Clicky

dinsdag 29 juli 2025 - 13:46 uur
Home Blog Pagina 59

Vlaeynatie breidt uit met drie nieuwe magazijnen in North Sea Port

Foto: North Sea Port

WESTDORPE – Vlaeynatie heeft in het havengebied van North Sea Port drie nieuwe magazijnen in gebruik genomen. Met de uitbreiding voegt het logistieke bedrijf 30.000 vierkante meter extra opslag- en verwerkingscapaciteit toe aan de bestaande locatie op de Axelse Vlakte. De investering bedraagt in totaal 25 miljoen euro.

De nieuwe magazijnen, aangeduid als Terminal 3, 4 en 5, worden voornamelijk ingezet voor de opslag, verpakking en verwerking van meststoffen. Ze zijn geschikt voor zowel bulkgoederen als verpakte producten. Daarnaast zijn op de site twee nieuwe opzaklijnen geplaatst, voor het afvullen van bigbags en 25 kilo-zakken.

Volgens Vlaeynatie is de uitbreiding een antwoord op de toenemende vraag naar logistieke oplossingen in onder meer de sector van inorganische meststoffen, specialty chemicals en mineralen. In samenwerking met North Sea Port is ook een nieuwe infrastructuur rondom de terminal gerealiseerd, waaronder een wegenstructuur en een veilig fietspad.

Trimodale ontsluiting

Vlaeynatie is bereikbaar via water, spoor en weg, en benadrukt dat de strategische ligging in het grensgebied tussen Nederland en België een belangrijk voordeel is. “Nu de haven van Antwerpen steeds drukker wordt, is bereikbaarheid een extra troef,” zegt CEO Lieven Vander Elstraeten. “De uitbreiding ondersteunt onze verdere groei en diversificatie van diensten.”

Vlaeynatie werd opgericht in 1845 als op- en overslagbedrijf in Antwerpen en is sinds 2015 ook actief in Westdorpe. Het bedrijf beschikt over een eigen containerterminal (3MCT) en biedt met dochterondernemingen in transport, expeditie en bevrachting geïntegreerde logistieke diensten aan binnen de supply chain.

Transavia stopt na kritiek met omstreden piek-dalcontracten

SCHIPHOL – Transavia stopt na kritiek van onder andere de politiek met het uitgeven van omstreden piek-dalcontracten. Dat bevestigt de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) na berichtgeving van Het Financieele Dagblad.

De medewerkers met zo’n contract werkten het hele jaar door, maar zes weken in de winter was er geen werk. Voor die weken maakten ze aanspraak op een WW-uitkering.

De constructie kwam dit jaar in de aandacht na een onthulling van onderzoekssite Follow the Money. Minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum (NSC) zei er niet blij mee te zijn dat Transavia op deze manier de randen van de wet opzocht.

Volgens VNC was het piek-dalcontract jarenlang een verbetering voor seizoensmedewerkers, maar door veranderende omstandigheden zou verandering nodig zijn. De vakbond heeft met de luchtvaartmaatschappij afgesproken dat alle mensen met zo’n contract een vaste aanstelling krijgen. Voor collega’s die de vrije periode willen behouden komt er een overgangsmaatregel.

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen afgegeven

DEN HAAG – Het aantal afgegeven bouwvergunningen voor woningen is in de eerste vijf maanden van dit jaar gedaald tot 33.000, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. In dezelfde periode vorig jaar werden voor de bouw van 38.000 nieuwe woningen vergunningen afgegeven.

Volgens het statistiekbureau zijn er tot nu toe dit jaar ruim 1700 vergunningen voor nieuwbouwwoningen ingetrokken. Bij deze woningen wordt afgezien van de bouw. Vorig jaar gold dit voor 900 woningen in de eerste vijf maanden. Bouwvergunningen voor eerder vergunde woningen kunnen om verschillende redenen worden ingetrokken. Zo’n intrekking kan plaatsvinden wanneer de vergunning onjuist is afgegeven of wanneer er wordt gebouwd in strijd met de vergunde plannen. Ook milieuregels en bezwaren van omwonenden kunnen een belangrijke rol spelen.

Vorige maand werd al duidelijk dat het aantal afgegeven bouwvergunningen in het eerste kwartaal stevig was gedaald, na een opleving vorig jaar. Hierdoor blijft het woningaanbod achter bij de sterke vraag. CBS-econoom Peter Hein van Mulligen sprak toen van teleurstellende cijfers.

De oorzaak van de terugval was volgens hem lastig te benoemen. Hij vermoedde echter dat de veranderde regels op de huurmarkt een rol spelen. Veel woningverhuurders hebben al geklaagd dat het daardoor niet meer interessant is om nog in nieuwe woningen te investeren. Dit komt volgens marktkenners door de ongunstige belastingregels van het vorige kabinet.

YorMax breidt wagenpark uit met 25 extra koeltrailers

NIJMEGEN – YorMax Logistic Services breidt per 1 juli zijn wagenpark uit met 25 extra koeltrailers. De uitbreiding maakt deel uit van de verdere groei van het bedrijf, dat zich sinds de oprichting in 2020 toelegt op internationaal transport van geconditioneerde goederen.

De nieuwe trailers zijn geleverd in samenwerking met PNO Nederland en worden ingezet op routes van en naar onder andere Duitsland en Frankrijk. Daarmee breidt YorMax zijn verzorgingsgebied uit, dat al bestond uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Naast transport biedt YorMax aanvullende logistieke diensten, waaronder een eigen douaneafdeling en een emballagepool van meer dan 8.000 bakken. Met de uitbreiding komt het totale wagenpark van het bedrijf op 90 eenheden.

De koeltrailers zijn voorzien van moderne technieken zoals temperatuurbewaking, deursensoren en track-and-trace. Hiermee wil het bedrijf blijven inspelen op de toenemende vraag naar gecontroleerd vervoer binnen Europa.

Kabinet en Groningen steken samen 130 miljoen euro in AI-fabriek

DEN HAAG – Het kabinet en de regio Groningen investeren samen 130 miljoen euro in een zogenoemde AI-fabriek, waar bedrijven en kennisinstellingen kunnen experimenteren met kunstmatige intelligentie. Ook Brussel is om een bijdrage gevraagd, waardoor de totale investering op 200 miljoen euro moet uitkomen.

Dat meldt demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD) aan de Tweede Kamer. Het Rijk draagt 70 miljoen euro bij, voornamelijk uit de begrotingen van Economische Zaken en Defensie. Ook andere ministeries dragen bij. Over de komst van een AI-faciliteit en de daarvoor benodigde supercomputer wordt al langer nagedacht, maar tot dusver was niet duidelijk waar het geld vandaan moest komen.

Een eigen AI-fabriek is “geen luxe, maar pure noodzaak”, zegt Karremans. “AI gaat onze economie en samenleving fundamenteel veranderen. Maar wie de techniek niet zelf ontwikkelt, is afhankelijk van anderen. Daarom zetten we vol in op een sterke, Nederlandse AI-infrastructuur.” De AI-fabriek kan, als alles volgens plan verloopt, volgend jaar al in gebruik worden genomen.

Cyberveiligheid

Defensie ziet mogelijkheden om met behulp van AI sneller en nauwkeuriger risico’s in kaart te brengen, bijvoorbeeld op het gebied van cyberveiligheid. Ook ziet het kabinet toepassingen voor zich in de gezondheidszorg, bij het beheer van bruggen, dijken en energienetten en bij het efficiënter inrichten van overheidsdiensten.

“AI verandert de oorlogsvoering nu al voorgoed”, zegt staatssecretaris Gijs Tuinman (Defensie, BBB). “AI raakt onze hele manier van werken, van het plannen van onderhoud aan alles wat rijdt, vliegt of vaart, tot het verzamelen, verwerken en analyseren van inlichtingen en het nemen van operationele besluiten.”

De regionale bijdrage van 60 miljoen euro komt uit een fonds voor economisch herstel in Groningen. Dit geld kwam beschikbaar als antwoord op de parlementaire enquête over de gevolgen van de gaswinning in de provincie. Voor de regio is ook gekozen omdat er al innovatieve bedrijven en kennisinstellingen aanwezig zijn. Ook de beschikbaarheid van energie speelt een rol.

CDA laat tegenstem asielwet doorschemeren, steun senaat onzeker

DEN HAAG – Het CDA wil nog niet zeggen of het de asielwet van het kabinet voor een tweestatusstelsel in deze vorm gaat steunen.

Partijleider Henri Bontenbal vindt de wetsbehandeling ondermaats, en vreest grote problemen in de uitvoering. “Door de krakkemikkige wetsbehandeling zitten we nu met deze heel fundamentele vragen in het slotdebat.”

De Tweede Kamer stemt volgende week over de asielwet, maar Bontenbal heeft grote moeite met de datum waarop die van kracht wordt. Het kabinet wil de wet direct laten ingaan, maar uitvoeringsinstanties als de Immigratie- en Naturalisatiedienst waarschuwden meermaals voor problemen. De wet zou een grote reorganisatie in de werkwijze van de IND vergen, terwijl er volgend jaar al een grote wijziging gepland staat. Dan wordt het Europese migratiepact van kracht.

De IND pleit ervoor om beide wijzigingen tegelijk in te voeren en Bontenbal steunt dat. Hij vindt dat het kabinet geen afdoende antwoord heeft op de bezwaren van de IND. Het ziet ernaar uit dat het CDA nodig is voor steun in de Eerste Kamer.

Vrachtwagen in de sloot in Sprang Capelle

Foto: Persbureau Heitink

SPRANG CAPELLE – Vanmorgen is op de Dellenweg in Sprang Capelle een vrachtwagen van de weg geraakt en uiteindelijk in de sloot terechtgekomen.

De chauffeur, die probeerde terug te sturen naar de rijbaan, verloor de controle over het voertuig. De trekker met oplegger, geladen met zware kanaalplaatvloeren, ligt op zijn kant in de sloot.

De chauffeur is erg geschrokken, maar lijkt niet gewond te zijn. Hij wordt ter plaatse opgevangen en zit in de berm in afwachting van verdere hulp.

Het incident heeft gevolgen voor het verkeer. De Dellenweg is volledig afgesloten en veel verkeer wordt omgeleid, mede doordat de nabijgelegen Winterdijk wegens werkzaamheden dicht is. Hierdoor is er extra verkeersdrukte in de omgeving.

Een gespecialiseerd bergingsbedrijf is met zwaar materieel onderweg om de vrachtwagen te bergen. Echter, voordat dit mogelijk is, moeten eerst de betonnen vloerplaten van de vrachtwagen worden overgeladen. Een tweede vrachtwagen van het Belgische transportbedrijf is onderweg om deze lading over te nemen.

De verwachting is dat de berging meerdere uren in beslag zal nemen. Verkeer wordt geadviseerd om de omgeving voorlopig te mijden en alternatieve routes te volgen.

Producentenvertrouwen in juni verder gedaald: meeste industriebranches negatief

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het vertrouwen onder Nederlandse industriële producenten is in juni opnieuw gedaald. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam het producentenvertrouwen deze maand uit op -5,0, tegen -3,9 in mei. Daarmee is sprake van de vierde opeenvolgende maand waarin het vertrouwen verslechtert.

De daling komt vooral doordat producenten minder optimistisch zijn over de verwachte productie in de komende maanden en negatiever oordelen over hun orderportefeuille. Alleen het oordeel over de voorraden gereed product bleef nagenoeg gelijk.

Het gemiddelde producentenvertrouwen over de afgelopen twintig jaar ligt op -1,3. De huidige stand ligt hier dus beduidend onder. Ter vergelijking: het vertrouwen piekte in oktober 2021 op 10,4 en bereikte het dieptepunt in april 2020 met -31,5.

Meeste branches in de min

In vrijwel alle industriële sectoren was het sentiment in juni negatief. Vooral in de metaalindustrie was het vertrouwen laag. De enige uitzondering vormt de textiel-, kleding- en leerindustrie, waar producenten licht positief waren met een score van 1,5.

Andere sectoren, zoals de papier- en grafische industrie (-7,7), de hout- en bouwmaterialenindustrie (-5,2), en de basismetaal en metaalproducten (-8,6), lieten juist een forse daling zien.

Productie krimpt licht

Naast het dalende vertrouwen kromp ook de industriële productie. In april 2025 produceerde de industrie 0,5 procent minder dan in april 2024. Gecorrigeerd voor seizoen- en kalendereffecten was de daling ten opzichte van maart 1,0 procent.

Onderzoekers downloaden zwarte doosgegevens van Air India-crash

NEW DELHI/WASHINGTON – Onderzoekers hebben de gegevens van de vluchtrecorder gedownload van het Air India-toestel dat eerder deze maand neerstortte, meldde het Indiase ministerie van Burgerluchtvaart donderdag. Bij het ongeval kwamen 260 mensen om.

De Boeing 787 Dreamliner, op weg naar Londen, crashte op 12 juni kort na vertrek uit de Indiase stad Ahmedabad. Van de 242 mensen aan boord overleefde slechts één passagier het ongeluk. Ook op de grond vielen doden.

De zwarte dozen van het vliegtuig, de cockpitvoicerecorder en de flight data recorder, werden in de dagen erna teruggevonden. Eén lag op het dak van een gebouw in het rampgebied en de andere werd enkele dagen later in het puin aangetroffen.

Over de oorzaak van de crash is nog niets bekend. De gedownloade gegevens moeten meer duidelijkheid geven over wat er precies misging.

Trump Mobile schrapt beweringen over ‘Made in USA’-smartphone

WASHINGTON – Trump Mobile, de nieuwe mobiele dienst die vorige week door de Trump Organization werd geïntroduceerd, heeft teksten verwijderd die oorspronkelijk beloofden dat hun eerste mobiele telefoon, de T1 Phone, in de VS wordt geproduceerd.

De website van Trump Mobile heeft de tekst verwijderd waarin stond dat de later dit jaar uitkomende smartphone “Made in the USA” is. In plaats daarvan bevat de pagina nu minder specifieke bewoordingen, namelijk dat de T1 Phone “ontworpen is met Amerikaanse waarden in gedachten”.

Volgens de beschrijving wordt de T1 Phone “hier in de VS tot leven gewekt” en “met Amerikaanse handen achter elk apparaat”. De website beweert niet langer dat het apparaat in eigen land wordt geproduceerd.

Het was bij de lancering al onduidelijk waar Trump grote hoeveelheden hardware in de VS vandaan zou halen voor een nieuw apparaat.

Ernstig gewonde door steekincident in Emmen

EMMEN – In Emmen is donderdagavond iemand ernstig gewond geraakt door een steekincident. Dat gebeurde rond 22.05 uur aan de Statenweg in de Drentse stad.

De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd.

Welgro ontwikkelt samen met AB Texel een nieuw type veevoeroplegger

HEERENVEEN – Welgro heeft in samenwerking met AB Texel een nieuw type veevoeroplegger ontwikkeld: de FLEXbulk. Deze innovatieve oplegger is het resultaat van een slimme combinatie van laad- en lostechnologieën uit het agri- en veevoertransport en daardoor multifunctioneel inzetbaar. De oplegger draagt bij aan het optimaliseren en verduurzamen van veevoertransport.

De FLEXbulk met vijf compartimenten is ontworpen om verschillende producten efficiënt te vervoeren. Niet alleen kan veevoer worden geladen en bij veehouders worden gelost, maar ook kunnen in dezelfde oplegger vervolgens grondstoffen voor veevoerproducenten worden vervoerd. Het is de eerste oplegger in zijn soort waarmee AB Texel meerdere stromen slim kan combineren. Dit zorgt voor vermindering van lege kilometers en dus duurzamer transport.

Martijn Wiggers, Manager Sales & Service Welgro: “Wij bouwen opleggers die voldoen aan de eisen en wensen van onze klanten. Wij denken met onze klanten mee in het verduurzamen van transport. Samen bereik je meer en de FLEXbulk is daar het resultaat van. De FLEXbulk komt naast ons vertrouwde assortiment. Samen met AB Texel gaan we eerst uitvoerig testen waarna de oplegger in productie wordt genomen – kwaliteit staat bij ons altijd voorop!”

Bas Strijbosch, Director Business Development AB Texel: “De nieuwe oplegger is ontwikkeld met het oog op efficiëntie én duurzaamheid. Dankzij de multifunctionele inzetbaarheid kunnen we ritten slimmer combineren en lege kilometers beperken. Dat past bij onze ambitie om ons transport verder te verduurzamen en waarde toe te voegen in de keten.”

Duurzaam partnerschap als basis

De ontwikkeling van de nieuwe oplegger sluit aan bij de duurzaamheidsstrategie van AB Texel, waarin respectvolle samenwerking een van de pijlers is. Voor relaties wil AB Texel een waardevolle partner zijn waarmee langdurig wordt samengewerkt aan innovatieve en toekomstbestendige oplossingen. Daarnaast levert deze trailer een bijdrage aan het verlagen van de CO2-uitstoot door de vermindering van het aantal lege kilometers.

Verstekeling gevonden in palletkist van afgekoppelde trailer in De Lier

Foto: JBMedia

DE LIER – Bij een bedrijf aan de Poortcamp in De Lier is een verstekeling aangetroffen onder een afgekoppelde trailer.

De politie alsmede de Koninklijke Marechaussee zijn ter plaatse.

De man zat in de palletkist onder de trailer.

De man zal op een later moment worden overgedragen aan de autoriteiten.

De man leek medisch in orde.

Ronald Plasterk zegt lidmaatschap PvdA op

DEN HAAG – Telegraaf-columnist en oud-minister Ronald Plasterk (PvdA) zegt zijn partijlidmaatschap op. In de krant schrijft hij dat hij zich niet langer kan vinden in het Israël-standpunt van de PvdA. De motie van Kamerlid Kati Piri (GroenLinks-PvdA), waarin het kabinet werd opgeroepen een volledig wapenembargo in te stellen tegen Israël, was voor Plasterk de spreekwoordelijke druppel. Een embargo zou inhouden dat Nederland geen onderdelen meer levert aan de Iron Dome-luchtverdediging.

Plasterk stelt dat de PvdA daarmee “wie er ook maar in Israël woont allemaal naar de Filistijnen gebombardeerd mag worden”. Voor andere prominente PvdA’ers, onder wie Gerdi Verbeet en Lutz Jacobi, was de motie ook reden om het lidmaatschap op te zeggen.

Piri verdedigde eerder dat de bijdrage van Nederland aan de Iron Dome niet substantieel is, en zij vooral wilde dat Nederland niet langer “medeplichtig” is aan de aanvallen van Israël. Volgens Piri viel Israël Iran aan omdat het zich door de Iron Dome onkwetsbaar achtte. Een ruime meerderheid van de partij steunde op een partijcongres haar motie.

Uit elkaar gedreven

Daarnaast zijn volgens Plasterk hij en zijn partij qua opvattingen uit elkaar gedreven. Zo is hij groot voorstander van kernenergie, het beperken van immigratie en tegen “de voortdurende overdracht van macht naar de bureaucraten in Brussel”, schrijft hij. Toch vond hij dat tot dusver nog geen reden om zijn lidmaatschap op te zeggen.

De liefde tussen Plasterk en zijn partij was al langer bekoeld. In De Telegraaf schreef hij veel kritische columns over zijn partij. Dat hij als informateur betrokken was bij het vormen van een rechts kabinet met de PVV, iets waarvoor hij bovendien als premier in beeld was, werd hem door zijn partij niet in dank afgenomen. Ook was hij een uitgesproken tegenstander van de fusie met GroenLinks.

Oppositie verwijt NSC in asieldebat niet aan goed bestuur te doen

DEN HAAG – Oppositiepartijen als CDA, D66, GroenLinks-PvdA en SP verwijten NSC-Tweede Kamerlid Diederik Boomsma “niet te staan voor goed bestuur”. De partijen vinden dat Boomsma niet goed luistert naar uitvoeringsorganisaties zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Boomsma wil dat de nieuwe asielwetten zo snel mogelijk worden ingevoerd, als ze worden aangenomen. CDA-leider Henri Bontenbal wil dat de invoering van de strenge asielwetten wordt uitgesteld tot juni 2026, zodat die tegelijk ingaat met het Europese migratiepact en de IND dan niet twee reorganisaties moet doorvoeren binnen een paar maanden.

Het NSC-Kamerlid vindt dat goed bestuur ook betekent dat andere keuzes gemaakt kunnen worden dan de adviezen van uitvoeringsorganisaties. Bontenbal denkt dat dit tegen het “bestaansrecht van NSC” ingaat. “Het hele bestaansrecht van NSC was goed bestuur, dat de politiek eindelijk eens gaat luisteren naar uitvoeringsorganisaties.”

Flinke spanningen

Kati Piri (GroenLinks-PvdA) vindt het niet kunnen dat NSC toestaat dat wordt gestemd over de asielwetten voordat alle onderzoeken naar de uitvoerbaarheid zijn afgerond. “We kunnen nu niet wachten, we moeten nu ingrijpen”, reageert Boomsma, verwijzend naar de problemen met de asielopvang. “Dan had u net zo goed voor noodwetgeving kunnen gaan”, repliceert Piri snedig. NSC heeft een strijd geleverd om ervoor te zorgen dat het noodrecht hier niet voor werd ingezet. Dat leidde tot flinke spanningen met toenmalig coalitiepartner PVV.

D66’er Anne-Marijke Podt vindt het “moeilijk uit te leggen” dat de wetten in zullen gaan zonder overgangsperiode, waardoor de plek in de stapel asielverzoeken kan bepalen of de nieuwe of de oude regels van toepassing zijn. “Dit is echt het demasqué van NSC”, vindt ze.

“Ik kan gewoon niet anders concluderen dan dat NSC regelrecht door de mand is gevallen als partij van goed bestuur en voor de rechtsstaat”, vindt Michiel van Nispen van de SP. NSC laat in zijn ogen gebeuren dat asielzoekers door deze en andere asielwetten minder toegang krijgen tot het recht, minder rechtsbescherming krijgen en hun recht op een eerlijk proces in het gedrang is. “Ik kan het gewoon niet aanhoren.”

×