Clicky

vrijdag 20 juni 2025 - 05:09 uur
Home Blog Pagina 6

VAE bevestigen: aanvaring olietankers vermoedelijk na navigatiefout

DUBAI – De aanvaring tussen twee olietankers in de Golf van Oman is vermoedelijk veroorzaakt door een navigatiefout op één van de schepen. Dat bevestigen de autoriteiten in de Verenigde Arabische Emiraten op basis van de eerste onderzoeksresultaten.

De tankers Adalynn en Front Eagle kwamen dinsdag met elkaar in aanvaring in de buurt van de Straat van Hormuz, een waterweg die belangrijk is voor de internationale scheepvaart.

Er brak brand uit, maar voor zover bekend vielen er geen slachtoffers.

Eerder liet ook de eigenaar van de Front Eagle al weten dat sprake was van een navigatieprobleem. Dat zou geen verband houden met de strijd in het Midden-Oosten, waar Israël en Iran elkaar bestoken. In de regio zouden ook navigatiesignalen worden verstoord.

Iraanse leider Khamenei: geen genade voor Israëlische leiders

TEHERAN – De machtigste man van Iran, ayatollah Ali Khamenei, heeft gewaarschuwd dat Iran geen genade zal kennen voor Israëlische leiders. “We moeten een krachtig antwoord geven aan het terroristische zionistische regime (Israël) en we zullen geen genade geven aan de zionisten”, aldus Khamenei.

De uitspraak volgt onder meer op berichten van de Amerikaanse president Donald Trump die zei dat Khamenei een makkelijk doelwit is, maar dat “we hem nog niet gaan doden”. Trump eist ook de overgave van de Islamitische Republiek Iran.

Al 10.000 zoogdieren reisden via het Animal Care & Inspection Center op Brussels Airport sinds opening in 2020

ZAVENTEM – In 2020 opende Brussels Airport het eerste centrum in Europa dat voldeed aan de nieuwe Europese normen op vlak van dierenwelzijn in het luchtvervoer: het Animal Care & Inspection Centre. Sindsdien werden er in het ACIC al bijna 10.000 zoogdieren verwelkomd. Honden, katten en wedstrijdpaarden, maar ook exotische soorten worden hier maandelijks ontvangen. En dan mogen we de talloze insecten, vissen en vogels niet vergeten. Het centrum is een unicum en is vandaag een referentie op het vlak van gespecialiseerde logistiek en dierenwelzijn.

Elke dag reizen bijna 70.000 passagiers via Brussels Airport. Maar daarnaast verwelkomt de luchthaven ook een ander type reiziger – viervoeters, gevederd of op hoeven – dat achter de schermen van Brussels Airport reist. Sommige van deze dieren kunnen samen met hun baasjes in de cabine reizen, andere moeten onder specifieke omstandigheden worden opgevangen en reizen mee in het ruim. Daarnaast zijn er passagiers die tijdelijk nood hebben aan een opvangplek voor hun huisdieren tijdens hun reis. Om een antwoord te bieden aan deze behoeften opende Brussels Airport in 2020 een ultramodern dierencentrum, het Animal Care & Inspection Center. Alles werd zo ontworpen dat de veiligheid, het comfort en de gemoedsrust van alle vertrekkende en aankomende dieren is gegarandeerd.

Sinds de oprichting heeft dit centrum met een oppervlakte van 2.000 m² bijna 5.500 honden, 800 katten, 1.600 paarden, een hele reeks boerderijdieren en ook nog heel wat exotische dieren verwelkomd. Samen goed voor bijna 10.000 zoogdieren. En dan hebben we het nog niet eens over alle vissen, reptielen en vogels die ook via het ACIC passeren.

Dierenwelzijn op de eerste plaats

Het ACIC is opgericht om dieren veilig en in alle rust te vervoeren. Het beschikt over ultramoderne infrastructuur: fysiek gescheiden import-/exportzones, een dierengeneeskundig laboratorium, mobiele stallen, speciaal aangepaste rustruimtes enz. In elke ruimte valt er daglicht binnen en er is een uniek centraal systeem aanwezig waarbij de lichtkleur, de temperatuur en de ventilatie kunnen worden aangepast in functie van de specifieke noden van elke diersoort, van vogels en reptielen tot herkauwers, vissen en nog veel meer. Het centrum telt onder meer tien paardenboxen, multifunctionele ruimtes voor inspecties en zelfs een koelruimte speciaal voor insecten. Buiten is ook een groene zone ingericht voor viervoeters. Sinds 2022 is het centrum ook in bezit van het CEIV Live Animals-certificaat van het IATA, een bewijs van de kwaliteit en van de naleving van internationale normen.

“Het ACIC belichaamt ons engagement voor dierenwelzijn en een operationele uitmuntendheid. Dankzij dit centrum is Brussels Airport een onmisbare Europese hub geworden voor het transport van levende dieren, of het nu gaat om huisdieren, vee of exotische dieren. We zijn trots dat we deze vijf succesvolle jaren samen met onze partners en teams kunnen vieren”, vertelt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

Het succes van het ACIC is ook het resultaat van de gepassioneerde inzet van een tiental professionals van onze partner dnata, die nauw samenwerken met luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Het ACIC omvat een grenscontrolepost van het FAVV, die altijd een inspectie moet uitvoeren wanneer levende dieren worden geïmporteerd of geëxporteerd om ervoor te zorgen dat de Europese bepalingen met betrekking tot de volksgezondheid worden nageleefd.

Unieke verhalen

Hoewel het ACIC elk dier met veel zorg en aandacht ontvangt, zijn er bepaalde momenten die een blijvende indruk hebben nagelaten op de teams van het centrum. Als we terugblikken op de voorbije vijf jaar, zijn de ontvangst van nijlpaarden, sneeuwluipaarden, hamerhaaien en die keer dat er maar liefst 489 alpaca’s bij ons aankwamen, absoluut onvergetelijk.

Recenter nog speelde het ACIC een sleutelrol bij het vertrek van de drie panda’s Tian Bao, Bao Di en Bao Mei naar China en bij de verwelkoming van drie gouden stompneusapen, Lu Lu, Juan Juan en Liu Yun. Die expertise wordt ook erkend door het dierenpark Pairi Daiza.

“Het dierenwelzijn mag in geen geval in het gedrang komen. Dankzij de inzet van de teams van Brussels Airport en het ACIC kregen de reuzenpanda’s, de koala’s en onlangs nog de gouden stompneusapen Lu Lu, Juan Juan en Liu Yun een bijzonder warm onthaal bij hun aankomst of vertrek en tijdens elke fase van hun reis van en naar de luchthaven. De aankomst of het vertrek van waardevolle dieren is een essentieel onderdeel van de beschermingsmissie van Pairi Daiza. We zijn dankbaar voor het professionalisme, de beschikbaarheid en de gevoeligheid van de teams van Brussels Airport”, zegt Puria Mahlouji, Directielid van Pairi Daiza.

Brussel: AliExpress doet te weinig tegen verkoop illegale spullen

BRUSSEL – Webshop AliExpress doet te weinig om de verkoop van illegale producten op zijn platform tegen te gaan, concludeert de Europese Commissie. Onder de Verordening digitale diensten heeft een groot onlineplatform zoals AliExpress de verplichting om de verkoop van namaakproducten of producten die niet voldoen aan EU-veiligheidsstandaarden tegen te gaan. De webwinkel doet dat momenteel nog onvoldoende, meldt de Commissie.

De Commissie ziet dat de controlesystemen van de webshop niet waterdicht zijn voor handelaren van verboden producten. Ook concludeert de Commissie dat AliExpress niet consequent boetes oplegt aan handelaren die herhaaldelijk illegale producten verkopen. Het algehele risico op de verkoop van illegale producten wordt niet serieus genoeg genomen, aldus de Commissie.

De webwinkel krijgt nog geen boete opgelegd. AliExpress mag zelf eerst nog in beroep gaan en nieuwe documenten aanleveren die het oordeel van de Commissie mogelijk kunnen veranderen. Pas daarna besluit de Commissie of ze een boete oplegt.

Eerder concludeerden Europese markttoezichthouders dat producten van onder meer AliExpress niet voldeden aan Europese productwetgeving. Daarbij ging het bijvoorbeeld om speelgoed met losse onderdelen, of elektronica die zorgden voor storingen of in brand konden vliegen.

NSC-top heeft overwogen om partij op te heffen

DEN HAAG – De top van Nieuw Sociaal Contract heeft overwogen om de partij op te heffen, heeft minister en lijsttrekkerskandidaat Eddy van Hijum gezegd bij het radioprogramma Met het Oog op Morgen. “Gaan we verder met elkaar, of is dit experiment mislukt?”, hebben hij en meerdere kopstukken zich afgevraagd na “een enorm turbulente anderhalf jaar”.

Van Hijum benoemt dat NSC in zijn korte geschiedenis pieken en dalen heeft gekend. De nieuwe partij kreeg in één klap twintig zetels bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen. Wat volgde was een moeizame formatie die uiteindelijk leidde tot een coalitie met PVV, VVD en BBB.

De coalitie werd getekend door interne ruzies en viel eerder deze maand uit elkaar, nadat PVV was weggelopen uit onvrede over het migratiebeleid.

Uiteindelijk kwam Van Hijum tot de conclusie dat NSC verder moet. Want hij is nog steeds gemotiveerd om het vertrouwen in de overheid te herstellen en denkt ook dat de partij de mensen in huis heeft die dat kunnen doen.

Staatssecretaris geeft garnalenvissers vergunning tot 2045

DEN HAAG – Garnalenvissers krijgen tot 2045 een natuurvergunning, bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris Jean Rummenie (Visserij, BBB) na berichtgeving in De Telegraaf. De oude vergunning van de vissers is al ruim twee jaar verlopen en op 1 juli zou ook hun gedoogvergunning aflopen.

De demissionaire bewindsman licht toe dat het besluit onderdeel is van een groter pakket van afspraken met de sector waarin een afweging is gemaakt tussen hun belangen en “ecologische waarden”.

Zo verwacht hij dat de garnalenvloot flink zal krimpen door de uitkoopregeling die later dit jaar van start gaat. Ook hebben de vissers 10 procent van hun visuren ingeleverd. Rummenie heeft zijn besluit onderbouwd met een ecologische toets.

Natuurorganisaties vinden de looptijd van 20,5 jaar veel te lang en zijn daarom in april uit een overleg met de overheid en de visserijsector over verduurzaming gestapt. Zij vinden dat er meer natuurbeschermingsmaatregelen moeten worden genomen.

Bedrijven betalen facturen gemiddeld pas na 62 dagen

Foto: Adobe Stock | wayhome.studio

‘S-HERTOGENBOSCH – Dat zijn enkele conclusies uit het onderzoeksrapport van Allianz Trade. De kredietverzekeraar onderzocht onder meer hoe lang bedrijven moeten wachten op de betaling van hun facturen (DSO, Days Sales Outstanding).

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz: “DSO is een belangrijke financiële indicator. Het zegt iets over de financiële gezondheid van bedrijven. Stijgende DSO’s in Europa en andere regio’s in de wereld zijn vooral een waarschuwingssignaal voor verslechterende liquiditeit. Bedrijven hebben steeds meer moeite om aan hun verplichtingen te voldoen. Ook hebben ze minder ruimte om te investeren. Ze worden afhankelijker van banken omdat ze extra geld nodig hebben. Maar die banken trappen juist op de rem omdat de DSO verslechtert.”

Door steeds later te betalen houden bedrijven elkaar in een wurggreep, aldus Geeroms. “Feitelijk gebruik je je klant als bank. Door langer te wachten met betalen leen je als het ware even geld. Zo brengen bedrijven elkaar in liquiditeitsproblemen en neemt de kans op wanbetaling en faillissementen toe.”

11 miljard euro extra krediet

Betalingstermijnen verlengen en hoge voorraden aanleggen is een vorm van kredietverlening die bedrijven bieden. “Vanaf het vierde kwartaal van 2024 tot en met het eerste kwartaal van 2025 hebben Europese bedrijven effectief 11 miljard euro extra aan zakelijke kredieten verstrekt – bijna evenveel als de maandelijkse nieuwe kredietstromen van banken sinds het begin van het jaar”, zegt Maxime Lemerle, Lead Analyst for Insolvency Research bij Allianz Trade.”

Wereldwijde behoefte aan werkkapitaal bereikt hoogste niveau sinds 2008

In 2024 steeg de wereldwijde WCR (Working Capital Requirements) met +2 dagen tot 78, het hoogste punt sinds de wereldwijde financiële crisis. Vooral West-Europa viel op met een stijging van +4 dagen, voor het derde jaar op rij. De VS lieten juist een daling zien van de WCR met -3 dagen. Allianz Trade voorziet verzwakking van bedrijven door wegzakkende vraag waardoor de omzet verder onder druk komt te staan. Vooral Europese bedrijven zijn kwetsbaar. Ze zitten met veel meer voorraden opgescheept dan Amerikaanse bedrijven. Daardoor lopen ze een aanzienlijk kredietrisico en blijven ze kwetsbaar door hun stijgende financieringsbehoefte.

Als gevolg van zwakke vraag droegen zeven sectoren het meest bij aan de stijging van de WCR in Noord-Amerika, West-Europa en APAC: transportmiddelen, chemicaliën, energie, detailhandel, machine-uitrusting, metalen en software/IT-diensten. Er waren ook sectoren waarvan de WCR daalde, zoals in Europa papier, B2C-diensten en horeca.

Grote kans op verdere stijging WCR

In het huidige onzekere tijd, inclusief de grillige plannen die Trump lanceert, is de kans groot dat de WCR verder oploopt. “In een ongunstig scenario zal de WCR aanzienlijk verder stijgen. Als de tarieven in de VS worden ingevoerd in de mate die is aangekondigd op ‘Bevrijdingsdag’, zou de bbp-groei met -1pp dalen, waardoor de financieringskosten voor de handelsbalans zouden stijgen. In een dergelijk scenario moeten Europese bedrijven 8,5 miljard euro en Amerikaanse bedrijven 15,5 miljard dollar extra financieren. Dat kan verder oplopen als begrotingsontsporingen en aanbodgedreven inflatieschokken de rente met +1pp laat stijgen. De WCR in Europa zou dan met 14 miljard euro toenemen en in de VS met 26 miljard dollar”, aldus Ana Boata, Hoofd Macro-economisch Onderzoek bij Allianz Trade.

Nederlanders bestellen minder online, wel voor een hoger bedrag

EDE – Nederlanders hebben in de eerste drie maanden van dit jaar minder onlineaankopen gedaan. Dat meldt Thuiswinkel.org op basis van een onderzoek dat de belangenvereniging voor webwinkels door NielsenIQ GfK liet uitvoeren. Consumenten hebben minder spullen via internet aangeschaft en kochten online ook minder diensten, zoals festival- of vliegtickets. Wel nam het gemiddelde bedrag per onlineaankoop toe.

Het aantal aankopen via internet daalde in januari, februari en maart met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder tot 84 miljoen aankopen. Nederlanders gaven wel 6 procent meer uit per bestelling, waarmee het gemiddelde bedrag van een onlineaankoop is gestegen naar 110 euro. In totaal gaven Nederlanders in het eerste kwartaal ruim 9 miljard euro uit online, waarbij vooral de bestedingen aan kook- en keukengerei, huishoudtextiel en keukenapparatuur zijn gestegen.

De onlinebestedingen aan diensten zijn met 2 procent gedaald. Daarbij valt vooral een sterke afname van de uitgaven aan verzekeringen op (min 12 procent). Het aantal online gekochte diensten is met 12 procent ook flink afgenomen, mede doordat tickets voor attracties en evenementen minder vaak online werden besteld.

Daarnaast verliezen Amerikaanse webshops terrein in Nederland, volgens Thuiswinkel. “De afname van bestedingen bij Amerikaanse webshops hangt samen met bredere geopolitieke en economische ontwikkelingen”, zegt Thuiswinkel-directeur Marlene ten Ham. “In een tijd waarin handelsbarrières, invoerheffingen en het publieke debat over een mogelijke handelsoorlog oplaaien, worden consumenten voorzichtiger.”

Nederlanders gebruiken daarnaast steeds vaker hun smartphone bij het online shoppen. Inmiddels wordt 39 procent van alle onlineaankopen per telefoon gedaan.

Blokker komt met 40 nieuwe winkels terug na faillissement

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Blokker opent de komende tijd veertig vestigingen in Nederland om de vorig jaar failliet verklaarde winkelketen opnieuw op te bouwen. De eerste twaalf nieuwe winkels worden woensdag geopend. De rest volgt de komende weken, meldt de winkelketen.

Blokker werd in november vorig jaar failliet verklaard. De in 1896 opgerichte keten kampte voor het bankroet met aanhoudende verliezen en problemen met het afbetalen van schulden. Blokker had vorig jaar bijna vierhonderd vestigingen. Ongeveer 45 franchisefilialen waren niet betrokken bij het faillissement en zijn opengebleven. Roland Palmer, een neef van Jaap en Ab Blokker, heeft de merknaam gekocht en wil de winkelketen weer opbouwen.

Onlangs werd al bekend dat de ondernemers achter het huidige Blokker vacatures voor 37 vestigingen hebben uitgezet. Blokker wil de komende tijd dus iets meer nieuwe winkels openen.

Woonartikelen

De eerste twaalf nieuwe vestigingen openen in Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Bovenkarspel, Breskens, Den Bosch, Elst, Emmen, Hoogezand, Voorburg, Weert en Zeist. Amsterdam krijgt twee vestigingen. Volgens de keten worden daar producten verkocht die Blokker voorheen al had als huishoudwinkelketen, maar komen er ook nieuwe bij. Zo krijgen de winkels meer woonartikelen met bijvoorbeeld geurproducten en nieuwe merken.

Blokker hoopt met de heropbouw opnieuw een “toonbeeld van de winkelstraat” te worden. Palmer vindt het “zeer bijzonder” om Blokker te kunnen voortzetten en hoopt “met een moderne, vernieuwende manier een nieuwe impuls te geven aan dit vertrouwde merk”.

Zelfscankassa’s

Retailadviseur Erik Hemmes denkt dat Blokker weer succesvol kan worden als de keten bijvoorbeeld succesvolle producten blijft verkopen. Het nieuwe Blokker kan meer aandacht besteden aan aanbiedingen. “Acties moet je spannend maken. Het moet een bijzonder artikel zijn en het moet een koopje zijn. Je moet er mensen mee trekken.” Action, Dirk en Nettorama doen dit volgens hem goed en Blokker kan kijken wat het daarvan kan opsteken. In grotere winkels kan Blokker overwegen zelfscankassa’s neer te zetten. “Die zijn behoorlijk in opkomst en veel klanten hebben die liever dan dat ze in de rij staan.”

Verder kan Blokker er volgens hem voor zorgen dat personeel meer enthousiasme uitstraalt. “Uitstraling is belangrijk, klanten pakken dat onbewust op.” Wel geeft hij toe dat het vinden van genoeg personeel niet makkelijk zal zijn en dat de meeste oud-medewerkers waarschijnlijk al een andere baan hebben.

VS blokkeerden ferme taal over Oekraïne in slotverklaring G7

KANANASKIS – De VS hebben een “sterke verklaring” over de oorlog in Oekraïne in de voorgenomen slottekst van de top van de G7 geblokkeerd, melden anonieme betrokkenen. Washington wil daarmee voorkomen dat zijn positie om te kunnen onderhandelen met het Kremlin wordt ondermijnd.

De top is in het westen van Canada gehouden. Gastheer premier Mark Carney komt daarom met een aparte verklaring van de zes leden van de G7 die wel achter de ferme taal jegens Rusland staan.

Axios: crisisoverleg in Witte Huis over rol VS in Midden-Oosten

WASHINGTON – President Donald Trump overlegt dinsdag met zijn veiligheidsadviseurs in het Witte Huis over de rol die de Verenigde Staten moeten spelen in het conflict tussen Israël en Iran, meldt nieuwssite Axios op basis van drie overheidsbronnen. Volgens de drie overweegt Trump serieus om Iraanse nucleaire faciliteiten aan te vallen. Een medewerker van het Witte Huis heeft tegen persbureau AFP bevestigd dat de Nationale Veiligheidsraad bijeenkomt.

Twee Israëlische bronnen vertelden Axios dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu gelooft dat de VS zich in de komende dagen in de strijd mengen, bijvoorbeeld door de ondergrondse nucleaire installatie van Fordow te bombarderen.

Trump toonde zich dinsdag oorlogszuchtig op zijn sociale medium Truth Social. “We hebben complete controle over het Iraanse luchtruim”, schreef hij in een bericht. In een tweede bericht bedreigde hij de Iraanse opperste leider ayatollah Ali Khamenei. “We schakelen hem niet uit (doden!), tenminste nu nog niet”, schreef hij over Khamenei en voegde eraan toe dat het Amerikaanse geduld opraakt. “ONVOORWAARDELIJKE OVERGAVE”, schreef hij in een derde bericht.

De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance zei dinsdag dat Trump zich tot dusver opmerkelijk heeft ingehouden. Misschien besluit hij dat “meer actie moet worden ondernomen om het nucleaire programma van Iran te stoppen”, aldus Vance.

Israël meldt grote nieuwe Iraanse raketaanval

TEL AVIV – Iran heeft dinsdagmiddag laat opnieuw een “spervuur” aan raketten afgevuurd op Israël, meldt het Israëlische leger op X. In het zuiden van het land klonk het luchtalarm.

Het alarm gold ook voor de stad Dimona, in de Negevwoestijn, waar een nucleair onderzoekscentrum is. Er zijn geen berichten over inslagen geweest. Het luchtalarm is na korte tijd weer ingetrokken.

Eerder op de dag lanceerde Iran kleinere hoeveelheden raketten. Volgens het Israëlische leger bereikte geen van die raketten het land.

Media Oeuvre Award 2025 voor Martijn Krabbé

HILVERSUM – Martijn Krabbé is dit jaar de winnaar van de Media Oeuvre Award. Dat is dinsdag bekendgemaakt in het programma RTL Boulevard. De 57-jarige presentator, die al meer dan dertig jaar tv maakt, is volgens de jury “een van de meest geliefde televisiepersoonlijkheden van Nederland”.

De jury prijst onder meer Krabbés timing, taalgevoel en improvisatievermogen. “Maar nóg unieker is zijn vermogen om dwars door het tv-scherm een bondje te sluiten met de kijker. Met een olijke blik, een kwinkslag, altijd voorzien van een prettige scheut zelfspot en zelfrelativering.”

In januari maakte Krabbé bekend dat hij uitgezaaide longkanker heeft en niet meer beter wordt. Volgens de jury is het “altijd gevaarlijk” om iemand een prijs te geven die ongeneeslijk ziek is, omdat het dan de vraag is of diegene wordt onderscheiden vanwege zijn verdiensten of uit medelijden. “Maar dat er in januari een schokgolf door Nederland ging toen bekend werd hóe ziek hij is, zegt óók alles over Martijn de presentator”, aldus de jury.

Krabbé aanvaardde de Media Oeuvre Award dinsdag telefonisch in de uitzending van RTL Boulevard. Hij zei daarin ook dat hij nog niet het gevoel heeft dat zijn carrière nu ten einde is. “Ik doe nog voice-overs bijvoorbeeld en daar heb ik heel veel plezier in. Ik ben voor mijn eigen gevoel nog volop bezig, dat is natuurlijk niet zo, maar tot op zekere hoogte.” Krabbé vertelde in het programma ook dat hij nog zoveel mogelijk dingen probeert te doen en er “helemaal nog niet aan toe” is om dood te gaan.

De Media Oeuvre Award is een initiatief van vakplatform Spreekbuis in samenwerking met streamingdienst NLZIET. Eerdere winnaars zijn Jan Slagter, André van Duin, Tineke de Nooij, Antoinette Hertsenberg, Floortje Dessing en Will Koopman.

Vrachtwagenchauffeur betrapt op negeren inhaalverbod en ‘levensgevaarlijke’ bandenslijtage [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

HOLLE – De Duitse snelwegpolitie van Hildesheim heeft dinsdagmiddag een vrachtwagenchauffeur van de weg gehaald die zich meerdere keren niet aan het inhaalverbod hield en met zwaar beschadigde banden reed. De controle vond plaats op de A7 nabij de afrit Derneburg in de richting van Kassel.

Rond 14:40 uur werd de politie gestuurd naar een gevaarlijke situatie op de snelweg. Terwijl agenten het verkeer afremden om de situatie veilig af te handelen, zagen zij voor zich een vrachtwagen die aan het inhalen was, ondanks een voor vrachtwagens geldend inhaalverbod.

Na het oplossen van de gemelde gevaarlijke situatie zetten de agenten de achtervolging in en zagen ze dat de vrachtwagen op dat moment opnieuw bezig was met een inhaalmanoeuvre, opnieuw in een verboden zone. De vrachtwagen werd vervolgens gecontroleerd op parkeerplaats Jägerturm.

Foto: Duitse Politie

Bij inspectie van het voertuig troffen de agenten ernstige schade aan drie banden op de aandrijfas aan.

De banden vertoonden forse scheuren in het rubber en waren bovendien sterk versleten. Volgens de politie ging het hier om een “tikkende tijdbom”.

De chauffeur mocht zijn rit pas hervatten na het vervangen van de banden.

Zowel hij als zijn werkgever moeten nu rekening houden met meerdere boetes wegens verkeersovertredingen en technische gebreken.

Van Weel vermoedt dat noodzaak grenscontroles gaat afnemen

DEN HAAG – Asielminister David van Weel (VVD) wil het aantal mobiele controles uitbreiden en vermoedt dat de noodzaak van grenscontroles daardoor op termijn afneemt. In een Kamerbrief schrijft de demissionaire bewindsman dat in het eerste halfjaar van de grenscontroles 80.000 mensen zijn gecontroleerd. Daarbij is aan 360 vreemdelingen de toegang tot Nederland geweigerd en hebben vijftig mensen tijdens de controle asiel aangevraagd.

De cijfers “onderstrepen het belang” van de grenscontroles, vindt Van Weel. Daarmee is de Koninklijke Marechaussee (KMar) in december begonnen op initiatief van zijn voorganger Marjolein Faber (PVV). De vreemdelingen zijn geweigerd aan de grens omdat ze bijvoorbeeld niet konden onderbouwen waarom ze naar Nederland wilden en hoelang. Dat gebeurde de afgelopen drie maanden wel minder dan de drie maanden daarvoor. Een mogelijke verklaring is volgens de minister dat minder mensen illegaal de Europese buitengrens hebben overgestoken.

De KMar voert al langer mobiele controles uit op de weg, en bij treinen, vliegtuigen en schepen. De minister wil het maximumaantal van zulke controles dat mag worden uitgevoerd, uitbreiden. Dat kan “ertoe bijdragen dat de noodzaak tot het voortzetten van binnengrenscontroles op termijn afneemt”.

Ondertussen blijft de KMar de grenscontroles “zo effectief en efficiënt mogelijk” maken volgens de minister. Hij wijst erop dat de controles “slechts een beperkte invloed hebben gehad op de doorstroming van voertuigen en reizigers vanuit België en Duitsland”. Dat terwijl de grenscontroles door Duitsland regelmatig tot files in Nederland hebben geleid.

Bij de controles zijn ook 170 mensen aangehouden, onder meer op verdenking van documentfraude en mensensmokkel.

×