Clicky

maandag 19 mei 2025 - 03:58 uur
Home Blog Pagina 58

VS willen toeslag voor ieder Chinees schip in Amerikaanse haven

Foto: Adobe Stock

WASHINGTON – De Amerikaanse overheid wil gebruikers van Chinese zeeschepen een extra toeslag laten betalen voor iedere keer dat ze aanmeren in de Verenigde Staten. De maatregel is bedoeld om het gebruik van Chinese schepen te ontmoedigen. De Amerikaanse president Donald Trump zegt bezorgd te zijn over de Amerikaanse afhankelijkheid van Chinese bouwers van zeeschepen.

In een door de Amerikaanse handelsgezant gepresenteerd plan hangt de hoogte van de toeslag af van de hoeveelheid vracht die de schepen vervoeren. Het voorstel volgt op een maandenlang onderzoek waarvoor Trumps voorganger Joe Biden opdracht gaf, na klachten van een vakbond over Chinese overheidssteun aan scheepswerven.

De toeslag moet over zes maanden ingaan. De VS willen ook extra geld innen voor ieder niet-Amerikaans schip voor het vervoer van auto’s dat aanmeert. Over drie jaar wil de Amerikaanse regering ook het vervoer van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) op niet-Amerikaanse schepen stapsgewijs beperken.

Regering VS kijkt of Fed-baas Powell ontslagen kan worden

WASHINGTON – De Amerikaanse regering onderzoekt of centralebankvoorzitter Jerome Powell ontslagen kan worden. Dit heeft Kevin Hassett, directeur van de nationale adviesraad voor Economische Zaken van het Witte Huis, vrijdag tegen journalisten gezegd.

Trump is ontevreden over het rentebeleid van de Federal Reserve, dat onafhankelijk van de Amerikaanse regering is. Hij wil dat de Fed de rente verlaagt, maar Powell wil daar nog even mee wachten. Donderdag wakkerde Trump hun meningsverschil opnieuw aan. Hij stelde dat Powell “politiek bedrijft” door de rentetarieven niet te verlagen en dat hij de macht had hem “heel snel” uit zijn functie te zetten.

Later meldde Trump dat Powell waarschijnlijk zou aftreden als Fed-voorzitter. Powell zei zelf herhaaldelijk zijn volledige termijn als voorzitter uit te willen zitten tot mei 2026.

Op de vraag of Powell ontslaan een mogelijkheid was, antwoordde Hassett vrijdag dat Trump en de regering die mogelijkheid “zullen blijven bestuderen”. Trump herhaalde vrijdag later tegenover journalisten in de Oval Office dat Powell de rente zou moeten verlagen. De inflatie is gedaald en Powell zou daar volgens Trump op moeten reageren door de rentetarieven te verlagen. “Als we een Fed-voorzitter hadden die wist wat hij deed, zouden de rentetarieven omlaag gaan”, stelde Trump.

Van Duijn Transport neemt R. de Jong Transport over

DE LIER/BERKEL EN RODENRIJS – Van Duijn Transport heeft per 1 april 2025 het in Berkel en Rodenrijs gevestigde R. de Jong Transport B.V. overgenomen. Met deze overname versterkt Van Duijn zijn positie in de regio en breidt het familiebedrijf zijn netwerk verder uit.

“Met trots maken wij bekend dat wij R. de Jong Transport hebben overgenomen,” meldt Van Duijn Transport. “We heten alle medewerkers van harte welkom in ons team. Samen bouwen we verder aan een toekomst vol groei, samenwerking en kwaliteit.”

Twee familiebedrijven met een rijke historie

Zowel Van Duijn Transport als R. de Jong Transport hebben diepe wortels in de Nederlandse transportwereld. Van Duijn Transport werd opgericht in 1946 en is sindsdien gespecialiseerd in het snel, efficiënt en betrouwbaar vervoeren van verse, gekoelde en diepvriesproducten door heel Europa. Het familiebedrijf opereert vanuit De Lier en Hansweert en beschikt over 160 moderne vrachtwagens en uitgebreide faciliteiten voor op- en overslag.

R. de Jong Transport kent een vergelijkbare familietraditie. Het bedrijf werd in 1952 gestart door opa De Jong, waarna zoon Piet in 1975 zijn eigen onderneming begon. In 2006 nam Raymond de Jong het stokje over. Met een hecht team van 25 chauffeurs en drie kantoormedewerkers staat het bedrijf bekend om zijn klantgerichte aanpak en persoonlijke service. De focus ligt op gekoeld en diepgevroren transport binnen Nederland, België, Engeland en Noorwegen.

Synergie en gedeelde waarden

Beide bedrijven delen dezelfde kernwaarden: betrouwbaarheid, flexibiliteit en de menselijke maat in transport. “Transport draait niet alleen om vrachtwagens of technologie, maar om mensen die weten wat er op het spel staat,” aldus Van Duijn. “Juist in een sector waarin kwaliteit en snelheid cruciaal zijn, maken de mensen het verschil.”

Met de overname zet Van Duijn Transport een volgende stap in de verdere professionalisering en schaalvergroting, zonder het persoonlijke karakter uit het oog te verliezen.

Mobiliteit volledig vergeten in Voorjaarsnota

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – “Teleurstellend wat het kabinet op mobiliteitsgebied doet. Het Kabinet is begonnen met de slogan wat er wel kan. Helaas moet ik constateren dat er in de Voorjaarsnota 2025 vooral veel niet kan. Er is geen extra stimulerend beleid voor de mobiliteit te vinden, terwijl dit de motor is voor het goed functioneren van Nederland”, aldus Frits van Bruggen – voorzitter Koninklijke RAI Vereniging.

Er is behoefte aan stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid. “Een duidelijk boter-bij-de-visbeleid ofwel gewoon doorpakken”, aldus Van Bruggen.

Consistente stimulering van emissievrije mobiliteit in alle vormen is hierbij noodzakelijk om de transitie op gang te houden. Dit draagt er ook aan bij dat Nederland bereikbaar blijft en mobiliteit voor iedereen betaalbaar is.

Kosten voor mobiliteit blijven toenemen, hoogste tijd om ook dat een halt toe te roepen. Maar nog lang niet voldoende om meer Nederlanders de mogelijkheid te bieden om over te kunnen stappen naar schonere alternatieven en de klimaatdoelstellingen te halen.

De mobiliteitsindustrie is een innovatieve industrie die bijdraagt aan het verdienvermogen van Nederland en aan betaalbare en veilige mobiliteit. Maar ook voor de logistieke sector en de uitdaging voor goede laadinfra om transitie op gang te houden.

Samenwerking met en een bijdrage vanuit de overheid om deze innovatie te stimuleren is cruciaal. Het is hoog tijd dat er nu een opvolging komt voor het door de overheid afgebouwde Groeifonds, om innovatie in de sector te stimuleren.

Onze leden kijken reikhalzend uit naar de door minister Madlener toegezegde Klimaatbrief Mobiliteit die voor 1 mei 2025 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Wij gaan ervan uit dat daar in elk geval meer stimulerende maatregelen in staan voor emissievrije mobiliteit en het onderhoud daarvan.

Gasly snelste in eerste training Jeddah, Verstappen negende

JEDDAH – Max Verstappen heeft in de eerste vrije training voor de Grote Prijs van Saudi-Arabië de negende tijd neergezet. De Nederlander kende op het circuit van Jeddah opnieuw problemen met overstuur in zijn Red Bull.

De Fransman Pierre Gasly reed in zijn Alpine de snelste tijd in 1.29,239. Daarmee hield Gasly de McLaren van Lando Norris achter zich. Charles Leclerc klokte in zijn Ferrari de derde tijd.

Later vrijdag wordt de tweede vrije training op het snelle stratencircuit van Jeddah afgewerkt.

Voor Verstappen was het contrast met vorig jaar groot. In 2024 was de viervoudig wereldkampioen nog de beste in Saudi-Arabië, waar hij de poleposition pakte en voor de tweede keer de Grote Prijs won. De vijfde grand prix van het seizoen start zondag om 19.00 uur.

Daimler Truck levert nieuwste generatie autonome trucks aan Torc: commerciële introductie in 2027 gepland

PORTLAND/STUTTGART – Daimler Truck heeft de nieuwste generatie van zijn autonoom-rijdende vrachtwagens geleverd aan dochteronderneming Torc Robotics. De trucks zijn gebaseerd op de vijfde generatie Freightliner Cascadia, voorzien van dubbele veiligheidssystemen en specifiek ontwikkeld voor autonome toepassingen. Torc treedt hiermee officieel de productiefase binnen, met als doel een commerciële lancering in 2027.

De trucks worden niet alleen getest op bestaande routes in New Mexico, Texas en Arizona, maar ook op een nieuwe testcorridor tussen Laredo en Dallas, een van de drukste vrachtverbindingen van de Verenigde Staten. Deze corridor omvat onder meer de steden San Antonio en Austin, waar een groot deel van het Amerikaanse vrachtverkeer passeert.

Nieuwe mijlpaal

“De levering van dit platform inclusief productieklare autonome hardware aan Torc betekent een belangrijke mijlpaal op weg naar seriematige inzet en opschaling,” aldus Joanna Buttler, hoofd van de Autonomous Technology Group bij Daimler Truck.

De autonome trucks zijn uitgerust met redundante besturings- en remsystemen om veilig zonder chauffeur te kunnen opereren. Daimler Truck was de eerste fabrikant in de sector die een schaalbaar, aandrijflijn-onafhankelijk autonoom platform ontwikkelde met meer dan 1.500 technische eisen vertaald in concrete functies. De nieuwste Cascadia beschikt daarnaast over een geavanceerd netwerk van elektronisch aangestuurde systemen, waaronder een intelligente remregeling en dual-stage LED-verlichting.

Autonome testbasis in Dallas-Fort Worth

Torc Robotics heeft recent een huurovereenkomst gesloten voor een autonome testhub in de regio Dallas-Fort Worth, die zal dienen als basis voor tests, klantenpilots en toekomstige commerciële activiteiten. De voertuigen zijn bij levering al volledig voorbereid op de integratie van Torc’s virtuele chauffeur, dankzij de installatie van sensoren en rekeneenheden tijdens de productie.

In 2024 voltooide Torc met succes testritten zonder chauffeur op een meerbaans testcircuit in Texas. De volgende stap is het veilig realiseren van deze ‘driver-out’ functionaliteit op de openbare weg.

Eerste commerciële inzet vanaf 2027

Daimler Truck en Torc mikken op een marktintroductie in 2027 van vrachtwagens met SAE Level 4-autonomie. In deze toepassing neemt het voertuig volledig de rijtaak over tussen twee logistieke hubs – zonder menselijke tussenkomst.

Volgens Peter Vaughan Schmidt, CEO van Torc, betekent de samenwerking met Daimler Truck “zes jaar van succesvolle innovatie in goederenvervoer.” De integratie van Torc’s autonome rijtechnologie met de Freightliner Cascadia creëert volgens hem “een schaalbare en fysieke AI-oplossing die waarde toevoegt voor klanten en structurele knelpunten in de sector aanpakt.”

Autonome trucks kunnen volgens Daimler Truck een sleutelrol spelen bij het opvangen van het chauffeurstekort, het verhogen van verkeersveiligheid en het verbeteren van operationele efficiëntie. Bovendien blijven autonome systemen alert, raken niet vermoeid en kunnen ze het aantal ongevallen mogelijk terugdringen.

Ontwerp vredesplan VS bevat versoepeling sancties tegen Rusland

PARIJS/BRUSSEL – Amerikaanse voorstellen voor het staken of stoppen van de oorlog in Oekraïne bevatten versoepeling van de westerse sancties tegen Rusland. Het plan richt zich op het stoppen van de vijandelijkheden. Indien dat langere tijd lukt, zouden de strafmaatregelen tegen Rusland versoepeld moeten worden.

De Amerikaanse voorstellen zijn volgens anonieme Europese bronnen voorgelegd aan de Europeanen bij overleg in Parijs. Amerikaanse gezanten spraken er met Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Oekraïne. Europese landen zien voorlopig niets in versoepeling en werken juist aan extra sancties.

Er wordt in de plannen niet uitgegaan van terugtrekking van Russische troepen uit de bezette delen van Oost- en Zuid-Oekraïne. De frontlijn zou ‘bevroren’ worden, zoals wel vaker in oorlogen die in een impasse geraken en waarbij strijdende partijen aanspraken op grondgebied handhaven.

Oekraïne zou zijn hoop op NAVO-toetreding volgens de plannen moeten opgeven. Rusland zegt een Oekraïens NAVO-lidmaatschap niet te kunnen accepteren. De VS voelen er ook niet voor.

Rusland noemt het legeren van westerse troepen in Oekraïne, waaraan bondgenoten van de regering in Kyiv onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk werken, eveneens onverteerbaar. Maar de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio zei vrijdag dat Oekraïne het recht heeft om daarover afspraken te maken met andere landen. De VS reageren tot dusver wisselend op de plannen van de zogenoemde coalitie van bereidwillige landen. Die hoopt juist de Amerikanen over te halen de ‘veiligheidsgaranties’ in wording te ondersteunen met de belofte om zo nodig hulp te bieden.

Oekraïnes bondgenoten zouden volgens Rusland ook de militaire hulp aan dat land moeten stoppen. Dat is onbespreekbaar voor Kyiv en de meeste Europese landen. De Amerikaanse steun stokt sinds het aantreden van president Donald Trump.

Dat wordt mogelijk bestendigd als een akkoord over een wapenstilstand uitblijft. President Trump wil haast maken en gaat niet eindeloos proberen de oorlog in Oekraïne te beëindigen als er geen kans van slagen is, zegt Rubio. Trump heeft volgens hem in de wereld ook andere prioriteiten.

Rijkswaterstaat: drukste vrijdagspits van het jaar door paasverkeer

DEN HAAG – De spits van vrijdag is de drukste vrijdagspits van het jaar, meldt Rijkswaterstaat (RWS). Op het hoogtepunt om 14.25 uur stond er 535 kilometer op de rijkswegen.

De langste files stonden in het zuiden en rond de grensgebieden.

Eerder deze week waarschuwden RWS en de ANWB al voor extra drukte door het lange paasweekend en de start van de meivakantie.

De drukte begon al aan het eind van de ochtend. Rond 11.00 uur stond er 200 kilometer file, terwijl er gemiddeld op dat tijdstip ongeveer 50 kilometer staat. Naast vakantie- en recreatieverkeer zorgden ook verschillende incidenten voor files.

De ANWB meldde op het hoogtepunt ruim 700 kilometer file op de snelwegen en provinciale wegen.

Man rijdt in op tramhalte Rotterdam, vrouw gewond

ROTTERDAM – Een man is vrijdagmiddag in Rotterdam ingereden op een tramhalte, bevestigt de politie na berichtgeving van Rijnmond. Bij de halte stond een 40-jarige vrouw. Zij is meegesleurd door de auto en moest met spoed naar het ziekenhuis.

Een woordvoerster van de politie zegt dat de man mogelijk onwel werd en daardoor op de trambaan aan de Laan op Zuid terechtkwam. De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd, maar er zijn volgens de woordvoerster “geen signalen” dat er opzet in het spel was.

Het voorval gebeurde rond 13.30 uur. De tramhalte waar de man op inreed, is Vuurplaat. De bestuurder van de auto is in de zeventig. De auto waarin hij reed stond op naam van een man van 74 uit Rotterdam, maar de politie weet niet helemaal zeker of dit dezelfde man is. De vrouw komt ook uit Rotterdam.

Alle ministeries betrokken bij datalek overheidswebsites

DEN HAAG – Alle ministeries zijn betrokken bij een datalek op de websites rijksoverheid.nl, openoverheid.nl en overheid.nl. De namen van ambtenaren waren zichtbaar in de metadata achter 100.000 van de 500.000 onderzochte documenten. Volgens een woordvoerder van Binnenlandse Zaken gaat het om documenten als beleidsnota’s, rapporten en documenten die worden gedeeld vanuit de Wet open overheid.

Het probleem was dat metadata van een document, zoals informatie over welke ambtenaren het bewerkt hadden, bleef bestaan als het stuk naar een pdf werd omgezet. Het ging dan meestal om namen of gebruikersnamen van ambtenaren, maar in sommige gevallen ook om telefoonnummers.

Op 8 april hebben de ministeries van Binnenlandse Zaken en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een melding van het probleem gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat was mede namens de ministeries VWS, J&V, A&M, EZ, KGG en LVVN. Later kwamen daar OCW en I&W bij. De overige ministeries hebben zelf melding gedaan.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Zsolt Szabó van Digitalisering dat het probleem voor de toekomst is opgelost. Bij oudere documenten kunnen nog persoonsgegevens staan. Ministeries kunnen er in dit geval voor kiezen om die documenten tijdelijk offline te halen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken vond het lek bij een interne controle. Het onderzoek naar de omvang van het lek is nog bezig. Het ministerie heeft contact met andere overheden omdat rekening wordt gehouden dat andere overheidswebsites hetzelfde probleem hebben.

Kosten NAVO-top lopen op tot ‘vooralsnog’ 183 miljoen euro

DEN HAAG – De NAVO-top in juni is duurder dan gedacht. In de vrijdag gepubliceerde voorjaarsnota staat dat de top in Den Haag “vooralsnog” 183,4 miljoen euro kost. Eerder werd een bedrag van zeker 95 miljoen euro genoemd.

Vier ministeries trekken vanwege de top extra geld uit. Justitie en Veiligheid draagt 81,7 miljoen euro bij, Binnenlandse Zaken 53 miljoen, Defensie 42,6 miljoen en Infrastructuur en Waterstaat 6,1 miljoen.

“Noodzakelijke veiligheidsmaatregelen” spelen mee in de gestegen kosten. De beveiliging is veel zwaarder dan bij de vorige grote top in Den Haag, legt een woordvoerder uit. Sinds die bijeenkomst in 2014 zijn de gevaren voor westerse landen en leiders aanzienlijk toegenomen. Bovendien zijn er meer gasten te beveiligen. De meer dan veertig wereldleiders die naar Den Haag komen, reizen met een veel groter gevolg.

Die ministers, diplomaten en journalisten hebben allemaal onderdak nodig, brengt de woordvoerder in herinnering. Dat geldt ook voor de duizenden politieagenten en andere beveiligers uit heel het land die tijdens de top in Den Haag verblijven. Beveiligers en al het benodigde materieel zijn door inflatie en personeelsschaarste ook een stuk duurder geworden. Sommige spullen zijn niet meer te huur en moeten nu worden gekocht.

Daarnaast zijn er extra bijeenkomsten rond de top toegevoegd. Zo komt de defensie-industrie er samen om te overleggen over het opvoeren van de productie. Dat is hard nodig om leeggeraakte magazijnen te vullen en NAVO-landen te herbewapenen.

Het kabinet werkt nog aan een loket waar ondernemers een vergoeding kunnen aanvragen voor schade door de top. Zij ondervinden bijvoorbeeld hinder doordat sommige wegen worden afgesloten.

Mochten hoge gasten een langer bezoek aan Nederland willen brengen, dan brengt dat mogelijk nog meer kosten met zich mee. Zo greep de toenmalige president Barack Obama de top in 2014 aan om het Rijksmuseum te bezoeken. De komende top wordt waarschijnlijk zoveel mogelijk in één dag, woensdag 25 juni, samengebald.

Over enige tijd volgt nog een nauwkeurigere raming van de totale kosten.

Huurbevriezing bespaart overheid half miljard per jaar

DEN HAAG – De bevriezing van de sociale huur bespaart de overheid 492 miljoen euro per jaar, omdat lagere huren ook lagere huurtoeslag betekent. Dat staat in de voorjaarsnota.

Dat geld wordt voor een deel al direct uitgegeven: in 2026 gaat de huurtoeslag eenmalig omhoog, wat de overheid 1 miljard euro kost. De coalitiepartijen verkochten dit als ‘boodschappenbonus’.

Het kabinet trekt voor de komende jaren ook in totaal 1,1 miljard euro uit om woningbouwcorporaties te compenseren voor de huurbevriezing. Door de bevriezing stijgt de huur voor sociale huurders niet, maar lopen dus ook de inkomsten van de woningbouwcorporaties terug. Branchevereniging Aedes waarschuwt dat met deze maatregel 50 miljard minder investeringscapaciteit beschikbaar is. Minister Mona Keijzer komt ze tegemoet door in 2026 270 miljoen euro en in 2027 én 2028 405 miljoen euro uit te trekken voor investeringen in de sociale huur. In totaal komt dat neer op 1,1 miljard euro in de voorjaarsnota.

De minister van Financiën, Eelco Heinen, zegt dat de meevaller van de huurbevriezing deels terechtkomt bij de corporaties, maar dat op de lange termijn de overheid er inderdaad geld aan overhoudt. Of huurders nu uiteindelijk meer geld in de portemonnee overhouden, kan Heinen nog niet zeggen. “Pas in augustus heb ik de koopkrachtplaatjes.”

Toch geen miljoenen voor aanpak N50 bij Kampen

DEN HAAG – Het kabinet trekt toch geen miljoenen uit voor de aanpak van de N50 bij Kampen. De BBB meldde woensdag dat er 365 miljoen euro zou worden uitgetrokken voor de weg, maar in de voorjaarsnota is er niets over te vinden.

“Daarnaast komt er respectievelijk 365 en 115 miljoen euro voor de aanpak van de N50 en N36 in Overijssel”, bracht de BBB naar buiten kort nadat de coalitiepartijen een akkoord hadden bereikt over de bijstelling van de begroting. Inmiddels is het persbericht op de website van de partij aangepast. Er staat alleen nog dat de aanpak van de N50 moet “aanhaken” op een breder plan voor infrastructuur.

“Dat is een communicatiefoutje geweest”, zegt een woordvoerder van de BBB. Het geld zou “tot op het laatste moment” op tafel hebben gelegen, maar werd toch nog geschrapt. “Dat is niet zorgvuldig in onze communicatie verwijderd.” De partij hoopt dat de aanpak van de N50 alsnog een plek krijgt in de miljoenennota.

De afgelopen tien jaar zijn zeker tien mensen omgekomen op de N50.

BBB-leider Caroline van der Plas heeft vrijdag gebeld met de burgemeester van Kampen, meldt haar partij. In een verklaring zegt Van der Plas: “Ik heb hem verteld dat ik de teleurstelling en verwarring volledig begrijp en me dit ook aantrek.”

Meer agressie tegen personeel Deutsche Bahn

Deutsche Bahn

BERLIJN – Personeel van de Duitse spoormaatschappij Deutsche Bahn heeft vorig jaar vaker te maken gehad met agressie. Volgens Deutsche Bahn-topman Richard Lutz waren er vorig jaar ongeveer 3300 gevallen van fysiek geweld tegen werknemers, een toename van 6 procent. “Elke vorm van geweld tegen werknemers is volstrekt onacceptabel”, aldus Lutz.

Het gaat dan om agressie tegen treinpersoneel zoals conducteurs, maar ook schoonmakers, klantservicemedewerkers en buschauffeurs van Deutsche Bahn. Het staatsbedrijf rust werknemers die vaak in contact komen met passagiers meer uit met bodycamera’s. Ook krijgt personeel training om agressieve situaties te de-escaleren en worden treinen voorzien van alarmsystemen om snel hulpdiensten in te kunnen schakelen.

Lutz stelt dat die toename een weerspiegeling is van maatschappelijke ontwikkelingen, met meer agressief gedrag in de samenleving. Tegelijkertijd kampt Deutsche Bahn vaak met vertragingen en treinuitval door problemen met verouderd spoor en materiaal of door onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast waren er vorig jaar geregeld treinstakingen.

Ook NS-medewerkers werden afgelopen jaar vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten. In totaal zijn 1095 meldingen in de zogenoemde A-categorie geregistreerd, 5 procent meer dan een jaar eerder, meldt de NS in het jaarverslag.

ING: schok van half miljard voor Nederland bij farmaheffingen VS

AMSTERDAM – De Nederlandse economie kan een schok krijgen van een half miljard euro als de Amerikaanse president Donald Trump importheffingen van 25 procent op farmaceutische producten oplegt. Dat hebben kenners van ING berekend. Door die heffingen kunnen bijvoorbeeld farmaceuten besluiten meer te investeren in productiecapaciteit in de Verenigde Staten, ten koste van investeringen in Nederland en Europa. Ook kunnen bedrijven gaan besparen op onderzoek en ontwikkeling.

Volgens ING exporteert Nederland jaarlijks voor 35,5 miljard euro aan geneesmiddelen en wordt voor 23,6 miljard euro aan farmaceutische producten geïmporteerd. De schok van een half miljard kan volgens de bank op de middellange termijn toenemen als er in de VS alternatieven worden gevonden voor Nederlandse producten. Dan heeft ING het over een termijn van zes tot tien jaar. De bank zegt dat het allerminst zeker is dat die productiecapaciteit wordt gevonden in de VS door de economische onzekerheid over Trumps beleid.

Andere Europese landen die kwetsbaar zijn voor heffingen zijn volgens ING vooral Duitsland en Ierland. Door de heffingen wil Trump dat er meer geneesmiddelen in eigen land worden geproduceerd om zo minder afhankelijk te zijn van buitenlandse leveranciers, met name in China en India.

Beschermen

ING denkt dat de prijzen in de VS zullen stijgen als gevolg van de heffingen. Verder zegt ING dat producenten van zogenoemde generieke medicijnen, kopieën van oorspronkelijke medicijnen, de Amerikaanse markt kunnen gaan mijden, waardoor er in de VS tekorten kunnen ontstaan en er meer van die middelen op de Europese markt komen. Dat zou dan weer de prijzen omlaag kunnen duwen, waardoor Europese fabrikanten minder geneigd kunnen zijn om productie naar Europa te halen, zoals de Europese Commissie graag wil.

ING zegt dan ook dat de Commissie moet opletten door de Europese farmaciesector te beschermen, terwijl tegelijkertijd stappen worden gezet om meer productie van de belangrijkste generieke medicijnen naar Europa te halen.

×