Clicky

zaterdag 2 augustus 2025 - 21:41 uur
Home Blog Pagina 4

Grote regionale verschillen én geopolitieke druk beïnvloeden rendementen in logistiek vastgoed

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – De rendementen in de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt staan onder toenemende druk door zowel regionale verschillen als geopolitieke onzekerheden. Dat blijkt uit een nieuw rapport van vastgoedadviseur CBRE over de prijsontwikkelingen in logistiek vastgoed in de eerste helft van 2025.

Volgens CBRE is de spreiding in aanvangsrendementen tussen logistieke toplocaties en minder gewilde regio’s de afgelopen maanden flink toegenomen. Tegelijkertijd leidt aanhoudende onzekerheid over internationale handelstarieven, geopolitieke spanningen en verstoringen in toeleveringsketens tot terughoudendheid bij gebruikers en investeerders.

Laagste opnamevolume in tien jaar, maar hoop op herstel

Het totale opnamevolume in de eerste helft van 2025 ligt op het laagste niveau van het afgelopen decennium. Toch ziet CBRE tekenen van herstel en verwacht men in de tweede helft van het jaar meer dynamiek, mede doordat bedrijven zich willen voorbereiden op een robuustere en veerkrachtigere supply chain.

Leegstand drukt prijzen, regio bepalend voor rendement

In Europees perspectief is volgens CBRE een duidelijke correlatie zichtbaar tussen leegstand en prijsniveaus: gebieden met meer leegstand kennen lagere huren en hogere aanvangsrendementen. Deze trend is nu ook zichtbaar op de Nederlandse markt, waar investeerders risico’s scherper afwegen per locatie.

Vooral op logistieke hotspots blijven de rendementen stabiel, maar in perifere regio’s stijgt het rendement als gevolg van afnemende vraag. Beleggers en ontwikkelaars doen er volgens CBRE goed aan om geopolitieke risico’s, supply chain-onzekerheden én lokale marktdynamiek nadrukkelijk mee te wegen in hun investeringsbeslissingen.

Doorbraak in strijd tegen drugscriminaliteit in Rotterdamse haven

Foto: Douane

ROTTERDAM – Een nieuwe doorbraak in de strijd tegen drugscriminaliteit in de haven: dankzij goedkeuring van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kunnen personen die betrokken zijn bij (drugs)criminaliteit vanaf nu geweerd worden uit de Rotterdamse haven.

Dankzij de goedkeuring is het voor deelnemende bedrijven vanaf nu toegestaan om onder strenge voorwaarden gegevens te delen van personen die betrokken zijn bij (drugs)criminaliteit. De Autoriteit Persoonsgegevens verleende hiervoor een vergunning aan Stichting Gatekeeper.

Toegang ontzeggen bij hoog-risico terminals

In de Rotterdamse Haven werken bedrijven en overheidsinstanties al langere tijd samen in de strijd tegen drugscriminaliteit. Dit doen wij als Douane onder andere in de samenwerking Port Alliance Rotterdam. Gezamenlijk werpen we barrières op om de haven weerbaarder te maken. Stichting Gatekeeper vormt een belangrijke schakel in dit proces. De toestemming om gegevens te delen vormt een barrière tegen criminaliteit doordat de toegang tot hoog-risico terminals kan worden ontzegd. Zo zorgt het voor een veiligere haven.

VOG uitgebreid

Sinds maart 2025 is de VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) uitgebreid met de optie havengebieden. Werkgevers kunnen bij de VOG-aanvraag de locatie ‘havengebied’ aanvinken. Justis (screeningsautoriteit die valt onder Ministerie van Justitie en Veiligheid) beoordeelt de aanvraag en neemt daarbij ook veroordelingen in relatie tot drugscriminaliteit en douanewetgeving mee.

Integriteitsovereenkomst

In de Rotterdamse Haven is ook de integriteitsovereenkomst actief. Deze bevat gedragsregels waar alle ondertekenaars zich aan beloven te houden. Hoog-risico terminals, bedrijven die toegang hebben tot deze terminals en individuele werknemers ondertekenen de integriteitsovereenkomst ook.

Foto: Douane

Deze overeenkomst staat voor veilig en integer werken. Als je deze tekent, beloof je de afspraken te respecteren en geen criminele activiteiten te verrichten. Met de ondertekening krijg je bijvoorbeeld toegang tot bepaalde hoog-risico terminals. Onderteken je niet, dan is er geen toegang meer tot de deelnemende hoog-risico terminals.

Deze integriteitsovereenkomst maakt de haven veiliger, onder meer omdat de hoog-risico terminals op een veilige en privacy-proof manier informatie over overtreders met elkaar kunnen delen. Dankzij de vergunning van de Autoriteit Persoonsgegevens is dit vanaf nu toegestaan. Wanneer iemand de gedragsregels van de integriteitsovereenkomst ernstig overtreedt op een hoog-risicoterminal, zorgt Gatekeeper ervoor dat diegene ook geen toegang meer heeft tot de andere hoog-risicoterminals in de haven.

Start in Rotterdamse haven

De integriteitsovereenkomst start in de haven van Rotterdam. Daarna is het doel om het project op te schalen naar andere Nederlandse havens en andere kwetsbare plekken in de logistieke sector.

Verdachte doorrijder aangehouden na dodelijke aanrijding met fietser in Burdaard

BURDAARD – De politie heeft een 35-jarige man uit de gemeente Noardeast-Fryslân aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een dodelijke aanrijding met een fietser.

Het ongeval vond plaats in de nacht van dinsdag 30 op woensdag 31 juli aan de Iedyk bij Burdaard. Het slachtoffer, een 33-jarige man uit Stiens, overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Rond 00:15 uur kreeg de politie een melding dat er een zwaargewond persoon was aangetroffen aan de Iedyk. Hulpdiensten kwamen snel ter plaatse, maar medische hulp mocht niet meer baten. Uit het eerste onderzoek bleek dat de man slachtoffer was van een aanrijding waarbij de bestuurder is doorgereden.

De politie startte direct een uitgebreid onderzoek. Er werd sporenonderzoek verricht op de plaats van het incident, een buurtonderzoek uitgevoerd en camerabeelden uit de omgeving werden geanalyseerd. Uit deze inspanningen kwam naar voren dat het slachtoffer vermoedelijk is aangereden terwijl hij op de fiets reed, mogelijk door een zwarte pick-up truck.

In het kader van het onderzoek is een 35-jarige inwoner van Noardeast-Fryslân aangehouden. Ook werd een voertuig dat mogelijk betrokken was bij het incident door de politie in beslag genomen. De verdachte zit vast en wordt verhoord. De politie zet het onderzoek voort om de toedracht van het ongeval verder te achterhalen.

Opnieuw botst vrachtwagen met te hoge lading tegen verkeersportaal in Eindhoven

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Donderdagochtend is in Eindhoven opnieuw een vrachtwagen met een te hoge lading tegen een verkeersportaal gereden bij de Hovering (een opvallende zwevende fietsrotonde)

De vrachtwagen vervoerde kokers voor luchtbehandeling systemen, waarvan een deel na de aanrijding op de rijbaan belandde. De weg moest gedeeltelijk worden afgesloten om de veiligheid van het verkeer te waarborgen. De gemeente is ter plaatse gekomen en heeft een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld om de lading op te ruimen.

Het verkeer op de Merenakkerweg ondervindt nog enige tijd hinder van het incident.

Opvallend is dat op deze locatie in het verleden vaker soortgelijke aanrijdingen met het verkeersportaal zijn gebeurd. Mogelijk is de hoogteaanduiding of de situatie ter plekke verwarrend voor vrachtwagenchauffeurs.

Vorige maand nog verloor een vrachtwagen een enorme haspel ook reed eerder een graafmachine tegen het zelfde bord.

Prijsvergelijker: meer terugleverkosten voor zonnepanelenbezitter

AMSTERDAM – Zonnepanelenbezitters hadden de afgelopen maanden te maken met hogere kosten voor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet. Vooral huishoudens met een klein aantal panelen merken dit direct in hun energierekening. Dit meldt vergelijkingssite Overstappen.nl na een analyse onder 21 energieleveranciers.

In augustus liggen de kosten gemiddeld bijna 10 procent hoger dan in maart. De vergelijkingssite merkt wel op dat er grote verschillen zijn tussen energieleveranciers. Niet elke energieleverancier heeft de kosten even sterk verhoogd. Sommige bedrijven hebben hun tarieven gelijk gehouden of verlaagd.

In maart liet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) al weten dat huishoudens met zonnepanelen die in die maand een nieuw energiecontract afsloten, ongeveer 10 procent hogere terugleverkosten moesten betalen dan een maand eerder. Elf energieleveranciers rekenden daarnaast meer terugleverkosten aan huishoudens met panelen dan zij terugkregen voor geleverde stroom.

Vaste rekenmethode

Sommige energieleveranciers rekenen geen terugleverkosten, maar laten zonnepanelenbezitters bijvoorbeeld meer vastrecht betalen, ziet Overstappen.nl. De Consumentenbond drong eerder dit jaar aan op meer transparantie over hoe energieleveranciers hun kosten doorberekenen aan consumenten en pleitte voor één vaste rekenmethode. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar zei dat het voor consumenten haast onmogelijk is om aanbieders met elkaar te vergelijken.

Huishoudens met zonnepanelen mogen hun stroomverbruik nu nog wegstrepen tegen de stroom die zij terugleveren aan het net. Maar deze zogeheten salderingsregeling stopt vanaf begin 2027. Zonnepaneleneigenaren vrezen dat het hierdoor veel langer duurt voordat ze hun panelen hebben terugverdiend.

Hof onderzoekt mogelijk ‘autobrouwerijsyndroom’ bij vrachtwagenchauffeur die wordt verdacht van rijden onder invloed

Foto: Adobe Stock | Yuliia

LEEUWARDEN – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft besloten nader onderzoek te laten doen naar het zogenoemde ‘autobrouwerijsyndroom’ (ABS) in een strafzaak over rijden onder invloed. De zaak betreft een 48-jarige vrachtwagenchauffeur die op 4 januari 2023 betrokken was bij een verkeersongeval en een ademalcoholgehalte van 780 μg/l blies. De man ontkent echter alcohol te hebben gedronken en wijt de uitslag aan een medische aandoening.

Verweer: alcoholproductie in eigen lichaam

De verdachte verklaarde geen alcohol te hebben genuttigd voorafgaand aan de rit, maar vermoedt dat zijn lichaam zelf alcohol heeft aangemaakt door een vergistingsproces in zijn maag – een verschijnsel dat bekendstaat als het autobrouwerijsyndroom. Hierbij zetten bacteriën of gisten in het maagdarmkanaal suikers om in ethanol.

De man liet zich op eigen initiatief onderzoeken in twee ziekenhuizen. In beide gevallen werd het syndroom niet gediagnosticeerd, maar het hof acht dit niet doorslaggevend. Volgens medische literatuur kan ABS zich in opvlammingen voordoen en is het lastig aan te tonen met een eenmalig onderzoek.

De verdachte gaf tijdens de zitting aan inmiddels een dieet te volgen en weet welke voeding mogelijk fermentatie veroorzaakt. Hij beschikt bovendien over een eigen ademtester en wordt als vrachtwagenchauffeur ook in Noorwegen regelmatig gecontroleerd – zonder positieve uitslagen.

Extra deskundig onderzoek

Gezien de impact van een veroordeling op het rijbewijs van de verdachte en de mogelijke medische oorzaak van de gemeten alcoholwaarde, heeft het hof besloten het onderzoek te heropenen. Een deskundige zal onder meer worden gevraagd:

  • Wat bekend is over het autobrouwerijsyndroom in de medische literatuur
  • Of een waarde van 780 μg/l daardoor verklaard kan worden
  • Welke tests nodig zijn voor een betrouwbare diagnose
  • Of aanvullend onderzoek bij deze verdachte zinvol is

De verdediging en het Openbaar Ministerie mogen uiterlijk 10 september 2025 aanvullende onderzoeksvragen indienen. Ook moet de verdachte uiterlijk die datum aangeven of hij toestemming geeft voor het delen van zijn eerdere medische onderzoeksresultaten met de te benoemen deskundige.

Vervolg

Het hof heeft de zaak voor onbepaalde tijd geschorst en zal het onderzoek hervatten op een later te bepalen zittingsdatum.

De beslissing heeft betrekking op zowel de zaak over rijden onder invloed als op een eerder opgelegde voorwaardelijke straf, waarvan de tenuitvoerlegging ook nog in behandeling is.

Moederbedrijf MediaMarkt overgenomen door Chinees JD.com

DÜSSELDORF – Het Duitse moederbedrijf van de elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, Ceconomy, wordt overgenomen door de grote Chinese webwinkel JD.com. Ceconomy telt ruim duizend winkels van MediaMarkt en Saturn in Europa. MediaMarkt heeft in Nederland meer dan vijftig winkels.

Het was al bekend dat JD.com en Ceconomy in vergevorderde onderhandelingen waren. JD.com biedt 4,60 euro per aandeel in contanten, waarmee Ceconomy wordt gewaardeerd op zo’n 2,2 miljard euro. Dat komt neer op een premie van 43 procent ten opzichte van de gemiddelde aandelenkoers over de afgelopen drie maanden.

De deal wordt naar verwachting in de eerste helft van volgend jaar afgerond. JD.com heeft al toezeggingen gekregen van, naar belangen gemeten, bijna een derde van de aandeelhouders. In een persbericht meldde Ceconomy dat er geen ontslagen of sluitingen van vestigingen zullen plaatsvinden. Overeenkomsten met ondernemingsraden en cao’s zullen voor ten minste drie jaar worden gehandhaafd.

“We gaan een partnerschap aan met JD.com om de Europese detailhandel te versterken”, zei Ceconomy-topman Kai-Ulrich Deissner. Hij denkt dat zijn ketens met JD.com als nieuwe eigenaar beter kunnen groeien.

Volgens analisten van Bloomberg Intelligence helpt de deal JD.com waarschijnlijk om zijn achterstand op andere Chinese e-commercebedrijven in het buitenland in te lopen. Door het inlijven van Ceconomy wordt de Europese logistiek en toeleveringsketen van JD.com versterkt, wat weer helpt bij een op de locatie afgestemd e-commercemodel. Met dat laatste probeert JD.com zich te onderscheiden van rivalen Temu en Shein, die sterk inzetten op zo laag mogelijke prijzen.

Lufthansa verdubbelt winst ondanks handelsspanningen

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft de winst in het tweede kwartaal van 2025 meer dan verdubbeld ondanks de recente handelsspanningen. In april waarschuwde het concern nog voor de toegenomen onzekerheid door de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en Europa. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige luchtvaartmaatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines.

De nettowinst over de periode april tot en met juni bedroeg 1,2 miljard euro, een flinke stijging ten opzichte van 469 miljoen euro een jaar eerder. Toen kampte Lufthansa met een golf van stakingen. De omzet groeide met 3 procent tot ruim 10 miljard euro. Meer dan 37 miljoen passagiers vlogen afgelopen kwartaal met de luchtvaartmaatschappijen van de groep, tegenover 35,9 miljoen een jaar eerder.

“De Lufthansa Group blijft op koers”, zei topman Carsten Spohr. “Hoewel het tweede kwartaal opnieuw werd gekenmerkt door geopolitieke crises en economische onzekerheden, bevestigen we onze positieve vooruitzichten voor het hele jaar.” De groep verwacht dat de operationele winst “aanzienlijk hoger” zal zijn dan het resultaat van 1,6 miljard euro in 2024.

E-commerceleveringen

Lufthansa was in april nog bezorgd dat de economische onzekerheid en de Amerikaanse handelstarieven een negatieve impact zouden hebben op trans-Atlantische vliegreizen. Deze trans-Atlantische routes behoren tot de meest lucratieve voor luchtvaartmaatschappijen. Volgens Lufthansa is de vraag in de Verenigde Staten echter sterk gebleven ondanks een zwakkere Amerikaanse dollar.

De overname van een minderheidsbelang in ITA Airways, de Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij die uit Alitalia is ontstaan, leverde volgens Lufthansa ook een “positief resultaat” op. De luchtvrachtdivisie profiteerde daarnaast van de grote vraag naar e-commerceleveringen vanuit Azië.

NAVO-top financiële tegenvaller voor KLM, impact wordt onderzocht

AMSTELVEEN – De NAVO-top, waardoor KLM vluchten moest schrappen op Schiphol, drukte op het resultaat van de luchtvaartmaatschappij het afgelopen kwartaal. KLM onderzoekt de precieze impact om daarna met de overheid over compensatie te praten. Ondanks de gestegen kosten wist de airline het operationele verlies in de eerste helft van dit jaar wel terug te dringen, mede dankzij kostenbesparingen.

Een indicatie van de financiële schade door de NAVO-top wil topvrouw Marjan Rintel niet geven. “Maar vanzelfsprekend was er sprake van financiële impact”, zegt zij in een toelichting op de halfjaarresultaten. Mede door die NAVO-top boekte KLM over de eerste jaarhelft een operationeel verlies van 2 miljoen euro.

Dat was weliswaar een verbetering van 31 miljoen ten opzichte van een jaar eerder, toch had de luchtvaartmaatschappij ook te maken met verschillende andere tegenslagen. Zo moest KLM het afgelopen kwartaal een aantal 787-vliegtuigen aan de grond houden. Bij eerder onderhoud aan deze toestellen was bij bepaalde onderdelen namelijk niet de juiste procedure gevolgd.

Handelsovereenkomst

Een meevaller in de financiën was de omzet over de eerste jaarhelft, die met bijna 6 procent steeg tot 6,3 miljard euro. Ook wist de luchtvaartmaatschappij 185 miljoen euro te besparen in het kader van een vorig jaar aangekondigd kostenbesparingsprogramma. KLM houdt vast aan 450 miljoen euro aan besparingen voor het gehele boekjaar.

“We boeken vooruitgang, maar zoals verwacht nemen kosten en onzekerheid in de markt verder toe”, zegt financieel topman Bas Brouns. “Alleen als we het verbeterprogramma volledig uitvoeren, houden we koers richting een financieel gezonde toekomst.” Die onzekerheid komt onder andere door de aangekondigde verhoging van vliegbelasting, de conflicten in het Midden-Oosten, maar ook in Rusland, waar KLM nog altijd niet overheen kan vliegen.

De handelsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten is volgens Rintel en Brouns goed nieuws. Daarin is onder meer afgesproken dat vliegtuigen en vliegtuigonderdelen worden vrijgesteld van importheffingen. KLM verwacht dit jaar nog drie nieuwe 787’s van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing en vier A321neo’s van Airbus. Rintel is evenwel nog niet helemaal gerust. “De overeenkomst kan nog behoorlijk wat consequenties hebben, bijvoorbeeld voor onze vracht.”

FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense activiteiten

AMERSFOORT – FrieslandCampina heeft zijn activiteiten in Roemenië verkocht omdat ze onvoldoende aansluiten bij de Europese strategie van het zuivelconcern. De verkoop omvat onder meer het lokale merk Napolact en twee zuivelfabrieken, werd donderdag bekend.

FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense tak, met ongeveer vierhonderd medewerkers, aan zijn Hongaarse branchegenoot Bonafarm Group. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Eerder dit jaar berichtten lokale media al dat FrieslandCampina zijn Roemeense activiteiten wilde verkopen.

FrieslandCampina rapporteerde eerder deze maand een stijging van de nettowinst met bijna 26 procent tot 230 miljoen euro. Die winstsprong kwam voor een deel door kostenbesparingen. Ook profiteerde het bedrijf van hogere verkoopprijzen.

Studie: corona en griep kunnen slapende kankercellen activeren

UTRECHT – Corona- en griepinfecties spelen mogelijk een rol bij het terugkeren van kanker bij eerder herstelde patiënten. De virussen blijken in elk geval bij muizen “slapende” borstkankercellen die in de longen terecht zijn gekomen te kunnen heractiveren, rapporteren internationale onderzoekers in Nature.

Hoogleraar Roel Vermeulen van UMC Utrecht werkte mee aan het onderzoek. Hij vond in Britse cijfers aanwijzingen dat ook mensen die eerder waren hersteld van kanker na een coronabesmetting een hoger risico liepen om de ziekte opnieuw te krijgen. Hij gaat daar vervolgonderzoek naar doen, met financiering van KWF Kankerbestrijding.

Vermeulen keek specifiek naar sterfte door kanker onder mensen die vijf tot tien jaar eerder een diagnose hadden gekregen en in het eerste jaar van de pandemie met het nieuwe virus besmet raakten, voordat de vaccinaties begonnen. Na de coronabesmetting bleek hun kans om alsnog aan kanker te overlijden drie keer zo hoog.

Vervolgonderzoek

De onderzoekers richtten zich op borstkankercellen. Daarvan is bekend dat ze in kleine hoeveelheden ook elders in het lichaam van de patiënt terecht kunnen komen. Dat hoeft niet tot ziekte te leiden, maar het kan wel. “Slapende kankercellen zijn als smeulende resten van een verlaten kampvuur, en luchtwegvirussen zijn als een sterke wind die de vlammen opnieuw aanwakkert”, legt de Amerikaanse onderzoeksleider James DeGregori het metaforisch uit in een verklaring. Hij vermoedt dat het gevonden mechanisme ook voor andere vormen van kanker geldt.

Vervolgonderzoek moet onder meer duidelijk maken of en in hoeverre vaccinatie de risico’s kan verlagen. De onderzoekers vermoeden van wel, omdat vaccinatie beschermt tegen ontregeling van het immuunsysteem door infecties.

Dachser neemt zeven Mercedes-Benz eActros 600 in gebruik voor emissievrije langeafstandstransporten

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN / KEMPTEN – Logistiek dienstverlener Dachser heeft zeven exemplaren van de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 in gebruik genomen voor langeafstandstransport. De voertuigen worden ingezet op trajecten binnen het stukgoednetwerk van Dachser in onder meer Hamburg, Karlsruhe, Dortmund en Freiburg. De overige acht trucks van de totale bestelling van vijftien volgen de komende maanden.

Met deze stap breidt Dachser zijn inzet van e-trucks verder uit. Het familiebedrijf maakt al tien jaar gebruik van elektrische voertuigen, aanvankelijk op de ‘last mile’, maar inmiddels ook op trajecten van meer dan 500 kilometer. In totaal rijden er al meer dan 140 elektrische trucks voor Dachser binnen Europa.

Samenwerking met Mercedes-Benz Trucks

Dachser en Mercedes-Benz Trucks werken sinds 2019 nauw samen aan de elektrificatie van het vrachtvervoer. Zo testte Dachser eerder prototypes van de eActros 300 en werkte dochteronderneming Brummer al met twaalf eActros 600 trucks. Ook Daimler Truck Financial Services ondersteunt het project met leaseoplossingen inclusief batterijmonitoring en digitale vlootdiensten.

“De integratie van de eActros 600 in onze dagelijkse operatie is een belangrijke stap richting emissievrije logistiek”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser.
Winfried Sorg, vestigingsmanager bij Mercedes-Benz Trucks in Neu-Ulm, vult aan: “Dit laat zien hoe Dachser zijn voortrekkersrol in duurzame logistiek blijft vervullen.”

eActros 600

De eActros 600 werd eind 2024 geïntroduceerd en heeft inmiddels zijn prestaties bewezen, onder andere tijdens een Europese testrit van 15.000 kilometer door 22 landen en een wintertest door Noord-Europa. De truck werd recent uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2025’.

Met een batterijcapaciteit van 621 kWh en een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden, is het voertuig ontworpen voor intensieve inzet met een maximale combinatiegewicht tot 44 ton. De batterijtechnologie op basis van lithium-ijzerfosfaat (LFP) biedt een lange levensduur en hoge bruikbare capaciteit, waarbij na tien jaar nog 80% van de batterijgezondheid behouden moet blijven.

BKR ziet aantal betalingsachterstanden op hypotheken verder dalen

TIEL – Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek daalt verder. Dat meldt de stichting Bureau Krediet Registratie (BKR), die opmerkt dat er sinds 2017 elk jaar minder mensen met een betalingsachterstand bijkomen dan er uitstromen. “De daling wijst op een structurele verbetering van het betaalgedrag.”

In juni dit jaar liepen volgens het BKR ongeveer 30.000 Nederlanders minimaal drie maanden achter met hun maandelijkse hypotheekbetalingen, tegenover bijna 35.000 een jaar eerder. Het aantal hypotheekachterstanden daalde onder alle leeftijdsgroepen. De meeste komen nog altijd voor bij mensen tussen de 41 en 60 jaar, die volgens BKR ook vaak de grootste hypotheekverplichtingen hebben.

BKR benadrukt dat er nog steeds een constante aanwas is van mensen die een hypotheekachterstand oplopen, vaak door een scheiding, het verliezen van een baan of ziekte. Een kwart van alle achterstanden is binnen twee jaar verholpen, ruim een derde kampt er tien jaar of langer mee.

Restschuld

Ook het aantal mensen met een restschuld op hun hypotheek nam de afgelopen jaren flink af. Veel van die schulden zijn ontstaan na gedwongen verkoop tijdens of in de jaren na de kredietcrisis, legt BKR uit. Het aantal hypotheken op niet-eigen woningen, zoals beleggingspanden en tweede huizen, nam dit jaar verder licht af. Na een eerdere piek lijken “strengere regelgeving en aangepaste fiscale behandeling bij te dragen aan deze afname”, stelt de stichting.

BKR stelt dat Nederland het in Europese context relatief goed doet, mede door tijdige signalering, effectieve hulptrajecten en een relatief stabiele woningmarkt.

Nationale Hypotheek Garantie

In de eerste helft van 2025 zijn bovendien meer hypotheken afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), een vangnet bij de hypotheek waarmee huizenkopers minder financieel risico lopen. Het aantal garanties steeg volgens organisatie NHG met bijna een vijfde vergeleken met vorig jaar.

De toename van het aantal garanties verklaart NHG door een toenemend aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen en het grote aantal woningen dat door beleggers wordt verkocht. Dat laatste gaat om een verschuiving van relatief betaalbare woningen van de huur- naar de koopsector.

Topman ING: onzekerheid over handelsdeal duurt voort

AMSTERDAM – Doordat de Europese Commissie en de Amerikaanse president Donald Trump hun handelsdeal anders uitleggen, duurt de onzekerheid hierover voort. Dat zei topman Steven van Rijswijk van ING bij de presentatie van de kwartaalcijfers. “De onzekerheid baart ons zorgen”, stelde Van Rijswijk. Hij stipte aan dat nog steeds niets van de handelsdeal op papier staat.

Volgens ING-risicodirecteur Ljiljana Čortan is “elke deal een goede deal” omdat die onrust kan wegnemen. Tot nu toe is de directe impact van de onrust voor ING “klein en beheersbaar”, gaf ze aan. Dat heeft ermee te maken dat maar een beperkt deel van de Europese export gericht is op de VS. Klanten van ING zijn ook maar beperkt actief in sectoren die door tarieven worden geraakt.

Maar de indirecte impact van de onrust is nog “onzeker”, aldus Van Rijswijk. Daarmee gaat het vooral om het sentiment van consumenten. Zij zouden door alle onzekerheid meer de hand op de knip kunnen houden. Dat laatste ziet ING overigens nog niet echt.

Hypotheekmarkt

De zwakkere economische groei in Nederland van de laatste tijd merkt ING wel, zij het beperkt. De bank ziet dat het aantal betalingen van consumenten aan niet-essentiële zaken als een bioscoopbezoek of investering in de tuin terugloopt.

Een groot deel van de inkomsten van ING is gericht op de hypotheekmarkt. Daar lijkt van economische tegenwind weinig te merken. Door de schaarste aan woningen blijft de vraag naar huizen groot en gaan de huizenprijzen, en daarmee de hypotheeksommen, ook almaar omhoog.

Ook zag ING de laatste tijd niet massaal bedrijven binnenstromen bij de afdeling bijzonder beheer, voor probleemgevallen. In het tweede kwartaal ging zelfs een fractie minder naar de stroppenpot dan in dezelfde periode vorig jaar.

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

BREDA – Na hun eerste gezamenlijke project in Utrecht vertrouwt de toonaangevende online supermarket Picnic opnieuw op de expertise en ervaring van TGW Logistics. In Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Hiermee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Picnic, opgericht in 2015 in Amersfoort, is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een vooraanstaande Europese online supermarkt en boodschappenbezorger. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Bestellingen worden eenvoudig geplaatst via een intuïtieve app, waarna milieuvriendelijke elektrische voertuigen de boodschappen bezorgen.

Klanten kunnen kiezen uit een assortiment van 10.000 producten. Wie voor 22.00 uur bestelt, krijgt de gekoelde, diepgevroren en houdbare producten de volgende dag thuisbezorgd. Dankzij het zogenoemde “melkboerprincipe” zijn de bezorgtijden tot op de minuut nauwkeurig.

Drie temperatuurzones garanderen de hoogste productkwaliteit

Om hun uitbreiding op de Duitse markt verder te versnellen, heeft Picnic een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum opgericht in het hart van het Ruhrgebied. Het krachtige en hoogwaardige systeem, ontworpen en gerealiseerd door TGW, maakt een optimale klantenservice en maximale efficiëntie mogelijk. Het klopend hart van het systeem is een shuttlemagazijn waar 1.500 robots volledig autonoom rondrijden. Zowel food als non-foodartikelen worden daar opgeslagen in drie temperatuurzones, variërend van -18 tot +20 graden Celsius.

Robots als krachtig hart van het systeem

Klantbestellingen worden verwerkt op een van de meer dan 60 ergonomische PickCenter-pickstations of in de Zone-Picking-zone, waar vooral producten met een hoog volume of snel verkopende artikelen worden verwerkt. Daarna worden de bestellingen gebufferd. Kort voordat de vrachtwagens vertrekken naar de lokale distributiepunten worden de artikelen overgebracht naar een door TGW Logistics ontwikkeld robotsysteem dat de klantkratten volledig automatisch in transportframes laadt. Per dag kunnen zo tot 33.000 klantbestellingen worden verwerkt.

“We zijn erg blij met de succesvolle ingebruikname in Oberhausen. Dit fulfilcentrum is een mijlpaal en betekent een volgende stap in de samenwerking tussen Picnic en TGW Logistics”, zegt Bart van Eycken, Director of Sales voor de Customer Unit North bij TGW Logistics.

Frederic Nieuwenhuys, medeoprichter van Picnic voegt hieraan toe: “TGW Logistics is een uitstekende partner die dit hoogwaardige project samen met Picnic mogelijk heeft gemaakt. De combinatie van het technische team van Picnic en de technologie van TGW laat zien dat we onze klanten nog betere service kunnen bieden en zo toonaangevend kunnen blijven in de sector.”

×