Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 18:48 uur
Home Blog Pagina 4

President Iran: Israël probeerde mij te vermoorden

TEHERAN – Volgens de president van Iran, Masoud Pezeshkian, heeft Israël geprobeerd hem te vermoorden. Hij uitte de beschuldiging in een interview met de Amerikaanse journalist Tucker Carlson.

“Ze hebben het geprobeerd, ja. Ze hebben ernaar gehandeld, maar ze hebben gefaald”, aldus Pezeshkian. “Ik was op een vergadering, ze probeerden het gebied waar we deze vergadering hielden te bombarderen”, voegde de Iraanse president eraan toe. Hij toonde zich ervan overtuigd dat “het Israël was”, volgens een vertaling van zijn woorden door een tolk. Hij zei niet wanneer de poging zou zijn geweest.

Aartsvijanden Iran en Israël beëindigden onlangs een gewapend conflict van twaalf dagen. De Israëlische strijdkrachten en de Verenigde Staten voerden daarbij aanvallen uit om de ontwikkeling van een Iraans kernwapen te voorkomen.

Plannen

Medio juni, tijdens de strijd, kwam naar buiten dat de Amerikaanse president Donald Trump een Israëlisch plan zou hebben tegengehouden om de Iraanse opperste leider ayatollah Ali Khamenei te vermoorden. Twee Amerikaanse regeringsfunctionarissen zeiden dat de Israëliërs hadden gemeld dat zij de mogelijkheid hadden om de Iraanse leider uit te schakelen, maar dat Trump het plan afwees.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu wilde destijds niet op de berichten reageren. “Maar ik kan u wel vertellen dat we zullen doen wat we moeten doen.”

Twee aanhoudingen in onderzoek naar doodgereden vrouw Schijndel

SCHIJNDEL – De politie heeft een 54-jarige man en een 53-jarige vrouw uit Schijndel aangehouden in het onderzoek naar de doodgereden vrouw in de Brabantse plaats zondagnacht.

De politie laat weten ook de auto in beslag te hebben genomen die vermoedelijk bij het ongeval betrokken was.

Het 79-jarige slachtoffer liet haar hond uit toen ze werd aangereden. De automobilist is na het ongeluk doorgereden. Het slachtoffer en haar man stonden op een camperplaats in de buurt. Haar man heeft haar langs de weg gevonden.

Vrijspraak voor vrachtwagenchauffeur na dodelijk ongeval in Sittard

SITTARD – De rechtbank Limburg heeft maandag 7 juli 2025 een vrachtwagenchauffeur vrijgesproken van schuld aan een verkeersongeval waarbij op 18 maart 2024 een fietser om het leven kwam.

Het ongeval vond plaats op de kruising van de Gasthuisgraaf met de Nusterweg in Sittard, waar de fietser onder de vrachtwagen terechtkwam en ter plaatse overleed aan zijn verwondingen.

Volgens het Openbaar Ministerie had de chauffeur onvoldoende rekening gehouden met beperkt zicht en had hij moeten stoppen om zich ervan te verzekeren dat er geen kruisend verkeer was. De officier van justitie eiste een veroordeling wegens het veroorzaken van een dodelijk ongeval door aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag (artikel 6 WVW).

De rechtbank oordeelde echter dat niet bewezen kon worden dat de chauffeur dusdanig onvoorzichtig of onoplettend heeft gereden dat sprake is van schuld in de zin van de Wegenverkeerswet. De bestuurder reed met aangepaste snelheid (13 km/u), keek meerdere keren om zich heen en verrichtte de handelingen die van een professioneel chauffeur mogen worden verwacht. Dat de fietser zich mogelijk in de dode hoek bevond kon niet worden uitgesloten.

Ook het subsidiaire verwijt – het veroorzaken van gevaar op de weg (artikel 5 WVW) – achtte de rechtbank niet bewezen. Volgens de rechters is er geen sprake geweest van evident gevaarlijk rijgedrag. Het ongeval werd aangemerkt als een tragische samenloop van omstandigheden.

De chauffeur is van beide ten laste gelegde feiten vrijgesproken.

Snelweg Logistics neemt nieuwe Volvo FM 6×2 Electric met 10 ton TAG-XL achteras in gebruik

SCHIEDAM – Elektrisch transport, hoge wendbaarheid én kraanfunctionaliteit verenigd in één innovatieve truck. Volvo Group Truck Center heeft onlangs een indrukwekkende Volvo FM 6×2 Electric met TAG-XL achteras afgeleverd aan Snelweg Logistics uit Schiedam.

Deze aflevering vormt een belangrijke stap voorwaarts in de verduurzaming van het wagenpark van het transportbedrijf, dat daarmee investeert in emissievrij én functioneel zwaar transport.

Voorzien van TAG-XL achteras: wendbaar én efficiënt

De truck is uitgerust met een TAG-XL achteras, die zorgt voor uitstekende wendbaarheid en een hoge belastingcapaciteit. De hefbare en meesturende 10-tons achteras maakt de truck uitermate geschikt voor stedelijke distributie en krappe bouwplaatsen.
Wanneer de as niet nodig is, kan deze gelift worden, wat resulteert in lagere rolweerstand, minder bandenslijtage en een lager energieverbruik.

Uniek aan deze aflevering is de opbouw van een volledig elektrisch aangedreven HMF 5020-kraan, gerealiseerd door specialist Vlarotech uit Zwaag. De combinatie van een elektrische truck én elektrische kraan maakt deze configuratie niet alleen duurzaam, maar ook stiller en efficiënter in gebruik – ideaal voor leveringen of hijswerkzaamheden in geluidsgevoelige omgeving of milieuzones.

Daarnaast is deze Volvo FME ook uitgerust met Camera Monitoring Systeem (CMS)
Bij het Camera Monitor Systeem zitten er geen grote spiegels meer op de vrachtauto. Daardoor verbetert de aerodynamica, wat het energieverbruik verlaagt. Het biedt verbeterd direct zicht, beter zicht in de nacht en minder dode hoekgebieden dichtbij de truck. Ook geeft het beter zicht naar achteren, zelfs tijdens regen en bij fel zonlicht.

Met deze aflevering toont Snelweg Logistcs zijn betrokkenheid bij duurzaam en toekomstgericht transport. De inzet van een elektrische truck met volledig elektrische kraan laat zien dat innovatie en praktische inzetbaarheid uitstekend samengaan.

Wensink Groningen de eerste Werkplaats in Nederland met kwalificatie voor waterstofcilinderinspecties

ZWOLLE – Wensink heeft als eerste bedrijf in Nederland de kwalificatie behaald om inspecties uit te voeren op waterstofcilinders voor bussen, trucks en personenauto’s.

De werkplaats van de vestiging in Groningen, is officieel gecertificeerd om de verplichte en vrijwillige 48-maanden her kwalificaties van H2-cilinders uit te voeren, conform de EC79/2009 en UN-ECE-R134 richtlijnen.

Wensink bevestigt met de certificering zijn sterke positie in duurzame mobiliteit. Het bedrijf is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een expert in het onderhoud en de reparatie van zowel personenauto’s als autobussen en vrachtwagens, met geavanceerde aandrijfsystemen. De recente certificering voor waterstoftechnologie vormt een logische volgende stap in de richting van schoner, veiliger en toekomstgericht transport.

“We zijn trots dat we als eerste in Nederland deze kwalificatie hebben behaald,” zegt Theo de Vries, Chief Business Officer bij Wensink. “Het past bij onze ambitie om voorop te lopen in duurzame technologie en veiligheid binnen mobiliteit.”

Met deze certificering onderstreept Wensink zich als kartrekker in duurzame mobiliteit. Niet alleen door als eerste in Nederland gecertificeerd te zijn voor H2-cilinderinspecties, maar ook door voortdurend te investeren in kennis, mensen en techniek met als resultaat een toekomstbestendige stap richting veiliger en duurzamer vervoer op waterstof.

Kabinet wil schijnzelfstandigheid aanpakken: zzp’ers met laag tarief kunnen werknemerstatus claimen

Foto: Martin Beekman

DEN HAAG – Het kabinet wil het duidelijker maken wanneer mensen werknemer zijn en wanneer werk gedaan kan worden als zelfstandige. De daarvoor geldende criteria komen in de wet te staan. Ook moet iemand die minder dan 36 euro per uur verdient als zzp’er een sterkere rechtspositie krijgen. Zij kunnen straks makkelijker stellen werknemer te zijn en een beroep doen op de bijbehorende rechten. Dat staat in het wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Vbar) dat het kabinet vandaag heeft ingediend bij de Tweede Kamer.

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Eddy van Hijum: “Werk moet je zekerheid geven. Over je inkomen en je toekomst. Met dit wetsvoorstel maken we duidelijker wat het onderscheid is tussen werken als zelfstandige of als werknemer. Als je aangestuurd wordt in je werk en je loopt geen ondernemersrisico, dan ben je een werknemer en heb je recht op de zekerheid die daarbij hoort. En als je echt zelfstandig werkt en onderneemt, dan is daar alle ruimte voor. Daarnaast versterken we de positie van mensen die gedwongen tegen een lager salaris via een zzp-constructie werken.”

Verduidelijking

Het wetsvoorstel verduidelijkt de criteria over wanneer iemand werknemer is en wanneer iemand als zelfstandige werkt. Zo zijn er criteria die bepalen of iemand wordt aangestuurd in het werk. Bijvoorbeeld of de opdrachtgever bepaalt wanneer en hoe het werk gedaan moet worden. Andere criteria toetsen of het werk voor eigen risico gebeurt. Daarbij wordt er ook gekeken of iemand zich buiten het werk als ondernemer gedraagt, bijvoorbeeld door nieuwe klanten te werven. Het wetsvoorstel verduidelijkt deze criteria, maar wijzigt ze inhoudelijk niet ten opzichte van de nu geldende gerechtelijke uitspraken. Door in deze nieuwe wet duidelijk vast te leggen waaraan getoetst wordt, wil het kabinet meer duidelijkheid bieden. Zo weten werkenden, werkgevers en uitvoeringsorganisaties beter waar ze aan toe zijn.

Rechtsvermoeden

Daarnaast kunnen zzp’ers die minder dan 36 euro per uur verdienen straks stellen werknemer te zijn en een beroep doen op de bijbehorende rechten. Als de zzp’er een beroep op het vermoeden heeft gedaan, dan is het aan de werkgever om aan te tonen dat er toch geen sprake is van een arbeidsovereenkomst en er als zelfstandige gewerkt wordt. Ongeveer 15% van de zzp’ers die eigen arbeid leveren, valt onder deze grens. Met dit ‘rechtsvermoeden van werknemerschap’ wordt de rechtspositie van laagbetaalde zzp’ers versterkt en schijnzelfstandigheid teruggedrongen.

Als er sprake is van een arbeidsovereenkomst en daarmee schijnzelfstandigheid, krijgen deze mensen alsnog recht op de voordelen die iedere werknemer heeft, zoals zwangerschap- en ziekteverlof, ontslagbescherming, werkloosheidsuitkering en een vangnet bij arbeidsongeschiktheid. De werkgever moet de daarvoor verschuldigde premies en belastingen betalen. Uitvoeringsorganisaties kunnen geen beroep doen op het rechtsvermoeden.

Het uurtarief waaronder het rechtsvermoeden geldt wordt ieder jaar aangepast aan de stijging van het minimumloon. Zodat werkgevers weten waar ze aan toe zijn wordt het bedrag naar boven afgerond op hele euro’s. Het bedrag van € 35,43 (peildatum 1 januari 2025) wordt daarom naar boven afgerond op € 36,00.

Schijnzelfstandigheid

Nederland telde in 2024 1,3 miljoen zzp’ers. Dat aantal is een verdubbeling van de 630.000 zzp’ers in 2003. In sommige gevallen is hierbij sprake van schijnzelfstandigheid: mensen die werken in een zzp-constructie, terwijl er vanwege de aard van het werk eigenlijk sprake is van werknemerschap. Alhoewel er geen harde cijfers beschikbaar zijn, heeft het ministerie het aantal schijnzelfstandigen geraamd op 200.000. Schijnzelfstandigheid is in de eerste plaats problematisch omdat het leidt tot oneerlijke concurrentie tussen zowel werkenden als bedrijven. Ook holt het de sociale zekerheid uit als mensen die eigenlijk werknemer zijn via een zzp-constructie niet meer meebetalen. En tot slot werkt schijnzelfstandigheid uitbuiting in de hand.

Achtergrond wetsvoorstel

Het wetsvoorstel Vbar is het tweede grote wetsvoorstel van het arbeidsmarktpakket dat aan de Kamer wordt aangeboden. De hervorming van de arbeidsmarkt volgt uit het advies van de commissie Borstlap uit 2021 en het akkoord dat kabinet, vakbonden en werkgevers in 2023 sloten. De doelstelling van dit pakket is om werkenden meer zekerheid te geven en tegelijkertijd te zorgen dat ondernemers zich makkelijk kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dit wetsvoorstel draagt bij aan het doel van het kabinet om bij werken met zelfstandigen te zorgen voor meer duidelijkheid, een gelijker speelveld en betere handhaving.

Voortgang wetsbehandeling

Als de Tweede Kamer instemt met het voorstel, gaat het wetsvoorstel door naar de Eerste Kamer. Als ook de Eerste Kamer instemt wordt het wetsvoorstel volgens planning op 1 juli 2026 van kracht. Er geldt geen overgangsrecht. Dat betekent dat het na inwerkingtreding van de wet per direct van kracht is en mensen er een beroep op kunnen doen.

Petitie GL-PvdA tegen asielwetten ruim 110.000 keer ondertekend

DEN HAAG – De petitie van GroenLinks-PvdA tegen de twee strenge asielwetten is ruim 110.000 keer ondertekend. De wetten kregen vorige week steun van een meerderheid van de Tweede Kamer. De opstellers roepen mensen op om de petitie te ondertekenen om de Eerste Kamer – die de wetten na de zomervakantie behandelt – op andere gedachten te brengen.

GroenLinks-PvdA vindt de wetten “asociaal, onverantwoord en onmenselijk”. De samenwerkende linkse partijen voorzien dat oorlogsvluchtelingen niet meer de hulp krijgen die ze nodig hebben en dat de asielopvang vastloopt.

Ze hekelen ook dat illegaal verblijf in Nederland en hulp aan mensen die dat doen strafbaar worden door een wijzigingsvoorstel van de PVV. NSC en SGP delen de zorgen over hulp aan illegalen en dreigden daarom afgelopen donderdag tegen de betreffende wet te stemmen. Na een chaotische dag en twee sussende brieven van minister David van Weel (Asiel, VVD) stemden de partijen toch voor.

Ook VluchtelingenWerk is een petitie begonnen waarin de Eerste Kamer wordt gevraagd niet in te stemmen met de asielwetten. Die is ruim 36.000 keer ondertekend.

Myrthe Wijnkoop van VluchtelingenWerk, tevens actief voor GroenLinks-PvdA in Alkmaar, zegt dat de wetten geen oplossingen bieden voor de problemen in de asielketen. “De wachttijden in de asielprocedure blijven lang en de tekorten in de asielopvang blijven groot, uitvoeringsinstanties als de IND krijgen er alleen nog maar meer werk bij.”

Efficiënter werken met een elektrische palletwagen: waarom overstappen loont

Pallettruck
Foto: Adobe Stock

Bedrijven die dagelijks met pallets werken, staan vaak voor de keuze: blijven we handmatig verplaatsen of stappen we over op elektrische palletwagens? Hoewel een handpallettruck op het eerste gezicht voordelig lijkt, blijkt in de praktijk dat elektrische varianten aanzienlijk meer opleveren. Ze bieden niet alleen gemak, maar dragen ook bij aan een hogere productiviteit en lagere fysieke belasting.

In deze blog ontdek je waarom elektrische palletwagens steeds populairder worden binnen logistieke processen. Ze maken het werk lichter, sneller én veiliger. Bovendien kunnen ze op de lange termijn kosten besparen, waardoor ze een slimme investering zijn voor vrijwel ieder bedrijf.

Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Een handmatige palletwagen is prima voor incidenteel gebruik of bij kleine volumes. Ze zijn goedkoop in aanschaf en eenvoudig in gebruik. Maar zodra de intensiteit toeneemt, schieten ze tekort. Elektrische palletwagens nemen het zware werk uit handen en zijn ontworpen om grotere afstanden en volumes met minimale inspanning te verplaatsen.

Verhoog de productiviteit zonder extra mankracht

Het gebruik van een elektrische palletwagen zorgt ervoor dat medewerkers minder tijd en moeite hoeven te besteden aan het verplaatsen van goederen. Dit resulteert in hogere output, zonder dat er extra personeel nodig is. Bovendien kunnen deze machines lange shifts aan zonder prestatieverlies, wat ideaal is voor drukke magazijnen of distributiecentra.

Een gezondere werkplek

Een van de grote voordelen van elektrische palletwagens is het verminderen van de fysieke belasting. Waar een handmatige truck vraagt om duwen, trekken en tillen, neemt een elektrische variant dit grotendeels over. Dat vermindert niet alleen de kans op vermoeidheid, maar ook op werkgerelateerde blessures. Het welzijn van medewerkers gaat erop vooruit en dat zie je terug in minder ziekteverzuim.

Stil en milieuvriendelijk werken

Elektrische palletwagens stoten geen uitlaatgassen uit en maken nauwelijks geluid. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor binnengebruik, bijvoorbeeld in supermarkten, magazijnen of productielocaties. De schone werking draagt bij aan een duurzamer bedrijfsproces én aan een aangenamere werkomgeving.

Lithium-ion: krachtig én efficiënt

De nieuwste generatie elektrische palletwagens, zoals de EPT20-15ET2H elektrische palletwagen, maakt gebruik van lithium-ion batterijen. Deze accu’s laden snel op – vaak binnen twee uur – en kunnen tussentijds worden opgeladen zonder dat dat ten koste gaat van de levensduur. Dit betekent maximale inzetbaarheid en minimale wachttijden, ideaal voor bedrijven die non-stop draaien.

Onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar

Waar handmatige modellen vaak gevoelig zijn voor slijtage aan mechanische onderdelen, vergen elektrische palletwagens veel minder onderhoud. Regelmatige controle van de batterij en elektronische systemen volstaat. Hierdoor dalen de onderhoudskosten aanzienlijk en blijft de inzetbaarheid hoog.

Veiligheid voorop

De veiligheid op de werkvloer krijgt een flinke boost met een elektrische palletwagen. Ze zijn uitgerust met moderne functies zoals noodstopknoppen, automatische remsystemen en gebruiksvriendelijke bedieningselementen. Dit voorkomt ongelukken en maakt het werk veiliger voor iedereen, zelfs in krappe of drukke ruimtes.

Een investering die zich terugbetaalt

Hoewel de initiële aanschafprijs van een elektrische palletwagen hoger ligt dan die van een handmodel, levert hij op de lange termijn veel meer op. Denk aan hogere efficiëntie, lagere personeelskosten, minder ziekteverzuim en minder onderhoud. Dankzij de flexibele financieringsopties bij Be Green Techniek, zoals leasen, is het bovendien mogelijk om zonder grote investering vooraf toch te profiteren van alle voordelen.

Conclusie

Elektrische palletwagens zijn niet langer een luxe, maar een noodzaak voor bedrijven die serieus werk willen maken van hun logistieke processen. Ze zorgen voor een betere werkomgeving, verhogen de efficiëntie en drukken de kosten.

Wil je ontdekken welke oplossing het beste bij jouw situatie past? Neem dan contact op met Be Green techniek – dé specialist in duurzame en efficiënte intern transportmiddelen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Hackers stelen voor 2,2 miljard aan crypto’s in eerste jaarhelft

LONDEN – Hackers hebben in de eerste helft van 2025 voor meer dan 2,2 miljard dollar (ongeveer 1,9 miljard euro) aan cryptomunten gestolen. Dat meldt marktanalysebureau Finbold op basis van gegevens van cryptobeveiligingsbedrijf SlowMist.

Het merendeel van de buit komt uit de omvangrijke hack bij de in Dubai gevestigde cryptobeurs Bybit in het eerste kwartaal van dit jaar. Bij die hack werd 1,5 miljard dollar gestolen.

Ondanks de zware verliezen in het eerste kwartaal, was er in het tweede kwartaal van 2025 sprake van een merkbare daling in het aantal hacks. In het afgelopen kwartaal werd voor in totaal 465 miljoen dollar aan digitale munten buitgemaakt. Kenners suggereren dat deze daling zou kunnen wijzen op betere beveiligingsmaatregelen van de cryptobeurzen.

“Hoewel de dramatische daling in het tweede kwartaal bemoedigend is, zien we nog steeds miljarden wegvloeien uit het cryptosysteem”, zegt marktanalist Jordan Major van Finbold. “De hack van Bybit alleen al was goed voor bijna twee derde van de totale verliezen in de eerste helft van het jaar. Dit zijn systemische risico’s die het vertrouwen van beleggers blijven ondermijnen”, waarschuwt hij.

Apple in beroep tegen EU-boete van 500 miljoen euro

CUPERTINO – Apple gaat in beroep tegen een boete van 500 miljoen euro die de Europese Commissie in april had opgelegd. Het Amerikaanse techconcern kreeg de boete omdat het bedrijf erop aanstuurt apps alleen in de eigen appstore aan te bieden. Volgens de Commissie overtreedt Apple daarmee de wet digitale markten (Digital Markets Act).

“We hebben vandaag beroep aangetekend omdat we vinden dat de beslissing van de Europese Commissie – en hun ongekende boete – veel verder gaan dan wat de wet vereist”, stelt Apple.

“Zoals ons beroep zal aantonen, schrijft de Commissie voor hoe we onze winkel moeten runnen en dwingt ze zakelijke voorwaarden af die verwarrend zijn voor ontwikkelaars en slecht voor gebruikers. We hebben dit doorgevoerd om hoge dagelijkse boetes te vermijden en zullen de feiten voorleggen aan de (EU-) rechtbank”, gaat het bedrijf verder.

Apple kondigde vorige maand wijzigingen in de betalingsregels van zijn appstore in Europa aan. Dat deed het bedrijf om te voldoen aan eisen van de EU en om dagelijkse boetes van 5 procent van de gemiddelde wereldwijde dagomzet te voorkomen. De Europese mededingingswaakhond vraagt nog feedback van app-ontwikkelaars voordat besloten wordt of die wijzigingen worden geaccepteerd of dat er meer aanpassingen nodig zijn.

Volgens de wet moet het voor app-ontwikkelaars mogelijk zijn om via de Apple-appstore hun klanten te informeren over alternatieve appstores en aanbiedingen. Dat deed Apple niet, ook niet na herhaaldelijke gesprekken met en waarschuwingen hierover door de Commissie.

Webwinkelbedrijf Wehkamp schrapt ruim honderd banen

ZWOLLE – Webwinkelbedrijf Wehkamp schrapt meer dan honderd banen om kosten te besparen. Daarmee verdwijnt ongeveer een tiende van de totale werkgelegenheid bij de onderneming.

Volgens Wehkamp zijn de medewerkers maandag geïnformeerd. Bij elkaar gaat het om 103 arbeidsplaatsen, voornamelijk op kantoorlocaties. Dit gaat grotendeels via natuurlijk verloop en het niet verlengen van sommige tijdelijke contracten en openstaande vacatures.

“Als voorloper in de Nederlandse retailmarkt kijken we continu hoe we onze klant- en bedrijfsprocessen kunnen verbeteren”, licht de uit 1952 stammende onderneming toe in een verklaring. “Onderdeel hiervan is het optimaliseren van onze kostenstructuur en manier van werken.”

Het is niet voor het eerst dat er banen worden geschrapt bij Wehkamp, dat al enkele jaren verlies lijdt en de omzet telkens zag afnemen. Ook is het distributiecentrum in Zwolle, waar alle voorraden liggen, al sterk geautomatiseerd.

Vorig jaar werkten er 948 medewerkers bij het bedrijf achter niet alleen het merk Wehkamp maar ook kleertjes.com en mannenmodewebshop Union River. Een jaar eerder waren dat er nog 1158.

Wehkamp besloot enkele jaren terug ook om geld in rekening te brengen als producten retour worden gestuurd. Daardoor daalde het aantal producten dat consumenten terugstuurden. Maar de algehele verkopen liepen eveneens terug.

INTERCARGO veroordeelt aanval op bulkcarrier Magic Seas bij Jemen

LONDEN – De International Association of Dry Cargo Shipowners (INTERCARGO) heeft scherpe kritiek geuit op een gewelddadige aanval op het bulkschip Magic Seas, dat voor de kust van Jemen werd beschoten door kleine vaartuigen. De aanval vond plaats op 6 juli 2025, zo meldde de UK Maritime Trade Operations (UKMTO).

De Magic Seas, een bulkschip actief in de internationale droge ladingvaart, kwam onder vuur te liggen in een gebied dat bekendstaat om veiligheidsrisico’s voor de scheepvaart. Over de exacte schade of mogelijke slachtoffers aan boord zijn op dit moment nog geen details bekendgemaakt.

INTERCARGO, dat wereldwijd de belangen van eigenaren van droge ladingschepen behartigt, reageerde geschokt. Voorzitter John Xylas benadrukte dat zeevarenden geen doelwit mogen zijn. “Onze gedachten zijn bij de bemanning. Zij zijn onschuldige mensen die hun werk doen en bijdragen aan de wereldwijde handelsstromen. Niemand op zee zou ooit met zulk geweld geconfronteerd mogen worden.”

Xylas riep internationale autoriteiten op tot onmiddellijke en krachtige actie. “De veiligheid van zeevarenden moet voorop staan. We vragen alle relevante instanties om de bescherming van mensen op zee te waarborgen en het internationale recht te handhaven,” aldus de voorzitter.

INTERCARGO sprak zijn steun uit aan de bemanning van de Magic Seas, haar leden en andere betrokkenen bij het incident.

Voormalig transportondernemer mag niet deelnemen aan schuldsaneringstraject

lege zakken
Foto: Adobe Stock | Photo 5000

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft het verzoek van een voormalig transportondernemer om te worden toegelaten tot de wettelijke schuldsaneringsregeling (WSNP) afgewezen. Volgens het hof heeft de man onvoldoende aannemelijk gemaakt dat hij in de drie jaar voorafgaand aan zijn verzoek te goeder trouw heeft gehandeld bij het ontstaan en onbetaald laten van zijn schulden.

De ondernemer, die zijn eenmanszaak in de transportsector in 2022 beëindigde, kampt al jaren met een forse schuldenlast. In hoger beroep voerde hij aan dat gezondheidsproblemen als gevolg van twee verkeersongelukken zijn verdiencapaciteit hebben beperkt en dat hij door medische beperkingen slechts 40 uur per maand kan werken. Hij ontvangt momenteel een bijstandsuitkering, toeslagen en is beperkt werkzaam in loondienst.

Verzwijgen letselschade-uitkeringen

Een belangrijk punt van kritiek van zowel de rechtbank als het hof was dat de man in het verleden in totaal €75.000 aan letselschadevergoeding ontving, maar dit bedrag niet gebruikte voor het aflossen van schulden. Volgens het hof had hij dit uit eigen beweging moeten melden en onderbouwen, wat hij pas later en onvolledig deed.

Daarnaast zijn er in de afgelopen drie jaar nieuwe schulden ontstaan, waaronder CJIB-boetes, belastingschulden en transacties op goksites. Uit bankafschriften bleek bovendien dat hij regelmatig geld leende van zijn ouders, aanzienlijke bedragen uitgaf aan online gokplatformen, en zijn financiële huishouding niet op orde had.

Onvoldoende financiële controle

Het hof oordeelde dat de man onvoldoende inzicht heeft in zijn eigen financiële situatie en niet in staat lijkt om aan de verplichtingen van de WSNP te voldoen. Daarmee voldoet hij ook niet aan de vereisten uit artikel 288 lid 1 sub c van de Faillissementswet. De eerder geweigerde toelating tot de schuldsaneringsregeling door de rechtbank Overijssel is dan ook bekrachtigd.

Als advies gaf het hof de man mee om hulp te zoeken via bijvoorbeeld een beschermingsbewindvoerder, zodat hij op termijn mogelijk alsnog in aanmerking komt voor schuldsanering.

Vier dagen geen treinen tussen Hengelo en Enschede

UTRECHT – Tussen Hengelo en Enschede rijden van donderdag 17 juli tot en met zondag 20 juli geen treinen, omdat ProRail dan aan het spoor werkt. De NS en Blauwnet zetten in die periode bussen in tussen beide steden.

Op 17 en 18 juli rijden de sprinters van de NS vanuit Apeldoorn ook niet naar Hengelo. Almelo is dan het laatste station. Intercity’s rijden op die twee dagen nog wel door naar Hengelo vanuit Apeldoorn.

De werkzaamheden hebben ook invloed op het internationale treinverkeer. Gedurende de vier dagen rijden er geen stoptreinen tussen Enschede en Gronau, net over de grens in Duitsland. Ook daar worden bussen ingezet.

Reizigers krijgen het advies om voor vertrek de reisplanners van NS en NS International te raadplegen. Ze moeten rekening houden met extra reistijd.

Rechter: transporteur deels aansprakelijk voor ontbrekende ladingen supermarktgoederen

ROTTERDAM – Een transportbedrijf is door de rechtbank Rotterdam deels aansprakelijk gesteld voor goederen die tijdens transporten tussen een levensmiddelenfabrikant en diverse supermarkten zijn verdwenen. Volgens de fabrikant, gevestigd in Rotterdam, werden er tussen januari en augustus 2023 herhaaldelijk meer pallets met onder andere potten pindakaas opgehaald dan afgeleverd bij klanten. De schade wordt voorlopig geschat op ruim €43.000, maar het exacte schadebedrag moet nog worden gespecificeerd op basis van gewicht en aansprakelijkheidslimieten.

Manco’s en chaotisch laadproces

De rechtszaak draait om tientallen transporten die het logistiek dienstverlener in opdracht van de fabrikant uitvoerde. Daarbij zou bij aflevering bij onder meer distributiecentra van supermarktketens regelmatig blijken dat er pallets of colli ontbraken. De fabrikant stelde dat op basis van vrachtbrieven vaststaat dat het transportbedrijf verantwoordelijk is voor deze zogeheten “manco’s”.

Het transportbedrijf voerde aan dat veel problemen het gevolg waren van een chaotisch laadproces bij de fabrikant zelf. Zo zouden er regelmatig verkeerde stickers op pallets zijn geplakt, geen vrachtbrieven beschikbaar zijn geweest, en moesten chauffeurs zelf ladingen tellen onder tijdsdruk. Volgens verklaringen van chauffeurs stonden pallets bovendien op willekeurige plekken in een overvol magazijn, waardoor vergissingen niet uit te sluiten waren.

Rechtbank: geen opzet, wel aansprakelijkheid

De rechtbank oordeelde dat het transportbedrijf inderdaad niet voor alle manco’s aansprakelijk is. In een aantal gevallen ontbraken er duidelijke vrachtbrieven of waren er plausibele verklaringen voor de verschillen. Voor zestien transporten met aantoonbare verschillen tussen geladen en geleverde goederen, en waar geen voorbehouden zijn gemaakt op de vrachtbrieven, is het bedrijf echter wel aansprakelijk.

De rechter oordeelde dat er geen sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van het transportbedrijf of zijn chauffeurs. Daarom geldt de gebruikelijke aansprakelijkheidsbeperking: maximaal €3,40 per kilogram volgens de AVC, en 8,33 SDR per kilo voor het internationale transport op basis van het CMR-verdrag.

Schadebedrag nog niet vastgesteld

De fabrikant krijgt nu de gelegenheid om het ontbrekende gewicht per zending te specificeren, zodat het schadebedrag kan worden vastgesteld binnen de genoemde limieten. Pas daarna zal de rechtbank een definitief oordeel vellen over de hoogte van de schadevergoeding.