LUXEMBURG – Facebook en Instagram mogen niet zomaar informatie over de geaardheid van mensen gebruiken voor het aanbieden van gerichte reclames. Dit is ook niet toegestaan als een Facebook-gebruiker later zelf openbaar verklaart op mensen van een ander of hetzelfde geslacht te vallen. Het druist namelijk in tegen de Europese regel dat bedrijven niet zomaar alle persoonlijke gegevens mogen opslaan zonder duidelijk doel, oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Het oordeel van de hoogste rechtbank van de EU volgt op een rechtszaak die privacy-activist Max Schrems had aangespannen tegen Facebook-moederbedrijf Meta. Hij kreeg advertenties te zien die gericht waren op homoseksuele personen, hoewel hij op zijn Facebook-profiel nooit zijn geaardheid had gemeld. Hij gaf Meta ook nooit toestemming om dit soort gegevens over hem te gebruiken. Hij spande in Oostenrijk een rechtszaak aan waarmee hij Facebook wilde laten stoppen met de verwerking van gegevens over zijn interesses om zijn geaardheid te bepalen. Dit volggedrag door Meta, ook op basis van surfgedrag op andere sites, zou namelijk tegen Europese privacyregels ingaan.
De hoogste rechtbank van Oostenrijk vroeg het EU-hof om meer duidelijkheid over de uitleg van Europese privacywetgeving. Het ging om de vraag of Meta alle soorten informatie over gebruikers mag verzamelen en voor altijd opslaan voor het aanbieden van gerichte reclame. Ook was het de vraag of Schrems niet zelf afstand had gedaan van het recht op afscherming van informatie over zijn geaardheid, omdat hij bij een rondetafelgesprek in Wenen zelf openlijk zei homoseksueel te zijn.
Gegevensminimalisering
Het EU-hof geeft Schrems op alle punten gelijk. Volgens Europese privacyrichtlijnen moeten bedrijven zich namelijk houden aan ‘gegevensminimalisering’. Ze mogen data slechts verwerken die strikt noodzakelijke doelen dienen. Mogelijk gevoelige gegevens over seksuele of politieke voorkeuren vallen daar dus buiten. De uitspraak kan voor veel internetbedrijven grote gevolgen hebben voor de manier waarop ze geld verdienen aan advertenties in de Europese Unie.
“Meta heeft de afgelopen twintig jaar een gigantische verzameling aan gegevens opgebouwd, en die groeit iedere dag”, legt Schrems’ advocaat Katharina Raabe-Stuppnig uit. “Na dit oordeel mag alleen een klein deel van Meta’s gegevens worden gebruikt voor advertenties, zelfs als gebruikers toestemming geven voor advertenties”.