Clicky

zondag 3 augustus 2025 - 17:34 uur
Home Blog Pagina 39

Honderden reizigers terug naar Rotterdam na stranden Eurostar

‘S-GRAVENDEEL – Meer dan zeshonderd reizigers die onderweg waren naar Brussel en Parijs moeten terug naar Rotterdam omdat de Eurostar waarin ze zaten is gestrand bij ‘s-Gravendeel.

In een meterkast in de trein was rook ontstaan. De brandweer verklaarde na onderzoek dat het veilig was om verder te rijden, maar het duurde vervolgens te lang om de trein opnieuw op te starten.

De reizigers zijn overgestapt op een binnenlandse trein die langszij was gestopt en rijden terug naar Rotterdam Centraal. Daar worden ze opgevangen door NS-personeel, dat ze helpt hun reis opnieuw te plannen.

“Er rijden veel treinen van Rotterdam naar Brussel en er zijn veel verbindingen tussen Brussel en Parijs, dus we hopen dat ze hun bestemming kunnen bereiken”, zegt een NS-woordvoerder. “Maar dat het voor de reizigers in de trein geen goede dag is, is wel duidelijk.”

NVWA ontdekt 80.000 illegale vapes in loods nabij Schiphol

Foto: NVWA

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op woensdag 9 juli in samenwerking met de Douane een partij van 80.000 vapes in beslag genomen. Dat gebeurde bij een loods in de buurt van luchthaven Schiphol. Het gaat om vapes met verschillende zoete smaakjes. De verkoop daarvan is verboden in Nederland.

Er waren meerdere aanwijzingen dat de smaakjesvapes voor de Nederlandse markt bedoeld waren. Om te voorkomen dat ze hier daadwerkelijk kunnen worden verkocht, heeft de NVWA ze in beslag genomen. Ze worden vernietigd op kosten van de importeur.

Vaker in de fout

Bij dezelfde importeur nam de NVWA in mei van dit jaar ook al 70.000 flesjes met verboden vloeistoffen voor het navullen van vapes in beslag. De vloeistoffen hadden zoete smaakjes en mogen daarom in ons land niet in de handel worden gebracht. De importeur deed dat toch.

Samen aanpakken

Door vapes en navullingen met zoete smaakjes te produceren, importeren en verkopen, maken producenten, importeurs en verkopers verboden producten beschikbaar die extra aantrekkelijk zijn voor jongeren. Vapes zijn verslavend en schadelijk voor de gezondheid. Met toezicht en handhaving draagt de NVWA bij aan de beperking van de beschikbaarheid van tabak en vapes voor jongeren. Zo ondersteunt de NVWA de doelstelling van het Nationaal Preventieakkoord waarin wordt toegewerkt naar rookvrije generatie in 2040.

Om het gebruik van vapes onder jongeren terug te dringen, is naast handhaving ook voorlichting aan jongeren en hun ouders van groot belang. Het is zaak om dit maatschappelijke probleem samen aan te pakken en jongeren zo te beschermen tegen deze aantrekkelijke, maar zeer verslavende en schadelijke producten. Daarom loopt de campagne “Nee tegen vapen”.

NAM keert 3 miljard euro uit aan eigenaren Shell en Exxon

ASSEN – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) keert in totaal 3 miljard euro uit aan de eigenaren Shell en het Amerikaanse ExxonMobil, blijkt uit de jaarrekening over 2024. Het is de eerste uitkering aan de twee aandeelhouders sinds 2017. Beide ontvangen 1,5 miljard euro.

In diezelfde periode, tussen 2018 en 2024, droeg de NAM 12,9 miljard euro aan Nederlandse overheden af. Dat is exclusief de betalingen voor aardbevingsgerelateerde kosten van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) en de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), die de gevolgen van de gaswinning in Groningen behandelen.

De NAM boekte in 2024 een nettowinst van bijna 1,3 miljard euro, tegen 224 miljoen euro een jaar eerder. De hogere winst is het gevolg van de resultaten van GasTerra, die grotendeels ten gunste komen van de Maatschap Groningen waarvan de NAM een aandeel heeft van 60 procent. Vorig jaar was voor de NAM historisch omdat het Groningengasveld definitief werd gesloten.

Offshoreactiviteiten

GasTerra is de leverancier van Gronings aardgas. Doordat de gaswinning uit het Groningenveld is gestopt, zou dat bedrijf eind 2024 worden opgeheven. Door verplichtingen vanuit langlopende contracten is dat uitgesteld en blijft GasTerra nog tot eind 2026 bestaan.

De NAM maakte vorig jaar ook bekend de offshoreactiviteiten in Nederland te verkopen aan het Canadese Tenaz. Met die verkoop komt een einde aan meer dan 65 jaar offshore historie van het bedrijf op het Nederlandse deel van de Noordzee. De NAM produceerde vorig jaar 3,4 miljard kubieke meter gas en 800.000 vaten olie, en heeft in 2024 3 miljard euro aan belastingen en aardgasbaten afgedragen.

Afspraken

Eind 2024 had de NAM 9,6 miljard euro in kas. Deze “sterke kaspositie” stelt het bedrijf naar eigen zeggen in staat om naast de uitkering aan de aandeelhouders ook de toekomstige kosten, inclusief de opruimkosten en kosten van de afhandeling van de schade- en versterkingsopgave in Groningen, te betalen.

De aandeelhouders van de NAM hebben in 2018 en 2019 afspraken gemaakt met de overheid over onder meer de schadeafhandeling van de gaswinning in Groningen. Over de uitvoering van deze afspraken en de kosten bestaat echter onenigheid en de aandeelhouders hebben onafhankelijke arbiters verzocht om een oordeel over dit geschil te vellen. Dat zal volgens de NAM nog enige tijd in beslag nemen.

Taakstraf en rijontzegging voor vrachtwagenchauffeur na dodelijk ongeval op A15 bij Gorinchem

Foto: Adobe Stock | Thumbs

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een 43-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur, waarvan de helft voorwaardelijk, en een rijontzegging van twaalf maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De man veroorzaakte op 15 april 2024 een dodelijk verkeersongeval op de A15 ter hoogte van Gorinchem.

De chauffeur reed met zijn vrachtwagen met ongeveer 84 kilometer per uur door terwijl op matrixborden een snelheidslimiet van eerst 70 en vervolgens 50 kilometer per uur gold in verband met een naderende file. Hij botste achterop een stilstaande Renault, die daardoor werd doorgedrukt tegen een andere vrachtwagen. De 41-jarige bestuurder van de Renault overleed ter plaatse.

Volgens de rechtbank heeft de man aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend gereden. Ondanks de duidelijke waarschuwingen op de matrixborden paste hij zijn snelheid niet aan. “Voor vrachtwagenchauffeurs is het extra belangrijk om alert te zijn bij snelheidsverlagingen, gezien de langere remweg van hun voertuigen,” aldus de rechtbank.

[artikel gaat verder onder de foto]

De rechter hield bij het opleggen van de straf rekening met het feit dat de verdachte zijn verantwoordelijkheid heeft genomen, spijt heeft betuigd en nog niet eerder met justitie in aanraking is geweest. Ook werd meegewogen dat hij door de rijontzegging zijn werk als chauffeur tijdelijk niet kon uitoefenen.

De nabestaanden van het slachtoffer dienden schadevergoedingsvorderingen in namens diens twee minderjarige kinderen, maar deze zijn door de rechtbank niet-ontvankelijk verklaard. Volgens de rechter ontbreekt de juridische basis om in dit geval immateriële schade aan de kinderen toe te kennen. Wel wees de rechtbank erop dat de vorderingen nog bij de burgerlijke rechter kunnen worden ingediend.

ACM wil betere naleving garantieregels bij elektronica en witgoed

AMSTERDAM – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat verkopers van consumentenelektronica en witgoed zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines de garantieregels beter naleven. Volgens de toezichthouder komen er jaarlijks duizenden meldingen over slechte afhandeling van garantiekwesties. De ACM waarschuwt dat verkopers die de regels niet naleven boetes riskeren.

De ACM stelt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de verwachte levensduur.

“Ten onrechte gaan veel verkopers ervan uit dat je recht op garantie verloopt na twee jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Garantieregels

De ACM haalt voorbeelden aan van zaken die fout gaan. Zo geeft een verkoper aan dat de garantietermijn standaard stopt na twee jaar en verwijst bij een garantievraag standaard door naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is voor de afhandeling. Of een verkoper rekent voorrij- of administratiekosten, terwijl de reparatie binnen de wettelijke garantie valt. Dan mogen deze kosten niet worden berekend.

De ACM legt nu in een brief aan verkopers met voorbeelden uit hoe de garantieregels in de praktijk moeten worden toegepast. Ze krijgen de kans om de werkwijze aan te passen. Na drie maanden controleert de ACM of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de waakhond handhavend optreden door bijvoorbeeld boetes op te leggen.

Spaanse vrachtwagenchauffeur krijgt 38 maanden cel en vijf jaar rijontzegging voor dodelijk ongeluk Nieuw-Beijerland

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een 48-jarige Spaanse vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een gevangenisstraf van 38 maanden en een maximale rijontzegging van vijf jaar. De man veroorzaakte op 27 augustus 2022 een ernstig verkeersongeval in Nieuw-Beijerland, waarbij zes mensen en een ongeboren kind om het leven kwamen. Meerdere anderen raakten (zwaar)gewond.

De chauffeur reed met zijn vrachtwagencombinatie vanaf een dijk in op een groep mensen die een buurtbarbecue bijwoonden. Uit onderzoek is gebleken dat de man op dat moment een epileptische aanval kreeg en de controle over zijn voertuig verloor.

De rechtbank oordeelde dat de chauffeur door zijn medische voorgeschiedenis, het gebruik van cocaïne en het niet trouw innemen van voorgeschreven medicatie niet bevoegd was om een vrachtwagen te besturen.

De rechtbank rekent het de man zwaar aan dat hij desondanks toch is gaan rijden. “De verdachte heeft willens en wetens onaanvaardbare risico’s genomen. Zijn handelen getuigt van ernstige nalatigheid en heeft onnoemelijk leed veroorzaakt,” aldus de rechtbank. De officier van justitie had 54 maanden cel geëist, maar de rechtbank bracht strafvermindering toe vanwege overschrijding van de redelijke termijn.

Naast de celstraf en rijontzegging moet de chauffeur schadevergoedingen betalen aan enkele nabestaanden en slachtoffers. Een deel van de civiele vorderingen werd afgewezen of verwezen naar de burgerlijke rechter.

Het drama in Nieuw-Beijerland leidde landelijk tot grote verslagenheid. De rechtbank benadrukte in haar vonnis ook de bredere verkeersveiligheidsvraagstukken rondom omleidingen van vrachtverkeer over smalle dijken in woongebieden.

Blokker noemt afhaken franchisewinkels geen verrassing

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Blokker noemt het geen verrassing dat sommige zelfstandige filiaalhouders zich niet aansluiten bij het doorgestarte winkelbedrijf. Een aantal van deze ondernemers zei tegen De Telegraaf niets te zien in een franchisesamenwerking met het nieuwe Blokker van ondernemer Roland Palmer.

Een woordvoerder van het winkelbedrijf bevestigt dat er afhakers zijn. Dit was volgens hem verwacht. Een deel van de zelfstandige winkeliers kiest er juist wel voor om met Blokker samen te werken. “Een aantal heeft ook nog geen beslissing genomen. Binnenkort is de deadline om een keuze te maken”, legt de woordvoerder uit.

Hoeveel franchisezaken zich uiteindelijk aansluiten, kan Blokker nog niet zeggen. Winkels die afhaken kunnen niet langer de merknaam Blokker gebruiken.

Blokker ging in het najaar van 2024 failliet, maar 45 franchisenemers konden nog doorgaan. Later kocht Blokker-telg Roland Palmer de merknaam uit de failliete boedel om de huishoudwinkelketen weer op te bouwen.

Meer opvarenden gered van vrachtschip ‘Eternity C’ dat zonk na Houthi-aanval

BRUSSEL – Na een Houthi-aanval op vrachtschip Eternity C zijn nog eens vier opvarenden uit zee gehaald. Dat betekent dat nu in totaal tien mensen zijn gered, meldt EU-missie Aspides. Het lijkt erop dat de aanvallers ook een aantal opvarenden vasthouden.

De Eternity C verging deze week voor de kust van Jemen. De Houthi’s, die vaker schepen aanvallen, verklaarden daar verantwoordelijk voor te zijn. Ze zouden recentelijk ook het vrachtschip Magic Seas tot zinken hebben gebracht. Toen kon de hele bemanning worden gered.

De evacuatie van de opvarenden op de Eternity verliep minder goed. Er zijn berichten dat de reddingsboten waren vernietigd door de aanvallen met explosieven en zeedrones. Ook vielen nu wel slachtoffers. Betrokkenen spraken eerder over vier doden.

Andere opvarenden vielen in handen van de Houthi’s, die verklaarden na hun aanval zeelieden te hebben “gered”. De Amerikaanse autoriteiten zien dat anders en zeggen in een verklaring dat “Houthi-terroristen veel overlevende bemanningsleden van de Eternity C hebben ontvoerd”.

Bronnen bij maritieme veiligheidsdiensten zeggen tegen persbureau Reuters dat vermoedelijk 6 van de 25 opvarenden worden vastgehouden.

Stakingen verstoren vliegverkeer in Italië

MILAAN – Het vliegverkeer in Italië wordt donderdag verstoord door stakingen van grondpersoneel op luchthavens en Italiaanse bemanningen van budgetmaatschappij easyJet.

Het grondpersoneel, zoals bagageafhandelaars, staakt voor 24 uur om eisen voor hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten. Daarbij worden luchthavens van onder meer Milaan, Venetië, Napels en Cagliari geraakt. Op Schiphol zijn vluchten naar Milaan en Venetië geannuleerd. De Italiaanse maatschappij ITA heeft 35 vluchten die voor donderdag stonden gepland, geschrapt.

De luchtvaartregels in Italië schrijven wel voor dat vertrekkende vluchten tussen 07.00 en 10.00 uur ‘s morgens en tussen 18.00 en 21:00 uur ‘s avonds gegarandeerd doorgaan, om zo overlast voor reizigers te beperken.

Vorige week was er nog een staking van Franse luchtverkeersleiders waardoor het vliegverkeer in Frankrijk ernstig werd geraakt.

DAF Trucks introduceert XB met opbouwen af-fabriek

EINDHOVEN – DAF Trucks breidt zijn Nieuwe Generatie XB aanbod uit met een breed programma af-fabriek gemonteerde ‘PACCAR bodies’. Deze hoogwaardige opbouwen zijn in-huis ontwikkeld om een naadloze integratie te garanderen met DAF’s populaire truck voor stads- en regionale distributie. Het resultaat: aanzienlijk kortere doorlooptijden en een optimale afstemming tussen opbouw en chassis, wat de algehele DAF Transport Efficiency ten goede komt.

Het ‘PACCAR body’ programma heeft zijn waarde al bewezen in het Verenigd Koninkrijk, waar jaarlijks honderden transportbedrijven hun XB-trucks bestellen met een geïntegreerde opbouw. Voor een constante kwaliteit en betrouwbaarheid worden alle voertuigen met een PACCAR-opbouw geassembleerd op een speciale productielijn in DAF’s fabriek in Leyland.

PACCAR body programma

Het aanbod af-fabriek PACCAR bodies omvat gesloten laadbakken, schuifzeilers en aerobody-uitvoeringen. De opties voor onder meer lengte, hoogte, breedte, laadkleppen en verlichting zijn talloos. Alle varianten zijn beschikbaar voor het 10-, 12- en 18-tons chassis van de DAF XB-serie.

Kant-en-klare oplossing

De Nieuwe Generatie DAF XB onderscheidt zich in zijn klasse door zijn uitzonderlijke wendbaarheid, rijcomfort en brandstofefficiëntie te combineren met een robuust 7,5- tot 19-tons chassis. Met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, een ergonomische dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine en een breed portfolio aan aandrijflijnopties – waaronder volledig elektrische varianten zonder uitstoot – biedt de XB-serie de ideale transportoplossing voor stedelijke en regionale distributie. Met de toevoeging van PACCAR-opbouwen aan het programma versterkt DAF de aantrekkingskracht van de XB-serie verder, dankzij kant-en-klare oplossingen die de inzetbaarheid en operationele efficiëntie van de voertuigen optimaliseren.

Uitstekende bouwkwaliteit

“We zijn erg verheugd dat onze klanten nu via hun DAF-dealer een volledig opgebouwde truck kunnen samenstellen,” zegt Bart Bosmans, lid van de Raad van Bestuur van DAF en verantwoordelijk voor Marketing & Sales.

“Deze af-fabriek opbouwoplossing garandeert uitstekende bouwkwaliteit en naadloze integratie, evenals de kortste doorlooptijden. Hierdoor kunnen transporteurs hun voertuigen sneller de weg op krijgen en met maximale betrouwbaarheid inzetten. Het is een perfect voorbeeld van hoe DAF blijft innoveren ter ondersteuning van de operationele efficiëntie van onze klanten.”

Meeste woningen in jaren te koop gezet, prijsstijging zwakt af

UTRECHT – In het tweede kwartaal zijn in Nederland de meeste woningen te koop gezet in bijna twintig jaar. Daardoor is de stijging van de huizenprijzen flink afgezwakt, meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Volgens de makelaars gingen er 52.000 huizen in de verkoop. Zoveel is sinds 2008 niet meer voorgekomen. Dit is vooral een gevolg van het zogenoemde uitponden van voormalige huurwoningen. Verhuurders verkopen hun huurhuizen vaker als een huurcontract afloopt, omdat het door veranderde wetgeving minder aantrekkelijk voor hen is een huis opnieuw te verhuren.

Gemiddeld moesten huizenkopers afgelopen kwartaal 495.000 euro neertellen. Dat is 6,2 procent meer dan een jaar terug, beduidend minder dan de toename rond 14 procent die de NVM medio vorig jaar rapporteerde. In de regio Amsterdam was zelfs sprake van een kleine prijsdaling, al bleven de prijzen daar met gemiddeld 8000 euro per vierkante meter relatief het hoogst van Nederland.

De makelaars stellen dat de prijzen minder sterk zijn gestegen door de sterke verruiming van het aanbod. Huizenzoekers hadden vergeleken met een jaar geleden bijna een kwart meer huizen om uit te kiezen.

Toch steeg de verkoop van bestaande bouw maar 15 procent tot ongeveer 42.000. Verder zijn 6700 nieuwbouwwoningen verkocht, 400 minder op jaarbasis. Volgens Lana Goutsmits-Gerssen, voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen, sluiten de nieuw bijgekomen huizen niet altijd aan bij wat mensen zoeken.

“We zien nu vooral veel kleinere koopappartementen voor starters, terwijl er ook juist behoefte is aan meer betaalbare huurwoningen voor huishoudens die niet direct kunnen of willen kopen, en aan levensloopbestendige woningen voor ouderen die kleiner of comfortabeler willen wonen.”

Het viel de makelaars op dat er vooral meer aanbod in hogere prijsklassen bijkwam. Landelijk heeft nog maar 30 procent van het aanbod een vraagprijs onder de 4 ton. Niet eerder was dit aandeel zo laag. Daarbij lijkt het steeds vaker nodig boven de vraagprijs te bieden. Het aandeel woningen dat werd verkocht boven de vraagprijs is gestegen naar bijna 74 procent, het hoogste niveau in drie jaar. Gemiddeld werd 5,6 procent meer betaald dan de vraagprijs.

De makelaars vinden dat er nog altijd te weinig nieuwbouw plaatsvindt. De NVM wil dat procedures worden verkort en bouwlocaties sneller beschikbaar komen. Ook zou het voor beleggers weer interessant moeten worden om te investeren in nieuwbouw. “Anders blijven we in Nederland achter de feiten aanlopen.”

Eurostar breidt Amsterdam – Londen route uit met vijfde dagelijkse trein

Foto: Eurostar

AMSTERDAM – Eurostar kondigt vandaag aan dat vanaf dinsdag 16 december 2025 ook een vijfde rechtstreekse trein wordt toegevoegd aan het traject Nederland – Londen. Deze nieuwe dagelijkse trein zal in beide richtingen rijden, wat voor nog meer flexibiliteit en gemak zorgt voor reizigers.

Deze belangrijke mijlpaal is mogelijk gemaakt door de opening van een gloednieuwe cross-channel terminal in Amsterdam (februari 2025). Hierdoor kan Eurostar de capaciteit op deze route verdrievoudigen: van 275 passagiers in 2024 naar meer dan 650 passagiers per trein eind dit jaar. Met deze upgrade zal de terminal op volle capaciteit draaien en een naadloze reiservaring bieden van stadscentrum tot stadscentrum.

Sinds de opening van de nieuwe terminal is het aantal passagiers van Amsterdam naar Londen met 18 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vóór de onderbreking van de dienst.

“Amsterdam–Londen is een van de drukste vliegroutes van Europa. Met vijf dagelijkse retourritten en meer dan 3.000 zitplaatsen per dag bieden we een duurzaam alternatief voor reizen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds februari zien we een sterke vraag naar de terugkeer van deze directe verbinding en we zijn blij dat we deze verder kunnen ontwikkelen,” aldus Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar.

Zakenreizen blijven een belangrijke rol spelen in het succes van deze route. Tussen Londen en Amsterdam was in 2024 15 procent van de passagiers, ongeveer 130.000 reizigers, zakelijk klant. Dit benadrukt het belang van deze verbinding voor de zakelijke markt.
Deze nieuwe Amsterdam–Londen verbinding is een bewijs van Eurostar’s inzet om mensen en plaatsen efficiënter en duurzamer met elkaar te verbinden, terwijl er een unieke, snelle en koolstofarme reiservaring wordt aangeboden.

Nederland is een groeimarkt

Nederland is een strategische markt voor Eurostar, met aanzienlijke groeimogelijkheden op het gebied van duurzaam reizen. Alleen al in 2024 vervoerde Eurostar 4,3 miljoen passagiers van en naar Nederland, waarbij Parijs de populairste bestemming was
Eurostar heeft zichzelf het ambitieuze doel gesteld om jaarlijks 30 miljoen passagiers te vervoeren, ondersteund door de aanschaf van een nieuwe vloot en extra bestemmingen vanuit Amsterdam, zoals Genève.

Vrachtwagen met kippen aangereden door automobilist onder invloed, politie haalt kip uit autowrak [+foto’s]

Foto: SQVision

NEDERWEERT – Op de Venloseweg in Ospel, gemeente Nederweert, heeft zich donderdagochtend een opmerkelijk verkeersongeval voorgedaan tussen een personenauto en een vrachtwagen geladen met kippen.

Een automobilist botste tegen de voorzijde van een afslaande vrachtwagen en reed vervolgens een hekwerk omver. De bestuurder bleek onder invloed van alcohol of drugs en is door de politie meegenomen.

Hij raakte niet ernstig gewond.

Foto: SQVision

De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd, maar zijn voertuig liep aanzienlijke schade op. Tijdens de botsing ontsnapte één van de kippen uit de vrachtwagen en verschool zich in het autowrak. Agenten moesten het dier uit het wrak halen.

De politie doet verder onderzoek naar het incident.

Exportbedrijven bezorgd over internationaal handelsbeleid

DEN HAAG – Vrijwel alle exporterende industriële bedrijven zijn bezorgd over het internationale handelsbeleid in de komende twaalf maanden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek na onderzoek.

Beleid rondom importtarieven en maatregelen zoals douaneregels en productvereisten vinden deze bedrijven het vaakst zorgelijk voor hun export. “Veranderingen in het handelsbeleid hebben vooral gevolgen voor de omvang van de export”, aldus het CBS. “Het internationale handelsklimaat is de afgelopen maanden onzekerder geworden door importtarieven van de VS en (mogelijke) reacties daarop van de EU en China”, meldt het statistiekbureau.

In de hout- en bouwmaterialenindustrie en in de papier- en grafische industrie zijn de zorgen het hoogst over de internationale handel.

Van de exporterende industriële bedrijven noemt 77 procent importtarieven als een van de zorgwekkendste aspecten voor de komende twaalf maanden. In maart 2023 was dit nog geen 10 procent.

Landbouw en overheden komen met gezamenlijk stikstofplan

DEN HAAG – Boerenorganisaties hebben een stikstofplan gepresenteerd waarbij ze pleiten voor bijna een halvering van de uitstoot. Daarbij zijn in bepaalde gevallen verplichte maatregelen ook geen taboe, staat in een gezamenlijk voorstel met onder meer provincies en gemeenten.

Het plan om Nederland van het “stikstofslot” te krijgen, komt van LTO, jonge boeren en tuinders (NAJK), provincies (IPO), gemeenten (VNG) en waterschappen (UvW). Daarbij moeten stappen worden gezet voor het terugdringen van de stikstofuitstoot waardoor ruimte ontstaat voor vergunningverlening en natuurherstel. “Het is een belangrijke bouwsteen voor het startpakket van het kabinet”, aldus de organisaties.

Volgens het plan zullen alle sectoren een substantiële bijdrage leveren. Daarbij maakt de land- en tuinbouw zich hard voor een doelstelling om de emissies in 2035 met 42 tot 46 procent te verlagen.

Vermindering stikstofuitstoot

De initiatiefnemers verbinden zich aan afrekenbare reductiedoelen op sector- en bedrijfsniveau. “Door doelen te stellen worden ondernemers die al veel hebben geïnvesteerd in de vermindering van stikstofuitstoot beloond. Agrarische ondernemers krijgen de tijd, de middelen en de ruimte om hieraan te voldoen, met een afrekenbaar tussendoel in 2030. Hiervoor zijn landelijke regelingen nodig om te kunnen innoveren, afschalen, verplaatsen of op te kopen.”

Voor twee tot vijf zeer kwetsbare natuurgebieden komen er verplichte maatregelen en voor de overige Natura 2000-gebieden geldt tot 2030 een vrijwillige aanpak. Als dat onvoldoende oplevert komen ook hier verplichte maatregelen in beeld.

Innovatie en verduurzaming

LTO-voorzitter Ger Koopmans zegt dat met dit plan “boeren en tuinders eindelijk weer investeren in innovatie en verduurzaming van het bedrijf. En PAS-melders en interimmers kunnen gelegaliseerd worden”.

“Nederland wil vooruit. We moeten snel stappen zetten om de natuur te herstellen en ondernemers snakken naar duidelijkheid en perspectief voor de toekomst. We markeren met deze bouwsteen een belangrijke stap die we samen willen zetten. Wij roepen op tot een gezamenlijke tafel voor de uitwerking om dit pakket in te richten, zodat er zo snel mogelijk een compleet en doorgerekend totaalpakket ligt”, zegt voorzitter Ina Adema van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

×