Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 00:20 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 4

Douane onderschept 300 kilo ketamine tijdens controle op de A1

Bij een reguliere controle op de A1 hebben Douaniers een flinke hoeveelheid ketamine aangetroffen in een busje met Duits kenteken. In dit busje troffen zij vaten met in totaal 300 kilogram ketamine aan. Ketamine heeft een straatwaarde van zo’n 20 tot 40 euro per gram, meldt de Douane donderdag.

Hierna heeft de Douane de zaak overgedragen aan de politie. Deze heeft de verdovende middelen en het busje in beslag genomen en de chauffeur aangehouden. De verdachte zit nog vast.

Ketamine is een verdovend middel dat gebruikt wordt als narcosemiddel voor mensen en dieren. Het heeft een hallucinerend effect en wordt gezien als een zeer verslavende drug. Ketamine valt onder de Geneesmiddelenwet. Je mag dit dus niet zonder vergunning of doktersrecept in bezit hebben, verhandelen of produceren.

De Douane controleert onder andere aan de buitengrenzen van de Europese Unie. Dit doen zij bijvoorbeeld op de luchthaven Schiphol en in de haven van Rotterdam. Ook in het binnenland voeren zij controles ui op bijvoorbeeld bedrijventerreinen, langs snelwegen en in buitengebieden. Ook worden er accijnscontroles uitgevoerd.

Deze controle betrof ook een accijnscontrole. Toen de douaniers geen accijnsgoederen, maar blauwe vaten aantroffen, kregen zij het vermoeden dat er iets niet klopte. Zij hebben verder onderzoek gedaan omdat zij vermoedden dat het hier om verdovende middelen ging. Daarna is de zaak overgedragen aan de politie.

Geen hoge verwachtingen Verstappen in ‘hobbelig’ Singapore

SINGAPORE – Max Verstappen heeft geen al te hoge verwachtingen voor de Grote Prijs van Singapore komend weekeinde. “Onze auto is over het algemeen niet erg goed op hobbels en kerbstones en dat is wat we hier hebben”, zei de drievoudig wereldkampioen van Red Bull in de persconferentie van de FIA.

“We moeten proberen de auto stabieler te maken, maar ik weet zelf niet eens waar we moeten beginnen”, aldus de Nederlander, die weliswaar nog steeds leidt in het kampioenschap, maar de laatste zeven grands prix geen overwinning heeft kunnen vieren. Zijn voorsprong op eerste belager Lando Norris van McLaren is geslonken tot 59 punten. “Ik heb er vertrouwen in dat het beter kan dan vorig jaar, maar de concurrentie is behoorlijk beter geworden.”

Vorig jaar was Verstappen nagenoeg onverslaanbaar. Hij won negentien van de 22 races, eindigde twee keer als tweede en één keer als vijfde. Die slechtste klassering haalde hij op het stratencircuit van Marina Bay in Singapore. Ook toen klaagde hij over gebrek aan grip en balans, onvolkomenheden bij de Red Bull die Verstappen dit seizoen meer dan ooit achtervolgen. “We blijven vechten voor het kampioenschap, maar we moeten de auto betrouwbaarder maken.”

Automakers willen dat Brussel nieuwe uitstootregels afzwakt

BRUSSEL – Europese autofabrikanten roepen Brussel op om strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s, die volgend jaar ingaan, af te zwakken. Zonder ingrijpen riskeren autoproducenten miljarden euro’s aan boetes als zij de gestelde doelen niet halen, waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA).

Donderdag werd bekend dat de verkoop van elektrische voertuigen in Duitsland, de grootste automarkt van Europa, vorige maand met 69 procent is gekelderd. In heel Europa daalde de verkoop van deze voertuigen met 36 procent, waardoor het marktaandeel van volledig elektrische auto’s terugviel naar 14 procent. Een jaar eerder was dit nog 15 procent. Door de gedaalde vraag heroverwegen autofabrikanten hun strategieën en plannen om over te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen.

De gedaalde vraag wordt vooral veroorzaakt door het terugschroeven van financiële prikkels door overheden, waardoor het voor consumenten minder aantrekkelijk is om deze relatief dure elektrische auto’s aan te schaffen.

Op dit moment mogen nieuw verkochte auto’s gemiddeld 116 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf volgend jaar zakt dat plafond naar 94 gram per kilometer. Als de limieten worden overschreden, kan dat leiden tot boetes van 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Dergelijke boetes kunnen voor grote autofabrikanten in de honderden miljoenen euro’s lopen.

De Duitse industrie, vooral de autosector, heeft het al tijden zwaar door een afnemende vraag. Volkswagen, de grootste autofabrikant in Europa, overweegt daarom fabrieken in Duitsland te sluiten. BMW moest onlangs zijn winstverwachting voor het hele jaar naar beneden bijstellen, mede door de zwakke verkoop van elektrische voertuigen.

Brussel verbiedt gebruik van aantal PFAS-chemicaliën voor kleding

BRUSSEL – De Europese Commissie verbiedt het gebruik van de chemische stof PFHxA en zeer vergelijkbare stoffen voor de productie van cosmetica, kleding of verpakkingen. De stoffen zijn volgens de commissie te gevaarlijk voor de gezondheid en het milieu.

PFHxA en de aanverwante chemicaliën behoren tot de familie van de PFAS, een verzamelnaam voor schadelijke stoffen die nauwelijks afbreekbaar zijn en zich kunnen ophopen in het menselijk lichaam.

PFHxA mag voorlopig wel gebruikt blijven voor de productie van halfgeleiders en batterijen omdat de stof hier, volgens de Europese Commissie, nog niet goed te vervangen is door alternatieven. Ook lijkt de kans op schade voor de menselijke gezondheid beperkt.

Overgangsperiode

Het verbod gaat in met een overgangsperiode die begint over achttien maanden en – afhankelijk van het product – uiterlijk vijf jaar aanhoudt, om producenten genoeg tijd te geven om naar veiliger alternatieven te zoeken.

In Nederland is de laatste jaren de aandacht voor de gevaren van PFAS gestegen door de situatie rond de chemiefabriek van Chemours in Dordrecht. De fabriek had jarenlang grote hoeveelheden PFAS-stoffen uitgestoten, zonder over de risico’s te communiceren. Intussen was de omgeving ernstig vervuild geraakt.

Duitse economie mogelijk al in milde recessie, meldt Bundesbank

BERLIJN – De economie van Duitsland bevindt zich mogelijk al in een recessie, waarschuwt de centrale bank van het land. Volgens de Bundesbank zou de economie in het huidige kwartaal “opnieuw kunnen stagneren of licht dalen” na de onverwachte krimp in het kwartaal daarvoor. Eerder rekende de centrale bank nog op een kleine groei over de maanden juli tot en met september.

Economen spreken doorgaans van een technische recessie bij twee opeenvolgende kwartalen met krimp. “De Duitse economie bevindt zich nog steeds in onrustig vaarwater”, aldus de Bundesbank in een maandelijks rapport dat donderdag werd gepubliceerd. “Een recessie in de zin van een significante, brede en langdurige daling van de economische productie wordt momenteel echter niet verwacht”, stelde de centrale bank daartegenover.

In de afgelopen weken zijn er steeds meer aanwijzingen dat de grootste economie van Europa in een verslechterende toestand verkeert. Volkswagen, de grootste autoproducent van het land, overweegt zelfs voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten door de afgenomen vraag. Concurrent BMW zag zich recentelijk genoodzaakt de winstverwachting naar beneden bij te stellen als gevolg van een omvangrijke terugroepactie van 1,5 miljoen auto’s met mogelijk defecte remmen. Daarbij heeft het Amerikaanse Intel de geplande opening van een chipfabriek in Duitsland met ongeveer twee jaar uitgesteld.

Terughoudend

Bundesbank-voorzitter Joachim Nagel zei woensdag nog dat de hoop op een opleving van de Duitse industriële activiteit in de tweede helft van het jaar aanzienlijk is afgenomen en dat de consumenten zich hardnekkig terughoudend blijven opstellen. “Stagnatie zou ook voor het volledige jaar 2024 min of meer in het verschiet kunnen liggen, als we afgaan op de laatste prognoses van economische onderzoeksinstituten”, zei hij.

De nieuwe prognoses van de Bundesbank worden in december verwacht. In juni voorspelde de Bundesbank een economische groei van 0,3 procent voor 2024.

Bulgarije onderzoekt bedrijf gelinkt aan exploderende piepers

SOFIA – Bulgarije doet onderzoek naar een bedrijf dat gelinkt is aan de verkoop van piepers aan de Libanese militante groepering Hezbollah. De piepers explodeerden dinsdag massaal op hetzelfde moment, met doden en vele gewonden tot gevolg.

De Bulgaarse staatsveiligheidsdienst DANS meldt donderdag samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken onderzoek te doen naar de rol van een bedrijf dat in Bulgarije is geregistreerd. De naam van het bedrijf wordt niet genoemd. Wel wordt gemeld dat er geen zendingen van de verdachte pagers op Bulgaars grondgebied zijn gedetecteerd.

Bulgaarse media schrijven dat het bedrijf Norta Global Ltd in Sofia de verkoop had gefaciliteerd.

De piepers lijken volgens persbureau Reuters vergelijkbaar met een model van Gold Apollo uit Taiwan. Dat bedrijf zei woensdag dat de ontplofte piepers waren gemaakt door BAC Consulting, gevestigd in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. De Hongaarse nieuwssite Telex meldde op basis van bronnen dat Norta de verkoop had gefaciliteerd.

Delta biedt excuses aan na noodlanding door cabinedrukprobleem

ATLANTA – De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta heeft donderdag excuses aangeboden nadat vorige week een vlucht een noodlanding moest maken vanwege een probleem met de cabinedruk. Volgens lokale media kregen passagiers hierdoor last van bloedingen uit de neus en oren.

Na de landing controleerde of behandelde medisch personeel, dat het vliegtuig bij de gate opwachtte, tien mensen. De vlucht ging van Salt Lake City in de staat Utah naar Portland, Oregon.

“Wij bieden onze oprechte excuses aan aan onze passagiers voor hun ervaring op vlucht 1203 op 15 september”, stelt Delta in een verklaring. “De bemanning volgde de procedures om terug te keren naar Salt Lake City, waar ons grondteam de passagiers heeft ondersteund.” De Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) meldde dat de kwestie wordt onderzocht.

Het lokale televisiestation KSL-TV sprak met passagiers die vertelden dat ze mensen zagen die hun hoofd vastgrepen van de pijn of bloedden uit hun oren of neus, kort nadat het vliegtuig was opgestegen. “Ik voelde een stekende pijn in mijn oor. Ik greep mijn oor vast, haalde mijn hand terug en er zat bloed aan”, zei een van de reizigers.

Delta meldde dat de zuurstofmaskers in het vliegtuig niet werden geactiveerd.

Het Boeing 737-900 toestel werd na het incident gerepareerd en was de volgende dag weer in dienst, aldus Delta. Het vliegtuig behoort niet tot de Boeing 737 MAX-vloot, die in januari opnieuw onder de loep werd genomen nadat tijdens een vlucht een paneel uit de romp was losgeraakt.

Kamer drukt door en eist stukken op over crisismaatregelen asiel

DEN HAAG – De Tweede Kamer eist toch de adviezen op van ambtenaren en juristen aan het kabinet over de voorgenomen crisismaatregelen om het asielbeleid aan te scherpen. Premier Dick Schoof weigerde die te delen omdat er nog geen besluit over zou zijn gevallen, maar de Kamer legt zich daar niet bij neer. Ook regeringspartij NSC steunde het herhaalde verzoek. Het grote debat over de Prinsjesdag-plannen moet daarom even wachten totdat het kabinet op het verzoek is ingegaan.

Vrijwel de hele oppositie wilde niet aan de zogeheten Algemene Beschouwingen beginnen zonder de kabinetsstukken. Zo zou de Kamer niet goed kunnen oordelen en dus met de premier kunnen debatteren over de plannen voor de crisismaatregelen, waarbij de vreemdelingenwet deels buiten werking wordt gesteld. NSC viel de oppositie bij en wees erop dat de grondwet het kabinet verplicht om een Kamerlid te informeren als het daarom vraagt.

Oppositiepartijen waren niet onder de indruk van het argument van Schoof dat het besluit nog niet is genomen in de ministerraad waarvan de onderliggende stukken gedeeld kunnen worden. Rob Jetten van D66 haalde aan dat de ministerraad heeft ingestemd met het regeerprogramma en daarin ook melding wordt gemaakt van het voornemen voor de crisismaatregelen. “Daar moet dus een stuk onder liggen dat leidt tot dit besluit. Of u heeft het daar zitten bedenken in het luchtledige”, aldus de politicus.

Schoof hield vol dat het besluit nog niet is genomen en verwachtte hier “twee tot vier weken” voor nodig te hebben. “Maar we hebben dus in het kabinet nog niet hierover gesproken.” De premier had weinig begrip voor het aandringen van de Kamer. “Tsjongejongejonge, werkelijk niet te geloven dit”, verzuchtte hij voor de nog open microfoon.

Autosportfederatie FIA wil dat Formule 1-coureurs minder vloeken

LONDEN/PARIJS – De internationale autosportfederatie FIA heeft de Formule 1 verzocht om het grove taalgebruik van de coureurs aan te pakken. Het gaat dan vooral om het vloeken over de teamradio, dat ook wordt uitgezonden op televisie.

Voorzitter Mohammed Ben Sulayem geeft op motorsport.com aan dat hij zich vooral stoort aan de vele keren dat hij het woord fuck hoort. “Ze zeggen dat woord hoe vaak niet per minuut? We zijn geen rappers, het hoort niet in de autosport.”

“Ik ben vroeger zelf coureur geweest en dan was ik ook weleens boos als een andere coureur mij hinderde, maar we hebben wel een verantwoordelijkheid en moeten voorzichtig zijn met wat we zeggen”, lichtte Ben Sulayem toe. “Tegenwoordig is alles live en alles wordt vastgelegd. Stel dat je met je kinderen naar een race zit te kijken en je hoort steeds dat vloeken, wat zegt dat dan over onze sport?”

De FIA-baas erkent dat de federatie heeft goedgekeurd dat er meer radiofragmenten tussen coureurs en teams te horen zijn. En ook al worden scheldwoorden weggepiept in de officiële televisie-uitzendingen, het toenemende aantal uitbarstingen vindt Ben Sulayem zorgwekkend. “We hebben regels en die zijn er om te worden gerespecteerd en gehandhaafd.

33 nieuwe Scania’s waaronder vier elektrische voor Jumbo

BREDA – Al sinds 2015 helpt Scania Jumbo Supermarkten met het verduurzamen van haar wagenpark. Onlangs voegde het bedrijf vier Scania 40R 4×2 trekkers met een totaal geïnstalleerde batterijcapaciteit van 624 kWh toe. Deze worden ingezet voor transport tussen DC’s in de regio Veghel. Deze BEV’s maken deel uit van een order voor in totaal 33 nieuwe voertuigen.

Naast de levering van de nieuwe voertuigen hebben Jumbo en Scania ook de handen ineengeslagen voor de realisatie van laadinfrastructuur. Bij het DC in Veghel is laadinfra gerealiseerd voor drie laadpalen, elk met een piekvermogen van 200 kW. Bij deze infrastructuur wordt gebruik gemaakt van één centrale Power Unit die op afstand meerdere satelliet-laadpalen kan aansturen. De centrale Power Unit wordt dan geplaatst op een locatie die minder kwetsbaar is. Naast een lagere investering resulteert dit systeem ook in lagere onderhouds- en evt. reparatiekosten.

Wilko Maas, vlootmanager bij Jumbo: “We blijven ons inzetten om het vervoer efficiënter en minder milieubelastend te organiseren, maar lopen ook tegen de nodige uitdagingen aan. We zijn blij dat we samen met Scania weer een mooie stap hebben kunnen zetten in het optimaliseren van ons elektrisch wagenpark.”

De levering van de laadinfrastructuur, naast de elektrische trucks, is een nieuwe stap in het partnership tussen Jumbo en Scania. Scania-dochterbedrijf Erinion is bij de ontwikkeling van deze laadinfrastructuur nauw betrokken geweest.

Middels deze oplossing ondersteunt Scania transportbedrijven in de transitie naar zero emissie toepassingen. Op deze manier kan zowel depotladen als bestemmingsladen mogelijk worden gemaakt terwijl de klant, geheel in de filosofie van Scania, wordt ontzorgd en zich kan richten op de kernactiviteiten.

In de samenwerking met Jumbo heeft Scania een totaalpakket verzorgd wat bestaat uit het analyseren, leveren, onderhouden en repareren van de voertuigen terwijl parallel eenzelfde traject voor de laadinfra is gevolgd: ontwerpen, realiseren, testen en operationeel opleveren, om vervolgens het beheer en onderhoud te laten verzorgen door Scania.

De laadinfrastructuur bij het DC in Veghel is onlangs in bedrijf genomen en feestelijk opgeleverd.

Jumbo is met ruim 725 winkels in Nederland en België een van de grootste retailorganisaties van het land. Het bedrijf heeft zich, net als Scania, verbonden aan het Science Based Targets initiative als basis voor haar klimaatdoelstellingen.

Schoof deelt juridische analyse noodwet pas na besluit

DEN HAAG – Premier Dick Schoof wil de juridische analyse die ten grondslag ligt aan het inzetten van het noodrecht om asielmaatregelen te nemen nog niet delen. De Tweede Kamer had erom gevraagd, maar het besluit erover is “nog niet afgerond”, aldus de premier. In de brief die hij hierover stuurt, wordt ook duidelijk dat het kabinet deze informatie pas wil delen nadat het besluit is genomen.

Schoof zegt toe de Kamer “per brief te informeren na afronding van de besluitvorming en de gevraagde stukken dan bij te voegen”. Hij wijst wel naar antwoorden op Kamervragen waarin GroenLinks-PvdA vraagt naar de juridische onderbouwing. Daarin benadrukt minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) dat er een dragende motivering moet zijn voor het besluit. Ze hamert ook op het belang dat het kabinet hecht aan internationale verdragen en de grondwet. Maar er wordt niet specifiek ingegaan op de juridische onderbouwing.

Veel oppositiepartijen hadden woensdagavond kritiek op het plan om noodwetgeving in te zetten. PVV, VVD, NSC en BBB hebben in hun coalitieakkoord afgesproken om artikel 110 en 111 van de Vreemdelingenwet in te zetten, waarmee een deel van die wet buiten werking kan worden gesteld “ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken”. Pas na dit besluit van de premier kan de Tweede Kamer zich hierover buigen.

‘Buitenspel’

Met name Nicolien van Vroonhoven, plaatsvervangend fractievoorzitter van NSC, moest hierover veel kritische vragen beantwoorden. Oppositiepartijen vinden dat de Kamer “buitenspel” staat en dat voor de asielcrisis normale wetgeving gebruikt zou moeten worden. Ze wezen erop dat het vorige kabinet de noodwet niet passend vond. Van Vroonhoven herhaalde steeds de woorden “dragend gemotiveerd” die in het hoofdlijnenakkoord staan. Op basis van die woorden verwacht ze dat het kabinet goed onderbouwt waarom de ‘noodknop’ terecht is. Maar ook Van Vroonhoven erkende dat de crisiswet “eng”, “op het randje” en “balanceren” is.

Deze donderdag debatteert de Kamer verder. Premier Dick Schoof zal zich uitgebreid moeten verantwoorden voor het plan van de noodwet, dat ook in het regeerprogramma van zijn kabinet staat.

ING scherpt klimaatbeleid aan, schroeft financiering terug

AMSTERDAM – ING stopt per direct met het financieren van zogeheten ‘pure players’, bedrijven die zich enkel toeleggen op het uit de grond halen van olie en gas en doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe velden. Ook zal de bank na 2025 stoppen met het verstrekken van nieuwe kredieten aan terminals voor de export van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). ING heeft die maatregelen donderdag aangekondigd in zijn jaarlijkse klimaatupdate.

“Voor ons als bank is financiering de meest impactvolle manier om bij te dragen aan de transitie: samen met klanten werken aan hun transitie naar netto-nul en tegelijkertijd de technologieën en oplossingen financieren die nodig zijn voor een duurzame toekomst”, stelt ING in een toelichting op de update.

Europese landen die geen Russisch gas meer invoeren sinds de inval in Oekraïne, zijn onder meer massaal lng gaan importeren als alternatief. Maar lng is nog altijd een fossiele brandstof die ook voor CO2-uitstoot zorgt. Bovendien lekt bij het productieproces regelmatig methaan, een ander krachtig broeikasgas.

Terra-aanpak

ING hanteert voor zijn klimaatbeleid onder andere de Terra-aanpak, gebaseerd op inzichten van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Daarmee meet ING de uitstoot van klanten die actief zijn in sectoren die de meeste koolstof uitstoten. ING heeft deze aanpak nu uitgebreid naar de aluminium- en zuivelsector, waarmee het totaal aantal sectoren uitkomt op twaalf.

Volgens de bank liggen acht van deze sectoren bijna of helemaal op schema om de klimaatdoelstelling te halen. Twee lopen achter, dat zijn de staalindustrie en de residentiële vastgoedsector. De overige twee sectoren kunnen volgens ING niet worden beoordeeld omdat daar een nieuwe methodologie wordt gebruikt om de koolstofuitstoot te meten.

‘Niet voldoende’

Extinction Rebellion (XR) vindt de koerswijziging van ING “bij lange na niet voldoende”. Volgens de actiegroep blijft de bank nog steeds de grootste Nederlandse fossiele bank. Fossielvrij ziet de stap van ING als het resultaat van een jarenlange strijd van mensen in de VS, ING Fossielvrij en de Nederlandse klimaatbeweging. Toch blijft de organisatie doorgaan met actievoeren “tot ING al hun financiering aan olie- en gasbedrijven stopt.”

Volgens Milieudefensie is de uitstoot van de bank 207 megaton hoger dan wat ING tot nu toe zei. “Het is absurd dat ING nu door een slim pr-trucje voor de grootste vervuilers de oranje loper uit kan blijven rollen”, zegt directeur Donald Pols van de organisatie.

Vrachtwagenchauffeur dood gevonden naast vrachtwagen bij Belgisch transportbedrijf

LENNIK – Op een parkeerplaats van het Belgische transportbedrijf Van de Velde in Lennik is donderdagochtend het lichaam van een 60-jarige vrachtwagenchauffeur gevonden. Dat melden Belgische media donderdagochtend.

De man lag met een bebloed hoofd naast zijn vrachtwagen op het parkeerterrein van het transportbedrijf.

Na een eerste onderzoek van de politie wordt ervan uitgegaan dat de man een ongeluk heeft gehad en daaraan later is overleden.

Ook vrachtwagen op waterstof mag straks zero-emissiezone in

ZOETERMEER – Vrachtwagens met waterstofverbranding zijn straks welkom in de zero-emissiezones. Het ministerie van I&W werkt op dit moment aan een aanpassing van de Nederlandse definitie van zero-emissievoertuigen om dit mogelijk te maken. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Concreet houdt deze aanpassing in dat verbrandingsmotoren die op waterstof werken (H2ICE, oftewel waterstof-verbrandingsmotoren) als zero-emissie-aandrijflijnen worden beschouwd. De voorgenomen wijziging komt voort uit afspraken die hierover in Brussel zijn gemaakt voor de EU-lidstaten.

“De drempelwaarde voor CO₂ ligt op 3 gram per tonkilometer. Dit gaat specifiek om de uitstoot van de aandrijflijn van het voertuig (tank-to-wheel), niet om de brandstof zelf. Naast CO₂ (broeikasgas) wordt de aanstaande Euro-7 norm gehanteerd voor schadelijke emissies”, aldus TLN.

“H2ICE-vrachtwagens voldoen zowel aan de CO2-drempelwaarde als aan de Euro-7 norm voor schadelijke emissies, waardoor hun emissies als ‘near-zero’ beschouwd worden. Motoren die werken op andere alternatieve brandstoffen voldoen niet aan de grenswaarde omdat er bij energiedragers zoals HVO en bioLNG altijd sprake is van verbranding van koolstofmoleculen.”

Tot nu toe werden alleen voertuigen met een elektrische aandrijflijn met energie uit batterijen of waterstof (omgezet via een brandstofcel) erkend als zero-emissievoertuigen. De wetgeving die H2ICE binnen deze definitie brengt, wordt toegevoegd aan het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990). Het hele proces moet in januari 2026 voltooid zijn.

“De financiële haalbaarheid van de inzet van H2ICE in vergelijking met batterij-elektrische vrachtwagens is nog onduidelijk. Dit hangt nauw samen met de uiteindelijke prijs van groene waterstof.”

Tiental gemeenten overweegt zelf organiseren van asielopvang

DEN HAAG – Meerdere gemeenten, waaronder Staphorst, onderzoeken of ze zelf langdurige asielopvang kunnen organiseren. Een tiental gemeenten overweegt dit, zegt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) naar aanleiding van een bericht in de Stentor.

Veel is echter volgens de woordvoerder nog onduidelijk. “Het ministerie van Asiel en Migratie stelt hierover een beleidskader op.” Het COA laat zich hier dan ook nog niet over uit. De woordvoerder benadrukt dat de mogelijkheid om zelf asielopvang te regelen in de spreidingswet staat. Langdurige opvang wordt nu nog door het COA gedaan. Gemeenten organiseren al wel zelf noodopvang.

Staphorst biedt tot nu toe nog geen onderdak aan asielzoekers. Volgens de spreidingswet, die moet zorgen voor een eerlijke verspreiding van asielzoekers over alle gemeenten in het land, moet de Overijsselse gemeente er 112 opvangen. Een woordvoerster van de gemeente zegt dat de plannen voor het zelf organiseren van opvang nog in een vroeg stadium zijn. In een nota die dinsdag ter sprake komt in de gemeenteraad stelt het college van burgemeester en wethouders voor de mogelijkheid samen met het COA te onderzoeken.

Het idee van Staphorst is om net als bij de opvang van statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne ook het onderdak van asielzoekers zelf te regelen. Verbinding met bewoners en maatwerk zijn daarbij uitgangspunten.

Staphorst heeft eerder dit jaar samen met het COA gekeken naar een voormalig restaurant bij de A28 in Rouveen als mogelijke locatie voor asielopvang. Volgens verantwoordelijk wethouder Jan Carlo Bos bleek deze plek financieel niet haalbaar voor het COA. Door deze verkenning is veel tijd verloren gegaan, zegt de wethouder. Het lukt de gemeente dan ook niet in het najaar harde toezeggingen te doen over aantallen beschikbare plekken. “We hebben op dit vlak echt wat te doen. We inventariseren nu verdere mogelijke locaties. Zodra dat leidt tot een verkenning, komen we terug bij de raad en communiceren we met inwoners”, zegt Bos.

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×