Clicky

zondag 27 juli 2025 - 08:20 uur
Home Blog Pagina 5

Vrachtwagen vol vlees gekanteld in Eindhoven [+foto’s]

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Een vrachtwagen vol varkensvlees is vannacht gekanteld op de Anthony Fokkerweg in Eindhoven. De trekker met oplegger raakte van de weg nadat de lading (hangend vlees) was gaan schommelen.

De chauffeur moest naar eigen zeggen nog maar 200 meter tot zijn eindbestemming toen het misging. Hij had de stukken varkenshammen net ‘vers’ opgehaald bij het slachthuis in Boxtel.

De chauffeur zelf kwam met de schrik vrij.

Het rechtzetten van de trekker en trailer heeft nogal wat voeten in aarde. De trailer moest eerst leeg worden gehaald, hiervoor waren twee graafmachines nodig.

Foto: SQVision

Een kleinere graafmachine ging de trailer in, en schoof het vlees naar buiten. Daar kon een grote grijper het vlees overladen in een container. Dat zorgde voor nogal ‘onsmakelijke’ beelden.

Kamer wil niet terugkomen van reces voor debat over Gaza

Foto: ANP

DEN HAAG – De Tweede Kamer wil niet het reces onderbreken voor een debat over de situatie in Gaza. GroenLinks-PvdA en D66 willen dat het kabinet zich hard maakt voor onder meer sancties tegen Israël. Hierover had wat die partijen betreft een debat moeten komen, maar daar is geen meerderheid voor.

De PVV, NSC, BBB en SGP steunden het verzoek tot een debat niet. Onder meer de VVD en het CDA hebben niet gereageerd op het voorstel. De indieners kregen wel bijval van de SP, DENK, Partij voor de Dieren en Volt.

Directe aanleiding voor het debatverzoek was de noodkreet van meer dan honderd hulporganisaties over de situatie in de Gazastrook. Er heerst honger omdat Israël slechts beperkt voedselhulp toelaat, en burgers die voedsel willen halen worden regelmatig neergeschoten door het Israëlische leger.

Nederland schaarde zich wel achter de oproep richting Israël om de oorlog te stoppen, maar de indieners van het debatverzoek willen meer actie zien van het kabinet.

Man aangehouden nadat hij inreed op agenten, schoten gelost

MAASSLUIS – In de Zuid-Hollandse plaats Maassluis is woensdag een man aangehouden nadat hij was ingereden op agenten. Die hebben schoten op hem gelost. De politie bevestigt berichtgeving hierover door lokale media.

De man zat in een auto en werd staande gehouden door agenten wegens een verdachte situatie. Daaraan gaf hij geen gehoor en reed zelfs in op de agenten. Daarop werd door de politie gericht op de man geschoten, maar hij werd niet geraakt.

Hij ging ervandoor, waarna de politie de achtervolging inzette. Kort daarna werd hij klemgereden in een weiland aan de Zuidbuurt en aangehouden. Details over de verdachte zijn niet gegeven.

Lagere omzet voor speelgoedmaker Hasbro door importheffingen Trump

PAWTUCKET – Speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het tweede kwartaal een iets lagere omzet behaald. Het bedrijf wijst op de verwachte zwakte in de speelgoedverkoop, door de timing van bestellingen door winkeliers en geografische schommelingen. Onderaan de streep had Hasbro, bekend van bijvoorbeeld Monopoly, Transformers en Peppa Pig, een miljoenenverlies.

Net als veel andere bedrijven worstelt Hasbro met de mogelijke gevolgen van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Topman Chris Cocks zei in april dat Hasbro “goed gepositioneerd is wat betreft tarieven”, maar niet “immuun”. Deze maand vertelde hij in een interview met CNN echter dat de heffingen op goederen uit China en Vietnam vanaf augustus of september kunnen leiden tot hogere speelgoedprijzen.

Hasbro boekte in het tweede kwartaal een omzet van 980,8 miljoen dollar, ongeveer 837 miljoen euro. Dat is 1 procent minder dan een jaar eerder. De omzet viel wel een stuk hoger uit dan analisten hadden verwacht. Het nettoverlies kwam uit op 855,8 miljoen dollar. Het bedrijf heeft een afwaardering van ruim 1 miljard dollar gedaan die te maken heeft met de invoering van de heffingen. Een jaar eerder maakte Hasbro nog een winst van 138,5 miljoen dollar.

Wel profiteerde Hasbro van de nieuwe kaartenset van Magic: The Gathering. De samenwerking met de Final Fantasy-computerspellenreeks zorgde ervoor dat het bedrijf bijna een kwart meer aan het ruilkaartspel verdiende. Ook het mobiele bordspel Monopoly Go! deed het vorig kwartaal goed.

Vanwege onder meer de recordresultaten bij Magic: The Gathering heeft Hasbro zijn financiële vooruitzichten voor heel 2025 verhoogd.

Politie betrapt drie verdachten op heterdaad bij ladingdiefstal uit vrachtwagen in Maarheeze

Diefstal

MAARHEEZE – De politie heeft in de nacht van dinsdag 22 op woensdag 23 juli drie jonge mannen op heterdaad betrapt tijdens een ladingdiefstal bij een vrachtwagen op een parkeerplaats langs de A2 bij Maarheeze.

De verdachten waren bezig een partij sieraden uit een vrachtwagen te halen toen ze werden ingerekend. De gestolen goederen zijn in beslag genomen en vertegenwoordigen vermoedelijk een waarde van enkele honderdduizenden euro’s.

De arrestanten betreffen een 26-jarige man uit Eindhoven, een 21-jarige man uit Valkenswaard en een 20-jarige man uit Waalre.

Inzet van agenten in burger

De politie hield de locatie al in de gaten nadat er de afgelopen dagen meerdere meldingen binnenkwamen van ladingdiefstallen langs de A2. Tijdens een controle in de nacht werden opnieuw verse gaten ontdekt in de zijwanden van geparkeerde trailers. Hierop besloten agenten om in burger te posten.

Later die nacht verschenen twee voertuigen met daarin de drie verdachten. Dankzij alert optreden konden zij direct op heterdaad worden aangehouden. De in beslag genomen lading bestond uit sieraden en het verdere onderzoek is in volle gang.

Grote schade door ladingdiefstal

Ladingdiefstal vormt een ernstig probleem voor de transportsector. Transportbedrijven lijden vaak forse financiële schade. Naast elektronica en kleding worden ook andere verhandelbare goederen regelmatig gestolen.

De politie en het Openbaar Ministerie zetten stevig in op de aanpak van deze vorm van criminaliteit. Transporteurs en logistieke bedrijven worden opgeroepen aangifte te doen bij verdachte situaties en alert te zijn op signalen van ladingdiefstal.

Golden Earring-gitarist George Kooymans (77) overleden

DEN HAAG – Golden Earring-gitarist en -zanger George Kooymans is op 77-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn advocaat namens de band. Kooymans overleed in zijn vertrouwde thuisomgeving aan de gevolgen van de ziekte ALS.

In 1961 richtte Kooymans samen met zijn buurjongen Rinus Gerritsen de band The Tornados op. Later gingen ze verder als Golden Earrings, wat vervolgens veranderde in Golden Earring. Sinds 1970 zitten zanger Barry Hay en drummer Cesar Zuiderwijk bij de band en is de samenstelling onveranderd gebleven.

In die formatie maakte Golden Earring zijn grootste successen mee. Zo stond Radar Love (1973) niet alleen bovenaan de Nederlandse hitlijsten, maar ook in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Ook Twilight Zone (1982) en When the Lady Smiles (1983) leverden de rockers hoge noteringen in de hitlijsten op. Negen albums van de band behaalden de hoogste notering in de Nederlandse hitlijsten.

Afscheidsconcerten

Het nummer Radar Love stond ieder jaar in de NPO Radio Top 2000. De hoogste notering van het nummer was de zesde plaats in 2021.

Kooymans bracht solo ook albums uit: Jojo (1971) en Solo (1987). In 2022 bracht de gitarist een nieuw album uit met muzikant Frank Carillo. Een jaar later werd Kooymans benoemd tot ereburger van de Belgische gemeente Rijkevorsel. Kooymans maakte in 2021 bekend de spierziekte ALS te hebben en niet meer te kunnen optreden. De Haagse band gaf in 2019 een laatste show. In januari 2026 zouden er in Rotterdam Ahoy een reeks afscheidsconcerten van Golden Earring plaatsvinden. Het is onduidelijk of deze alsnog zullen doorgaan.

Het management en de leden van Golden Earring laten woensdag weten nog niet te willen reageren op het overlijden van Kooymans. Zanger en bandlid Barry Hay deelde via sociale media een foto van de overleden gitarist.

2M Logistics Holding B.V. en Gallozzi Group worden strategische businesspartners

ROTTERDAM – 2M Logistics Holding B.V. en de internationaal opererende Gallozzi Group hebben een strategisch partnership gesloten. Als businesspartners zullen beide partijen intensief samenwerken op commercieel vlak, waarbij 2M Logistics Holding B.V. de vertegenwoordiging van GFLogisticsNL in de Benelux op zich neemt.

Dankzij dit partnerschap krijgt 2M directe toegang tot het uitgebreide wereldwijde netwerk van de Gallozzi Group, met logistieke hubs in onder andere Zuid-Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. De samenwerking vormt een belangrijke stap in de internationale groeistrategie van 2M en versterkt de commerciële slagkracht van beide organisaties.

“De samenwerking met de Gallozzi Group sluit naadloos aan op onze internationale ambities,” aldus Marcel Hulsker, CEO van 2M Logistics Holding B.V. “Als businesspartners bundelen we onze commerciële krachten en vergroten we gezamenlijk ons bereik.”

Als onderdeel van de samenwerking zal GFLogisticsNL, onderdeel van de Gallozzi Group, haar activiteiten vestigen binnen de faciliteiten van 2M Logistics Holding B.V. in Nederland. Vanuit deze locatie zullen beide partijen nauw samenwerken aan gezamenlijke salestrajecten en strategische klantontwikkelingen.

“Deze stap benadrukt het wederzijdse vertrouwen en onze gezamenlijke langetermijnvisie,” voegt Frans Vroegop, Managing Director van GFLogisticsNL in Nederland, toe. “We kijken ernaar uit om samen met 2M nieuwe markten te ontwikkelen en ons klantenportfolio verder uit te breiden.”

De samenwerking is op woensdag 23 juli 2025 formeel bekrachtigd met de ondertekening van het contract door Frans Vroegop namens de GFLogisticsNL en Marcel Hulsker namens 2M Logistics Holding B.V.

NOC*NSF stopt met medaillebonus op Olympische Spelen

ARNHEM – NOC*NSF keert op de Olympische en Paralympische Spelen van Milaan voor het laatst een bonus uit aan medaillewinnaars. De sportkoepel reserveert voor een complete olympische cyclus (Zomer- en Winterspelen) steeds 2 miljoen euro en vindt die uitgave niet meer te verdedigen. “NOC*NSF geeft prioriteit aan talentontwikkeling en begeleiding van topsporters, en aan goed voorbereide deelname aan internationale wedstrijden”, stelt de sportkoepel.

De medaillebonus in Milaan bedraagt 30.000 euro bij goud. Een winnaar van een zilveren plak krijgt 15.000 euro, brons levert 7500 euro op. Een topsporter heeft recht op maximaal één bonusbedrag. Paralympiërs ontvangen bij goud een bonus van 20.000 euro.

Het verschil tussen olympische en paralympische bonussen is de afgelopen jaren wel kleiner geworden. NOC*NSF zegt daarmee te hebben ingespeeld op de ontwikkelingen in de paralympische sport.

NOC*NSF noemt het afschaffen van de bonussen een noodzakelijke keuze. “Het moeten beëindigen van het bonussysteem gaat ons vooral aan het hart voor winnaars in sporten waar nauwelijks sponsorcontracten zijn”, zegt André Cats, directeur topsport van NOC*NSF, op de website. “Veel topsporters leven van een minimum, omdat ze voorrang geven aan hun topsportcarrière. Ook een stipendium – een uitkering die samenhangt met hun status als sporter – is een bescheiden bedrag.” Ook noemt Cats de bijdrage een blijk van waardering.

Cats pleit al jaren voor een goede inkomensvoorziening voor topsporters. “Topsport is een fulltime beroep waarvoor je op een passende manier beloond dient te worden, zodat je zelf in je levensonderhoud kunt voorzien. Daar hoort ook pensioenopbouw bij.” NOC*NSF is hierover samen met de sportbonden in gesprek met onder andere het ministerie van VWS.

De atletencommissie is niet blij met het besluit. “Wij pleiten al jaren voor een betere inkomenspositie voor alle sporters, inclusief pensioenopbouw”, zegt voorzitter Inge Janssen op de website van NOC*NSF. “Ook zien wij graag een afschaffing van de inkomensgrens, zodat sporters meer ruimte hebben om naast hun stipendium geld te verdienen. We zijn hierover in goed gesprek met NOC*NSF. De timing van dit besluit vinden we dan ook zuur, omdat er nu nog geen zicht is op concrete verbeteringen van de inkomensvoorziening of voor ruimere commerciële mogelijkheden in de olympische en paralympische overeenkomst.”

Zelfrijdende botsabsorber van Fusion Processing moet veiligheid wegwerkers verbeteren

BRISTOL – Het Britse technologiebedrijf Fusion Processing Ltd werkt aan een autonoom rijdend botsabsorbervoertuig (Impact Protection Vehicle, IPV) om de veiligheid van wegwerkers te verhogen. Het systeem, dat op termijn zonder chauffeur moet kunnen functioneren, is bedoeld voor gebruik op snelwegen tijdens mobiele wegwerkzaamheden.

De technologie, gebaseerd op Fusion’s CAVstar® Automated Drive System, maakt het mogelijk om het voertuig autonoom te laten rijden op SAE-niveau 4. Het project wordt gefinancierd door Innovate UK en uitgevoerd in samenwerking met onderhoudsbedrijven Ringway en Colas, met technische ondersteuning van TRL en IPV-specialist Acklea.

Weg met de risico’s voor chauffeurs

IPV’s worden doorgaans ingezet als rijdende afscherming tijdens kortdurende werkzaamheden op de snelweg. Ondanks opvallende markering en schokabsorberende units gebeuren er regelmatig aanrijdingen. Tussen 2019 en 2024 werden 105 aanrijdingen met IPV’s gerapporteerd in het Verenigd Koninkrijk – allemaal met een chauffeur in de cabine. Veel van deze incidenten veroorzaakten letsel of psychische klachten, waaronder posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Het doel van het project is om deze chauffeurs volledig uit de gevarenzone te halen, zonder de beschermende functie van het voertuig in gevaar te brengen.

“Met deze toepassing van autonome technologie kunnen we daadwerkelijk levens beschermen,” aldus Jim Hutchinson, CEO van Fusion Processing. “We willen aantonen dat automatisering van de IPV niet alleen technisch haalbaar is, maar ook een concrete en directe veiligheidswinst oplevert.”

Flexibel inzetbaar

Het voertuig wordt ontworpen voor zowel handmatige besturing als autonome inzet zonder chauffeur, zodat het in diverse onderhoudssituaties inzetbaar blijft.

Philip Reid, hoofd Innovatie bij Ringway, noemt het project veelbelovend: “Elk jaar lopen IPV-chauffeurs onaanvaardbare risico’s. Door de chauffeur uit het voertuig te halen, kunnen we een fundamentele stap zetten in de veiligheid van wegwerkers.”

Ook Clive Brocklehurst van Acklea is enthousiast: “Wij leveren onze voertuigkennis graag aan dit project om zo bij te dragen aan slimmere én veiligere verkeersmaatregelen.”

Toetsing en regelgeving

Onderzoeksinstituut TRL onderzoekt de technische én regelgevende haalbaarheid van de technologie. “We brengen in kaart welke risico’s er zijn en hoe het systeem in de praktijk kan functioneren. Tegelijk kijken we naar de aansluiting op bestaande regelgeving,” aldus David Hynd, hoofdadviseur bij TRL.

Onderdeel van breder innovatieprogramma

Het project maakt deel uit van het CAM Pathfinder Feasibility Studies-programma van de Britse overheid, een initiatief binnen het grotere £150 miljoen kostende Pathfinder-programma voor geavanceerde maakindustrie. In totaal worden 14 projecten ondersteund die moeten aantonen of Connected and Autonomous Mobility (CAM)-oplossingen commercieel haalbaar zijn. Ook wordt onderzocht of de technologie breder toepasbaar is op andere wegonderhoudsvoertuigen.

Mark Cracknell, programmadirecteur bij Zenzic, noemt het project “een baanbrekend voorbeeld van Britse innovatie” dat “kan bijdragen aan de toekomst van veilige en efficiënte mobiliteit.”

Het project bevindt zich momenteel in de studiefase. De resultaten worden later verwacht.

Dode bij ernstig ongeval op A27 – weg tot in de avond afgesloten [+foto’s]

Foto: SQVision

RAAMSDONKSVEER – De A27 is woensdagmiddag in beide richtingen volledig afgesloten tussen knooppunt Hooipolder en Oosterhout na een ernstig ongeval met een vrachtwagen.

Volgens Rijkswaterstaat vond het incident plaats rond 12.45 uur in de rijrichting Gorinchem. De vrachtwagen schoot door de vangrail en kwam deels op de andere rijbaan terecht. De vrachtwagen zou daarna een bestelbus hebben geraakt.

De 59-jarige bestuurder van de bestelbus uit Etten-Leur is overleden.

De 51-jarige vrachtwagenchauffeur uit Roemenië is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Meerdere hulpdiensten, waaronder de brandweer en een traumahelikopter, kwamen ter plaatse.

De weg blijft naar verwachting tot in de avond afgesloten voor verkeer.

Omleidingen via Rotterdam

Rijkswaterstaat heeft omleidingsroutes ingesteld:

  • Verkeer richting Breda/Antwerpen: volg vanaf knooppunt Gorinchem de A15, A16 en A58
  • Verkeer richting Gorinchem/Utrecht: volg vanaf knooppunt Sint Annabosch de A58, A16 en A15

Naast bergingswerkzaamheden moet ook de rijbaan worden schoongemaakt, aangezien er grote hoeveelheden olie op het wegdek zijn terechtgekomen.

Foto: Rijkswaterstaat

Verkeer dat nog tussen de afzettingen stond ingesloten, wordt zodra het kan, weggeleid.

Weggebruikers wordt geadviseerd om de omleidingsroutes te volgen en rekening te houden met aanzienlijke vertraging.

Provincie Utrecht mag bijtende wolf afschieten van rechter

UTRECHT – De provincie Utrecht mag van de rechter de wolf afschieten die meerdere keren mensen heeft benaderd op de Utrechtse Heuvelrug. De Faunabescherming en Animal Rights hadden de rechtbank gevraagd om de vergunning hiervoor te schorsen, maar de rechter ziet daar geen redenen voor. Dat betekent dat de provincie deze wolf kan laten doden.

De betreffende wolf beet op 19 mei op landgoed Den Treek bij Leusden tot twee keer toe een wandelaarster in haar been. Uit DNA-analyse bleek dat het ging om de wolf die de codenaam GW3237m heeft, maar bekendstaat als Bram. De provincie gaf begin deze maand een afschotvergunning af, omdat het dier volgens deskundigen een gevaar voor mensen is. Deze wolf benaderde vorig jaar ook al mensen. De leider van de roedel op de Utrechtse Heuvelrug liep toen onder meer een meisje omver.

Nadat dezelfde wolf in mei een wandelaarster had gebeten, besloot de provincie dat het dier afgeschoten moet worden. Zijn wolvin kreeg in april voor het tweede jaar op rij welpen. Volgens De Faunabescherming en Animal Rights vertoont deze wolf defensief gedrag, onder meer om zijn nakomelingen te beschermen. Ze vinden dat de provincie het gebied waarin de roedel leeft moet afsluiten voor bezoekers. Vorig jaar ging een deel van Den Treek wel wekenlang dicht.

De provincie Gelderland verleende begin mei een vergunning voor het afschieten van een wolf die in Nationaal Park De Hoge Veluwe een hardloopster had gebeten. De Faunabescherming en Animal Rights stapten ook toen naar de rechter, maar die zag geen reden de vergunning te schorsen. Gelderland mag de wolf dus doden, maar voor zover bekend is dat vooralsnog niet gebeurd.

Veldkamp deelt zorgen om inperking anticorruptiediensten Oekraïne

DEN HAAG – Met de inperking van de onafhankelijkheid van twee belangrijke Oekraïense anticorruptiediensten, raakt toetreding van het land tot de Europese Unie verder uit zicht. Daarvoor waarschuwt demissionair minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) in een bericht op X.

De bewindsman reageert daarmee op een eerder bericht van Eurocommissaris Marta Kos (Uitbreiding). Zij spreekt daarin haar “ernstige zorg” uit over een door het Oekraïense parlement aangenomen wet die twee tot dusver onafhankelijke diensten die corruptie bestrijden, onder direct gezag van de overheid plaatst.

Veldkamp valt haar bij. Hij noemt de instituties die corruptie tegengaan “vitaal” voor de hervormingen die nodig zijn, wil Oekraïne in de toekomst aanspraak kunnen maken op een EU-lidmaatschap. “Hen aan banden leggen zou een aanzienlijke terugval zijn”, vindt de minister.

CMA CGM en TotalEnergies starten gezamenlijke LNG-bunkerlogistiek in Rotterdam

Foto: CMA CGM

ROTTERDAM – De Franse rederij CMA CGM en energiebedrijf TotalEnergies bundelen de krachten in een nieuwe 50/50 joint venture gericht op de logistiek rond LNG-bunkering in de haven van Rotterdam. De samenwerking markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de maritieme sector en is bedoeld om het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als scheepsbrandstof op grotere schaal mogelijk te maken.

Voor het eerst zal een rederij samen met een energiebedrijf een LNG-bunkerketen opzetten en exploiteren. De joint venture zal actief zijn in de volledige Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA)-regio en levert bunkerdiensten aan schepen van CMA CGM én andere reders.

Nieuw LNG-bunkerschip van 20.000 m³ in 2028

Onderdeel van de samenwerking is de bouw en inzet van een nieuw LNG-bunkerschip van 20.000 kubieke meter, dat uiterlijk eind 2028 in de Rotterdamse haven operationeel zal zijn. Dit bunkerschip wordt gezamenlijk geëxploiteerd en levert LNG vanaf de Gate-terminal aan diverse zeeschepen in de regio.

Levering van 360.000 ton LNG per jaar

Op basis van een nieuw langetermijncontract zal de joint venture vanaf 2028 tot 2040 jaarlijks tot 360.000 ton LNG leveren aan CMA CGM, ter ondersteuning van de verduurzaming van de vloot. De rederij breidt haar dual-fuel vloot uit tot 123 LNG-schepen in 2029 en wil tegen 2050 volledig klimaatneutraal opereren.

Samenwerking sinds 2017

CMA CGM en TotalEnergies werken al jaren samen aan lage-emissie-oplossingen in de scheepvaart. Zo sloten de partijen eerder langdurige LNG-leveringscontracten in Rotterdam (2017) en Marseille Fos (2019) en voerden ze sinds 2020 meerdere succesvolle LNG-bunkeringen uit in Europese havens.

LNG als tussenstap naar klimaatneutraal transport

LNG vermindert de uitstoot van broeikasgassen tot 20 procent ten opzichte van conventionele brandstoffen en verlaagt de uitstoot van NOx met 85 procent, terwijl SOx en fijnstof vrijwel volledig worden geëlimineerd. Bij gebruik van bio-LNG of synthetische LNG kunnen de emissiereducties nog verder oplopen tot respectievelijk 67 procent en 85 procent.

TotalEnergies investeert actief in de infrastructuur voor LNG-bunkering, terwijl CMA CGM vooroploopt in de toepassing van alternatieve brandstoffen als biomethaan, e-methaan en groene methanol.

De oprichting van de joint venture is nog afhankelijk van goedkeuring door de relevante autoriteiten.

GL-PvdA en D66 willen Kamer terug van reces voor debat over Gaza

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA en D66 willen dat de Tweede Kamer terugkomt van zomerreces voor een debat over de oorlog in Gaza. De Kamerleden Kati Piri (GL-PvdA) en Jan Paternotte (D66) laten dat op X weten. Directe aanleiding is de noodkreet van meer dan honderd hulporganisaties over de humanitaire situatie in de Palestijnse kuststrook.

Nederland schaarde zich eerder deze week achter een dringende oproep van 25 landen aan Israël om het geweld in Gaza te staken en veel meer voedselhulp toe te laten. Maar dat gaat de partijen niet ver genoeg. “Het kabinet doet nog steeds niks”, aldus Paternotte.

Demissionair buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC) sprak vorige week met zijn EU-collega’s over de situatie in Gaza. Zorgen daarover worden breed gedeeld, maar over concrete sancties tegen Israël werden de lidstaten het niet eens. Wat Piri betreft, roept Nederland een nieuwe vergadering bijeen en neemt het kabinet alvast nationale maatregelen.

Ook de Partij voor de Dieren wil snel een debat. Kamerlid Christine Teunissen vindt de “oorverdovende stilte” van de kant van Veldkamp “niet te harden”. De kans op een meerderheid voor het verzoek lijkt evenwel klein. GroenLinks-PvdA, D66 en PvdD hebben samen 37 zetels in de Kamer. Partijen hebben tot woensdagmiddag de tijd om te reageren.

Geen schadevergoeding voor voormalig vrachtwagenchauffeur na onterecht ongeldig verklaard rijbewijs

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Een voormalig vrachtwagenchauffeur krijgt geen schadevergoeding van het CBR voor de immateriële schade die hij zegt te hebben geleden nadat zijn rijbewijs onterecht ongeldig werd verklaard. Dat heeft de rechtbank Rotterdam recentelijk bepaald, blijkt uit de vandaag gepubliceerde uitspraak.

Het rijbewijs van de man werd op 1 augustus 2023 ongeldig verklaard door het CBR. Die beslissing bleek later onterecht: de rechtbank oordeelde op 19 februari 2024 dat het bezwaar van de man gegrond was, waarna het CBR het besluit op 26 februari 2024 introk. De betrokkenen waren het erover eens dat het oorspronkelijke besluit onrechtmatig was.

Toch wees de rechtbank het verzoek om schadevergoeding af. De man stelde dat hij door het besluit reputatieschade had opgelopen in zijn woonplaats, waar veel sociale controle heerst. Daarnaast leidde het lange wachten op zijn rijbewijs volgens hem tot onrustgevoelens, mede vanwege zijn ADHD. Ook zou het voorval negatieve gevolgen hebben gehad voor zijn werk als vrachtwagenchauffeur.

De rechtbank oordeelt echter dat niet voldoende aannemelijk is gemaakt dat sprake is van immateriële schade in de zin van het Burgerlijk Wetboek. Zo is er geen objectieve medische onderbouwing geleverd voor de gestelde psychische klachten. Ook acht de rechtbank het niet bewezen dat de betrokkene in zijn eer of goede naam is aangetast door het besluit van het CBR. Bovendien lag de oorzaak van de bekendheid rondom zijn aanhouding niet bij het CBR, aldus de rechtbank.

Omdat het verzoek is afgewezen, krijgt de man ook het betaalde griffierecht niet terug en worden zijn proceskosten niet vergoed. Tegen de uitspraak kan nog hoger beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

×