Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 20:41 uur
Home Blog Pagina 4

Duitsland gaat ook asielzoekers aan grens tegenhouden

BERLIJN – De nieuwe Duitse regering heeft het asielbeleid aangescherpt. De minister van Binnenlandse Zaken, Alexander Dobrindt, zei woensdag dat ook asielzoekers aan de Duitse grens voortaan kunnen worden teruggestuurd. Een uitzondering geldt voor “kwetsbare mensen”, zoals zwangeren en kinderen.

Dobrindt zei volgens actualiteitenrubriek Tagesschau dat een mondelinge instructie uit 2015 om asielzoekers aan de landsgrenzen toe te laten wordt ingetrokken.

Ook kondigde de minister aan dat er meer politieagenten naar de landsgrenzen worden gestuurd om immigratie tegen te gaan.

Dobrindt en de nieuwe bondskanselier Friedrich Merz beloofden tijdens hun verkiezingscampagne illegale migratie terug te dringen. Duitsland controleert sinds september vorig jaar alle grenzen, ook die met Nederland.

Ondeugdelijk gezekerde lading zorgt voor schade aan vrachtwagen op Duitse A65

Foto: Duitse Politie

EDENKOBEN – Een 46-jarige chauffeur van een trekker met oplegger is dinsdagmiddag 6 mei op de Duitse A65 bij Edenkoben aan de kant gezet omdat zijn lading niet volgens de voorschriften was vastgezet.

Agenten van de politie Edenkoben merkten rond 16.20 uur op dat de lading – meer dan 12 ton aan spaanplaten – was verschoven.

Bij controle bleek dat de spanbanden niet correct waren aangebracht. Door het schuiven van de zware lading raakten zowel het zeil als de spanten van de laadruimte beschadigd.

Foto: Duitse Politie

De vrachtwagen is begeleid naar de parkeerplaats en tankstation Pfälzer Weinstraße Ost, waar de chauffeur tot 21.40 uur bezig is geweest om de lading opnieuw en correct te zekeren.

Foto: Duitse Politie

De Duitse autoriteiten maken proces-verbaal op en de man zal binnenkort een boetebeschikking ontvangen.

Gillis moet fiscus miljoenenboete betalen, straf wel verlaagd

BREDA – Peter Gillis en zijn vakantieparkbedrijf moeten de Belastingdienst miljoenen euro’s aan boetes betalen, maar de rechter heeft die geldstraf wel fors verlaagd na verzet van de realityster en ondernemer. Naast een forse navordering die in de miljoenen loopt, eiste de Belastingdienst ook ruim 5,6 miljoen euro aan boetes van Gillis. De rechtbank in Breda verminderde de geldstraffen tot een totaalbedrag van iets meer dan 2,5 miljoen euro.

De rechtbank in Breda vindt bewezen dat Gillis inkomsten uit zijn vakantieparken buiten de boeken hield en zo belasting ontweek. Zo liep de schatkist vennootschaps-, dividend- en inkomstenbelasting mis.

De geldstraf viel onder andere lager uit, doordat de rechter twee boetes schrapte omdat de Belastingdienst niet de juiste procedureregels had gevolgd. Ook ging de rechter in sommige gevallen mee met het bezwaar van Gillis’ advocaat dat de Belastingdienst voor hetzelfde vergrijp twee keer de maximale boete eiste.

Gillis’ advocaat Mark Hendriks kijkt met gemengde gevoelens naar het oordeel. “De uitspraak van de rechtbank kent op het eerste gezicht plussen en minnen maar is dusdanig omvangrijk dat de verdediging die eerst goed gaat bestuderen”, reageert hij.

De rechter vernietigde boetes die de ex-echtgenote van Gillis kreeg opgelegd voor onjuiste aangiftes voor de inkomstenbelasting. Er was geen overtuigend bewijs dat zij zelf bewust knoeide met de belastingaangifte.

Gillis zelf kreeg eerder ook een celstraf van twaalf maanden, waarvan zes voorwaardelijk, opgelegd voor belastingfraude via zijn vakantieparken. Er zouden onder andere geldstromen zijn verborgen door de huur van vakantiehuisjes contant te innen.

De BN’er van de tv-serie Familie Gillis: Massa is Kassa kondigde eerder dit jaar een verkoopdeal aan voor de parken. Maar ook dat draaide uit op een rechtszaak, want de koper wilde zich terugtrekken uit de overeenkomst ter waarde van 185 miljoen euro. De rechtbank in Haarlem oordeelde echter dat hij zich aan het koopcontract met Gillis moest houden.

HVC zamelt grofvuil in met eerste Volvo FM Low Entry-trucks van Nederland

VELSEN/LELYSTAD – Afval- en energiebedrijf HVC heeft een primeur: als eerste in Nederland neemt het twee nieuwe Volvo FM Low Entry-trucks in gebruik. HVC gaat met deze elektrische vrachtwagens, die zich onderscheiden met een extra lage instap en vergroot zicht, grofvuil inzamelen. De voertuigen zijn voor het eerst te zien op de stand van Volvo Trucks tijdens de ReinigingsDemoDagen op 14 en 15 mei in Biddinghuizen.

Energie- en afvalbedrijf HVC zet twee nieuwe Volvo’s FM Low Entry met achterlader in voor het inzamelen van grofvuil bij particulieren in Velsen en Lelystad. “Toen we de deze vrachtwagen zagen, waren we direct overtuigd”, zegt Evert-Jan Plas, wagenparkbeheerder van HVC. “De Volvo FM Low Entry biedt een perfecte combinatie van wendbaarheid, laadvermogen en batterijcapaciteit en heeft daarnaast een lage instap en een vergroot zichtveld voor de chauffeur. En dat allemaal zonder uitlaatemissies.”

Met een wielbasis van 3,60 meter is de truck compact en zeer geschikt voor inzet in woonwijken. Tegelijkertijd biedt de vrachtwagen met deze opbouw een netto laadvermogen van elf ton, vergelijkbaar met een dieselvariant. “In de praktijk laden we overigens maximaal zeven ton omdat grofvuil vooral volumineus is. En actieradius is voor ons geen issue, want we rijden maximaal honderd kilometer op een dag”, legt Plas uit.

De trucks zijn af-fabriek voorzien van een elektrische Power Take-Off (e-PTO) voor de aandrijving van de opbouw, die ook draait op de accu’s van het voertuig. Beide FM Low Entry-trucks hebben vier accupakketten – voor HVC voldoende om een volledige dag te kunnen rijden en werken.

Extra lage instap aan beide kanten en geen treeplanken meer

De Volvo FM Low Entry onderscheidt zich door de extra lage instap. “We willen geen inzamelwagens meer met een treeplank aan de achterkant. Voor de veiligheid is het beter als bijrijders niet meer achterop het voertuig staan, maar meerijden in de cabine. Het aantal stops op een dag is afhankelijk van het aanbod, maar alles bij elkaar stappen zij heel wat keren in en uit. Dankzij de lage instap van de FM Low Entry gaat dat heel makkelijk, ook aan de passagierszijde”, vertelt Plas.

Hij vervolgt: “De wettelijke regels voor achterladers worden steeds strenger. Zo is sinds vorig jaar een inklapbeveiliging verplicht, om er zeker van te zijn dat treeplanken omhoog geklapt zijn bij het achteruitrijden. Zijn ze niet ingeklapt, dan slaat het voertuig automatisch af en is deze kortstondig niet te gebruiken. Met de Volvo FM Low Entry met deze opbouw is dat geen issue meer vanwege het ontbreken van treeplanken.”

Meer zicht, makkelijker manoeuvreren

Chauffeurs die met de Volvo FM Low Entry rijden, profiteren van een beter direct zicht dan in de meeste andere trucks. De truck voldoet daarmee aan de strengste veiligheidsvoorschriften voor steden.

Bovendien is de vrachtwagen, door de soepele, elektrische aandrijflijn en standaard Volvo Dynamic Steering, gemakkelijk manoeuvreerbaar door smalle straten en wordt het chauffeurscomfort vergroot.

“We hebben gekozen voor de ruimste cabine, met genoeg ruimte voor de chauffeur en twee bijrijders. De cabine heeft een vlakke vloer en achterin zit zelfs een koelkast, handig voor warme dagen.”

Opladen op eigen terrein

De Volvo FM Low Entry-trucks worden opgeladen bij de HVC-locaties in Velsen en Lelystad, al heeft het bedrijf op alle zeven vestigingen laadfaciliteiten. “Na werktijd staan de voertuigen gemiddeld veertien uur stil en dat is meer dan genoeg om ze volledig op te laden”, legt Plas uit. “In Velsen hebben we recent een laadplein geopend waar we acht voertuigen tegelijkertijd kunnen opladen. Ook bij onze vestiging in Lelystad kan aan het eind van de werkdag worden geladen.”

Steeds meer elektrische trucks

Voor HVC is deze aanschaf een belangrijke stap in het verder verduurzamen van het wagenpark. “We zijn sinds 2018 bezig met elektrisch rijden en inmiddels heeft bijna 20% van onze 400 voertuigen een elektrische aandrijving. Ons doel is om in 2030 zo’n 80% van ons wagenpark verduurzaamd te hebben. Naast het feit dat we dat als bedrijf belangrijk vinden, doen we dat ook omdat steeds meer gemeenten in ons werkgebied milieuzones en zero-emissiezones invoeren.”

Volvo FM Low Entry is te zien op ReinigingsDemoDagen

De Volvo FM Low Entry-trucks waarmee HVC gaat rijden worden geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks en zijn voor het eerst te zien op de stand van Volvo Trucks bij de ReinigingsDemoDagen. De vakbeurs voor de afval- en reinigingsbranche is op 14 en 15 mei 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.

HVC is een energie- en afvalbedrijf met 1.300 medewerkers. Het bedrijf werkt voor 52 gemeenten en acht waterschappen in Noord- en Zuid-Holland, Flevoland, Utrecht en Friesland. Naast afvalinzameling en recycling richt HVC zich op warmteontwikkeling en -levering, windenergie, zonne-energie, energieproductie uit biomassa, gescheiden inzameling, vergisting/compostering, energieproductie uit restafval en slibverwerking en het beheer van de openbare ruimte.

Media: chaos in Russisch vliegverkeer door grote droneaanval

MOSKOU – Een grootschalige Oekraïense droneaanval heeft in Rusland geleid tot chaos in het vliegverkeer. Op vliegvelden bij Moskou en andere steden moesten vluchten uit veiligheidsoverwegingen aan de grond worden gehouden. Nieuwssite Moscow Times bericht dat tienduizenden passagiers hinder ondervinden door vertragingen en annuleringen.

Oekraïne stuurde volgens de nieuwssite schijnbaar de grootste groep drones naar Rusland sinds het begin van de oorlog. Het Russische ministerie van Defensie heeft gemeld dat 524 van de onbemande vliegtuigjes zijn neergehaald. Dat gebeurde op een gevoelig moment.

Rusland viert later deze week de overwinning op nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. In Moskou worden dan tientallen buitenlandse leiders verwacht, onder wie de Chinese president Xi Jinping.

De Oekraïense aanvallen lijken ook gevolgen te hebben voor die prominente bezoekers. Een vliegtuig met de Servische president Aleksandar Vučić is volgens Servische media onderweg gestrand in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Het zou nog onduidelijk zijn of hij uiteindelijk verder kan vliegen naar Moskou. Daar heeft Vučić vrijdag naar verluidt een persoonlijk gesprek met de Russische president Vladimir Poetin.

Reuters: VS en Israël bespreken Amerikaans bestuur in Gaza

JERUZALEM – De Verenigde Staten en Israël hebben de mogelijkheid besproken dat er in Gaza uiteindelijk een tijdelijk bestuur komt onder Amerikaanse leiding. Dat zeggen vijf bronnen tegen persbureau Reuters.

Het zou gaan om een naoorlogse regering die het zwaar gebombardeerde kustgebied moet besturen tot het voldoende gestabiliseerd en gedemilitariseerd is. Hoelang dat duurt, is onduidelijk. Uiteindelijk moet een Palestijns bestuursorgaan het overnemen.

De gesprekken zouden nog niet in een vergevorderd stadium zijn. De bronnen vergelijken het concept met de Coalition Provisional Authority (CPA), het tijdelijke bestuur dat de VS installeerden in Irak na de val van Saddam Hussein.

Volgens Reuters is nog veel onduidelijk. Zo specificeerden de anonieme bronnen niet welke partij met het idee kwam. Ook hebben ze niet toegelicht welke landen nog meer worden uitgenodigd om deel te nemen aan zo’n overgangsbestuur.

Invoer cocaïne via bloemenzending: OM eist celstraffen van 7 jaar

Foto: Adobe Stock

Drie mannen stonden vandaag terecht voor de invoer van 26 pakken met daarin ruim 25 kilo cocaïne via een bloemenzending naar Nederland. Eén van hen, een 53-jarige man uit Diemen, werkte bij het bloemenbedrijf in Aalsmeer waar de drugs zijn onderschept. Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) eiste tegen hem en twee anderen, een 40-jarige man uit Amsterdam en een 63-jarige man uit Barendrecht, zeven jaar cel voor het medeplegen van drugshandel.

Start onderzoek

Op zaterdag 21 mei 2023 werd bij een bedrijf in Aalsmeer een bloemendoos aangetroffen met daarin ruim 25 kilo cocaïne, via Schiphol afkomstig uit Colombia. Een bonafide werknemer merkte het afwijkende en opvallend zware pakket op, plaatste het in een kantoortje achter slot en grendel en seinde de Douane in. In de inbeslaggenomen doos werden naast cocaïne ook trackers aangetroffen. Daarop startte de Koninklijke Marechaussee een strafrechtelijk onderzoek.

Drie mannen

Op camerabeelden van het bloemenbedrijf was te zien dat op de bewuste zaterdag, in de zeer vroege ochtend, drie mannen in de bedrijfshal zoekend rondlopen, vermoedelijk op zoek naar de zending cocaïne. Vastgesteld werd dat dit een medewerker was met twee vreemden. De officier van justitie ter zitting: ‘’De drie hadden daar op dat moment niets te zoeken; in het weekend is het bedrijf voor klanten gesloten. De twee mannen komen ook niet via de centrale toegang binnen, waar klanten zich normaal gesproken melden, maar zijn via een achterdeur binnengelaten.’’

Hulp van binnenuit

De corrupte werknemer van het bloemenbedrijf heeft volgens het OM een faciliterende rol aangenomen die niet paste binnen zijn normale takenpakket: hij bood zich aan voor klussen, wijzigde zijn rooster, regelde toekomstige data waarop gewerkt kon worden, en probeerde collega’s te corrumperen om mee te doen. De officier: ‘’In het criminele circuit noemen ze dit ‘de deur’. Iemand die criminelen een succesvolle drugsuithaal garandeert. ‘De deur’ is daarmee een cruciale schakel in de internationale drugsketen. Zonder ‘een deur’ zijn criminelen doorgaans niet eens bereid investeringen of moeite te doen om een drugstransport op te tuigen. De lading is immers veel te prijzig en het overzeese vertrouwen te kost- en kwetsbaar, om zonder (deur)garanties cocaïne op goed geluk naar Nederland te sturen’’.

Filmpjes

Wie de twee vreemde mannen waren werd verder onderzocht door onderzoek aan beelden en reisbewegingen. Op 9 juli 2024 houdt de Marechaussee de (nu) 40-jarige Amsterdammer aan. Op zijn inbeslaggenomen telefoon staan filmpjes die precies passen op de camerabeelden van 21 mei 2023. Ook is daarop zijn stem te horen. Op een ander filmpje is de bewuste bloemendoos te zien op momenten dat de doos nog niet bij het bedrijf in Nederland kan zijn geweest. Nog belangrijker is een afbeelding van Flightradar, waarop het vliegtuig met de 26 pakketten cocaïne op de startbaan in Colombia klaarstaat.

Ook in de telefoon van de (nu) 63-jarige man uit Barendrecht treft de recherche andere belastende filmpjes en berichten aan. “Deze telefooninhoud past precies in het scenario dat de recherche in dit dossier heeft uitgewerkt, het scenario waarin sprake is van een van te voren volledig uitgedachte drugsinvoer, waarin de drie verdachten naast uithalen ook een belangrijke rol hadden in het optuigen van dit drugstransport”, aldus de officier.

Het OM eist tegen alle drie een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van zeven jaar.

Zes Europese landen verwerpen Israëlisch plan voor bezetting Gaza

DUBLIN – Zes Europese landen hebben zich in een gezamenlijke verklaring uitgesproken tegen de nieuwe Israëlische plannen voor de bezetting van de Gazastrook. De buitenlandministers van Ierland, IJsland, Noorwegen, Luxemburg, Slovenië en Spanje “wijzen elke demografische of territoriale verandering in Gaza krachtig af”.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu kondigde maandag aan dat Israël de operatie in Gaza uitbreidt en het gebied wil bezetten. Daardoor zou de Palestijnse bevolking “voor haar eigen bescherming” worden verplaatst, verklaarde de premier.

“Dit zou betekenen dat Israël wederom een grens overgaat”, schrijven de ministers in de verklaring. “Het vormt een gevaarlijke nieuwe escalatie en brengt alle vooruitzichten op een houdbare tweestatenoplossing in gevaar.” Volgens de Europese landen zou Israël het internationaal recht schenden als de bevolking permanent verplaatst wordt.

Van de groep van zes landen heeft alleen Luxemburg de Palestijnse Staat niet erkend.

Bijna alle vrachtwagens in overtreding bij controle op Duitse A61 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

ARMSHEIM (Duitsland) – Tijdens een grootschalige controleactie in het kader van de Europese Roadpol-campagne Truck & Bus heeft de Duitse politie woensdagmorgen op parkeerplaats Menhir langs de A61 bij Armsheim maar liefst 15 van de 18 gecontroleerde vrachtwagens op tekortkomingen betrapt. Slechts drie voertuigen voldeden volledig aan de regels.

De controle werd uitgevoerd door de verkeerspolitie van Mainz, samen met collega’s uit Hessen en de Duitse douane. De meeste overtredingen betroffen schendingen van de sociale regelgeving, zoals het ontbreken of foutief gebruik van de tachograaf. In meerdere gevallen bleek zelfs helemaal geen tachograaf aanwezig te zijn, terwijl dat wettelijk verplicht is.

Ook de ladingzekering liet in verschillende gevallen te wensen over. Zo moest bij een houttransport en een autotrailer deels worden afgeladen omdat de lading onvoldoende beveiligd was.

Foto: Duitse Politie

Twee gevallen sprongen er bijzonder negatief uit. Op een vrachtwagen met rode (Duitse) handelaarskentekens werd schroot vervoerd – iets wat met dit type kenteken verboden is, omdat deze uitsluitend bedoeld zijn voor proefritten of overbrengingen. Daarnaast was de vrachtwagen met maar liefst 1.800 kilo, oftewel 24 procent, overbeladen. Daarbovenop bleek tegen de chauffeur een openstaande arrestatiebevel te bestaan, die hij kon afwenden door een boete van bijna 2.000 euro te betalen.

Een andere uitschieter was een autotransporter die twee voertuigen te veel geladen had en bovendien te lang en te hoog bleek. Ook hier moest worden afgeladen. Volgens de politie verschafte het betrokken transportbedrijf zich hiermee een oneerlijk concurrentievoordeel, waarop besloten is om de winst van de rit in te trekken.

Tegen alle betrokken chauffeurs én deels tegen de transportbedrijven zelf zijn straf- en boeteprocedures gestart.

Krant: Brussel overweegt heffingen op Boeing-vliegtuigen

Boeing 737 MAX

LONDEN – De Europese Commissie overweegt speciale heffingen op Boeing-vliegtuigen in te voeren als vergelding op Amerikaanse importheffingen. Deze maatregelen zouden kunnen ingaan als er onvoldoende vooruitgang wordt geboekt bij de onderhandelingen met Washington om Amerikaanse tarieven te beperken, schrijft de Financial Times op basis van ingewijden.

Volgens de Britse zakenkrant neemt Brussel de Boeing-heffingen op in een lijst met ongeveer 100 miljard euro aan jaarlijkse Amerikaanse import die kan worden getroffen door mogelijke Europese vergeldingen. Als de Europese Commissie deze maatregelen echt wil invoeren, moeten ze nog wel eerst worden goedgekeurd door een meerderheid van de lidstaten.

Brussel en Boeing weigerden beiden commentaar te geven aan de krant. China kwam naar verluidt eerder al met beperkingen voor Boeing-leveringen. Persbureau Bloomberg meldde vorige maand dat de Chinese regering luchtvaartmaatschappijen voorlopig verbood om leveringen van Boeings te accepteren.

Milieuorganisaties ontstemd dat Schiphol na 2028 weer mag groeien

Schiphol

DEN HAAG – Milieuorganisaties zijn kritisch op het besluit van luchtvaartminister Barry Madlener (PVV), die maatregelen wil treffen om de geluidsoverlast van Schiphol te verminderen. Als het doel van 2028 is gehaald, mag de luchthaven weer groeien, schrijft Madlener in de brief aan de Tweede Kamer.

“De minister laat omwonenden van Schiphol in de steek”, vinden Milieudefensie, Greenpeace en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. “Weliswaar stelt hij nu een maximumaantal vliegbewegingen van 478.000 in, maar tegelijk laat hij het vliegtuiglawaai na 2028 weer gewoon toenemen door vanaf dan extra vluchten op Schiphol toe te staan.”

Ook vinden ze het onbehoorlijk dat de minister inzet op ‘vlootvernieuwing’, waarbij oude, luide vliegtuigen vervangen worden door nieuwe en stillere vliegtuigen. “Nieuwe vliegtuigen zijn voor omwonenden op de grond helemaal niet stiller omdat 1 tot 2 decibel minder geluid voor het menselijk oor nauwelijks waarneembaar is.”

Volgens de milieuclubs maken vooral de tientallen vliegtuigen per uur die dag en nacht overvliegen het verschil. “En juist daaraan weigert de minister iets te doen.” De milieuorganisaties zeggen bezwaar te gaan maken bij de rechter tegen dit besluit van Madlener.

Eerder oordeelde de rechtbank al dat de overheid onvoldoende rekening houdt met de omwonenden van Schiphol die last hebben van de vliegtuigherrie. De milieuorganisaties vinden dat de minister hier niet naar heeft geluisterd.

Universiteit Tilburg schort samenwerkingen met Israël op

TILBURG – Tilburg University werkt voorlopig niet meer samen met twee universiteiten in Israël. Daardoor gaan er voorlopig geen studenten en medewerkers vanuit Tilburg naar de Bar-Ilan University in Tel Aviv en de Reichman University in Herzliya.

De Brabantse universiteit wilde naar eigen zeggen praten met beide instellingen over de samenwerking, maar “het bleek niet mogelijk om de dialoog te voeren over de risico’s van onze samenwerking voor systematische en grove schendingen van mensenrechten en fundamentele vrijheden”.

De samenwerking met de Hebrew University in Jeruzalem wordt voorlopig wel voortgezet. De instellingen praten met elkaar, en daarbij heeft de Israëlische universiteit “de indruk gegeven kritisch te zijn”, stelt Tilburg University. Hiermee wijkt de universiteit af van het advies van een speciale commissie. Die vond dat de samenwerking met alle Israëlische universiteiten opgeschort zou moeten worden.

De opschorting geldt niet voor samenwerkingen tussen individuele wetenschappers uit Tilburg en Israël. Hun onderzoeken naar bijvoorbeeld vergrijzing en darmkanker leiden volgens de universiteit niet tot mensenrechtenschendingen. Samenwerking met wetenschappers in andere landen zou bovendien essentieel zijn voor “een academische gemeenschap waar in alle vrijheid gediscussieerd kan worden”.

De Universiteit van Amsterdam besloot enkele maanden geleden om voorlopig geen studenten meer uit te wisselen met de Hebrew University. De Radboud Universiteit in Nijmegen neemt volgende week een voorlopig besluit over samenwerking met Israëlische universiteiten, na een advies om de banden met de Hebrew University in Jeruzalem en de Tel Aviv University op te schorten.

Voor actievoerende studenten en docenten gaan zulke maatregelen niet ver genoeg. Zij willen dat alle Nederlandse universiteiten de banden met alle instellingen in Israël verbreken vanwege de oorlog in de Gazastrook.

OM: Vlaardings pleegmeisje laat veerkracht zien

ROTTERDAM – Het meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond raakte omdat ze mishandeld zou zijn door haar pleegouders, zal altijd afhankelijk blijven van intensieve zorg en zal nooit een normaal leven kunnen leiden. Dat zei de officier van justitie woensdag in de rechtbank in Rotterdam.

Tegelijkertijd bewijst ze dagelijks hoe sterk en veerkrachtig ze is. Ze laat allen versteld staan over de stappen die ze letterlijk en figuurlijk zet”, zei de officier op basis van de laatste informatie van haar voogd. “Het lukt haar inmiddels om op haar eigen manier contact te maken met de mensen om haar heen. Dat is een mooie en bemoedigende situatie.”

Pleegvader Johnny van den B. en pleegmoeder Daisy W., beiden 38 jaar, werden aangehouden nadat hun destijds 10-jarige pleegdochter in mei vorig jaar zwaargewond was opgenomen in het ziekenhuis. Ze had hersenletsel en botbreuken en lag een tijd in coma.

De twee verdachten waren opnieuw niet aanwezig in de rechtbank. Beiden zijn onlangs zes weken opgenomen geweest in het Pieter Baan Centrum. De rechtbank verwacht in juni het rapport van de gedragsdeskundige observatiekliniek van justitie.

De advocaten van de verdachten zijn via hun cliënten al op de hoogte gebracht van de diagnose van de gedragsdeskundigen en hun advies voor een behandeling. Ze kondigden al aan dat ze de psychiater en de psycholoog willen oproepen voor de inhoudelijke behandeling op 6 en 7 november. De advocaten willen de gedragsdeskundigen vragen stellen over hun advies, het recidivegevaar en de vastgestelde persoonlijkheidsstoornissen.

De twee verdachten zijn ook aangeklaagd voor het mishandelen van nog drie pleegkinderen. De volgende zitting is op 14 juli.

Slowakije tegen plan voor stop EU-import Russisch gas en olie

BRATISLAVA – Slowakije is tegen een plan van de Europese Commissie voor een volledige stop van de import van Russische fossiele brandstoffen in de Europese Unie vanaf eind 2027. Volgens premier Robert Fico leidt die stop namelijk tot hogere energieprijzen in de EU en schade aan de Europese economie.

Slowakije importeert zelf nog gas en olie uit Rusland en is dus gevoelig voor een volledige importstop. Volgens Fico zou het plan grotere schade aan de economie van de EU toebrengen dan aan de Russische economie. Door die hogere energieprijzen wordt volgens Fico de Europese concurrentiepositie verslechterd. Hij noemde die plannen zelfs “economische zelfmoord”.

Ongeveer een vijfde van het geïmporteerde gas in de EU komt nu nog altijd uit Rusland, ondanks de oorlog in Oekraïne. Brussel vindt die afhankelijkheid van Russisch gas een bedreiging voor de Europese energieveiligheid.

Voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie zei dat het tijd is om de banden met Rusland als onbetrouwbare energieleverancier volledig te verbreken, mede omdat de EU dat verschuldigd zou zijn aan Oekraïne. De importstop zou geleidelijk moeten worden ingevoerd. Lidstaten moeten dan voor het einde van het jaar een plan indienen hoe ze Russische fossiele brandstoffen gaan uitfaseren, aldus de Commissie.

Slowakije haalt gas uit Rusland via Turkije nadat de doorvoer via Oekraïne eind vorig jaar werd stopgezet. Ook Hongarije krijgt nog gas uit Rusland door pijpleidingen via Turkije.

IRU en ETF roepen Europese Commissie op tot duidelijkheid over betaling gedetacheerde chauffeurs

BRUSSEL – De International Road Transport Union (IRU) en de Europese Transportarbeidersfederatie (ETF) hebben de Europese Commissie dringend verzocht om meer duidelijkheid te scheppen over de toepassing van de detacheringsregels voor vrachtwagenchauffeurs binnen de EU.

In een gezamenlijke brief aan de nieuwe Eurocommissarissen Roxana Mînzatu (Sociale Rechten, Vaardigheden en Kwaliteitsbanen) en Apostolos Tzitzikostas (Duurzaam Transport en Toerisme) vragen de sociale partners om een gestandaardiseerde aanpak voor de informatievoorziening over loonbetalingen aan gedetacheerde chauffeurs.

Volgens IRU-directeur EU-belangenbehartiging Raluca Marian blijven werkgevers en werknemers drie jaar na inwerkingtreding van de detacheringsregels worstelen met de wirwar aan nationale regels. “Vijf jaar na de goedkeuring van het Mobiliteitspakket 1 is er nog steeds geen duidelijke uitleg over hoeveel een gedetacheerde chauffeur moet verdienen in elk land. Dat leidt tot juridische onzekerheid en oneerlijke concurrentie,” aldus Marian.

Het in 2020 aangenomen Mobiliteitspakket 1 is bedoeld om sociale standaarden in het wegvervoer te harmoniseren. Het bepaalt onder meer dat chauffeurs tijdens detachering recht hebben op ten minste het minimumloon van het gastland. Maar de daadwerkelijke uitvoering van deze regels hangt af van de duidelijkheid die lidstaten zelf bieden over hun loonstructuren.

Volgens IRU en ETF is die duidelijkheid er momenteel niet. Informatie is vaak verspreid over meerdere websites, moeilijk te vinden, onvolledig of niet actueel. Dat maakt naleving complex en kostbaar, vooral voor het midden- en kleinbedrijf in de sector.

De organisaties pleiten daarom voor:

  • Een uniform sjabloon voor looninformatie, te publiceren op één centrale EU-website;
  • Een looncalculator en richtlijntool op EU-niveau, die transportbedrijven helpt bij correcte toepassing van de regels.

“Zelfs voor gespecialiseerde adviseurs is het lastig om te berekenen wat een chauffeur precies moet verdienen. Voor kleinere bedrijven is dat praktisch onmogelijk zonder dure externe hulp”, stelt Marian.

Met een centraal en gebruiksvriendelijk systeem kunnen volgens IRU en ETF de werkomstandigheden worden verbeterd, de handhaving worden versterkt en de integriteit van de interne EU-markt worden gewaarborgd.

“Transportbedrijven worden nu onterecht gestraft vanwege onduidelijke regelgeving,” besluit Marian. “Er is dringend behoefte aan transparantie en een praktische oplossing vanuit Brussel.”

×