Clicky

zondag 10 november 2024 - 20:48 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 56

Treinverkeer Rotterdam-Den Haag verstoord door spoorwerkzaamheden

DEN HAAG – ProRail werkt van dinsdag 22 oktober tot en met zondag 3 november aan het spoor tussen Rotterdam en Den Haag. Reizigers moeten daarom rekening houden met aangepaste treindiensten en langere reistijden tussen deze twee steden.

Van 22 oktober tot en met 1 november rijden er geen treinen rijden tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Reizigers kunnen tijdens deze periode met de trein naar Rotterdam Blaak en daar overstappen op de metro naar Schiedam Centrum. Daarvandaan rijden NS-bussen naar de campus. Deze reis duurt ongeveer 27 minuten langer dan een normale treinreis tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Het wordt afgeraden om tijdens de spits de bus te pakken vanwege extra drukte.

Tijdens de laatste twee dagen van de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Rotterdam, Schiedam en Den Haag HS.

Gedurende de hele periode van de werkzaamheden kunnen treinreizigers tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal omreizen via Gouda. De reis duurt hierdoor zo’n twintig minuten langer. Hetzelfde geldt voor reizigers tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Daarnaast zet de NS bussen in tussen Rotterdam en Delft en tussen Delft en Den Haag HS.

Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal rijdt metrolijn E. De NS waarschuwt dat het in de metro erg druk kan zijn, vooral in de spits.

Stena Line en Associated British Ports zetten stappen richting een nieuwe £200 miljoen ferryterminal in Immingham

ROTTERDAM – De Zweedse ferrymaatschappij Stena Line en de grootste havenexploitant van het Verenigd Koninkrijk, Associated British Ports (ABP), hebben hun gezamenlijke intentie aangekondigd om door te gaan met de investering van meer dan £200 miljoen in een nieuwe vracht ferryterminal in de haven van Immingham na de toekenning van de DCO (Development Consent Order) planningsaanvraag door de Britse regering.

De goedkeuring is een grote stap voorwaarts voor het project en betekent dat de bouw van de nieuwe RoRo-ferryterminal officieel kan beginnen. Na de goedkeuring werd het project deze week gepresenteerd op de showcase van het International Investment Summit van de Britse regering.

Simon Bird, regionaal directeur van de Humber havens: “Dit is fantastisch nieuws voor de Humber en het Verenigd Koninkrijk in het algemeen. De IERRT-ontwikkeling vergroot de mogelijkheden en capaciteit van de haven van Immingham voor de afhandeling van onbegeleide vrachteenheden over de Noordzee aanzienlijk.”

“Deze extra capaciteit is nodig om aan de groeiende commerciële vraag te voldoen en tegelijkertijd de bijdrage van de monding van de Humber aan een effectieve, efficiënte, concurrerende en veerkrachtige RoRo-vrachtsector in het Verenigd Koninkrijk te versterken. IERRT speelt ook in op de trend van grotere RoRo-schepen, die grotere haveninfrastructuur en ruimte aan land nodig hebben.”

“Naast het ondersteunen en laten groeien van de werkgelegenheid in de bedrijven die IERRT gebruiken, is het project zelf de bron van extra werkgelegenheid. Het zal 700 banen creëren tijdens de bouwfase en vervolgens 200 permanente banen zodra het operationeel is.”

Omdat de vraag van klanten in de regio blijft groeien, heeft Stena Line extra capaciteit nodig om haar activiteiten in Immingham uit te breiden. De nieuwe RoRo-terminal is een lange termijnoplossing op een nieuwe locatie die toegang biedt tot de belangrijkste monding van de Humber, waardoor snellere vaartijden mogelijk zijn en grotere schepen kunnen worden ingezet om te voldoen aan de toegenomen vraag naar vracht van exporteurs en importeurs uit de hele regio en de rest van het Verenigd Koninkrijk.
In 2022 ondertekenden Stena Line en ABP een overeenkomst van £100 miljoen waardoor de ferrymaatschappij de nieuwe terminal de komende 50 jaar zal exploiteren. Deze lange termijnverbintenis zal een impuls geven aan het noordoosten van Engeland, waar de onbegeleide vrachtmarkt gestaag groeit.

Stena Line is een van de grootste ferrymaatschappijen ter wereld met 20 routes en 40 schepen in Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied. Immingham, gelegen in Lincolnshire, wordt een strategisch knooppunt voor het bedrijf, dat momenteel twee dagelijkse diensten onderhoudt vanuit de Humber-regio naar Nederland. Stena, de groep die eigenaar is van Stena Line, is sinds kort ook de enige eigenaar van transport- en logistiekbedrijf NTEX, dat zijn hoofdkantoor in de haven heeft.

Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line: “We zijn erg blij dat de staatssecretaris de nieuwe RoRo-terminal in de haven van Immingham heeft goedgekeurd. De haven is van groot strategisch belang voor Stena Line en we streven ernaar voort te bouwen op het succes dat we hebben gezien in de onbegeleide vrachtmarkt.”

“Dit is een lange termijnverbintenis voor ons en zal een integraal onderdeel zijn van de uitbreiding van onze vrachtactiviteiten op onze routes tussen het Verenigd Koninkrijk en Continentaal Europa om aan de vraag te voldoen. In combinatie met Stena’s recente overname van NTEX, kijken we uit naar deze ontwikkeling om onze activiteiten uit te breiden en onze positie in de Noordoost-Engelse markt te versterken.

Henrik Pedersen, CEO van ABP: “We zijn verheugd dat de Development Consent Order (DCO) voor de Immingham Eastern Ro-Ro Terminal (IERRT) is verleend. Deze goedkeuring is een belangrijke mijlpaal in onze missie om ‘Keep Britain Trading’ te realiseren door de logistieke infrastructuur van het Verenigd Koninkrijk te verbeteren en de handelscapaciteit over de Noordzee te versterken. We zullen de voorwaarden in de DCO goedkeuring herzien en zijn vastbesloten om een levensvatbaar en conform project te leveren.”

“Het IERRT-project is een belangrijk onderdeel van onze strategie om de toeleveringsketens van het Verenigd Koninkrijk te versterken en de handelsconnectiviteit te verbeteren, terwijl het ook aanzienlijke economische voordelen met zich meebrengt, waaronder de creatie van honderden banen tijdens de bouw en de lopende werkzaamheden. We hebben er alle vertrouwen in dat we, met de nodige aanpassingen, op schema kunnen blijven om in 2025 met de bouw te beginnen en het project in 2026 te voltooien.”

Carl Johan Hellner, Chief Operating Officer, Ports and Terminals bij Stena Line: “Deze aankondiging is een bewijs van het succes van Stena Line’s samenwerking met ABP. We kijken ernaar uit om de samenwerking verder uit te bouwen om op lange termijn waarde te creëren voor onze klanten en de toekomstige groei van de Britse handel te ondersteunen.”

Grote brand bij afvalverwerker in Groningen [+foto’s&video]

Foto: Persbureau Meter

GRONINGEN – Er is brand uitgebroken bij een afvalverwerker aan de Gdanskweg in Groningen. Er hangen grote zwarte rookwolken boven de stad.

De brandweer is met veel materiaal ter plaatse.

De brand is ontstaan in een berg ijzer.

Vanwege de rookontwikkeling werd er een NL-Alert verspreid. Het NL-Alert werd rond 09:15 uur weer ingetrokken.

Rond 8:45 uur had de brandweer de brand onder controle. De berg ijzer wordt met een kraan uit elkaar getrokken zodat de brandweer het af kan blussen.

Europese Commissie komt met wet voor terugkeer migranten

BRUSSEL – De Europese Commissie komt met een nieuw wetsvoorstel over de terugkeer van migranten die moeten vertrekken. Volgens voorzitter Ursula von der Leyen verschilt het beleid van de EU-lidstaten nog te veel van elkaar en kunnen migranten daar gebruik van maken.

Von der Leyen wil de aanpak van de landen op elkaar afstemmen, zodat “migranten tegen wie in één land een terugkeerbeslissing is genomen, geen misbruik kunnen maken van lekken in het systeem om terugkeer naar een ander land te vermijden”. Ze zegt dat de Europese Unie alleen dan een houdbaar terugkeerbeleid kan voeren.

Het proces van terugkeer moet worden gestroomlijnd door onder meer “digitalisering van zaken en wederzijdse erkenning van elkaars beslissingen. Het gaat dan met name om het terugsturen van migranten die een gevaar zijn voor de publieke orde en de veiligheid van EU-landen. De overgrote meerderheid van de mensen die naar Europa komen, heeft geen criminele bedoelingen. Maar degenen die wel misdaden plegen, moeten weten dat dit niet getolereerd wordt, waar ze ook vandaan komen.”

Donderdag begint in Brussel een top met alle regeringsleiders van de EU en migratie is een van de belangrijke thema’s die aan bod komen. Von der Leyen stuurde maandag een brief naar de lidstaten om haar kijk op migratie uiteen te zetten.

ABN AMRO verhoogt ramingen huizenprijzen voor dit jaar en 2025

AMSTERDAM – Ook in 2025 stijgen de huizenprijzen verder, al zwakt de groei iets af vergeleken met dit jaar, verwachten economen van ABN AMRO. In hun rapport over de woningmarkt voorspellen zij een prijsstijging van koopwoningen van 8,5 procent in 2024 en 7 procent in 2025. Daarmee zijn de eerdere ramingen van de bank, stijgingen van 7,5 procent dit jaar en 5 procent volgend jaar, naar boven bijgesteld.

De woningprijzen worden vooral gestuwd door loonstijgingen en een dalende hypotheekrente. Hierdoor kunnen mensen meer geld lenen. “De concurrentie op de woningmarkt neemt hierdoor toe en er wordt weer vaker overboden”, zegt Philip Bokeloh, econoom Woningmarkt bij ABN AMRO. Ook het toegenomen vertrouwen van potentiële huizenkopers heeft volgens hem een opwaarts effect op de huizenprijzen.

Bokeloh merkt op dat bestaande woningen sneller in prijs stijgen dan nieuwbouwwoningen. “In combinatie met de lagere hypotheekrente worden nieuwbouwwoningen weer aantrekkelijker. Dit leidt ertoe dat meer gezinnen naar een nieuwbouwwoning doorstromen en hun bestaande woningen vrijkomen”, stelt de econoom.

Doorstroming

Dit zorgt er ook voor dat meer woningen van eigenaar wisselen. Wel verwacht ABN AMRO dat dit effect volgend jaar grotendeels verdwijnt. Dit komt doordat de doorstroming naar nieuwbouw in de loop van 2025 waarschijnlijk stagneert bij gebrek aan nieuw opgeleverde woningen.

Tot nu toe zijn zo’n 90.000 woningen in aanbouw genomen, die pas over één tot twee jaar worden opgeleverd. “Hierdoor blijft de overheidsdoelstelling van jaarlijks minstens 100.000 woningen erbij voorlopig nog uit zicht”, constateert Bokeloh.

Vrachtschip bij stuw Maastricht wordt dinsdagochtend losgetrokken

MAASTRICHT – Het vrachtschip dat zaterdag tegen de stuw Borgharen is gebotst en daarna deels is gezonken, wordt dinsdagochtend losgetrokken. Rijkswaterstaat is maandag de hele dag bezig geweest met de voorbereidingen voor de berging van het 67 meter lange schip en gaat daar ook in de avond en ‘s nachts nog mee door.

Dinsdag om 07.30 uur begint het lostrekken.

De scheepvaart op de Maas van Born tot aan Ternaaien is sinds maandagavond 21.30 uur gestremd zodat het ponton dat ingezet wordt voor het lostrekken de juiste positie kan innemen. Ook de keersluis Limmel is gesloten.

Nadat het schip is losgetrokken kan Rijkswaterstaat de stuw inspecteren en verdere stappen zetten om het schip te bergen. Het lostrekken gebeurt dinsdagochtend vroeg omdat er dan bij daglicht goed zicht is om de actie veilig uit te voeren.

Oekraïense ambassade in Den Haag neemt maatregelen na dreigbrief

DEN HAAG – De Oekraïense ambassade in Den Haag heeft maandag een anonieme brief ontvangen waarin gedreigd wordt met een bom. De ambassade laat weten extra veiligheidsmaatregelen te nemen. Tientallen andere Oekraïense ambassades over de hele wereld ontvingen soortgelijke brieven.

“De brieven bevatten dreigementen die bedoeld waren om de activiteiten van onze missies te verstoren”, aldus de ambassade. “Na een grondige beoordeling van de situatie is het werk van de Oekraïense diplomatieke instellingen, ondanks deze pogingen, zonder onderbreking doorgegaan.”

De ambassade ziet de dreigementen als “weer een daad van Russische agressie”.

De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Andri Sybiha heeft alle ambassades instructies gegeven om de beveiliging aan te scherpen. De ambassade zegt in contact te staan met de Nederlandse politie over de veiligheidssituatie.

COA tegen Westerwolde: we sprinten al, er zit geen rek meer in

GRONINGEN – De gemeente Westerwolde vindt dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) te weinig doet om te zorgen dat het aanmeldcentrum in Ter Apel niet overvol raakt. “Ze lopen hard, maar we menen dat er af en toe een sprint bijgetrokken kan worden”, aldus de gemeenteadvocaat tijdens het kort geding in Groningen maandag. Het COA zegt al alles te doen om zich aan de afspraak te houden niet meer dan 2000 asielzoekers op het terrein te hebben. “We zitten in volle sprint, er zit geen rek meer in.”

Een nieuwe, mogelijk veel hogere dwangsom opleggen dan de rechter begin dit jaar deed, zal volgens het COA niets veranderen aan de werkwijze van het orgaan dat verantwoordelijk is voor de asielopvang. Het nieuwe boetebedrag dat Westerwolde vraagt, 75.000 euro per keer dat er meer dan de afgesproken 2000 mensen op het terrein zijn, zal er niet voor zorgen dat het COA “iets anders gaat doen”.

De organisatie wijst de rechter onder meer op de veertig extra opvanglocaties die er de laatste jaren bijgekomen zijn en een “verdrievoudiging” van het personeelsaantal. Door de vastgelopen huizenmarkt houdt een hoog aantal statushouders plekken in de asielopvang bezet. Ook de onduidelijkheid vanuit het kabinet over het behoud van de spreidingswet werkt niet mee aan bereidheid van gemeenten om opvang te organiseren.

De gemeente Westerwolde meent dat het COA andere keuzes kan maken over de bezetting in Ter Apel. Die is al “een jaar lang 120 tot 140 procent”, terwijl andere locaties in het land op zo’n 100 procent zitten, zei burgemeester Jaap Velema. Ook zijn in het noorden “bovenmatig” veel kansarme asielzoekers op het terrein, “dat doet wat met het veiligheidsgevoel van omwonenden en is zichtbaar in de incidenten”, haalde de burgemeester aan.

De aanklacht van de gemeente richt zich ook op de samenwerking tussen het COA-bestuur en het ministerie van Asiel en Migratie om meer opvangplekken te vinden. Na afloop van het kort geding zei Velema dat hij hoopte asielminister Marjolein Faber als opdrachtgever van het COA “ook in beweging te krijgen en niet alleen aandacht te hebben voor het beperken van de asielinstroom, maar evengoed voor de crisissituatie in de opvang”.

De rechter doet 30 oktober uitspraak over de geëiste dwangsom voor het COA.

Herstructurering en herpositionering moet Floriway winstgevend gaan maken

AALSMEER – De afgelopen maanden heeft Royal FloraHolland samen met Floriway en externe experts een strategisch onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van Floriway. Hierin zijn diverse scenario’s doorgerekend en afgewogen vanuit financieel, commercieel en operationeel perspectief. Harde randvoorwaarde is het realiseren van winstgevendheid op de kortst mogelijke termijn.

Conclusie vanuit het onderzoek is dat het gekozen scenario voor herstructurering en herpositionering het meest optimale scenario is. Besloten is dat naast een verdere herstructurering ook een hernieuwde positionering van Floriway plaatsvindt met focus op nauwere samenwerking en synergiemogelijkheden met Royal FloraHolland.

De afgelopen maanden heeft nieuw management tal van concrete ingrepen en verbeteringen doorgevoerd die nu al de eerste vruchten afwerpen. Resultaat van het onafhankelijke onderzoek is dat de strategische relevantie van Floriway voor Royal FloraHolland en de sierteeltsector bevestigd is. Bovendien is er nu een helder plan naar een financieel gezonde toekomst.

Betere resultaten

Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland, benadrukt dat Floriway weer op de juiste route is. “In het derde kwartaal van 2024 zijn onder leiding van nieuw management al forse stappen gezet in verbetering van de dienstverlening aan klanten en verbetering van de kostenstructuur. Dat was één van de grootste pijnpunten. Klanten staan centraal en er is echt focus op de operationele uitvoering. Dat zorgt voor merkbaar betere dienstverlening en verbeterde financiële resultaten. We hebben de overtuiging dat Floriway met het toekomstplan een structureel gezonde toekomst voor zich heeft. In die plannen is ook ruimte voor de nodige investeringen in IT en wagenpark om ook op dat vlak klaar te zijn voor de toekomst. Hoewel Floriway nog niet direct winstgevend is, is nu de basis gelegd voor een stabiele en gezonde toekomst. Dat vertrouwen is mede gebaseerd op de resultaten van het afgelopen kwartaal. Vanuit de directie zullen wij de prestaties en implementatie van het plan continu bewaken en periodiek bespreken met de directie van Floriway.”

Waarnemend directeur Marc Goudzwaard van Floriway voegt daaraan toe: “Onze focus ligt volledig op onze klanten en onze medewerkers, naast het verbeteren van onze resultaten, zoals dat hoort. Onze chauffeurs en andere medewerkers zetten elke dag stappen voor onze klanten. Onze klanten en medewerkers zijn weer onze topprioriteit. Daarnaast zetten we de laatste stappen in de integratie van de drie bedrijven.”

Herstructurering en herpositionering

De herstructurering bestaat uit het voortzetten van een significante productiviteitsverhoging met gerichte maatregelen vanuit een helder toekomstplan. Hiermee is gekozen voor een aangescherpte focus op klanten en procesverbetering met als doel verbetering van de dienstverlenende en financiële performance. Het eerste resultaat is al zichtbaar; de productiviteit stijgt en het aantal klantklachten neemt af.

Belangrijk onderdeel van dit besluit is ook de herpositionering waarbij het doel is om maximale samenwerking en synergie tussen Royal FloraHolland en Floriway te realiseren. Dit zal onder andere worden gerealiseerd door de interne logistiek van Floriway te integreren met die van Royal FloraHolland voor efficiëntere, betrouwbare en duurzame distributie binnen de RFH-hubs.

Verbeteringen en maatregelen

In de afgelopen periode is gestart met het terugbrengen van het aantal indirecte medewerkers en het terugbrengen van de overige vaste kosten. Zo is afscheid genomen van gehuurde ruimtes en docks in Aalsmeer en Naaldwijk en worden de boxen van Floriway daar samengevoegd voor meer efficiënt ruimtegebruik.

Daarnaast zijn de productiviteit en beladingsgraad van vrachtwagens en de productiviteit in de box aanzienlijk verhoogd door het aanscherpen van de dagelijkse sturing. Gezamenlijk zorgen deze maatregelen voor een financieel stabiele basis, waarmee de klantbeloftes gerealiseerd kunnen worden. Meerdere individuele klantgesprekken bevestigen het toenemende vertrouwen in de nieuwe koers van Floriway.

OPEC stelt verwachting vraag naar olie opnieuw neerwaarts bij

WENEN – Oliekartel OPEC heeft de verwachting voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie dit jaar voor de derde keer op rij naar beneden bijgesteld, vooral door een zwakkere oliebehoefte in China. Maar ook de overgang naar elektrisch rijden heeft impact op de olievraag, omdat dit leidt tot minder brandstofverbruik.

Volgens de organisatie van olie-exporterende landen zal de olievraag dit jaar met 1,93 miljoen vaten (van 159 liter) per dag groeien. Vorige maand werd nog op een toename met 2,03 miljoen vaten per dag gerekend. Ook voor volgend jaar heeft de in Wenen gevestigde OPEC de prognose voor de wereldwijde olievraag neerwaarts bijgesteld.

China is ‘s werelds grootste olie-importeur en kampt al langere tijd met een zwakke economie en ook een crisis op de vastgoedmarkt. Dit leidt onder meer tot een lagere vraag naar diesel voor bouwmachines. Daarnaast neemt in China het elektrisch rijden toe. Wel kan de Chinese olievraag steun krijgen van de omvangrijke economische steunmaatregelen die de overheid heeft aangekondigd, aldus de OPEC.

De OPEC+, met bondgenoten als Rusland en Kazachstan, stelde in september een plan voor een geleidelijke productieverhoging uit onder druk van de lagere olieprijzen. Het was de bedoeling de productie in oktober te verhogen, maar dat zou zijn uitgesteld tot december. De OPEC+ had eerder zijn productie flink verlaagd om de olieprijzen aan te jagen.

De laatste tijd zijn de olieprijzen wel weer gestegen door de toenemende spanningen in het Midden-Oosten en zorgen over een mogelijke Israëlische aanval op Iraanse oliefaciliteiten als vergelding voor de recente Iraanse raketaanval op Israël. Sinds begin oktober gaat het om een prijsstijging van ongeveer 9 procent. Maandag was er overigens wel een daling te zien.

Die hogere prijzen zijn ook geleidelijk terug te zien aan de pomp. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers is de adviesprijs voor een liter Euro95 nu 2,10 euro. Dat was eind september nog 2,06 euro. In april bereikte die adviesprijs van de grote oliemaatschappijen het hoogste niveau van dit jaar, met ongeveer 2,28 euro per liter Euro95.

Dodelijke aanrijding met vrachtwagen in het centrum van Amsterdam [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

AMSTERDAM – In het centrum van Amsterdam is een voetganger omgekomen door een aanrijding met een vrachtwagen. Het betreft een 69-jarige vrouw uit de Verenigde Staten die als toerist in de stad was.

Het ongeluk vond plaats rond 13.00 uur op de Passeerdersgracht. Verschillende hulpdiensten kwamen op het ongeval af, maar het slachtoffer was al overleden, maakte de politie bekend.

De bestuurder van de vrachtwagen is aangehouden. Dat is een gebruikelijke procedure.

De politie onderzoekt verder wat er precies gebeurd is en vraagt getuigen zich te melden. Veel mensen hebben de heftige gebeurtenis gezien, aldus de politie. Voor hen was ter plaatse slachtofferhulp geregeld.

Ook kunnen getuigen die daar behoefte aan hebben, contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland.

China wil gebruik geweld bij inname Taiwan nooit uitsluiten

BEIJING – China gaat het gebruik van geweld bij de toekomstige inname van Taiwan nooit uitsluiten, stelt het ministerie van Defensie. De uitspraak volgt na een dag van militaire oefeningen rondom het eiland.

De Chinese regering beschouwt Taiwan, dat een zelfstandig bestuur heeft, als een afvallige provincie die ooit weer bij de rest van het land zal horen. Het ministerie van Defensie zei dat Beijing “oprecht streeft naar een vreedzame hereniging”, maar nooit zal beloven geweld uit te sluiten en geen ruimte biedt voor de “onafhankelijkheid van Taiwan”. De acties van het Chinese leger “worden opgevoerd bij elke provocatie van ‘Taiwanese onafhankelijkheid’ totdat de kwestie-Taiwan volledig is opgelost”, aldus Defensie.

Taiwan wordt sinds 1949 onafhankelijk van de regering in Beijing bestuurd. Chinese nationalisten vestigden zich daar nadat ze de burgeroorlog van de communisten hadden verloren. Taiwan wordt door slechts een klein aantal landen erkend.

Ook Stellantis-topman vreest voor sluiting Europese fabrieken

DEN HAAG – Ook de topman van Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, sluit niet uit dat fabrieken moeten sluiten door groeiende concurrentie uit China.

Bestuursvoorzitter Carlos Tavares verwacht dat Chinese autofabrikanten de geplande invoerheffingen van Europa gaan omzeilen door fabrieken in Europa te bouwen.

“Als dat gebeurt, moet men niet verbaasd zijn dat productieplaatsen gesloten moeten worden om de overcapaciteit te verminderen”, zei Tavares tegen de Franse financiële krant Les Échos. Hij berekende dat als Chinese autoproducenten straks een marktaandeel van 10 procent in Europa hebben, er 1,5 miljoen Chinese auto’s verkocht worden. “Dat komt overeen met de productie van zeven assemblagefabrieken. Europese fabrikanten zouden die dan moeten sluiten”, stelde de topman.

Het Duitse autoconcern Volkswagen waarschuwde onlangs ook voor mogelijke fabriekssluitingen, onder meer door concurrentie uit China en een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s.

Automobilist reed over hand na verkeersruzie op A4

A4

BERGEN OP ZOOM – Een automobilist is over de hand van een man gereden op de A4 richting Rotterdam, meldt de politie.

Op die weg was op de vluchtstrook een verkeersruzie gaande tussen twee mannen, vermoedelijk vanwege bumperkleven. Daarbij duwde de een de ander op de weg. Vervolgens reed een voorbijgaande auto over de hand, dat gebeurde rond 07.00 uur net voor de afslag Dinteloord.

De man wiens hand is overreden ligt momenteel in het ziekenhuis. Degene die hem duwde is vermoedelijk een Pool. Hij ging er na het incident vandoor in een donkere Audi.

De politie is op zowel op zoek naar hem als naar de bestuurder van auto die over de hand reed en roept getuigen op zich te melden.

Vier jaar cel voor chauffeur die oud-renner Rebellin doodreed

Foto: Adobe Stock

VICENZA – Een vrachtwagenchauffeur uit Duitsland is in Italië veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf voor de dood van de voormalige Italiaanse wielrenner Davide Rebellin. De regionale rechtbank in de Noord-Italiaanse stad Vicenza heeft de 64-jarige man schuldig bevonden voor de aanrijding met fatale gevolgen. De officier van justitie had vijf jaar gevangenisstraf geëist.

Rebellin werd op 30 november 2022 aangereden door een vrachtwagen met oplegger tijdens een training nabij de stad Montebello Vicentino. De 51-jarige Italiaan had kort daarvoor zijn professionele carrière beëindigd.

De vrachtwagenchauffeur wordt beschuldigd van doodslag en het niet verlenen van hulp. Na de aanrijding verliet hij de plaats van het ongeval en keerde terug naar Duitsland. De man werd vervolgens op grond van een Europees arrestatiebevel gearresteerd en overgebracht naar Italië.

Parijs-Nice

Tijdens zijn carrière zegevierde Rebellin onder meer in de rittenkoersen Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice. In 1996 won hij een etappe in de Giro d’Italia. Rebellin was een specialist in eendagskoersen. In 2004 won hij binnen een week de klassiekers Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik voor het Duitse team Gerolsteiner.

Later kwam Rebellin negatief in het nieuws. Zijn zilveren medaille op de Olympische Spelen van 2008 in Beijing werd hem ontnomen om het bloeddopingmiddel Cera. Hij kreeg een schorsing van twee jaar, maar ontkende tot het laatst dopingovertredingen en bedrog.

LAATSTE NIEUWS

Brand in motor Boeing-vliegtuig na opstijgen luchthaven Rome [+video]

ROME - In de rechtermotor van een Boeing 787 Dreamliner van het Chinese Hainan Airlines is zondagochtend kort na het opstijgen van luchthaven Fiumicino...