BRUSSEL – Europese voertuigfabrikanten en transportorganisaties roepen de EU-lidstaten dringend op om snel overeenstemming te bereiken over de herziening van de Europese Richtlijn Gewichten en Afmetingen. Volgens de sector is een vlotte en betekenisvolle aanpassing essentieel om de overgang naar klimaatneutraal wegvervoer te versnellen én de concurrentiepositie van het Europese transport veilig te stellen.
De oproep komt van onder andere ACEA (de Europese vereniging van autofabrikanten), TLN (Transport en Logistiek Nederland) en het Common Road Transport Office (waaronder BGL, FNTR en NLA). Zij verwelkomen het voornemen van het Deense EU-voorzitterschap om tijdens hun termijn tot een algemene EU-koers (General Approach) te komen over de herziening van de richtlijn.
Vertraging remt invoering zero-emissie voertuigen
Volgens de organisaties leidt de aanhoudende politieke vertraging tot een trage marktintroductie van zero-emissie vrachtwagens en bussen. Ondanks de brede steun binnen de sector voor de klimaatdoelen van de EU, blijft de opschaling moeizaam door drie grote obstakels:
- Lage marktafname van zero-emissie voertuigen in veel EU-landen
- Gebrekkige laadinfrastructuur en tankvoorzieningen voor zwaar transport
- Hogere totale eigendomskosten van elektrische trucks en bussen
Concrete eisen aan lidstaten
Om deze drempels te overwinnen, roepen de betrokken organisaties de EU-lidstaten op om:
- Prioriteit te geven aan aanpassing van gewichtslimieten en aslasten, specifiek afgestemd op de eigenschappen van zero-emissie voertuigen (zoals extra accugewicht);
- Aanvullende maatregelen te nemen om de efficiëntie te verbeteren en de verduurzaming van het wegtransport verder te ondersteunen.
De voorgestelde herziening is volgens de sector cruciaal voor een duurzamer, efficiënter én concurrerender Europees wegvervoer. De transport- en voertuigensector rekenen erop dat de lidstaten dit dossier nog dit jaar afronden.