BRISTOL ā Het Britse technologiebedrijf Fusion Processing Ltd werkt aan een autonoom rijdend botsabsorbervoertuig (Impact Protection Vehicle, IPV) om de veiligheid van wegwerkers te verhogen. Het systeem, dat op termijn zonder chauffeur moet kunnen functioneren, is bedoeld voor gebruik op snelwegen tijdens mobiele wegwerkzaamheden.
De technologie, gebaseerd op Fusionās CAVstarĀ® Automated Drive System, maakt het mogelijk om het voertuig autonoom te laten rijden op SAE-niveau 4. Het project wordt gefinancierd door Innovate UK en uitgevoerd in samenwerking met onderhoudsbedrijven Ringway en Colas, met technische ondersteuning van TRL en IPV-specialist Acklea.
Weg met de risicoās voor chauffeurs
IPVās worden doorgaans ingezet als rijdende afscherming tijdens kortdurende werkzaamheden op de snelweg. Ondanks opvallende markering en schokabsorberende units gebeuren er regelmatig aanrijdingen. Tussen 2019 en 2024 werden 105 aanrijdingen met IPVās gerapporteerd in het Verenigd Koninkrijk ā allemaal met een chauffeur in de cabine. Veel van deze incidenten veroorzaakten letsel of psychische klachten, waaronder posttraumatische stressstoornis (PTSS).
Het doel van het project is om deze chauffeurs volledig uit de gevarenzone te halen, zonder de beschermende functie van het voertuig in gevaar te brengen.
āMet deze toepassing van autonome technologie kunnen we daadwerkelijk levens beschermen,ā aldus Jim Hutchinson, CEO van Fusion Processing. āWe willen aantonen dat automatisering van de IPV niet alleen technisch haalbaar is, maar ook een concrete en directe veiligheidswinst oplevert.ā
Flexibel inzetbaar
Het voertuig wordt ontworpen voor zowel handmatige besturing als autonome inzet zonder chauffeur, zodat het in diverse onderhoudssituaties inzetbaar blijft.
Philip Reid, hoofd Innovatie bij Ringway, noemt het project veelbelovend: āElk jaar lopen IPV-chauffeurs onaanvaardbare risicoās. Door de chauffeur uit het voertuig te halen, kunnen we een fundamentele stap zetten in de veiligheid van wegwerkers.ā
Ook Clive Brocklehurst van Acklea is enthousiast: āWij leveren onze voertuigkennis graag aan dit project om zo bij te dragen aan slimmere Ć©n veiligere verkeersmaatregelen.ā
Toetsing en regelgeving
Onderzoeksinstituut TRL onderzoekt de technische Ć©n regelgevende haalbaarheid van de technologie. āWe brengen in kaart welke risicoās er zijn en hoe het systeem in de praktijk kan functioneren. Tegelijk kijken we naar de aansluiting op bestaande regelgeving,ā aldus David Hynd, hoofdadviseur bij TRL.
Onderdeel van breder innovatieprogramma
Het project maakt deel uit van het CAM Pathfinder Feasibility Studies-programma van de Britse overheid, een initiatief binnen het grotere £150 miljoen kostende Pathfinder-programma voor geavanceerde maakindustrie. In totaal worden 14 projecten ondersteund die moeten aantonen of Connected and Autonomous Mobility (CAM)-oplossingen commercieel haalbaar zijn. Ook wordt onderzocht of de technologie breder toepasbaar is op andere wegonderhoudsvoertuigen.
Mark Cracknell, programmadirecteur bij Zenzic, noemt het project āeen baanbrekend voorbeeld van Britse innovatieā dat ākan bijdragen aan de toekomst van veilige en efficiĆ«nte mobiliteit.ā
Het project bevindt zich momenteel in de studiefase. De resultaten worden later verwacht.