Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 03:49 uur
Home Blog Pagina 4

Volledig gecustomized: de nieuwe Volvo FH 6×2 van Zwanenburg

Onlangs vond er een bijzondere aflevering plaats bij BAS Truck Center. Niet op het vertrouwde terrein van BAS, maar op het circuit van Venray maakte Mathijs Zwanenburg, eigenaar van Zwanenburg Afwerkvloeren, de eerste meters met zijn volledig nieuwe en gecustomizede Volvo FH 500pk 6×2 voorloopas trekker. Een bijzonder moment, en een fantastische plek om zijn nieuwe truck écht te ervaren.

Van milieuzones naar maatwerk

De aanleiding voor een nieuwe truck lag eigenlijk in de regelgeving. “Ik moest over op iets nieuws vanwege het bouwjaar van mijn vorige truck, de huidige wetgeving en mijn werk in milieuzones,” vertelt Mathijs. “Dit was daarom hét moment om over te stappen.” Door de registratie van zijn nieuwe Euro 6 Volvo FH 6×2 in 2024, is hij tot zeker 2030 welkom in alle milieuzones. “En toen dacht ik: dan kan ik het maar beter meteen goed
doen.”

Bij BAS Truck Center ging hij niet voor een standaardoplossing, maar voor maatwerk. Zijn eigen ideeën vormden de basis, en samen met de sales engineers van BAS Truck Center werd alles stap voor stap uitgewerkt. Wat begon met één detail, groeide uit tot een opvallende verschijning op de weg.

Het begon met een bullbar… en een paar lampjes

“Die bullbar, die moest erop,” zegt Mathijs. “Ik had ’m bij anderen gezien en vond dat gewoon stoer.” De rest volgde al snel. “Ik moet dingen echt kunnen zien. Dan pas weet ik of het goed is. Gelukkig snappen ze dat bij BAS. Ze dachten goed mee, met foto’s, voorbeelden en schetsen. Dan kom je samen ergens uit. Het moet ook niet ‘te’ worden.” Op de vraag of deze truck ‘te’ is antwoordt hij glimlachend: “Deze truck hangt op het
randje…”

Tijdens het ontwerpproces riep Mathijs voor de grap dat er wel een paar lampjes op ‘gegooid’ mochten worden. “Het is een beetje uit de hand gelopen,” grijnst hij. “Inmiddels zitten er meer dan 150 lampjes op. En als ik groot licht aanzet, komt er zo’n 130.000 lumen uit. Daar heb je best wat licht mee, zeg maar.”

Bang in het donker?

Niet te missen is de tekst op de spatlap: ‘bang in het donker’. De reden? “Er zitten zoveel lampjes op,” grapt Mathijs. “Een maat van mij riep een keer ‘ben je bang in het donker?’ Dat is het geworden.” Op zijn oplegger wilde Mathijs eigenlijk ook nog een vervolgzin: ‘Ik ben niet bang in het donker, het donker is bang voor mij’, alleen zit daar een spuitmond van de ketel in de weg, helaas.

Eigen kleur, eigen karakter

Ook de kleur van de truck is opvallend – en allesbehalve standaard. “In m’n oplegger zit een paarse gloed, een Nissan-kleur. Bij BAS Truck Center hebben ze geprobeerd die te matchen. Dat lukte nét niet, maar toen kwam de spuiter met een alternatief dat perfect uitpakte.” Het donkerpaarse parelmoer in combinatie met zijn rode logo en rode accenten geeft de truck een uniek karakter. “Voor zover ik weet ben ik de enige in Nederland met deze kleur.”

Samen opgebouwd, stap voor stap

De Volvo FH 6×2 van Mathijs is geen truck uit een brochure; het is een flitsend voorbeeld van maatwerk tot in elk detail. Het resultaat van wensen, vertrouwen en samenwerking. Alles voor het perfecte visitekaartje op de weg!, aldus BAS Truck Center.

Milence breidt Nederlands netwerk uit met een nieuwe laadhub in Zwolle

ZWOLLE – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, die Europa’s grootste openbare laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens bouwt, kondigt de opening aan van zijn tweede laadhub in Nederland, gelegen op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Deze mijlpaal versterkt niet alleen het netwerk van Milence in Nederland, maar markeert ook de inzet van een Megawatt Charging System (MCS) – het eerste in het land dat beschikbaar is voor openbaar opladen.

De hub in Zwolle is strategisch gelegen nabij de snelwegen A28 en A50 en biedt directe verbindingen met belangrijke Nederlandse steden zoals Amsterdam, Utrecht en Groningen, maar ook met belangrijke Duitse bestemmingen zoals Münster, Dortmund en het Ruhrgebied. Dit maakt de hub tot een cruciale schakel voor zowel binnenlands als internationaal transport, en versterkt de rol van Milence bij het stimuleren van fossielvrije logistiek in heel Europa.

“De opening van vandaag weerspiegelt onze toewijding om de infrastructuur te bouwen die nodig is voor een fossielvrije toekomst in Europa,” aldus Anja van Niersen, CEO van Milence. “Door het eerste Megawatt Charging System in Nederland te lanceren, versnellen we de adoptie van elektrische vrachtwagens en maken we slimmere en duurzamere logistiek mogelijk.”

Een baanbrekende locatie: fase één van de hub in Zwolle

De hub in Zwolle is tot nu toe de grootste van Milence in Nederland en is een model voor schaalbare, hoogwaardige laadinfrastructuur voor vrachtwagens.

De eerste fase omvat:

  • 4 Combined Charging System (CCS)-laders, die 8 laadpunten van stroom voorzien
  • 1 Megawatt Charging System (MCS), ontworpen om te voldoen aan de behoeften van elektrische vrachtwagens van de volgende generatie, die 1 laadpunt van stroom voorziet.
  • Voorzieningen voor chauffeurs zoals toiletten, douches, een lounge, automaten met drinken en snacks en wifi.

Toekomstige ontwikkelingsfasen zullen extra laders en een grotere capaciteit met zich meebrengen om aan de groeiende vraag te voldoen. De hub is beveiligd met hekwerk, een toegangspoort en camerabewaking. Bovendien maken de ontwerpelementen van Milence, waaronder de kenmerkende bogen en dakconstructie, de hub zowel functioneel als visueel onderscheidend.

MCS is essentieel voor het opschalen van emissievrij vrachtvervoer in heel Europa
Het Megawatt Charging System (MCS) is de nieuwste standaard voor opladen met hoog vermogen, speciaal ontwikkeld om de snelle uitbreiding van elektrische vrachtwagens te ondersteunen. MCS kan tot 3,75 megawatt (3.750 kilowatt) gelijkstroom leveren en vertegenwoordigt een revolutionaire verandering voor de industrie. De oplossing van Power Electronics die in Zwolle is geïnstalleerd, is uitvoerig getest en zal naar verwachting elektrische vrachtwagens in staat stellen hun batterijen in 30 tot 45 minuten op te laden. Met een laadvermogen tot 1.440 kW (tot 1.500 A, 1.000 V) en ontworpen voor elektrische vrachtwagens, biedt het een robuustere verbinding en een verbeterd communicatieplatform, wat resulteert in een betrouwbaardere en efficiëntere laadoplossing, speciaal gebouwd voor zware operaties.

Aanleg van de eerste elektrische corridors in Europa

Als onderdeel van haar ambitieuze uitbreidingsplan zet Milence zich in voor het opzetten van een robuust netwerk van megawatt-laadpunten in heel Europa. Tegen 2027 wil het bedrijf ten minste 284 MCS-laadpunten uitrollen op 71 locaties in 10 EU-lidstaten, in lijn met de doelstellingen van de Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF). De hub in Zwolle maakt deel uit van een van de eerste corridors die Antwerpen met Stockholm verbindt.

Toegankelijke en efficiënte laadervaring

De hub in Zwolle zorgt voor een snelle en betrouwbare laadervaring voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk. Milence zorgt voor toegankelijkheid en transparantie voor alle gebruikers met een robuust betalingssysteem. Partnerschappen met toonaangevende e-Mobility Service Providers (eMSP’s) stellen bestuurders in staat om te betalen met verschillende laadpassen. Directe betalingsmogelijkheden via de betaalterminal of met de Milence Card zijn ook beschikbaar. Het standaard laadtarief voor zowel CCS als MCS is €0,399 per kWh (exclusief btw).

“Elektrisch wegvervoer is niet langer een ambitie voor de toekomst, het gebeurt nu. Met de eerste groene corridors die nu vorm krijgen, wordt de weg naar duurzame logistiek realiteit. Gebruik is nu de sleutel. Om deze transformatie op te schalen, moeten we elektrisch gaan rijden en daarom nodigen we transportbedrijven uit om met ons mee te leren, zich aan te passen en mee te groeien. De transitie zal niet van de ene op de andere dag plaatsvinden, maar met elke nieuwe hub komen we dichter bij een toekomst waarin zowel duurzaam als economisch wegvervoer haalbaar is. De toekomst van Europa hangt ervan af,” besluit Anja van Niersen.

Parlement Oekraïne keurt ‘mineralendeal’ met VS goed

KYIV – Het Oekraïense parlement heeft ingestemd met een economisch samenwerkingsverdrag met de Verenigde Staten.

Die zogenoemde mineralendeal voorziet in de oprichting van een gezamenlijk investeringsfonds voor de reconstructie van Oekraïne. Het fonds wordt gefinancierd met opbrengsten uit de winning van Oekraïense bodemschatten.

In het parlement schaarden 338 parlementariërs zich achter de overeenkomst. Niemand stemde tegen. Vicepremier Joelia Svyrydenko sprak op sociale media over een historisch economisch partnerschap met de VS, dat Oekraïne sinds het begin van de oorlog op grote schaal wapens heeft geleverd. De deal vormt volgens haar de basis voor “een nieuwe manier van samenwerken met een belangrijke strategische partner”.

Ondanks de unanieme steun zijn er in de Oekraïense politiek ook zorgen over de deal. Sommige parlementariërs misten informatie over hoe de afspraken precies gaan uitpakken.

Aandeel Gotion in Ebusco vergroot naar tien procent

Foto: Adobe Stock

DEURNE – Het Chinese batterijbedrijf Gotion heeft zijn belang in de Nederlandse fabrikant van elektrische bussen Ebusco vergroot van 3,3 procent naar circa 10 procent. Dat heeft Ebusco vandaag bekendgemaakt.

De uitbreiding van het aandelenbelang vloeit voort uit een investeringsovereenkomst die beide partijen in november 2024 hebben gesloten. In het kader van die overeenkomst heeft Ebusco ongeveer 4,9 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven aan Gotion tegen een prijs van €0,8209 per aandeel, gelijk aan de uitgiftekoers van de aandelenemissie van november 2024. In ruil daarvoor worden openstaande betalingsverplichtingen van Ebusco aan Gotion verrekend.

Vertegenwoordiging in bestuur en raad van toezicht

Als onderdeel van de afspraken krijgt Gotion het recht op vertegenwoordiging in zowel het bestuur als de raad van commissarissen van Ebusco. Tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering op 26 maart 2025 zijn de benoemingen van Duan Wei als Deputy CEO en Chen Li als lid van de Raad van Commissarissen goedgekeurd.

Ebusco laat in een verklaring weten beide heren van harte welkom te heten in de onderneming.

EU heeft lijst mogelijke tegentarieven als VS niet meewerken

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft een lijst van Amerikaanse producten gepubliceerd waarop mogelijk tegentarieven worden geheven als de onderhandelingen met de Verenigde Staten over het opheffen van tarieven spaaklopen. Het gaat om 218 pagina’s aan Amerikaanse producten die goed zijn voor 95 miljard euro.

Op de lijst staan voornamelijk agrarische en industriële producten zoals whiskey, onderdelen van motorfietsen en vliegtuigen. Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf Boeing kan daardoor mogelijk ook geraakt worden, zegt een EU-bron. De Commissie wil ook de EU-export van staalschroot en chemische producten beperken, goed voor 4,4 miljard euro.

Er staan geen farmaceutische producten of producten die lastig zijn elders te importeren op de lijst, zegt een commissiebron. Ook kunnen producenten of andere betrokkenen tot 10 juni bezwaren indienen over de lijst. “We willen onszelf immers niet in de voet schieten”, zegt de bron.

Vergelding

De lijst wijkt af van de lijst die de Commissie vorige maand publiceerde als vergelding. De EU besloot deze tegenmaatregelen voor negentig dagen op pauze te zetten nadat de Amerikaanse president Donald Trump hetzelfde had gedaan voor een algeheel importtarief van 20 procent.

De pauze loopt tot 14 juli. De EU gebruikt die tijd om te onderhandelen met de VS, waarin ze graag alle wederzijdse tarieven wil opheffen. Hoe die onderhandelingen gaan, wil de Europese Commissie niet kwijt. Wel houdt de Commissie er rekening mee dat er tarieven blijven bestaan, de reden dat deze lijst met tegentarieven is opgesteld.

10 procent

Er gelden nog altijd een algeheel Amerikaans importtarief van 10 procent en een tarief van 25 procent op staal, aluminium en auto’s. Deze extra heffingen van de VS beslaan 370 miljard euro aan export uit de EU. De nieuwe lijst is bedoeld als reactie op de algehele tarieven en tarieven op auto’s.

De EU wil blijven onderhandelen met de Verenigde Staten over het opheffen van handelstarieven, zegt voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen. “Wij zijn ervan overtuigd dat er goede deals te sluiten zijn ten behoeve van consumenten en bedrijven aan beide kanten van de Atlantische Oceaan.”

Cao-overleg tussen NS en vakbonden geklapt: stakingen in aantocht

UTRECHT – Het cao-overleg tussen NS en vakbond FNV Spoor is na negen onderhandelingsronden gestrand. Volgens de bond is het vertrouwen in de NS-directie ernstig geschaad en worden voorbereidingen getroffen voor stakingen. Ook de andere vakbonden hebben zich inmiddels achter het besluit van FNV geschaard.

FNV-bestuurder Henri Janssen spreekt van een bittere teleurstelling na vier maanden intensief onderhandelen. “Het is onbegrijpelijk dat NS na zo’n langdurig traject met zo’n mager bod komt. We zien het personeel steeds ontevredener worden en het vertrouwen in de directie afnemen”, aldus Janssen.

Loonbod onvoldoende volgens bond

NS deed een loonbod van in totaal 6% over 27 maanden, verdeeld over drie stappen:

  • 3% per 1 maart 2025
  • 2,5% per 1 maart 2026
  • 0,5% per 1 januari 2027

Volgens FNV komt dat neer op gemiddeld 2,55% op jaarbasis, wat volgens de bond veel te laag is in verhouding tot de inflatie en koopkrachtverlies.

Geen beweging op regeling voor zwaar werk

Ook over de zwaarwerkregeling (RVU) zijn de bonden ontevreden. NS heeft aangegeven geen ruimte te zien voor inhoudelijke verbeteringen, noch voor uitbreiding van de doelgroep, noch voor aanpassing van de ingangsdatum of overgangsregelingen. Voor FNV is dat onacceptabel.

Acties in voorbereiding

NS benadrukt dat er geen formeel eindbod is gedaan en dat de deur voor overleg nog openstaat. Maar volgens FNV is het vertrouwen op een goede uitkomst verdwenen. “We hebben NS duidelijk gemaakt dat we zijn uitonderhandeld. Wat er nu ligt, is onvoldoende om aan onze leden voor te leggen,” stelt Janssen.

“We gaan stakingsvergaderingen organiseren. Als onze leden bereid zijn in actie te komen, dan volgt er een ultimatum en zullen we overgaan tot stakingen.”

De bonden trekken in deze kwestie gezamenlijk op. Daarmee lijken werkonderbrekingen in het spoorvervoer in de komende periode reëel.

Eerste twee verdachten aangehouden voor rellen Scheveningen

SCHEVENINGEN – De politie heeft donderdag de eerste twee mensen aangehouden voor de rellen in Scheveningen van vorige week. Het gaat om een 17-jarige jongen uit Rotterdam en een 16-jarige jongen uit Den Haag.

De jongen uit Rotterdam wordt verdacht van vernieling van een politieauto- en busje. De jongen uit Den Haag is opgepakt voor openlijke geweldpleging tegen de politie.

Enkele honderden jongeren raakten vorige week donderdag met elkaar in gevecht rond het Kurhaus in Scheveningen. Het geweld richtte zich ook tegen de politie en de ME.

De politie heeft meer verdachten in beeld. “Verdachten kunnen zich ook zelf melden bij de politie om te voorkomen dat zij opgehaald worden.” Het onderzoek is nog steeds “in volle gang”. De politie vraagt mensen die slachtoffer zijn geworden om zich te melden.

EU-hof: asielzoeker langer laten wachten dan 6 maanden mag niet

LUXEMBURG – Nederland mag asielzoekers niet langer dan zes maanden laten wachten op een beslissing over hun verzoek als daar geen gegronde reden voor is. Een langere beslistermijn is volgens het Europese recht alleen toegestaan als onverwacht veel asielzoekers tegelijk een verzoek indienen. Dat meldt het Europese Hof van Justitie donderdag in een uitspraak.

Het vorige kabinet had in 2022 de beslistermijn verlengd van zes maanden naar vijftien maanden. Dat was volgens het kabinet nodig omdat er toen meer mensen asiel aanvroegen dan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) aankon. Daardoor ontstonden er achterstanden waardoor asielzoekers veel langer in procedure zaten dan de wettelijke termijn van een half jaar.

De rechtbank in Amsterdam oordeelde in een zaak die een Turkse asielzoeker had aangespannen dat de verlenging onrechtmatig was. Daarna behandelde de Raad van State het hoger beroep en die vroeg het hof in Luxemburg om uitleg te geven over de beslistermijnen en redenen om ze te verlengen.

Het hof stelt dat de termijn alleen verlengd mag worden als het aantal asielaanvragen in een kort tijdsbestek aanzienlijk toeneemt ten opzichte van het gebruikelijke en voorzienbare patroon in een bepaald land. Dat was in 2022 niet het geval in Nederland, vindt het hof, aangezien er over een langere tijd een geleidelijke toename van asielverzoeken was. Ook het gebrek aan personeel en een al bestaande achterstand bij de IND zijn hier geen reden voor, aldus het hof.

Wat dit voor Nederland betekent, is nog onduidelijk. De Raad van State zal met de duiding van het EU-hof in de hand een oordeel vellen in de rechtszaak. Hoelang dit duurt, weet een woordvoerster niet.

Longartsen zien vaker levensbedreigende effecten van vapen

GRONINGEN – Vapen veroorzaakt soms zeer ernstige acute longproblemen, waardoor gebruikers op de rand van de dood kunnen belanden.

Vijf concrete gevallen waarover RTL Nieuws donderdag berichtte, vormen “het topje van de ijsberg”, denkt voorzitter Henk Kramer van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT).

“Dit is heel herkenbaar, ook wij hebben zulke mensen gezien”, aldus Kramer, longarts in het Groningse Martini Ziekenhuis. Eén patiënt kwam zelfs tot twee keer toe op de intensive care terecht met een acute longontsteking die de artsen aan het vapen wijten. “Dit vinden wij als NVALT heel zorgwekkend. Vooral jongeren gebruiken veel vapes, het is een epidemie. Dat zal nog tot veel gezondheidsschade leiden”, zei de voorzitter van de artsenvereniging donderdag.

Hoe schadelijk e-sigaretten op lange termijn zijn ten opzichte van gewone tabak, is nog niet helemaal duidelijk. “De acute effecten van vapen zijn wel veel schadelijker”, stelt Kramer.

India beschuldigt Pakistan van aanvallen met drones en raketten

NEW DELHI – India heeft Pakistan beschuldigd van nachtelijke aanvallen met drones en raketten. Er zou zijn geprobeerd om militaire doelen te bestoken in het noorden en westen van India. De Indiase autoriteiten claimen dat de aanval is afgeslagen door de eigen luchtverdediging.

India zegt daarna zelf ook weer luchtaanvallen te hebben uitgevoerd op doelen in Pakistan. Er zouden onder meer militaire radarsystemen zijn aangevallen en bij de stad Lahore zou een luchtverdedigingssysteem zijn “geneutraliseerd”.

“De Indiase reactie is vergelijkbaar geweest in omvang en intensiteit met die van Pakistan” staat in een Indiase verklaring. Pakistan had aangekondigd de Indiase raketaanvallen van eerder deze week te zullen vergelden.

Terreuraanval op burgers

India voerde die aanvallen uit op doelen in Pakistan om een terreuraanval op burgers te vergelden. Het ging volgens de Indiase regering om een aanval op terroristenkampen. Pakistan zegt dat tientallen burgerdoden zijn gevallen bij de Indiase aanvallen.

Het Amerikaanse consulaat-generaal in Lahore heeft medewerkers geadviseerd dekking te zoeken op de plek waar ze zich bevinden. Er zijn meldingen van “drone-explosies, neergehaalde drones en mogelijke schendingen van het luchtruim in en rond Lahore”.

Vertrekken

De diplomatieke post zegt ook berichten te hebben gehad dat gebieden bij het vliegveld van de stad worden ontruimd door de autoriteiten. “Burgers die zich in een conflictgebied bevinden, wordt aangeraden te vertrekken als ze dat veilig kunnen doen.”

Boete van 90.000 euro, taakstraf en voorwaardelijke celstraf voor truckhandelaar wegens belastingfraude

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft zowel een een bedrijf die actief is in de internationale handel in vrachtwagens als de bestuurder daarvan veroordeeld voor grootschalige belastingfraude. Het bedrijf kreeg een geldboete van €90.000, terwijl de bestuurder een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden kreeg opgelegd.

De fraude vond plaats tussen 2020 en 2021. De onderneming diende over drie kwartalen onjuiste aangiften omzetbelasting in en liet over nog eens drie kwartalen de aangifte geheel achterwege. Daardoor liep de Belastingdienst een fiscaal nadeel op van €901.274.

Uit het vonnis blijkt dat de bestuurder het bedrijf had opgericht voor de in- en verkoop van vrachtwagens uit het buitenland. Ondanks zijn stelling dat hij weinig wist van de financiële gang van zaken binnen de onderneming – en zich zou hebben laten meeslepen door anderen – oordeelde de rechtbank dat hij feitelijk leiding heeft gegeven aan de belastingfraude. Hij gaf onder meer zijn bankpas af aan anderen, moest dagelijks grote bedragen pinnen, en had geen zicht op de boekhouding of facturering. De rechtbank rekende het hem aan dat hij als oprichter en enige aandeelhouder verantwoordelijk was voor correcte belastingaangiften.

Volgens de rechtbank is sprake van ernstige feiten die het vertrouwen in het belastingstelsel ondermijnen. “Zulke handelingen schaden niet alleen de Belastingdienst, maar ook de belastingmoraal van ondernemers die zich wél aan de regels houden,” aldus de rechter.

De bestuurder kreeg 183 dagen gevangenisstraf opgelegd, waarvan 180 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. De drie dagen die hij in voorarrest zat gelden als onvoorwaardelijk deel. De taakstraf van 240 uur moet hij uitvoeren, mogelijk via het jongerenclubhuis waar hij nu vrijwilliger is.

Het bedrijf zelf – dat nog bestaat en een openstaande schuld heeft bij de Belastingdienst – werd veroordeeld tot een boete van €90.000. De rechtbank hield bij de strafmaat rekening met het feit dat de verdachte zelf nauwelijks financieel gewin had van de fraude en dat de opbrengsten grotendeels bij anderen terechtkwamen.

Schiphol opent één van Europa’s grootste autoverhuurlocaties

SCHIPHOL – Deze week is het nieuwe Car Rental Service Center op Schiphol officieel geopend. Het gebouw, dat op het terrein van de voormalige P4-parkeerterrein is gerealiseerd, biedt met een oppervlakte van 40.000 m² ruimte voor circa 2.500 voertuigen en behoort tot een van de grootste servicecentra voor autoverhuur van Europa.

De vijf grootste autoverhuurbedrijven op Schiphol – Avis Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt – zijn inmiddels volledig operationeel op deze moderne locatie.

Duurzaam ontwerp

Het gebouw is ontworpen door De Zwarte Hond (DZH) met focus op duurzaamheid. Het beschikt over een opvallend dak met 17.000 m² aan zonnepanelen. De stalen constructie van het gebouw is demontabel en modulair opgezet. Voor de kantoren en werkplaatsen zijn zoveel mogelijk bio-based materialen gebruikt. Zo zijn de gevels van de gebouwen onder het dak gemaakt van hout en is er veel water toegevoegd rondom het terrein.

“Het ontwerpproject startte als een gezamenlijke zoektocht om een service center voor autoverhuur te realiseren dat zowel voldeed aan alle functionele eisen als aan de duurzaamheidsambities. We zijn enorm trots op het resultaat”, aldus Erik Roerdink, Architect DZH

Nieuwe infrastructuur

Het gebouw stelt de autoverhuurbedrijven in staat om hun dienstverlening verder te verbeteren. Zo beschikt Hertz op deze locatie over een eigen werkplaats, drie wasstraten en een uitgebreide vloot van 1.100 elektrische voertuigen. Dankzij de nieuwe elektrische infrastructuur kunnen er maar liefst 52 elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. De circa 7.000 zonnepanelen op de locatie zorgen daarbij voor duurzaam opgewekte energie die optimaal wordt benut.

Foto: Nunes dos Anjos Fotografie

“Hertz is zeer tevreden met de verhuizing naar het nieuwe gebouw, dat ons in staat stelt om verder te groeien en onze dienstverlening te verbeteren. We zijn trots op deze uitbreiding en kijken uit naar de toekomst waarin we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn met duurzame en efficiënte oplossingen”, zegt Eric Siewers, General Manager Benelux Hertz

“Het nieuwe Car Rental Service Center biedt autoverhuurbedrijven een moderne, duurzame en toekomstbestendige locatie. Het draagt bij aan Schiphol haar doel om het verkeer naar de luchthaven te verduurzamen en ondersteunt de verhuurbedrijven in hun transitie naar elektrische voertuigen”, voegt Arthur Reijnhart, Chief Commercial Officer Schiphol Commercial, toe.

Weer zwarte rook na drie stemmingen, nog geen nieuwe paus

VATICAANSTAD – De kardinalen zijn het in de Sixtijnse Kapel nog niet eens geworden over wie de opvolger moet worden van paus Franciscus. De eerste twee stemrondes van donderdag zijn geweest, maar er bleek geen overeenstemming te zijn. Later op de dag volgen er nog hooguit twee.

Uit de kleine schoorsteen bovenop de Sixtijnse Kapel kwam zwarte rook. Het signaal dat de kardinalen nog verdeeld zijn werd gezien door vele tienduizenden gelovigen en andere geïnteresseerden die naar het Sint-Pietersplein waren gekomen.

Het plein, dat minder vol stond dan woensdagavond, reageerde gelaten op de rook. Sommige mensen slaakten kreten van teleurstelling, de meesten vertrokken. Op het Sint-Pietersplein is plek voor tienduizenden mensen, maar ook op de straten eromheen verzamelden zich belangstellenden die de schoorsteen en het balkon wilden zien.

Later op de dag wordt nog eens gestemd. Als die vierde stemronde een paus oplevert, wordt dat meteen bekendgemaakt. Zo niet, zal geen rook te zien zijn boven de kapel waar de kardinalen bij elkaar zitten, maar wordt meteen stemronde vijf gehouden. Aan het begin van de avond is dan naar verwachting weer zwarte of witte rook te zien.

De rook komt van de verbranding van de stembriefjes. Als niemand de vereiste tweederdemeerderheid behaalt, wordt een stofje toegevoegd om zwarte rook te maken. Als er een paus geselecteerd is, kleurt de rook wit en luiden klokken.

Hoge boete van 6.000 euro voor overbelading bij controle vrachtverkeer in België

PUURS-SINT-AMANDS – Tijdens een verkeerscontrole op de carpoolparking in Puurs-Sint-Amands heeft de Belgische politiezone Rivierenland dinsdag meerdere overtredingen vastgesteld bij het vrachtverkeer, met als opvallendste feit een boete van 6.000 euro voor een ernstige overbelading van een vrachtwagen.

De controleactie was specifiek gericht op zwaar vervoer. Bij één van de gecontroleerde voertuigen bleek de trekker aanzienlijk zwaarder te zijn dan de maximaal toegestane massa, wat leidde tot de forse onmiddellijke inning. Overbelading wordt in België zwaar bestraft vanwege de verhoogde risico’s voor verkeersveiligheid en infrastructuur.

Naast deze hoge boete werden ook andere inbreuken vastgesteld:

  • Twee boetes voor gebrekkige ladingzekering: één voertuig >3,5 ton met onvoldoende vastgezette lading (€350) en een aanhangwagen <3,5 ton met losliggende lading (€116)
  • Een boete voor uitzonderlijk vervoer zonder volledige vergunning en ontbrekende veiligheidsattributen (€205)
  • Een vrachtbrief die onvolledig of verkeerd ingevuld was (€350)
  • Een fout in de inschrijving van een aanhangwagen (€116)

Verder werden ook zeven bestuurders – waaronder drie vrachtwagenchauffeurs – betrapt op gsm-gebruik achter het stuur. Vijf van hen moesten hun rijbewijs onmiddellijk inleveren voor 15 dagen.

Nieuwe Air Force One komt mogelijk nog voor einde termijn Trump

WASHINGTON – Boeing stelt voor om de nieuwe versie van de Air Force One in 2027 te leveren, meldde een hoge functionaris van de Amerikaanse luchtmacht. Dit zou betekenen dat de levering van het geüpdatete presidentiële vliegtuig nog plaatsvindt voor het einde van de tweede termijn van president Donald Trump.

Boeing streeft ernaar het vliegtuig volgens het versnelde tijdschema te leveren. De datum is nog niet zeker, waarschuwt Darlene Costello, die voor de luchtmacht gaat over de aanbestedingen. “We bekijken welke eisen mogelijk moeten worden ingeleverd om die datum te halen”, zei Costello. De luchtmacht overlegt hierover met het Witte Huis.

Trump heeft in zijn eerste termijn opdracht gegeven voor de aanschaf van twee 747-8 vliegtuigen, die moeten dienen als de volgende generatie Air Force One. De werkzaamheden liepen achter op schema. Eigenlijk moesten de vliegtuigen al in 2024 klaar zijn. Trump heeft het een prioriteit gemaakt om de toestellen in dienst te krijgen.

Personeelstekorten

De vertragingen kwamen onder meer door personeelstekorten, problemen met de leveringen van het interieur en de afronding van het ontwerp voor de bekabeling. Het Witte Huis zei vorige maand nog dat het project vijf jaar achterligt op schema.

“Ze kunnen dat verdomde ding maar niet afmaken”, klaagde Trump in februari.

×