externe fraude richt) blijkt dat de impact van fraude aanzienlijk is toegenomen. 46 procent van de bedrijven spreekt van “aanzienlijke tot grote impact”.

Opmerkelijk is dat de perceptie van fraude als toenemend risico iets is gedaald (van 87 procent naar 80 procent). Wel wordt de opkomst van AI als toenemend risico gezien, al noemen bedrijven AI ook vooral als tool om fraude op te sporen.

Een andere opvallende tendens is dat een toenemend aantal bedrijven zegt dat ze voldoende beschermd zijn, terwijl het aantal fraudegevallen én de schade-impact toeneemt. Vaak berust dit ‘gevoel van veiligheid’ op een misvatting. Bijvoorbeeld omdat men ten onrechte denkt dat een algemene schadeverzekering de gevolgen van fraude dekt.
Interne fraude blijft het hardnekkigst

Fraude door eigen medewerkers (interne fraude) is nog steeds de meest voorkomende fraude. 66 procent had hier de afgelopen 12 maanden mee te maken. De top 4 voor interne fraude is: 1: ontvreemden van goederen, 2: vervalsing van documenten, 3: ontvreemden van geld, 4: samenwerken met externe fraudeurs.

Externe fraude

55 procent van de bedrijven had afgelopen jaar te maken met externe fraude. Daarbij valt op dat de koploper van de afgelopen jaren factuurfraude gezakt is naar plaats 3. Aan kop staat nu fraude via externe partners. Op plaats 2 diefstal of vernietiging van data. De reden waarom factuurfraude minder voorkomt is mogelijk te verklaren door de sterke opkomst van online factuursystemen.

De percentages voor interne- en externe fraude zijn niet alleen hoger dan in 2024, ook loopt het schadebedrag op. Bedroeg in 2024 de geleden schade door interne fraude in minder dan 25 procent van de organisaties meer dan €100.000. In 2025 is dit opgelopen tot 39 procent. Bij externe fraude was bij 44 procent de klap groter dan €100.000.

Interne fraudeur: vaak senior

In de top drie van interne fraudeurs staan senior medewerkers nog steeds met stip bovenaan (53 procent). Zij kennen de bedrijfssystemen en mechanismen In de top drie van interne fraudeurs staan senior medewerkers nog steeds met stip bovenaan (53 procent). Zij kennen de bedrijfssystemen en mechanismen door en door. Omdat ze vaak lang in dienst zijn, genieten ze bij collega’s en superieuren groot vertrouwen. Dat verschaft hen allerlei vrijheden, waaronder toegang tot vertrouwelijke systemen en informatie.
Fraudeurs zijn op elke afdeling te vinden. Het hoogst scoort Commercie met 29 procent, daarna ‘Operations’ met 27 procent (diefstal van goederen), vervolgens Finance met 24 procent en Inkoop 16 procent.

Thuiswerken

Het onderzoek toont aan dat thuiswerken het risico op zowel interne als externe fraude verder vergroot. Waar in 2024 nog 55 procent van de bedrijven dit risico erkende, is dat nu opgelopen tot 67 procent. Het aantal bedrijven dat maatregelen nam is gestegen van 61 procent tot 69 procent.

Fraude: driekwart doet geen melding bij de politie

Het is lastig voor bedrijven om fraude zelf af te handelen. In toenemende mate schakelen ze externe partijen in. Opvallend is dat ze het vaakst aankloppen bij verzekeraars. Steeds minder bedrijven gaan naar de politie als ze met fraude te maken hebben. Vorig jaar deed ruim 60 procent dat niet. Dat percentage steeg dit jaar naar 73 procent.

Veel onduidelijkheid over manier van verzekeren tegen fraude

Steeds meer bedrijven denken dat ze verzekerd zijn tegen de gevolgen van fraude. Zo zegt 57 procent te beschikken over een fraudeverzekering (was in 2024: 41 procent). 44 procent beweert een cyberverzekering te hebben (was 34 procent) en 56 procent een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (was 45 procent). Dit toont aan dat bedrijven en organisaties een verkeerd beeld hebben over het verzekerd zijn tegen fraude. 45 procent van de organisaties denkt bijvoorbeeld alle schade door fraude gedekt te hebben via een reguliere schadeverzekering, zoals aansprakelijkheid- of cyberverzekering. Dat is een foutieve aanname.

Bijna de helft van alle organisaties denkt ten onrechte dat een cyberverzekering voldoende beschermt tegen digitale fraude. Dit is niet het geval. Neem de schade door een spookfactuur die een fraudeur per email verstuurt; die valt bijvoorbeeld niet onder de cyberverzekering.

VS verliest opnieuw straaljager bij incident in Rode Zee

WASHINGTON – Een straaljager van de Amerikaanse marine is dinsdag in de Rode Zee neergestort tijdens een landingspoging op een vliegdekschip. Dat melden diverse Amerikaanse media, waaronder de zender CNN.

De piloot en een wapensysteembeheerder zijn uit het water gehaald. Beiden raakten lichtgewond, aldus CNN. Het vliegtuig, een F-18, is nog niet geborgen.

Vorige week dinsdag verloren de Amerikanen ook al een F-18 door een ongeval. Het gevechtsvliegtuig viel toen van het vliegdekschip USS Harry S. Truman in de Rode Zee. Ook ditmaal ging het om een F-18 van de USS Harry S. Truman. Een F-18 kost meer dan 60 miljoen dollar (bijna 53 miljoen euro).

De USS Harry S. Truman is gestationeerd in de Rode Zee als onderdeel van de Amerikaanse operaties tegen de Houthi’s in Jemen.

TIP Group ontwikkelt Powered Trailer met SolardEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries

De eerste elektrische koeltrailer van TIP Group, aangedreven door zonne-energie, accu’s en teruggewonnen energie, is ontstaan door een samenwerking tussen drie partners.

Innovatie in de transportsector draait vaak om het vinden van slimmere manieren om beschikbare middelen te benutten. De nieuwste samenwerking tussen TIP Group, SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH is hiervan een uitstekend voorbeeld.

Samen hebben zij de Powered Trailer ontwikkeld, een geavanceerde elektrische koeltrailer die meerdere hernieuwbare energiebronnen integreert – batterij, zonne-energie en energieterugwinning – waardoor dieselkoelunits overbodig worden. Global Trailer heeft gesprekken gevoerd met sleutelfiguren van deze bedrijven om meer te weten te komen over de technologie achter de Powered Trailer en de impact ervan op het wagenparkbeheer.

De Powered Trailer, die onlangs werd gepresenteerd op de IAA Transportation-beurs in Hannover, vormt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van gekoeld transport. Hoe hebben TIP Group, SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH hun expertise gebundeld om een baanbrekende oplossing te creëren, welke impact kan dit hebben op wagenparkbeheer en wat betekent dit voor de toekomst van duurzaam transport? De drie bedrijven delen een visie voor een duurzamere transportsector en elke partner draagt zijn gespecialiseerde expertise bij om ervoor te zorgen dat de oplossing zowel innovatief als commercieel haalbaar is.

TIP Group, een toonaangevende leverancier van leasing- en verhuurdiensten voor transportmaterieel, maakt deze technologie toegankelijk voor wagenparkbeheerders.
“Onze ambitie binnen TIP Group is om de innovatieve overstap naar emissievrij temperatuurgecontroleerd transport met koeltrailers te leiden, zonder beperkingen op haalbare oplossingen”, aldus Rogier Laan, Vice President Sales and Marketing van TIP Group. “Zowel SolarEdge e-Mobility als Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH staan bekend om hun vooruitstrevende visie en hun inzet voor decarbonisatie, waardoor ze uitstekend bij dit project passen.”

SolarEdge e-Mobility, een pionier op het gebied van slimme energieoplossingen, zorgt ervoor dat het systeem optimaal gebruikmaakt van hernieuwbare energiebronnen.
“Bij de introductie van nieuwe technologie op een traditionele markt is het van cruciaal belang om verstoringen van de processen van klanten tot een minimum te beperken”, aldus Pavel Gilman, Senior Director Sales & Marketing & Program Management bij SolarEdge e-Mobility.

“Om maximale efficiëntie te bereiken, hebben we betrokken klanten nodig die bereid zijn nieuwe technologieën te testen en verder te ontwikkelen. De betrokkenheid van TIP Group is van groot belang geweest bij het selecteren van de juiste logistieke partners en use cases.”

De teams van SolarEdge e-Mobility, TIP Group en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH voor de Powered Trailer op de IAA Transportation.

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH draagt bij met zijn geavanceerde expertise op het gebied van koeling en optimaliseert de koelunits voor volledig elektrische werking.

“Onze koelunits zijn ontworpen met zeer efficiënte invertertechnologie om ervoor te zorgen dat er geen energie wordt verspild”, aldus Gunnar Hilge, Head of Development bij Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. Door meerdere energiebronnen te integreren, creëren we een koeloplossing die zowel kosteneffectief als volledig duurzaam is.

De Powered Trailer is een doorbraak op het gebied van gekoeld transport, waarbij meerdere hernieuwbare energiebronnen worden geïntegreerd om een volledig elektrische koeloplossing te bieden.

Het zonnedak speelt een belangrijke rol in de energievoorziening en dekt tussen 20 en 120 procent van de energiebehoefte van de koelunit van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH, afhankelijk van het gebruiksprofiel van de klant, de buitentemperatuur en de zonnestraling. De energie-as vult dit aan door kinetische energie tijdens het rijden – met name tijdens het remmen – op te vangen en om te zetten in elektriciteit, zodat er extra vermogen beschikbaar is wanneer zonne-energie alleen niet voldoende is. Deze energie wordt vervolgens opgeslagen in een accu met hoge capaciteit, waardoor de koelunit verzekerd is van een betrouwbare stroombron. Het systeem is ontworpen om de efficiëntie te optimaliseren, met verschillende recuperatiemodi waarmee bestuurders de energieopname kunnen aanpassen aan de rijomstandigheden en de batterijstatus.

SolarEdge e-Mobility speelt een cruciale rol in het maximaliseren van de efficiëntie van de Powered Trailer door zonne-energie in het systeem te integreren. “Ons doel is om het aandeel van gratis, groene energie – zonne- en kinetische energie – binnen de trailer te vergroten”, aldus Gilman. “Door meerdere energiebronnen te gebruiken, verminderen we onze afhankelijkheid van alleen batterijcapaciteit, waardoor we kosten verlagen en de bedrijfsuren verhogen. Deze volledig emissievrije energiebron verhoogt de efficiëntie en duurzaamheid van het wagenpark.”

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH levert de volledig elektrische koelunit, die is geoptimaliseerd om naadloos samen te werken met het energie-ecosysteem van de trailer. “Onze koelunits maken gebruik van zeer efficiënte invertertechnologie om ervoor te zorgen dat er geen energie wordt verspild”, aldus Hilge.

De accu van de trailer kan worden opgeladen via het zonnedak, de recuperatieas of een externe netaansluiting. In een ideaal scenario wordt de energiebehoefte van de trailer volledig gedekt door hernieuwbare bronnen, wat het een echte emissievrije oplossing maakt.”

De mogelijkheid om energie op te vangen, op te slaan en te hergebruiken maakt de Powered Trailer tot een revolutionaire oplossing. Door gebruik te maken van dit geavanceerde energie-ecosysteem kunnen wagenparkbeheerders hun brandstofkosten aanzienlijk verlagen, het operationele bereik vergroten en voldoen aan de nieuwste duurzaamheidsvoorschriften, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

De prestaties in de praktijk vormen de ultieme test voor elke nieuwe technologie. De Powered Trailer wordt momenteel getest in een proefprogramma met Zippel Group, een toonaangevend logistiek bedrijf dat gespecialiseerd is in geconditioneerd transport. Deze proef is bedoeld om te valideren of het systeem volledig op hernieuwbare energie kan werken met behoud van efficiëntie en betrouwbaarheid in de dagelijkse logistieke activiteiten.

Een van de belangrijkste prestatie-indicatoren die worden gemonitord, is de naadloze werking van de e-reefer zonder onderbrekingen.

“Onze belangrijkste KPI’s voor deze proef zijn operationele betrouwbaarheid, rendement op investering en gebruiksgemak voor klanten bij hun dagelijkse werkzaamheden”, aldus Gilman. “We volgen de telematicagegevens nauwlettend en onderhouden voortdurend feedbackloops met de gebruiker om ervoor te zorgen dat we waardevolle, praktijkgerichte inzichten verzamelen.”

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH onderzoekt momenteel hoe goed het systeem presteert op het gebied van energie-efficiëntie en kostenbesparingen.
“In vergelijking met conventionele dieselmotoren kunnen volledig elektrische koeloplossingen de operationele kosten met wel 50 procent verlagen, afhankelijk van de brandstof- en elektriciteitsprijzen”, aldus een woordvoerder van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. “Voor wagenparkbeheerders is het van cruciaal belang dat het systeem optimaal wordt benut om het rendement op hun investering te maximaliseren. Bij optimaal gebruik kan de ROI al binnen twee tot vier jaar worden gerealiseerd, wat betekent dat de klant gedurende de rest van de levensduur van de trailer – doorgaans zes tot tien jaar – aanzienlijke kostenbesparingen realiseert.”

Voor TIP Group vormt deze pilot een cruciale proof of concept. “We willen aantonen dat deze configuratie autonoom kan functioneren, idealiter zonder gebruik te maken van elektriciteit uit het net”, aldus Laan. “Deze proef zal cruciale inzichten opleveren in de prestaties van het systeem, de energiebesparingen en de operationele efficiëntie, waardoor we de oplossing kunnen verfijnen voor een bredere marktintroductie.”

De pilot is inmiddels in volle gang en de eerste reacties wijzen op positieve resultaten en een sterk potentieel voor implementatie op de lange termijn. Naarmate er meer gegevens worden verzameld, zullen de resultaten worden gebruikt om de volgende stappen te bepalen voor de schaalvergroting van deze technologie in de gekoelde transportsector.
Hoewel de Powered Trailer een grote stap voorwaarts betekent, staat de brede acceptatie van elektrische koeltrailers nog voor verschillende uitdagingen. Van belemmeringen door regelgeving tot aarzeling bij wagenparkbeheerders: het overwinnen van deze obstakels is essentieel om de overstap weg van dieselkoeling te versnellen.

Een van de grootste obstakels is de terughoudendheid van de markt en de initiële investeringskosten. “Veel wagenparkbeheerders zijn nog steeds terughoudend met de overstap naar nieuwe technologie vanwege zorgen over de kosten en de gevolgen voor de bedrijfsvoering”, aldus Gilman. “De sleutel tot het overwinnen van deze uitdaging is het aantonen van een duidelijk rendement op investering door middel van praktijktests en samenwerking met full-service leveranciers van materieel zoals TIP Group, die het financiële risico voor klanten helpen beperken.”

Vanuit technologisch oogpunt spelen ook beperkingen van de infrastructuur en energiekosten een rol. “Hoewel de laadinfrastructuur geen groot probleem vormt, aangezien het systeem via elk 400V-stopcontact kan worden opgeladen, kunnen de hoge elektriciteitskosten – met name in markten zoals Duitsland – van invloed zijn op de acceptatiegraad”, aldus een woordvoerder van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. “Daarom richt de Powered Trailer zich op energieonafhankelijkheid, door gebruik te maken van zonnepanelen en een energieterugwinningsas om onderweg stroom op te wekken.”

Uitdagingen op het gebied van regelgeving vormen eveneens een hindernis. TIP Group heeft te maken gehad met verschillen in wetgeving tussen verschillende landen, met name in Nederland, waar de registratie van energieterugwinningsassen nog niet is goedgekeurd.
“Ondanks dat Nederland een early adopter is van duurzaam transport, moet de wetgeving voor de registratie van deze assen nog worden afgerond, terwijl andere EU-landen al een stap verder zijn”, aldus Laan. “Onze verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van 2025 zal zijn opgelost, maar in de tussentijd werken we samen met alternatieve markten om de acceptatie te versnellen.”

Naast de wetgeving heerst er ook een zekere ‘angst voor het onbekende’ onder wagenparkbeheerders. TIP Group speelt hier actief op in door testunits te leveren, gegevens te verzamelen en advies te geven om klanten te helpen bij een zorgeloze overstap naar elektrische reefers.

“Met de juiste ondersteuning en prestatiegegevens zijn wij ervan overtuigd dat deze belemmeringen kunnen worden overwonnen, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor een schonere en kostenefficiëntere toekomst in het gekoelde transport”, aldus TIP.
Ondanks deze uitdagingen komt er steeds meer vaart in het proces. Naarmate regelgeving verandert, energiekosten stabiliseren en marktleiders blijven investeren in elektrificatie, is de Powered Trailer hard op weg om een standaardoplossing te worden voor duurzame koelketenlogistiek.

Nu de Powered Trailer de pilotfase verlaat en op grotere schaal wordt ingezet, ligt de focus op het opschalen van de technologie en het waarborgen dat wagenparkbeheerders deze naadloos kunnen integreren in hun logistieke activiteiten.

“De technologieën die nodig zijn om een grote sprong voorwaarts te maken op het gebied van duurzame logistiek zijn al beschikbaar”, aldus Gilman. “Het is niet de vraag of, maar wanneer. Het tempo waarmee de technologie wordt geïmplementeerd, hangt af van wetgeving, acceptatie door klanten en blijvende bewijzen van operationele voordelen.”
Voor TIP Group is het van prioriteit om klanten te ondersteunen bij de overgang. “Het beste advies voor wagenparkbeheerders is om nu te beginnen. De overgang naar volledig elektrische oplossingen vergt tijd en inspanning, maar early adopters zullen waardevolle ervaring opdoen en kostenvoordelen behalen”, aldus TIP.

“Wij zetten ons in om onze klanten met de juiste oplossingen en expertise door deze transitie te begeleiden.” Met verdere praktijkproeven, integratie in wagenparken en beleidsontwikkelingen in het verschiet, staat de Powered Trailer aan het begin van een nieuw tijdperk in het gekoeld transport. Naarmate meer bedrijven stappen zetten in de richting van volledige elektrificatie, zullen samenwerkingsverbanden zoals deze innovatie blijven stimuleren. De Powered Trailer is niet alleen een concept voor de toekomst, maar een werkende oplossing die vandaag de dag beschikbaar is en een nieuwe norm stelt voor duurzaamheid in de koelketenindustrie.

VS en China houden handelsbesprekingen in Zwitserland

WASHINGTON/BEIJING – Hoge Amerikaanse en Chinese functionarissen reizen later deze week naar Zwitserland voor handelsbesprekingen na de invoering van ingrijpende importtarieven door de Amerikaanse president Donald Trump. Dat melden beide landen in aparte verklaringen. De gesprekken beginnen zaterdag in Genève.

Minister van Financiën Scott Bessent en de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer zijn namens de Verenigde Staten aanwezig, aldus hun kantoren. Vicepremier He Lifeng woont de besprekingen namens China bij, maakte het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken bekend.

“Mijn gevoel is dat dit om de-escalatie zal gaan, niet om de grote handelsdeal”, zei Bessent tegen Fox News. In dat interview zei hij ook dat de regering-Trump de handel in textiel en soortgelijke goederen niet wilde loskoppelen van China. Wel is Washington vastbesloten om de productie van strategische industrieën zoals halfgeleiders, medicijnen en staal terug te brengen naar de VS, aldus Bessent.

Verkeer kan weer over de A12 bij Prins Clausplein

DEN HAAG – Het verkeer kan weer rijden over de A12 op het Prins Clausplein bij Den Haag.

Eerder woensdagochtend ging de snelweg daar in beide richtingen dicht nadat iemand onwel was geworden.

Er moest een traumahelikopter landen.

Volgens Rijkswaterstaat Verkeersinformatie neemt de vertraging inmiddels af.

KLM vliegt niet meer over Pakistan na Indiase aanvallen

AMSTELVEEN – KLM vliegt niet meer over Pakistan. Vluchten worden om het land heen geleid, meldt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. Hierdoor kunnen enkele vluchten die tussen Schiphol en India, Thailand, Maleisië en Singapore vliegen volgens hem “een kleine vertraging” oplopen.

Passagiers worden omgeboekt als dat nodig is, zegt hij. “We werken er hard aan om de gevolgen voor onze passagiers zo klein mogelijk te houden.” Hoe lang de luchtvaartmaatschappij het land mijdt, weet de woordvoerder niet. “We monitoren de situatie continu.”

Dinsdagavond viel India meerdere locaties in Pakistan aan. Daarbij zijn volgens Pakistan zeker 26 mensen omgekomen en 46 mensen gewond geraakt. De actie volgt na dagen van oplopende spanningen om een dodelijke aanval van militanten in de betwiste Himalayavallei van Kasjmir.

Maandag liet KLM weten nog wel over Pakistan te vliegen. Persbureau Reuters meldt dat ook luchtvaartmaatschappijen Thai Airways en Korean Air het luchtruim van Pakistan mijden. Thai Airways zal vluchten naar Europa en Zuid-Azië omleiden en Korean Air doet dat met vluchten tussen Incheon bij Seoul en Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten.

Meer vliegmaatschappijen vliegen andere route

Steeds meer vliegmaatschappijen vliegen nu om Pakistan heen. Persbureau AFP meldt dat twee vluchten van China Airlines van het Taiwanese Taipei naar Amsterdam en Frankfurt een tussenstop in Bangkok maakten en terugkeerden naar Taipei. Drie andere vluchten van Taipei naar Europa zijn geschrapt. Malaysia Airlines heeft alle vluchten van en naar het Indiase Amritsar opgeschort tot 9 mei en leidde twee vluchten vanuit Kuala Lumpur naar Londen en Parijs om via Doha in Qatar.

Eerder meldden de zustermaatschappij van KLM, Air France, en de luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group al Pakistan te mijden “tot nader order”.

Vrachtwagen gekanteld op A28 [+foto’s]

Foto: Marnix Manschot - MxX Visuals

HOEVELAKEN – De snelweg A28 richting Amersfoort moest woensdagochtend worden afgesloten ter hoogte van het knooppunt Hoevelaken. Daar is een vrachtwagen gekanteld, meldt de ANWB.

Het voertuig kwam op de vangrail terecht, waarbij de helft van de cabine op de tegengestelde rijbaan belandde.

Hulpdiensten, waaronder de brandweer, kwamen ter plaatse om de beknelde chauffeur uit zijn cabine te bevrijden. De brandweer plaatste een speciale trap om veilig op de zijkant van de cabine te kunnen werken.

Foto: Rijkswaterstaat

De bevrijding verliep vlot en de chauffeur werd in de ambulance gecontroleerd, maar bleek ongedeerd.

Foto: Marnix Manschot – MxX Visuals

Het bergingswerk was rond 10:30 uur klaar. De vrachtwagen is geborgen en de lading is opgeruimd. De hulpdiensten hebben de vangrail ook hersteld en de A28 naar Utrecht is eerder dan verwacht vrijgegeven.

India bevestigt raketaanvallen in Pakistan

ISLAMABAD – India heeft bevestigd dat er meerdere raketaanvallen zijn uitgevoerd op buurland Pakistan. De Indiase regering laat weten dat onder de naam Operatie Sindoor er negen plekken in Pakistan zijn aangevallen. Volgens India waren geen militaire faciliteiten doelwit.

Pakistan liet eerder weten op drie plekken met raketten te zijn aangevallen door India en geeft aan daarop te zullen reageren. Er zouden geen Indiase vliegtuigen het luchtruim van Pakistan zijn binnengedrongen.

Volgens getuigen waren onder meer in de bergen rond de stad Muzaffarabad in het Pakistaanse deel van de betwiste regio Kasjmir meerdere harde explosies te horen.

De spanning tussen de twee buurlanden is de afgelopen tijd enorm opgelopen na een dodelijke terroristische aanslag in Kasjmir. Daarbij kwamen 26 burgers om het leven in het Indiase deel van de regio met een moslimmeerderheid. India heeft Pakistan in verband gebracht met de terreuraanval, maar dat land ontkent iets met de aanval te maken te hebben.

Trump meldt capitulatie van Houthi-rebellen in Jemen

WASHINGTON – Volgens de Amerikaanse president Donald Trump hebben de Houthi-rebellen in Jemen gecapituleerd voor de Amerikanen. Daardoor zullen de Verenigde Staten “onmiddellijk” stoppen met het bombarderen van de Houthi’s, zei Trump.

Met die aanvallen wilde Washington voorkomen dat de rebellen schepen en Israël bestookten. De door Iran gesteunde Houthi’s zouden ermee hebben ingestemd te stoppen met het verstoren van belangrijke scheepvaartroutes in het Midden-Oosten. De rebellen beschouwden de aanvallen als uiting van solidariteit met de door Israël belaagde Palestijnen.

De autoriteiten van bemiddelaar Oman meldden later dat zij een bestand tussen de VS en de Houthi’s hadden bereikt. Een kopstuk van de Houthi’s daarentegen maakte duidelijk door te gaan met de strijd. De operaties van de groep in de Rode Zee en tegen Israël zullen niet stoppen, “ongeacht de gevolgen” tot er een einde komt aan de Israëlische blokkade van Gaza en de agressie tegen de Palestijnen, aldus een lid van de politieke raad van de rebellen.

De Israëlische krijgsmacht voerde eerder dinsdag nog een luchtaanval uit op de belangrijkste luchthaven van Jemen bij hoofdstad Sanaa, die in handen is van de Houthi’s. Volgens Israël is het vliegveld volledig onbruikbaar gemaakt. De aanval geldt als vergelding voor de beschieting van de luchthaven bij Tel Aviv zondag, waarbij meerdere gewonden vielen.

Dode na aanrijding met trein was 60-jarige vrouw uit Heiloo

HEILOO – De vrouw die dinsdagavond rond 18.00 uur om het leven kwam na een aanrijding met een trein was een 60-jarige inwoonster van die Noord-Hollandse plaats.

Ze stond vermoedelijk aan de verkeerde kant van de spoorbomen bij een voetgangersovergang aan de Stationsweg en werd meegesleurd door een trein die voorbijkwam, meldt de politie.

Er waren veel mensen die het hebben zien gebeuren.

De politie adviseert getuigen die dat willen contact op te nemen met slachtofferhulp. Ze onderzoekt wat er precies is gebeurd.

×