Clicky

vrijdag 18 juli 2025 - 04:20 uur
Home Blog Pagina 381

Afvalrecycler Renewi bestelt opnieuw 190 vrachtwagens bij DAF

EINDHOVEN – Renewi zet zijn jarenlange samenwerking met DAF Trucks voort met een nieuwe grote order van maar liefst 190 vrachtwagens, verdeeld over België en Nederland. De bestelling omvat diverse voertuigen, van haakarmen tot trucks voor bedrijfsafval. De vlootuitbreiding biedt gevarieerde oplossingen voor Renewi’s recyclingopdrachten.

Het internationale waste-to-product bedrijf plaatst intussen alweer de vierde order sinds men in 2018 is beginnen te tenderen.

Voor zijn activiteiten in België plaatste Renewi een order van 100 DAF XD-trucks en een aantal DAF XB-vrachtwagens. “De eerste voertuigen zijn intussen afgeleverd. Op nagenoeg alle DAF XD’s worden er camera’s geplaatst in plaats van de klassieke spiegels”, weet Koen Van Braeken, Key Account Manager DAF Trucks BeLux. Alle voertuigen worden geleverd via Truck Trading Limburg (TTL).

“Het gaat voornamelijk om voertuigen met een container haakarmsysteem, achterladers voor rolcontainers met een kraakperssysteem voor industriële afvalinzameling en voertuigen met gesloten laadkast en laadklep. Daarnaast zijn een aantal voertuigen met hydraulische laadkraan en haakarmsysteem voor het ledigen van ondergrondse (glas)containers en zijn er ook enkele voertuigen voorzien voor deur-aan-deur huisvuilophaling.”

Voor Nederland bestaat de order uit meer dan tachtig DAF-trucks waarvan het overgrote deel XD’s en een klein aantal XB’s. “De XD’s worden allemaal uitgerust met camera’s voor een beter chauffeurs comfort en verhoogde veiligheid”, zegt Gert-Jan Verbruggen, Fleet Sales Manager bij DAF Nederland.

“De order bestaat voor het merendeel uit achterladers voor rolcontainers met een kraakperssysteem en voertuigen met een container haakarmsysteem. De specifieke werkzaamheden voor de opbouw worden uitgevoerd door verschillende DAF-dealers”, aldus Verbruggen.

Erik Declercq, Fleetmanager bij Renewi België, verduidelijkt waarom de afvalrecycler voor DAF opteert als hofleverancier voor zijn vloot en dat door middel van een jarenlange samenwerking.

“Naast de lage Total Cost of Ownership en de technologische vernieuwingen van de trucks waarbij er ook veel aandacht gaat naar het veiligheidsaspect blijft ook de opbouwvriendelijkheid van de chassis doorslaggevend.”

Ook DAF maakt overigens gebruik van de diensten van Renewi en dit voor het duurzaam scheiden van afvalstromen afkomstig uit de productie.

OM eist gevangenisstraf van 18 maanden tegen Peter Gillis

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) eist een gevangenisstraf van achttien maanden, waarvan zes voorwaardelijk, tegen vastgoedondernemer en realityster Peter Gillis voor onder meer het jarenlang plegen van belastingfraude.

De 62-jarige Gillis wordt niet alleen verdacht van belastingfraude, maar ook van het onjuist voeren en bewaren van administratie, het verstrekken van onjuiste gegevens aan de Belastingdienst en het niet tijdig doen van belastingaangifte.

Het OM stelt onder meer dat op vakantieparken van Gillis huisjes zijn verhuurd zonder dat dat in de administratie werd opgenomen. De huurders moesten volgens het OM contant betalen, waardoor een groot deel van de omzet buiten de boeken zou zijn gebleven. Ook eist het OM een bestuursverbod van twee jaar voor Gillis.

Gillis is dinsdag zelf aanwezig in de rechtbank in Den Bosch. Maandag zei Gillis nog voor de camera van RTL Boulevard de rechtszaak met vertrouwen tegemoet te zien. “Ik sta er positief in”, zei hij.

De belastingfraudezaak is niet de enige zaak die loopt tegen Gillis. Zijn ex-vriendin Nicol Kremers beschuldigde hem van mishandeling.

Amazon bestelt meer dan 200 Mercedes-Benz eActros 600 elektrische trucks

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MÜNCHEN/LONDEN – Amazon heeft een recordbestelling geplaatst van meer dan 200 volledig elektrische zware vrachtwagens en heeft daarbij gekozen voor de Mercedes-Benz eActros 600, het vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks. Dit is niet alleen de grootste bestelling van elektrische vrachtwagens in de geschiedenis van Amazon, maar ook in die van de truckfabrikant.

De elektrische trucks zullen worden ingezet op de drukke routes binnen Amazon’s “middle-mile” netwerk. Deze routes verbinden de fulfilmentcentra, sorteercentra en bezorgstations van Amazon. In totaal zullen meer dan 140 trucks in het Verenigd Koninkrijk worden ingezet en ruim 50 in Duitsland. Samen zullen deze emissievrije voertuigen naar verwachting meer dan 350 miljoen pakketten vervoeren zonder uitlaatemissies.

Voorafgaand aan deze bestelling heeft Amazon een prototype van de eActros 600 getest in een van haar logistieke centra in Duitsland.

Gamechanger voor duurzaam transport

Karin Rådström, bestuursvoorzitter van Daimler Truck AG, benadrukt: “We zijn zeer verheugd dat Amazon, een pionier in de transitie naar alternatieve aandrijvingen, heeft gekozen voor de eActros 600, een gamechanger voor duurzaam transport.”

Stina Fagerman, hoofd Marketing, Verkoop en Services van Mercedes-Benz Trucks, voegt hieraan toe: “Amazon is een belangrijke klant op onze weg naar CO2-neutraal transport. De tests met het prototype hebben waardevolle inzichten opgeleverd, en we zijn dan ook trots op deze grote order.”

Andreas Marschner, Vice President van Worldwide Operations Sustainability bij Amazon, stelt: “Deze bestelling van meer dan 200 eActros 600-trucks onderstreept ons leiderschap in het elektrificeren van ons transportnetwerk in Europa. Het is de grootste elektrische vrachtwagenbestelling van Amazon wereldwijd en een belangrijke stap richting onze klimaatdoelstelling om tegen 2040 netto nul uitstoot te bereiken.”

Over de eActros 600

De eActros 600, uitgerust met een batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur, biedt een actieradius van 500 kilometer onder realistische omstandigheden en met een bruto combinatiemassa van 40 ton. Met tussentijds laden tijdens de wettelijke pauzes kan de elektrische truck zelfs meer dan 1.000 kilometer per dag afleggen.

Naast zijn prestaties valt de eActros 600 op door zijn minimalistische, aerodynamische ontwerp. De truck is ontworpen om een winstgevende en duurzame oplossing te bieden voor langeafstandsvervoer, inclusief voertuigtechnologie, advies, laadoplossingen en diensten onder het nieuwe merk TruckCharge.

De eActros 600 heeft zijn capaciteiten al bewezen tijdens praktijktests en de “eActros 600 European Testing Tour 2024”, waarbij een afstand van 15.000 kilometer door 22 landen werd afgelegd. Bovendien werd de truck verkozen tot “International Truck of the Year 2025”, de meest prestigieuze prijs binnen de industrie.

Sinds eind 2024 is de eActros 600 in serieproductie in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth am Rhein. Deze innovatieve vrachtwagen belooft de toekomst van duurzaam transport te veranderen en dieseltrucks in het langeafstandssegment op termijn te vervangen.

OM: Weski wisselde ruim 8000 berichten met zoon Taghi

ROTTERDAM – Inez Weski en Faissal T., de 24-jarige zoon van Ridouan Taghi, hebben ruim 8000 cryptoberichten met elkaar gedeeld. Hier zaten ook berichten bij die heimelijk tussen vader en zoon – via Weski – zijn gewisseld. Dat zei het Openbaar Ministerie dinsdag in een toelichting op de stand van het onderzoek in de strafzaak tegen de 69-jarige voormalig advocaat Weski.

Volgens justitie deelde Weski ook berichten tussen Taghi en andere vermeende topcriminelen. Dat gebeurde in de periode tussen december 2019, nadat de in Dubai gearresteerde Taghi naar Nederland was overgebracht, en maart 2021. Nadat Taghi in de EBI in Vught was geplaatst, zou Weski een cryptotelefoon hebben gekregen vanuit zijn criminele organisatie.

Het OM verdenkt Weski van deelname aan de criminele drugs- en witwasorganisatie van Taghi. “Zelfs de boekhouding van de organisatie werd gedeeld en besproken”, aldus de officier van justitie over de criminele communicatie met Weski. De “verwijtbare rol van Weski” is volgens het OM “op pijnlijk duidelijke wijze” naar voren gekomen. Een groot deel van de communicatie tussen Weski en Faissal T. is volgens het OM bewaard gebleven in de digitale kluis op zijn PGP-telefoon. “Berichten afkomstig van Ridouan Taghi en bestemd voor Faissal en vice versa, maar ook voor onder andere mensen.” Volgens het OM gingen deze berichten over “tegoeden en betalingen van grote geldbedragen, verdovende middelen en hoe de organisatie moest worden voortgezet”.

Oudste zoon Faissal zit momenteel vast in Nederland, in augustus 2023 werd hij in Dubai gearresteerd en ongeveer een jaar later uitgeleverd. T. wordt verdacht van deelname aan een criminele organisatie die zich bezighoudt met internationale drugshandel, witwassen en het voorbereiden van geweldsmisdrijven. Het OM vermoedt dat hij de criminele activiteiten van zijn vader Ridouan heeft overgenomen na diens arrestatie eind 2019. Het OM benadrukte dat de rol van Weski niets met geweldsmisdrijven te maken heeft.

In de strafzaak tegen Faissal staat volgende week een nieuwe voorbereidende zitting gepland.

Ridouan Taghi is begin vorig jaar veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf in het omvangrijke liquidatieproces Marengo.

14 jaar cel voor doodsteken Jimmy Schepers op festival Solid Grooves

AMSTERDAM – De rechtbank Amsterdam veroordeelt de 21-jarige Derzik H. tot 14 jaar cel voor het doodsteken van Jimmy Schepers, een poging tot doodslag, een zware mishandeling, openlijk geweld en gewelddadige berovingen op festival Solid Grooves op 28 mei 2023. Twee medeplegers van het ernstige openlijk geweld krijgen 18 en 6 maanden gevangenisstraf opgelegd.

Jimmy Schepers en drie andere slachtoffers kwamen met vrienden naar het festival om te feesten, maar dat werd gruwelijk verstoord door de confrontatie met de vriendengroep van Derzik H. De aanleiding lijkt een woordenwisseling te zijn, waarna hij, Arginio E. en Guillermo G. geweld gebruikten richting Jimmy en drie andere slachtoffers. Derzik H. stak Jimmy, die hij niet kende, twee keer met een mes, waardoor hij overleed. Ook twee andere slachtoffers hebben steekwonden. Een vierde slachtoffer werd door hem geslagen. Voorafgaand aan deze gewelddadigheden beroofde hij ook nog twee mensen onder bedreiging met een mes.

De rechtbank weegt mee dat andere bezoekers van het festival getuige zijn geweest van het geweld. Een festival is normaal gesproken een plek waar vrienden en onbekenden samen feesten, maar Derzik en zijn vrienden hebben op 28 mei 2023 van Solid Grooves een onheilsplek gemaakt. Veel Solid Grooves bezoekers hebben zich daardoor onveilig gevoeld. Voor deze spiraal van geweld met als tragisch dieptepunt de dood van Jimmy is alleen een lange gevangenisstraf op zijn plaats.

De rechtbank moet bij de strafbepaling ook rekening houden met Derzik H. als persoon en opgelegde straffen in vergelijkbare zaken. Op het moment van de steekpartij was de maximale straf voor doodslag 15 jaar gevangenisstraf. In andere doodslagzaken wordt doorgaans een gevangenisstraf tussen acht en twaalf jaar opgelegd. Ook neemt de rechtbank mee dat Derzik H. 20 jaar was toen hij de feiten pleegde en zwakbegaafd is. Samen met de andere geweldplegingen komt de rechtbank tot een totale straf van 14 jaar.

De rechtbank Amsterdam veroordeelt de 22-jarige Arginio E. voor openlijke geweldpleging richting Jimmy en drie andere slachtoffers. Ook maakte hij zich op het festival schuldig aan bedreiging en twee keer diefstal met geweld. Hij was niet degene die stak en letsel heeft veroorzaakt, maar de confrontatie begon tussen hem en een slachtoffer en hij speelde volgens de rechtbank een grote rol in het geweld op het festival.

Normaal gesproken wordt aan een first offender voor openlijke geweldpleging een taakstraf opgelegd. Maar gelet op de ernst van dit feit in combinatie met de bedreiging en de gewelddadige berovingen, vindt de rechtbank een gevangenisstraf van aanzienlijke duur op zijn plaats. Hij krijgt een gevangenisstraf van 18 maanden opgelegd.

De 22-jarige Guillermo G. krijgt een gevangenisstraf opgelegd van 6 maanden voor een zeer ernstige vorm van openlijke geweldpleging waaraan hij een bijdrage leverde. Hij was echter niet degene die heeft gestoken of persoonlijk letsel heeft veroorzaakt.

Top 5 administratieve uitdagingen voor transportbedrijven

Het runnen van een transportbedrijf brengt veel uitdagingen met zich mee, zeker op administratief gebied. Van het beheren van financiën tot het organiseren van logistiek en personeelszaken: alles moet soepel verlopen om je bedrijf efficiënt te laten draaien. Een sterke focus op structuur en automatisering helpt je om deze uitdagingen aan te pakken en tegelijkertijd tijd en kosten te besparen. Met een goede aanpak kun je niet alleen fouten voorkomen, maar ook je klanten en medewerkers tevreden houden.

Houd je financiën en facturatie strak georganiseerd

Het tijdig versturen van facturen en het beheren van betalingen is essentieel voor de financiële gezondheid van je transportbedrijf. Als je problemen hebt met facturen maken, kunnen betalingen vertragen en komt je cashflow onder druk te staan. Door een efficiënt systeem te gebruiken, voorkom je fouten en bespaar je tijd. Een geautomatiseerd proces zorgt voor overzicht en foutloze facturen, waardoor jij je kunt focussen op andere belangrijke taken. Dit geeft je ook meer rust en voorkomt onnodige stress in je financiële planning. Daarnaast helpt een geordend financieel proces je om duidelijk en professioneel over te komen richting klanten, wat je betrouwbaarheid vergroot.

Optimaliseer logistiek, regelgeving en personeelsbeheer

Je logistieke administratie moet altijd op orde zijn. Elk pakket heeft zijn eigen route en bestemming, en jij wilt fouten zoals dubbele boekingen of verkeerde leveringen voorkomen. Met een goed planningssysteem houd je alles overzichtelijk en werk je efficiënter. Dit betekent minder stress en meer tevreden klanten. Daarnaast vraagt wet- en regelgeving om constante aandacht. Of het nu gaat om vergunningen, verzekeringen of veiligheidsvoorschriften, alles moet kloppen. Door automatische herinneringen en een helder compliance beleid voorkom je boetes of andere problemen.

Ook personeelsbeheer speelt een belangrijke rol in je succes. Jouw medewerkers zijn het hart van je bedrijf, en daarom is het essentieel om zaken zoals roosters, contracten en naleving van arbeidswetgeving goed te organiseren. Met een geautomatiseerd HR-systeem krijg je overzicht en kun je snel schakelen. Goede communicatie en heldere afspraken zorgen ervoor dat je medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt. Dit verhoogt niet alleen de productiviteit, maar creëert ook een betere werksfeer waarin jouw team zich gewaardeerd voelt.

Werk slimmer met technologie voor meer structuur en groei

De juiste tools maken jouw administratie een stuk makkelijker. Software zoals WeFact helpt je om processen te automatiseren, zoals facturatie en debiteurenbeheer. Dit bespaart tijd, geeft overzicht en voorkomt fouten. Met deze slimme technologie kun je niet alleen knelpunten oplossen, maar ook sneller inspelen op veranderingen in je bedrijfsvoering.

Door meer grip te krijgen op je administratie, houd jij meer tijd over om te doen waar je goed in bent: het veilig en betrouwbaar vervoeren van goederen. Efficiënt werken met technologie is een investering die zichzelf terugbetaalt.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Vrachtwagen rijdt politiewagen aan in Eindhoven

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Op de Boschdijk in Eindhoven is vanochtend een noodhulp wagen van de politie aangereden door een vrachtwagen.

Vannacht werd in Eindhoven ook een andere (gewone) auto in de flank geraakt door een vrachtwagen.

De agenten kwamen met de schrik vrij, de chauffeur van de vrachtwagen verklaarde het dienstvoertuig van de politie niet te hebben gezien bij het invoegen vanaf een parallelweg. Mogelijk heeft de laagstaande zon daarin een rol gespeeld.

De schade aan het politie voertuig is groot, de auto kan voorlopig niet ingezet worden. Qua timing komt dat enorm slecht uit, het bureau zat namelijk al erg krap met noodhulp wagens omdat veel voertuigen op dit moment bij de garage staan voor reparatie en onderhoud.

OM: ruim bewijs dat Weski informatie doorspeelde van en naar Taghi

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie zegt over “ruim bewijs” te beschikken dat voormalig advocaat Inez Weski boodschappen en opdrachten doorspeelde van en naar Ridouan Taghi, destijds haar cliënt. Dat gebeurde toen Taghi gedetineerd zat in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught.

In de rechtbank in Rotterdam is dinsdag de eerste, voorbereidende zitting in de strafzaak tegen Weski.

Krone Profi Liner HD voor HB van Komen Transport

MAASBRACHT – Onlangs leverde Wezenberg Trailers uit IJsselmuiden een Profi Liner HD af aan HB van Komen Transport uit Maasbracht.

De Krone Profi Liner HD is voorzien van een TÜV certificaat voor de ladingzekering.
In de werkplaats van Wezenberg Trailers is de oplegger volledig aangepast aan de wensen van de klant.

Zo zijn de palletkisten voorzien van twee  kleuren spuitwerk. De achterzijde is volledig uitgevoerd in RVS.

Tevens is er extra werkverlichting geplaatst.

HB van Komen is opgericht in 2019 door Bennie van Komen. Het bedrijf is actief in het geconditioneerde vervoer van dagverse producten.

Daarnaast beschikt het bedrijf over open opleggers voor het vervoer van machines, bouwmaterialen en goederen met uitzonderlijke afmetingen.

Druk overleg over mogelijke deal wapenstilstand in Gazastrook

DOHA/JERUZALEM – In Qatar worden afrondende gesprekken gevoerd over een wapenstilstand tussen Israël en Hamas. Israëlische media zeggen dat de deal in ongeveer dezelfde vorm eerder is afgewezen door premier Benjamin Netanyahu en diens coalitiepartners. Volgens de krant Haaretz zou de speciale Midden-Oostengezant van aankomend Amerikaans president Donald Trump, Steve Witkoff, en diens “agressieve” diplomatie een deal evenwel naderbij gebracht hebben.

De uitvoering van de overeenkomst gaat stapsgewijs. In de eerste fase van zestig dagen zou Hamas 33 Israëlische gijzelaars vrijlaten en Israël zou duizend Palestijnse gevangenen vrijlaten. Na het ingaan van de overeenkomst zou op de zestiende dag begonnen worden met onderhandelingen over de vrijlating van de resterende gijzelaars door Hamas en de teruggave van de lichamen van ex-gijzelaars die zijn omgekomen.

Netanyahu regeert overigens nog steeds met ultrarechtse coalitiepartners die geen langgestrafte Palestijnse gevangenen vrij willen laten en die de oorlog met kracht willen voortzetten. Eerder mislukten daardoor pogingen een overeenkomst ook echt te sluiten. De Israëlische minister voor Nationale Veiligheid, Itamar Ben-Gvir, heeft al gedreigd op te stappen als de deal daadwerkelijk gesloten wordt.

Israël zou zich kort na het ingaan van de deal terugtrekken uit enkele gebieden langs de grens van Gaza en Egypte. De voorgestelde overeenkomst gaat ervan uit dat Israël de strook land ontruimt die de Gazastrook in twee delen scheidt. Er zouden wel Israëlische troepen gelegerd blijven in de smalle Gazastrook in een bufferzone langs de Israëlische grens. De grenspost van Rafah zou stap voor stap weer geopend worden waarmee meer hulp aan de Gazastrook mogelijk wordt. Israël belooft meer hulp toe te laten.

Over het toekomstige bestuur van de Gazastrook is nog geen overeenstemming. De Amerikaanse buitenlandminister Antony Blinken komt naar eigen zeggen met een voorstel. Israël wil Hamas vernietigen, maar wil niet dat de Palestijnse Autoriteit gezag krijgt in de Gazastrook.

ILT en Douane voorkomen smokkel van 800 ton gevaarlijk afval

ROTTERDAM – Tijdens een wereldwijde controleactie op internationale afvaltransporten stuitte de Douane in de Rotterdamse haven op een enorme lading van oude, afgedankte accu’s waar loodzuur in zit.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werd ingeschakeld vanwege de risico’s voor mens en milieu bij het vervoer van gevaarlijk afval. In totaal werden 33 containers van met in totaal 825.000 kilogram accu’s onderschept die vanuit Jamaica en Puerto Rico onderweg waren naar India voor verwerking.

De ILT was verbaasd over de immense hoeveelheid loodzuuraccu’s. Illegale smokkel van gevaarlijk afval op deze schaal is de inspectie nog niet eerder tegengekomen. De accu’s waren geregistreerd als ongevaarlijk plastic afval en metaalresten. Er was geen enkele vergunning aanwezig. De ILT heeft het verdere transport naar India tegengehouden, omdat het risico bestaat dat bij een onjuiste behandeling de accu’s in brand vliegen tijdens het vervoer.

Loodzuuraccu’s bevatten bovendien zeer giftige stoffen die schadelijk zijn voor mens en milieu. Denk bijvoorbeeld aan letsel door bijtend zuur bij een onjuiste of onveilige verwerking of recycling. Of verontreiniging van de bodem en het grondwater. Het was bovendien de vraag of verwerking in India op verantwoorde wijze zou plaatsvinden.

Retour afzender

De containers staan nu voorlopig in de Rotterdamse haven. Volgens internationale wetgeving moeten de loodzuuraccu’s worden teruggestuurd naar het land van herkomst. De ILT zoekt nu samen met de autoriteiten van Jamaica en de Verenigde Staten (voor Puerto Rico) naar passende en veilige oplossingen.

De ILT gaat over de controle op het vervoer van gevaarlijke stoffen én de handhaving van export van afval. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is wetgeving opgesteld waar bedrijven zich aan moeten houden.

Vrachtwagen verliest aanhanger op N7 [+foto’s]

Foto: Persbureau Meter

GRONINGEN – Op de ringweg (N7) tussen knooppunt Julianaplein en Vrijheidsplein in Groningen is een aanhanger van een vrachtwagen losgeschoten.

Rijkswaterstaat en de politie zijn aanwezig.

Het incident gebeurde in de rijrichting van Hoogkerk. Vanwege het incident is de tunnelbak/verdiepte ligging dicht.

In het asfalt zitten diepe sporen die hersteld zullen moeten worden.

Foto: Persbureau Meter

Verkeer richting Assen/Drachten kan vanaf knooppunt Euvelgunne omrijden via N46 Ring-Oost/N370 Ring-Noord (volg U75).

Foto: Rijkswaterstaat | Mastodon

Het is nog niet bekend hoe laat de weg weer vrijgegeven wordt.

Illegale migratie naar EU vorig jaar gedaald met 38 procent

BRUSSEL – Het aantal illegale grensoverschrijdingen naar de Europese Unie is in 2024 met gemiddeld 38 procent gedaald tot 239.000, meldde de Europese grensbewakingsdienst Frontex dinsdag op basis van voorlopige cijfers over 2024. Volgens Frontex is dit het laagste niveau sinds 2021, toen er minder migranten kwamen door de coronapandemie.

De bewakingsdienst stelt dat de daling te danken is aan de intensievere samenwerking tussen de Europese Unie en landen van herkomst van migranten tegen smokkelnetwerken.

De sterkste daling ziet Frontex in de westelijke Balkan (min 78 procent) en het centrale Middellandse Zeegebied (min 59 procent). In die laatste regio gaat het om de illegale overtochten van bijvoorbeeld Libië en Tunesië naar Griekenland en Italië.

Stijgingen

Op een aantal andere routes ziet Frontex daarentegen een stijging van illegale immigratie. Langs de grenzen met Oekraïne en Wit-Rusland ziet zij een verdrievoudiging. Op de Canarische Eilanden steeg het aantal illegale migranten met 18 procent tot bijna 47.000. Dat is het hoogste aantal sinds Frontex in 2009 begon met het bijhouden van illegale grensoverschrijdingen.

Via de oostelijke Middellandse Zeeroute zijn vorig jaar ruim 69.000 migranten uit vooral Syrië, Afghanistan en Egypte naar de EU gekomen. Dat is een stijging van 14 procent.

Iets meer dan 10 procent van het aantal illegale immigranten is vrouw. Dat is evenveel als in 2023. Het gros van hen komt de EU binnen via de oostelijke Middellandse Zeeroute. Dat is een route over land en zee van Turkije naar Griekenland, en via Bulgarije en Noord-Cyprus naar Griekenland.

Waarschuwing Frontex

Afgelopen jaar zijn 3 procent meer minderjarigen aan een illegale overtocht begonnen. 16 procent van het totale aantal immigranten is minderjarig.

Frontex waarschuwt voor nieuwe risico’s die “voortdurende waakzaamheid en aanpassingsvermogen vereisen”, zegt Frontex-directeur Hans Leijtens. Smokkelnetwerken passen zich aan aan veranderende omstandigheden en migratiestromen kunnen snel verschuiven. Daarnaast melden autoriteiten toenemend geweld door smokkelaars langs de westelijke Balkanroute. Door de toenemende instabiliteit in regio’s zoals de Sahel stijgt de migratie richting Europa.

Stefan Behrendt heeft vanaf 1 januari de leiding over Dachser Food Logistics

vlnr: Alexander Tonn, Stefan Behrendt

KEMPTEN – Stefan Behrendt kwam in 2015 bij Dachser in dienst, aanvankelijk als hoofd van het logistieke centrum Niederrhein in Neuss, waar hij met succes de activiteiten op het gebied van levensmiddelenvervoer en -opslag uitbreidde.

Terwijl hij nog onder de aftredende Managing Director Alfred Miller werkte, verhuisde hij op 1 oktober 2023 naar het hoofdkantoor van Dachser in Kempten. Sindsdien heeft hij als Deputy Managing Director Food Logistics gewerkt aan de strategische positionering en verdere ontwikkeling van deze divisie. Behrendt begon zijn logistieke carrière bij DHL Freight en bekleedde later internationale managementfuncties en een rol als branchemanager bij het food logistics bedrijf Nagel Group.

“Stefan Behrendt is een leider die strategisch denkt en kan bouwen op een schat aan ervaring vanuit de operationele logistieke praktijk”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser. “Hij beschikt over de ideale kwalificaties om Dachser’s enorm belangrijke fooddivisie, met zijn crisisbestendige groeidynamiek, op de lange termijn te positioneren en onze ontwikkeling in Duitsland en Europa consequent voort te zetten.”
De divisie Food Logistics heeft de afgelopen twee jaar een sterke groei doorgemaakt dankzij de overnames van Müller Fresh Food Logistics in Nederland, Frigoscandia in Zweden en Scandinavië, en Brummer Logistik in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Tegenwoordig draagt de levensmiddelenlogistiek van Dachser circa 2 miljard euro bij aan de omzet van het bedrijf.

Naast de thuismarkt Duitsland wordt Dachser Food Logistics vertegenwoordigd door eigen vestigingen in België, Frankrijk, Hongarije en Italië. Dachser is ook de leidende speler van het European Food Network, dat 34 Europese landen omvat en fabrikanten, leveranciers en retailers in de levensmiddelenmarkt toegang biedt tot een toonaangevend netwerk voor groupagevervoer binnen Europa.

“De geschiedenis van Dachser begon met food logistics. Tot op de dag van vandaag symboliseert deze activiteit de filosofie van het familiebedrijf van groei op lange termijn”, legt Burkhard Eling, CEO van Dachser, uit.

“Het toekomstbestendige, internationale karakter van Dachser Food Logistics is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van Dachser. Tegen deze achtergrond heeft Stefan Behrendt een sleutelpositie op zich genomen met veel ruimte om te bewegen en te innoveren.”

Dachser, een familiebedrijf met hoofdkantoor in Kempten, Duitsland, biedt transportlogistiek, warehousing en op maat gemaakte diensten binnen twee bedrijfsgebieden Dachser Air & Sea Logistics en Dachser Road Logistics. Deze laatste is onderverdeeld in de twee business lines Dachser European Logistics en Dachser Food Logistics. Uitgebreide warehousing diensten en industrie specifieke oplossingen maken het aanbod compleet. Een naadloos netwerk – zowel in Europa als daarbuiten – en volledig geïntegreerde IT-systemen zorgen wereldwijd voor intelligente logistieke oplossingen.

Dankzij zo’n 34.000 werknemers op 377 locaties wereldwijd genereerde Dachser behaalde in 2023 een geconsolideerde netto-omzet van ongeveer 7,1 miljard euro. In hetzelfde jaar verwerkte de logistieke dienstverlener in totaal 77,4 miljoen zendingen met een gewicht van 40 miljoen ton. Dachser wordt vertegenwoordigd door eigen landenorganisaties in 42 landen.

Dachser is sinds 1975 actief in Nederland en heeft 10 vestigingen in Nederland met ongeveer 1500 werknemers.

Voorgenomen fusie Consolid en 24/7 drive

HOOFDDORP – Consolid, specialist in personeelsbemiddeling voor transport, logistiek en mobiliteit, en 24/7 drive, specialist in werven, selecteren en uitzenden binnen de sector transport & logistiek, hebben een voorgenomen fusie aangekondigd. De nieuwe organisatie zal een gezamenlijke omzet van 185 miljoen euro realiseren, telt 300 medewerkers en gezamenlijk 5.500 uitzendkrachten. Met deze fusie bundelen beide bedrijven hun krachten om samen verder te groeien en een sterke marktpositie te realiseren in Nederland en Europa.

“De voorgenomen fusie is een belangrijke strategische stap die ons in staat stelt onze dienstverlening verder uit te breiden en klanten nog beter te ondersteunen,” zegt Marco Broeknellis namens Consolid. “Samen staan we sterker en kunnen we efficiënter inspelen op de toenemende vraag naar flexibel en gekwalificeerd personeel.”

Uitbreiding van dienstverlening en internationalisering

De fusie tussen de branchegenoten biedt klanten een breder en completer dienstenaanbod. De gezamenlijke organisatie zal zich onder meer richten op: Recruitment Process Outsourcing (RPO), Uitzenden, Internationaal recruitment, Payrolling, Detachering (DETA), Trainingen en opleidingen, ZZP-ondersteuning en Platformisering van diensten.

Consolid is sterk in het bedienen van grote klanten zoals Qbuzz, Arriva en Axxicom, terwijl 24/7 drive als uitzendbureau in de sector transport & logistiek sterk vertegenwoordigd is in het MKB en in nationaal en internationaal recruitment. 24/7 drive is gevestigd in Nederland, België, Polen, Roemenië, Bulgarije en Litouwen.

“We vullen elkaar perfect aan,” zegt Andrew Zwaarts namens 24/7 drive. “Door onze krachten te bundelen, verbreden we niet alleen ons dienstenaanbod, maar bieden we onze klanten ook toegang tot een groter netwerk van gekwalificeerde uitzendkrachten. Beide bedrijven passen goed bij elkaar door hun gedeelde familiecultuur. Consolid en 24/7 drive zijn van oorsprong familiebedrijven met veel aandacht voor persoonlijke betrokkenheid, flexibiliteit en lange termijn relaties. Dit zorgt voor een natuurlijke aansluiting in hoe we werken en met elkaar omgaan.”

Continuïteit en ruimte voor nieuwe groeikansen

De voorgenomen fusie biedt niet alleen schaalvoordelen, maar zorgt er ook voor dat beide bedrijven toekomstbestendig blijven. De continuïteit is gewaarborgd: Voorlopig blijven beide bedrijven opereren zoals klanten, leveranciers en medewerkers gewend zijn. De bestaande contactpersonen en contracten blijven ongewijzigd.

De fusie biedt daarnaast groeikansen voor medewerkers, uitzendkrachten en klanten. “We willen blijven investeren in innovatie, digitalisering en nieuwe markten,” zegt Andrew Zwaarts namens 24/7 drive. “Door deze fusie kunnen we beter inspelen op toekomstige ontwikkelingen en een duurzame groei realiseren.”

Dennis en Arian Mortier dragen Consolid over aan nieuw bestuur

Met de voorgenomen fusie nemen Dennis en Arian Mortier afscheid van Consolid. Beide broers hebben Consolid de afgelopen decennia met veel energie geleid en een stevige basis gelegd voor verdere groei. Met de voorgenomen fusie tussen Consolid en 24/7 drive zien zij dit als een natuurlijk moment om het stokje over te dragen en ruimte te maken voor de nieuwe fase die Consolid ingaat. De komende tijd blijven zij betrokken om de overgang soepel te laten verlopen.

De nieuwe organisatie wordt geleid door een directieteam dat bestaat uit vertegenwoordigers van zowel Consolid als 24/7 drive. Het bestuur van de holding wordt gevormd door Andrew Zwaarts en Mark Ooiman, terwijl de dagelijkse leiding van Consolid en 24/7 drive in handen ligt van Andrew Zwaarts (CEO 24/7 drive & Consolid), Marco Broeknellis (COO Consolid), Liesbeth la Lau (CFO Consolid), Rutger van Katwijk (COO 24/7 drive NL), Michel van Bekkum (COO 24/7 drive EU), en Loek Swinkels (CFO 24/7 drive). Scheybeeck blijft als aandeelhouder betrokken bij de nieuwe organisatie en zal vanuit die rol blijven bijdragen aan de verdere ontwikkeling en groei.

Zowel medewerkers als aandeelhouders spreken hun dank en waardering uit voor de jarenlange inzet en waardevolle bijdrage van Dennis en Arian Mortier aan het succes en de ontwikkeling van Consolid. Dennis Mortier heeft Consolid zien groeien van enkele medewerkers in de jaren ’90 naar een organisatie met 180 medewerkers. “Ik kijk met trots terug op wat we samen hebben opgebouwd en wens mijn collega’s alle succes voor de komende jaren,” aldus Dennis Mortier.

De fusie is nog in afwachting van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De verwachting is dat dit proces de komende maanden wordt afgerond.

×