Clicky

maandag 26 mei 2025 - 05:26 uur
Home Blog Pagina 5

Rechter: Jumbo hoeft voorlopig geen Heineken-bier meer in te kopen

DEN BOSCH – Supermarktketen Jumbo hoeft voorlopig geen bier meer af te nemen van brouwer Heineken. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant geoordeeld in een kort geding dat Heineken had aangespannen. De rechter concludeert dat de langdurige samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen inmiddels is beëindigd en dat Jumbo op dit moment niet kan worden verplicht om het volledige assortiment bier van Heineken opnieuw in te kopen.

De rechter oordeelde dat er jarenlang sprake was van een zogeheten duurovereenkomst, die Jumbo per 31 januari 2024 heeft opgezegd. Heineken stelde dat de samenwerking na die datum feitelijk werd voortgezet, maar die stelling werd door de rechter niet gevolgd. Sindsdien lopen er nieuwe onderhandelingen tussen Heineken en inkooporganisatie Everest, waarbij Jumbo zich in september 2023 heeft aangesloten.

De brouwer stelde dat Jumbo het aanbod van Heineken-bieren vanaf maart 2025 fors terugbracht – tot ongeveer de helft van het assortiment – en dat dit feitelijk neerkomt op een ongeoorloofde boycot. Volgens Heineken zou dit samenhangen met een prijsconflict tussen Heineken Frankrijk en Everest. De rechter gaf aan hierover in deze procedure geen oordeel te kunnen geven, aangezien Everest geen partij is in het kort geding.

Kritiek op korte opzegtermijn

Wel had de rechter kritiek op de wijze waarop Jumbo de overeenkomst beëindigde. Gezien de samenwerking van ruim zestig jaar had Jumbo volgens de voorzieningenrechter een redelijke opzegtermijn moeten hanteren, zodat Heineken zich op de beëindiging had kunnen voorbereiden. Eventueel had Jumbo ook een schadevergoeding kunnen aanbieden. Inmiddels is er anderhalf jaar verstreken, maar omdat Heineken hierover geen duidelijke stellingen heeft ingenomen, kon de rechter op dat punt geen verplichtingen opleggen.

Auto botst achterop vrachtwagen op A1

Foto: Fotomoment

DE LUTTE – De hulpdiensten zijn donderdag aan het einde van de middag uitgerukt voor een ernstig ongeval op de A1 bij de Lutte.

Bij het ongeval is een personenauto en een vrachtwagen betrokken. De auto is tegen de vrachtwagentrailer gebotst.

De bestuurder van de personenauto is door de hulpdiensten uit de auto gehaald en overgedragen aan het ambulancepersoneel. Het slachtoffer is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.

Het verkeer op de snelweg A1 tussen Oldenzaal en De Lutte staat stil in verband met het ongeval.

Het is niet de eerste keer dat een auto tegen een vrachtwagen rijdt. Dit jaar hebben er al meerdere dodelijke ongevallen plaatsgevonden waarbij een auto achterop een vrachtwagen reed op de A1 bij De Lutte.

DSV opent ultramodern en duurzaam distributiecentrum op Maastricht Airport

MAASTRICHT – Logistiek dienstverlener DSV heeft op Maastricht Airport een gloednieuw en duurzaam distributiecentrum in gebruik genomen. Het hypermoderne complex is ontwikkeld door projectontwikkelaar Intospace en telt in totaal ruim 45.000 vierkante meter aan logistieke ruimte, verdeeld over een warehouse van 36.500 m², een mezzanine van 6.350 m² en 2.850 m² kantoorruimte.

Het multifunctionele gebouw is speciaal ontworpen voor de opslag van koopmansgoederen en sluit aan bij de groeistrategie van DSV in Europa. Dankzij de ligging in het hart van de ‘Blue Banana’ – het economisch kerngebied dat zich uitstrekt van Noord-Frankrijk tot Noord-Italië – biedt de locatie uitstekende logistieke toegang tot de Europese markt.

Het distributiecentrum onderscheidt zich door zijn duurzame ontwerp. Het gebouw heeft energielabel A++++ en is gebouwd volgens de BREEAM Excellent-standaarden. Het pand is volledig elektrisch, voorbereid op de installatie van een batterijsysteem, en maakt gebruik van een CO₂-arme constructie met XCarb-staal en circulaire CradleCore-gevelpanelen. Daarnaast zijn er groene daken en een innovatief grijswatersysteem toegepast. Een opvallend architectonisch element is de zogenoemde ‘living skin’-gevel, waarin natuurlijke elementen zijn geïntegreerd.

“Dit nieuwe distributiecentrum markeert een belangrijke mijlpaal in onze groeiambitie”, zegt Barbara Klep, Managing Director van DSV Contract Logistics. “De combinatie van duurzame innovaties en de strategische ligging stelt ons in staat om onze klanten nog beter te bedienen, terwijl we tegelijkertijd onze ecologische voetafdruk verkleinen.”

Het gebouw is ontworpen met het oog op toekomstige logistieke eisen, met flexibiliteit en duurzaamheid als uitgangspunten. “Met deze uitbreiding versterken we niet alleen onze positie in de regio, maar zetten we ook een belangrijke stap in onze duurzaamheidsstrategie”, aldus Klep.

Tijdens de feestelijke oplevering werd symbolisch een glazen sleutel overhandigd aan DSV, als startsein voor een nieuwe fase in duurzame logistieke dienstverlening op Maastricht Airport.

Kettingbotsing op N324

Foto: Persbureau Heitink

SCHAIJK – Donderdag 22 mei heeft aan het begin van de avondspits een kettingbotsing plaatsgevonden op de N324 ter hoogte van hectometerpaal 22,1 bij Schaijk. Een vrachtwagen, twee bestelbussen en een personenauto botsten op elkaar.

De aanrijding gebeurde in de rijrichting van Herpen en veroorzaakte flinke verkeershinder. De rijstrook richting Oss werd afgesloten om bergingswerkzaamheden uit te voeren.

De vrachtwagen en beide bestelbussen zijn geborgen.

Er zijn geen gewonden gemeld. De oorzaak van het ongeval is nog niet vastgesteld. Verkeersdiensten waren ter plaatse om het verkeer te begeleiden en de situatie op de weg te herstellen.

Vijftal veroordeeld voor diefstal lading parfum ter waarde van 600.000 euro in Harderwijk

Diefstal

ARNHEM – Vijf mannen uit Brabant zijn door de rechtbank veroordeeld voor het stelen van een lading parfumflesjes uit een vrachtwagen op een bedrijventerrein in Harderwijk. De totale verkoopwaarde van de buit bedroeg zo’n 600.000 euro. De rechtbank legde de verdachten deels voorwaardelijke gevangenisstraffen en taakstraffen op, variërend van 180 tot 220 uur.

De diefstal vond plaats in de nacht van 12 november 2023. Op bewakingsbeelden was te zien hoe het vijftal het hekwerk van het terrein openknipte, het terrein betrad en de parfumlading overlaadde in een busje. Vervolgens verdween het busje met de lading.

Drie van de vijf mannen bekenden tijdens de rechtszaak hun aandeel in de ladingdiefstal. Zij verklaarden dat ze voor een lucratieve ‘klus’ waren benaderd en gingen daarop in, zonder zich verder af te vragen wat het precies inhield. De andere twee verdachten ontkenden, maar volgens de rechtbank is er ook in hun zaken voldoende bewijs voor betrokkenheid.

De rechter rekent het de mannen zwaar aan dat zij puur uit financieel gewin hebben gehandeld. Zij zaten een tijd in voorarrest en zijn inmiddels vrijgelaten. De opgelegde gevangenisstraffen zijn gelijk aan de duur van hun voorarrest. De resterende celstraffen zijn voorwaardelijk, als waarschuwing voor de toekomst. Twee van hen moeten zich houden aan bijzondere voorwaarden, waaronder toezicht door de reclassering.

Met de uitspraak hoopt de rechtbank herhaling te voorkomen. De taakstraffen moeten nog worden uitgevoerd.

Concertgebouworkest: geen meldingen van wangedrag Jaap van Zweden

AMSTERDAM – Bij het Concertgebouworkest is “tot nu toe geen sprake van meldingen van grensoverschrijdend gedrag door Jaap van Zweden”. Dat laat een woordvoerder donderdag aan het ANP weten in reactie op de aankondiging van een onderzoek van het KRO-NCRV-platform Pointer. Daaruit zou blijken dat Van Zweden zich bij meerdere orkesten schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. Ook het Radio Filharmonisch Orkest heeft tot op heden geen officiële klachten binnengekregen over de samenwerking met de dirigent.

Van Zweden was van 1979 tot 1995 de eerste concertmeester van het Concertgebouworkest. Tegenwoordig is hij daar gemiddeld één week per seizoen gastdirigent. “We zijn uiteraard geschrokken van deze berichtgeving”, meldt de zegsman van het Amsterdamse orkest. “Het is wat vroeg om te reageren, omdat we de uitzending nog niet hebben kunnen zien.”

Van 2005 tot 2011 was Van Zweden chef-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest. Daarna deed hij er diverse projecten, de laatste keer was afgelopen september.

De violist en chef-dirigent liet donderdag ook weten dat hij de uitzending nog niet heeft gezien. Wel is hij “geschrokken van alle aantijgingen”. Pointer sprak met meer dan vijftig musici en andere ingewijden uit orkesten die Van Zweden de afgelopen 25 jaar dirigeerde. Musici uit binnen- en buitenland vertellen in de uitzending, veelal anoniem, dat ze geïntimideerd, gepest en gekleineerd zijn door Van Zweden. Ze spreken van een angstcultuur onder de dirigent. Een aantal musici heeft lange tijd last gehad van zijn gedrag. Van Zweden geeft in de uitzending toe dat hij “veeleisend” kan zijn maar “mijn stijl van leidinggeven mag nooit aanleiding geven tot ongezonde stress of slapeloze nachten.”

Internationale politieactie leidt tot zeven arrestaties en onderschepping drugstransport

UTRECHT / MERSEYSIDE – Bij een internationale politieactie op dinsdagavond 20 mei zijn zeven verdachten aangehouden in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk.

In Merseyside wist de Britse politie een drugstransport te onderscheppen; tegelijkertijd werden op meerdere locaties in het midden van Nederland invallen gedaan. Hierbij zijn gegevensdragers, contant geld, voertuigen en middelen voor de productie van synthetische drugs in beslag genomen.

De actie maakt deel uit van een lopend, gezamenlijk onderzoek van de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO) en de North West Regional Crime Unit in het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek richt zich op een criminele lijn tussen Nederland en het VK, waarbij vermoedelijk grootschalig gehandeld wordt in cocaïne en heroïne.

In het Verenigd Koninkrijk werd dinsdagavond in Merseyside een bestelbus met een aanzienlijke hoeveelheid verdovende middelen, vermoedelijk cocaïne, onderschept. De Britse politie hield daarbij twee verdachten aan.

In Nederland werden gelijktijdig verschillende woningen en bedrijfspanden doorzocht. Daarbij zijn vijf personen gearresteerd: twee Britse mannen van 42 en 54 jaar en drie Nederlanders uit Loosdrecht (58), Lelystad (46) en Hilversum (53). De politie nam tijdens de invallen onder meer telefoons, een vuurwapen, grote hoeveelheden contant geld, illegale sigaretten en productiemiddelen voor synthetische drugs in beslag. Ook zijn meerdere voertuigen in beslag genomen.

De vijf Nederlandse verdachten zijn ingesloten voor verhoor en worden op donderdag 22 mei voorgeleid aan de rechter-commissaris.

De samenwerking tussen de Nederlandse en Britse autoriteiten onderstreept het internationale karakter van de drugscriminaliteit en de noodzaak tot grensoverschrijdende samenwerking.

Vrachtschip Ilse-Marie vastgelopen voor ingang havenmond Stavoren

Foto: Jaring Rispens

STAVOREN – Het vrachtschip Ilse-Marie is donderdagmiddag vastgelopen op een zandbank voor de haven van Stavoren. Het schip, dat een lading schelpen vervoert, kwam rond het middaguur in de problemen en ligt sindsdien muurvast.

Rijkswaterstaat is ter plaatse om de situatie in de gaten te houden en ondersteuning te bieden. Vooralsnog probeert het schip op eigen kracht los te komen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.

Volgens de eerste berichten is er geen sprake van schade aan het schip of gevaar voor de bemanning. Ook is er geen sprake van lekkage of milieuschade. De oorzaak van het vastlopen is nog niet bekend, maar vermoed wordt dat het schip buiten de vaargeul terecht is gekomen.

Het scheepvaartverkeer rond Stavoren ondervindt momenteel lichte hinder van het incident. Het is nog onduidelijk hoe lang de Ilse-Marie nodig heeft om weer los te komen. Indien nodig zal een bergingsbedrijf worden ingeschakeld.

Auto met Jeffrey en Emma raakte kwartier na ontvoering te water

WINSCHOTEN – De auto waar Jeffrey en Emma in zaten, raakte zaterdag rond 15.45 uur te water. Dat is ongeveer een kwartier nadat de vader de kinderen uit Beerta meenam in het voertuig, meldt de politie.

De politie concludeert dit op basis van beelden die na het vinden van de auto van de vader gericht zijn opgevraagd en bekeken. De lichamen van de kinderen en de vader werden dinsdagavond teruggevonden in de auto in het water bij Winschoten. Ze zijn zeer waarschijnlijk om het leven gekomen door verdrinking.

De politie was de avond voor de ontvoering nog aan de deur bij de vader van Jeffrey en Emma. Volgens het Dagblad van het Noorden schakelde de moeder van de kinderen de politie in omdat zij uit berichten opmaakte dat de vader de kinderen iets zou aandoen. De agenten die langsgingen zagen geen reden om in te grijpen.

Chef Martin Sitalsing van de politie in Noord-Nederland zei woensdagavond in het televisieprogramma Eva dat de politie en instanties op de hoogte waren van de situatie rond de vader. Hij meldde dat er eerder sprake was van “mogelijk huiselijk geweldachtige situaties”. De organisatie Veilig Thuis bevestigt meldingen over het gezin, maar kan vanwege de privacy geen details geven. Wel kondigt een woordvoerster een onafhankelijk onderzoek aan naar de gebeurtenissen. Dat gebeurt altijd bij een ernstige calamiteit. Hoelang het onderzoek duurt, weet ze niet.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft nog niet besloten over een eventueel eigen onderzoek. “Zorgaanbieders en Veilig Thuis zijn bij calamiteiten verplicht om een melding te doen. Dat is in dit geval ook gebeurd”, laat een woordvoerster weten. Ze wil geen verdere details delen. De woordvoerster licht toe dat onderzoeken door de IGJ zelf, of waar de inspectie toezicht op houdt, bedoeld zijn “om te leren en zaken te verbeteren”.

Voor de uitvaart van de omgekomen kinderen is met een inzamelingsactie 116.435 euro opgehaald. Het is niet bekend wanneer het afscheid plaatsvindt.

Kamer wil kabinetsleden naar verboden pride Hongarije sturen

DEN HAAG – De Tweede Kamer wil dat een kabinetsdelegatie naar de verboden pride-mars in Boedapest gaat. Regeringspartijen VVD, NSC en BBB hielpen die oproep van Volt aan een meerderheid. Hun coalitiegenoot PVV stemde juist tegen de motie.

Prides zijn in Hongarije verboden, op deelname staat een boete van 500 euro. Het verbod was een initiatief van Fidesz, de radicaalrechtse politieke partij van premier Viktor Orbán. Juist daarom vindt Volt-Kamerlid Marieke Koekkoek dat Nederland de organisatie moet steunen door kabinetsleden te sturen. “Daarmee laat je zien: dit is ons Europa. Een pride gaat altijd door, want zo zijn onze Europese waarden.”

Minister Ruben Brekelmans (Defensie), die donderdagmiddag buitenlandminister Casper Veldkamp verving, vond dat Koekkoek te vroeg kwam met haar oproep. Hij wacht liever op de vergunning voor de pride in Boedapest, deze is nog niet aangevraagd. “We zullen als kabinet, als dat rond is, aankondigen hoe en of we daaraan deelnemen. Als we ons nu al heel hard daarover uitspreken, zal dat ook op een bepaalde manier Fidesz in de kaart spelen.” Het kabinet heeft het prideverbod al eerder veroordeeld.

De motie werd aangenomen met steun van SP, GL-PvdA, PvdD, Volt, D66, NSC, CDA, VVD en BBB.

Houten latten uit bestelbus dwars door cabine vrachtwagen na aanrijding N273

Foto: SQVision

ITTERVOORT – Donderdagmiddag rond 13.45 uur werden de hulpdiensten gealarmeerd vanwege een verkeersongeval op de Napoleonsweg (N273) bij Ittervoort, nabij de grens met België. Een bestelbus en een vrachtwagen waren daar met elkaar in botsing gekomen.

De bestelbus reed richting het Belgische Kessenich, terwijl de vrachtwagen in de richting van Ittervoort reed. Volgens getuigen kwam de bestelbus op de verkeerde weghelft terecht. Hoe dat kon gebeuren, is nog niet duidelijk. De vrachtwagenchauffeur probeerde nog uit te wijken, maar kon een botsing niet voorkomen.

De bestelbus schampte de cabine van de vrachtwagen. Daarbij kwamen houten latten uit de laadruimte van de bestelbus in de cabine van de vrachtwagen terecht. Wonder boven wonder overleefde de vrachtwagenchauffeur dit, ondanks dat het hout aan bestuurderszijde was binnengedrongen.

Alle betrokkenen konden op eigen kracht hun voertuig verlaten. Tenminste één persoon is naar het ziekenhuis gebracht. Een tweede ambulance kwam ter plaatse om een andere betrokkene na te kijken.

De brandweer werd ingezet om de omgeving veilig te stellen en te assisteren bij de berging van de voertuigen. De opruimwerkzaamheden nemen nog enige tijd in beslag. De N273 is tussen Ittervoort en Kessenich voorlopig afgesloten voor verkeer.

Binnenvaartbedrijf dupe van gebrekkige scheepsaankoop: € 300.000 schadevergoeding

Foto: Adobe Stock | firdan

ROTTERDAM – Een binnenvaartbedrijf krijgt van de rechtbank Rotterdam een schadevergoeding van € 300.000 toegewezen wegens de aankoop van een vrachtschip dat ondanks ernstige gebreken was verkocht als zijnde “CvO-waardig”. Zowel de verkopende vennootschap onder firma, haar bestuurders als de keuringsinstantie zijn hoofdelijk aansprakelijk gesteld.

De zaak draait om de verkoop van een vrachtschip in 2023, waarbij was afgesproken dat het schip geleverd zou worden met een nieuw Certificaat van Onderzoek (CvO). Tijdens een eerste keuring constateerde een inspecteur echter ernstige gebreken onder de laadvloer, zoals water, sludge en roestvorming, waardoor geen certificaat afgegeven kon worden zonder grondige inspectie en reparaties.

Tweede inspecteur keurt tóch goed

In plaats van de geconstateerde gebreken aan te pakken, schakelde de verkopende partij op eigen initiatief een andere inspecteur in – iemand met wie zij al vaker samenwerkte. Deze tweede inspecteur gaf wél groen licht en op basis van diens bevindingen werd alsnog een voorlopig CvO afgegeven. De koper, onder druk gezet om af te nemen, nam het schip in ontvangst.

Na aflevering liet het binnenvaartbedrijf het schip opnieuw inspecteren. Daaruit bleek dat alsnog omvangrijke reparaties aan de constructie nodig waren. Het schip moest tijdelijk uit de vaart worden genomen en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) schorste de afgifte van een definitief CvO.

Onvoldoende onafhankelijke keuring

De rechtbank oordeelt dat de tweede keuring onzorgvuldig én onvoldoende onafhankelijk is uitgevoerd. De inspecteur handelde in het belang van de verkoper, terwijl hij wist dat eerdere bevindingen aanleiding gaven tot ernstige twijfel. Ook het keuringsbedrijf zelf krijgt forse kritiek. Ondanks waarschuwingen van collega’s liet de organisatie toe dat het voorlopig CvO werd afgegeven, terwijl de inspectie verre van deugdelijk was. De accreditatie van het keuringsbedrijf werd later geschorst.

Ook bestuurder hoofdelijk aansprakelijk

Opmerkelijk in deze zaak is dat niet alleen de vennootschap aansprakelijk is, maar ook één van de bestuurders persoonlijk. Deze bestuurder zou bewust hebben aangestuurd op het omzeilen van de oorspronkelijke keuring om zo verkoop door te drukken en hoge reparatiekosten te ontlopen. Daarmee handelde hij in strijd met een op hem persoonlijk rustende zorgvuldigheidsnorm, aldus de rechtbank.

Geen volledige schadevergoeding

Hoewel het binnenvaartbedrijf meer dan € 500.000 eiste aan schade en gederfde inkomsten, kent de rechtbank “slechts” € 300.000 toe. De rechter houdt daarbij rekening met mogelijke waardevermeerdering van het schip na de reparaties.

Alle betrokkenen – de voormalige vennoten, de bestuurder en het keuringsbedrijf – zijn hoofdelijk aansprakelijk en moeten samen ook ruim € 16.000 aan proceskosten betalen.

Ruim drie op de tien bedrijven in bouw, transport en duurzame consumptiegoederen getroffen door achterstallige betalingen

AMSTERDAM – Het betalingsgedrag van Nederlandse bedrijven is in de afgelopen maanden gestabiliseerd en komt weer overeen met de periode van vóór de pandemie. Toch blijft de liquiditeitsdruk hoog, mede doordat ruim één op de drie bedrijven te maken heeft met uitblijvende betalingen.

Er bestaan wel grote verschillen tussen sectoren. Het aantal wanbetalingen in de sector voor duurzame consumptiegoederen (- 45 procent) en in de transportsector (- 16 procent) daalde, terwijl in de bouw (+ 10 procent) sprake van een lichte stijging, wat leidt tot enige druk op de liquiditeit.

Over de gehele linie verruimen bedrijven hun betalingstermijnen tot gemiddeld 45 dagen, om concurrerend te blijven in onzekere economische omstandigheden. Dit blijkt uit de Betalingsbarometer van Atradius, waarin de betalingsmoraal van Nederlandse bedrijven in drie sectoren is onderzocht: bouw, duurzame consumptiegoederen en transport.

De nauwere afstemming van de betalingsrisico’s op het niveau van vóór de pandemie komt tot uitdrukking in de ruimere betalingstermijnen die bedrijven bieden aan zakelijke klanten. Het niveau van dubieuze debiteuren blijft ongewijzigd op gemiddeld 4 procent van alle zakelijke facturen, wat volgens Atradius de aanhoudende uitdagingen bij het innen van achterstallige betalingen weerspiegelt.

“Nu de economische groei in Nederland in de rest van 2025 naar verwachting beperkt zal zijn, gaan veel bedrijven ervan uit dat het betalingsgedrag van hun zakelijke klanten grotendeels op hetzelfde niveau blijft. Ruim een derde anticipeert echter op een mogelijke stijging van het aantal faillissementen en is bezorgd over grotere financiële risico’s door de impact van een mogelijke handelsoorlog op de financiële gezondheid van hun klanten. Ook houden veel bedrijven er rekening mee dat geopolitieke instabiliteit toeleveringsketens kan verstoren”, zegt Edwin Kuhlman, Hoofd Acceptatie van Atradius Nederland.

“In het algemeen laten Nederlandse bedrijven een proactieve aanpak zien bij het beheren van risico’s. Zij passen zich strategisch aan om te zorgen voor veerkracht en stabiliteit op langere termijn. De belangrijkste uitdaging hierbij is het beheren van de liquiditeit en cashflow, omdat deze direct van invloed zijn op de operationele stabiliteit en financiële gezondheid.”

Bouw: druk op werkkapitaal en oplopende betalingsrisico’s

De bouwsector staat onder een steeds grotere financiële druk. Zo hebben bouwbedrijven meer werkkapitaal vastliggen in uitstaande vorderingen, wat bij twee op de vijf bedrijven resulteert in vertraagde betalingen aan leveranciers en een toename van de inzet van factuurfinanciering (59 procent). Ondanks deze uitdagingen bieden bedrijven ruimere betalingstermijnen om concurrerend te blijven. De verhoogde betalingsrisico’s hebben het echter moeilijker gemaakt om achterstallige betalingen te innen. Zo is het aantal Days Sales Outstanding (DSO) verdubbeld in vergelijking met vorig jaar. Stagnerende bouwprojecten vergroten daarnaast de druk op de liquiditeit. Ook maken bedrijven zich zorgen over de toenemende concurrentie (41 procent) en de regeldruk (47 procent), waardoor winstmarges naar verwachting zullen krimpen. Als reactie op deze ontwikkelingen kiezen vier op de tien bouwbedrijven voor strategisch kredietbeheer.

Duurzame consumptiegoederen: voorzichtig kredietbeleid houdt werkkapitaal stabiel

Bedrijven in de sector duurzame consumptiegoederen zijn er door een terughoudend kredietbeleid in geslaagd hun betalingsrisico’s goed te beheersen. Het aantal achterstallige betalingen is sterk gedaald en de DSO is stabiel, wat wijst op een sterkere liquiditeit in de sector. Door de DSO en het voorraadbeheer in evenwicht te houden, kunnen bedrijven hun werkkapitaal beheren zonder kasreserves uit te putten. De afhankelijkheid van bankleningen is laag (41 procent) en leverancierskrediet wordt als externe financieringsbron vaker toegepast om de kaspositie te versterken (44 procent). Ondanks de positieve cijfers blijven zorgen bestaan over regelgeving (44 procent), technologische ontwikkelingen (39 procent) en onvoorspelbare veranderingen in de productiekosten (36 procent). Een gemengde aanpak van betalingsrisicobeheer is de voorkeursstrategie voor financiële stabiliteit op lange termijn.

Transport: flexibel betalingsbeleid met stabiele cashflow

De transportsector hanteert een relatief ruimhartig beleid, met langere betalingstermijnen en een stijging van het aantal verkopen op krediet. Ondanks dit soepeler betalingsbeleid blijft de DSO voor de meeste bedrijven stabiel en is de cashflow onder controle. Het aantal achterstallige betalingen is licht gedaald en het aantal dubieuze debiteuren bleef op een stabiel niveau. Dit wijst volgens Atradius op een effectief debiteurenbeheer en financiële stabiliteit in een concurrerende, onvoorspelbare markt. Zo maken ruim twee op de vijf transportbedrijven zich zorgen over de stijgende kosten als gevolg van regelgeving en is ook de groeiende concurrentie (39 procent) een bron van zorg. Veel bedrijven kiezen daarom voor een hybride benadering van kredietrisicobeheer, waarbij ze intern toezicht combineren met externe expertise.

“De resultaten van de Betalingsbarometer laten zien dat bedrijven zich over de gehele linie aanpassen aan een economisch uitdagende omgeving door hun kredietbeleid strategisch vorm te geven”, aldus Kuhlman. “Het vermogen om risico’s effectief te beheersen, is cruciaal om operationele continuïteit en financiële stabiliteit op langere termijn te waarborgen.”

Huis VS keurt omvangrijke belastingwet nipt goed

WASHINGTON – Het Huis van Afgevaardigden van het Amerikaanse Congres heeft nipt een omvangrijk belastingvoorstel goedgekeurd. De plannen kunnen de staatsschuld de komende tien jaar met biljoenen dollars laten stijgen.

Het Huis nam het voorstel aan met 215 stemmen voor en 214 tegen. Alle Democraten en twee Republikeinen stemden tegen. De zogenoemde ‘megawet’ gaat nu naar de Senaat, die het ook nog moet goedkeuren.

In het voorstel worden belastingverlagingen uit de eerste ambtsperiode van president Donald Trump verlengd. Ook komen er nieuwe verlagingen, zoals de door Trump beloofde afschaffing van belasting op fooien. Daarnaast komt er meer geld voor het strenge migratiebeleid van Trump en defensie. Groen beleid dat stamt uit de regeerperiode van de Democraat Joe Biden wordt juist geschrapt. Ook wordt bezuinigd op sociale zekerheid.

Structureel begrotingstekorten

Trump noemt het pakket een “grote, prachtige wet”. Partijgenoten die bezorgd zijn over de staatsschuld zijn wel kritisch en kunnen in de Senaat nog dwarsliggen. Het Witte Huis oefende al veel druk uit om het voorstel in het Huis aangenomen te krijgen. Trump belde met Republikeinse politici en dwarsliggers moesten zich melden in zijn Oval Office.

De almaar oplopende staatsschuld ligt politiek erg gevoelig. Regeringen hadden deze eeuw structureel begrotingstekorten, wat betekent dat geld geleend moest worden om voor alle plannen te betalen. De staatsschuld steeg daardoor naar 124 procent van het bruto binnenlands product en dat kost de staat veel geld. Het begrotingskantoor van het Congres (CBO) becijferde dat van iedere acht dollar die de regering vorig jaar uitgaf, er één naar rentebetalingen ging.

OVV: Hulpverlening bij brand Fremantle Highway toont kwetsbaarheid noodhulp op zee [+video]

DEN HAAG – De hulpverlening bij de grote brand op de autocarrier Fremantle Highway in juli 2023 legt ernstige tekortkomingen bloot in de organisatie van noodhulp op de Noordzee. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een vandaag gepubliceerd rapport.

De brand brak in de nacht van 25 op 26 juli 2023 uit aan boord van het schip, dat zich op dat moment ten noorden van Ameland bevond. Aanvankelijk richtten de hulpdiensten zich vooral op brandbestrijding. Pas later kwam de evacuatie van de bemanning op gang. Zeven opvarenden waren al overboord gesprongen; één van hen overleed later aan zijn verwondingen. De overige zestien opvarenden werden per helikopter in veiligheid gebracht.

Tekortschietende regie en trage communicatie

Volgens de OVV kwam de reddingsoperatie traag op gang door gebrekkige communicatie tussen het Kustwachtcentrum en de hulpdiensten op het vasteland. Het rapport stelt dat het centrum structureel moeite heeft om de regie te voeren bij complexe situaties die samenwerking vereisen tussen verschillende partijen op zee en aan wal.

“Problemen bij de Kustwacht krijgen onvoldoende prioriteit, omdat ze op zichzelf klein lijken,” aldus raadslid Erica Bakkum. “Maar juist bij grote incidenten, zoals bij de Fremantle Highway, blijkt dat het systeem kwetsbaar is.”

Pleidooi voor centrale regisseur

De OVV pleit in het rapport voor de aanstelling van een gemandateerde regisseur die de coördinatie tussen de ketenpartners op zich neemt. De versnipperde bestuurlijke verantwoordelijkheid – meerdere ministeries zijn betrokken bij de Kustwacht – staat snelle en doeltreffende actie in de weg, stelt de Raad.

Ook de opvang aan land liet te wensen over. Doordat er onvoldoende informatie was gedeeld, waren veiligheidsregio’s niet goed voorbereid op de komst van gewonde opvarenden. Dit leidde tot vertraging bij de medische opvang en verdeling over ziekenhuizen.

Lessen voor de toekomst

De OVV doet in het rapport aanbevelingen om de maritieme noodhulpverlening toekomstbestendig te maken. Daarbij staat verbetering van informatievoorziening en heldere aansturing bij incidenten centraal. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft laten weten de aanbevelingen van de Raad te bestuderen.

×