Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 12:38 uur
Home Blog Pagina 50

Kuipers breidt vloot uit met eerste koeltrailer in eigen huisstijl

OLDENZAAL – Vandaag, woensdag 23 april, heeft Kuipers Logistics een belangrijke mijlpaal bereikt met de aflevering van een nieuwe koeltrailer, geleverd door Schmitz Cargobull.

Bijzonder aan deze aanwinst is dat het de eerste koeltrailer is die volledig is uitgevoerd in de herkenbare Kuipers-kleuren, waarmee een brug wordt geslagen tussen het verleden en heden van het bedrijf. Toen het bedrijf onder de naam Dakutrans zeer actief was in gekoeld transport.

De trailer is uitgerust met een krachtige Thermo King motor, wat garant staat voor betrouwbare en efficiënte koeling tijdens internationale ritten. Niet geheel onbelangrijk, aangezien de nieuwe koeltrailer voornamelijk zal worden ingezet voor het transport van en naar Italië.

De trailer maakt deel uit van de huidige vloot van Kuipers Logistics, die bestaat uit 50 tautliners, drie deelbare containerchassis, één koeltrailer en 35 trucks.

Kuipers Logistics begon in 1987 met één vrachtwagen, opgericht door Harry Kuipers. Het transportbedrijf groiede snel uit tot een specialist in Zuid-Europa. Die koers bleek succesvol: tot op de dag van vandaag is Kuipers een echte Italië-specialist, met dagelijks meerdere vertrekken naar verschillende bestemmingen in het land. Daarnaast is het bedrijf inmiddels wereldwijd actief. Sinds 2008 verzorgt de Kuipers Air & Sea afdeling lucht- en zeevracht met een specialisatie op India.

WEF onderzoekt mogelijk wangedrag oprichter Klaus Schwab

GENÈVE – Het World Economic Forum (WEF) onderzoekt beschuldigingen van financieel wangedrag door oprichter Klaus Schwab en zijn vrouw. Dat heeft de organisatie achter de jaarlijkse topbijeenkomsten in Davos laten weten. Het onderzoek volgt op berichtgeving door The Wall Street Journal over mogelijke belangenverstrengeling en wanbeheer. Het echtpaar zou geld van de organisatie hebben gebruikt voor persoonlijke uitgaven, zoals massages en luxereizen.

Het WEF verklaarde woensdag dat het een klokkenluidersbrief had ontvangen waarin de beschuldigingen werden beschreven en dat het een intern onderzoek is gestart in samenwerking met externe juridische adviseurs. “Hoewel het Forum deze beschuldigingen serieus neemt, benadrukt het dat ze nog niet bewezen zijn, en zal het wachten op de uitkomst van het onderzoek voordat er verder commentaar wordt gegeven”, staat in de verklaring.

Een woordvoerder van Klaus en Hilde Schwab ontkende de beschuldigingen tegenover The Wall Street Journal. De twee overwegen een klacht in te dienen tegen onbekenden “die onwaarheden verspreiden”. De 87-jarige Schwab vertrok onlangs als voorzitter van de raad van toezicht van het WEF, dat hij in 1971 oprichtte. Volgens bronnen van de krant zou in een spoedzitting van het bestuur zijn besloten dat Schwab per direct zou aftreden in plaats van na een transitieperiode.

WEF-top

Bij de jaarlijkse WEF-top in het Zwitserse skioord Davos in januari komen wereldleiders, staatshoofden, ministers, bankiers en topbestuurders uit het bedrijfsleven bijeen. De in Duitsland geboren Schwab was jarenlang het gezicht van de organisatie. Vorig jaar deed hij al een stap terug door af te treden als uitvoerend voorzitter.

Schwab en het WEF zijn al jaren doelwit van complottheorieën. Hij noemde de eerste top na het uitbreken van de coronapandemie De Grote Reset. Critici zagen de econoom daarom als belichaming van een wereldwijde elite die een deel van de mensheid tot slaaf zou willen maken en uitroeien. Een zwarte Amerikaanse vrouw spande vorig jaar een rechtszaak aan tegen het WEF en Schwab om discriminatie.

Economische bedrijvigheid eurozone groeit nog nauwelijks

LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in april nauwelijks gegroeid. Volgens marktonderzoeker S&P Global komt dit doordat onzekerheid over Amerikaanse invoerheffingen het vertrouwen in de dienstensector tot het laagste niveau in bijna vijf jaar heeft gebracht.

De index van S&P Global die de algehele bedrijvigheid in het eurogebied meet, daalde van 50,9 in maart naar 50,1 in april. Een niveau van 50 of meer duidt op groei, daaronder op krimp. De daling viel iets sterker uit dan economen hadden verwacht, vooral door een terugval in de Duitse industrie. Ook in Frankrijk zit de industrie in een dip en blijven de cijfers achter bij de verwachtingen.

“Dit duwt de hele economie richting stagnatie. De snellere daling in nieuwe orders suggereert dat deze zwakte nog wel even kan aanhouden”, zei een econoom van de Hamburg Commercial Bank. Hij verwacht wel dat de economie zal profiteren van hogere Duitse investeringen in infrastructuur en defensie-uitgaven in Europa.

Duitse Bundesbank

Joachim Nagel, president van de Duitse Bundesbank en bestuurslid van de ECB, waarschuwde woensdag dat Duitsland het risico loopt om dit jaar in een recessie te belanden, als gevolg van de impact van Amerikaanse importheffingen. Hij waarschuwde eerder al dat de beslissing van Trump om invoerheffingen op te leggen de wereldwijde economische stabiliteit in gevaar brengt.

Volgens de Franse centralebankpresident François Villeroy de Galhau heeft Trump “de hele wereld meegesleurd in een “verlies-verliesspel” op het gebied van handel, gebaseerd op gebrekkige economische argumenten. Hij riep op tot de-escalatie om een spiraal van oplopende invoertarieven te voorkomen.

Aandeelhouders ASML akkoord met fors hogere beloningen voor top

VELDHOVEN – Een meerderheid van de aandeelhouders van ASML heeft ingestemd met hogere maximumbeloningen die topbestuurders van de chipmachinemaker kunnen ontvangen. Enkele beleggers en de ondernemingsraad (or) hadden bedenkingen bij het nieuwe beloningsbeleid. Desondanks stemde ruim 91 procent van de aandeelhouders ermee in op de jaarvergadering.

In het nieuwe stelsel kan de maximale beloning voor een bestuurslid oplopen tot ruim 11 miljoen euro. Topman Christophe Fouquet kreeg vorig jaar iets meer dan 5,4 miljoen euro aan basissalaris en bonussen.

Volgens or-voorzitter Klaas Brantjes kan een forse salarisstijging aan de top slecht zijn voor het “esprit de corps”, oftewel het groepsgevoel tussen collega’s en bestuurders. Hij waarschuwde ook voor nadelige maatschappelijke gevolgen als beloningen voor het bestuur en op de werkvloer verder uiteenlopen.

Lager dan doorsnee

Terri Kelly, hoofd van de beloningscommissie ASML, wees erop dat de bonussen nog altijd lager zijn dan de doorsnee bij een groep vergelijkbare beursgenoteerde bedrijven. Ze zei ook dat hogere beloningen nodig zijn om toptalent aan te trekken en te behouden. De or zei begrip te hebben voor dat argument.

Beleggersclub Vereniging van Effectenbezitters viel vooral over een hogere langetermijnbonus die ASML kan uitkeren in “bedrijfskritieke” omstandigheden waarbij bijvoorbeeld het risico bestaat dat er geen geschikte bestuurder wordt gevonden. Die definitie is veel te rekbaar, oordeelde voorzitter Gerben Everts. Hij vreesde ook dat vooral bestuurders uit de Verenigde Staten hogere beloningen krijgen, omdat zij anders dan in Europa actief zijn in een markt met “wildwestkapitalisme” waarin bonussen veel hoger zijn.

Rechtbank: zaak over krimp Schiphol is aan bestuursrechter

HAARLEM – De rechtbank in Haarlem doet geen uitspraak in een kort geding dat was aangespannen om de krimp van Schiphol te voorkomen. De zaak draaide om het zogeheten Luchthavenverkeersbesluit van Schiphol, dat het kabinet wil aanpassen om het maximale aantal vluchten bij te stellen. Volgens de civiele rechter is het aan de bestuursrechter om zich over de kwestie te buigen.

Verschillende luchtvaartorganisaties, waaronder KLM, TUI en BARIN, hadden de zaak aangespannen tegen de Staat en Schiphol. Zij willen daarmee voorkomen dat vanaf november het maximumaantal vluchten van en naar Schiphol wordt verlaagd van 500.000 naar 478.000.

De luchtvaartsector had graag een uitspraak gewild voor 8 mei. Dat is de datum waarop de Staat een besluit neemt over de aanpassing van het Luchthavenverkeersbesluit en Schiphol de capaciteit voor het winterseizoen moet doorsturen naar de slotcoördinator. Maar de luchtvaart zal nog even moeten wachten. “Met deze uitspraak is er nog geen duidelijkheid voor de sector en dat is teleurstellend”, reageert KLM.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat achter het oordeel van de rechter. “De Wet Luchtvaart is namelijk recent specifiek aangepast om bezwaren tegen het LVB bij de bestuursrechter te behandelen. Dat is waar deze zaak thuishoort.”

Boeing dringt verlies terug en levert flink meer vliegtuigen af

Boeing

ARLINGTON – De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft het verlies in het eerste kwartaal van dit jaar duidelijk verminderd en ook een hogere omzet behaald dan een jaar eerder. Het bedrijf profiteerde van fors toegenomen leveringen van verkeersvliegtuigen, nadat productieprocessen eerder nog werden gehinderd door strengere kwaliteitseisen en verscherpt toezicht na een reeks technische problemen met Boeing-vliegtuigen.

Het nettoverlies kwam uit op 123 miljoen dollar. Dat was een min van 343 miljoen dollar in de eerste drie maanden van vorig jaar. De omzet steeg met 18 procent tot 19,5 miljard dollar.

Boeing leverde in totaal 130 vliegtuigen af aan klanten, tegen 83 stuks een jaar eerder. Verder zei Boeing vast te houden aan plannen om de productie van de 737 MAX dit jaar te verhogen naar 38 per maand. De maandelijkse productie van de 787 Dreamliner moet dit jaar stijgen naar zeven.

Boeing kreeg in de afgelopen periode verder per saldo 221 nieuwe orders voor verkeersvliegtuigen. Het orderboek staat nu op meer dan 5600 commerciële vliegtuigen ter waarde van ongeveer 460 miljard dollar. Boeing is ook actief met de bouw van gevechtsvliegtuigen en ruimtevaart.

Topman Kelly Ortberg zegt in een toelichting dat het bedrijf de juiste kant opgaat en dat operationele verbetering is te zien door de aanhoudende focus op kwaliteit en veiligheid. Vorig jaar kampte Boeing met technische incidenten bij vliegtuigen, zoals onderdelen die tijdens de vlucht loslieten.

Ook was er afgelopen najaar een grote staking in fabrieken van Boeing, dat door al die problemen enorme verliezen leed. Ortberg nam in augustus het roer over nadat de voormalige topman Dave Calhoun was vertrokken.

Persbureau Bloomberg meldde eerder deze maand nog dat de Chinese regering luchtvaartmaatschappijen voorlopig heeft verboden om leveringen van Boeings te accepteren als vergelding voor de hoge importheffingen van president Donald Trump. Boeing maakte in het persbericht hier geen melding van, maar zei wel dat de resultaten alleen heffingen weergeven die per 31 maart gelden.

Containerrederij Hapag-Lloyd ziet Chinese zendingen naar VS kelderen

HAMBURG – Klanten van de Duitse containerrederij Hapag-Lloyd hebben ongeveer 30 procent van hun zendingen van China naar de Verenigde Staten geannuleerd. Dat deden ze uit vrees voor de gevolgen van de handelsoorlog tussen de twee grootste economieën ter wereld, zegt een woordvoerder.

Tegelijkertijd is er sprake van een “enorme toename” in de vraag naar verschepingen vanuit Thailand, Cambodja en Vietnam richting de VS. Sommige bedrijven verschuiven hun productie en export uit China naar andere Aziatische landen om de hoge Amerikaanse importheffingen te ontwijken.

De door de Amerikaanse president Donald Trump ingevoerde tarieven op goederen uit China hebben geleid tot een oplopend handelsconflict. Daardoor moet over Chinese producten nu 145 procent invoerrechten worden betaald in de VS, terwijl Amerikaanse goederen met 125 procent worden belast in China.

Hapag-Lloyd zet nu op sommige routes naar de VS kleinere schepen in, het aantal vaarten blijft gelijk.

Vance dringt aan op ruil grondgebied bij vredesakkoord Oekraïne

WASHINGTON – De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance roept op tot de snelle totstandkoming van een vredesakkoord tussen Oekraïne en Rusland. De landen moeten het volgens hem eens worden over de uitwisseling van grondgebied als ze tot een deal willen komen.

Vance herhaalt de boodschap van president Donald Trump dat de VS zich terugtrekken als bemiddelaar als er niet snel een deal wordt gesloten. “We hebben een zeer expliciet voorstel gedaan aan zowel de Russen als de Oekraïners en het is tijd voor hen om ja te zeggen of anders trekken de VS zich terug uit dit proces”, zei hij tijdens een bezoek aan India.

Volgens Vance is het moment aangebroken om “een van de laatste stappen te zetten” in het conflict. Dat zou inhouden dat de vijandelijkheden worden gestaakt en de huidige territoriale verhoudingen worden bevroren. “Natuurlijk betekent dit dat de Oekraïners en de Russen een deel van het grondgebied dat ze nu in handen hebben, zullen moeten opgeven”, voegde hij eraan toe.

Vrachtwagenchauffeur overlijdt aan hartinfarct langs Duitse A7

BRACKEL – Een 56-jarige vrachtwagenchauffeur is dinsdagavond 22 april overleden aan een vermoedelijke hartaanval terwijl hij onderweg was op de A7 in de richting van Hamburg.

Zijn vrachtwagen werd kort na middernacht (in de nacht van dinsdag op woensdag) stilstaand aangetroffen op de vluchtstrook tussen de afritten Thieshope en Ramelsloh, zonder gevarendriehoek of waarschuwingslichten.

Een oplettende weggebruiker alarmeerde de politie toen hij het stilstaande voertuig opmerkte. Toen agenten ter plaatse kwamen, troffen zij de vrachtwagen nog met draaiende motor aan. De chauffeur werd levenloos aangetroffen op de bestuurdersstoel. De agenten startten direct met reanimatie, die kort daarna werd overgenomen door de ambulancedienst. Een opgeroepen arts kon echter alleen nog het overlijden van de man vaststellen.

Uit de gegevens van de tachograaf blijkt dat de vrachtwagen al rond 22.35 uur op de vluchtstrook tot stilstand kwam. Daarbij raakte het voertuig ook de vangrail. Vermoedelijk kreeg de chauffeur op dat moment al het fatale hartinfarct.

Aardbeving voor kust ten westen van Istanbul, stad voelt beving

SILIVRI/ISTANBUL – Voor de kust van de Turkse stad Silivri, ten westen van Istanbul, heeft zich onder de zeebodem een aardbeving voorgedaan met een kracht van 6.2, melden de autoriteiten. De beving is volgens Turkse media in de wijde omgeving inclusief de metropool Istanbul gevoeld.

Turkse media spreken van meerdere bevingen kort na elkaar met een epicentrum van 6 tot 10 kilometer onder de zeebodem, naar schatting 60 kilometer ten westen van het centrum van Istanbul. De sterkste beving had een kracht van 6,2 volgens de rampenbestrijdingsorganisatie AFAD.

Op veel plaatsen in het westen van de metropool en in Istanbul zelf hebben mensen in paniek panden verlaten. Er zijn geen berichten over schade. Volgens een radiozender is er iemand gewond geraakt omdat die in paniek van een balkon sprong.

Deskundigen vrezen dat er in of rond de stad van 16 miljoen inwoners een aardbeving met een kracht van ongeveer 7 op de schaal van Richter kan gaan plaatsvinden. Volgens de Turkse minister van Stadsontwikkeling Murat Kurum lopen momenteel 1,5 miljoen panden gevaar door aardbevingen.

Miljardair Branson: beleid Trump ondermijnt gezonde bedrijven

LONDEN – De Britse miljardair Richard Branson, bekend van zijn zakenimperium Virgin Group, heeft harde kritiek geuit op het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump.

Hij noemde de maatregelen “wispelturig en onvoorspelbaar” en waarschuwde dat ze goed draaiende bedrijven, waaronder onderdelen van zijn eigen concern, in onzekerheid storten.

“Onze cruises gingen uitstekend, de luchtvaartmaatschappij draaide goed, onze sportscholen zaten vol. Ze doen het nog steeds oké, maar als hij zo doorgaat, dreigt hij veel schade aan te richten”, zei Branson tijdens een bijeenkomst in Londen. Veel Amerikanen die hij kent zijn “ontzettend verdrietig” over Trumps economische koers.

Shai Weiss, de directeur van Bransons luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic, voegde eraan toe dat de vraag naar vluchten tussen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk afzwakt. Dit komt volgens hem mede door zorgen over het tarieven- en immigratiebeleid van Trump.

Koninklijke opening luidt nieuw tijdperk in van duurzame fashion logistiek bij Bleckmann Almelo

ALMELO – Prins Constantijn en gravin Eloise waren aanwezig bij de officiële opening van het nieuwe geautomatiseerde magazijn van Bleckmann in Almelo, waar de logistieke expert en het digitale modeplatform Otrium een geavanceerde AutoStore-oplossing van Kardex onthulden. Hun bezoek onderstreepte de samensmelting van technologische innovatie en duurzaamheid in de fashion logistiek.

Koninklijke goedkeuring van innovatie

Tijdens het evenement onthulde Prins Constantijn, speciaal gezant van Techleap, het nationale startup-initiatief van Nederland, een speciaal gemerkte AutoStore-robot met het Techleap-logo. Zijn aanwezigheid onderstreepte het belang van innovatie en technologisch leiderschap voor de toekomst van de Nederlandse industrie.

Het geeft nog maar eens aan het belang van deze investering in automatisering als pijler van duurzame groei, ter ondersteuning van Otrium’s missie om modeafval te verminderen en Bleckmann’s focus op operational excellence en schaalbare logistiek.

Logistiek veranderen met AutoStore

Om de capaciteit uit te breiden en de uitdagingen van de arbeidsmarkt aan te gaan, werkte Bleckmann samen met intralogistiek expert Kardex om een zeer efficiënt AutoStore systeem te ontwerpen en te implementeren in de vestiging Columbus in Almelo. Dit nieuwe geautomatiseerde magazijn fungeert als centraal Europees distributiecentrum voor Otrium en zorgt voor een snellere en duurzamere levering van modeartikelen over het hele continent.

Naadloze orkestratie van voorraad en activiteiten

De AutoStore oplossing is ontworpen met het oog op flexibiliteit, snelheid en energie-efficiëntie en versterkt Bleckmann’s vermogen om aan de groeiende vraag van klanten te voldoen en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Met een zo laag energieverbruik dat tien robots net zo weinig stroom verbruiken als een huishoudstofzuiger, ondersteunt het systeem de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van beide bedrijven.

Samen werken aan duurzame groei

“Deze mijlpaal markeert een belangrijke stap in onze strategische reis om onze logistieke activiteiten klaar te maken voor de toekomst”, zegt Kurt Pierloot, CEO van Bleckmann. “Door automatisering te omarmen, kunnen we onze partners zoals Otrium beter van dienst zijn en tegelijkertijd ons streven naar innovatie en duurzaamheid versterken.”

Otrium, met hoofdkantoor in Amsterdam, werkt samen met meer dan 300 modemerken om de levenscyclus van kleding te verlengen en ervoor te zorgen dat elk geproduceerd item een thuis vindt. Samen geven Bleckmann, Otrium en Kardex – en nu met een koninklijke goedkeuring – vorm aan de toekomst van fashion logistiek: slimmer, groener en veerkrachtiger.

Wereldwijde logistieke oplossingen op maat

Illustratie: Adobe Stock | Panuwat

HENGELO – De logistieke sector ondergaat een revolutionaire transformatie dankzij geavanceerde technologieën. Deze innovaties spelen een cruciale rol in het optimaliseren van wereldwijde logistieke oplossingen, essentieel voor bedrijven die wereldwijd opereren. We verkennen hoe digitalisering, duurzaamheid, e-commerce groei, globalisering en flexibiliteit de toekomst van logistiek vormgeven.

Digitalisering in logistiek

Geavanceerde technologieën

Digitalisering heeft een enorme impact op de logistieke sector. Technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en big data worden steeds vaker ingezet om logistieke processen te optimaliseren. AI kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor route-optimalisatie, waardoor transportbedrijven efficiënter kunnen werken en kosten kunnen besparen. IoT-sensoren bieden real-time tracking van goederen, wat leidt tot betere zichtbaarheid en controle over de supply chain.

Data-analyse en besluitvorming

Big data speelt een cruciale rol in het verbeteren van besluitvormingsprocessen binnen de logistiek. Door enorme hoeveelheden data te analyseren, kunnen bedrijven trends en patronen identificeren die hen helpen om proactieve beslissingen te nemen. Dit leidt tot een efficiëntere planning en uitvoering van logistieke operaties.

Duurzaamheid in transport

Milieuvriendelijke transportoplossingen

Duurzaamheid is een groeiende trend binnen de logistieke sector. Bedrijven richten zich steeds meer op het verminderen van hun ecologische voetafdruk door milieuvriendelijke transportoplossingen te gebruiken. Dit omvat elektrische voertuigen, geoptimaliseerde routes om brandstofverbruik te minimaliseren en duurzame verpakkingsmaterialen.

CO2-reductie initiatieven

Veel logistieke bedrijven nemen deel aan initiatieven om hun CO2-uitstoot te verminderen. Dit varieert van investeringen in hernieuwbare energiebronnen tot het ontwikkelen van groene logistieke hubs. Deze initiatieven zijn niet alleen goed voor het milieu, maar verbeteren ook het imago bij milieubewuste consumenten.

E-commerce groei en logistiek

Snelle en efficiënte diensten

De explosieve groei van e-commerce heeft geleid tot een toenemende vraag naar snelle en efficiënte logistieke diensten. Consumenten verwachten tegenwoordig snelle levertijden en betrouwbare bezorgdiensten. Om aan deze verwachtingen te voldoen, moeten logistieke bedrijven hun processen voortdurend optimaliseren en innovatieve oplossingen implementeren.

Last-mile delivery

Last-mile delivery is een cruciaal aspect binnen de e-commerce logistiek. Het betreft de laatste stap in het bezorgproces, waarbij goederen direct aan de consument worden geleverd. Efficiënte last-mile delivery vereist geavanceerde technologieën zoals drones en autonome voertuigen om de snelheid en nauwkeurigheid van leveringen te verbeteren.

Globalisering: uitdagingen en oplossingen

Complexiteit in internationale handel

Globalisering brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee voor de logistieke sector. De complexiteit van internationale handel vereist uitgebreide kennis van douanevoorschriften, documentatievereisten en risicobeheer. Bedrijven moeten flexibel zijn om zich aan te passen aan veranderende regelgeving en marktvoorwaarden.

Wereldwijde netwerken

Het opzetten van wereldwijde netwerken is essentieel voor succesvolle internationale logistiek. Dit omvat strategische partnerschappen met lokale transportbedrijven, douane-expediteurs en magazijndiensten om een naadloze supply chain te garanderen. TransHeroes biedt uitgebreide wereldwijde logistieke oplossingen die bedrijven helpen efficiënt internationaal te opereren.

Flexibiliteit en veerkracht in logistieke ketens

Aanpassingsvermogen bij verstoring

Recente wereldwijde verstoringen zoals pandemieën hebben aangetoond hoe belangrijk flexibiliteit en veerkracht zijn binnen logistieke ketens. Bedrijven moeten snel kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen door alternatieve routes of transportmethoden te gebruiken. Dit vereist een robuuste infrastructuur en geavanceerde planningssystemen.

Risicobeheer

Effectief risicobeheer is cruciaal voor het handhaven van continuïteit binnen de supply chain. Dit omvat proactieve maatregelen zoals diversificatie van leveranciers, investeringen in technologieën voor real-time monitoring en ontwikkeling van noodplannen om operationele verstoringen te minimaliseren.

Door technologische vooruitgang, duurzaamheidstrends, e-commerce groei, globalisering en flexibiliteit effectief te integreren in hun operaties kunnen bedrijven niet alleen hun efficiëntie verbeteren maar ook beter inspelen op veranderende marktomstandigheden.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd

Naar verwachting gaan de kosten voor het vervoer per binnenvaart in 2025 verder toenemen, al zijn de extreme stijgingen nu echt verleden tijd. Dat geldt voor alle scheepstypen, grootteklassen en inzetpatronen. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld degenen die actief zijn in het internationale transport en volcontinu varen, kennen een kleinere kostenstijging dan de schepen op de binnenlandse markt. Dit alles hangt samen met de verwachte dalende kosten voor brandstof in 2025.

Dit en meer blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart die recentelijk zijn geactualiseerd door Panteia in opdracht van Koninklijke Binnenvaart Nederland.

Ook in 2024 nam de kostprijs voor binnenvaartvervoer toe

In 2024 namen de vervoerskosten voor binnenvaartondernemingen ook toe. Deze stijging was voornamelijk het gevolg van hogere kapitaalkosten, verzekeringskosten, arbeidskosten en reparatie- en onderhoudskosten. De kapitaalkosten namen toe door hogere rentekosten. Dit is gebaseerd op het gemiddelde renteniveau van de afgelopen vijf jaar. De verzekeringskosten namen toe doordat de schades groter worden.

Personeel in de binnenvaart is schaars en de combinatie van toegenomen vraag (meer transporten en nieuwbouwprojecten) met veel uittreders (pensionering) maakt dat geschikte arbeidskrachten moeilijk te vinden zijn. De kosten voor reparatie- en onderhoud namen toe door stijgende loonkosten bij werven, duurder materiaal en een grote vraag naar werfcapaciteit. De brandstofkosten kenden in 2024 als enige kostensoort een dalende trend: -3,7 procent.Dit remde de totale kostenstijging, die varieerde van +0,3 procent tot +3,7 procent, afhankelijk van het type schip, het geografische gebied waarin het schip actief is en de exploitatiewijze.

Worden brandstofkosten buiten beschouwing gelaten, dan was een kostenstijging waarneembaar van +4,3 procent tot +6,0 procent. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld grote tankers en containerschepen actief in de Rijnvaart, kenden de laagste kostenstijging. In het bouwstoffenvervoer stegen de kosten met +1,9 procent tot +3,6 procent.

Voor 2025 wordt een stijging van de kosten voor vervoer per binnenvaartschip verwacht. Dit hangt samen met een kostenstijging van vrijwel alle kostenposten, met uitzondering van de brandstofkosten. Er wordt een totale kostenstijging verwacht, variërend van +1,2 procent tot +3,8 procent. In het bouwstoffenvervoer gaat het om een stijging van +2,5 procent tot +3,7 procent.

Ook hierbij geldt dat schepen in de internationale markten een lagere kostenstijging kennen dan schepen actief op de binnenlandse markt, door de verwachte dalende brandstofprijzen (-1,8 procent). Bij vervoer over korte afstanden zijn de arbeidskosten bepalender voor de uiteindelijke prijs van het vervoer, terwijl bij langere afstanden het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten juist toeneemt. De arbeidskosten stijgen al jaren in de binnenvaart door het toenemende personeelstekort. Naast de arbeidskosten stijgen ook de kosten voor kapitaal, reparatie & onderhoud en verzekeringen.

In de binnenvaart wordt gebruik gemaakt van diverse contractvormen. Binnenvaartondernemers die hun schip verhuurd hebben en langdurige vervoerscontracten kennen, krijgen opslag op de afgesproken prijs afhankelijk van de hoogte van de brandstofprijzen. Voor hen is de kostenontwikkeling exclusief brandstof van belang. Daar wordt voor 2025 een grotere kostenstijging verwacht: van 3,9 procent tot 5,1 procent.

Brussel beboet Apple en Meta voor honderden miljoenen

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft Apple en Meta boetes opgelegd voor het overtreden van de wet digitale markten (Digital Markets Act). De boete voor Apple is 500 miljoen euro, voor Meta 200 miljoen euro. Dit zijn de eerste boetes voor het niet naleven van die wet.

Apple krijgt de boete omdat het bedrijf erop aanstuurt apps alleen in de eigen appstore aan te bieden. Volgens de wet moet het voor app-ontwikkelaars mogelijk zijn om via de Apple appstore hun klanten te informeren over alternatieve appstores en aanbiedingen. Dat doet Apple niet, ook niet na herhaaldelijke gesprekken met en waarschuwingen hierover door de Europese Commissie.

Meta krijgt de boete omdat het consumenten onvoldoende mogelijkheden geeft om minder persoonlijke data te delen via Facebook en Instagram. Tussen maart en november vorig jaar konden EU-burgers kiezen om Meta’s diensten gratis te blijven gebruiken als ze toestemming gaven dat hun persoonlijke data gebruikt kon worden voor gerichte advertenties. De andere optie was een betaald abonnement voor een advertentievrij Facebook en Instagram.

Geen keuze

Daarbij zat geen keuze om geen persoonlijke data te gebruiken, concludeert de Commissie. In november vorig jaar introduceerde Meta naar eigen zeggen een vernieuwde gratis optie waarbij minder persoonlijke data zou worden gebruikt voor gerichte reclames. De Commissie onderzoekt nog of dit inderdaad het geval is.

Apple en Meta hebben zestig dagen om de boete te betalen. Doen ze dat niet, dan gaat het bedrag omhoog.

Handelstarieven

Eerder gaf de Europese Commissie veel hogere boetes aan techbedrijven voor het overtreden van EU-wetten. Vorig jaar maart kreeg Apple nog een boete van 1,8 miljard euro voor het niet naleven van een andere wet voor de appstore.

Een EU-bron zei woensdag dat de boetes voor de Amerikaanse techbedrijven losstaan van de handelstarieven vanuit de Verenigde Staten. In reactie op Amerikaanse importtarieven wilde de Europese Commissie tegentarieven invoeren op Amerikaanse producten. Dat plan is op pauze gezet, in de hoop dat EU en VS een deal kunnen sluiten.

×