Clicky

zaterdag 28 juni 2025 - 21:41 uur
Home Blog Pagina 5

Zeven gigantische opslagtanks voor CO₂-project Yara vervoerd via multimodale route door North Sea Port

Foto: North Sea Port

SLUISKIL – North Sea Port benadrukt het strategisch belang van multimodale logistiek voor duurzame industrie, na de succesvolle verplaatsing van zeven reusachtige opslagtanks voor het Carbon Capture & Storage (CCS)-project van Yara in Sluiskil. De operatie laat zien hoe samenwerking, technische precisie en de juiste infrastructuur hand in hand gaan bij toekomstgerichte industriële projecten.

Op 20 en 21 juni werden de laatste drie van in totaal zeven opslagtanks – elk 58 meter lang en ruim 400 ton zwaar – over de weg getransporteerd naar de site van kunstmestproducent Yara. Voor dit uitzonderlijke transport werden speciale SPMT’s (self propelled modular transporters) ingezet: voertuigplatformen met tientallen wielen, ontworpen voor het verplaatsen van extreem zware ladingen.

De tanks werden door Geldof in België vervaardigd, per schip in delen naar Mammoet gebracht en daar verder gereedgemaakt voor het eindtransport naar Sluiskil. Ze vormen een essentieel onderdeel van Yara’s CCS-project, waarbij CO₂ wordt afgevangen en tijdelijk opgeslagen, om later per schip naar Noorwegen te worden vervoerd en daar onder de zeebodem te worden geïnjecteerd door Northern Lights.

Multimodale aanpak cruciaal

Het transport vergde maandenlange voorbereiding en een nauwe samenwerking tussen Mammoet, Yara, Geldof en andere partners in het havengebied. De operatie werd uitgevoerd via water, spoor én weg. Onderweg moesten lichtmasten en spooroverwegbeveiliging tijdelijk verwijderd worden om de doorgang mogelijk te maken.

Foto: North Sea Port

North Sea Port wijst op drie succesfactoren:

  • Multimodale ontsluiting via water, spoor en weg
  • Grensoverschrijdende samenwerking tussen België en Nederland
  • Ruimte en expertise in het havengebied voor grootschalige precisietransporten

Haven als spil in duurzame industrie

Het project onderstreept volgens North Sea Port hoe havens een sleutelrol vervullen in de verduurzaming van de industrie en de realisatie van Europese klimaatdoelen. “De haven is een knooppunt waar logistiek, industrie en duurzaamheid samenkomen,” aldus North Sea Port.

De havenorganisatie blijft daarom investeren in infrastructuur, samenwerking en innovatieve logistieke oplossingen die bijdragen aan zowel economische groei als ecologische vooruitgang.

FNV: Uitzendkrachten onder druk gezet tijdens staking bij distributiecentra Albert Heijn

FNV in Actie
Foto: Adobe Stock | Ton Hazewinkel

GELDERMALSEN/PIJNACKER – Uitzendkrachten die deze week deelnemen aan de stakingen bij de distributiecentra van Albert Heijn, zeggen onder druk te worden gezet om hun acties te beëindigen. Volgens vakbond FNV worden stakers geconfronteerd met dreigementen over ontslag, intrekking van verlof, niet-verlenging van contracten of overplaatsing naar andere locaties.

De FNV noemt de meldingen “intimiderend en ongepast”, zeker gezien de kwetsbare positie van veel uitzendkrachten. “Dit is een groep zonder vaste aanstelling, vaak met weinig bescherming,” zegt Karin Heynsdijk, bestuurder FNV Flex. “Dreigen met contractbeëindiging of overplaatsing tijdens een rechtmatige staking beperkt hun actierecht en werkt ontmoedigend.”

De bond stelt dat vertegenwoordigers van uitzendbureau OTTO en personeel van de distributiecentra in Geldermalsen en Pijnacker tijdens de stakingen fysiek aanwezig waren op of nabij verzamelplekken van stakers. “Dat wordt ervaren als een bewuste poging tot intimidatie,” aldus Heynsdijk.

Bussen met stakers onderweg naar Geldermalsen

Als reactie op de gebeurtenissen vertrokken donderdag twee bussen met stakers vanuit Pijnacker naar het distributiecentrum in Geldermalsen, met als doel collega-uitzendkrachten daar aan te moedigen zich bij de acties aan te sluiten. “We laten zien dat niemand er alleen voor staat,” aldus Heynsdijk.

Staking gericht tegen ‘sjoemel-cao’

De staking richt zich tegen een nieuwe cao die is afgesloten tussen uitzendbureaus en de vakbond LBV, die volgens de FNV geen draagvlak heeft onder uitzendkrachten. In deze zogeheten ‘sjoemel-cao’ zouden bureaus zelf mogen bepalen welke arbeidsvoorwaarden ze aanbieden, zolang die ‘gelijkwaardig’ zijn aan die van vaste medewerkers. Omdat in de cao niet is vastgelegd wat die gelijkwaardigheid inhoudt, ontstaat volgens FNV willekeur in de beloning van uitzendkrachten binnen hetzelfde bedrijf.

De FNV noemt de acties het begin van een breder protest tegen de cao-afspraken. “Als er geen eerlijke cao komt, volgen stakingen op meer locaties en bij andere bedrijven.”

Amerikaanse handelstekort loopt op ondanks handelsbeleid Trump

WASHINGTON – Het Amerikaanse handelstekort is in mei onverwacht toegenomen door de grootste daling in export sinds het begin van de coronapandemie. Dat is een tegenvaller voor president Donald Trump die het handelstekort van de Verenigde Staten als een groot nadeel ziet en met zijn importheffingen probeert bedrijven te dwingen om meer productie in de VS zelf te doen.

Een handelstekort treedt op wanneer de waarde van de import van een land hoger is dan de waarde van de export. De Amerikaanse goederenexport daalde in mei met 5,2 procent, wat een scherpe daling weerspiegelt in de verzending van industriële goederen zoals ruwe olie. Die afname is waarschijnlijk deels te verklaren door een daling van de olieprijzen.

Tegelijkertijd bleef de import vrijwel onveranderd na de grootste daling ooit in april. Het handelstekort in goederen kwam daardoor uit op 96,6 miljard dollar. Een maand eerder ging het nog om 87,6 miljard dollar. Economen hadden in doorsnee juist op een afname gerekend.

Donderdag bleek ook dat de Amerikaanse economie in het eerste kwartaal iets sterker is gekrompen dan gedacht. Daarmee pakten de eerste maanden van de tweede termijn van Trump economisch iets ongunstiger uit dan eerder gemeld.

Het Amerikaanse ministerie van Handel rapporteerde in een nieuwe schatting een krimp van 0,5 procent. Eerder werd nog uitgegaan van 0,2 procent krimp. Bij nader inzien pakte de consumptie toch zwakker uit.

In de VS wordt de ontwikkeling van de economie gemeten volgens een geannualiseerde methode. Dat is anders dan hoe de economische ontwikkeling in Nederland wordt gemeten.

Amsterdam ziet veiliger wegen na invoeren maximumsnelheid 30 km/u

30km

AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam is tevreden over de resultaten van het invoeren van 30 kilometer per uur op de meeste wegen in de stad. Die maatregel geldt sinds december 2023 op 80 procent van de wegen.

De stad ziet een “sterke afname van ongelukken op 30-wegen”. Op wegen waar 30 is ingevoerd daalde het aantal ongevallen waarbij een motorvoertuig betrokken is met 11 procent, van 926 in 2023 naar 823 in 2024. Ongelukken tussen motorvoertuigen en fietsers en voetgangers namen met 15 procent af.

Uit metingen blijkt dat lang niet iedereen zich aan de nieuwe maximumsnelheid houdt. In het eerste jaar hield 63 procent van de automobilisten zich deels of helemaal aan de nieuwe snelheid (tot 35 km/uur). Twee van de tien automobilisten reden 40 of harder.

Volgens de gemeente zijn ook de aanrijtijden van het ov minder gestegen dan gedacht, en hebben hulpdiensten niet meer tijd nodig hebben om ergens te komen.

Diverse wegen in Den Haag gaan later open, afbouw in volle gang

DEN HAAG – De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden.

Volgens de gemeente duurt het weghalen van de hekken, barrières en andere obstakels langer dan gepland. Het gaat om de Professor B.M. Teldersweg, het Hubertusviaduct en de Hubertustunnel. Volgens een woordvoerder van de gemeente is het opruimen en afbouwen in de stad wel “volop gaande”.

Op en rond het World Forum is het afbouwen van de top ook volop bezig. Een ANP-verslaggever ziet dat veel afzettingen nog niet zijn weggehaald, maar niet meer in de weg staan. Fietsers kunnen er weer makkelijk langs, automobilisten lopen nog wel tegen veel barrières aan. Ook de hoge hekken die het terrein van de buitenwereld afgrendelen staan er nog wel.

De Johan de Wittlaan blijft dicht tot begin augustus. Dat was al gepland.

Zwaar vrachtwagenongeval op Duitse A1 – rijbaan urenlang afgesloten [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

GYHUM – Op donderdagochtend 26 juni heeft zich rond 07:05 uur een ernstig ongeval voorgedaan op de A1 ter hoogte van de parkeerplaats Glindbusch, in de richting van Hamburg. Twee vrachtwagens botsten op elkaar, waarbij een van de chauffeurs zwaargewond raakte. De snelweg was urenlang deels afgesloten.

Volgens de eerste politie-informatie reed een 62-jarige chauffeur met een tankoplegger via de invoegstrook de snelweg op. In het begin van deze strook botste een 45-jarige collega met zijn vrachtwagen achterop de tankwagen. De impact was fors: de combinatie met tankoplegger werd nog zo’n 100 meter over de rijbaan doorgeduwd. De trekkende vrachtwagen van de veroorzaker raakte daarbij vrijwel volledig vernield.

De 45-jarige chauffeur is met ernstige verwondingen naar een nabijgelegen ziekenhuis overgebracht. De andere bestuurder bleef fysiek ongedeerd, maar beide voertuigen raakten zwaar beschadigd. De materiële schade wordt geraamd op circa 130.000 euro.

Foto: Duitse Politie

Door de botsing raakte de rijbaan bezaaid met brokstukken en lekkende brandstof. De rijrichting Hamburg moest korte tijd volledig worden afgesloten. Na een half uur kon de tweede rijstrook weer worden vrijgegeven, maar de hoofd- en eerste rijstrook bleven tot ongeveer 13:15 uur afgesloten voor bergings- en schoonmaakwerkzaamheden. Het ongeval leidde tot ernstige verkeershinder.

Foto: Duitse Politie

De politie onderzoekt de exacte toedracht van het ongeval nog. Getuigen worden verzocht zich te melden.

OM eist 4 jaar cel tegen Rus voor verkoop bedrijfsgeheimen ASML

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft donderdag voor de rechtbank in Rotterdam een celstraf van vier jaar geëist tegen de 43-jarige Rus German A. voor het verkopen van bedrijfsgevoelige informatie van technologiebedrijven ASML en NXP aan Rusland. A. staat terecht voor het overtreden van de sanctiewet en het verduisteren van bedrijfsgeheimen.

Het OM vermoedt dat de verduistering heeft plaatsgevonden van 1 november 2015 tot eind augustus 2024. Op harde schijven en USB-sticks bij hem thuis vond de politie ontwerphandleidingen voor microchips. A. zou in het bezit zijn geweest van honderden bestanden van zijn voormalige werkgevers.

A. ontkent dat hij contact had met Russische veiligheids- of inlichtingendiensten. Hij reisde regelmatig naar Moskou, maar weerspreekt dat hij daar bedrijfsgeheimen overhandigde aan zijn Russische contacten. Volgens het OM heeft A. informatie van zowel NXP als ASML met personen in Rusland gedeeld en daarbij technische bijstand verleend. Hij zou daar tienduizenden euro’s mee hebben verdiend.

Het OM verwijt de verdachte dat hij “een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de oorlog in Oekraïne”, omdat Rusland de microchips vervaardigt voor het gebruik in militaire wapens en drones. A. heeft daarmee internationale en nationale regelgeving “welbewust en op brutale wijze genegeerd”.

A. erkende in de rechtbank dat hij de bedrijfsgevoelige informatie had opgeslagen en meegenomen naar huis. Naar eigen zeggen deed hij dat voor eigen gebruik. “Het is heel menselijk om een en ander te vergeten. Ik kon daar dan op de informatie terugvallen”, zei A.

A. zit nu bijna tien maanden vast. Hij kreeg eind vorig jaar een inreisverbod van twintig jaar opgelegd voor Nederland.

Boete van 17.500 euro voor ongeval met speeltoestel op basisschool Heemstede

HEEMSTEDE – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een geldboete van 17.500 euro opgelegd aan een onderwijsstichting waaronder een basisschool in Heemstede valt, vanwege een ernstig ongeval met een speeltoestel op het schoolplein. In september 2021 raakte een leerling zwaar gewond toen een boomstam, onderdeel van het speeltoestel, afbrak en op het kind viel.

Uit onderzoek blijkt dat het speeltoestel was vervaardigd van grenenhout, dat niet geschikt is voor plaatsing in de grond vanwege de gevoeligheid voor houtrot. De boomstam was tijdens schooltijd doorgerot en brak af terwijl meerdere kinderen op het toestel speelden. Het slachtoffer liep hierbij zwaar lichamelijk letsel op.

Volgens het OM heeft de schoolstichting zich schuldig gemaakt aan het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld. Het toestel was niet gecertificeerd en signalen van houtrot, die bij eerder onderhoud al waren geconstateerd, zijn niet opgevolgd. Daarmee heeft de stichting in strijd gehandeld met het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen.

Na het incident heeft de stichting aangegeven het beleid te hebben aangepast. De procedures rond certificering, keuring en onderhoud van speeltoestellen zijn inmiddels aangescherpt.

Het OM benadrukt het belang van goede certificering en tijdige opvolging van onderhoudsrapporten bij speeltoestellen. “Kinderen mogen er tijdens het spelen op vertrouwen dat een toestel veilig is. Zorgvuldige controle en onderhoud zijn essentieel om ernstige ongevallen te voorkomen,” aldus het OM. De strafbeschikking van 17.500 euro wordt gezien als een passende sanctie.

Hegseth haalt opnieuw uit naar de pers om Iran-berichtgeving

ARLINGTON – De Amerikaanse minister van Defensie heeft journalisten opnieuw aangevallen op hun berichtgeving over de Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Volgens Pete Hegseth willen journalisten niet opschrijven hoe succesvol die aanvallen waren omdat ze iets tegen president Donald Trump hebben.

Hegseth had een persconferentie belegd met de hoogste Amerikaanse militair, generaal Dan Caine. Hij verwees onder meer naar hoge Amerikaanse en Israëlische functionarissen die zeggen dat de installaties ernstig beschadigd of verwoest zijn.

Hegseth verwees ook naar het hoofd van de CIA, John Ratcliffe. Die zei woensdag dat het erop lijkt dat “belangrijke Iraanse nucleaire faciliteiten verwoest zijn en de komende jaren opnieuw opgebouwd zullen moeten worden”. Net als veel andere bronnen die Hegseth aanhaalde, merkte de CIA wel op dat het onderzoek nog loopt.

Onderzoek

Volgens Hegseth zouden media trots moeten zijn op Amerika in plaats van te zoeken naar schandalen.

Caine legde tijdens de persconferentie uit dat ruim vijftien jaar twee experts van de Defense Threat Reduction Agency (DTRA) niets anders hebben gedaan dan onderzoek verrichten naar Fordow. De bommen die werden ingezet, zogenoemde GBU-57’s, waren volgens hem speciaal ontwikkeld en afgesteld voor dat doelwit.

Daadwerkelijke schade

Volgens Caine is de operatie perfect verlopen. Eerst werd een betonnen beschermkap opgeblazen, daarna zijn door ventilatieschachten meerdere GBU-57’s met ruim 1000 kilometer per uur naar binnen geschoten en ontploft. Op basis van modellen en de DTRA-experts zei Caine ervan uit te gaan dat de installatie daarmee vernietigd is.

Caine benadrukte ook dat de krijgsmacht niet onderzoekt hoe groot de schade daadwerkelijk is. Dat doen diensten als de CIA.

Negen nieuwe Volvo’s voor Bribus BV

DINXPERLO – Keukenproducent Bribus BV uit Dinxperlo heeft vrijwel zijn volledige vloot vernieuwd met vier nieuwe Volvo FM-trekkers en vijf Volvo FL-bakwagens. De Volvo FM-trekkers met citytrailers zijn een nieuwe configuratie in het wagenpark. Bribus BV kiest voor de inzet van trekker-opleggercombinaties vanwege het grotere laadvolume. Per rit gaat nu anderhalf keer meer mee dan voorheen, wat resulteert in minder kilometers, lagere uitstoot en een efficiëntere planning. De voertuigen zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Paashuis Bedrijfswagens.

Bribus levert wekelijks zo’n 1.000 keukens door heel Nederland. Een groot deel van het transport gebeurt met eigen materieel: dagelijks rijden negen eigen trucks vanuit Dinxperlo naar klanten, voornamelijk woningcorporaties, bouwbedrijven en zorginstellingen. Negen oude Volvo FL-bakwagens zijn recent vervangen door vijf nieuwe Volvo FL 280 4×2-bakwagens en vier Volvo FM 330 4×2-trekkers met citytrailers.

“We willen zoveel mogelijk keukens met zo min mogelijk kilometers aan onze klanten leveren”, zegt Edwin Stevering, operationeel directeur van Bribus. “Dat is het uitgangspunt geweest en de overstap naar de Volvo FM-trekkers met de citytrailers helpt ons daarbij. Daarmee kunnen we per rit anderhalf keer het volume meenemen in vergelijking met onze Volvo FL-bakwagens met wissellaadbak. Dat betekent: minder ritten, minder uitstoot en efficiënter transport.”

Ruim en toch heel wendbaar

Naast het grote laadvolume zijn de Volvo FM’s met citytrailers ook multi-inzetbaar, vertelt Stevering. “Dankzij de gestuurde achteras hebben de citytrailers dezelfde draaicirkel als een bakwagen, waardoor ze net zo wendbaar zijn – ook in binnensteden of bij krappe bouwlocaties. Daardoor kan de planning elk voertuig overal heen sturen en dat geeft maximale flexibiliteit. Er is nog een voordeel: we hadden al achttien wissellaadbakken voor onze bakwagens. Omdat we die nu met minder trucks wegrijden, kan onze expeditie meer wissellaadbakken voorladen. Dat maakt het hele proces efficiënter.”

Volvo Trucks beste in de benchmark

Bribus koos na een uitgebreide vergelijking wederom voor Volvo-trucks. “Bij de keuze kijken wij naar drie factoren: de kwaliteit van het product, de prijs en de betrouwbaarheid van de leverancier. We hebben verschillende leveranciers met elkaar vergeleken en Volvo Trucks en Paashuis Bedrijfswagens kwamen als beste uit de benchmark. We kiezen bewust voor leveranciers uit de regio. We rijden doorgaans zes tot acht jaar met een truck en het service- en onderhoudslevel van de dealer zijn voor ons heel belangrijk. Als er iets is, willen we snel bij de dealer terechtkunnen. Dat werkte de afgelopen jaren al perfect met Paashuis, zowel voor regulier onderhoud als voor spoedklussen. Is er een lampje kapot? Dan kan de chauffeur op de weg terug naar Dinxperlo vaak meteen terecht bij Paashuis in Lichtenvoorde of Doetinchem.”

Veel lagere CO2-uitstoot met HVO100

Alle nieuwe trucks van Bribus rijden op HVO100, een fossielvrije brandstof die tot 90% minder CO₂-uitstoot dan conventionele diesel. “We tanken bij Kuster Energy, onze vaste brandstofleverancier, die op meerdere locaties HVO100 aanbiedt. We hebben bewust gekozen voor moderne dieseltechnologie in combinatie met HVO100. Daarmee reduceren we de CO₂-belasting van ons transport tot een minimum. Dat past bij onze duurzaamheidsdoelen én bij wat praktisch uitvoerbaar is.”

Comfort voor de chauffeur

De nieuwe Volvo-trucks van Bribus zijn uitgerust met diverse opties die het chauffeurscomfort naar een hoger niveau tillen. Zo beschikken de FL-bakwagens over moderne veiligheidssystemen en een automatische versnellingsbak. “De chauffeurs zijn met name enthousiast over het soepele rijgedrag en het comfort van de automatische versnellingsbak”, vertelt Stevering. “Ook is er gedacht aan het dagelijks gemak: elke truck is voorzien van een koelkast, wat vooral op warme dagen als een fijne extra wordt ervaren. De nieuwe Volvo FM’s zijn ook compleet uitgerust, met onder meer de automatische I-Shift-versnellingsbak en luchtvering. Ze bieden standaard al veel comfort en veiligheid, zoals Adaptive Cruise Control en geavanceerde hulpsystemen. Ook hier was een koelkast een uitgesproken wens van de chauffeurs, die is meegenomen in de uitvoering. Dankzij de stille cabine, stabiele wegligging en luxe afwerking voelt het rijden in een FM bijna als rijden in een personenwagen.”

Operational lease: flexibiliteit en zekerheid

Bribus BV least de trucks via operational lease. Stevering: “Normaal gesproken kopen we ons transportmaterieel. Door nu te leasen, kopen we tijd om te kijken wat de markt de komende jaren gaat doen. De ontwikkelingen rondom bijvoorbeeld elektrisch rijden gaan snel maar op dit moment is elektrisch voor ons financieel en operationeel niet haalbaar. Met deze nieuwste generatie Euro 6-trucks mogen we in elk geval tot 2030 de binnenstad in en operational lease geeft ons de flexibiliteit om over een paar jaar een nieuwe afweging te maken zonder dat we zelf vroegtijdig trucks hoeven te vervangen.”

Klijnsma zegt publiekelijk ‘sorry’ voor uitspraak over BBB

ASSEN – Jetta Klijnsma, de commissaris van de Koning in Drenthe, heeft publiekelijk excuses gemaakt voor haar uitspraak over de BBB. In een filmpje dat is gepubliceerd op de website van de provincie, leest Klijnsma een verklaring voor die ze in afstemming met de Drentse BBB heeft opgesteld. “Het woordje ‘ellende’ had ik niet in de mond moeten nemen”, zegt Klijnsma. “Ik bied mijn verontschuldigingen aan bij de inwoners van Drenthe die zich door mijn uitspraak niet gehoord voelen.”

De oud-staatssecretaris had zaterdag op het congres van GroenLinks-PvdA gezegd dat het ontbreken van bestuurderservaring bij de BBB’ers in haar provincie “echt een ellende” oplevert. De BBB reageerde woedend. Partijleider Caroline van der Plas zei “diep geraakt” te zijn en de Drentse fractie noemde deze uitspraak “onacceptabel”.

De 68-jarige Klijnsma bood zondag bij Van der Plas al excuses aan en deed dat maandag in een verklaring opnieuw. Ze sprak dinsdag met de fractie, die toen aangaf dat het vertrouwen in Klijnsma als voorzitter van Provinciale Staten “ernstig is beschadigd”. Klijnsma zegt daarvan geschrokken te zijn. “Ik snap dat de BBB-fractie ontstemd is en dat dit hen persoonlijk raakt.”

Stoppen

Klijnsma biedt hiervoor nogmaals excuses aan. “De komende maanden wil ik me graag blijven inzetten voor onze provincie en blijven werken aan het onderlinge vertrouwen.” De PvdA-politica heeft al aangekondigd aan het eind van dit jaar te stoppen als commissaris, een functie die ze sinds 2017 bekleedt.

Klijnsma zegt dat ze met haar opmerking het belang had willen benadrukken van goede ondersteuning van de volksvertegenwoordigers van GroenLinks-PvdA. De BBB is in Drenthe veruit de grootste partij en heeft twee gedeputeerden in het college.

Vrachtwagen met 21 ton melk voor Shanghai stilgezet op Duitse A6 wegens ernstige technische gebreken [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

ENKENBACH – De Duitse politie heeft op de A6 bij Enkenbach een Oost-Europese vrachtwagencombinatie uit het verkeer gehaald vanwege meerdere ernstige technische gebreken. De trekker met oplegger vervoerde een 40-voets container met 21 ton melk, bestemd voor export naar Shanghai via de haven van Ludwigshafen.

Tijdens een verkeerscontrole viel het oudere voertuig op en werd deze nader onderzocht. Daarbij bleek dat zowel de trekker als de oplegger in ernstige staat van onderhoudsverwaarlozing verkeerden.

Foto: Duitse Politie

Op de oplegger werden onder andere meervoudig gescheurde remschijven, beschadigde banden, en volledig doorgeroeste schokdempers vastgesteld. Daarnaast trof de politie ondeugdelijke lasnaden aan op het chassis. Ook de trekker zelf bleek minstens één remschijf met meerdere scheuren te hebben.

Vanwege de ernstige veiligheidsrisico’s werd de verder rit per direct verboden. De combinatie mag pas weer rijden zodra alle gebreken ter plaatse zijn hersteld. De politie heeft een officiële gebrekenlijst overhandigd aan de chauffeur.

Foto: Duitse Politie

Omdat het volgens de politie duidelijk gaat om structurele gebreken in het onderhoud, wordt niet alleen de chauffeur maar ook de eigenaar van het voertuig beboet. Er wordt bovendien een verbeurdverklaring van baten voorgesteld, wat betekent dat inkomsten uit het transport kunnen worden teruggevorderd.

De container met melk was onderweg naar de overslag in Ludwigshafen voor zeetransport naar China. De politie benadrukt dat voertuigen in deze technische staat een acuut gevaar vormen voor de verkeersveiligheid.

Kremlin niet onder indruk van grotere defensie-uitgaven NAVO

MOSKOU – De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov heeft gezegd dat de plannen van de NAVO om meer aan defensie uit te geven, niet erg veel betekenen voor de veiligheid van Rusland. Dinsdag en woensdag was er een NAVO-top in Den Haag.

De lidstaten beloven vrijwel allemaal een bedrag ter waarde van 5 procent van het bruto binnenlands product aan defensie te gaan uitgeven. Het gaat daarbij om 3,5 procent traditionele defensie-uitgaven en de rest voor andere veiligheidszaken of infrastructuur.

De NAVO-landen noemden op de top Rusland specifiek als bedreiging op de lange termijn.

AIR ONE vervoert 12-meter lange ovenonderdelen per 747-400 van Luik naar Abu Dhabi

LUIK – Vrachtluchtvaartspecialist AIR ONE heeft zijn expertise in het vervoer van buitenmaatse lading wederom bewezen met de succesvolle levering van acht ovenwarmtewisselaars van elk 12 meter lang van Luik naar Abu Dhabi. De zending, in opdracht van Deugro Abu Dhabi, werd uitgevoerd met een Boeing 747-400 vrachtvliegtuig van de Britse luchtvaartmaatschappij One Air, onderdeel van het AIR ONE-netwerk.

De acht omvangrijke dozen, met een totaalgewicht van 57 ton, werden via de kenmerkende neusklep van het 747-400 toestel geladen – een techniek die specifiek nodig is voor dit type uitzonderlijke vracht.

AIR ONE beheert een vloot van elf Boeing 747-400F vrachtvliegtuigen namens drie luchtvaartpartners. Twee van deze toestellen beschikken over een neusklep, waarmee grote en onhandige ladingen eenvoudiger kunnen worden geladen. De afgelopen vijf jaar heeft AIR ONE meer dan 3.750 chartervluchten georganiseerd, waarbij meer dan 345.000 ton vracht naar ruim 100 bestemmingen wereldwijd werd vervoerd.

“Met de toevoeging van een tweede neusklep-vliegtuig eind 2024 hebben we onze capaciteit voor buitenmaatse zendingen aanzienlijk vergroot,” aldus Saeed Ghodrat, Senior Charter Manager bij AIR ONE. “Onze kennis van de 747-400 en onze coördinatiecapaciteit op luchthavens maken ons tot een betrouwbare partner voor snelle charterdiensten en complexe projectladingen.”

Ook Deugro is tevreden over het verloop van het transport. “De coördinatie verliep van begin tot eind vlekkeloos, met duidelijke updates, geen vertragingen en een levering precies volgens planning,” aldus Pavel Kuznetsov en Salvatore Bruno van Deugro Air Chartering.

Ilyas Abdulla, verantwoordelijk voor business development bij Deugro Abu Dhabi, voegt toe: “We zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening door AIR ONE, vooral door hun strikte naleving van de planning en consistente communicatie.”

Grootste overname in eigen geschiedenis: E. van Wijk Group neemt Steenbergen over

GIESSEN – De E. van Wijk Group heeft het familiebedrijf Steenbergen B.V. overgenomen. Dat maakte het transport- en logistiekconcern dinsdag bekend. Volgens E. van Wijk gaat het om de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf. Steenbergen blijft als zelfstandige entiteit binnen de groep opereren.

Met de overname versterkt E. van Wijk zijn positie binnen de Benelux en breidt het zijn capaciteit aanzienlijk uit. Steenbergen, opgericht in 1907 in Bodegraven, telt inmiddels meer dan 300 medewerkers en beschikt over een modern wagenpark van 180 voertuigen. Het bedrijf is actief in distributie, warehousing en internationaal transport en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een betrouwbare partner in de supply chain van onder meer retail, farma en voeding.

De E. van Wijk Group, met hoofdzetel in Giessen, begon in 1949 als familiebedrijf en is sindsdien uitgegroeid tot een internationale logistieke speler met vestigingen in Nederland, Roemenië, Oekraïne en Polen. De onderneming biedt onder meer transport, warehousing, en supply chain-oplossingen, met een sterke focus op klantgerichtheid en duurzaam ondernemerschap.

Met de integratie van Steenbergen zegt E. van Wijk haar groeistrategie kracht bij te zetten en beter in staat te zijn om zowel nationale als internationale klanten te bedienen. Beide bedrijven benadrukken dat cultuur, continuïteit en duurzame groei centraal staan in de samenwerking.

“Met trots verwelkomen we Steenbergen in onze groep. Deze strategische overname betekent een belangrijke versterking van ons netwerk en biedt volop kansen voor de toekomst,” aldus Ewout van Wijk op LinkedIn.

Steenbergen blijft onder eigen naam en management opereren binnen de E. van Wijk Group.

×