Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 23:46 uur
Home Blog Pagina 53

Federatie Medisch Specialisten en KNMG stappen uit Zorgkaart

ANP

UTRECHT – De Federatie Medisch Specialisten (FMS) en de artsenfederatie KNMG stappen uit de adviesraad van Zorgkaart Nederland. Op dat platform kunnen patiënten hun zorgverlener beoordelen. Als een van de redenen voor het vertrek noemen de twee partijen “moeilijk te verifiëren reviews”, melden ze in een verklaring.

FMS en KNMG “vinden het belangrijk dat patiënten betrouwbare keuze-informatie krijgen over zorginstellingen”.

FMS dreigde in oktober al met vertrek en eiste op korte termijn verbeteringen. Eerder die maand liet de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) al weten te breken met de Zorgkaart. Die vereniging zei toen twijfels te hebben over de betrouwbaarheid. Zo zou het niet duidelijk zijn of en hoe beoordelingen worden gecontroleerd om zeker te weten dat de recensie is geschreven door iemand die echt patiënt van de arts is.

De Patiëntenfederatie Nederland, de organisatie achter de Zorgkaart, reageerde toen verbaasd en wees op een strenge gedragscode die garanties zou bieden.

Kamer wil einde ‘sluiproute’ voor arbeidsmigranten buiten de EU

DEN HAAG – De Tweede Kamer wil dat een einde wordt gemaakt aan een “sluiproute” voor illegale arbeidsmigranten uit landen buiten de Europese Unie, zo bleek tijdens een debat. De Arbeidsinspectie komt steeds vaker ongedocumenteerden tegen tijdens controles bij bedrijven, meldde Nieuwsuur onlangs. Een deel van hen zou een loket misbruiken dat is bedoeld voor mensen die hier maximaal vier maanden willen werken of studeren.

Bij dit loket, dat de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) heet, krijgen de migranten een burgerservicenummer (bsn). Zij hoeven daarvoor geen adres op te geven of uit te leggen waarom ze in Nederland verblijven. Vervolgens kunnen deze migranten aan het werk. Met hun bsn kunnen ze namelijk een bankrekening openen of een bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Onder deze illegale arbeidsmigranten zijn opvallend veel Brazilianen, maar ook Georgiërs. Mensen die uit deze landen voor een kort verblijf naar de EU reizen, hebben geen visum nodig, alleen een paspoort.

In het debat over andere vormen van migratie dan een asielprocedure, vroegen VVD, PVV, NSC en SP aan migratieminister Marjolein Faber om hier iets tegen te doen. Deze partijen vormen samen een meerderheid in de Tweede Kamer.

Michiel van Nispen (SP) verwijt de PVV-bewindsvrouw dat ze alleen maar probeert de asielmigratie te verkleinen en weinig oog heeft voor andere vormen van migratie. Voor kennis- en arbeidsmigratie zou ze de “rode loper” uitrollen. Faber moet “als de wiedeweerga sluiproutes dichtzetten”, vindt de SP’er.

Marina Vondeling (PVV) verzoekt Faber om de arbeidsmigranten zonder geldige papieren snel het land uit te sturen.

Rechter wijst vordering op terugbetaling chauffeursopleiding aan uitzendbureau af

Foto: Adobe Stock | Angelov

ROTTERDAM – Een uitzendbureau dat een voormalig uitzendkracht wilde dwingen tot het terugbetalen van duizenden euro’s aan opleidingskosten voor een chauffeursopleiding, is door de rechtbank Rotterdam in het ongelijk gesteld. De rechter oordeelde dat niet is gebleken dat de uitzendkracht zich niet aan de afspraken heeft gehouden. De eis tot terugbetaling van ruim € 4.300,- werd daarom afgewezen.

De zaak draaide om een kandidaat die via het uitzendbureau een opleiding tot vrachtwagenchauffeur had gevolgd, met een bijbehorende studiekostenregeling. Volgens de overeenkomst zou de kandidaat 3120 uur voor het bureau moeten werken na afronding van de opleiding. Als hij voortijdig zou stoppen of werk zou weigeren zonder geldige reden, zouden opleidingskosten (gedeeltelijk) terugbetaald moeten worden.

Het uitzendbureau stelde dat de uitzendkracht zich niet aan de overeenkomst had gehouden, te weinig beschikbaar was en aangeboden werk had geweigerd. De rechter stelde echter vast dat er geen sprake was van een contractbreuk. De kandidaat had de opleiding afgerond en daarna gewerkt als chauffeur. Zijn verminderde beschikbaarheid (twee dagen per week) was volgens de rechter geen schending van de overeenkomst, aangezien geen minimumaantal werkdagen was afgesproken.

Bovendien was niet gebleken dat de uitzendkracht meerdere keren aangeboden werk had geweigerd of verwijtbaar had gehandeld. Een concreet nieuw werkaanbod na afloop van zijn inzet bij een eerdere opdrachtgever bleek uit de stukken niet. Daarmee is niet voldaan aan de voorwaarden voor terugvordering van de opleidingskosten, zoals opgenomen in de overeenkomst.

De rechter oordeelde dan ook dat de opleidingskosten niet opeisbaar zijn. De vordering werd afgewezen en het uitzendbureau moet de proceskosten van € 100,- aan de voormalig uitzendkracht vergoeden.

240 uur taakstraf en rijontzegging na dodelijk ongeval met hoge snelheid

ZUTPHEN – De rechtbank heeft een 22-jarige man uit Zevenaar veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur, een voorwaardelijke gevangenisstraf van 3 maanden en een rijontzegging van 3 jaar, waarvan 2 jaar voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar. De man veroorzaakte een ernstig verkeersongeval waarbij een echtpaar om het leven kwam.

Het ongeval vond plaats terwijl de man met een snelheid van ongeveer 125 kilometer per uur reed op een weg waar 80 kilometer per uur is toegestaan. Slechts één seconde voor de botsing maakte hij via Snapchat een filmpje van zijn snelheid. Door zijn zeer hoge snelheid kon een andere automobilist, met een passagier, de situatie niet goed inschatten en reed de voorrangsweg op, waarna een fatale aanrijding volgde.

Zeer hoge mate van schuld

De verdediging voerde aan dat de schuld niet bij de verdachte lag, omdat de andere bestuurder geen voorrang verleende en mogelijk kampte met gezondheidsproblemen, zoals de ziekte van Parkinson. De rechtbank ging hier echter niet in mee. Volgens de rechter hoefde het slachtoffer geen rekening te houden met een auto die de toegestane snelheid zo sterk overschreed. De rechtbank oordeelde dat de 22-jarige man “zeer onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam” reed, wat neerkomt op een zeer hoge mate van schuld.

Onherstelbaar leed voor nabestaanden

Het ongeval liet diepe sporen na bij de nabestaanden van het overleden echtpaar. Uit slachtofferverklaringen blijkt dat het verlies nog dagelijks gevoeld wordt. Extra pijnlijk voor de familie was dat de verdachte in hun ogen de schuld legde bij het slachtoffer. De rechtbank benadrukte dat geen enkele straf het verdriet en gemis kan wegnemen.

Strafmaat en overwegingen

Bij het bepalen van de straf hield de rechtbank rekening met de ernst van het feit en het leed dat is veroorzaakt. Tegelijkertijd weegt mee dat de verdachte nog jong is en zijn leven probeert op te bouwen. Ook zal hij levenslang moeten leven met de wetenschap dat hij twee mensen het leven ontnam. Tijdens de zitting werd duidelijk dat de verklaringen van de nabestaanden hem zichtbaar raakten.

Koning klaagt over tunnelafsluitingen door te hoge vrachtwagens, Madlener wil hardnekkige overtreders aanpakken

DEN HAAG – Minister Barry Madelener van Infrastructuur en Waterstaat heeft in antwoord op Kamervragen van Kamerlid Olger van Dijk (NSC) uitgebreid toegelicht waarom tunnels, zoals de Schipholtunnel, regelmatig worden afgesloten na meldingen van te hoge vrachtwagens. Aanleiding voor de vragen was de klacht van koning Willem-Alexander over regelmatige files bij de Schipholtunnel na “loze alarmen”.

Geen loze alarmen: systemen werken zoals bedoeld

De minister benadrukt dat het bij meldingen van te hoge vrachtwagens niet gaat om fout-positieve meldingen. Wanneer een detectie plaatsvindt, is er daadwerkelijk een voertuig dat (mogelijk) te hoog is voor de betreffende tunnel. De huidige systemen – bestaande uit een waarschuwingsfase en een roodfase – voorkomen dat vrachtwagens met te hoge lading de tunnel inrijden, wat gevaarlijke situaties en schade kan veroorzaken.

Voor de zomer wordt bij de Schipholtunnel ook de adviesfase van het systeem geïnstalleerd. Dit moet chauffeurs eerder informeren en in staat stellen op tijd een alternatieve route te kiezen.

Cijfers hoogtedetectie 2024

Uit de cijfers blijkt dat er in 2024 honderden meldingen zijn geweest:

  • Drechttunnel: 1671 meldingen
  • Noordtunnel: 1658 meldingen
  • Wijkertunnel: 1157 meldingen
  • Schipholtunnel (sinds oktober 2024): 325 meldingen

De gemiddelde afhandeltijd van een tunnelafsluiting is minder dan 3 minuten.

Hogere pakkans voor hardnekkige overtreders

Ondanks waarschuwingsborden, DRIP’s en detectiesystemen zijn er jaarlijks meer dan 10.000 gevallen waarin vrachtwagens toch doorrijden na waarschuwingen en zelfs het rode licht negeren. De minister noemt dit gedrag onacceptabel en wil de pakkans verhogen door inzet van BOA’s, cameratoezicht op roodlichtnegatie en automatische hoogtehandhaving.

Samenwerking met sector en nieuwe technologie

Het ministerie werkt samen met brancheorganisaties, waaronder TLN, aan betere communicatie richting chauffeurs. Ook wordt gekeken naar het inzetten van nieuwe technologie, zoals linescancamera’s en AI-modellen, om rijdend vrachtwagens te kunnen controleren. Fysieke nabetaling blijft echter noodzakelijk voor het opleggen van boetes.

Verder wordt onderzocht of op strategische locaties in het land, zoals de Maasvlakte, al eerder gewaarschuwd kan worden voor te hoge vrachtwagens. Daarnaast wordt bekeken of bij tunnelrenovaties de profielvrije ruimte kan worden vergroot.

Doel: minder afsluitingen, kortere afhandeltijd, betere doorstroming

De minister onderstreept dat het uiteindelijke doel is om het aantal onnodige tunnelafsluitingen terug te dringen, de afhandeltijd te verkorten en de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Voor de zomer wordt de Kamer opnieuw geïnformeerd over de voortgang van de aanpak en de eerste ervaringen met het volledige detectiesysteem bij de Schipholtunnel.

Vrachtwagenchauffeur onder invloed en zonder geldig rijbewijs aangehouden op A28

Foto: Politie

ZWOLLE – De politie heeft afgelopen week op de A28 bij Zwolle een 33-jarige vrachtwagenchauffeur aangehouden die op meerdere vlakken de wet overtrad. De man bleek onder invloed van drugs, reed met een verlopen rijbewijs en overtrad de regels rond rij- en rusttijden.

De controle werd uitgevoerd door de eenheid Landelijke Expertise en Operaties van de politie. Tijdens de inspectie viel het gedrag van de chauffeur op, waarna een drugstest werd afgenomen. Deze test viel positief uit.

Daarnaast bleek zijn rijbewijs niet meer geldig en maakte hij extreem lange werkdagen, wat een overtreding is van de Europese rij- en rusttijdenregeling.

De man kreeg meerdere processen-verbaal opgelegd en daarnaast een tijdelijk rij- en werkverbod.

Kleine barst, grote gevolgen: Duitse controle legt vrachtwagen drie dagen stil

Foto: Stockfoto via Sora (AI)

DUITSLAND – Nederlandse transporteurs worden gewaarschuwd: zelfs een ogenschijnlijk onschuldige schade aan de voorruit kan in Duitsland leiden tot forse vertraging en hoge kosten. Dat blijkt uit een recent incident dat door Transport in Nood werd gedeeld, waarbij een perfect in orde zijnde vrachtwagen drie dagen stil kwam te staan door een kleine barst in de voorruit.

Strenge handhaving BAG

De controle werd uitgevoerd door de Bundesamt für Güterverkehr (BAG), de Duitse instantie die toezicht houdt op het wegvervoer. Bijna alle aspecten van de vrachtwagen en rit waren volledig in orde. Toch werd het voertuig direct uit het verkeer gehaald vanwege een kleine barst aan de zijkant van de voorruit. Waar de Nederlandse RDW dit nog had goedgekeurd, gaven de Duitse autoriteiten geen enkele ruimte voor interpretatie of coulance.

Gevolgen voor chauffeur en onderneming

De gevolgen waren aanzienlijk. De chauffeur mocht niet verder rijden. De voorruit moest in Duitsland worden vervangen en er mocht slechts 20 kilometer worden gereden naar een garage

De vervanging duurde drie dagen, met drie dagen stilstand tot gevolg

Een voorstel om naar Nederland terug te rijden en daar de ruit binnen een redelijke termijn te vervangen, werd afgewezen.

Voorkom problemen: controleer op ruitschade voor vertrek

Transport in Nood adviseert transportbedrijven dringend om voor vertrek naar Duitsland altijd een extra inspectie uit te voeren op schade aan ruiten, hoe klein ook.

Prologis verwelkomt FedEx op top locatie op Prologis Park Schiphol

AMSTERDAM – Prologis heeft 20.000 vierkante meter logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx. De faciliteit ligt op slechts 8 km van Schiphol en biedt directe toegang tot belangrijke transportroutes, wat de activiteiten van FedEx versterkt op een van Europa’s belangrijkste logistieke hubs. Met een verwachte groei in de vraag naar luchtvracht in 2025, versterkt de huurovereenkomst de positie van Schiphol als een essentieel middelpunt voor tijdgevoelige logistiek in Europa.

Energie-efficiënte en strategisch verbonden logistieke infrastructuur

De faciliteit, oorspronkelijk gebouwd in 1999, is gemoderniseerd om te voldoen aan huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is geüpgraded door Prologis om te voldoen aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. De belangrijkste verbeteringen zijn:

  • Installatie van energiezuinige LED-verlichting, wat bijdraagt aan lagere operationele kosten.
  • Een volledig gerenoveerde kantoorruimte met flexibele indelingen en nieuwe scheidingswanden.
  • Vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen ter ondersteuning van efficiënte werkprocessen.

Dankzij de strategische ligging en uitstekende bereikbaarheid biedt de faciliteit FedEx de mogelijkheid om zijn tijd kritische operaties te optimaliseren, terwijl tegelijkertijd wordt voldoen aan duurzaamheids- en efficiëntiedoelstellingen.

Gina Helmhold, VP, Hoofd Capital Deployment en Leasing Benelux bij Prologis zegt: “Bij Prologis, bieden we strategisch gelegen, energie-efficiënte faciliteiten die de veranderende behoeften van onze klanten ondersteunen. Schiphol blijft een belangrijk logistiek knooppunt en deze locatie versterkt de activiteiten van FedEx terwijl het onze toewijding aan toekomstgerichte logistieke ruimtes versterkt.”

Een langdurige toewijding aan de logistieke groei van Schiphol

Prologis is actief in Nederland en de Schiphol-regio sinds 1997, en erkent de belangrijke rol van de locatie in Europese supply chains. Tot op heden bezit Prologis 18 logistieke centra in het gebied van in totaal bijna 250.000 vierkante meter. Daarnaast wordt er één built-to-suit gebouw ontwikkeld van 22.800 vierkante meter.

Prologis verwacht in 2025 een stijgende vraag naar luchtvracht, gedreven door de toenemende impact van e-commerce en aanhoudende verstoringen in internationale supply-chains. Daarmee wordt het strategische belang van goed verbonden logistieke faciliteiten dichtbij cruciale vervoersknooppunten, zoals Schiphol, steeds duidelijker. De langetermijninvestering van Prologis in Schiphol benadrukt haar toewijding aan toekomstbestendige logistieke oplossingen die meebewegen met de veranderende marktvraag.

Bij deze transactie werd Prologis geadviseerd door CBRE en JLL.

300ste Mercedes-Benz truck voor Farm Trans schittert met ProCabin

MOERDIJK – Afgelopen week werd de eerste van in totaal 25 nieuwe Actros L trucks met ProCabin afgeleverd aan Farm Trans uit Moerdijk. Met deze 4×2 trekkers bereikt de logistiek dienstverlener een bijzondere mijlpaal. Sinds 2016 nam Farm Trans 300 Mercedes-Benz vrachtwagens in gebruik. De kwaliteit van de voertuigen in combinatie met het vertrouwen in zowel Louwman Trucks als Daimler Truck Nederland zijn de voornaamste bouwstenen voor de constructieve samenwerking.

Vaste waarde

Een verbruikstest eind 2015, waarbij de Actros een week in de dagelijkse praktijk van het bedrijf meedraaide, was een eerste kennismaking vanuit Farm Trans met de Actros. In de negen jaar die daarop volgden, leverde Mercedes-Benz Trucks maar liefst 300 vrachtwagens aan Farm Trans uit Moerdijk. Het toonaangevende internationaal transportbedrijf is gespecialiseerd in het vervoer van voedingsmiddelen en agrarische producten. Met een modern, circa 400 trekkend eenheden tellend wagenpark en geavanceerde logistieke oplossingen biedt Farm Trans zowel gekoeld als bulktransport aan binnen Europa.

Algemeen directeur Adriaan de Bruijne: “Het laatste decennium heeft Farm Trans een mooie ontwikkeling doorgemaakt door focus aan te brengen in onze dienstverlening en toekomstbestendige partnerships aan te gaan. Ons rijdend kapitaal is vanzelfsprekend enorm belangrijk voor ons. We voeren een tweemerkenbeleid in de vloot waarin Mercedes-Benz Trucks een aandeel heeft van ongeveer 60 procent. De trucks van Mercedes-Benz zijn in de praktijk zeer betrouwbaar, efficiënt en veilig gebleken. Naast de kwaliteit van de voertuigen spelen ook het ondersteunende Europese servicenetwerk, de lokale expertise van Louwman Trucks en het meedenken van zowel Daimler Truck Nederland als Daimler Truck Financial Services een cruciale rol in deze samenwerking.”

Actros L 1845 LS

Met de order van 25 Actros L 1845 trekkers versterkt Farm Trans het wagenpark. De introductie van de ProCabin in de vloot is een heuse primeur. Alle Actros trekkers worden geleverd met de ProCabin cabine StreamSpace met vlakke vloer. Van binnen biedt deze cabine in de StreamSpace veel comfort voor de chauffeurs. De stahoogte van 1 meter 97, de vlakke vloer en slimme opbergvakken creëren extra ruimte. In de nieuwe Actros hebben chauffeurs luchtgeveerde bestuurderstoelen, comfortbedden, LED sfeerverlichting, koelkast, koffiezetapparaat, een klimaatpakket met standverwarming en een fraai chroompakket in het interieur tot hun beschikking.

Safety first

Chauffeurs die met de nieuwe Actros L met ProCabin hebben gereden, geven aan dat de zithoogte en -positie perfect is afgesteld. Dankzij de Multimedia Cockpit Interactive voelt ook de bediening van onder meer klimaatregeling, navigatie en infotainment zeer intuïtief. Dit geeft chauffeurs meer zekerheid en rust achter het stuur en zorgt daarmee ook voor meer veiligheid. Farm Trans kiest er bewust voor om alle beschikbare veiligheidsopties af te nemen.

De Bruijne: “We zijn een grote verkeersdeelnemer op wegen die alleen maar drukker worden. Dat schept een verantwoordelijkheid naar onze eigen mensen en de andere verkeersdeelnemers. Omdat we ons achteraf nooit willen afvragen of een ongeval voorkomen had kunnen worden met een stukje techniek, nemen we alle veiligheidsopties en assistentiesystemen af.”

Alle 25 van deze nieuwe Actros trekkers zijn uitgerust met onder meer Lane Keeping Assist, Active Brake Assist 6, Sideguard Assist 2, achteruitrijcamera en Active Drive Assist 3. Dit innovatieve systeem combineert meerdere veiligheidssystemen zodat gedeeltelijk autonoom rijden (Level 2) mogelijk gemaakt wordt. Dit ondersteunt de chauffeur tijdens lange ritten en verhoogt de veiligheid en ook het rijcomfort.

Farm Trans is, zoals men het zelf omschrijft, een data gedreven transportbedrijf met een sterke wil om te innoveren. Dankzij slimme IT-systemen optimaliseert het bedrijf de supply chain voor klanten. Naast transportdiensten biedt Farm Trans warehousing, intermodaal vervoer en VAL oplossingen. De samenwerking met Mercedes-Benz draagt bij aan de innovatiekracht van Farm Trans. Met name op het gebied van duurzaamheid wil men vooruit.

“We hebben een duidelijk beleid rondom duurzaamheid”, aldus De Bruijne. “In onze visie richting 2030 maken we ook gebruik van Mercedes-Benz innovaties. De eerste twee Mercedes-Benz eActros 600 staan dan ook al in bestelling. We hebben hoge verwachtingen, maar gaan deze volledig elektrische truck voor het langeafstandstransport natuurlijk graag in onze praktijk testen!”

Koper parken Peter Gillis: financiers deal trekken zich terug

HAARLEM – Financiers achter de overname van de Nederlandse vakantieparken van realityster Peter Gillis hebben zich teruggetrokken omdat de Belastingdienst beslag heeft gelegd op de parken. Dat stelde de koper van de vakantieparken, Taeke Dijkstra, donderdag tijdens een spoedprocedure in de rechtbank in Haarlem.

Gillis sleepte de koper voor de rechter om af te dwingen dat de koop van zijn tien Nederlandse vakantieparken doorgaat. In februari sloten de partijen een koopovereenkomst. Met die deal is volgens de koper 185 miljoen euro gemoeid.

De beslaglegging hoeft volgens Gillis’ advocaat Erik Braun geen probleem te zijn, omdat er afspraken met de fiscus zijn gemaakt. Braun vindt het onduidelijk waarom de koop niet doorgaat en eist dat Dijkstra de koopsom overmaakt.

Afspraken onduidelijk

“Dit kort geding is hopelijk het eindstation van een traject dat vanaf het begin moeilijk is verlopen”, zei Braun tijdens de zitting. Dijkstra heeft bepaalde stappen niet gezet die noodzakelijk zijn om de levering van de parken mogelijk te maken, aldus Braun. Die afspraken moet Dijkstra nakomen, vindt de advocaat, want de handtekening is onder de koopovereenkomst gezet.

Volgens Dijkstra waren er bij de aankoop van de vakantieparken drie particuliere financiers betrokken, met wie hij alle drie een deal had gemaakt. Zij willen na de beslaglegging niet verder, legde de koper uit. Wie die financiers zijn en welke afspraken zij hebben gemaakt met Dijkstra, blijft onduidelijk. Volgens Dijkstra is er een schriftelijke overeenkomst, maar die maakt hij “absoluut niet openbaar”.

Celstraf na belastingfraude

Jeroen Ferrara, die in de rechtszaal optrad namens Dijkstra, hoopt dat er alsnog een afspraak gemaakt kan worden. Hij sprak van een “gebrek aan vertrouwen” en vindt dat er veel schort aan het contract.

Om de parken was lange tijd veel te doen, omdat Gillis via de vakantieparken fraude zou plegen en er illegaal mensen woonden. Uiteindelijk moesten de locaties sluiten en had de familie geen zicht op heropening. Eerder deze week werd de vastgoedondernemer veroordeeld voor belastingfraude. Hij kreeg een jaar celstraf opgelegd, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Gillis is hiertegen in hoger beroep gegaan.

Kabinet akkoord met voorjaarsnota, wordt vrijdag gepubliceerd

DEN HAAG – Het kabinet stemt in met de voorjaarsnota waarover de coalitiepartijen deze week een akkoord hebben bereikt en zal deze vrijdag publiceren, meldde minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) na de ministerraad. Dan wordt precies duidelijk wat PVV, VVD, NSC en BBB precies hebben afgesproken.

Woensdag meldden de partijen na een etmaal vergaderen vooral goed nieuws, maar kwam slechts mondjesmaat naar buiten hoe dit zou worden betaald. Dat wordt duidelijk als de complete financiële plaat naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.

ACM onderzoekt of telecombedrijven opzeggen te moeilijk maken

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt of telecomaanbieders het te moeilijk maken voor klanten om een abonnement op te zeggen. De toezichthouder doet dit na klachten van consumenten die tegen drempels aanlopen bij het opzeggen van een abonnement voor telefoon, internet of tv.

De ACM wijst erop dat mensen volgens de wet een abonnement op dezelfde manier moeten kunnen stopzetten als de manier waarop ze het hebben afgesloten. Als je online een abonnement afsluit, moet je dat dus ook via internet kunnen opzeggen. Maar consumenten worden volgens de waakhond vaak min of meer gedwongen om telefonisch op te zeggen. Dat mag niet, aldus de ACM. De toezichthouder meldt niet welke telecombedrijven dit mogelijk doen.

Bedrijven mogen van de ACM geen drempels opwerpen om online op te zeggen, zoals informatie verstoppen of sturen op telefonisch contact. De toezichthouder zegt telecomaanbieders hier de komende tijd op te controleren.

KPN benadrukt in een reactie dat klanten een abonnement via dat telecombedrijf gewoon online kunnen opzeggen. “Wij eisen niet dat je ons moet bellen. Opzeggen kan bij KPN via hetzelfde kanaal als aangevraagd”, meldt een woordvoerder van het bedrijf. Wel zouden veel klanten een abonnement het liefst via de telefoon willen stopzetten, omdat ze het dan gelijk bevestigd krijgen.

Zeven aanhoudingen na ongeregeldheden bij AZC-bijeenkomst in Uden

UDEN – Bij ongeregeldheden na afloop van een informatieavond over de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum (AZC) in de gemeente Maashorst, heeft de politie woensdagavond zeven personen aangehouden. Eerder op de avond werden ook al twee andere aanhoudingen verricht: één voor doxing van een politiemedewerker en één voor openbare dronkenschap.

De informatiebijeenkomst vond plaats op het Lieve Vrouwenplein in Uden. Tijdens de demonstratie die parallel aan de bijeenkomst plaatsvond, bleef het over het algemeen rustig. Alleen een man werd aangehouden wegens openbare dronkenschap. Omdat de burgemeester het gebied had aangewezen als veiligheidsrisicogebied, voerde de politie preventieve fouilleeracties uit. Daarbij werden geen bijzonderheden aangetroffen.

Na afloop van de demonstratie sloeg de sfeer echter om. Een groep relschoppers zocht de confrontatie met de politie, gooide met vuurwerk en vernielde hekken. De Mobiele Eenheid (ME) moest ingrijpen om de orde te herstellen. In totaal werden zeven personen aangehouden, onder wie meerderjarigen en minderjarigen uit Oss, Berghem, Gorinchem en Nijmegen. Zij zijn inmiddels weer op vrije voeten, maar er wordt proces-verbaal tegen hen opgemaakt.

Doxing van politiemedewerker

Eerder op de avond werd een 64-jarige man uit Uden aangehouden op verdenking van doxing. De man zou beelden van een politieagent online hebben geplaatst met als doel diens persoonsgegevens te achterhalen. Vermoedelijk zijn de beelden gemaakt tijdens een eerdere demonstratie in Uden op 9 april. De verdachte zit nog vast in het kader van het lopende onderzoek, meldt de politie.

Zwartboek Lentekriebels van Stichting Civitas Christiana mag niet verder verspreid worden

UTRECHT – Stichting Civitas Christiana moet per direct stoppen met het verspreiden van het Zwartboek Lentekriebels. Dat is het oordeel van de voorzieningenrechter in het kort geding tussen Stichting Rutgers en Stichting Civitas Christiana. Daarnaast mag Civitas geen onrechtmatige uitlatingen meer doen over Rutgers en de Week van de Lentekriebels en moet ze rectificeren.

Basisscholen houden elk jaar de Week van de Lentekriebels: een nationale projectweek waarin extra aandacht is voor relationele en seksuele vorming. In aanloop naar de Week van de Lentekriebels van dit jaar publiceerde en verspreidde Civitas het Zwartboek Lentekriebels. In dat Zwartboek brengt Civitas Rutgers, organisator van de Week van de Lentekriebels, in verband met pedofilie. Ook wordt gesteld dat Rutgers kinderen seksualiseert. Volgens Rutgers zijn deze publicaties en uitingen onrechtmatig. Daarom vraagt Rutgers de voorzieningenrechter in dit kort geding een verbod tot (verdere) verspreiding van het Zwartboek, verwijdering van de verschillende onrechtmatige uitingen en rectificaties.

Het gaat in deze zaak om een botsing van rechten. Civitas stelt dat de uitlatingen zijn toegestaan op grond van de vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting. Maar volgens Rutgers verspreidt Civitas moedwillig en op grote schaal aantoonbaar onjuiste informatie over Rutgers, de Week van de Lentekriebels en het lespakket Kriebels in je Buik. Civitas zou zich daarbij schuldig maken aan smaad en laster en zou aanzetten tot haat en discriminatie. Omdat dit door blijft gaan, vindt Rutgers dat de vrijheid van meningsuiting van Civitas moet worden beperkt.

Civitas heeft het recht om het niet eens te zijn met de inhoud van het lesprogramma van Rutgers en dat mag zij ook verkondigen. Dit recht op vrijheid van meningsuiting (en vrijheid van godsdienst) is alleen niet onbegrensd. De rechter tilt er ten eerste zwaar aan dat Rutgers in het eerste hoofdstuk van het Zwartboek in verband wordt gebracht met pedofilie, en dat in dat hoofdstuk wordt gesuggereerd dat er een pedofiele agenda achter de Week van de Lentekriebels zit. Civitas heeft niets aangevoerd dat die ernstige beschuldiging onderbouwt, ook niet voor wat betreft het verleden.

Ook het verwijt dat Rutgers kinderen ‘seksualiseert’ is onrechtmatig. Volgens de voorzieningenrechter verdraait Civitas passages uit het lesmateriaal van Rutgers en plaatst die ten onrechte in een context van het aanzetten tot seksuele handelingen. De geuite beschuldigingen zijn naar het oordeel van de rechter dan ook onrechtmatig. Het belang van Rutgers, om niet blootgesteld te worden aan ernstige verdachtmakingen, weegt in deze zaak zwaarder dan het belang van Civitas om aandacht te vragen voor het in hun ogen te seksueel getinte onderwijs in de Week van de Lentekriebels.

De voorzieningenrechter verbiedt Civitas met onmiddellijke ingang het Zwartboek verder te verspreiden. Iedereen die al een boek heeft, moet bovendien een rectificatie ontvangen. De tekst van die rectificatie is opgenomen in het vonnis. Daarnaast moet de stichting stoppen met onrechtmatige uitingen over Rutgers, de Week van de Lentekriebels en het lespakket Kriebels in je Buik. Onrechtmatige berichten en publicaties die al gedaan zijn, moeten worden verwijderd. Ook op de website en andere online platformen waar die berichten hebben gestaan, moet Civitas een rectificatie plaatsen.

NIWO sluit aan bij Meld Misdaad Anoniem: “Samen tegen criminaliteit in de transportsector”

Links: Aernout van der Bend, directeur NIWO Rechts: Axel van Pel, directeur Meld Misdaad Anoniem (M.)

De Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) sluit zich aan als partner bij Meld Misdaad Anoniem. Vanaf 1 mei 2025 ontvangt de NIWO relevante anonieme meldingen over criminaliteit en fraude binnen de transportsector. Hier-mee wordt een belangrijke stap gezet in de aanpak van ondermijnende criminaliteit binnen het beroepsgoederenvervoer.

De NIWO is de vergunningverlenende instantie voor het beroepsgoederenvervoer over de weg in Nederland. Bedrijven die goederen voor derden over de weg willen vervoeren, moeten bij de NIWO een Eurovergunning aanvragen en voldoen aan vier strikte kwalitatieve eisen: betrouwbaarheid, financiële draagkracht, vakbekwaamheid en reële vestiging. Dankzij de samenwerking met Meld Misdaad Anoniem kan de NIWO nog gerichter signalen oppakken die wijzen op misbruik van vergunningen en oneerlijke concurrentie door malafide bedrijven.

Directeur van de NIWO, Aernout van der Bend, benadrukt het belang van deze samenwerking: “De transportsector speelt een cruciale rol in de economie, maar wordt helaas ook misbruikt door criminelen voor ondermijnende activiteiten zoals drugssmokkel, witwassen en fraude. Door samen te werken met Meld Misdaad Anoniem krijgen we extra signalen die bijdragen aan een eerlijke en veilige sector.”

Meld verdachte situaties anoniem

Transportbedrijven en chauffeurs kunnen onbedoeld in aanraking komen met criminele activiteiten. Denk aan bedrijven die onder druk worden gezet om illegale goederen te vervoeren, het gebruik van spookbedrijven of gesjoemel met vergun-ningen. Het is van groot belang dat deze signalen worden gedeeld, zonder angst voor represailles. Dankzij Meld Misdaad Anoniem kunnen melders volledig anoniem hun informatie doorgeven, wat kan helpen om criminaliteit te stoppen en de sector te beschermen.

Meld Misdaad Anoniem is een onafhankelijk meldpunt waar informatie kan worden gedeeld over bijvoorbeeld drugssmokkel, witwassen, fraude en corruptie in de transportsector. Elke melding, hoe klein ook, kan het verschil maken. Aernout van der Bend: “Samen kunnen we zorgen voor een integere en eerlijke transportsector. Aarzel niet om verdachte situaties te melden.”

Zeven dagen per week bereikbaar

Meld Misdaad Anoniem werkt samen met verschillende partners, waaronder de politie, opsporingsdiensten en overheidsinstanties. Op basis van de binnengekomen meldingen bepaalt het meldpunt welke aangesloten partner de informatie ontvangt, zonder dat de identiteit van de melder bekend wordt. Meld Misdaad Anoniem is zeven dagen per week bereikbaar via www.meldmisdaadanoniem.nl. Via een beveiligde omgeving kan daar een melding worden doorgegeven. Ook telefonisch melden is mogelijk via 0800 – 7000. Dit nummer is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

Met deze samenwerking zet de NIWO een belangrijke stap in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit in de transport-sector. Samen werken we aan een veilige en betrouwbare transportsector.

×