Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 20:39 uur
Home Blog Pagina 4

Herdenking 25 jaar vuurwerkramp druk bezocht

ENSCHEDE – De herdenking van de vuurwerkramp in Enschede, precies 25 jaar geleden, was dinsdagmiddag druk bezocht. Volgens de gemeente kwamen er naar schatting tussen de 1000 en 1500 mensen naar het monument Het verdwenen huis tussen hemel en aarde.

Burgemeester Roelof Bleker zei na afloop dat het hem opviel hoeveel mensen er waren, het was volgens hem een stuk drukker dan voorgaande jaren. “Ik hoorde zelfs iemand die vanuit Limburg hier naartoe kwam. Ze komen van dichtbij en van ver weg.”

Volgens Bleker leeft de vuurwerkramp na 25 jaar nog flink in zijn stad. “Er zijn hier niet alleen 23 mensen overleden, maar ook honderden hun huis kwijtgeraakt”, zegt de burgemeester. “Er zijn ook mensen die nu voor het eerst hun verhaal doen.”

Brandweer

De burgemeester was eerder op de dag bij de brandweer, waar zoals ieder jaar om 08.00 uur bij de wisseling van de wacht bloemen worden gelegd voor de vier bij de ramp omgekomen brandweerlieden. “Dat is ook altijd indrukwekkend.”

785 nieuwe operationele IDV voertuigen voor Defensie

DEN HAAG – Defensie schaft 785 nieuwe operationele wielvoertuigen aan. Het gaat om wissellaadsystemen, trekkers voor trekker-opleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen (WTB-voertuigen). Iveco Defence Vehicles SpA levert de drie verschillende types. De eerste transportmiddelen komen over 2 jaar binnen, de laatste volgen in 2029. Dat meldt staatssecretaris Gijs Tuinman vandaag.

De order bestaat in totaal uit 588 wissellaadsystemen, 100 trekkers en 97 wielbergingsvoertuigen. Defensie versterkt hiermee de operationele en logistieke ondersteuning. Zo beschikt de organisatie over voldoende transportcapaciteit en voortzettingsvermogen. Met het nieuwe wagenpark heeft Defensie bovendien meer mogelijkheden voor het vervoer van zwaar materieel, zoals de Leopard 2A8-gevechtstanks.

Daarnaast schaft Defensie reservedelen, speciale gereedschappen, testapparatuur en documentatie aan. Ook de benodigde uitrustingstukken behoren tot de order. Hieronder vallen affuiten en run flat banden. Met deze banden kunnen militairen ondanks een lek in geval van nood doorrijden.

Inzet

Het merendeel van de nieuwe WTB-voertuigen is inzetbaar onder zware terrein- en klimatologische omstandigheden. Ze zijn geschikt voor de verplaatsing over onverharde wegen en door het terrein. Ook is een groot deel van nut bij amfibische operaties en opdrachten waarbij geen brugslagmaterieel beschikbaar is.

Verder wordt een deel van de voertuigen uitgerust met voorzieningen voor ballistische bescherming en bewapening voor zelfbescherming. Deze zijn zo geschikt voor inzet in het hoogste geweldsspectrum. De WTB-voertuigen zijn bedoeld voor defensiebrede inzet.

De huidige voertuigen zijn aan het eind van de technische en economische levensduur. Zij krijgen binnen Defensie een tweede leven als strategische reserve.

Minister VS: EU heeft mogelijk een ‘collectief actieprobleem’

RIYADH – De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent stelt dat de Europese Unie mogelijk een “collectief actieprobleem” heeft en dat lidstaten niet op één lijn zitten om deals te sluiten. Dat belemmert de handelsbesprekingen die het landenblok voert met de Verenigde Staten. Dit zei Bessent dinsdag.

“Mijn persoonlijke mening is dat Europa mogelijk een collectief actieprobleem heeft, dat de Italianen iets anders willen dan de Fransen”, zei hij over de onderhandelingen met de EU tijdens een evenement over investeringen tussen Saudi-Arabië en de VS in Riyadh.

Daarbij gaf hij aan niet te verwachten dat de VS en de EU snel een deal zullen sluiten. “Maar ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk tot een bevredigend resultaat zullen komen.”

Trump en Saudische kroonprins sluiten miljardendeals

DUBAI – De Amerikaanse president Donald Trump en de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman hebben dinsdag een belangrijke economische samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Volgens de president, die deze week een bezoek brengt aan het Midden-Oosten, gaat Saudi-Arabië 600 miljard dollar (531 miljard euro) investeren in de Verenigde Staten.

“De deals versterken de Amerikaanse energiezekerheid, de defensie-industrie, onze technologische positie en de toegang tot wereldwijde infrastructuur en strategische grondstoffen”, staat in een verklaring van het Witte Huis. Saudi-Arabië gaat onder meer 20 miljard dollar investeren in AI-datacenters en energie-infrastructuur in de Verenigde Staten.

Ook is afgesproken dat het Saudische staatsinvesteringsfonds Boeing-toestellen gaat bestellen ter waarde van 4,8 miljard dollar. Daarnaast kondigden het Amerikaanse chipconcern Nvidia en Saudi-Arabië een reeks samenwerkingen aan om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) en cloudtoepassingen in het koninkrijk te versterken. Die deals maken deel uit van een bredere strategie van Saudi-Arabië om zijn economie minder afhankelijk te maken van olie.

De VS en Saudi-Arabië ondertekenden dinsdag ook een groot defensieakkoord, dat volgens het Witte Huis de grootste wapendeal “in de geschiedenis” is. Daarmee is een bedrag gemoeid van bijna 142 miljard dollar. Saudi-Arabië wordt hiermee voorzien van “ultramoderne militaire uitrusting,” aldus het Witte Huis. Ook maakte de regering van Trump bekend dat staatsolieconcern Saudi Aramco een extra 3,4 miljard dollar gaat investeren in zijn raffinaderij in Texas.

FNV stelt nieuw tijdelijk bestuur aan nadat vorige was weggestuurd

UTRECHT – FNV heeft dinsdag een nieuw tijdelijk bestuur aangesteld, nadat het vorige interim-bestuur afgelopen weekend was weggestuurd door het Ledenparlement. Dick Koerselman wordt de tijdelijke voorzitter van de grootste vakbond van Nederland. De belangrijkste opdracht voor het nieuwe bestuur is om het verkiezingsproces voor een nieuw bestuur te hervatten, meldt de bond.

De vorige tijdelijke voorzitter Henk de Jong en zijn medebestuurders Carolien Bijen en Miranda Diependaal waren sinds maart aan het werk, maar hun termijn stopte zondag. “Er was een onverenigbaar verschil van mening over de omvang van de opdracht ontstaan”, stelt FNV bij het presenteren van het nieuwe interim-bestuur.

De uitgestelde verkiezingen moeten op 11 juli plaatsvinden. De verkiezingsprocedure voor een nieuwe voorzitter zal later worden opgestart.

Langere tijd onrustig

Petra Bolster is de nieuwe interim-vicevoorzitter. Zij zat ook in het laatste dagelijkse bestuur van de vakbond. “Bij de keuze van een nieuw interim-bestuur is nadrukkelijk gekozen voor een samenstelling uit de eigen gelederen”, licht raad van toezicht-voorzitter Desiree Curfs toe. “Gebleken is dat mensen die de vereniging niet kennen onbedoeld soms de governance schenden. Dat draagt niet bij aan heldere kaders waarbinnen mensen zich inzetten voor de FNV en dit leidt tot mogelijk nog meer onnodige tegenstellingen en onrust.”

Het is al langer onrustig bij FNV na een vermeende valse integriteitsmelding over toenmalig vicevoorzitter Zakaria Boufangacha. Eind februari besloten het Ledenparlement, de rvt en het toenmalige bestuur van de vakbond dat er een interim-bestuur moest komen in afwachting van uitgestelde verkiezingen.

Toekomst

De nieuwe tijdelijke voorzitter Dick Koerselman stelt dat de “huidige impasse” alleen doorbroken kan worden als iedereen vooruitkijkt en “vanuit respect voor de geldende kaders gaat handelen”. “Werkend Nederland verdient weer een sterke, eensgezinde FNV.”

De vakbond voor FNV-medewerkers noemde het wegsturen van het vorige interim-bestuur afgelopen weekend een “klap in het gezicht” voor medewerkers van de bond.

Israël wil Gaza in komende dagen ‘met volle kracht’ betreden

JERUZALEM – Het Israëlische leger zal Gaza in de komende dagen “met volle kracht” betreden “om de operatie te voltooien”. Dat meldt het kantoor van premier Benjamin Netanyahu dinsdag.

“De operatie voltooien betekent het vernietigen van Hamas”, stelt Netanyahu. Volgens de premier bestaat er geen scenario waarin Israël de oorlog voortijdig stopzet. “Een tijdelijk staakt-het-vuren is mogelijk, maar we gaan door tot het eind.”

Israël kondigde vorige week een intensivering van de militaire operatie aan. Het leger wil gebieden in de Gazastrook bezetten. De huidige bevolking zou naar andere landen moeten vertrekken.

Inwoners opnemen

Volgens Netanyahu is zijn regering op zoek naar landen die de inwoners uit Gaza willen opnemen. “We hebben een kantoor opgezet dat het mogelijk maakt voor ze om te vertrekken, maar we hebben landen nodig die bereid zijn om ze op te vangen”, aldus de premier. Hij zei te verwachten dat “ruim 50 procent van de inwoners vertrekt” als ze de optie krijgen.

Vrachtwagenchauffeuse zwaargewond bij ernstig ongeval op Duitse A27 bij Bremerhaven [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

BREMERHAVEN – Bij een ernstig verkeersongeval op de Duitse A27 richting Bremerhaven, ter hoogte van de afrit Wulsdorf, is dinsdagochtend een 44-jarige vrouwelijke vrachtwagenchauffeur zwaargewond geraakt. Rond 07:35 uur botsten daar twee vrachtwagens op elkaar, waarna de achteroprijdende vrachtwagenchauffeuse bekneld raakte in haar cabine.

De vrachtwagen van de vrouw raakte zodanig zwaar beschadigd dat de brandweer van Bremerhaven zwaar gereedschap moest inzetten om haar op een zorgvuldige manier uit het voertuig te bevrijden. Na de succesvolle reddingsactie werd ze door de brandweer overgedragen aan de ambulance, die haar onder begeleiding van een arts naar het ziekenhuis vervoerde.

De andere betrokken vrachtwagen was beladen met gevaarlijke stoffen, maar volgens de brandweer was er geen lekkage of uitstroom van gevaarlijke stoffen. De schade aan dit voertuig bleef beperkt tot licht zichtbare schade.

Foto: Duitse Politie

Om de hulpdiensten veilig hun werk te laten doen, moest de rijbaan richting Bremerhaven tijdelijk volledig worden afgesloten, wat voor forse verkeershinder zorgde in de ochtendspits.

De exacte toedracht van het ongeval en de technische staat van de voertuigen is nog niet bekend. In totaal werden 24 brandweerlieden ingezet bij de reddingsoperatie.

Twee mensen ontkomen aan mogelijk nieuwe crypto-ontvoering Parijs [+video]

PARIJS – Twee mensen zijn in Parijs op straat ontkomen aan een ontvoering, meldt de Franse krant Le Parisien. Het zou gaan om de dochter van een ondernemer in cryptovaluta en de vader van haar kind. Het kind bleef ongedeerd. In Frankrijk zijn vergelijkbare ontvoeringen geweest.

Op beelden op de website van Le Parisien is te zien hoe gemaskerde lieden op de stoep met twee mensen in gevecht zijn. Ze lijken te proberen om de vrouw een klaarstaand busje van een pakketbedrijf in te trekken. Daarbij valt ook een pistool of neppistool op de grond.

De man verzet zich tegen de gemaskerde figuren om te voorkomen dat de vrouw wordt meegenomen. De vrouw zelf slaagt er op een gegeven moment in om het pistool buiten bereik te gooien. Omstanders schieten het stel te hulp, de mogelijke ontvoerders rijden weg in een busje.

Vinger afgesneden

Volgens Le Parisien was het voorval dinsdag om 08.20 uur. De vrouw zou de dochter zijn van de president-directeur van een handelsplatform voor crypto. De auto zou later niet veel verderop zijn teruggevonden.

Vorige week zondag meldde justitie in Frankrijk dat de vader van een rijke crypto-ondernemer was bevrijd. Ook hij werd door ontvoerders in Parijs een busje in getrokken. Een van zijn vingers werd afgesneden.

David Balland

In januari werd de oprichter van het cryptobedrijf Ledger, David Balland, samen met zijn vrouw ontvoerd. Van Balland werd eveneens een vinger afgesneden.

J&J Verskoeriers investeert in eerste elektrische Mercedes-Benz eSprinter

TWELLO – J&J Verskoeriers uit Twello heeft een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van haar wagenpark. Op vrijdag 9 mei nam eigenaar Tom Overmars officieel de sleutels in ontvangst van de eerste elektrische Mercedes-Benz eSprinter 414, geleverd door Wensink Automotive. De eSprinter zal ingezet worden voor geconditioneerd spoedtransport en vormt een eerste stap richting emissievrij stads- en snelwegvervoer binnen het bedrijf.

“We willen niet alleen betrouwbaar en snel leveren, maar ook toekomstgericht”, aldus Overmars. “Met deze elektrische eSprinter kunnen we emissievrij opereren in milieuzones en stedelijke gebieden, zonder concessies te doen aan kwaliteit of leverbetrouwbaarheid.”

Geconditioneerd én elektrisch

J&J Verskoeriers is gespecialiseerd in geconditioneerd spoedtransport, waarbij temperatuurgevoelige goederen snel en veilig op locatie moeten zijn.

Daarnaast verzorgt het bedrijf ook reguliere spoedritten, waarvoor de nieuwe elektrische eSprinter ook uitermate geschikt voor is.

Met deze uitbreiding doet J&J Verskoeriers ervaring op met elektrisch rijden binnen het dagelijkse werk, als onderdeel van de bredere stap richting schoner en toekomstbestendig transport.

Dankzij de brede inzetbaarheid en ervaring met maatwerklogistiek is J&J een gewaardeerde partner voor bedrijven in onder meer de medische, voedingsmiddelen- en technologische sector.

Eerste stap in verdere verduurzaming

De aanschaf van de eSprinter past binnen een bredere duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. In de komende jaren wil J&J Verskoeriers blijven investeren in schonere vervoersmiddelen en slimme logistieke oplossingen, om zo in te spelen op de groeiende vraag naar milieuvriendelijk transport.

De levering van de eSprinter werd verzorgd door Melvin Dirksen van Wensink, de Mercedes-Benz bedrijfswagendealer die J&J Verskoeriers begeleidde in het aankoop- en aanpassingsproces.

“De samenwerking met Wensink was professioneel en prettig”, aldus Overmars. “Zij hebben meegedacht in hoe we deze stap het beste konden zetten.”

Milieudefensie begint opnieuw klimaatrechtszaak tegen Shell

AMSTERDAM – Milieudefensie begint een nieuwe klimaatrechtszaak tegen Shell. Directeur Donald Pols van de milieuorganisatie kondigde de zaak tegen het bedrijf dinsdag aan. “Wij eisen dat Shell onmiddellijk stopt met het ontwikkelen van nieuwe olie- en gasvelden”, zei Pols. “Wij kunnen als samenleving niet meer accepteren dat een bedrijf als Shell onze toekomst bepaalt.”

Milieudefensie voerde al eerder een rechtszaak tegen Shell. Inzet in die zaak was dat het bedrijf de uitstoot van broeikasgassen die het veroorzaakt voor eind 2030 met 45 procent moet verlagen. De rechtbank wees die eis toe, maar in hoger beroep besliste het gerechtshof anders. Ook bedrijven als Shell dragen volgens het hof weliswaar verantwoordelijkheid voor het tegengaan van klimaatverandering en de bijbehorende gevaren, maar voor het opleggen van zo’n concreet percentage zagen de rechters geen basis.

Milieudefensie ging in cassatie, maar heeft nu dus ook besloten een aanvullende zaak aan te spannen. Daarin draait het voor een belangrijk deel om zevenhonderd olie- en gasvelden die Shell nog in de toekomst zou kunnen ontwikkelen. Dat wil Milieudefensie met deze zaak in één keer voorkomen. “Er is geen enkele ruimte voor nieuwe olie- en gasvelden”, stelde Pols. “De gevolgen zijn desastreus.”

Volgens de milieuorganisatie zouden de olie- en gasvelden waar de zaak om draait als ze worden ontwikkeld, een CO2-uitstoot gaan veroorzaken die 36 keer zo groot is als die van heel Nederland. Dat Shell het hoofdkantoor heeft verplaatst naar Londen, staat het aanspannen van een nieuwe zaak voor de Nederlandse rechter volgens advocaat Roger Cox niet in de weg.

Na de uitspraak van het hof in november vorig jaar zei Cox al aanknopingspunten te zien voor een vervolg. De rechters wezen er in hun uitspraak op dat olie- en gasbedrijven rekening moeten houden met negatieve gevolgen van hun activiteiten voor de energietransitie. “De voorgenomen investeringen van Shell in nieuwe olie- en gasvelden kunnen hiermee op gespannen voet staan”, stond in het arrest. Cox noemde dat toen al “bijna een uitnodiging”. Naast het punt over de nieuwe velden, wil Milieudefensie proberen een harde uitspraak te krijgen over het tempo waarin Shell de uitstoot moet verminderen, nu na 2030.

Naast de zaak tegen Shell heeft Milieudefensie een klimaatzaak in voorbereiding tegen ING. In die zaak is de dagvaarding afgeleverd, maar er zijn nog geen zittingen geweest.

Schmitz Cargobull Trailer Store Venlo verhuist begin 2026 naar nieuwe locatie in Venlo

V.l.n.r.: Sander Jaspers (Directeur Schmitz Cargobull Nederland), Ernst Jansen (eigenaar TRUCK SUPPORT Venlo) en Luc Kessels (Deputy Manager Global Used Trailers) bij de symbolische "eerste schep in de grond”

VENLO – Al 32 jaar is Schmitz Cargobull actief in Venlo maar maakt zich nu op voor een nieuwe stap en een verzekerde toekomst. Begin 2026 verhuist het bedrijf naar een ruim terrein van ca. 16.000 m² aan de Olivier van Noortweg 1, direct achter TRUCK SUPPORT Venlo/Maasbree en pal aan de A67 Rotterdam/Antwerpen richting Duitsland.

De zoektocht naar een geschikte nieuwe locatie begon toen de huurovereenkomst aan de Stanleyweg door de huidige verhuurder werd opgezegd per mei 2026 omdat het perceel zal worden herontwikkeld. Na een intensieve zoektocht werd een perfecte plek gevonden op het terrein achter en eigendom van TRUCK SUPPORT Venlo BV – een bekende naam in de regio en daarbuiten als het gaat om truck- en traileronderhoud, bandenservice en schadewerkplaats.

Op de nieuwe locatie is ruimte voor zo’n 166 trailers en zal speciaal voor Schmitz Cargobull een nieuw en modern kantoorpand van 325 m² worden gebouwd. De bouw wordt gerealiseerd door Ernst Jansen, eigenaar van Truck Support Venlo, en zal begin 2026 worden opgeleverd.

De samenwerking tussen Schmitz Cargobull Trailer Store en TRUCK SUPPORT Venlo bestaat al meer dan 20 jaar. Door de toekomstige fysieke nabijheid wordt deze band verder versterkt en ontstaan er nieuwe synergiën voor beide organisaties.

TRUCK SUPPORT zelf beschikt over ruim 2.000m2 werkplaats capaciteit met 8 dubbele werkplaatsstraten voor truck- en traileronderhoud, reparaties, schadewerkplaats en bandenservice. Alle werkzaamheden worden dagelijks uitgevoerd door een 30 tal gemotiveerde mensen.

Schmitz Cargobull Trailer Store is een volle dochter van de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull AG, Europa’s grootste producent van opleggers. Sinds de oprichting in 1993 verkoopt het team in Venlo jaarlijks tussen de 800 en 1.000 gebruikte trailers. Deze trailers komen uit inruil, lease-retour van Cargobull Finance en andere leasemaatschappijen, maar ook via transportbedrijven, veilingen en banken.

Ongeveer vijftig procent van de trailers wordt verkocht in Nederland, de andere helft vindt zijn weg naar meer dan 40 landen wereldwijd. Cargobull Trailer Store telt gebruikte wagen centers in meer dan 20 landen, waarbij jaarlijks tussen de 8.000 en 10.000 gebruikte trailers worden verkocht. De meeste trailers zijn tussen de drie en acht jaar oud, vaak van het merk Schmitz Cargobull, maar geregeld ook andere merken.

Napels weer opgeschrikt door aardbeving

NAPELS – Een aardbeving met een kracht van 4.4 heeft in de omgeving van Napels voor onrust gezorgd. In de stad Pozzuoli renden inwoners in paniek de straat op. Burgemeester Gigi Manzoni riep mensen via sociale media op kalm te blijven en een open plek op te zoeken.

De burgemeester waarschuwde dat een reeks aardbevingen gaande is. Scholen staakten lessen en op plekken in de regio is het openbaar vervoer uit voorzorg stilgelegd. Er zijn geen berichten over serieuze schade of slachtoffers.

Het Italiaanse gebied wordt vaker opgeschrikt door aardschokken, maar die waren het afgelopen jaar zwaarder dan gebruikelijk. In maart vielen bij een vergelijkbare beving lichtgewonden en ontstond schade aan gebouwen.

In deze tijd van het jaar bevinden zich ook veel toeristen in de regio. Eilanden als Capri zijn populaire bestemmingen voor buitenlandse vakantiegangers.

Politie zoekt getuigen van brand in Didam

DIDAM – De politie zoekt naar getuigen van de brand in het Gelderse Didam, die in de nacht van maandag op dinsdag meerdere huizen verwoestte. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

De politie doet “zeker tot in de middag” onderzoek in een afgezet gebied rond de brand. Ook probeert de politie via buurtonderzoek aan informatie te komen en wordt naar camerabeelden gezocht. Op de locatie van de brand zelf doet de Forensische Opsporing onderzoek.

Bij de brand raakte niemand gewond. Wel gingen vier woningen volledig verloren. Die huizen moest de brandweer slopen om de brand helemaal uit te kunnen krijgen. Een andere woning is ook zwaar beschadigd en een zesde huis liep vooral rook- en waterschade op. In het getroffen huizenblok aan de Begoniastraat wonen 24 mensen.

De bewoners van de afgebrande huizen krijgen hulp van stichting Salvage en de woningcorporatie bij het zoeken naar een oplossing.

GRIP-2: Zeer grote brand bij afvalverwerker in Vlaardingen [+foto’s]

Foto: JBMedia

VLAARDINGEN – Dinsdagmiddag rond 13.40 uur is er brand uitgebroken in een loods van een afvalverwerker aan de Maassluissedijk in Vlaardingen.

Er is door de brandweer opgeschaald naar het sein ‘Zeer Grote Brand’. Inmiddels komen de vlammen uit het dak, meldt een fotograaf ter plaatse.

De hulpdiensten hebben na GRIP-1 opgeschaald naar GRIP-2, meldt de fotograaf ter plaatse.

De dikke rookwolken trekken richting Maassluis.

Volgens de Veiligheidsregio staat de loods/hal vol met bouwafval. Er zijn meer brandweereenheden opgeroepen.

Er zijn twee vaartuigen van Havenbedrijf Rotterdam aanwezig voor de incidentbestrijding. Een vaartuig blust de brand direct met een waterkanon en de andere is ingezet om water te leveren aan de brandweereenheden.

Er is een NL-Alert verzonden waarin de Veiligheidsregio waarschuwt om uit de rook te blijven en ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te schakelen.

Op dit moment worden delen van de brandende loods gesloopt om beter te kunnen blussen. Dit kan tijdelijk extra rook- en stankoverlast geven.

Wat is GRIP-2

Als er ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is, kan er worden opgeschaald naar een hoger GRIP-niveau. Naast het CoPI wordt dan een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert. Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio.

Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau.

PostNL verhoogt weer postzegelprijs: grootste stap sinds 2014

DEN HAAG – PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

Postzegels kosten tot juli nog 1,21 euro. Het afgelopen jaar verhoogde PostNL de prijzen ook al: zo kostte een zegel in 2023 nog 1,01 euro. “We snappen dat niemand graag meer betaalt, maar de nieuwe tarieven zijn onvermijdelijk”, zegt directeur Maurice Unck van de postdivisie van PostNL. “Gemiddeld verstuurt een Nederlands huishouden zes brieven per jaar, dit betekent dus op jaarbasis 60 cent extra. Daarmee is dit een van de noodzakelijke stappen om post ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk en betrouwbaar te houden.”

PostNL heeft al langer last van het feit dat Nederlanders minder brieven versturen. Het bedrijf riep de politiek in februari nog op tot steun om de verlieslatende postbezorging voorlopig in stand te houden. “Alle aanpassingen aan het netwerk die wij binnen de huidige regels kunnen doen hebben we reeds in gang gezet. Deze zijn onvoldoende om de kostenstijgingen op te vangen”, stelt Unck.

Postwet

Ook het versturen van andere post wordt duurder. Zo gaat de prijs van een postzegel voor brieven naar het buitenland met ingang van juli van 1,90 naar 2 euro. Het versturen van aangetekende brieven kost dan 50 cent meer, namelijk 10,80 euro. Daarnaast wordt de prijs voor het versturen van een aangetekend pakket ook verhoogd met 50 cent, tot 10,85 euro.

Het bedrijf is met het kabinet in gesprek over de aanpassing van de Postwet. Door die wet moet PostNL nu nog binnen een dag bezorgen. In andere landen in Europa geldt een norm van twee of meer dagen. “Toch zie je vijf dagen per week in elke straat in Nederland een postbezorger. Dat zijn we wettelijk verplicht, maar het is arbeidsintensief en kostbaar”, zegt Unck. “Bovendien sluit het niet meer aan op de veranderde klantbehoeften, van zowel consumenten als verzendende zakelijke gebruikers.”

×