Clicky

zaterdag 21 juni 2025 - 01:11 uur
Home Blog Pagina 5

Defensieminister Israël: Khamenei kan niet langer blijven bestaan

HOLON – De Israëlische minister van Defensie Israel Katz vindt dat ayatollah Ali Khamenei dood moet. Bij een bezoek aan een raketinslag in Holon nabij Tel Aviv zei hij dat de Iraanse leider “niet langer kan blijven bestaan”.

Katz zei volgens The Times of Israel dat Khamenei persoonlijk opdracht geeft ziekenhuizen en woongebouwen te beschieten en wees erop dat de Iraanse leider Israël wil vernietigen.

De defensieminister noemde Khamenei “de moderne Hitler”. Hij zei tegen verslaggevers dat als Israël met een sterke krijgsmacht had bestaan tijdens de Tweede Wereldoorlog er ook geprobeerd zou zijn nazileider Adolf Hitler uit te schakelen.

Wegnemen nucleaire dreiging

Op de vraag of het elimineren van Khamenei onder de doelstellingen valt van de oorlog, zoals Israël het conflict met Iran ziet, antwoordde Katz: “De doelstellingen van de oorlog zijn het wegnemen van de nucleaire dreiging, het uitschakelen van bronnen van vernietiging en het neutraliseren van raketdreigingen. Binnen dit kader heeft het Israëlische leger de opdracht gekregen en weet het dat, om alle doelstellingen te bereiken, deze man zonder twijfel niet langer moet blijven bestaan.”

De Amerikaanse president Donald Trump zou volgens anonieme bronnen vorige week een Israëlisch plan hebben tegengehouden om Khamenei te vermoorden. En hij meldde deze week dat de Iraanse leider vooralsnog niet wordt uitgeschakeld.

Akwasi kleedt ‘schaars gekleed’ standbeeld Anton de Kom aan

AMSTERDAM – Akwasi heeft donderdag het beeld van Anton de Kom op het Anton de Komplein in Amsterdam aangekleed. De 37-jarige artiest vroeg zich af waarom de Surinaamse verzetsstrijder “schaars gekleed” is afgebeeld, “bijna als een slaaf”.

“Standbeelden van andere helden zijn niet schaars gekleed. Waarom lijkt het er dan op dat Anton de Kom een ontbloot bovenlijf heeft?”, aldus Akwasi. Volgens hem strookt het standbeeld niet met wie De Kom was. “Geen tot slaaf gemaakte, maar een krachtige denker, altijd gekleed in net pak.”

De Kom werd in 1898 in Suriname geboren, 35 jaar na de wettelijke afschaffing van de slavernij in de toenmalige Nederlandse kolonie. Hij publiceerde in 1934 zijn boek Wij slaven van Suriname, een aanklacht tegen kolonialisme en racisme. Hij sloot zich in de Tweede Wereldoorlog aan bij het verzet in Nederland. In augustus 1944 werd hij door de Duitsers opgepakt en overleed op 24 april 1945 in kamp Sandbostel.

Duizenden Citroën-eigenaren in Nederland mogen weg niet meer op

AMSTERDAM – Autoconcern Stellantis roept 33.260 eigenaren van bepaalde Citroëns in Nederland op hun auto per direct niet meer te gebruiken vanwege problemen met de airbag. De oproep volgt op een incident in Frankrijk vorige week, waarbij een vrouw in Reims overleed aan verwondingen die werden veroorzaakt door een van deze airbags. Zij zat in een Citroën C3 uit 2014.

De terugroepactie betreft auto’s van de modellen C3 en DS3, gebouwd tussen 2009 en 2019 en uitgerust met Takata-airbags. Eigenaren worden geïnformeerd en verzocht om contact op te nemen met een dealer voor een kosteloze reparatie. Voor vragen als hoe de auto dan teruggebracht moet worden naar de garage zouden de eigenaren zich ook het beste tot de dealer kunnen wenden.

Sinds 2014 zijn miljoenen auto’s met Takata-airbags teruggeroepen. De Japanse fabrikant ging in 2017 failliet. De airbags konden door een productiefout ontploffen, waarbij metaaldeeltjes door de auto vlogen. Wereldwijd zijn meerdere bestuurders daardoor overleden.

In januari was er in Nederland ook een terugroepactie voor deze modellen. Sommige automobilisten zijn al langs de garage geweest. Stellantis vond het toen echter niet nodig dat eigenaren uit voorzorg stopten met rijden. De terugroepactie vanwege Takata-airbags kwam in Nederland relatief laat op gang bij het concern. Landen met een warm en vochtig klimaat kregen voorrang. Daar was het risico op problemen met de airbags volgens Stellantis groter.

Een woordvoerder van de ANWB zegt een terugroepactie met een ‘stop-drive’-advies in het Takata-dossier nog niet eerder gezien te hebben. “Dat kan ik mij in ieder geval niet herinneren”, zegt hij. “Het heeft zeker impact voor mensen als ze opeens hun auto niet meer kunnen gebruiken”, geeft hij ook aan.

De zegsman zegt verder “erg benieuwd” te zijn naar het precieze aanbod van Stellantis aan de gedupeerde automobilisten. Hij vraagt zich af of het concern hun bijvoorbeeld tijdelijk vervangend vervoer of een vergoeding biedt. “Dat weten we pas als we de brief hebben gezien.” Hij voegt daaraan toe: “Ik kan me voorstellen dat voor 33.000 auto’s vervangend vervoer regelen lastig kan zijn.”

Stellantis neemt niet alleen in Nederland maatregelen. Het concern heeft bijvoorbeeld ook opgeroepen om 82.000 Citroëns van de typen C3 en DS3 van de weg te halen in Frankrijk. Het Franse ministerie van Transport had eerder al aangedrongen op een dergelijke terugroepactie.

Een woordvoerster van de RDW kon niet direct reageren.

OM eist 8 jaar cel voor doodslag op baby in hotelkamer Kijkduin

KIJKDUIN – Het Openbaar Ministerie heeft woensdag een gevangenisstraf van acht jaar geëist tegen een 42-jarige man uit Duitsland. Hij wordt verdacht van doodslag op zijn drie maanden oude zoon, die in augustus vorig jaar zwaargewond raakte in een hotel in Kijkduin en een maand later overleed aan ernstig hersenletsel.

De verdachte verbleef op 5 augustus 2024 met zijn gezin in het hotel. Hij deelde een kamer met zijn tweelingbaby’s, terwijl zijn vrouw en haar tienerdochter in een andere kamer sliepen. Rond 6.15 uur meldde hij zich in paniek bij de hotelreceptie met één van de baby’s in zijn armen. Het kind vertoonde nauwelijks nog tekenen van leven en werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, waar het een maand later overleed.

Uit forensisch onderzoek blijkt dat het slachtoffer ernstig hersenletsel had, dat volgens deskundigen alleen kan zijn veroorzaakt door een zwaar ongeval of door toegebracht letsel, zoals hevig schudden. Aangezien van een ongeval geen sprake was en de vader die nacht alleen met de baby’s was, acht het OM hem verantwoordelijk voor het letsel en het daaropvolgende overlijden.

De man verklaarde dat hij de tweeling rond 6.00 uur de fles gaf en dat het jongetje zich verslikte en stopte met ademen. Volgens het OM past deze verklaring niet bij het opgelopen letsel. “Dat kan alleen worden verklaard door heftig schudden,” aldus de officier van justitie. “Zo heftig dat iedereen begrijpt dat dit levensgevaarlijk is voor een drie maanden oude baby.”

Bij het bepalen van de strafeis hield het OM rekening met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. “Hij heeft zijn kind nooit kwaad willen doen, laat staan het willen doden,” verklaarde de officier. “Maar dat ontslaat hem niet van de verantwoordelijkheid voor wat er is gebeurd.”

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Politie: drones onderschept in aanloop naar NAVO-top

DEN HAAG – De politie heeft in de afgelopen dagen meerdere drones uit de lucht gehaald in de aanloop naar de NAVO-top, die volgende week in Den Haag wordt gehouden.

Volgens Willem Woelders, die namens de politie verantwoordelijk is voor de beveiliging van de top, gaat het om zeker zes onbemande toestellen, maar mogelijk iets meer.

Volgens Woelders werden de drones bestuurd door hobbyisten, “we hebben geen indicatie dat ze een kwaadaardige insteek hadden”. De toestellen zijn in beslag genomen, het is aan de officier van justitie om te beslissen of de piloten worden vervolgd. “Stuur geen drones de lucht in. Doe het gewoon niet”, zegt Woelders.

Hoe de drones zijn gestopt, wil Woelders niet zeggen. Agenten en militairen kunnen mensen dwingen om hun toestel te laten landen, maar ze hebben ook toestemming om de controle over te nemen, en in het uiterste geval om ze uit de lucht te schieten.

WFS bouwt nieuw luchtvrachtcentrum op luchthaven Lyon

LYON – Luchtvrachtvervoerder Worldwide Flight Services (WFS), onderdeel van SATS Group, neemt een langlopende huurovereenkomst van 20 jaar op een nieuw vrachtgebouw op de luchthaven Lyon-Saint Exupéry (LYS). De nieuwe terminal, gelegen in het CargoPort-gebied, moet in de zomer van 2026 operationeel zijn en wordt een strategisch knooppunt voor de luchtvracht, met name voor farmaceutische zendingen.

De locatie is 5,2 hectare groot en ligt direct aan de start- en landingsbaan. Het nieuwe gebouw omvat 25.313 m², waarvan 19.133 m² magazijnruimte, een overkapping van 2.441 m² en 4.400 m² temperatuurgecontroleerde opslag, geschikt voor gevoelige zendingen zoals medicijnen en bederfelijke goederen. Het complex voldoet aan de strikte GDP-richtlijnen (Good Distribution Practice) en is ingericht voor opslag in de +2 tot +25°C-categorie.

Belangrijke schakel voor farmaceutische luchtvracht

De regio Auvergne-Rhône-Alpes geldt als de grootste vaccinproducerende regio ter wereld en is sinds april ook de Europese thuisbasis van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De komst van een gespecialiseerde pharma-hub op Lyon Airport sluit aan op de groeiende vraag naar gecontroleerd vervoer van gezondheidsproducten.

“Dit wordt onze tweede grootste vrachtlocatie in Frankrijk na Parijs-CDG,” aldus Laurent Bernard, vicevoorzitter van WFS Frankrijk. “Met deze terminal kunnen we sneller verwerken, vooral voor farmaceutische zendingen, en tegelijkertijd onze CO₂-voetafdruk verkleinen dankzij het duurzame ontwerp.”

Duurzaam en schaalbaar

De terminal wordt gebouwd in samenwerking met Groupe em2c, Prologis en luchthavenexploitant Aéroports de Lyon. De faciliteit telt 36 laaddocks, waarvan vijf speciaal voor vliegtuigpallets. Er is ruimte voor drie kantoorgebouwen, waarvan twee bestemd voor klanten.

Tijdens de bouw en exploitatie ligt de nadruk op milieuprestaties. Het gebouw streeft naar een BREEAM-certificering (‘Very Good’) en krijgt onder meer een zonnepaneleninstallatie op het dak, LED-verlichting en laadpunten voor elektrische voertuigen. WFS gaat haar eigen operaties voeden met lokaal opgewekte energie, met overschotten teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.

Eén centrale vrachtlocatie voor WFS

Het nieuwe gebouw vervangt diverse bestaande locaties van WFS in de regio, waardoor het bedrijf al haar activiteiten kan centraliseren in één hoogwaardig luchtvrachtcentrum. Er worden meer dan 300 directe en indirecte banen verwacht.

Volgens Cédric Fechter, bestuursvoorzitter van Aéroports de Lyon, bevestigt het project de ontwikkeling van de vrachtzone op Lyon Airport en de economische groei van de regio: “Deze samenwerking toont aan dat we met sterke partners toekomstbestendige infrastructuur kunnen realiseren die de concurrentiekracht van de regio versterkt.”

Ook Prologis en em2c Group, die al tientallen logistieke gebouwen in de regio beheren, benadrukken het belang van dit project voor de lange termijn. Volgens hen is het een voorbeeld van succesvolle samenwerking op het snijvlak van logistiek, vastgoed, regelgeving en duurzaamheid.

Havenbedrijf Moerdijk in zee met Van den Herik voor onderhoudsbaggerwerkzaamheden

MOERDIJK – Havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht hebben op donderdag 19 juni een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment.

De overeenkomst heeft een looptijd van vier jaar en biedt de mogelijkheid tot verlenging met nog eens vier jaar. De werkzaamheden zijn gericht op het waarborgen van voldoende waterdiepte, zodat de havens van Moerdijk toegankelijk blijven voor de scheepvaart.
Periodiek onderhoud voor optimale toegankelijkheid Gedurende het jaar zal Van den Herik vier keer alle insteekhavens peilen. Op basis van deze metingen wordt in overleg met het havenbedrijf een gerichte baggercampagne opgesteld om eventuele knelpunten aan te pakken. De inzet van een gespecialiseerde baggerset maakt het mogelijk om met grote nauwkeurigheid de havens weer op diepte te brengen.

Een baggerset voor vervuild materiaal bestaat uit een kraanschip, uitgerust met geavanceerde plaatsbepalingssystemen. Dit schip verwijdert bagger van de waterbodem en laadt deze in het eigen beun of in een naastgelegen beunbak. De afgevoerde bagger wordt vervolgens naar een daartoe bestemd opslagdepot gebracht, zoals het depot op de Sassenplaat in het Hollands Diep tegenover Port of Moerdijk.

Na afloop van de werkzaamheden worden de betreffende havenlocaties opnieuw gepeild om te verifiëren dat de vereiste dieptes zijn hersteld.

Het team betrokken bij de tot standkoming van de samenwerking, met zittend v.l.n.r.: directeur Jan Huijbers (Van den Herik-Sliedrecht) en CEO Paul Dirix (Havenbedrijf Moerdijk), en staand v.l.n.r.: uitvoerder Herman van Kampen, regiomanager Zuid-Nederland Maruice Koelmans (Van den Herik-Sliedrecht) en manager Infrastructuur en Beheer Henk Schakenraad (Havenbedrijf Moerdijk)

Samenwerking gebaseerd op ervaring en precisie Van den Herik is een gerenommeerde waterbouwer die al sinds 1946 actief is in het onderhoud van rivieren en havens. Met deze samenwerking kiest Havenbedrijf Moerdijk bewust voor een ervaren en innovatieve partner die beschikt over de juiste middelen en expertise voor specialistisch baggerwerk.
CEO Paul Dirix: “Een goed onderhouden haven is essentieel voor de veiligheid en bereikbaarheid van onze logistieke knooppunten. Met Van den Herik halen we een betrouwbare partner in huis die weet wat er nodig is om onze infrastructuur in topconditie te houden.”

Ook Jan Huijbers toont zich tevreden over de samenwerking: “Wij kijken ernaar uit om de komende jaren bij te dragen aan robuuste insteekhavens in Port of Moerdijk. Werken met water is onze passie en we staan als waterbouwers met onze kennis en materieel klaar om ook elke campagne in Moerdijk efficiënt en zorgvuldig uit te voeren.”

Poetin belt met Xi over Iran en G7, reist binnenkort naar China

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin reist eind augustus naar China. Hij heeft daar onder meer een afspraak met de Chinese leider Xi Jinping, meldt het Kremlin. De twee leiders hebben deze donderdag met elkaar gebeld, bevestigen ook Chinese bronnen. De G7 en de opgelaaide strijd tussen Israël en Iran kwamen ook aan bod.

De twee leiders veroordeelden de “Israëlische daden die in strijd zijn met het handvest van de VN en andere normen uit het internationaal recht”, zei Kremlinwoordvoerder Joeri Oesjakov. Ze zouden het eens zijn geweest dat er geen militaire, maar een diplomatieke oplossing moet komen. Xi zou ook hebben gezegd dat hij het een goed idee vindt als Rusland bemiddelt, omdat dat land de situatie zou kunnen de-escaleren.

Xi en Poetin zouden het verder eens zijn geweest dat er “ruwe randjes” zitten aan de banden tussen de leiders van de G7-landen, onlangs in Canada. China en Rusland zijn lid van de BRICS, die wordt gezien als tegenhanger van de G7.

Veiligheid

Poetin gaat volgens planning naar een top van de Shanghai-samenwerkingsorganisatie in de Noord-Chinese miljoenenstad Tianjin. Die organisatie is een regionaal samenwerkingsverband van landen, waaronder China en Rusland, dat zich vooral richt op veiligheid. Daarna gaat hij ook naar herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog in Beijing.

Het Chinese staatspersbureau Xinhua bevestigt dat de leiders met elkaar hebben gebeld. Xi roept alle partijen in het conflict op om een diplomatieke uitweg te zoeken. “Belangrijke landen” met “bijzondere invloed” moeten zich daar wat hem betreft voor inspannen. Hij lijkt daarmee naar de VS te verwijzen. Wat Xi betreft moet “vooral Israël” de “vijandelijkheden staken”.

Tankwagen met diesel in de sloot in Kiel-Windeweer

Foto: Noordernieuws

KIEL-WINDEWEER – Een tankwagen geladen met diesel is donderdag op een landweg in Kiel-Windeweer gekanteld in een sloot beland.

De chauffeur van de tankwagen is ongedeerd gebleven.

Waardoor de tankwagen van de weg is geraakt is op dit moment niet bekend.

De brandweer heeft metingen verricht, maar de vrachtwagen lekt vooralsnog niet.

Conscious Aerospace, KLM en Transavia kondigen samenwerking aan voor vliegen op waterstof

Barry Ter Voert, chief Experience Officer (CXO) & EVP Business Development KLM, Erik Geertsema, CEO Conscious Aerospace, Marloes van Laake COO Transavia

AMSTELVEEN – Tijdens de Paris Air Show hebben KLM, Transavia en het Nederlandse Conscious Aerospace een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om kennis te delen over waterstof-elektrische aandrijfsystemen voor regionale vliegtuigen. Het doel is om gezamenlijk de inzet van een duurzamer Dash 8-300 toestel met elektrische aandrijving op basis van waterstofbrandstofcellen verder te ontwikkelen.

De ondertekening van de overeenkomst vond plaats in aanwezigheid van een delegatie van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De samenwerking richt zich op het optimaliseren van het vliegtuigontwerp, inclusief cabine- en vrachtindeling, en het in kaart brengen van operationele en onderhoudskosten. Deze analyses zijn belangrijk om de commerciële inzetbaarheid van het toekomstige waterstofvliegtuig te bepalen.

Duurzame luchtvaart vraagt om samenwerking

De drie partijen benadrukken het belang van samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen, overheden en technologische vernieuwers. Erik Geertsema, CEO van Conscious Aerospace, noemt de deelname van KLM en Transavia “een cruciale stap richting de volgende ontwikkelfase”, mede dankzij hun operationele kennis.

Ook KLM en Transavia spreken hun vertrouwen uit in deze innovatieve samenwerking. “Je moet klein beginnen en groot dromen,” aldus Barry ter Voert van KLM. “We zetten hiermee een stap richting een commercieel haalbare, duurzamere luchtvaart.” Transavia-COO Marloes van Laake voegt daaraan toe: “We dragen actief bij aan innovatieve motorentechnologieën en ondersteunen startups niet alleen financieel, maar ook met kennis.”

Nederlandse innovatie met internationale ambities

Conscious Aerospace werkt aan de ombouw van bestaande regionale vliegtuigen naar een waterstof-elektrische aandrijving en streeft ernaar het eerste commerciële toestel eind dit decennium operationeel te hebben. Op termijn wil het bedrijf uitgroeien tot een toonaangevende motorenfabrikant voor zowel retrofit-oplossingen als nieuwe generatie toestellen.

Met deze samenwerking zetten KLM, Transavia en Conscious Aerospace een concrete stap richting een schonere luchtvaartsector – een ontwikkeling die ook voor de luchtvrachtsector op langere termijn interessante perspectieven biedt.

Honderden mensen werkten onbevoegd in de zorg, ontdekt inspectie

DEN HAAG – Honderden mensen hebben jarenlang in de zorg gewerkt zonder vereiste diploma’s of Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de politie en de Arbeidsinspectie hebben dat ontdekt. Ze spreken van “een groot gevaar voor de kwaliteit en de veiligheid van de zorg”.

De onbevoegde zorgverleners werkten als zzp’er via bemiddelingsbureaus voor tien organisaties in de wijkverpleging, verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg en jeugdhulp. Uit het onderzoek bleek dat organisaties de gegevens van zelfstandigen onvoldoende controleren. Dat moeten ze wel altijd doen. “Zeker in de zomerperiode, want dan worden er meer zzp’ers ingezet vanwege vakanties”, benadrukt de IGJ.

De betrokken organisaties hebben inmiddels hun contracten met de bemiddelingsbureaus opgezegd en hun personeelsbestand op orde gebracht. Vanuit de inspectie is aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie.

De Nederlandse ggz noemt het “onacceptabel” dat normen zijn omzeild. Dat “schaadt het vertrouwen van cliënten en professionals”, reageert de brancheorganisatie. “Hoewel we het personeelstekort in de ggz herkennen en serieus nemen, mag dat nooit leiden tot concessies aan de deskundigheid en betrouwbaarheid van zorgverleners. Diplomafraude is daarbij een ernstige en ontoelaatbare grensoverschrijding.”

Grensovergang Betuweroute bij Zevenaar acht weken dicht voor goederentreinen

ZEVENAAR – De grensovergang op de Betuweroute bij Zevenaar is deze zomer acht weken lang buiten gebruik voor het spoorvervoer. Van 27 juni tot en met 24 augustus 2025 wordt er aan Duitse zijde gewerkt aan het zogenoemde Derde Spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Goederentreinen worden gedurende deze periode omgeleid via alternatieve routes.

De werkzaamheden maken deel uit van een omvangrijk project van de Duitse infrastructuurbeheerder DB InfraGO. Het doel is de capaciteit voor zowel goederen- als internationale reizigerstreinen op het traject tussen Emmerich en Oberhausen aanzienlijk te vergroten.

Omleidingen en coördinatie

Tijdens de buitendienststelling zijn diverse omleidingsroutes in gebruik. Deze zijn zorgvuldig afgestemd met betrokken spoorvervoerders en infrabeheerders in binnen- en buitenland. ProRail benadrukt dat de impact op het goederenvervoer nauwlettend wordt gevolgd.

Geen verrassing voor sector

Volgens ProRail is de afsluiting geen onverwachte ontwikkeling. Al bijna tien jaar worden delen van het treinverkeer omgeleid vanwege de gefaseerde aanleg van het Derde Spoor.

De infrabeheerder geeft aan goed voorbereid te zijn op de zomerperiode, onder andere dankzij simulaties, ICT-vernieuwingen, aangepaste logistieke processen en maatregelen om overlast voor de omgeving te beperken.

Vechtpartij tussen chauffeurs loopt uit de hand: chauffeur slaat andere chauffeur met hamer op hoofd

Foto: Adobe Stock |

FRANKFURT – Bij een gewelddadige ruzie tussen vrachtwagenchauffeurs op het cargoterrein van de luchthaven Frankfurt is dinsdagmiddag een 37-jarige man met een hamer op het hoofd geslagen. De Duitse politie spreekt van een poging tot doodslag. Dankzij het snelle ingrijpen van een omstander werd erger voorkomen.

Het incident vond plaats op dinsdag 17 juni rond 16.30 uur. Volgens de politie ontstond een conflict tussen een 37-jarige vrachtwagenchauffeur en een Portugees koppel van 24 jaar en 26 jaar oud, dat eveneens met een vrachtwagen op het terrein aanwezig was.

De 37-jarige man voelde zich gehinderd tijdens het parkeren en liet dit blijken door te claxonneren. Het jonge stel reageerde met gebaren en gooide drankflessen richting het voertuig.

Toen de man zijn vrachtwagen had geparkeerd, werd hij plotseling aangevallen door de 24-jarige vrouw. Hij kwam ten val en wist verdere slagen af te weren door haar vast te houden. Op dat moment greep haar 26-jarige partner in en sloeg het slachtoffer met een hamer op het hoofd.

Een 40-jarige getuige wist verdere slagen met de hamer te voorkomen en blokkeerde de vluchtweg van het stel met zijn eigen voertuig. De politie kwam snel ter plaatse en hield de twee verdachten aan.

Het slachtoffer raakte wonder boven wonder niet ernstig gewond. De twee verdachten worden verdacht van poging tot doodslag en zijn woensdag voorgeleid aan de onderzoeksrechter. De Duitse moordbrigade heeft het onderzoek overgenomen.

GL-PvdA wil ook export defensieve wapens naar Israël stoppen

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA wil een volledig wapenembargo tegen Israël, inclusief een verbod op de levering van Nederlandse onderdelen voor het luchtverdedigingssysteem Iron Dome. Dat heeft Kamerlid Kati Piri gezegd in een debat. Zij kreeg felle kritiek van andere partijen, die zeiden dat Israël dan zijn eigen burgers niet langer kan beschermen.

Piri zei de export van deze onderdelen altijd te hebben verdedigd omdat ze bedoeld waren voor de verdediging van Israël tegen raketaanvallen. “Ik kan dat vandaag niet meer”, zei zij. Toen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu vorige week met ballistische raketten Iran aanviel, wist hij volgens haar dat dat land terug zou schieten. Daarmee heeft hij de Iron Dome “onderdeel van zijn aanvalsstrategie” gemaakt.

VVD’er Eric van der Burg riep Piri op dan ook eerlijk te zijn over de gevolgen. “Zeg dan ook: de consequentie daarvan is dat we accepteren dat Tel Aviv door Iran volledig van de kaart kan worden geveegd, omdat de Iron Dome niet meer kan worden ingezet.” Ook Don Ceder (ChristenUnie) en Isa Kahraman (NSC) waarschuwden voor een “existentiële dreiging” voor Israël wanneer het luchtverdedigingssysteem wegvalt.

Piri erkende dat het stoppen van de export van defensief wapentuig ook voor haar partij “geen makkelijke stap” is, maar legde de schuld bij Netanyahu. “Als iemand de Israëlische bevolking in gevaar brengt, dan is hij het.” Israël is op dit moment de agressor, benadrukte zij. “Op het moment dat Israël het slachtoffer is, hebben we een andere discussie.”

Licht herstel luchtvracht op Schiphol in mei, vooral groei via passagiersvluchten

SCHIPHOL – In mei 2025 werd op Schiphol in totaal 122.708 ton aan luchtvracht vervoerd, een lichte stijging ten opzichte van dezelfde maand in 2024. Opvallend is dat vooral de hoeveelheid vracht die meevloog met passagiersvluchten groeide, met een toename van 4 procent. Daarmee werd 43 procent van de totale vracht per passagierstoestel vervoerd, tegenover 57 procent via volledige vrachtvluchten.

Het aantal vrachtvluchten bleef met 1.295 nagenoeg gelijk aan mei 2024 (1.289), wat erop wijst dat de groei voornamelijk zit in een betere benutting van de laadcapaciteit in passagiersvliegtuigen.

Passagiers en vluchten nemen licht toe

Naast het vrachtvervoer verwerkte Schiphol in mei bijna 6,1 miljoen passagiers, een stijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarvan reisden 4 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol, terwijl 2,1 miljoen reizigers een overstap maakten op de luchthaven.

De populairste bestemmingen waren Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië. In totaal vonden er 42.674 vluchten plaats, eveneens 2 procent meer dan in mei 2024. Daarvan waren 35.137 vluchten binnen Europa en 7.537 intercontinentaal.

×