Clicky

vrijdag 15 augustus 2025 - 20:48 uur
Home Blog Pagina 6

Concordia Damen levert CDS Tanker 110 ‘mts Generation’ op

Concordia Damen heeft opnieuw een CDS Tanker 110 opgeleverd. VOF Generation, gevormd door Danny en Wim Mourik en Sergei Mulder, neemt het schip ‘mts Generation’, in de vaart. Het nieuwe schip wordt ingezet voor het vervoer van minerale oliën over de Rijn.

Groot laadvermogen, lage weerstand

De CDS Tanker 110 is ontwikkeld met oog voor efficiëntie, bedrijfszekerheid en duurzaamheid. Met een lengte van 110 meter, een breedte van 11,45 meter en een geladen diepgang van 3,30 meter, biedt het schip een indrukwekkende laadcapaciteit van 2.868 ton – ongeveer 200 ton meer dan vergelijkbare scheepstypen in de markt.

Dankzij het slimme ontwerp is de mts Generation niet alleen zeer geschikt voor het varen in ondiepe wateren, maar ook milieuvriendelijk in gebruik per ton vervoerde lading.

Duurzame voortstuwing met batterijondersteuning

De mts Generation is uitgerust met een hybride aandrijfsysteem, voorzien van Equadrives van Verhaar Omega en een batterijpakket van EST-Floattech. EMS verzorgde de integratie van het complete aandrijvingssyteem en de elektrotechniek aan boord. Deze configuratie zorgt voor een stillere, schonere en efficiëntere operatie, waarbij piekvermogens slim worden opgevangen door de batterijcapaciteit.

Danny Mourik, mede-eigenaar van de VOF Generation, kijkt tevreden terug op het bouwtraject: “We zijn zeer tevreden over hoe het bouwproces is verlopen. Het team van Concordia Damen luisterde naar onze wensen en zette die om in concrete oplossingen. Voor ons was het belangrijk dat deze tanker een bewezen model is: betrouwbaar en efficiënt. Vooral het feit dat we bij een diepgang van 3,30 meter maar liefst 2.868 ton lading kunnen vervoeren, is voor ons een groot pluspunt. Dat sluit perfect aan bij ons businessmodel: nét dat stapje extra. Het resultaat is een schip waarmee we vol vertrouwen de vaart ingaan.”

Betrouwbare partner in nieuwbouw

De CDS Tanker 110 is het nieuwste resultaat van Concordia Damen’s succesvolle serie tankers, die wordt gekenmerkt door onder meer een grotere ladingcapaciteit, een doordacht ontwerp en betrouwbare prestaties in de praktijk. Dankzij het modulaire ontwerp zijn maatwerkoplossingen zoals alternatieve, milieuvriendelijke aandrijfsystemen, diverse ladingconfiguraties of andere klantwensen eenvoudig te integreren. De serie speelt daarmee in op de eisen die binnenvaartondernemers én opdrachtgevers stellen aan duurzaamheid en inzetbaarheid.

Chris Kornet, managing director bij Concordia Damen: “We zijn Danny Mourik en Sergei Mulder dankbaar voor hun vertrouwen in onze werf en onze vaste afbouwer CCM3 en wensen hen, Wim Mourik en hun bemanning vele succesvolle en veilige reizen toe.”

TLN wijst advies VERN om noodremsystemen uit te schakelen scherp af

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert woensdag op vragen van Transport Online naar aanleiding van het advies van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) om vrachtwagenchauffeurs in bepaalde situaties de Adaptive Cruise Control (ACC) en het Advanced Emergency Braking System (AEBS) tijdelijk uit te laten schakelen. Volgens TLN zijn deze rijhulpsystemen juist essentieel voor de verkeersveiligheid en mogen ze niet bewust worden uitgeschakeld.

Aanleiding: advies VERN

De VERN bracht eerder deze week naar buiten dat ACC en AEBS in druk, onvoorspelbaar en ritsend verkeer soms onverwacht hard ingrijpen, bijvoorbeeld als een auto vlak voor de vrachtwagen invoegt. Hoewel dat technisch correct is, kan het volgens VERN gevaar opleveren voor achteropkomend verkeer en de lading.

Het advies van VERN is gebaseerd op een ‘eigen onderzoek’ naar de interactie tussen chauffeurs, rijhulpsystemen en verkeersdynamiek. Dat onderzoek is echter niet door een onafhankelijk onderzoeksbureau uitgevoerd, maar via een AI-assistent op de website BRAINE. Opvallend is dat veel beweringen van VERN in het AI-rapport juist worden tegengesproken.

De branchevereniging benadrukte dinsdag dat het om een situationeel advies ging, en dat systemen zoals AEBS wettelijk verplicht zijn en bewezen levens redden. Structureel uitschakelen is volgens VERN niet toegestaan. De organisatie wil met haar bevindingen in gesprek met het ministerie, fabrikanten en handhavers om de systemen te verfijnen en beter af te stemmen op de praktijk.

Reactie TLN: ‘Van essentieel belang’

TLN laat weten het advies om noodremsystemen bewust uit te zetten “ten zeerste af” te wijzen. “Rijhulpsystemen zijn ontwikkeld ter verbetering van de verkeersveiligheid en het comfort van chauffeurs. Ze kunnen waarschuwen of automatisch ingrijpen in noodsituaties. De nieuwste generatie noodremsystemen voldoet aan de strengste veiligheidseisen en kan een beladen vrachtauto volledig zelfstandig tot stilstand brengen. Dat is van essentieel belang voor de verkeersveiligheid”, aldus een woordvoerder.

Volgens TLN zijn deze systemen in veel landen wettelijk verplicht en kunnen ze vaak niet eenvoudig tijdens het rijden worden uitgeschakeld. Bij oudere voertuigen kan dat soms nog wel, maar dat brengt risico’s met zich mee. “Er zijn misschien situaties waarin een noodremsysteem ongewenst ingrijpt, maar het bewust uitzetten kan ernstige gevolgen hebben als de chauffeur even niet oplet.”

Samenwerking met industrie

TLN ziet meer in overleg met voertuigfabrikanten, de Europese Commissie en andere betrokken partijen om eventuele problemen in de praktijk op te lossen. “Zo kunnen we ervoor zorgen dat deze systemen nog beter en veiliger worden,” besluit de organisatie.

En wat vindt TLN van het feit dat het onderzoek gedaan is door een AI-assistent en niet door een onafhankelijke partij zoals bijvoorbeeld TNO?

“Uitspraken zoals VERN heeft gedaan moeten altijd gebaseerd zijn op gedegen onafhankelijk onderzoek. Of een AI-assistent als BRAINE daar voldoende toe in staat is lijkt onwaarschijnlijk, al is dat niet helemaal ons expertiseveld”, aldus TLN.

Zelensky na overleg met Trump: Poetin bluft op het slagveld

BERLIJN – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zegt woensdag bij het overleg met zijn ambtgenoot Donald Trump en Europese leiders de situatie aan het front te hebben besproken. Er zijn berichten dat Rusland deze week plots relatief veel terreinwinst boekte. Volgens Zelensky heeft hij de andere leiders voorgehouden dat de Russische president Vladimir Poetin “bluft” door zijn troepen te laten oprukken voor zijn eigen gesprek met Trump.

Volgens Zelensky doet Poetin ook alsof de sancties tegen Rusland niet werken. “In werkelijkheid zijn ze erg effectief en brengen ze de Russische oorlogseconomie schade toe.” Rusland zou bovendien veel manschappen verliezen. Zelensky zei dat in het gesprek met Trump is gesproken over gezamenlijke uitgangspunten voor het vredesproces. Hij noemde onder meer het streven naar een staakt-het-vuren en veiligheidsgaranties.

Zelensky was naar Duitsland gevlogen voor digitaal overleg met andere Europese leiders, Trump en NAVO-topman Mark Rutte. Trump en Poetin praten vrijdag een-op-een in Alaska over de oorlog in Oekraïne. Trump wil vrede, maar in Europa wordt gevreesd dat er besluiten worden genomen die niet in het belang zijn van Oekraïne.

Oekraïne betrekken bij gesprekken

De Duitse bondskanselier Friedrich Merz zei op dezelfde persconferentie dat Europese leiders Trump hebben meegegeven dat de Oekraïense en Europese veiligheidsbelangen niet uit het oog verloren mogen worden. Daarnaast zou duidelijk zijn gemaakt dat Oekraïne bij eventuele vervolggesprekken wel een plek aan tafel moet krijgen.

Merz pleitte ook voor meer Amerikaanse en Europese druk op Rusland als de gesprekken in Alaska niets opleveren. Trump zou hebben toegezegd dat hij na het overleg met Poetin snel Zelensky en andere Europese leiders bijpraat.

Bessent: meer sancties mogelijk bij mislukken top Trump en Poetin

WASHINGTON – Sancties tegen Rusland of extra handelstarieven kunnen worden ingevoerd als de ontmoeting tussen president Donald Trump en de Russische president Vladimir Poetin slecht uitpakt. Dat zei de Amerikaanse minister van Financiën, Scott Bessent, in een gesprek met persbureau Bloomberg.

Ook spoorde hij Europese leiders aan om sancties te gebruiken als drukmiddel tegen Rusland.

“Trump zal president Poetin duidelijk maken dat alle opties op tafel liggen”, aldus Bessent. De Amerikaanse president en Poetin ontmoeten elkaar vrijdag om over beëindiging van de oorlog in Oekraïne te praten.

Bessent gaf verder aan dat de rente in de Verenigde Staten “te restrictief” is en 150 tot 175 basispunten lager zou moeten liggen. Volgens hem kan de Federal Reserve de komende maanden een reeks renteverlagingen doorvoeren, te beginnen met een verlaging van een half procentpunt in september. “De kans is groot dat we in september een renteverlaging van 50 basispunten krijgen”, stelt de minister.

Faillissement CêlaVíta komt hard aan bij honderden medewerkers

WEZEP – Het faillissement van aardappelproducent CêlaVíta is hard aangekomen bij de medewerkers. Dit melden FNV en CNV, nadat CêlaVíta de vakbonden en het personeel dinsdag had geïnformeerd over het aangevraagde bankroet.

Volgens de website van CêlaVíta werken zo’n 215 medewerkers bij het bedrijf in Wezep. FNV-bestuurder Margreet Pasman meldt dat de aardappelen die nu in de fabriek liggen, nog wel worden verwerkt. Het faillissement kwam voor medewerkers niet onverwacht. “Maar het is nog steeds wel heel pijnlijk. Er werken veel mensen met lange dienstverbanden en opeens krijg je dit te horen”, zegt ze.

CNV-bestuurder Wietze Kampen meldt ook dat het faillissement hard is aangekomen bij het personeel. “Qua bezetting zie je dat het niet ging zoals gehoopt, maar het is altijd toch een klap als je dat hoort.” Volgens hem hopen veel werknemers op een doorstart, maar is er nog geen curator aangewezen. FNV en CNV hebben beide ongeveer zestig leden bij de aardappelproducent.

CêlaVíta is vooralsnog niet bereikbaar. De vakbondsbestuurders wijzen erop dat het de afgelopen jaren niet goed ging met het bedrijf. Kampen noemt het “een wat verouderd bedrijf”. “De concurrentie kan grotere hoeveelheden produceren met minder mensen. Ze moesten een slag maken en dat wisten ze ook. Maar dat is blijkbaar net niet gelukt.”

Pasman zegt dat de productievolumes minder werden en dat grote klanten wegvielen of minder producten afnamen. Dat heeft volgens haar te maken met niet goed uitgevoerde plannen van de eigenaar van CêlaVíta, investeringsbedrijf Nimbus.

Vorig jaar april gaf de Autoriteit Consument & Markt (ACM) goedkeuring voor de overname. Maar besluiten over het opschalen van het maken van nieuwe producten bleven volgens de FNV-bestuurder uit. Ook wilde Nimbus onder meer een nieuw ploegensysteem invoeren waarbij medewerkers langere diensten zouden draaien. Daar kwam veel weerstand op, maar na een paar weken draaide het moederbedrijf de beslissing weer terug omdat de ploegbezetting en de aardappelvolumes niet goed op elkaar afgestemd konden worden, aldus Pasman.

Persoon overleden bij bedrijf in Uden

Ambulance

UDEN – Bij een bedrijf in Uden is woensdag iemand overleden, bevestigt de Arbeidsinspectie na berichtgeving van regionale media.

Volgens Omroep Brabant is er ook een gewonde gevallen, maar daar weet de woordvoerster van de inspectie nog niets over.

De omroep en het Brabants Dagblad melden dat het om een ongeval gaat bij een staalbedrijf aan de Koperslagerstraat in Uden. Ook dat weet de woordvoerster van de inspectie nog niet.

De politie weigert informatie te geven over het voorval. De veiligheidsregio kan er eveneens niets over zeggen.

Rusland boekt grootste terreinwinst in een dag sinds een jaar

DONETSK – De Russische krijgsmacht heeft dinsdag 110 vierkante kilometer veroverd in Oekraïne, volgens een analyse van persbureau AFP op basis van de denktank Institute for the Study of War (ISW). Dat is de grootste terreinwinst in 24 uur sinds mei 2024.

De afgelopen maanden kostte het Rusland gemiddeld zo’n zes tot zeven dagen om een vergelijkbaar gebied in handen te krijgen. De afgelopen weken ging de opmars steeds sneller, maar maandag en dinsdag kwam het tot een hoogtepunt.

De meeste Russische veroveringen vinden plaats in de Oost-Oekraïense regio Donetsk. Daar proberen de Russen al een jaar Pokrovsk in te nemen. Door de nieuwe ontwikkelingen lijkt de Russische krijgsmacht ook richting de steden Kramatorsk en Slovjansk op te rukken.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky erkende dat de Russen verder waren opgerukt, maar sprak niet van een grootschalige Russische doorbraak.

Ontwikkelaar ondergrondse persluchtbatterij in Nederland failliet

GRONINGEN – De Nederlandse activiteiten van Corre Energy zijn failliet. Het bedrijf werkt in meerdere landen aan projecten waarbij perslucht ondergronds wordt opgeslagen om later te gebruiken voor het opwekken van elektriciteit. De onderneming had plannen om ook van lege zoutcavernes in Groningen grote ondergrondse batterijen te maken, maar dat stuitte plaatselijk op veel weerstand.

De rechtbank Noord-Nederland meldt dat Corre Energy Storage b.v. bankroet is. Curator Paul van Boven legt uit dat alle activiteiten in Nederland onder het faillissement vallen. De directie gaf volgens Van Boven aan dat er veel kosten zijn gemaakt voor de aanvraag van vergunningen, maar dat die vergunningen er nooit kwamen. Dat zou hebben geleid tot het faillissement.

Corre Energy Nederland was niet direct bereikbaar voor een reactie.

Het bedrijf meldde in maart al aan RTV Noord zijn plannen om perslucht op te slaan onder de grond bij Zuidwending op de lange baan te hebben geschoven, onder andere om onduidelijkheid rond de vergunningverlening. De gemeenten Pekela en Veendam reageerden toen blij tegenover de regionale zender. Bij omwonenden was er geen draagvlak voor de plannen.

Het idee achter de ondergrondse batterijen is dat bij een overschot aan stroom uit zonnepanelen en windmolens energie wordt gebruikt om perslucht op te slaan. Bij een dip in de productie van hernieuwbare energie kan die samengeperste lucht worden gebruikt voor het opwekken van elektriciteit.

De Nederlandse plannen bestonden tot het faillissement alleen nog op papier. De failliete onderneming had geen personeel in dienst.

Eerder ondertekende Eneco een intentieverklaring voor de samenwerking met Corre Energy aan de megabatterij in Zuidwending. Deze vorm van energieopslag had kunnen bijdragen aan de balans op het energienet, was het idee. Definitieve contracten waren nog niet ondertekend. Eneco sloot begin vorig jaar ook een voorlopige overeenkomst met Corre Energy over persluchtopslag in Duitsland, maar die samenwerking is inmiddels beëindigd.

Dode bij ongeluk in Hoogeveen

HOOGEVEEN – In Hoogeveen is een 91-jarige man uit de Drentse gemeente overleden bij een verkeersongeluk, meldt de politie. De man was op de fiets.

Bij het ongeluk rond 11.00 uur op de Mr. Cramerweg was ook een automobilist betrokken. Het is niet bekend of die gewond is geraakt. De fietser overleed ter plaatse.

Vrachtwagen rijdt van brug op Duitse A24 en stort naar beneden [+foto’s]

GUDOW – Op de A24 tussen Gudow en Hornbek in de richting van Hamburg heeft dinsdagmiddag rond 12.55 uur een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij een vrachtwagen van een brug reed en naar beneden stortte.

Volgens de politie reed de vrachtwagenchauffeur vanuit Berlijn richting Hamburg. Op het moment van het ongeval was er ter hoogte van de brug over het Elbe-Lübeckkanaal een tijdelijke wegwerkzaamhedenzone. Aan het begin van de werkzaamheden stond een Sprinter met aanhanger van de Autobahnmeisterei opgesteld om de wegafzetting te beveiligen.

Door nog onbekende oorzaak botste de vrachtwagen op dit voertuig. Daarna raakte de combinatie van de weg, doorbrak de brugleuning en stortte op een wandelpad naast het kanaal.

De vrachtwagenchauffeur en een medewerker van de Autobahnmeisterei, die zich op dat moment in de Sprinter bevond, raakten beiden zwaargewond. Hun verwondingen zijn volgens de politie ernstig, maar niet levensbedreigend.

De A24 richting Hamburg moest tot in de avonduren volledig worden afgesloten.

Nederland staakt droppings Gaza vanwege technisch probleem

DEN HAAG – Het vliegtuig waarmee Defensie hulpgoederen in Gaza dropt, kampt met een technisch probleem. Dat meldt Defensie. De geplande vluchten gaan daarom voorlopig niet door. “Defensie stelt alles in het werk om het militaire toestel zo snel mogelijk weer in te zetten. Wanneer dat gebeurt, is nog onduidelijk.”

Vanaf vrijdag zou Defensie twee weken lang luchtdroppings uitvoeren. Sinds maandag zijn er al geen Nederlandse vluchten geweest, zegt een defensiewoordvoerder tegen het ANP. “We hadden de afgelopen dagen gehoopt het te repareren, maar het ziet ernaar uit dat het nog iets langer duurt.” Het is niet bekend wanneer het vliegtuig weer de lucht in kan.

Vooralsnog is Defensie niet van plan om de gemiste droppings later in te halen, maar een besluit van het kabinet kan daar verandering in brengen. “We gaan kijken of we de pakketten voor deze dagen alsnog kunnen afgooien als we straks weer kunnen vliegen.” Wat er precies is stukgegaan kan de woordvoerder niet zeggen, maar ze heeft het over een “bewegend onderdeel”.

Defensie heeft nog drie andere C-130 Hercules-transportvliegtuigen, maar die zijn niet beschikbaar om de taak van het defecte toestel over te nemen.

Over de luchtdroppings is politieke discussie. De vallende pallets hebben al meerdere levens geëist en hulp via de lucht wordt gezien als inefficiënt. Vrachtwagens kunnen meer en veiligere hulp leveren, maar Israël beperkt de toegang van hulptrucks tot de Gazastrook.

A59 dicht bij Den Bosch vanwege spoedreparatie voegovergang

Foto: Rijkswaterstaat

De A59 is woensdagmiddag dicht tussen Den Bosch-West en Den Bosch-Maaspoort vanwege een spoedreparatie aan een voegovergang.

Verkeer richting Den Bosch wordt vanaf knooppunt Hooipolder via onderstaande route omgeleid.

Bron; Rijkswaterstaat

Het is nog niet bekend hoe laat de weg weer vrijgegeven kan worden.

FNV presenteert witboek: ‘Schiphol moet weer veilig en eerlijk worden’

UTRECHT – Vakbond FNV heeft woensdag een witboek gepresenteerd met voorstellen om het werk op en rond luchthaven Schiphol eerlijker, gezonder en veiliger te maken. De bond wil zo een einde maken aan problemen die volgens haar al jaren spelen, zoals lage lonen, hoge werkdruk, onveilige situaties en tijdelijke contracten.

“Werknemers op Schiphol zorgen er dagelijks voor dat alles soepel verloopt, maar worden daar vaak slecht voor beloond en worden soms ziek van hun werk,” zegt Jaap de Bie, campagneleider van FNV Schiphol. “Er zijn al veel acties gevoerd, wat enkele verbeteringen heeft opgeleverd, maar de kernproblemen zijn nog niet opgelost.”

Belangrijkste voorstellen uit het witboek

In het document doet FNV verschillende aanbevelingen:

  • Stoppen van blootstelling aan vliegtuiguitstoot: Schipholpersoneel ademt volgens de bond al jaren schadelijke uitlaatgassen in, die ook kankerverwekkend kunnen zijn.
  • Leefbaar loon voor iedereen: Alle werknemers op Schiphol moeten volgens FNV voldoende verdienen om van rond te komen.
  • Strengere veiligheidscultuur: Veilig werken moet prioriteit krijgen boven snelheid, stelt de bond.

Gezondheid en veiligheid onder druk

Volgens FNV ligt de druk om kosten laag te houden deels bij luchtvaartmaatschappijen, die achter de schermen invloed uitoefenen. Dat zou risico’s opleveren voor de gezondheid van werknemers én de veiligheid van passagiers.

Oproep tot samenwerking

“Schiphol moet weer een plek worden waar mensen met trots en zekerheid kunnen werken, en waar veiligheid en kwaliteit vooropstaan”, aldus De Bie.

De vakbond roept Schiphol, het Rijk en luchtvaartmaatschappijen op om de voorstellen over te nemen en samen te werken aan een duurzame toekomst voor de luchthaven.

Gehackt lab wil niet zeggen of losgeld is betaald

RIJSWIJK – Het laboratorium Clinical Diagnostics in Rijswijk, waar cybercriminelen vorige maand wisten binnen te dringen, wil niet zeggen of er losgeld is betaald aan de hackers. Zulke informatie zorgt voor aanvullende risico’s en “om die reden kunnen wij hierover geen mededelingen doen”, zegt een woordvoerster woensdag na berichtgeving van RTL Nieuws daarover.

De digitale aanvallers hebben onder meer gegevens gestolen van ongeveer een half miljoen vrouwen die hebben meegedaan aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Het gaat niet alleen om namen en adressen, maar bij een onbekend aantal vrouwen ook om de uitslag van het uitstrijkje. Ook de gegevens van honderden gevangenen bij wie lichaamsmateriaal is afgenomen voor onderzoek, zijn gestolen. Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging zijn gegevens van huisartsen eveneens gestolen. Ziekenhuizen onderzoeken of data van hun patiënten ook getroffen zijn.

Hackers proberen tegenwoordig vaak vertrouwelijke gegevens te stelen bij inbraken. Ze dreigen die data openbaar te maken, tenzij de getroffen organisatie losgeld betaalt. Het is een vorm van ransomware (digitale gijzeling). De organisatie Z-CERT, die de zorg helpt met digitale beveiliging, had maandag al gezegd dat het om zo’n aanval ging.

Clinical Diagnostics zegt onderzoek te laten doen naar “de oorzaak van het incident en onze systemen”. Op basis van de uitkomsten worden mogelijk maatregelen genomen. ” U zult begrijpen dat dergelijke informatie mogelijk kan worden gebruikt door aanvallers”, stelt de woordvoerster.

IEA voorspelt fors lagere olieprijs in 2026 door overaanbod

DEN HAAG – Het Internationaal Energieagentschap (IEA) verwacht dat de olieprijs volgend jaar stevig daalt door een overaanbod en een afnemende vraag. “De recentste cijfers wijzen op een zwakke vraag in de belangrijkste economieën. Doordat het consumentenvertrouwen nog altijd laag is, lijkt een scherpe opleving voorlopig onwaarschijnlijk”, staat in een rapport.

Het agentschap voorziet dat de prijs van een vat Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten en de Noordzee, volgend jaar daalt tot 58 dollar. Dit jaar is dat gemiddeld 69 dollar. Voor automobilisten kan dit een voordeel opleveren aan de pomp.

De prijs van benzine in Nederland dreigt volgend jaar echter veel duurder te worden als de politiek niet ingrijpt. Per 1 januari vervalt een korting op de accijns, waardoor een liter benzine in één keer 25 cent in prijs kan stijgen. Voormalig minister Barry Madlener (Infrastructuur) riep de Tweede Kamer eerder op maatregelen te nemen. Als er met Prinsjesdag geen plannen liggen voor een oplossing, gaat de accijnsverhoging door. Het voorkomen van de accijnsverhoging kost volgens een eerdere schatting 1,6 miljard euro.

Recordoverschot

Het IEA verwacht dat de wereldwijde aanvoer van olie dit jaar stijgt tot 2,1 miljoen vaten per dag. Eerder ging het adviesorgaan uit van 1,8 miljoen vaten per dag. Volgens het agentschap staan de wereldwijde oliemarkten volgend jaar waarschijnlijk voor een recordoverschot. “Het is duidelijk dat er iets zal moeten gebeuren om de markt in evenwicht te brengen”, stelt het IEA.

De prijs van ruwe olie is dit jaar met ongeveer 12 procent gedaald. Dat is een meevaller voor de Amerikaanse president Donald Trump, die pleit voor lagere brandstofkosten.

×