Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 00:00 uur
Home Blog Pagina 5

IRU en ETF roepen Europese Commissie op tot duidelijkheid over betaling gedetacheerde chauffeurs

BRUSSEL – De International Road Transport Union (IRU) en de Europese Transportarbeidersfederatie (ETF) hebben de Europese Commissie dringend verzocht om meer duidelijkheid te scheppen over de toepassing van de detacheringsregels voor vrachtwagenchauffeurs binnen de EU.

In een gezamenlijke brief aan de nieuwe Eurocommissarissen Roxana Mînzatu (Sociale Rechten, Vaardigheden en Kwaliteitsbanen) en Apostolos Tzitzikostas (Duurzaam Transport en Toerisme) vragen de sociale partners om een gestandaardiseerde aanpak voor de informatievoorziening over loonbetalingen aan gedetacheerde chauffeurs.

Volgens IRU-directeur EU-belangenbehartiging Raluca Marian blijven werkgevers en werknemers drie jaar na inwerkingtreding van de detacheringsregels worstelen met de wirwar aan nationale regels. “Vijf jaar na de goedkeuring van het Mobiliteitspakket 1 is er nog steeds geen duidelijke uitleg over hoeveel een gedetacheerde chauffeur moet verdienen in elk land. Dat leidt tot juridische onzekerheid en oneerlijke concurrentie,” aldus Marian.

Het in 2020 aangenomen Mobiliteitspakket 1 is bedoeld om sociale standaarden in het wegvervoer te harmoniseren. Het bepaalt onder meer dat chauffeurs tijdens detachering recht hebben op ten minste het minimumloon van het gastland. Maar de daadwerkelijke uitvoering van deze regels hangt af van de duidelijkheid die lidstaten zelf bieden over hun loonstructuren.

Volgens IRU en ETF is die duidelijkheid er momenteel niet. Informatie is vaak verspreid over meerdere websites, moeilijk te vinden, onvolledig of niet actueel. Dat maakt naleving complex en kostbaar, vooral voor het midden- en kleinbedrijf in de sector.

De organisaties pleiten daarom voor:

  • Een uniform sjabloon voor looninformatie, te publiceren op één centrale EU-website;
  • Een looncalculator en richtlijntool op EU-niveau, die transportbedrijven helpt bij correcte toepassing van de regels.

“Zelfs voor gespecialiseerde adviseurs is het lastig om te berekenen wat een chauffeur precies moet verdienen. Voor kleinere bedrijven is dat praktisch onmogelijk zonder dure externe hulp”, stelt Marian.

Met een centraal en gebruiksvriendelijk systeem kunnen volgens IRU en ETF de werkomstandigheden worden verbeterd, de handhaving worden versterkt en de integriteit van de interne EU-markt worden gewaarborgd.

“Transportbedrijven worden nu onterecht gestraft vanwege onduidelijke regelgeving,” besluit Marian. “Er is dringend behoefte aan transparantie en een praktische oplossing vanuit Brussel.”

Handel in nepartikelen blijft groot probleem, zegt de OESO

PARIJS – De handel in namaakgoederen als schoenen, kleding, cosmetica en speelgoed blijft een groot economisch probleem. Daarvoor waarschuwt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een nieuw rapport.

De recentste cijfers van de organisatie dateren wel al uit 2021. Toen waren nepartikelen wereldwijd goed voor 467 miljard dollar, oftewel 2,3 procent van de wereldhandel. Als puur naar importen van de EU wordt gekeken, gaat het om een aandeel van 4,7 procent. Dat noemt de OESO “zorgwekkend”. Ook na 2021 zijn volgens de organisatie vergelijkbare patronen te zien.

“Illegale handel bedreigt de openbare veiligheid, ondermijnt intellectuele-eigendomsrechten en belemmert economische groei, en de risico’s kunnen toenemen naarmate vervalsers gebruikmaken van nieuwe technologieën en technieken om opsporing te vermijden”, verklaart OESO-topman Mathias Cormann, die overheden oproept dit harder aan te pakken. De nepproducten komen vaak uit China.

Failliet transportbedrijf mag hoger beroep tegen dwangsom niet voortzetten

APELDOORN – Een transportbedrijf uit de gemeente Apeldoorn mag zijn hoger beroep tegen een door de gemeente opgelegde dwangsom niet voortzetten vanwege faillissement. Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State woensdag geoordeeld.

Het bedrijf exploiteerde sinds 2015 een transportonderneming met op- en overslagactiviteiten op een perceel aan de Papegaaiweg in Wenum Wiesel. Volgens het geldende bestemmingsplan was dergelijk gebruik van het terrein niet toegestaan.

De gemeente verleende in 2020 nog tijdelijk een omgevingsvergunning voor gebruik in strijd met het bestemmingsplan, maar trok die vergunning in 2021 weer in na bezwaren van omwonenden. Het bedrijf ging desondanks door met de bedrijfsactiviteiten, waarop het college van burgemeester en wethouders in 2022 een last onder dwangsom oplegde. Aanvankelijk werd die dwangsom vastgesteld op €100.000 per week met een maximum van €600.000, maar dat werd later gewijzigd naar €60.000 per maand met een maximum van €240.000.

Toen uit meerdere controles bleek dat het bedrijf de last niet opvolgde, besloot de gemeente over te gaan tot invordering van de dwangsommen.

In oktober 2024 werd het transportbedrijf door de rechtbank Gelderland failliet verklaard. Omdat het hoger beroep direct de failliete boedel raakt, moest de curator de procedure formeel overnemen om deze voort te kunnen zetten. De curator gaf echter te kennen geen interesse te hebben in voortzetting van het geding en reageerde niet meer op een schriftelijke oproep van de Raad van State.

Daarom heeft de hoogste bestuursrechter geoordeeld dat het failliete bedrijf niet langer gerechtigd is om het hoger beroep door te zetten. Het beroep is daarmee niet-ontvankelijk verklaard.

Er is geen proceskostenvergoeding toegekend.

Boete van 80.000 euro voor Tirols transportbedrijf na grootschalige fraude met tachografen

Foto: Adobe Stock

INNSBRUCK – De Oostenrijkse politie heeft een groot aantal ernstige overtredingen en fraudezaken blootgelegd bij een transportbedrijf in Tirol. Het bedrijf wordt verdacht van grootschalige manipulatie van tachografen en het omzeilen van de regels voor rij- en rusttijden. In totaal zijn 156 overtredingen geconstateerd en is een boete van circa 80.000 euro opgelegd.

De zaak kwam aan het rollen na een anonieme tip, waarna de tachograafgegevens van 33 vrachtwagens werden onderzocht. Daarbij werd ontdekt dat chauffeurs met meerdere bestuurderskaarten werkten om de wettelijk verplichte rusttijden te omzeilen.

De data-analyse bracht ook aan het licht dat meerdere chauffeurs niet correct waren aangemeld bij de sociale verzekeringen. In totaal werden 24 meldingen gedaan vanwege ontbrekende of foutieve aanmeldingen. Daarnaast bleken acht chauffeurs hun werkzaamheden niet te hebben gemeld bij het arbeidsbureau, wat tot aanvullende overtredingen van de werkloosheidswet leidde.

Ook op het gebied van arbeidsvergunningen ging het mis: twee chauffeurs – een uit het Verenigd Koninkrijk en een uit Turkije – bleken zonder geldige werkvergunning in dienst. De politie heeft naar aanleiding van deze bevindingen voorgesteld om de exploitatievergunning van het bedrijf in te trekken.

Naast de eerdergenoemde boete van 80.000 euro zijn de Oostenrijkse gezondheidsdienst en de belastingdienst betrokken bij verder onderzoek.

In totaal werden 107 overtredingen van de rij- en rusttijdenwetgeving gemeld bij de districtsautoriteiten in Innsbruck. Bovendien zijn er bij het Openbaar Ministerie tien strafrechtelijke meldingen gedaan, waaronder één wegens valsheid in geschrifte en negen wegens het manipuleren van bewijsmateriaal. In zes gevallen kon daadwerkelijk worden bewezen dat chauffeurs illegaal met meerdere bestuurderskaarten reden.

Tot slot is er ook een procedure gestart op basis van het zogenoemde Verbandsverantwortlichkeitsgesetz, de Oostenrijkse wetgeving voor strafrechtelijke aansprakelijkheid van ondernemingen.

De Oostenrijkse staatssecretaris Barbara Eibinger-Miedl onderstreepte het belang van strikte handhaving: “Oververmoeide chauffeurs vormen een ernstig risico op de weg. Deze ingreep is een duidelijk signaal: wie de regels overtreedt, moet de consequenties dragen.”

AVROTROS: EBU verandert nu vlagregels niet, gesprek gaat door

HILVERSUM – AVROTROS en de NPO hebben een “constructief gesprek gehad” met de European Broadcasting Union, die het Eurovisie Songfestival organiseert, over de nieuwe regel dat onder meer pridevlaggen op het podium verboden zijn. Dat heeft de omroep woensdag laten weten.

Vanaf deze editie mogen artiesten tijdens hun optreden alleen nog de vlag van hun eigen land bij zich dragen. EBU handhaaft de regels voor de komende editie, maar blijft volgens AVROTROS na deze editie “openstaan voor een dialoog over dit onderwerp”.

De omroep had het gesprek met EBU aangevraagd nadat lhbti-belangenorganisatie COC protest had aangetekend tegen het nieuwe vlaggenbeleid. Volgens de roze gemeenschap is een pridevlag “een uiting van wie je bent en geen politiek statement”. AVROTROS is het eens met het COC, maar heeft wel besloten zich te committeren aan het vlaggenbeleid voor de komende editie.

“In overleg met COC hebben we onze gezamenlijke zorgen over het ‘vlaggenbeleid’ op constructieve wijze -samen met de NPO- bij de EBU neergelegd”, laat AVROTROS woensdag weten aan het ANP. “De EBU heeft ervoor gekozen het huidige beleid te handhaven. Hoewel we dit een gemiste kans vinden, respecteren we -net als de andere 36 landen- de regels die nu voor dit jaar gelden. We richten ons nu op de verbindende kracht van muziek in de overtuiging dat de dialoog over zichtbaarheid en representatie het best in gezamenlijkheid en met oog voor de lange termijn kan worden gevoerd.”

De omroep zegt te merken dat “andere landen ook openstaan voor ons pleidooi”, maar het is te kort dag om de regels nog aan te passen voor het festival in Basel.

Noordkolk van sluis Lith tot eind november buiten gebruik na aanvaring

Foto: Rijkswaterstaat (Flying Tiger)

LITH – De noordkolk van sluis Lith blijft tot eind november 2025 buiten gebruik vanwege herstelwerkzaamheden aan een sluisdeur die in februari beschadigd raakte bij een aanvaring. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Na het incident is de deur uit de sluis gehesen voor inspectie. Aannemer Mourik Swarco voert momenteel herstelwerkzaamheden uit. Daarbij wordt de deur grotendeels gedemonteerd om beschadigde onderdelen te kunnen repareren of vervangen. Ook wordt schade aan de betonconstructie van de sluis gelijktijdig aangepakt.

Na afronding van het herstel keert de deur terug naar de locatie en wordt opnieuw in de kolk geplaatst. Rijkswaterstaat verwacht dat de volledige reparatie tot eind november in beslag zal nemen. Deze planning is onder voorbehoud van de huidige inzichten.

De zuidkolk van de sluis blijft tijdens de herstelperiode beschikbaar voor de scheepvaart. Deze is geschikt voor schepen tot 113,50 meter lang en 7,10 meter hoog. Wel adviseert Rijkswaterstaat rekening te houden met mogelijke extra wachttijden, mede vanwege het begin van het recreatieseizoen.

Scheepvaart op 26 mei gestremd bij Prins Willem-Alexandersluis in Schellingwoude

Foto: Rijkswaterstaat

SCHELLINGWOUDE – De Prins Willem-Alexandersluis op het Sluizencomplex Schellingwoude is op maandag 26 mei 2025 van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat. De stremming is nodig voor herstelwerkzaamheden aan een sluisdeur.

De maatregel heeft directe gevolgen voor de binnenvaart: schepen kunnen op genoemde datum en tijdstip geen gebruikmaken van de Prins Willem-Alexandersluis. Als alternatief kunnen schepen tot 95 meter lengte uitwijken naar de Middenkolk van de Oranjesluizen.

Rijkswaterstaat verwacht dat er bij hervatting van het schutproces na afloop van de werkzaamheden tijdelijke vertragingen kunnen ontstaan door filevorming bij de sluis.

De werkzaamheden kunnen alleen plaatsvinden bij goede weersomstandigheden en voldoende daglicht. Mocht het op 26 mei niet mogelijk zijn om het herstel uit te voeren, dan is 2 juni 2025 van 06.00 tot 18.00 uur als reservedatum vastgesteld.

De werkzaamheden zijn nodig omdat begin maart een van de sluisdeuren is vervangen door een reservedeur, die sindsdien op enkele onderdelen niet naar behoren functioneert.

Vanaf 2027 staat een grotere renovatie van de Prins Willem-Alexandersluis gepland. Daarbij worden onder meer de sluisdeuren opgeknapt of vervangen en wordt aanvaarschade hersteld. De vernieuwing moet de betrouwbaarheid van het sluizencomplex voor de scheepvaart op lange termijn verbeteren.

Proefvaarten in Nieuwe Sluis Terneuzen starten op donderdag 8 mei

Foto: North Sea Port

TERNEUZEN – Op 8 mei zal het binnenvaartschip ‘Marlea’ door de Nieuwe Sluis Terneuzen varen. De schutting van de Marlea is de eerste van een hele serie proefvaarten die de komende weken worden uitgevoerd. Hiermee wordt in North Sea Port weer een belangrijke mijlpaal bereikt voor dit enorme bouwproject.

De Nieuwe Sluis Terneuzen werd in oktober vorig jaar door de koningen van Nederland en België officieel geopend. Nu is het moment aangebroken om de Nieuwe Sluis te testen. De nautische partijen (bootlieden, schippers, loodsen, sleepdiensten en operators) willen onder beheerste omstandigheden ervaring opdoen met het bedienen van de Nieuwe Sluis, het varen en begeleiden van de schepen door de sluiskolk en het werken op het sluisplateau.

In de loop van de zomer in gebruik

De proefvaarten starten met schepen met een lengte tot 110 meter. Daarna volgen schepen met een lengte tot 150 meter. Naast de afmetingen neemt ook het aantal schepen dat gelijktijdig wordt geschut toe. Na de eerste proefvaarten met zulke kleinere schepen volgen proefvaarten met grotere schepen. Als laatste volgen zeeschepen met een lengte tot 265 meter, een breedte tot 37 meter en een diepgang tot 12,5 meter. Als de proefvaarten naar tevredenheid zijn doorlopen, kan de sluis volledig worden gebruikt. Naar verwachting is dat in de loop van de zomer.

De Nieuwe Sluis is 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De sluis is geschikt voor schepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,5 meter diep. De Nieuwe Sluis is gebouwd binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, in het havengebied van North Sea Port.

Op maat van het Panamakanaal

De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere, grotere toegang en vlottere doorstroming voor scheepvaart die vanaf de Noordzee en de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen vaart en verder. De sluis is onderdeel van de vaarroute tussen Rotterdam en Parijs. Het aantal schepen dat gebruik maakt van de Noordzeesluizen, het sluizencomplex van Terneuzen, neemt toe. Ook de omvang van de schepen groeit. De Nieuwe Sluis is net zo groot als de nieuwe sluizen in het Panamakanaal en daarmee voorbereid op de wereldwijd toenemende schaalvergroting van de scheepvaart.

Met deze tweede zeesluis, gelegen naast de Westsluis voor zeevaart, kan North Sea Port bovendien een permanente toegang voor zeevaart garanderen naar het havengebied achter de sluis. Zo is er een alternatief beschikbaar tijdens bijvoorbeeld onderhoud van een zeesluis en blijft de bevoorrading van de bedrijven steeds verzekerd. Daarnaast kan deze grotere sluis ingezet worden om spuien. Dit biedt de bedrijven meer zekerheid voor het op- en afvaren met grotere zeeschepen.

Eerst varen tot in Terneuzen en nadien tot in Gent

North Sea Port maakt er geen geheim van dat het heel graag, snel, een dieper kanaal ziet met een diepgang voor schepen van 14,5 tot 15 meter, tot bij de massagoedhaven in Terneuzen. Dat is zo’n twee kilometer voorbij de sluis en technisch haalbaar om op korte termijn te verdiepen. Dan dienen zeeschepen niet langer op de Westerschelde te lichteren om door de Nieuwe Sluis te kunnen maar kan dat veiliger en goedkoper aan deze haven gebeuren.

Het havenbedrijf kijkt er ook naar uit om zo snel mogelijk met 43 meter brede schepen van aan de Nieuwe Sluis tot aan het Kluizendok en het Rodenhuizedok in Gent te varen. Voor zo’n schip dat droge of vloeibare bulk vervoert, loopt dat op tot een kostenbesparing van enkele honderdduizenden euro

Politie: dode schietincident Wanroij beroofde zichzelf van leven

WANROIJ – De 43-jarige man uit het Brabantse Wanroij die maandag overleed door een schietincident, blijkt zichzelf van het leven te hebben beroofd. Dat is volgens de politie naar voren gekomen uit onderzoek.

De 31-jarige vrouw die ook in de woning aan de Lamperen was, raakte bij datzelfde incident gewond. Zij is geen verdachte in het onderzoek.

Het terrein waar het gebeurde is eigendom van Mark van den Oever, de voorman van Farmers Defence Force. Hij sprak maandag op Facebook van “een enorm persoonlijk drama”.

Finse straaljager neergestort in Lapland

ROVANIEMI – In het noorden van Finland is een gevechtsvliegtuig neergestort, meldt de Finse luchtmacht. De piloot gebruikte de schietstoel en heeft het overleefd.

Het is niet duidelijk waardoor het toestel, van het type F/A-18 Hornet, is gecrasht. Die straaljager werd in de jaren zeventig ontworpen voor de Amerikaanse marine.

Het gevechtsvliegtuig stortte neer bij het vliegveld van Rovaniemi, in Lapland. Journalisten van de Finse omroep Yle zeggen dat er rookpluimen te zien zijn bij die luchthaven.

Kabinet kiest voor nieuwe aanpak geluidsoverlast Schiphol: balans tussen geluidsreductie en beheerste groei

DEN HAAG – Met het afronden van de balanced approach-procedure heeft het kabinet opnieuw een belangrijke stap gezet in het terugdringen van geluidsoverlast rondom Schiphol. De uitkomsten worden vandaag vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB).

Deze publicatie gaat gepaard met een nieuwe aanpak voor het terugdringen van de nu nog resterende geluidsoverlast. Minister Madlener past het geluidsdoel aan, zodat ook alle nieuwe en stillere vliegtuigen vanaf november 2025 kunnen gaan meetellen bij het behalen van deze doelstellingen.

Op deze manier wordt niet alleen geluidshinder aangepakt, maar ontstaat ook ruimte voor beheerste groei van Schiphol in de toekomst. Als na het behalen van de afgesproken 20 procent opnieuw nieuwe geluidsruimte ontstaat, bijvoorbeeld door stillere vliegtuigen, wordt deze geluidsruimte 50-50 verdeeld tussen de luchthaven en omwonenden.

Beleidswijziging

De balanced approach-procedure heeft geleid tot een maximum van 478.000 vluchtbewegingen per jaar vanaf 1 november 2025, waarvan maximaal 27.000 nachtvluchten. Hiermee heeft het kabinet een belangrijke stap gezet in het terugdringen van geluidsoverlast en de balans tussen het economisch belang van Schiphol en de geluidshinder die rondom de luchthaven wordt ervaren.

Door de gekozen beleidswijziging voor zowel het resterende deel van de geluidsafspraken als de periode daarna kunnen alle investeringen van de luchtvaartsector na november 2025 bijdragen aan het behalen van de geluidsdoelstellingen. Het kabinet geeft hiermee invulling aan de wens van de Kamer (motie De Groot, VVD). De beleidswijziging zal ook aan de Europese Commissie worden gemeld.

Balans

Het maximaal aantal vliegbewegingen dat voortkomt uit de balanced approach-procedure wordt vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB). Deze tussenstap is nodig om de maatregelen in november in te kunnen laten gaan. Dit stelt Schiphol in staat de capaciteitsverdeling van de luchthaven voor het komende winterseizoen vast te stellen. De volgende stap in het versterken van de balans tussen Schiphol en de leefomgeving is een meer uitgebreide wijziging van de LVB. Als dat is gebeurd, kan het anticiperend handhaven worden beëindigd. Daardoor wordt de rechtspositie van omwonenden hersteld.

Geluidsreductie Schiphol

Het kabinet blijft zich committeren aan een geluidsreductie van in totaal 20 procent. Voor de eerste 15 procent is de Europese balanced approach-procedure doorlopen en inmiddels afgerond. Het kabinet heeft vandaag een belangrijke vervolgstap genomen om de rechtspositie van omwonenden rondom Schiphol te versterken en daarnaast de luchtvaartsector toekomstperspectief voor bieden. Ten slotte worden ook bindende afspraken gemaakt met de luchtvaartsector over de inzet van stillere toestellen in de nacht, minder nachtvluchten en vlootvernieuwing.

Gezamenlijke controle ILT en RDW op tolbetaling A24 leidt tot innen achterstallige betalingen

Foto: ILT

Woensdag 23 april verrichtte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de RDW de eerste fysieke controle op tolbetaling voor de A24/Blankenburgverbinding. De controle was op het terrein van P&O Ferries in Europoort. Er zijn twee vrachtwagens uit het Verenigd Koninkrijk stilgezet vanwege het niet betalen van de tol. Beide vrachtwagenchauffeurs betaalden ter plekke een boete van € 35 en de verschuldigde tol.

Samenwerking ILT en RDW

De A24/Blankenburgverbinding verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Voor het gebruik van deze weg heft de RDW elektronische tol (e-TOL) bij alle weggebruikers (particulier en zakelijk). Weggebruikers die de tol niet betalen en waarvan de juiste adresgegevens bekend zijn, krijgen eerst een betaalherinnering per post. Betaalt een weggebruiker niet dan volgen een boete, een verhoging en nogmaals een verhoging.

Daarna gaat het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) over tot incasso via de deurwaarder. Bij weggebruikers van buiten de Europese Unie (EU) of zonder juiste adresgegevens kan de handhaving niet administratief worden afgehandeld. In deze gevallen verricht de ILT de handhaving door middel van fysieke controles, in nauwe samenwerking met de RDW.

Signaleringslijst in ANPR

Bij e-TOL hoeven voertuigen niet te stoppen, zij kunnen gewoon doorrijden. De kentekens van alle passerende voertuigen op de tolwegen worden met camera’s gefotografeerd en geregistreerd met behulp van automatische kentekenplaatherkenning (ANPR, automatic number plate recognition). Op basis van openstaande tolbetalingen en boetes stelt de RDW een signaleringslijst samen; deze lijst wordt gebruikt in de ANPR-systemen. Wanneer een voertuig op de lijst passeert, ontvangt de ILT-inspecteur een ‘hit’. Dit voertuig wordt vervolgens door de ILT van de weg gehaald. De bestuurder moet ter plekke de boete, verschuldigde tol en eventuele kosten van de betaalherinnering betalen.

Twee hits tijdens fysieke controle

Tijdens de eerste fysieke controle zijn twee vrachtwagens uit het VK stilgezet nadat de ANPR een ‘hit’ gaf. Via een beveiligde verbinding legde de ILT contact met de RDW Backoffice. Hier werd geverifieerd of er een boete openstond voor het gesignaleerde kenteken. Beide vrachtwagenchauffeurs bleken inderdaad een openstaande vordering te hebben voor het niet betalen van de tol. De eerste chauffeur gaf aan niet te weten hoe hij de tol moest betalen.

De ILT heeft deze chauffeur geïnformeerd over hoe hij dat in de toekomst kan doen. De tweede chauffeur was een rit vergeten te betalen, dit bleek ook uit zijn eigen administratie. Beiden moesten ter plekke de verschuldigde tol, de eerder opgelegde RDW-boete en eventuele administratiekosten betalen. De ILT heeft deze openstaande bedragen direct geïnd, waarna de vrachtwagenchauffeurs hun weg konden vervolgen.

Waarom tijdelijke tolheffing?

Voor de aanleg van de A24/Blankenburgverbinding kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. De weg kon worden aangelegd, omdat weggebruikers per rit tol betalen. Zodoende kan een deel van de bouwkosten worden betaald. De tolheffing wordt beëindigd als de tolopgave én de kosten van tolheffing zijn opgebracht. De nieuwe verbinding zorgt voor een betere bereikbaarheid in de regio Rotterdam en is goed voor de economie.

Formule 1-team Alpine vervangt Doohan vijf races voor Colapinto

ENSTONE – Het Formule 1-team van Alpine vervangt Jack Doohan in ieder geval de komende vijf races door Franco Colapinto. Voor de Grote Prijs van Groot-Brittannië in juli volgt een evaluatie, meldt het team. Over de rijderswissel werd de afgelopen dagen al gespeculeerd, na de teleurstellende prestaties van Doohan (22) in de eerste zes races en zijn uitvallen afgelopen weekend in Miami.

De Australiër Doohan, die eind vorig seizoen debuteerde voor Alpine, kon dit seizoen niet tippen aan zijn Franse teamgenoot Pierre Gasly.

Colapinto (21) reed een deel van vorig seizoen voor Williams, waarbij hij opviel door punten te pakken in Azerbeidzjan en Austin. De Argentijn crashte echter ook twee keer zwaar, in São Paulo en Las Vegas.

Gasly pakte alle 7 punten van Alpine dit seizoen, Doohan bleef puntloos. Hij was de vervanger van de naar Haas vertrokken Esteban Ocon.

In aanloop naar de rijderswissel besloot teambaas Oliver Oakes dinsdagavond op te stappen. De 75-jarige Flavio Briatore neemt zijn taken per direct over.

“De komende vijf races geven ons de kans om iets anders te proberen en na deze periode zullen we onze opties afwegen”, aldus Briatore in een verklaring van het team.

Dit is na zes races al de tweede rijderswissel van het seizoen, na Yuki Tsunoda voor Liam Lawson als teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull.

De Formule 1 gaat volgend weekend verder met de Grote Prijs van Emilia-Romagna.

Ondernemersvertrouwen opnieuw gedaald door onzekerheid economie

DEN HAAG – Het ondernemersvertrouwen in Nederland is voor het tweede kwartaal op rij gedaald door de toegenomen onzekerheid over de economie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met de Kamer van Koophandel (KVK), het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) en de ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW.

Volgens de Conjunctuurenquête Nederland staat de stemmingsindicator nu op een stand van min 7,5. Dat is ruim onder het gemiddelde van min 3,7 sinds het begin van de meting in 2012.

Het CBS zegt dat de sterkste dalingen van het ondernemersvertrouwen te zien waren bij de groothandel en handelsbemiddeling. Ook in de zakelijke dienstverlening was sprake van een daling en sloeg het vertrouwenscijfer om van positief naar negatief. In de informatie en communicatie verbeterde het vertrouwen en is het cijfer licht positief.

Positief gestemd

Het statistiekbureau meldt verder dat bedrijven wel minder tekorten aan arbeidskrachten ervaren. Ondernemers noemen die tekorten het vaakst als belangrijkste belemmering voor de bedrijfsvoering. Ook onvoldoende vraag is een belangrijke belemmering.

Ondanks de onzekerheid over de internationale handel zijn exporterende bedrijven aan het begin van het tweede kwartaal positief gestemd over hun buitenlandse omzet. De industrie heeft veruit het belangrijkste aandeel in de Nederlandse export.

Schiphol vernieuwt Buitenveldertbaan: grootschalig onderhoud van mei tot en met september

SCHIPHOL – Van 10 mei tot en met 28 september 2025 vernieuwt Schiphol de Buitenveldertbaan, een van de start- en landingsbanen van de luchthaven. In ruim vier maanden wordt er gewerkt aan de grootschalige vernieuwing van vrijwel alle infrastructuur van en rond de baan. Tijdens de werkzaamheden maakt het vliegverkeer gebruik van de andere start- en landingsbanen, waaronder de Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan. Schiphol begrijpt dat dit overlast kan veroorzaken voor een deel van de omwonenden en doet er alles aan om het onderhoud zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren.

Dit is het grootste baanonderhoud dat we ooit aan de Buitenveldertbaan hebben uitgevoerd. We vernieuwen vrijwel alles: van asfalt en verlichting tot hemelwaterafvoer en bekabeling. Ook vervangen we delen die nog dateren uit de jaren ‘60. Dit is een uitdagend en complex project vanwege de vele werkzaamheden aan de baan en alles daar omheen, waaronder de kruising met de Aalsmeerbaan. We werken met honderden mensen per dag en waar het kan in de nacht, zodat de baan zo snel mogelijk weer beschikbaar is. Dat is van belang voor onze buren en het vliegverkeer.

Het onderhoud

Om de Buitenveldertbaan de komende jaren veilig te blijven gebruiken, is grootschalig onderhoud noodzakelijk. Er wordt in totaal 100.000 ton asfalt aangebracht – vergelijkbaar met een oppervlakte van 72 voetbalvelden. 90% van het vrijgekomen asfalt wordt hergebruikt, waarvan 60% weer direct in de landingsbaan wordt toegepast. 1.300 lampen worden vervangen voor duurzamere led-verlichting en er wordt bijna 400 kilometer aan kabels gelegd voor het verlichtingssysteem. Ook wordt ca. 5.000 meter aan goten en ruim 2.500 meter aan hemelwaterafvoersysteem vernieuwd en ruim 14.000 m2 aan nieuwe markeringen aangebracht.

Naast de werkzaamheden aan de Buitenveldertbaan, bundelt Schiphol zoveel mogelijk omliggende werkzaamheden in deze onderhoudsperiode. Dit voorkomt dat de baan meerdere keren per jaar buiten gebruik moet worden gesteld. Zo wordt er ook gewerkt aan de kruising van de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan, de aansluitende taxirijbanen en de omliggende velden (90.000 m2). De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans. Tegelijkertijd voert Luchtverkeersleiding Nederland onderhoud uit aan het Instrument Landing System. Dagelijks werken er gemiddeld 400 mensen op en rond de Buitenveldertbaan.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Welke start- en landingsbanen worden gebruikt door het vliegverkeer, is afhankelijk van de weersomstandigheden. De Buitenveldertbaan wordt normaal gesproken vooral gebruikt bij (sterke) westenwind. Tijdens het onderhoud aan deze baan maken vliegtuigen gebruik van andere start- en landingsbanen. Specifiek ter vervanging van de Buitenveldertbaan zetten we vaker de Kaagbaan in voor vertrekkende vliegtuigen en de Schiphol-Oostbaan voor landend vliegverkeer.

Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens de onderhoudsperiode. Mensen die in de buurt van Schiphol wonen, kunnen hier hinder van ondervinden. Daarom plant Schiphol het baanonderhoud zorgvuldig en doet het er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, neemt de luchtvaartsector een aantal operationele maatregelen.

Nadat de werkzaamheden aan de baan zijn afgerond, is de Buitenveldertbaan vanaf 29 september weer beschikbaar voor het vliegverkeer. In de weken daarna voert LVNL nog noodzakelijke metingen op de grond en in de lucht uit, om het vernieuwde landingssysteem zorgvuldig te testen. Tot 12 november is de baan beschikbaar bij goed zicht voor landend vliegverkeer. Daarna is de baan weer volledig inzetbaar bij alle zichtomstandigheden. Lees hier meer.

×