Clicky

donderdag 31 juli 2025 - 20:02 uur
Home Blog Pagina 411

Gasvoorraad slinkt sneller, leveringszekerheid niet in gevaar

GRONINGEN – De gasbergingen in Nederland raken sneller leger dan verwacht. Volgens Gasunie leidt dit niet direct tot gevaar voor de leveringszekerheid. “Wel kan, in geval van een strenge winter, een situatie met een krap aanbod van gas ontstaan met mogelijk hoge gasprijzen”, heeft de onderneming donderdag laten weten. “Dit kan effect hebben op de kosten voor huishoudens en bedrijven, afhankelijk van de ontwikkelingen in de komende maanden.”

Eerder deze week werd al duidelijk dat de gasvoorraden in Europa steeds verder aan het dalen zijn, omdat het koudere weer zorgt voor meer energieverbruik voor verwarming. Volgens cijfers van Gas Infrastructure Europe waren de voorraden nog maar voor iets meer dan 70 procent gevuld, terwijl dat een jaar geleden rond deze tijd nog circa 86 procent was. Precieze cijfers over Nederland werden daarbij niet genoemd.

Gasunie ziet sinds afgelopen najaar al een extra onttrekking van gas uit de bergingen. Daardoor is de zogeheten vulgraad van de gasbergingen hier lager dan in de afgelopen jaren. Maar in absolute zin zou er nog een groot volume beschikbaar zijn.

Volgens Gasunie is Nederland steeds meer afhankelijk van gasimporten en een goed functionerende Europese gasmarkt. Momenteel is er naar het oordeel van de organisatie nog voldoende gas uit lng-import (vloeibaar gas), gaswinning in Nederland en voldoende toevoer van gas dat via pijpleidingen naar ons toe komt.

Airbus leverde vorig jaar meeste vliegtuigen in jaren

PARIJS – De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft vorig jaar 766 toestellen afgeleverd. Dat is het hoogste aantal in zes jaar. Vliegtuigmaatschappijen steken de laatste tijd namelijk veel geld in het vernieuwen van hun vloot met zuinigere vliegtuigen zoals het A321neo-model. Dat toestel is momenteel het bestverkopende vliegtuig ter wereld.

Met het jaartotaal wist Airbus net niet aan zijn doelstelling van 770 vliegtuigen te voldoen. Dat aantal werd evenwel al maanden als te ambitieus beschouwd omdat de vliegtuigbouwer moeite had de productie op te voeren.

Airbus noteerde vorig jaar ook 826 netto-orders, waardoor het orderboek uitkwam op 8658 vliegtuigen. “Gezien de complexe en snel veranderende omgeving waarin we blijven opereren, beschouwen we 2024 als een goed jaar”, heeft topman Christian Scherer van Airbus’ divisie voor commerciële vliegtuigen laten weten.

Airbus heeft nog niet bekendgemaakt hoeveel vliegtuigen het bedrijf in 2025 verwacht te maken. Naar dat cijfer wordt reikhalzend uitgekeken door beleggers. Analisten van Bloomberg Intelligence schatten dat Airbus dit jaar 869 vliegtuigen zal afleveren.

Rivaal Boeing brengt volgende week zijn jaarlijkse overzicht van orders en leveringen naar buiten. De Amerikaanse fabrikant heeft een moeilijk jaar achter de rug, na een incident in januari vorig jaar waarbij een Boeing-toestel van Alaska Airlines een deurpaneel verloor. Als gevolg daarvan waren de leveringen van Boeing vorig jaar waarschijnlijk minder dan de helft van die van Airbus.

Onderzoekers zien groot potentieel CO2-opslag in bouwmateriaal

Bakstenen
Foto: Adobe Stock

DAVIS – De bouwsector kan volgens Amerikaanse onderzoekers een grote rol gaan spelen in het tegengaan van klimaatverandering. Als al het bouwmateriaal ter wereld werd vervangen door materiaal waarin koolstofdioxide (CO2) is opgeslagen, dan zou dat volgens een studie die donderdag in Science is verschenen ongeveer de helft van de jaarlijkse uitstoot van de mensheid goedmaken.

Tal van bouwmaterialen zijn geschikt om CO2 voor langere tijd vast te leggen. De onderzoekers van de Universiteit van Californië en Stanford hebben nu voor het eerst per categorie berekend hoe groot het potentieel is. Ze komen uit op een totaal van 16,6 miljard ton per jaar. Dat is grofweg 50 procent van de wereldwijde uitstoot van 2021. Om op dat punt te komen, is wel in alle takken van de bouw een radicale omslag nodig in de werkwijze.

Een voor de hand liggende optie is bouwen met hout. Bomen halen immers CO2 uit de lucht en leggen de koolstof vast als ze groeien. Het gebruikte hout moet dan wel uit strikt duurzaam beheerde bossen komen, want ontbossing leidt juist tot minder CO2-vastlegging.

Er zijn ook tal van minder bekende opties om CO2 in te kapselen in opkomst. Zo kan CO2 als bestanddeel worden gebruikt tijdens de productie van beton of bakstenen. Die materialen blijven over het algemeen tientallen jaren in gebruik en ontbinden ook daarna niet zomaar. Aan bouwmaterialen kunnen tevens biologische materialen worden toegevoegd, die CO2 bevatten dat is opgenomen tijdens de groei van de planten waarvan ze worden gemaakt.

Doordat bouwmaterialen in enorme hoeveelheden worden gebruikt en doorgaans voor de lange duur, ontstaat volgens de onderzoekers “een immense mogelijkheid om broeikasgassen op te slaan”. Ze zien ook voordelen ten opzichte van andere technieken, zoals het afvangen en ondergronds opslaan van CO2 (CCS).

“Voor CCS-technologie moeten pijpleidingen en andere infrastructuur worden aangelegd”, schrijven de wetenschappers. Ze wijzen erop dat CCS mogelijk risico’s oplevert voor mens en milieu. Bouwmaterialen gebruiken voor CO2-opslag is daarom wellicht “een logische eerste stap”, concluderen ze.

Acht drugsvangsten in korte tijd in Rotterdamse haven

Foto: OM Rotterdam

ROTTERDAM – De douane heeft de afgelopen weken acht cocaïnevangsten gedaan. Het gaat in totaal om 466 kilo en een onbekende hoeveelheid cocaïne opgelost in een lading melasse (suikerstroop). De gewogen drugs hebben een groothandelswaarde van ongeveer 11,5 miljoen euro.

De eerste vondst werd gedaan op 2 januari tijdens een douanecontrole van een container met bananen uit Costa Rica. De lading was bestemd voor een bedrijf in Nederland. In het koelgedeelte van de koelcontainer werden 50 pakketten ontdekt waarna een onderzoek werd opgestart.

Nadat de reguliere lading was gelost, kwam de container terecht op een opslagterrein voor lege containers in Rotterdam. Op zaterdag 4 januari werd gezien dat een man de container benaderde en probeerde open te maken. Deze man, een 20-jarige Amsterdammer, werd door het Team Bijzondere Bijstand van de douane aangehouden. Hij is 8 januari voorgeleid aan de rechter-commissaris en die bepaalde dat hij langer vast moest blijven zitten.

Op 2 januari werd ook, tijdens een douanecontrole, in een lading melasse (suikerstroop) een partij vloeibare cocaïne aangetroffen. Totaal ging het 550 kg vloeistof waarin een onbekende hoeveelheid cocaïne was opgelost. In eerste instantie bleek dat deze goederen naar Spanje moesten, maar uit het onderzoek bleek vervolgens dat de partij bestemd was voor een bedrijf in Rotterdam. De melasse kwam uit de Dominicaanse Republiek.

Ook werd op 2 januari in een container uit Suriname cocaïne aangetroffen. Hierbij ging het om een zogenaamde groepagezending en tussen huisraad en voedsel werd vervolgens 84 kilogram cocaïne aangetroffen. In dezelfde nacht van woensdag 1 op donderdag 2 januari werden twee uithalers aangehouden. Hierbij ging het om twee verdachten van respectievelijk 24 en 25 jaar uit Boxtel.

Na onderzoek werd een koelcontainer aangetroffen waarin in het gedeelte van de koelmotor nog vijf pakketten met cocaïne werden aangetroffen. Het vermoeden is dat de vijf pakketen deel hebben uitgemaakt van een grotere lading. De twee verdachten zijn inmiddels voorgeleid en zitten in bewaring.

Op vrijdag 3 januari 2025 kwam er een anonieme melding binnen dat in een container pakketten verdovende middelen zouden zitten. Onderzoek leerde dat de container, welke geladen was geweest met bananen, al ingeleverd was bij een empty depot in Rotterdam.

Nabij de koelmotor werden 47 pakketten met cocaïne aangetroffen. Zaterdag 4 januari 2025 was het opnieuw raak. Tijdens een douanecontrole bleken in een container 41 pakketten met cocaïne te zitten. Ook deze lading zat verstopt in het koelgedeelte.

Bij het HARC-team was informatie binnengekomen dat in het ruim van een schip verdovende middelen verstopt zou. Het schip was afkomstig uit Colombia en lag afgemeerd in de Botlek te Rotterdam. Tijdens een onderzoek door het Landelijk Visitatieteam van de douane werden in het ruim van het schip daadwerkelijk 130 pakketten cocaïne aangetroffen. Dat was op maandag 6 januari jongstleden.

Coke in ijzeren cilinders

Eind december 2024 waren er twee containers binnengekomen die geladen waren met oud ijzer. Dit ijzer kwam uit Costa Rica en was bestemd voor een bedrijf in Rotterdam. Na controle van deze containers werd tussen het oud ijzer 15 ijzeren cilinders aangetroffen. Nadat deze cilinders waren opengeslepen werd in deze cilinders totaal 109 pakketten met cocaïne aangetroffen.

Groothandelswaarde

Vanaf 2025 berekent het Openbaar Ministerie in HARC-berichten niet langer de straatwaarde van cocaïne, maar de gemiddelde groothandelswaarde per kilo cocaïne. Dat is de prijs waarvoor de blokken in bronlanden worden gekocht. Het HARC-team, een samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft de zaak verder in onderzoek. Alle drugs zijn inmiddels vernietigd.

Raad voor de rechtspraak wil af van politieke inmenging

DEN HAAG – De Raad voor de rechtspraak wil een einde aan de mogelijkheid dat de minister van Justitie een benoeming voor de raad formeel kan tegenhouden. Hiervoor pleit voorzitter Henk Naves in zijn nieuwjaarstoespraak. De minister heeft dit tot op heden nooit gedaan door een sterke rechtstatelijke cultuur in Nederland, denkt Naves. “Maar zo’n cultuur alleen is niet voldoende om de rechtsstaat ook op langere termijn te beschermen.”

Naves waarschuwt dat de rechtstaat niet zo “solide” is als die op het eerste oog lijkt. Naast wet- en regelgeving en democratische waarden spelen ook ongeschreven regels die uitgaan van goed vertrouwen een grote rol. “Het is daarom belangrijk om zowel wet- en regelgeving als die rechtstatelijke cultuur te blijven versterken”, aldus Naves.

Hij zou daarom graag zien dat de positie van de raad verankerd wordt in de grondwet ter bescherming van politiek inmenging. Nu is dat geregeld in een normale wet. En dat zou minder bescherming bieden tegen politieke inmenging omdat het eenvoudiger is om een reguliere wet te wijzigen vergeleken met de grondwet.

Niet gerust

Ook roept hij de staatsmachten en instituties op om het belang van de rechtstaat uit te dragen en het geloof hierin te beschermen. Naves is er niet gerust op dat het vertrouwen in de rechter altijd zo hoog blijft als dat nu is. “Omdat een groep mensen zich in onze samenleving niet meer vertegenwoordigd en zelfs benadeeld voelt.”

Voor de rechtspraak ligt hier ook een taak, vindt Naves. Hij meent dat afzonderlijke gerechten hierin beter samen zouden kunnen optrekken, bijvoorbeeld bij personeelsbeleid en digitalisering. Naves zou daar graag “minder vrijblijvende afspraken” over maken met hen.

Parallelbaan Drechttunnel (A16) richting Breda afgesloten door gekantelde vrachtwagen aanhanger

Foto: Rijkswaterstaat

DORDRECHT – Rijkswaterstaat meldt dat de parallelbaan van de Drechttunnel op de A16 richting Breda momenteel volledig is afgesloten.

Een gekantelde vrachtwagen aanhanger heeft een lading puin verloren, wat een gevaarlijke situatie oplevert voor het verkeer.

De weginspecteur is inmiddels ter plaatse om de situatie in kaart te brengen.

Het is nog onduidelijk hoelang de afsluiting zal duren.

Branden in LA ‘nul procent’ onder controle, plunderaars opgepakt

LOS ANGELES – De twee grootste branden in Los Angeles zijn donderdag “nul procent” onder controle, ondanks een grootscheepse brandbestrijdingsoperatie, meldde de brandweer. Ambtenaren waarschuwen bovendien dat plunderaars het hebben voorzien op leegstaande huizen. Er zouden twintig arrestaties zijn verricht.

Volgens brandweercommandanten is een brand van bijna 7000 hectare in de wijk Pacific Palisades uitgegroeid tot “een van de destructiefste natuurrampen in de geschiedenis van Los Angeles”. Een brand van 10.000 hectare in de plaats Altadena staat ook op “nul procent beheersing”.

Ondertussen hebben plunderaars het gemunt op leegstaande huizen nadat tienduizenden inwoners op de vlucht zijn geslagen.

Kwetsbare gemeenschappen

“Midden in de noodsituatie hebben we allemaal individuen gezien die het gemunt hebben op kwetsbare gemeenschappen door in te breken en huizen te plunderen. Dit is gewoonweg onaanvaardbaar,” aldus Kathryn Barger, een ambtenaar van LA County.

“Ik beloof jullie dat jullie verantwoordelijk zullen worden gehouden,” zei Barger, die eraan toevoegde dat er politiepatrouilles waren en dat twintig personen zijn gearresteerd.

OM wil dat oud-eigenaar koopjesketen Big Bazar, Heerke Kooistra, de cel in gaat

ZWOLLE – Heerke Kooistra, de voormalige eigenaar van koopjesketen Big Bazar, moet als het aan justitie ligt een jaar de cel in vanwege onder meer het voeren van een slechte administratie. Dat bevestigde het functioneel parket van het Openbaar Ministerie na berichtgeving door de Leeuwarder Courant.

De ondernemer wordt ervan verdacht dat de administratie bij meerdere van zijn bv’s niet voldeed aan de eisen. Vele stukken ontbraken of zouden opzettelijk niet zijn verstrekt aan de fiscus. Tijdens een zitting donderdag bij de rechtbank in Zwolle maakte de officier van justitie de strafeis bekend. Deze komt neer op achttien maanden cel, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Kooistra kocht Big Bazar in 2021 van Mirage Retail Group, het moederbedrijf van Blokker. De koopjesketen werd in september 2023 failliet verklaard. Big Bazar kampte toen al enige tijd met financiële problemen en kreeg steeds meer klachten binnen over onbetaalde rekeningen. De keten deed in de maanden voorafgaand aan het bankroet nog verschillende pogingen om het bedrijf van de ondergang te redden, via verzoeken om een schuldenexpert aan te laten wijzen die orde op zaken zou kunnen stellen. Maar die pogingen liepen op niets uit.

Volgens Kooistra’s advocaat Priscilla de Haas ging het in de zaak van donderdag niet om de administratie van Big Bazar, maar om Kooistra’s eerdere bedrijf North, een groothandel in consumentenartikelen die al in januari 2023 failliet ging. Kooistra is geschrokken van de strafeis, liet ze na afloop van de zitting weten. “En hij heeft in de afgelopen tijd veel over zich heen gekregen, zakelijk en met zijn gezondheid.”

De Haas betoogde in de rechtszaal dat de ondernemer best bereid was de fiscus inzage in de digitale boekhouding te geven. Hij zou daarvoor de benodigde inloggegevens hebben verschaft, maar hier zou de Belastingdienst geen genoegen mee hebben genomen. Uiteindelijk is er volgens De Haas door beide partijen niet goed genoeg gecommuniceerd. “It takes two to tango”, zo verwoordde ze dat. Naar verwachting volgt de uitspraak over twee weken.

Kooistra is vorig jaar ook door de curatoren van Big Bazar aansprakelijk gesteld. Volgens de curatoren van Big Bazar zou Kooistra fouten hebben gemaakt in de periode voorafgaand aan het bankroet van de keten. Daarom hopen ze nog geld op hem te kunnen verhalen. Die kwestie staat los van de zaak van donderdag, aldus De Haas. “Daar is ook geen sprake van een strafzaak.”

Dode nadat bestelauto achterop vrachtwagen rijdt op A58 [+foto’s]

Foto: HV Zeeland

KAPELLE – Het dodelijke ongeluk gisteravond op de A58 bij Kapelle gebeurde in de staart van de file die ontstond na een eerdere aanrijding. De identiteit van het slachtoffer is inmiddels vastgesteld. Zijn familie is op de hoogte gebracht.

Het slachtoffer is een 19-jarige man uit Bergen op Zoom. Hij reed rond 18.15 uur over de rijbaan richting zijn woonplaats. Net voorbij het viaduct bij het knoopunt Vierwegen reed de man met zijn bestelbus achterop een vrachtwagen.

Er werden nog verschillende brandweerploegen en een traumahelikopter opgeroepen, maar ter plekke bleek al snel dat de hulpdiensten niets meer voor het slachtoffer konden doen. Het was lange tijd onduidelijk wie het slachtoffer was, maar inmiddels is diens identiteit vast komen te staan, zo heeft een woordvoerster van de politie zojuist bevestigd.

File

Op de A58 was het ten tijde van de fatale botsing behoorlijk druk. Even verderop, bij Schore, was namelijk eerder al een ongeval gebeurd. Bij deze aanrijding waren meerdere voertuigen betrokken. Eén persoon moest per ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht.

Het ongeluk bij Schore zorgde voor een flinke file. Volgens de politie gebeurde het fatale ongeluk in de staart hiervan. De politie doet nog nader onderzoek naar de noodlottige aanrijding.

Vanwege het ongeluk werd de rijbaan richting Bergen op Zoom ter plekke urenlang afgesloten. Er werd een omleidingsroute ingesteld.

Verhoging van verkeersboete per 1 maart 2024 niet onrechtmatig

ARNHEM – De kantonrechter oordeelt dat de verhoging van een boete aan een fietser uit Nijmegen die zijn mobiele telefoon in zijn hand vasthield niet onrechtmatig is.

De beboete fietser was het niet eens met de hoogte van de boete en stapte daarom naar de kantonrechter. Volgens de kantonrechter heeft de beboete fietser ook geen redenen aangevoerd om als rechter de boete te matigen. Het beroep van de beboete fietser is daarom ongegrond.

De zaak ging over een boete die was opgelegd aan de fietser omdat hij op 23 maart 2024 een mobiele telefoon had vastgehouden. De fietser kreeg een boete van 160 euro. Vóór 1 maart 2024 gold daarvoor nog een boetebedrag van 150 euro. Per 1 maart 2024 zijn de boetetarieven voor verkeersovertredingen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) echter verhoogd.

De beboete fietser vond de verhoging van het tarief onrechtmatig, omdat deze verhoging voor een deel is bedoeld om de rijksbegroting dekkend mee te maken. Ook stelde hij dat de boete niet meer in verhouding staat met de ernst van de gedraging en met boetes die voor in het strafrecht worden opgelegd.

De kantonrechter oordeelt dat de verhoging van het boetetarief per 1 maart 2024 voor deze overtreding niet onrechtmatig is. Volgens de kantonrechter kan vanwege de verhoging van de tarieven er wel eerder een reden zijn om als rechter de boete te matigen, bijvoorbeeld vanwege persoonlijke omstandigheden. In deze zaak is er geen aanleiding om de boete te matigen, omdat de beboete fietser geen individuele omstandigheden heeft aangevoerd die daartoe aanleiding geven.

Martin Macik loopt in Dakar Rally opnieuw uit op Nederlanders

HAIL – Titelverdediger Martin Macik heeft de Nederlandse truckers in de Dakar Rally op een nog grotere achterstand gereden. De Tsjech boekte in de vijfde etappe zijn tweede opeenvolgende dagzege, met een voorsprong van bijna negentien minuten op de Nederlandse nummer 2 Kees Koolen.

Mitchel van den Brink eindigde de proef over 428 kilometer naar het Saudische Hail als derde, op ruim twintig minuten van zijn landgenoot.

Van den Brink maakte wel opnieuw veel tijd goed op de Litouwer Vaidotas Zala en de Tsjech Ales Loprais, zijn concurrenten om de podiumplekken. Zijn achterstand op Macik is wel al bijna twee uur.

Bij de auto’s dacht Nasser Al-Attiyah uit Qatar zijn 49e dagzege ooit in de Dakar Rally te boeken, maar die raakte hij kwijt door een tijdstraf. De Amerikaan Seth Quintero profiteerde.

Zware sneeuwval zorgt voor urenlange files op Duite A45

Foto: Noordernieuws

LÜDENSCHEID – Door hevige sneeuwval in het Sauerland zijn vrachtwagens en automobilisten urenlang vast komen te staan op de A45, de snelweg tussen Dortmund en Frankfurt. Het bergachtige gebied heeft lokaal te maken met 30 centimeter sneeuw, wat het verkeer volledig heeft ontwricht.

Sneeuw legt verkeer stil

Met name vrachtwagens hebben grote moeite om de besneeuwde hellingen te trotseren, waardoor het verkeer over meerdere kilometers volledig is vastgelopen.

Ook voor automobilisten zijn de wegen vrijwel onbegaanbaar door de aanhoudende sneeuwval en de slechte omstandigheden.

Nederlanders getroffen

Het verkeer staat al uren stil. De sneeuwval houdt nog steeds aan, waardoor een snelle oplossing niet in zicht is. Weggebruikers wordt aangeraden om het gebied voorlopig te vermijden en alternatieve routes te zoeken.

Scholz tegen verhoging NAVO-norm naar 5 procent

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft zich gekeerd tegen Donald Trumps plan om de NAVO-norm te verhogen naar 5 procent. Nu moeten lidstaten minstens 2 procent van hun bbp aan defensie besteden.

“Dat is veel geld”, zei de regeringsleider tegen de nieuwssite Focus over een verhoging van de norm. Hij voegde eraan toe dat de NAVO een “zeer duidelijk” besluitvormingsproces heeft. Wel vindt hij dat Duitsland, dat de laatste jaren meer is gaan uitgeven om de verouderde krijgsmacht te moderniseren, “meer moet doen voor veiligheid”.

Scholz zei dat Duitsland bij een verhoging naar 5 procent jaarlijks ongeveer 200 miljard euro moet uitgeven aan defensie, terwijl het federale budget ongeveer 490 miljard bedraagt. Duitsland zou dan nog eens 150 miljard euro per jaar moeten besparen of lenen. “En daarom denk ik dat het beter is om ons te concentreren op de koers die de NAVO lang geleden heeft uitgestippeld.”

Trump had tijdens zijn eerste presidentstermijn van 2017 tot 2021 herhaaldelijk kritiek op landen die niet voldeden aan de NAVO-norm. Duitsland was daar een van. Het gaf in 2024 voor het eerst sinds 1992 weer meer dan 2 procent van zijn bbp uit aan defensie. Het percentage lag met 72 miljard euro op 2,1 procent, aldus het ministerie van Defensie.

Brandweer redt kat uit motorblok vrachtwagen in Santpoort-Noord

Foto: Michel van Bergen

SANTPOORT-NOORD – De brandweer heeft donderdagmiddag een kat gered uit het motorblok van een vrachtwagen aan de J.T. Cremerlaan in Santpoort-Noord. Het dier had vermoedelijk vanwege de kou warmte gezocht in het motorcompartiment. Toen de chauffeur de motor liet draaien, hoorde hij een luid gekrijs en schakelde hij direct de vrachtwagen uit. De dierenambulance en brandweer werden snel ingeschakeld.

Uitdagende reddingsoperatie

De reddingsactie bleek een flinke uitdaging, omdat de kat zich diep in het motorblok had verstopt. De brandweer was enige tijd bezig met het bevrijden van het dier. Er werd zelfs een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld om, indien nodig, onderdelen van de vrachtwagen te demonteren. Uiteindelijk wist een brandweerman het dier voorzichtig te bevrijden.

Verwondingen, maar veilig

De kat liep verwondingen op tijdens zijn avontuur en werd direct overgedragen aan de dierenambulance voor verdere zorg. Het dier bleek gechipt, maar de eigenaar kon op dat moment nog niet worden gevonden.

Deutsche Bahn: 150 miljard nodig voor spoorverbetering

BERLIJN – Het Duitse staatsspoorwegbedrijf Deutsche Bahn heeft naar eigen zeggen 150 miljard euro nodig om het verouderde Duitse spoorwegnetwerk op de lange termijn te moderniseren. Dat zei de voorzitter van de raad van toezicht van DB in een interview met het Duitse tijdschrift Focus.

“De spoorwegen hebben problemen en die moeten verbeteren”, zei Werner Gatzer. “De infrastructuur is te oud, te vol en te gevoelig voor verstoringen.” Hij denkt dat “minstens” 150 miljard euro nodig is voor investeringen in de komende tien jaar.

Duitsland kampt de laatste jaren met aanhoudende vertragingen op het spoor. DB dringt al langer bij de Duitse regering aan op massale investeringen in het omvangrijke spoorwegnet van het land. Vorige week werd bekend dat de spoorvervoerder in 2024 de slechtste punctualiteitscijfers in decennia had met zijn langeafstandstreinen.

Met een netwerk van ongeveer 34.000 kilometer heeft Deutsche Bahn het grootste spoornet van Europa.

Begin vorig jaar stelde de Duitse transportminister Volker Wissing een fonds voor, waar ook private investeerders aan zouden deelnemen, om de infrastructuur in het land te financieren. Maar de specifieke details daarvan zijn nog niet uitgewerkt. Brancheverenigingen uit de Duitse industrie hebben zich ook achter het idee van een fonds geschaard. Gezien de verstrekkende problemen met het Duitse spoor denken zij ook dat een financiële langetermijnoplossing nodig is.

×