Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 01:15 uur
Home Blog Pagina 5

Economen vinden deal VS en China goed nieuws voor EU en Nederland

DEN HAAG – De tijdelijke verlaging van de importtarieven tussen de Verenigde Staten en China is goed nieuws voor de wereldeconomie en daarmee ook voor de Europese Unie en Nederland. Dat zeggen economen Bert Colijn en Arjen van Dijkhuizen in reactie op de maandag aangekondigde verlagingen, van 30 procent van de VS voor China en 10 procent van China voor de VS voor zeker negentig dagen. “Dit is een enorme de-escalatie van de handelsoorlog”, zegt Van Dijkhuizen van ABN AMRO.

Voor de EU en Nederland is dit volgens de China-expert belangrijk, omdat de wereldwijde handel van cruciale impact is op deze economieën en hierdoor minder wordt belemmerd. Daarnaast kan de EU na dit nieuws ook steeds meer hopen op een handelsovereenkomst met de VS om het aangekondigde tarief van 20 procent omlaag te krijgen naar bijvoorbeeld 10 procent.

“Het lijkt een bevestiging dat de VS toewerken naar een vast tarief van 10 procent. Daar kwam het Verenigd Koninkrijk vorige week ook op uit, en voor China geldt nu eigenlijk ook 10 procent plus 20 procent vanwege de (pijnstiller) fentanyl. Dat is wel een kleine rode draad die ik zie”, zegt Van Dijkhuizen.

Ontwikkelingen

Ook ING-econoom Colijn noemt de ontwikkelingen positief. “De de-escalatie is veel groter dan verwacht. De soep wordt toch niet zo heet gegeten als we dachten. De onzekerheid blijft nog even, maar de zorgen om een handelsoorlog zijn minder geworden.”

Op korte termijn kan het leven voor de Nederlandse consument door het nieuwe optimisme wel iets duurder worden, door de stijging van de olieprijs en de duurdere dollar. Colijn: “Maar dan moet je echt door je oogharen kijken. De effecten zijn mild en over het algemeen zijn de ontwikkelingen positief, omdat het goed is voor de economie.”

Sterke indruk

Beide economen zeggen dat China een sterke indruk maakte door de VS terug te krijgen naar ongeveer het niveau van voor 2 april, toen de Amerikaanse president Donald Trump met zijn tarievenaankondiging kwam. “En dat de VS nu nog steeds 30 procent heffen, betekent vooral dat producten voor Amerikanen duurder worden.”

Door de problemen in de handel tussen de VS en China vreesde de EU voor de komst van veel Chinese producten tegen een lage prijs. “Een direct gevolg van de deal is dat dumping minder waarschijnlijk wordt”, laten ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland weten. Dat betekent waarschijnlijk minder massale concurrentie voor Europese ondernemingen.

CNV dreigt met staking bij Tata Steel vanwege reorganisatie

VELSEN – CNV geeft Tata Steel tot 13 juni de kans om zijn onlangs aangekondigde reorganisatie te wijzigen. Als het bedrijf achter het hoogovencomplex bij IJmuiden dit niet doet, gaan vakbondsleden actievoeren, waarschijnlijk met een staking.

Vorige maand kondigde Tata Steel een grote reorganisatie aan, waarbij 1600 voltijdsbanen verdwijnen. CNV en FNV lieten toen al weten niet blij te zijn met het plan, dat ongeveer een op de vijf werknemers raakt. CNV hield maandag met andere bonden een ledenvergadering over vervolgstappen.

De directie stuurt de ondernemingsraad van Tata Steel op 13 juni een adviesaanvraag over de reorganisatie, aldus de bond. Daarin moeten de eisen van werknemers zijn verwerkt. “De medewerkers zijn echt heel boos. Ze weigeren zich weg te laten sturen zonder dat er een gedegen plan aan ten grondslag ligt”, zegt CNV-bestuurder Marten Jukema.

Medewerkers eisen onder meer dat Tata Steel afziet van het schrappen van de 1600 voltijdsbanen, aldus de bond. Ook willen ze de garantie dat het bedrijf na de reorganisatie blijft investeren in vergroening.

CNV zegt vorige maand een brief met de eisen te hebben overhandigd aan topman Hans van den Berg, maar daar heeft het staalbedrijf volgens de vakbond niets mee gedaan. Als volgende maand blijkt dat de directie de eisen weer naast zich neerlegt, stuurt de vakbond volgens Jukema Tata Steel een ultimatum. “Laat de directie dat verlopen, gaan we over op acties.”

Eerder meldde het staalbedrijf de banen te schrappen om rendabel te kunnen blijven. Een woordvoerster van Tata Steel zegt maandag dat het bedrijf “graag” in gesprek blijft met de vakbonden over het plan. “Dit gaat over de toekomst van ons bedrijf. Het doel is om opnieuw een concurrerend en toonaangevend Europees staalbedrijf te worden en om onze duurzaamheidsdoelstellingen te financieren en te realiseren.”

Nieuwssite: sommige Tesla-werknemers willen vertrek Elon Musk

AUSTIN – Enkele Tesla-medewerkers hebben officieel gevraagd of Elon Musk wil aftreden, waarbij ze bevestigden dat de autofabrikant kampt met een enorm vraagprobleem dat ze toeschrijven aan hun topman. Een medewerker zou om zijn verzet tegen Musk tevens zijn ontslagen. Dat meldde de Amerikaanse nieuwssite Electrek, waarover ook BNR berichtte.

Electrek is doorgaans goed ingevoerd over de producent van elektrische auto’s. Volgens de site is onder Tesla-personeel sprake van een groeiende teneur die erkent dat Musk momenteel Tesla’s missie om de overgang naar elektrisch vervoer te versnellen schaadt. Ze verwijten de topman dat hij Tesla-klanten wegjaagt door de producten van de fabrikant te politiseren.

In een open brief schreef een groep medewerkers volgens Electrek: “We staan nu op een kruispunt: doorgaan met Elon als CEO en verdere neergang riskeren terwijl klanten het merk de rug toekeren, of zonder hem verdergaan en onze producten en missie op eigen kracht laten slagen of falen.”

Verkoop teruggelopen

De verkopen van Tesla zijn de laatste tijd fors teruggelopen, ook in Nederland. Musk kreeg veel kritiek op zijn rol als adviseur van president Donald Trump voor de bezuinigingen bij de Amerikaanse overheid. Verder was er in Duitsland woede over Musks steun aan de extreemrechtse partij AfD bij de verkiezingen in februari.

Er is al opgeroepen tot een boycot van Tesla en sommige Tesla-bezitters zeggen zich te schamen voor hun auto door het gedrag van Musk. Recent zei Musk wel dat hij zich “opnieuw focust” op zijn werk bij Tesla. Maar dat vinden de boze medewerkers geen excuus. “Het impliceert dat de moeilijkheden van de afgelopen zes maanden voortkomen uit een gebrek aan zijn aandacht”, schreven ze.

Maersk: tariefverlagingen VS-China ‘stap in goede richting’

KOPENHAGEN – De sterke verlaging van de wederzijdse importheffingen door de Verenigde Staten en China voor een periode van negentig dagen is een “stap in de goede richting” bij het verminderen van de handelsspanningen tussen de twee economische grootmachten. Dat zegt de grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk in een reactie op de overeenkomst die werd gesloten in het Zwitserse Genève.

“We hopen dat hiermee de fundering gelegd kan worden voor de partijen om ook tot een permanente deal te komen die de voorspelbaarheid op de lange termijn kan creëren die onze klanten nodig hebben”, aldus Maersk.

Het containerbedrijf is erg gevoelig voor verstoringen in de wereldhandel door importheffingen. Maersk stelde onlangs nog zijn verwachting voor de wereldwijde transportmarkt voor dit jaar neerwaarts bij omdat door de Amerikaans-Chinese handelsoorlog de goederenstromen tussen beide landen hard zijn gedaald.

Op de beurs in Kopenhagen ging het aandeel Maersk hard omhoog. Ook andere rederijen zoals Hapag-Lloyd werden fors hoger gezet.

Casper Roerade, beleidsadviseur van de Nederlandse belangenorganisatie voor handel en logistiek evofenedex, zegt dat de de-escalatie van het Chinees-Amerikaanse handelsconflict groter is dan verwacht en dat goederenstromen tussen China en de VS weer redelijk kunnen herstellen. Zo kunnen bedrijven voorraden weer gaan aanvullen.

Het is volgens hem echter wel de vraag of er op korte termijn voldoende containercapaciteit is op transportroutes tussen de VS en China omdat veel schepen nu elders worden ingezet. Die schepen kunnen niet van de ene op de andere dag omgeleid worden, aldus Roerade.

Israël vraagt ICC om intrekking arrestatiebevel tegen Netanyahu

DEN HAAG – Israël heeft rechters van het Internationaal Strafhof (ICC) gevraagd om de arrestatiebevelen tegen premier Benjamin Netanyahu en oud-minister van Defensie Yoav Gallant in te trekken. Die bevelen werden in november uitgevaardigd in een onderzoek naar de oorlog in de Gazastrook.

Netanyahu en Gallant worden verdacht van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. Israël ontkent de beschuldigingen. Het verzoek voor de intrekking van de arrestatiebevelen staat in documenten die het ICC online heeft geplaatst. De datum op die documenten is 9 mei.

Israël is geen partij bij het hof in Den Haag. 125 landen erkennen het Statuut van Rome, dat de basis voor het ICC vormt, wel. Die moeten in theorie meewerken aan arrestatiebevelen. Netanyahu bracht vorige maand een bezoek aan ICC-staat Hongarije, maar dat land weigerde het arrestatiebevel uit te voeren.

Lange file door ongeval met meerdere legervoertuigen op N31

Foto: Jaring Rispens

LEEUWARDEN – Op de N31 bij Leeuwarden is maandagmiddag een ongeval gebeurd met meerdere legervoertuigen.

Minstens vijf voertuigen zijn bij het ongeval betrokken, waaronder ook een personenauto en een camper.

Voor zover bekend bleef het bij materiële schade en raakte er niemand gewond.

De legervoertuigen waren in colonne onderweg voor een oefening (Falcon Spring) in Friesland.

Door het ongeval ontstond een lange file.

Een deel van de vrachtwagens kan onder begeleiding naar hun bestemming worden gebracht en een aantal zullen moeten worden afgesleept.

Ambtenaar Amsterdam opgepakt, zocht adressen op voor criminelen

AMSTERDAM – Een ambtenaar van de gemeente Amsterdam is maandag opgepakt op verdenking van corruptie en medeplichtigheid aan het veroorzaken van explosies en andere geweldsincidenten. Dat meldt het OM. De 46-jarige man wordt ervan verdacht dat hij gedurende “een langere periode” op verzoek van “criminele contacten” adressen heeft opgezocht in systemen van de gemeente. Op die adressen waren vervolgens explosies of gebeurden andere geweldsincidenten.

De ambtenaar had vanuit zijn functie als administratief medewerker toegang tot onder meer de basisregistratie personen, waarin adres- en persoonsgegevens van Nederlanders staan. Het vermoeden bestaat dat de man tegen betaling specifieke adressen in heel Nederland heeft opgezocht en doorgegeven aan criminelen.

Volgens het Openbaar Ministerie moet de man hebben geweten dat de informatie die hij doorgaf werd gebruikt voor het plegen van ernstige misdrijven. Een woordvoerder van het OM wil daar nu geen verdere toelichting op geven. Volgens haar gaat het om “serieuze zaken”.

De man is aangehouden door de Rijksrecherche en zit in beperkingen. Dat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat. Hij wordt donderdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Meer straf en vreemdelingenzaken minder familiezaken rechtbank Noord-Nederland

GRONINGEN – In 2024 behandelde de rechtbank Noord-Nederland meer dan 132.000 zaken. Een lichte daling ten opzichte van het jaar daarvoor. De daling is grotendeels te verklaren door een afname in familiezaken. Enkele andere rechtsgebieden laten een stijging zien. Zo nam het aantal strafzaken en vreemdelingenzaken in 2024 toe. Dit blijkt uit het jaarverslag 2024 van de rechtbank.

Inzet op rechtvaardige, tijdige en toegankelijke rechtspraak

De rechtbank heeft zich ook dit jaar weer ingezet voor een rechtvaardige, tijdige, transparante en toegankelijke rechtspraak in Noord-Nederland. Vaak werden rechtszaken afgehandeld binnen de daarvoor geldende wettelijke doorlooptijden. Dat lukte mede door het rechterstekort niet altijd.

Aansluiting op maatschappelijke ontwikkelingen

De rechtbank ziet zichzelf steeds beter in staat om aan te sluiten op de maatschappelijke ontwikkelingen. Zo heeft zij in 2024 een onderzoek laten uitvoeren naar de procedure rond mijnbouw-schadezaken. Daarnaast startten zij met de inzet schuldenfunctionarissen en steeg het aantal verwijzingen naar mediation.

Transparantie en bouwen aan vertrouwen

Het afgelopen jaar verwelkomde de rechtbank bijna 99.000 bezoekers in haar gebouwen. Dat waren onder meer rechtzoekenden, professionele partijen en bezoekers, maar ook schoolklassen en andere groepen. Hiermee laat de rechtbank zien hoe zij rechtspreekt en wil zij bijdragen aan het vertrouwen in de rechtspraak.

Verdergaande digitalisering

In 2024 werd gewerkt aan toegankelijke rechtspraak door verder te digitaliseren. Digitalisering is een van de manieren om de toegang tot de rechter laagdrempelig en eenvoudig te maken. In steeds meer procedures wordt inmiddels digitaal geprocedeerd. In 2025 wordt onze digitale toegankelijkheid verder vergroot.

OM ziet stijging in strafzaken en scherpere focus op georganiseerde criminaliteit en cybercrime

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) handelde in 2024 ruim 214.500 strafzaken af, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2023. Daarmee is de instroom van zaken (206.100) voor het eerst sinds lange tijd kleiner dan het aantal afgehandelde dossiers. Dat blijkt uit het Jaarbericht 2024 dat het OM vandaag heeft gepubliceerd. De daling van de werkvoorraad moet volgens het OM ruimte scheppen om zaken sneller te behandelen, met name op het gebied van veelvoorkomende en digitale criminaliteit.

Vooral de aanpak van georganiseerde misdaad, waaronder drugshandel, blijft een speerpunt. In 2024 werden 2.410 onderzoeken uitgevoerd naar criminele samenwerkingsverbanden. Dat leidde tot 2.050 strafzaken, waarvan er meer dan 1.400 tot een vonnis leidden. 561 verdachten werden veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de productie of handel in drugs – een groot deel van deze zaken speelt zich af binnen de logistieke keten, waaronder havens, transportbedrijven en distributienetwerken.

“Vaak gaat het om complexe, langdurige en internationale onderzoeken, met grote impact op de samenleving en de logistieke sector,” aldus het OM. De bekende Marengo-zaak tegen Ridouan T. is volgens het jaarbericht exemplarisch voor dit type georganiseerde dreiging.

Cybercrime daalt, digitale fraude neemt toe

Opmerkelijk is de daling van 42 procent in het aantal geregistreerde cybercrimezaken, zoals hacks en ransomware. Tegelijkertijd nam het aantal meldingen van gedigitaliseerde criminaliteit – zoals oplichting via chatapps, nepshops en marktplaatsfraude – toe met 22 procent. Voor een deel komt dit door verbeterde registratie bij de politie.

Voor logistieke ondernemers blijft digitale weerbaarheid cruciaal, benadrukt het OM, omdat criminelen steeds vaker opereren via online kanalen of digitale infrastructuur misbruiken voor hun activiteiten.

Jeugdcriminaliteit en verharding

Het aantal minderjarige verdachten steeg in 2024 van 13.300 naar 14.100, met een opvallende toename van jongeren die verdacht worden van ernstige misdrijven zoals wapenbezit, brandstichting, straatroof of (poging tot) moord. Volgens het OM is er echter geen structurele verharding zichtbaar, al zijn er lokaal zorgwekkende signalen.

Nieuwe wet en focus op zedenzaken en femicide

Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wet seksuele misdrijven op 1 juli 2024 zijn meer gedragingen strafbaar gesteld. Het aantal meldingen en aangiften van zedenmisdrijven steeg met 7 procent. De voorraad zedenzaken daalde wel met een derde.

Daarnaast registreerde het OM voor het eerst femicide afzonderlijk: in 2024 kwamen 24 moord- en doodslagzaken binnen waarbij een vrouw het slachtoffer was, en nog eens 49 pogingen daartoe. Veel van deze zaken houden verband met huiselijk geweld.

NS besteedt beloning goede prestaties aan sociale veiligheid

AMSTERDAM – De beloning voor goede prestaties van een half miljoen euro die NS van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangt, zal het besteden aan het verbeteren van de sociale veiligheid in treinen en op stations. NS ontvangt het bedrag vanwege de behaalde prestaties in 2024.

NS heeft vorig jaar de bodemwaarden op alle zogenoemde kpi’s gehaald, behalve de afspraken op de Hogesnelheidslijn (HSL) en de afspraken voor de overstap op andere vervoerders. Daar waren gegronde redenen voor, zoals tijdelijke snelheidsbeperkingen en de gebrekkige infrastructuur van de HSL. Het ministerie heeft daarom besloten geen boetes op te leggen. Voor de gehaalde doelstellingen ontvangt NS volgens afspraak een half miljoen euro.

“Deze beloning is een opsteker voor alle NS’ers die vorig jaar alles op alles hebben gezet om onze prestaties ondanks alle werkzaamheden en beperkingen op peil te houden. Ik zou het passend vinden als het bedrag hun veiligheid en die van de reizigers ten goede komt”, aldus Wouter Koolmees, president-directeur NS.

Sociale veiligheid maatschappelijk probleem

NS wil ondanks de verharding in de maatschappij een veilige reis- en werkomgeving bieden, waar reizigers zich prettig voelen en medewerkers goed hun werk kunnen doen. In 2024 besteedde NS hier zo’n 100 miljoen euro aan.

Japanse media: automaker Nissan schrapt nog eens duizenden banen

TOKIO – De Japanse autofabrikant Nissan gaat wereldwijd nog eens 11.000 banen schrappen, bovenop een forse banenreductie die eerder al was aangekondigd. Dat meldt de Japanse publieke omroep NHK maandag. De reorganisatie is onderdeel van een plan om het kwakkelende concern te herstructureren.

In november kondigde Nissan al aan dat 9000 banen verloren gingen. Daarmee komt de totale banenreductie neer op ongeveer 20.000, oftewel 15 procent van het wereldwijde personeelsbestand.

Het autoconcern wil geld besparen na een periode van dalende winst door stijgende kosten. Zwakke verkoopcijfers in de Verenigde Staten en China leidden vorig jaar al tot een forse daling van de nettoverkopen en sinds november is de situatie voor Nissan verder verslechterd. Het bedrijf heeft een verouderd aanbod en ondervindt meer concurrentie.

In april waarschuwde het concern dat het nettoverlies in het boekjaar dat in maart eindigde kan oplopen tot 750 miljard yen, omgerekend ruim 4,5 miljard euro.

Nissan heeft een depot in Amsterdam dat reserveonderdelen levert aan dealers en distributeurs in heel Europa. Het is niet direct duidelijk wat per land de impact is van de banenreductie.

Autofabrikanten wereldwijd hebben het zwaar. Zo heeft branchegenoot Mazda zijn jaarlijkse winstverwachting ingehouden, omdat voorspellingen lastig zijn geworden door de handelsoorlog van de Amerikaanse president Donald Trump. Het Japanse concern verklaarde maandag dat het de voorspelling voor het boekjaar dat volgend jaar maart eindigt nog niet kon vaststellen.

China: tariefverlagingen in belang van hele wereld

BEIJING – De sterke wederzijdse tariefverlagingen die de Verenigde Staten en China hebben afgesproken voor een periode van negentig dagen zijn niet alleen in het belang van de twee landen zelf, maar ook voor de hele wereld. Dat zei het Chinese ministerie van Handel in een reactie.

Beijing spreekt van “aanzienlijke vooruitgang” in de handelsrelatie met de VS door de afspraken die afgelopen weekend in het Zwitserse Genève werden gemaakt. De Amerikaanse importheffingen van 145 procent op de meeste Chinese importgoederen worden verlaagd naar 30 procent. De Chinese heffingen van 125 procent op Amerikaanse goederen worden teruggebracht tot 10 procent.

Het ministerie zei verder te hopen dat Washington blijft samenwerken met China bij het “corrigeren van onjuiste praktijken van eenzijdige tariefverhogingen”.

Overleg ‘productief en robuust’

De Chinese delegatie werd geleid door vicepremier He Lifeng. De Chinese internationale handelsvertegenwoordiger Li Chenggang noemde het overleg “productief” en “robuust”.

Een marktstrateeg van de Amerikaanse bank JPMorgan Chase zei dat de omvang van de tariefverlagingen groter is dan verwacht. “Dat geeft aan dat beide partijen de economische realiteit erkennen dat tarieven de wereldwijde groei raken en dat onderhandelingen een betere optie zijn om verder te gaan.”

Beurseffect

Een andere beurskenner verklaarde dat de gezamenlijke tariefverlaging het investeringslandschap op de beurzen verandert. De aandelenmarkten kunnen nu stijgen op meer dan alleen hoop op afzwakkende handelsspanningen, aldus die analist.

Een econoom van ING zegt dat de overeenkomst voor beide partijen voordelig is, maar dat China als grootste winnaar kan worden gezien. Beijing had namelijk geëist dat tarieven verlaagd zouden worden voordat onderhandelingen konden beginnen en dat lijkt nu het geval te zijn, aldus de ING-kenner.

Controle op Duitse A45 loopt flink in de papieren: meer dan 31.000 euro boete

WENDEN – Een routinematige controle van de Duitse politie op de A45 bij het plaatsje Wenden is vrijdagavond 9 mei flink uit de hand gelopen voor een transportbedrijf. Bij twee chauffeurs werden meerdere overtredingen van de rij- en rusttijden vastgesteld. In totaal legde de politie voor meer dan 31.000 euro aan boetes op. Beide vrachtwagens mochten niet meer verder rijden.

De eerste vrachtwagen werd rond 17.39 uur door agenten aan de kant gezet. Tijdens de controle zagen zij direct dat de chauffeurskaart los op het dashboard lag, in plaats van in de tachograaf. Bij het uitlezen van de gegevens kwamen meerdere ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden aan het licht. De chauffeur moest 7.000 euro betalen; het transportbedrijf kreeg een boete van 23.000 euro. De vrachtwagen werd stilgezet.

Een tweede chauffeur arriveerde later om de oplegger op te halen, maar ook deze bestuurder werd gecontroleerd. Wederom bleek dat er sprake was van overtredingen van de rij- en rusttijdregels. Een deel van deze overtredingen was eerder al door een andere politie-eenheid beboet, waardoor de man zelf dit keer slechts 150 euro hoefde te betalen. Het transportbedrijf werd voor deze tweede zaak 1.500 euro in rekening gebracht. Ook deze vrachtwagen mocht niet verder rijden.

De totale kosten voor het bedrijf bedroegen maar liefst 31.650 euro.

Opnieuw verdachte aangehouden in onderzoek naar dood Xavier Durlinger

SITTARD – Maandagochtend is een 25-jarige man uit Sittard aangehouden in het onderzoek naar de dood van Xavier Durlinger. Deze persoon werd al eerder aangehouden in het onderzoek en wordt verdacht van moord c.q. (gekwalificeerde) doodslag, meldt de politie.

Inmiddels is het drie jaar geleden dat de destijds 19-jarige Xavier op 12 mei 2022 door zijn moeder als vermist werd opgegeven. Zijn levenloze lichaam werd 19 mei op de Kollenberg in Sittard aangetroffen.

Sindsdien wordt door het onderzoeksteam, onder leiding van het Openbaar Ministerie Limburg, al drie jaar lang onafgebroken onderzoek gedaan naar de omstandigheden van zijn overlijden. Tientallen getuigen zijn gehoord, honderden uren aan beeldmateriaal werd onderzocht, er werd fysiek en digitaal buurtonderzoek verricht, sporen werden onderzocht en er werd DNA-onderzoek ingezet.

Daarnaast zijn er ook diverse zoekingen verricht en werd het publiek meermaals om hulp verzocht. Dat gebeurde tot nu toe al vier keer in het televisieprogramma Opsporing Verzocht. Ook vanuit de media is er veel aandacht geweest voor het overlijden van de destijds 19-jarige Xavier.

In het onderzoek naar de dood van Durlinger werden reeds eerder aanhoudingen verricht. De 22-jarige man die in mei 2022 werd, aangehouden geldt niet langer als verdachte.

De maandagochtend aangehouden verdachte werd eerder (april 2023) al eens aangehouden. Na een aantal maanden in voorlopige hechtenis te hebben verbleven, werd hij in september 2023 door de rechtbank in vrijheid gesteld. Nieuwe onderzoeksinformatie heeft geleid tot het opnieuw aanhouden van de inmiddels 25-jarige man uit Sittard.

IVECO aan kop tijdens de Tour d’Europe: Bio-methaan als motor van duurzame mobiliteit

IVECO neemt dit jaar deel aan de Tour d’Europe 2025: een Europese roadshow die in het teken staat van duurzame brandstoffen. Met meer dan 20 partners uit de volledige automobielwaardeketen, is het doel van de Tour om het bewustzijn te vergroten over de rol van hernieuwbare brandstoffen op weg naar klimaatneutraliteit tegen 2050, zoals vastgelegd in de Europese Green Deal.

IVECO sluit zich aan bij de Tour met zijn nieuwste IVECO S-Way LNG truck, aangedreven door bio-LNG (bio-methaan). Deze truck is een tastbaar bewijs dat hernieuwbaar gas niet alleen de CO₂-uitstoot fors vermindert, maar ook een schaalbare en direct inzetbare oplossing biedt voor het verduurzamen van het vrachtvervoer.

Bio-methaan: direct inzetbaar en bijna CO₂-neutraal

IVECO ziet bio-methaan als een essentiële schakel in de energietransitie. Deze hernieuwbare brandstof, geproduceerd uit organisch afval, levert bijna CO₂-neutrale resultaten – zónder concessies te doen aan prestaties. Met een Europees netwerk van meer dan 800 LNG-tankstations kunnen internationale ritten nu al volledig op bio-LNG worden afgelegd.

Tijdens de Tour d’Europe reizen voertuigen aangedreven door bio-methaan, HVO en bio-ethanol door landen als Italië, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en België. Naast het tonen van de technologie wordt ook de dialoog aangegaan met beleidsmakers en spelers in de keten over het potentieel van hernieuwbare brandstoffen voor de transportsector.
Een opvallend element van de Tour is de inzet van Bosch’s Digital Fuel Twin, een innovatieve methode waarmee de herkomst van brandstof én CO₂-uitstoot digitaal en transparant gevolgd kunnen worden – van tankstation tot vrachtwagen.

Een krachtig statement richting beleidsmakers

“Met onze deelname aan de Tour d’Europe willen we laten zien dat bio-methaan vandaag de dag al een praktische, rendabele en duurzame oplossing is voor langeafstandstransport,” zegt Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development bij IVECO. “Onze IVECO S-Way bewijst dat je als transporteur geen compromis hoeft te sluiten tussen prestaties, kosten en duurzaamheid. De aankomst van de Tour in Brussel is een duidelijk signaal aan Europese beleidsmakers om biobrandstoffen een serieuze plek te geven binnen de CO₂-regelgeving.”

Circulaire economie op wielen

Bio-methaan is een schoolvoorbeeld van circulaire economie in de praktijk. Het wordt geproduceerd uit organisch afval en reststromen, waardoor het niet alleen de CO₂-uitstoot verlaagt, maar ook bijdraagt aan afvalverwerking en energieonafhankelijkheid. Bovendien is het volledig compatibel met de bestaande LNG-infrastructuur in Europa.
Na een persconferentie op het hoofdkantoor van Bosch in Turijn, werd de IVECO S-Way gepresenteerd bij het Enilive station aan de Via Botticelli, volledig klaar voor zijn emissiearme reis door Europa.

IVECO: koploper in alternatieve aandrijving

Al meer dan 20 jaar pioniert IVECO op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Van de eerste aardgasvoertuigen tot het huidige aanbod van voertuigen op LNG, CNG, bio-LNG en bio-CNG: IVECO blijft koploper in de verduurzaming van zwaar transport.

De deelname aan de Tour past perfect in de bredere multi-energy strategie van het merk. Hierbij wordt technologie-neutraal gekeken naar de beste oplossing voor elke transporttaak. of dat nu HVO, bio-methaan, elektriciteit of waterstof is. Afhankelijk van infrastructuur en inzetgebied biedt IVECO zo altijd een passende en duurzame oplossing.

Meer vermogen, minder uitstoot – en lagere kosten

De S-Way LNG die IVECO inzet voor de Tour is uitgerust met de gloednieuwe xCURSOR 13 Natural Gas-motor van FPT Industrial. Met 500 pk en een actieradius tot wel 1.700 km biedt de truck topprestaties én een tot 11% lagere CO₂-uitstoot en brandstofverbruik dan zijn voorganger.

Nu de gasprijzen na de geopolitieke pieken weer genormaliseerd zijn, wordt het voordeel van deze trucks extra zichtbaar. Dankzij de hoge efficiëntie en diverse subsidies vormen ze een strategische keuze voor transporteurs die hun Total Cost of Ownership (TCO) willen optimaliseren.

Toekomstgericht investeren

IVECO blijft investeren in duurzame innovatie. Het merk biedt transporteurs voertuigen die niet alleen de planeet beschermen, maar ook bijdragen aan een rendabeler bedrijfsvoering.

×