Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 13:03 uur
Home Blog Pagina 5

Port of Moerdijk binnenkort bereikbaar voor OV-reizigers na ondertekening Mobiliteitspact

MOERDIJK – Vanaf 7 juli 2025 rijdt Bravo-buslijn 177 van Arriva op werkdagen tussen station Lage Zwaluwe en het haven- en industrieterrein Moerdijk. Het is voor het eerst dat het gebied – waar zo’n 20.000 mensen werken – direct wordt ontsloten met openbaar vervoer. De nieuwe lijn is een schoolvoorbeeld van samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en vervoerder. Vandaag zetten de betrokken partijen hun handtekening onder het Mobiliteitspact om deze nieuwe verbinding mogelijk te maken.

De nieuwe dienstverlening wordt uitgevoerd met een elektrische bus, passend bij de duurzaamheidsambities van de regio. Bus 177 gaat op werkdagen tussen 6.00 en 19.00 uur tweemaal per uur rijden tussen station Lage Zwaluwe en het haven- en industriegebied. In de eerste maanden zal nog worden gewerkt aan het verder verbeteren van haltes, last-mile-oplossingen en een optimalisatie van beleving en service. Ook komen er nog extra haltes zodra het eerste bedrijf op het nieuwe Logistiek Park Moerdijk in operatie gaat. Met werkgevers worden bovendien aanvullende acties opgezet, om medewerkers de kans geven de nieuwe bus uit te proberen, bijvoorbeeld via gratis proefritten of introductie-aanbiedingen.

Paul Dirix, CEO van Havenbedrijf Moerdijk: “Met buslijn 177 ontsluiten we eindelijk de economische motor van deze regio met het OV. Het is een prachtig voorbeeld van hoe samenwerking met bedrijven en overheden leidt tot slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen. Ik ben trots op wat we met elkaar hebben bereikt en heb vertrouwen dat we er samen een succes van maken.”

De buslijn komt voort uit een werkgeversgerichte aanpak binnen de concessie West-Brabant. Op basis van data-analyse en onderzoek naar het reisgedrag van werknemers in het haven- en industriegebied bleek dat er veel potentie is voor een hoogwaardige OV-verbinding als alternatief of aanvulling op het autoverkeer.

Stijn Smeulders, gedeputeerde mobiliteit van de provincie Noord-Brabant: “Met Bravo buslijn 177 maken we een strategische verbinding mogelijk die past binnen onze bredere visie op duurzame mobiliteit in de regio. Deze aanpak – samen met bedrijven en gemeenten – levert tastbare resultaten op die bijdragen aan minder files, minder uitstoot én betere bereikbaarheid.”

De provincie heeft binnen de nieuwe OV-concessie voor West-Brabant (die eind 2023 aan Arriva is gegund) ruimte gecreëerd voor maatwerkoplossingen zoals lijn 177. De lijn sluit aan op bestaande buslijnen richting Breda en op het spoorvervoer via station Lage Zwaluwe.

Danny Dingemans, wethouder van de gemeente Moerdijk, onderstreepte het lokale en economische belang: “Deze verbinding maakt het gebied toegankelijker voor huidig en nieuw personeel en vergroot de kansen op de arbeidsmarkt voor onze bedrijven. Daarmee versterken we de positie van Moerdijk als logistiek en industrieel knooppunt, en bouwen we verder aan een aantrekkelijke en toekomstgerichte gemeente.”

Jan Pieter Been, regiodirecteur bij Arriva: “Lijn 177 is meer dan een busverbinding – het is een unieke mobiliteitsoplossing die precies inspeelt op de vraag van de regio. We zijn trots dat we met onze elektrische bus kunnen bijdragen aan een bereikbare en duurzame toekomst voor Port of Moerdijk. Vanaf medio juni is de dienstregeling zichtbaar op alle bekende reisplanners, zoals 9292 en Google Maps.”

De ondertekening van het Mobiliteitspact vond plaats in Restaurant Passant in Moerdijk. De aanwezigen konden naast een kennismaking ook met de toekomstige bus een proefrit over het terrein maken.

Action koopt voordeliger in China door handelsoorlog

ZWAAGDIJK – De Amerikaanse importheffingen hebben Chinese leveranciers ertoe aangezet betere deals aan te bieden aan Europese retailers, merkt de eigenaar van discountketen Action. Volgens topman Simon Borrows van het Britse moederconcern 3i hebben de handelsspanningen Europa tot een nog belangrijkere markt gemaakt voor Chinese fabrikanten.

“Wat we momenteel zien is dat China als leveranciersbasis veel meer gericht is op Europa”, zei Borrows in een gesprek met analisten, wat resulteert in “zeer goede deals” van Chinese leveranciers. “Dat kan wel of niet veranderen door de recente akkoorden, maar ik denk dat er zeker wat littekens zijn ontstaan door wat er de afgelopen weken tussen China en de VS is gebeurd.”

Klanten merken dit nog niet direct. Het grootste deel van dat voordeel wordt volgend jaar zichtbaar, aangezien retailers hun kerstartikelen al hebben besteld, aldus Borrows. Hij voegde eraan toe dat Action van plan is de kortingen door te geven aan de consument.

Problemen handel

Door de problemen in de handel tussen de VS en China vreesde de Europese Unie eerder voor ‘dumping’ van veel Chinese producten tegen een lage prijs. Maar de VS en China spraken onlangs af om tarieven tijdelijk te verlagen. “Een direct gevolg van de deal is dat dumping minder waarschijnlijk wordt”, lieten ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland al weten. Dat betekent waarschijnlijk minder massale concurrentie voor Europese ondernemingen, schatten de lobbyclubs in.

Action heeft veel laaggeprijsde spullen uit onder meer China in de schappen. Afgelopen kwartaal is de keten opnieuw gegroeid, vooral door de opening van 49 nieuwe winkels in het buitenland. Action heeft nu 2967 winkels in dertien Europese landen, waarvan 418 in Nederland.

Onrust bij RET: buschauffeurs woedend over nieuwe roosters, acties dreigen

ROTTERDAM – Bij vervoersbedrijf RET is grote onrust ontstaan onder buschauffeurs, nu de directie per 5 mei nieuwe roosters heeft ingevoerd die volgens vakbond FNV niet voldoen aan de cao-afspraken. Chauffeurs spreken van een verslechtering van hun arbeidsomstandigheden en overwegen acties als de situatie niet snel verandert.

Volgens FNV Streekvervoer zijn de roosters niet alleen slechter voor de werk-privébalans, maar wordt ook gesjoemeld met cao-regels over atv-dagen en nachtdiensten. “De onvrede is groot, en ik begrijp die boosheid heel goed,” zegt FNV-bestuurder Oguz Sükür. “Veel chauffeurs pikken de autoritaire houding van de RET-directie niet langer.”

Cao-conflict tussen stads- en streekvervoer

De situatie wordt verder bemoeilijkt door het bestaan van twee cao’s binnen het bedrijf. Chauffeurs die vóór 2012 in dienst kwamen, vallen onder de cao RET (stadsvervoer), terwijl nieuwere collega’s onder de cao OV vallen. Deze tweedeling ontstond na de overname van het streekvervoer door RET, maar wordt volgens de bond nu selectief toegepast, en steeds in het nadeel van de chauffeurs.

“RET doet aan cao-shoppen,” stelt Sükür. “Men past soepelere roosterregels uit de ene cao toe op de verkeerde groep, maar laat tegelijkertijd de bijbehorende toeslagen achterwege. De chauffeurs zijn daar de dupe van.”

Stress en druk nemen toe

Uit een recente FNV-enquête onder streekvervoerchauffeurs blijkt dat 84% spanningsklachten ervaart door de nieuwe roosters. Daarnaast geeft 78% aan dat de werk-privébalans verder onder druk komt te staan. Chauffeurs weten vaak pas laat wanneer ze de volgende dag moeten werken, wat het plannen van privéleven bemoeilijkt.

Vakbond sluit acties niet uit

FNV eist dat RET de roosters aanpast conform de cao OV. Als het vervoersbedrijf daar geen gehoor aan geeft, sluit de bond acties niet uit. “De RET moet haar personeel serieus nemen. Dit gaat over naleving van afspraken én fatsoenlijk werkgeverschap,” aldus Sükür.

RET heeft vooralsnog niet publiek gereageerd op de uitlatingen van de vakbond.

Duitsland weigert meer mensen aan de grens

BERLIJN – Duitsland heeft fors meer mensen geweigerd aan de grens nadat de controles daar waren opgevoerd. Het ging in de afgelopen zeven dagen om 739 mensen die het land wilden binnenkomen, meldt de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken Alexander Dobrindt. Dat waren er een week eerder nog 511.

Dobrindt bezocht donderdag een controlepost bij de grens tussen de deelstaat Beieren en Oostenrijk. Hij had vorige week kort na zijn aantreden bevel gegeven tot strengere grensmaatregelen, tot chagrijn van sommige buurlanden. Uit een peiling van YouGov kwam deze week naar voren dat er onder de Duitse bevolking wel veel steun is voor nieuw beleid om ook sommige asielzoekers te weigeren aan de grens.

Duitsland kreeg deze maand een nieuwe regering van conservatieven en sociaaldemocraten en die wil een strenger migratiebeleid voeren. Er zijn volgens Duitse media duizenden extra agenten naar de grens gestuurd en de politie meldde dat op meer plekken wordt gecontroleerd.

Cao-overleg Beroepsgoederenvervoer vastgelopen, TLN verlaat onderhandelingstafel

UTRECHT – De cao-onderhandelingen voor het beroepsgoederenvervoer zijn voorlopig stilgelegd. Vakbond FNV meldt dat werkgeversorganisatie TLN tijdens het overleg van 14 mei de onderhandelingstafel heeft verlaten, nadat partijen geen overeenstemming bereikten over de uitbetaling van vakantieloon.

Het geschil draait om de waarde van een vakantiedag. Volgens FNV – en bevestigd door eerdere rechterlijke uitspraken – moet vakantieloon bestaan uit het volledige loon, inclusief toeslagen. TLN stelt pas in 2026 bereid te zijn hieraan iets te veranderen, en dan nog onder voorwaarden. FNV eist echter directe naleving van de wet, inclusief terugwerkende kracht over 2025.

Grote onvrede over werktijden en werkdruk

Naast het vakantieloon kaart FNV meerdere pijnpunten aan in de sector. Uit een eerdere enquête onder chauffeurs blijkt dat velen pas de avond van tevoren hun starttijd te horen krijgen, die bovendien sterk kan variëren. Dit zou leiden tot een verstoorde werk-privébalans, onvoorspelbaarheid en toenemende fysieke en mentale belasting.

Tekort aan chauffeurs groeit

FNV waarschuwt dat het tekort aan chauffeurs verder zal toenemen als er geen verbeteringen komen in arbeidsvoorwaarden. De bond heeft volgens eigen zeggen een uitgebreid moderniseringspakket ingediend, maar stelt dat werkgevers nog niet op de helft van de voorstellen inhoudelijk hebben gereageerd.

Geen akkoord, wel strijdlust

Beide partijen beraden zich momenteel op vervolgstappen. FNV blijft vasthouden aan haar inzet voor een cao met meer zekerheid, zeggenschap en waardering, met als doel de sector toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken.

Rotterdamse buschauffeurs aangehouden bij politiecontrole vanwege rijden onder invloed

Foto: Adobe Stock | Standret

ROTTERDAM – De Rotterdamse politie heeft vijf chauffeurs van verschillende openbaarvervoerbedrijven aangehouden op verdenking van rijden onder invloed. Dat bevestigt een politiewoordvoerder naar aanleiding van berichtgeving door het regionale medium Rijnmond.

Bloedtesten moeten nog definitief uitwijzen of bij de chauffeurs strafbare waarden zijn gemeten. De tests zijn begin deze week uitgevoerd op verschillende locaties en haltes die worden bediend door verschillende vervoersbedrijven.

Het kan nog enkele weken duren tot de resultaten van de bloedtests bekend worden. Van de vijf aangehouden chauffeurs zijn er drie in dienst van stadsvervoerbedrijf RET, bevestigt de vervoerder. Tot de testuitslag bekend wordt, rijden de RET-chauffeurs niet, zegt een woordvoerder.

Agenten hebben ook andere overtredingen geconstateerd. Zo hadden enkele chauffeurs hun papieren niet in orde of hadden ze die niet bij zich. Dat leidde tot ongemak voor reizigers omdat bussen niet konden uitrijden.

Celstraf voor oud-directeur Easy Life om faillissementsfraude

DEN BOSCH – De voor beleggingsfraude veroordeelde oud-directeur van Easy Life moet nu ook de cel in voor faillissementsfraude. John W. ging in 2008 failliet nadat aan het licht was gekomen dat hij deelnemers aan zijn beleggingsfonds voor tientallen miljoenen euro’s had benadeeld. Desondanks hield hij er na zijn persoonlijke bankroet een luxueus leven op na door geld verborgen te houden voor de curator. Daarvoor moet hij nu vier jaar de cel in, besliste de rechtbank in Den Bosch donderdag.

De vijftigjarige W. had het geld dat hij tijdens zijn faillissement verdiende moeten afstaan aan de curator. Maar dat deed hij niet met ruim 1 miljoen euro die hij tussen 2015 en 2019 had verdiend met onder andere de verhuur van exclusieve auto’s en cryptohandel. Ook deed hij drie jaar lang bewust geen aangifte voor de inkomstenbelasting. Het geld dat hij verdiende besteedde W. onder meer aan luxegoederen, zoals dure auto’s, horloges en exclusieve reizen.

Daarnaast kocht W. een medewerker van een elektronicabedrijf om. Daardoor kon hij daar personeel detacheren via een onderneming op naam van zijn ex-vriendin. De medewerker zorgde er vervolgens voor dat het personeel meer uren kon declareren dan waren gewerkt. Ook regelde hij dat contracten werden afgesloten met bepaalde leveranciers, die vervolgens een commissie moesten betalen aan W.

De ex-vriendin van W. en de omgekochte medewerker krijgen voor hun betrokkenheid een maximale taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van acht maanden.

De rechter heeft ook bepaald dat W. vijf jaar lang geen bedrijf mag leiden. Daarnaast moet het vonnis inclusief zijn volledige naam gepubliceerd worden zodra dit onherroepelijk is omdat “zakenpartners van verdachte voor verdachte moeten worden gewaarschuwd”, aldus de rechter.

Easy Life dupeerde jaren geleden in totaal vijfhonderd beleggers die 42 miljoen euro investeerden. W. werd veroordeeld voor verduistering van het geld van de beleggers en deelname aan een criminele organisatie. Daarvoor zat hij al een celstraf van 3,5 jaar uit.

Van Geloven sluit drie snackfabrieken in Nederland en België

TILBURG – Snackproducent Van Geloven heeft aangekondigd dat het in 2026 drie fabrieken wil sluiten, waaronder twee in Nederland en één in België. Het gaat om de vestigingen in Wijk bij Duurstede, Cuijk en het Belgische Mol. De maatregel maakt deel uit van een voorgenomen herstructurering waarmee het bedrijf de productie wil concentreren op drie overblijvende locaties.

De sluiting heeft directe gevolgen voor 142 medewerkers, van wie 67 in Nederland en 75 in België. Van Geloven, onder meer bekend van de merken Mora en Van Dobben, stelt alles in het werk te zullen stellen om getroffen medewerkers met “zorg en respect” te begeleiden. Het formele overleg met de ondernemingsraden is op 15 mei gestart, zo bevestigde het bedrijf.

Volgens commercieel directeur Walter van de Ven is de herstructurering nodig om de langetermijngroei van het bedrijf veilig te stellen in een markt die onder druk staat door inflatie en veranderende consumentenvoorkeuren. “Door de productie te concentreren, kunnen we concurrerend blijven en kansen benutten, zowel binnen als buiten de Benelux.”

Van Geloven is met een jaaromzet van circa 300 miljoen euro en ruim 1.100 medewerkers de grootste snackproducent van Nederland en België. De onderneming is actief in zowel retail als foodservice en levert aan supermarkten, horecagroothandels en fastfoodketens.

Walmart waarschuwt voor prijsstijgingen door invoerheffingen

BENTONVILLE – Het Amerikaanse Walmart, ‘s werelds grootste supermarktketen, waarschuwt dat prijsverhogingen onvermijdelijk worden door hogere invoerheffingen en economische onzekerheid.

“We doen ons uiterste best om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Maar gezien de omvang van de heffingen, zelfs op het verlaagde niveau dat deze week werd aangekondigd, kunnen we niet alle druk opvangen”, zei Doug McMillon, topman van Walmart donderdag in een toelichting op de kwartaalresultaten.

Hij noemde de marges in de detailhandel flinterdun. Het wisselvallige handelsbeleid van president Donald Trump liet Walmart volgens de bestuursvoorzitter niet onberoerd. Het aantal verkopen groeide hierdoor minder sterk dan een jaar eerder, waarbij de verkoop grillig verliep.

Walmart rapporteerde een stijging van de winkelverkopen in het eerste kwartaal van 4,5 procent. Het bedrijf handhaaft zijn verwachtingen voor het volledige boekjaar.

Elektrische containershuttle rijdt voor het eerst autonoom op een operationele terminal in haven van Antwerpen-Brugge

ANTWERPEN – In de haven van Antwerpen-Brugge is woensdag een België primeur gepresenteerd: een volledig geautomatiseerde en elektrische containershuttle die zelfstandig lege containers verplaatst op een haventerminal. De demonstratie maakt deel uit van het Europese verduurzamingsproject PIONEERS en vond plaats op de terminal van Medrepair, onderdeel van MSC-dochter Medlog SA.

De autonome shuttle werd ontwikkeld in samenwerking met Akkodis, VDL en Medrepair, en is bedoeld om interne containerverplaatsingen tussen onder andere magazijnen, opslagzones en poorten te automatiseren. Dit moet niet alleen de operationele efficiëntie verbeteren, maar ook bijdragen aan het vergroenen van havenlogistiek.

Oplossing voor personeelsschaarste en verduurzaming

Het verplaatsen van lege containers is een essentieel maar arbeidsintensief onderdeel van de dagelijkse terminaloperaties. Door dit proces te automatiseren, kunnen schaarse vrachtwagenchauffeurs worden ingezet voor complexere taken. Bovendien zijn voor deze shuttle geen dieselvoertuigen meer nodig; het voertuig is elektrisch aangedreven en uitgerust met sensoren en navigatiesoftware om veilig autonoom te kunnen rijden.

Havenschepen Johan Klaps (Port of Antwerp-Bruges): “Onze haven fungeert als testbed voor innovaties die bijdragen aan de ambitie om klimaatneutraal te worden. Deze shuttle toont hoe technologie en duurzaamheid kunnen samengaan.”

Europese inzet op emissiereductie

De live demonstratie maakt deel uit van het PIONEERS-project, een Europees initiatief dat zich richt op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen om broeikasgasemissies in havens terug te dringen. De test in Antwerpen is de tweede succesvolle proef met dit systeem, na een eerdere technische validatie in Nederland. Deze keer werd de shuttle getest in een actieve terminalomgeving, waarmee waardevolle inzichten werden verzameld voor verdere opschaling en commerciële toepassing.

Daniel Tocantins, directeur Europa Medrepair: “Automatisering met zero-emissie voertuigen verhoogt de snelheid, betrouwbaarheid en kostenefficiëntie van onze processen. Dat levert zowel ecologische als economische winst op.”

Met deze stap zet de haven van Antwerpen-Brugge opnieuw een belangrijke stap richting slimme en duurzame logistiek.

Fietser ernstig gewond na aanrijding met vrachtwagen in Nijverdal

Foto: News in Beeld

NIJVERDAL – Een fietser is donderdagmiddag rond 12:15 uur op de rotonde van de Baron van Sternbachlaan met de Helmkruidlaan in Nijverdal aangereden door een vrachtwagen.

De fietser raakte hierbij ernstig gewond en moest gereanimeerd worden.

Verschillende hulpdiensten zoals een ambulance, de brandweer en een traumahelikopter zijn opgeroepen. De traumaheli was uiteindelijk niet nodig.

Het slachtoffer is met spoed met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

De rotonde is volledig geblokkeerd.

Het is op dit moment niet bekend hoe de aanrijding heeft kunnen gebeuren.

De rotonde is momenteel onderwerp van gesprek in de Hellendoornse politiek. Al jaren steggelt men over een fietstunnel. Op dit moment wordt er gekeken naar het maximale budget wat beschikbaar kan worden gesteld voor de fietstunnel.

Rusland en Oekraïne beledigen elkaar voor vredesoverleg

MOSKOU – Rusland en Oekraïne hebben elkaar beledigd voor een vredesoverleg in het Turkse Istanbul. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky omschreef de Russische delegatie als een “nepdelegatie”. Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken noemde hem vervolgens onder meer een “clown” en een “loser”.

De Russische buitenlandminister Sergej Lavrov hekelde bovendien het voorstel van Zelensky voor een persoonlijke ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin in Istanbul. Hij noemde Zelensky om die “eis” een “zielig persoon”.

Zelensky zegt een topdelegatie te hebben gestuurd om over vrede te praten. Rusland zou eerst over andere aspecten van de oorlog willen praten. De landen zijn hierdoor in een patstelling geraakt, aldus een Turkse bron. Volgens het Kremlin is de Russische delegatie klaar voor overleg, maar is het niet bekend of Oekraïne komt opdagen. Zelensky liet in de ochtend weten dat hij na een gesprek met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan de volgende stappen bepaalt.

Initiatief Poetin

Oekraïne en Rusland staan op het punt voor het eerst in ruim drie jaar vredesonderhandelingen te houden. Dat gebeurt op initiatief van Poetin. Hij reageerde daarmee op een voorstel van Oekraïne en bondgenoten om een staakt-het-vuren van dertig dagen in te voeren. Zelensky stelde Poetin vervolgens voor elkaar in Istanbul te treffen, maar die ging niet akkoord. Het Kremlin meldt dat Poetin woensdagavond topfunctionarissen sprak en de delegatie instructies gaf.

De Amerikaanse president Donald Trump, die in het Midden-Oosten is, heeft gezegd mogelijk naar Turkije te gaan als er aanleiding voor is. Volgens het Kremlin heeft Poetin ondanks die aankondiging geen plannen om naar Istanbul te gaan. Het Witte Huis liet daarop weten dat Trump niet naar Turkije gaat.

Nederland krijgt ‘brede steun’ voor uitnodigen Zelensky op NAVO-top Den Haag

ANTALYA – Veel NAVO-landen steunen het Nederlandse pleidooi om de Oekraïense president uit te nodigen voor de NAVO-top in Den Haag, zegt buitenlandminister Caspar Veldkamp. President Volodymyr Zelensky’s komst is onzeker door bezwaren van de Verenigde Staten daartegen.

Veldkamp heeft woensdag tijdens overleg met zijn collega’s van de andere NAVO-landen in Turkije bepleit om Zelensky op de top volgende maand te verwelkomen. Dat “kon op brede steun rekenen”, zei de minister na afloop. Over de reactie van de VS, en van lidstaten als Hongarije die Zelensky evenmin graag zouden zien komen, zwijgt hij.

“Uiteindelijk is het aan de secretaris-generaal van de NAVO om hierover te beslissen”, benadrukt Veldkamp. NAVO-chef Rutte doet dat niet op eigen houtje, maar zal de opvatting van de NAVO-landen en zeker van de Amerikanen zwaar laten wegen.

Zuid-Holland laat toch tussentijdse herziening toe bij vervoer gevaarlijke stoffen

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland maakt alsnog tussentijdse herzieningen mogelijk in het beleid rond het vervoer van gevaarlijke stoffen over provinciale wegen. Aanvankelijk leek dit alleen eens per vijf jaar mogelijk, maar na overleg buiten de Statenvergadering kwam de Provincie hierop terug.

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 14 mei werd besloten om het netwerk van wegen waarover gevaarlijke stoffen zoals giftige of explosieve stoffen mogen worden vervoerd, vast te stellen en in principe slechts eens per vijf jaar te herzien. Dat besluit leidde tot bezorgdheid, vooral bij Statenlid Thom van Vugt (JA21), die stelde dat dit grote risico’s met zich meebrengt.

Van Vugt wees erop dat bij de aanleg van een nieuwe weg langs een school, woonwijk of ziekenhuis, er in het oorspronkelijke voorstel geen mogelijkheid zou zijn om het beleid tussentijds aan te passen. Dit zou betekenen dat gevaarlijke stoffen mogelijk nog jaren langs kwetsbare locaties vervoerd mogen worden.

Hoewel zijn bezwaren tijdens de vergadering aanvankelijk werden weggewuifd door de betrokken gedeputeerde Zevenbergen, kwam het college na afloop op dat standpunt terug. In een gesprek na de vergadering erkende de gedeputeerde dat Van Vugt terecht had gewezen op een onbedoelde beperking in de uitvoerbaarheid van het beleid.

Nieuwe aanpak: heroverweging bij wijzigingen in wegenstructuur

Dankzij deze aanpassing zal de provincie bij elke wijziging in het wegenbestand — bijvoorbeeld bij de aanleg van nieuwe wegen — expliciet bekijken of vervoer van gevaarlijke stoffen daar nog wenselijk is. Zo wordt voortaan per situatie beoordeeld of veiligheidsrisico’s aanvaardbaar zijn, in plaats van te wachten op de vijfjaarlijkse evaluatie.

Het besluit betekent een versoepeling van de aanvankelijk starre herzieningscyclus en moet bijdragen aan een veiliger vervoersbeleid rond gevaarlijke stoffen in Zuid-Holland.

DHL eCommerce UK fuseert met Evri: jaarlijks 1 miljard pakketten en 1 miljard brieven

vlnr: Pablo Ciano, CEO van DHL eCommerce en Martijn de Lange, CEO van Evri

LONDEN – DHL eCommerce UK en pakketdienst Evri gaan fuseren en vormen samen het grootste particuliere bezorgnetwerk van het Verenigd Koninkrijk. Het nieuwe Evri-concern zal jaarlijks meer dan 1 miljard pakketten en 1 miljard zakelijke brieven bezorgen. DHL Group verwerft een belangrijke minderheidsaandeel in het gefuseerde bedrijf.

De fusie brengt twee complementaire logistieke netwerken samen. De kostenefficiënte pakketdiensten van Evri worden uitgebreid met het premium bezorgnetwerk van DHL eCommerce UK. Deze combinatie moet leiden tot meer keuze, lagere kosten en betere service voor zowel consumenten als bedrijven.

Nieuw merk en internationale ambities

De naam Evri blijft behouden, terwijl het premium netwerk van DHL in het VK wordt voortgezet onder de naam Evri Premium – a network of DHL eCommerce. Deze aparte infrastructuur richt zich op tijdgevoelige en hoogwaardige zendingen voor zowel B2B als B2C-klanten.

Met de fusie breidt Evri ook zijn internationale capaciteiten fors uit. Dankzij de integratie met DHL’s wereldwijde netwerk, inclusief 150.000 pakketpunten wereldwijd, kunnen zendingen sneller worden verwerkt naar onder meer Europa, de VS en India.

Opvallend is dat Evri voor het eerst ook de zakelijke briefpostmarkt in het VK betreedt. DHL’s bestaande postdienst UK Mail blijft bestaan en wordt geïntegreerd in het nieuwe concern. Dit biedt webshops meer opties voor het versturen van lichte zendingen.

Grootste netwerk voor pakketpunten in het VK

Een ander voordeel voor klanten is het gecombineerde netwerk van pakketpunten en lockers, dat met 15.000 locaties het grootste van het VK wordt. De nieuwe groep zal in totaal meer dan 30.000 bezorgers en chauffeurs, 12.000 medewerkers en een vloot van 8.000 voertuigen inzetten.

vlnr: Pablo Ciano, CEO van DHL eCommerce, Martijn de Lange, CEO van Evri, Stu Hill, CEO DHL eCommerce UK

Martijn de Lange, CEO van Evri: “Samen met DHL creëren we dé toonaangevende pakketbezorgdienst in het VK. We combineren schaal en innovatie met premium dienstverlening. Deze stap opent ook de deur naar verdere groei in Europa en daarbuiten.”

Pablo Ciano, CEO van DHL eCommerce: “Door onze krachten te bundelen kunnen we klanten nog betere, snellere en duurzamere oplossingen bieden, zowel nationaal als internationaal.”

Na afronding van de transactie wordt Martijn de Lange CEO van de gecombineerde onderneming. Stu Hill, momenteel CEO van DHL eCommerce UK, wordt Managing Director van de Evri Premium-tak. De fusie is nog afhankelijk van goedkeuring door de toezichthouders.

Andere onderdelen van DHL in het VK, zoals DHL Express, DHL Supply Chain en DHL Global Forwarding, blijven onafhankelijk opereren.

×