Clicky

zaterdag 21 juni 2025 - 20:56 uur
Home Blog Pagina 4

Hitteprotocol geactiveerd: aanpassingen in veetransport tijdens tropisch weekend

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Vanwege de verwachte tropische temperaturen op zaterdag 21 en zondag 22 juni is het hitteprotocol voor veetransport van kracht. Volgens de KNMI-app wordt in De Bilt op beide dagen een temperatuur van 27 graden Celsius of hoger verwacht. Brancheorganisatie Vee & Logistiek Nederland meldt dat ook het Nationaal Plan voor veetransport tijdens extreme temperaturen actief is gesteld door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De sector neemt extra maatregelen om het dierenwelzijn te waarborgen tijdens warme dagen. Transporteurs zijn opgeroepen om hun planning aan te passen en de koelere momenten van de dag te benutten, zoals vroeg in de ochtend of later op de avond. Vervoerders stemmen daarbij nauw af met veehouders en afnemers om wachttijden en vertragingen te voorkomen.

Daarnaast worden veewagens vooraf gecontroleerd op een goed werkend ventilatiesysteem. Tussen 12.00 en 19.00 uur geldt een verlaagde beladingsgraad van minimaal 10 procent voor alle vervoermiddelen op openbaar toegankelijke locaties. Op plekken in de wagen waar ventilatie onvoldoende is, moet de belading verder worden aangepast. Ook wordt geadviseerd veewagens bij stilstand te parkeren in de schaduw of op plekken met voldoende luchtcirculatie.

Voor het transport van vleesvarkens geldt een extra maatregel: tussen 12.00 en 19.00 uur mag dit alleen plaatsvinden met voertuigen die mechanisch worden geventileerd.

De NVWA heeft aangegeven op zaterdag 21 en zondag 22 juni verruimde openingstijden te hanteren voor exportcertificering: van 04.00 tot 22.00 uur. Dit is echter afhankelijk van de lokale NVWA-capaciteit en de daadwerkelijke temperatuurontwikkeling.

Bij lange transporten van meer dan acht uur geldt dat geen certificering wordt afgegeven als de buitentemperatuur op enig moment boven de 30 graden wordt verwacht. Bij 35 graden of hoger is veetransport binnen Nederland verboden.

Brancheorganisatie Vee & Logistiek adviseert vervoerders bij grensoverschrijdende ritten alert te zijn op verkeersdrukte, lokale weersomstandigheden en mogelijke beperkingen in andere landen.

Komt een veewagen onverhoopt stil te staan in een file, dan kan in noodgevallen via 112 assistentie worden gevraagd om met begeleiding de file te omzeilen.

Veel legervoertuigen in en rond Den Haag in aanloop naar NAVO-top [+foto’s]

Foto: VRPress

DEN HAAG – In aanloop naar de NAVO-top die op 24 en 25 juni in Den Haag wordt gehouden, zijn in een straal van ongeveer 20 kilometer rond de stad opvallend veel legervoertuigen te zien.

Deze militaire aanwezigheid maakt deel uit van de voorbereidingen op de internationale top, waarbij strengere beveiligingsmaatregelen gelden.

De legertrucks vervoeren uiteenlopend defensiematerieel, waaronder radarsystemen, rollen prikkeldraad en luchtafweersystemen.

De voertuigen zijn gestationeerd op strategische locaties, die tijdelijk als militair terrein zijn aangemerkt.

Foto: VRPress

De NAVO-top brengt regeringsleiders, ministers en hoge militaire vertegenwoordigers uit tientallen landen naar Nederland. Om de veiligheid tijdens dit internationale evenement te waarborgen, werkt Defensie nauw samen met politie, gemeenten en andere veiligheidsdiensten.

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

ROTTERDAM – De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

De sfeer in het bedrijf is vrijdagochtend “bedrukt”, aldus een woordvoerder. Gekeken wordt hoe het met de medewerkers en familieleden van de slachtoffers gaat.

Tijdens het ongeluk bij Pier 6 losten de medewerkers stalen platen in het ruim van een schip. Duidelijkheid over hoe het zo mis kon gaan, kan het bedrijf nog niet geven, omdat de Arbeidsinspectie en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dit nog onderzoeken.

Generaal Eichelsheim: “Spoor onmisbaar voor nationale veiligheid”

Foto: Wikimedia | Benjamin Applebaum

DEN HAAG – Het Nederlandse spoor speelt een belangrijke rol in de verdediging van het NAVO-grondgebied. Daarom is een robuust spoornetwerk essentieel. Dat benadrukte Commandant der Strijdkrachten (CDS) generaal Onno Eichelsheim vanavond tijdens een bijeenkomst van ProRail in Den Haag.

Tijdens de zogenoemde Spoorborrel met als thema ‘Militaire Mobiliteit’ stond de rol van het spoor voor internationaal militair gebruik centraal.

Politici, bedrijven uit de spoorsector en vertegenwoordigers van overheden en kennisinstellingen spraken hierover.

Civiele spoorsector

Militaire en civiele belangen op het spoor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Nederland is als logistieke hub via de havens van Rotterdam, Vlissingen en Eemshaven essentieel voor de snelle verplaatsing van militair materieel binnen Europa”, aldus Eichelsheim. Dat gebeurt al regelmatig via de zogenoemde Host Nation Support. “Dit maakt het spoor een onmisbaar onderdeel van onze nationale veiligheid en NAVO-verplichtingen.”

Volgens de generaal is de krijgsmacht bovendien afhankelijk van een sterke civiele spoorsector. Niet alleen de Nederlandse economie profiteert daarvan, ook Defensie lift er op mee. Een goed spoornetwerk heeft volgens Eichelsheim bovendien een afschrikkende werking voor tegenstanders. “De vijand onderzoekt nu al wat de zwakke plekken zijn om te saboteren en verstoren.”

Voor het verder versterken van het railtraject liggen er nog wel enkele uitdagingen. Zo zijn er tekorten van met name technisch personeel. Daarnaast roepen de partijen in de sector op tot meer ruimte wat betreft wet- en regelgeving. Het gaat dan bijvoorbeeld om het versoepelen van strenge stikstof- en ecologische regels.

Transformatie Oekraïne

De generaal keek tijdens zijn toespraak ook naar de situatie in Oekraïne. In het land ligt meer dan 20.000 kilometer aan spoor. Daarmee heeft het een van de grootste nationale spoorwegnetwerken ter wereld. De trein kreeg na het begin van de oorlog een ander doel. Treinen gingen van vervoersmiddel voor burgers naar een middel dat ook militair gebruikt wordt. Bijvoorbeeld voor transport van militair materieel en gewondenvervoer. “Voor Oekraïne werd de weerbaarheid van het spoornetwerk symbool voor de weerbaarheid van het volk.”

Betere samenwerking

Defensie werkt met civiele partijen aan het versterken van de onderlinge samenwerking. Zo kijken de partijen ook hier naar het gebruik van gewondentreinen in tijden van conflict. Verder werd al een snelheidsaanpassing gedaan voor onder meer defensietreinen bij Hengelo. Daardoor kunnen ze de plaats passeren zonder het nevenspoor te hoeven vrijhouden. Militair vervoer arriveert daarmee een dag eerder in het oosten. “En dat maakt echt verschil als het er op aankomt.”

België en Nederland versterken samenwerking op en onder water

DEN HAAG – De Nederlandse en Belgische marine willen meer samenwerken in het maritieme domein. Dat legden minister van Defensie Ruben Brekelmans en zijn Belgische collega Theo Francken vandaag schriftelijk vast. Dat gebeurde aan boord van het Combat Support Ship Zr.Ms. Den Helder.

Beide landen zijn voornemens de effectiviteit van hun maritieme strijdkrachten te verbeteren. Ook zijn ze vastbesloten Russische agressie op zee te blijven tegenwerken en Oekraïne te steunen bij de verdediging.

België en Nederland zijn al lange tijd partners bij het ondersteunen van internationale stabiliteit, vrede en veiligheid.

Kracht van maritieme relatie

Zij werken niet alleen samen via de NAVO, Europese Unie (EU) en de Verenigde Naties (VN). Ook het succes van de Admiraal Benelux toont de kracht aan van de maritieme relatie tussen beide landen.

Er zijn verschillende voorbeelden van succesvolle samenwerking tussen de twee landen. Denk aan de gezamenlijke aanschaf van Anti Submarine Warfare (ASW)-fregatten bij Damen Shipyards. Een ander voorbeeld is de gezamenlijke aanschaf van mijnenjagers.

Wensen in kaart gebracht

België en Nederland hebben voor ogen om samen meer maritiem materieel aan te schaffen en op elkaar af te stemmen. Voorts ligt er de wens om via samenwerking met de industrie de technologische en economische basis te versterken. Zo kan het Belgische bedrijf FN Herstal veel betekenen. Bijvoorbeeld op het gebied van onbemande systemen.

Verder beschikt België over een grote munitiefabriek waar Nederland meer gebruik van kan maken, zoals de minister opmerkte. Omgekeerd kan België inzetten op drones die bij VDL in Nederland worden geproduceerd.

In alle gevallen wordt rekening gehouden met nationale belangen, regelgeving en bestaande verplichtingen. En niet onbelangrijk is onderzoek en innovatie. Op dat vlak streven Nederland en België naar gezamenlijke initiatieven, onder meer rond technologie.

Taakstraffen voor directeuren klimhal na fatale val jongen (11)

AMSTERDAM – De rechtbank in Amsterdam heeft vrijdag de twee directeuren van Klimmuur Amsterdam BV veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur, na de fatale val van een 11-jarige jongen tijdens een kinderfeestje in de klimhal. Volgens de rechtbank is de directie verantwoordelijk voor de dood van de jongen, omdat ze de veiligheid niet op orde had. Ook het bedrijf zelf is veroordeeld, tot een geldboete van 60.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk.

Het slachtoffer viel op 3 november 2023 van 14 meter hoogte naar beneden tijdens een kinderfeestje, waarbij tien kinderen aanwezig waren. Hij overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het ongeluk gebeurde in de klimhal nabij het Centraal Station in Amsterdam.

Volgens de rechtbank schoot het veiligheidsbeleid voor kinderfeestjes tekort. Voorafgaand aan het klimmen kregen de vier begeleidende ouders een kwartier instructie en werd een kwartier geoefend. Daarna ontbrak voldoende toezicht door de medewerkers van de klimhal, vindt de rechtbank. De klimhal “liet onervaren ouders kinderen zekeren zonder zelf te controleren of dat goed was gegaan”.

Dood door schuld

Evenals het Openbaar Ministerie acht de rechtbank dood door schuld bewezen. De opgelegde straffen wijken wel af van de eisen van het OM. Zo liet de rechtbank de geëiste voorwaardelijke celstraffen tegen de directeuren achterwege.

De rechtbank benadrukte de enorme impact die de gebeurtenissen hebben gehad op de ouders van het verongelukte kind. “Die zal niet kunnen worden weggenomen door deze strafzaak”, aldus de rechtbank. Ook bij de ouders die aanwezig waren bij het kinderfeestje heeft het incident diepe sporen nagelaten.

Nieuwe cao voor 13.000 werknemers in het stads- en streekvervoer

UTRECHT – Een overtuigende meerderheid van de CNV-leden (90 procent) steunt het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Openbaar Vervoer. Daarmee is de nieuwe cao een feit. De cao Openbaar Vervoer (niet te verwarren met de cao voor NS) geldt voor zo’n 13.000 werknemers in het stads- en streekvervoer.

In de afgelopen weken hebben de CNV-leden kunnen stemmen over het op 20 mei bereikte onderhandelingsresultaat. “Een duidelijke en overtuigende meerderheid is tevreden met dit resultaat. De nieuwe cao tot 1 juli volgend jaar is daarmee een feit”, zegt CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.

“Maar daarmee zijn we er nog niet. Een werkgroep is nu aan de slag met de zwaarwerkregeling en de hoge werkdruk blijft een groot aandachtspunt. Daar hadden we graag betere afspraken over gemaakt. Dat staat dus prominent op de agenda voor de volgende cao-onderhandelingen.”

Lonen gaan in 15 maanden omhoog met 6,5 procent

De nieuwe cao heeft een looptijd van 15 maanden (van 1 april 2025 tot 1 juli 2026). In die periode gaan de lonen in totaal met 6,5 procent omhoog:

• 1,5 procent op 1 april 2025
• 3 procent op 1 oktober 2025
• en 2 procent op 1 april 2026

Bovendien krijgen parttimers voortaan een toeslag van 35 procent over hun extra gewerkte uren.

Andere afspraken

Verder bevat de nieuwe cao een flinke verbetering van de reiskostenvergoeding en zijn er afspraken voor verschillende leeftijdsgroepen. Chikhi: ‘Voor jongere werknemers is het belangrijk dat de jeugdschalen uit de cao verdwijnen. Volwassen werk wordt voortaan ook op een volwassen manier beloond. En voor de oudere werknemers is van belang dat bestaande regelingen komende tijd blijven bestaan. Dat geeft nu de rust om een nieuwe zwaarwerkregeling uit te werken op basis van de nieuwe landelijke wetgeving.’

De cao Openbaar Vervoer (13.000 werknemers) is één van de twee bedrijfstak-cao’s in het stads- en streekvervoer. De andere is de cao Multimodaal Vervoer. Daarnaast heeft een aantal grote stadsvervoerders een eigen bedrijfs-cao, zoals bijvoorbeeld GVB, RET en HTM.

Keijzer geeft geen uitsluitsel over toepassen dwang spreidingswet

DEN HAAG – Demissionair minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) wil niet zeggen of ze binnenkort overgaat tot de dwangmaatregelen die de spreidingswet biedt. De deadline voor gemeenten om voor voldoende asielopvanglocaties te zorgen, is over twee weken.

De BBB-minister, die nu ook verantwoordelijk is voor de huisvesting van asielzoekers, begint over het beperken van de instroom als ze gevraagd wordt naar de spreidingswet. “Ik begrijp heel goed dat gemeenten moeite hebben om hun bewoners te overtuigen. Dat is natuurlijk wat hier achter vandaan komt. Dus de instroom moet naar beneden, we houden het op deze manier niet vol in Nederland.”

Demissionair vicepremier Eddy van Hijum, namens NSC ook verantwoordelijk voor internationale afspraken over migratie, wil nog altijd de spreidingswet intrekken. “Dat staat in ons verkiezingsprogramma en ook in het hoofdlijnenakkoord. Vanuit het kabinet gezien komt dat niet ter discussie te staan.”

Toyota start met inzet van waterstoftrucks voor transport in Europa

BRUSSEL – Toyota Motor Europe is gestart met de inzet van zware vrachtwagens met waterstofbrandstofcel op zijn routes in Europa. De voertuigen zijn ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse VDL Groep en maken gebruik van Toyota’s eigen brandstofcelmodules. De vrachtwagens worden ingezet vanuit het Toyota Parts Centre Europe in het Belgische Diest richting bestemmingen in Frankrijk, Duitsland en Nederland.

De waterstoftrucks worden dagelijks ingezet door logistieke partners Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT en Yusen Logistics. De inzet is onderdeel van Toyota’s streven naar nul uitstoot aan de uitlaat in de logistieke keten. De vrachtwagens van 40 ton leveren prestaties vergelijkbaar met die van dieseltrucks, maar stoten tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit; alleen waterdamp. Op één tankbeurt kunnen de voertuigen tot 400 kilometer rijden onder reële omstandigheden.

Toyota gebruikt de waterstoftrucks onder andere op trajecten tussen Diest, Lille, Keulen, Rotterdam en Weesp. De prestaties van de trucks worden in de praktijk gemonitord in samenwerking met de logistieke partners.

Volgens Thiebault Paquet, Vice President R&D bij Toyota Motor Europe, past dit initiatief binnen de bredere strategie om in 2040 volledige CO₂-neutraliteit te bereiken in de logistiek. “Tegelijkertijd willen we bijdragen aan de groei van de waterstofeconomie. De inzet van deze vrachtwagens kan de vraag naar waterstof stimuleren, wat essentieel is naast Europese regelgeving zoals AFIR”, aldus Paquet.

Toyota produceert sinds 2022 de tweede generatie compacte brandstofcelmodules in Europa. De waterstoftechnologie van het bedrijf wordt inmiddels gebruikt in personenauto’s, bussen, vrachtwagens, treinen en maritieme toepassingen.

Maastricht Aachen Airport wint ACI Europe’s Best Airport Award in categorie Eco-Innovation

ATHENE – Maastricht Aachen Airport (MAA) is erkend voor haar investering en inzet voor duurzaam luchthavenbeheer toen het gisteravond de Eco-Innovation Award in ontvangst nam tijdens de ACI (Air Council International) EUROPE Best Airport Awards 2025 in Athene.
De prijs was een eerbetoon aan het baanbrekende Electrifly-project, een joint venture die in de zomer van 2024 de eerste openbaar toegankelijke internationale elektrische vluchten in Europa leverde vanaf MAA.

“Haar (MAA) inspanningen dienen als een blauwdrukmodel voor andere luchthavens om na te streven bij het bevorderen van multimodale reizen, inclusief volledig elektrische vluchten”, aldus het jurypanel van de prijzen.

Andere commentaren benadrukten het collaboratieve karakter van Electrify en beschreven het als ‘… zeer ambitieus en innovatief…’ en ‘… de weg uitstippelen voor emissievrij luchtvervoer van morgen…”

Het baanbrekende proefproject beoogde de levensvatbaarheid en leverbaarheid van eAviation voor passagiers tussen regionale luchthavens in Europa te onderzoeken. Met elektrisch aangedreven vluchten tussen Nederland, België en Duitsland en elektrisch aangedreven transfers van en naar de luchthaven.

“We zijn ongelooflijk trots dat Electrifly wordt erkend met deze prijs. Het is een belangrijke mijlpaal, niet alleen voor MAA, maar voor de regionale luchtvaart in heel Europa – we hebben laten zien hoe regionale luchthavens gedurfde stappen kunnen zetten om innovatie te versnellen”, zegt Roel Ubags, Head of Sustainability, Innovation and IT van Maastricht Aachen Airport.

“Electrifly gaf ons waardevol inzicht in de haalbaarheid van elektrische luchtvaart én van emissievrij vervoer van deur tot deur. Het toonde het belang van samenwerking bij het bevorderen van duurzaamheid – het zou niet mogelijk zijn geweest zonder de expertise van alle betrokken belanghebbenden.”

Electrify was een joint venture tussen de luchthavens van Maastricht, Luik en Aken, plus Fachhochschule Aachen (FH), een toonaangevend Europees centrum voor lucht- en ruimtevaart en engineering; ASL Group (ASL), een exploitant van zakenluchtvaart die ook grondafhandelingsdiensten en een vliegschool aanbiedt; en NIO, een specialist in elektrische wegvoertuigen.

De ACI EUROPE Best Airport Awards erkennen luchthavens die toonaangevend zijn – van de grootste en drukste hubs tot de kleinere maar essentiële regionale luchthavens van Europa.

De Eco-Innovation Award bekroont een luchthaven die uitstekende milieuprestaties en een innovatieve benadering van milieubeheer heeft laten zien. Een recordaantal luchthavens heeft dit jaar een gooi gedaan naar deze award.

Landen sluiten ambassades in Teheran vanwege oorlog met Israël

TEL AVIV – Meerdere landen hebben hun ambassades in Teheran gesloten. Australië heeft alle medewerkers opgedragen om Iran te verlaten, omdat de situatie te onveilig is. Slowakije kondigde ook aan de ambassade te sluiten en personeel terug te halen. Onder meer Tsjechië, Portugal en Nieuw-Zeeland troffen vergelijkbare maatregelen. Israël voert al een week zware luchtaanvallen uit op de stad.

“Dit besluit nemen wij niet lichtvaardig. Het is een besluit op basis van de verslechterende veiligheidssituatie in Iran”, zei minister van Buitenlandse Zaken Penny Wong. Alle Australiërs wordt aangeraden om Iran te verlaten, zodra dat veilig mogelijk is. Zo’n 2000 van hen zouden dat ook gevraagd hebben, plus nog eens 1200 in Israël.

Slowakije kondigde aan dat de ambassade in Teheran tijdelijk dichtgaat. Het land heeft begin deze week ook burgers uit Israël geëvacueerd. Meer landen voeren evacuaties uit vanuit Iran, Israël of allebei. Het gaat onder meer om Polen, Servië, Zuid-Korea en de Verenigde Staten.

Nederland

Ook Nederland heeft een ambassade in Teheran. Die is gesloten voor publiek, maar de ambassadestaf is wel nog aan het werk. “Vooral in dit soort situaties is het belangrijk dat Nederland aanwezig blijft met een team dat onze belangen ter plekke vertegenwoordigt”, staat in een bericht op de ambassadesite. Voor Iran geldt code rood.

Nederland heeft ook een ambassade in Tel Aviv. Die stad wordt door Iran aangevallen met raketten. Donderdag raakte het gebouw waarin de ambassade gevestigd is beschadigd. Vooralsnog ziet minister Caspar Veldkamp geen reden om extra maatregelen te treffen. Er is alleen een raam beschadigd geraakt. “Dat is weleens eerder gebeurd”, zei hij daarover in een Kamerdebat.

DHL opent CityHub in Nieuw-Vennep

Foto: DHL | Sebastiaan Rozendaal

UTRECHT – DHL eCommerce opende vandaag officieel zijn nieuwe CityHub in Nieuw-Vennep gevestigd aan de Oosterdreef, gunstig gelegen bij de autosnelweg A4 en de N207. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en medewerkers.

Dagelijks worden er op deze vestiging door 150 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Nieuw-Vennep waaronder Lisse, Hoofddorp, Kaag, Hillegom, Roelofarendsveen en een gedeelte van Leiden. Dat gebeurt veelal met elektrische auto’s. In Zwanenburg, verderop in de gemeente Haarlemmermeer, opent DHL in het najaar een vergelijkbare CityHub.

Uit handen van Maartje Vos (DHL, HR) ontvangt CityHub Houder Anass Majait een trofee van gerecycled materiaal die symbool staat voor duurzame bedrijfsvoering.

Maartje Vos, VP HR van DHL eCommerce Benelux: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis voor duurzame, fossielvrije belevering van huisadressen en bedrijven in de regio. Plezierig, veilig en duurzaam werken staat voorop bij DHL. Daarvoor hebben we recent het gerenommeerde Great Place To Work-certificaat gekregen. Deze nieuwe CityHub is daar een uitstekend voorbeeld van.”

Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Excellent. De vestiging is gasloos en gebruikt stroom afkomstig van eigen zonnecollectoren waarmee het dak vol ligt. De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bestelauto’s optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen.

In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Als consumenten zelf hun pakketten afhalen of brengen naar deze servicepunten, is dat nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt. Rondom de CityHub zijn groenvoorzieningen en nestkasten voor vogels en egels voorzien.

FOTO: Diederik van der Laan | Dutch Photo Agency

CityHub Nieuw-Vennep is de zeventiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 131 lokale vestigingen. Deze lokale vestigingen worden bevoorraad vanuit veertien regionale en vier nationale sorteercentra verspreid over heel Nederland. De vijfde verrijst momenteel in Zwolle.

Olieprijs daalt na uitstel Trump-besluit over aanval Iran

LONDEN – De olieprijs ging vrijdag omlaag na het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump om een beslissing over een Amerikaanse aanval op Iran twee weken uit te stellen. Op donderdag steeg de olieprijs juist nog flink door zorgen over directe betrokkenheid van de Verenigde Staten bij de aanvallen van Israël op Iraanse nucleaire faciliteiten en verstoringen door het conflict op de wereldwijde oliemarkt.

De prijs van een vat Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, daalde vrijdagochtend met meer dan 2 procent tot onder de 77 dollar. Op donderdag steeg die nog bijna 3 procent. Sinds het uitbreken van het conflict tussen Israël en Iran een week geleden is olie ongeveer 10 procent duurder geworden.

Volgens het Witte Huis moet het besluit van Trump tijd bieden voor onderhandelingen met Iran. Naar verluidt zouden Amerikaanse overheidsfunctionarissen voorbereidingen hebben getroffen om dit weekend al een aanval op Iran uit te voeren.

Straat van Hormuz

Op de oliemarkt zijn er zorgen dat Iran de Straat van Hormuz kan afsluiten of tankers in die belangrijke waterweg kan bestoken. Door de Straat van Hormuz, die de Perzische Golf verbindt met de Golf van Oman en de Arabische Zee, gaat ongeveer een vijfde van de wereldwijde olieproductie, zoals olie uit Saudi-Arabië, Irak en de Golfstaten. Ook wordt veel vloeibaar gemaakt aardgas (lng) vervoerd via die waterweg. Iran had al gedreigd met afsluiting als de VS zich direct met het conflict zouden bemoeien.

De onrust in het Midden-Oosten heeft ook voor een lichte stijging van de brandstofprijzen aan de pomp gezorgd. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers staat de adviesprijs voor een liter Euro95 nu op 2,13 euro. Dat was een week geleden nog 2,11 euro. Voor diesel is die adviesprijs nu 1,88 euro, tegen 1,82 euro een week terug.

Ingrid Coenradie sluit zich aan bij JA21

DEN HAAG – Oud-staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) sluit zich aan bij JA21. Dat maakte de partij vrijdag bekend. Coenradie was eerder lid van het kabinet namens de PVV, maar keerde die partij de rug toe nadat Geert Wilders had besloten uit de coalitie te stappen. Sindsdien was ze op zoek naar een nieuwe politieke thuisbasis.

Tegen het AD zegt Coenradie dat ze op de kieslijst onder partijleider Joost Eerdmans gaat staan. Coenradie zegt dat ze kiest voor een partij “met realisme” maar sluit opnieuw samenwerken met de PVV niet uit: “Ik wil niets meer mét of vóór Wilders doen. Maar JA21 sluit geen enkele partij bij voorbaat uit”, aldus Coenradie in een gesprek met het AD.

Coenradie zegt dat ze zich goed voelt bij de “rechts-realistische” koers van JA21. “De ideeën van JA21 sluiten aan bij mijn eigen overtuigingen – niet alleen inhoudelijk, maar ook qua stijl: zeggen waar het op staat, maar altijd met respect voor anderen. In een coalitieland als het onze bereik je alleen iets als je ook je politieke tegenstanders serieus neemt.”

Eerdmans noemt Coenradie een waardevolle versterking. “Ze neemt duidelijke standpunten in, gedreven door een innerlijke overtuiging die je merkt in alles wat ze doet. Haar manier van politiek bedrijven is krachtig en geloofwaardig. We heten haar van harte welkom bij onze groeiende partij.”

Twintig varkens omgekomen bij gekantelde vrachtwagen in De Rips [+foto’s]

DE RIPS – Twintig varkens zijn omgekomen toen de vrachtwagen waarin ze werden vervoerd kantelde. Dit gebeurde in het Brabantse De Rips. In totaal zaten er zo’n 175 varkens in het voertuig, meldt de veiligheidsregio.

Een deel van de varkens liep los over de weg. De brandweer kwam met twee voertuigen en een veewagen naar het dorp om te helpen de dieren te verzamelen. Ook een dierenarts bood hulp.

Inmiddels heeft een bergingsbedrijf het werk overgenomen, zegt de veiligheidsregio. De weg blijft nog wel enkele uren dicht.

Foto: ASMedia

De chauffeur heeft uit de vrachtwagen kunnen wegkomen. Hoe hij eraan toe is, weet een woordvoerder van de veiligheidsregio niet.

×