Clicky

zondag 13 juli 2025 - 10:50 uur
Home Blog Pagina 353

NS meldde 3150 keer ‘ongewenste situatie’ op station Maarheeze

DEN HAAG – Beveiligers van de NS hebben vorig jaar ruim 3150 keer een “ongewenste situatie” op station Maarheeze gemeld. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Het ging onder meer 1372 keer om problemen met treinkaartjes, 365 keer om beledigingen van medewerkers en 18 keer om bedreigingen.

Station Maarheeze kwam vorige week in opspraak vanwege overlast door asielzoekers die in het nabijgelegen Budel verblijven. De NS wil de beveiligingskosten vergoed krijgen van het Rijk en dreigt het station voorbij te rijden. “Ik begrijp heel goed dat NS en reizigers zich zorgen maken over de situatie in Maarheeze”, schrijft Jansen. Het station overslaan is wat hem betreft geen oplossing.

In de brief van Jansen staat niet hoeveel meldingen daadwerkelijk met asielzoekers te maken hebben. De aantallen meldingen zijn weliswaar een “uitzondering” vergeleken met andere stations, maar door de volledige controle bij de ingang van het station wordt ook “veel meer geregistreerd”.

De staatssecretaris heeft een apart overleg met andere kabinetsleden gepland over het onderwerp. Donderdagmiddag debatteert de Kamer kort over het spoor.

Vijf procent meer reizigers voor Eurostar in 2024

AMSTERDAM – Eurostar heeft in 2024 een recordaantal van 19,5 miljoen passagiers verwelkomd, een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit komt neer op 850.000 extra reizigers. Deze indrukwekkende groei werd mede gedreven door een sterke vraag naar internationale treinreizen én de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs.

“2024 was een jaar van ongekende groei voor Eurostar, waarin we onze eigen records hebben verbroken. Ik wil onze klanten bedanken voor hun vertrouwen en ons team feliciteren met deze geweldige prestatie, zeker in ons dertigste jubileumjaar,” zegt Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar. “Deze resultaten bewijzen de grote vraag naar duurzame internationale treinreizen. We hebben ambitieuze plannen om te groeien naar 30 miljoen passagiers en investeren in maximaal 50 nieuwe treinen. Zo blijven we ook in de toekomst een unieke en hoogwaardige reiservaring bieden.”

“Eurostar heeft dit jaar opnieuw bewezen nieuwe klanten aan te trekken, gedreven door de blijvende populariteit van internationaal treinreizen. Met haar uitgebreide klantendiensten bewijst Eurostar voortdurend na te denken over manieren om aan de behoeften van reizigers te voldoen en innovatieve, comfortabele diensten en aanbiedingen te ontwikkelen,” zei Alain Krakovitch, President van Eurostar Group, Managing Director van TGV-INTERCITÉS van SNCF Voyageurs.

Populairste routes in 2024

De grootste stijging in reizigersaantallen vond plaats op deze trajecten:
• Londen – Parijs: +280.000 reizigers
• Londen – Brussel: +250.000 reizigers
• Parijs – Brussel: +160.000 reizigers
• Parijs – Nederland: +140.000 reizigers

In 2024 heeft Eurostar de klant opnieuw centraal gesteld, het reizen door Europa gemakkelijker gemaakt en nieuwe voordelen en een verrijkte Eurostar-ervaring geboden.

Flexibeler reizen met nieuwe aftersales-opties

Eurostar introduceerde in 2024 een vernieuwde aftersales-policy, met meer flexibiliteit voor reizigers:

  • Tickets in Eurostar Standard en Eurostar Plus kunnen zonder extra kosten zo vaak als nodig worden gewijzigd tot één uur voor vertrek. Ook zijn ze tot zeven dagen voor vertrek te annuleren.
  • Voor Eurostar Premier-tickets geldt dat ze zonder kosten kunnen worden gewijzigd of geannuleerd tot twee dagen na vertrek.
  • Alle wijzigingen en annuleringen kunnen eenvoudig worden gedaan via de Eurostar-app.
    Een zomer vol hoogtepunten
  • 1,9 miljoen reizigers maakten gebruik van Eurostar tijdens de Olympische en Paralympische Spelen, een stijging van 5 procent ten opzichte van de zomer van 2023.
  • Tijdens de Spelen vervoerde Eurostar zeven teams, met in totaal 2.000 atleten en begeleiders, in meer dan 900 treinen. Voor de terugreis werden zes speciale treinen ingezet.

Loyaliteitsprogramma groeit explosief

Club Eurostar, het loyaliteitsprogramma van Eurostar, telt nu 3,96 miljoen leden. Dat is een stijging van 39 procent ten opzichte van 2023. In 2024 werden maar liefst 300 miljoen punten ingewisseld voor gratis tickets en kortingen. Deze groei is het resultaat van een aantal klantgerichte initiatieven die Eurostar in 2024 lanceerde, zoals vernieuwde aftersalesvoorwaarden, die tot de meest flexibele in de internationale reismarkt behoren.

Een vernieuwend culinair aanbod aan boord

Drie visionairs op het gebied van eten en drinken versterken het cateringaanbod van Eurostar: de tweesterrenchef Jérémy Chan, de gerenommeerde Franse patissier Jessica Préalpato en kenner van natuurlijke wijnen Honey Spencer. Dit trio, meesters in innovatieve gastronomie en wijn, biedt klanten van Eurostar Premier een culinaire reiservaring. Het nieuwe cateringconcept maakt deel uit van de introductie van de vernieuwde reisklassen van Eurostar: Standard, Plus en Premier.

“Snap”: tot 50 procent korting voor spontane reizigers

Eurostar bracht “Snap” opnieuw op de markt, speciaal voor reizigers die houden van spontane uitstapjes. Met Snap krijg je tot 50 procent korting, ideaal voor last-minute reizen. Via snap.eurostar.com kunnen klanten hun reisdatum en bestemming kiezen. Twee dagen voor vertrek bevestigt Eurostar de treintijden en reisdetails.

100 procent hernieuwbare energie in 2030

Eurostar zet zich in voor duurzaam reizen in Europa. In 2024 kondigde het bedrijf aan om tegen 2030 volledig over te schakelen op hernieuwbare energie. Daarnaast worden alle menu’s bereid met verse, seizoensgebonden ingrediënten uit de landen waar de treinen doorheen reizen. Al deze initiatieven worden beschreven in Eurostar’s eerste duurzaamheidsrapport.

Samenwerking met SkyTeam

Eurostar en SkyTeam hebben een intentieverklaring (MoU) ondertekend om geïntegreerde intermodale reizen via lucht en spoor mogelijk te maken voor miljoenen reizigers. Als eerste niet-luchtvaartpartner binnen het SkyTeam-netwerk biedt Eurostar de mogelijkheid om lange- en middellangeafstandsvluchten te combineren met duurzame treinreizen in één handige boeking, terwijl reizigers kunnen blijven genieten van de voordelen die SkyTeam biedt.

Investering in maximaal 50 nieuwe treinen

Na sterke financiële resultaten in 2023 – met een recordomzet van €2 miljard – en een succesvolle herfinanciering van schulden, plant Eurostar een investering in maximaal 50 nieuwe treinen. Deze uitbreiding zal de huidige vloot van 17 e320-treinen aanvullen, waardoor het totale aantal treinen kan groeien tot 67, een stijging van 30 procent ten opzichte van de huidige 51 treinen. Hoewel de ontwerpen nog niet zijn bevestigd, zullen de nieuwe treinen de lat hoger leggen op het gebied van klantbeleving en comfort. De eerste nieuwe treinen worden verwacht vanaf 2030.

Renault Trafic debuteert in vloot bij Transportbedrijf A v. Veen & Zn.

DEN HELDER – Transportbedrijf A v. Veen & Zn. heeft twee Renault Trafic-bestelwagens in gebruik genomen. Het zijn de eerste Renault Trafic’s in de vloot van het transportbedrijf uit Den Helder. A v. Veen & Zn. kiest voor Renault Bedrijfswagens vanwege de goede service en samenwerking met dealer LVS Trucks.

A v. Veen & Zn. is actief in lengte- en breedtetransporten, koeltransporten en offshore transporten voor de olie- en gasindustrie. Het transportbedrijf voert deze werkzaamheden uit met zeven trucks en drie bestelwagens, waaronder nu twee Renault Trafic’s.

“Het verdwijnen van de BPM-vrijstelling per 1 januari 2025 was voor ons reden om nog in 2024 twee bestelwagens te vervangen”, vertelt Jacob van Veen, samen met zijn broer Klaas eigenaar van het bedrijf. “Door nog in 2024 te investeren in nieuwe bussen, konden we een hoop geld besparen.”

“Dat we voor de Renault Trafic kiezen, heeft grotendeels te maken met de goede samenwerking met LVS. Het onderhoud van al onze trucks, bussen en trailers laten we al jaren bij LVS doen en daar zijn we heel tevreden over. We willen het onderhoud voor ons rijdend materiaal onder één dak hebben en als we op de goede plek zitten, houden we dat graag zo. Bij LVS in Broek op Langedijk is dat het geval. We kunnen lezen en schrijven met elkaar. Met name offshore transport is veel ad hoc werk, veel opdrachten zijn spoedjes. Als we worden gebeld dan zorgen wij dat we er staan. Dat betekent dat we onze voertuigen eigenlijk geen moment kunnen missen. Bij LVS snappen ze dat. Als we bellen met een probleem, kunnen we meteen langskomen om het te laten beoordelen.”

De Renault Trafic biedt veel laadruimte

De nieuwe Renault Trafic’s rijden inmiddels enkele weken. “Met deze voertuigen vervoeren we vooral dozen en pakketten in Nederland”, vertelt Van Veen. “De eerste ervaringen zijn zeer goed. In de Renault Trafic zit je goed en bussen rijden prima, en de laadruimte is ruimer dan we gewend waren.”

‘100% tevreden over Volvo-trucks’

Naast drie bestelwagens heeft Transportbedrijf A v. Veen & Zn. ook zeven Volvo FH 460 6×2-trekkers in het wagenpark. “We hebben nu al heel wat jaren een volledig Volvo-wagenpark”, vertelt Van Veen. “Over Volvo-trucks zijn we 100% tevreden. Het is een goed product en als iets goed is, moet je het goed houden. Volvo-trucks bieden comfort; alles wat je nodig hebt zit erin. We kiezen altijd voor ruimte XL-cabine zodat de chauffeur genoeg ruimte heeft voor al zijn spullen, ook als hij erin overnacht.”

Transportbedrijf A v. Veen & Zn. is in 1967 opgericht door Albert van Veen. Zonen Jacob en Klaas namen het bedrijf in 2004 over van hun vader en vormen nu gezamenlijk de directie.

“Mijn vader is begonnen met vistransport”, vertelt Jacob van Veen. “Na verloop van tijd zijn mijn broer en ik in de zaak gekomen en hebben we ons gespecialiseerd in koel-, offshore- en lengte- en breedtetransporten. We zijn echt een familiebedrijf waar nu negen mensen werken.”

Hyundai waarschuwt voor tragere groei

SEOUL – De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai waarschuwt voor een vertraging in de groei door de dreiging van importtarieven van de Amerikaanse president Donald Trump en politieke onrust in eigen land.

Het bedrijf streeft ernaar om dit jaar 4,17 miljoen auto’s te verkopen, slechts 0,1 procent meer dan in 2024. Door wereldwijde onzekerheden verwacht Hyundai een bescheiden omzetgroei van 3 tot 4 procent in 2025, na een stevige groei van 7,7 procent in het jaar daarvoor.

De waarschuwing volgt na een teleurstellend laatste kwartaal. Hyundai boekte een operationele winst van 2,8 biljoen won (1,8 miljard euro) over de laatste drie maanden van 2024, een daling van 17 procent vergeleken met een jaar eerder en lager dan de verwachting van marktkenners. Ondanks die daling behaalde Hyundai wel een recordjaaromzet.

Oostenrijkse vastgoedmagnaat Benko gearresteerd

WENEN – De oprichter van het failliete Oostenrijkse vastgoedconcern Signa, René Benko, is gearresteerd in zijn villa in Innsbruck. Hij werd opgepakt op verdenking van het vervalsen van een factuur en het proberen te verbergen van activa voor schuldeisers, zo maakten Oostenrijkse openbaar aanklagers die zich bezighouden met het bestrijden van fraude en corruptie donderdag bekend, na berichtgeving van Oostenrijkse media.

Een Italiaanse rechter gaf vorige maand opdracht tot de arrestatie van de zakenman en acht anderen. Dat had te maken met een onderzoek naar vermeende corruptie van politici in Noord-Italië, meldde persbureau Reuters eerder op basis van ingewijden. De politie in Oostenrijk zei daarna dat ze Benko niet zou arresteren.

In juni had de politie de villa van Benko doorzocht op zoek naar documenten die verband hielden met lopende onderzoeken. Aanklagers onderzoeken Benko op verdenking van fraude na het instorten van Signa. Benko zelf stelt dat de beschuldigingen tegen hem ongegrond zijn. Ook in Duitsland en Liechtenstein lopen onderzoeken naar Benko, om mogelijke fraude en witwassen.

Benko’s vastgoedimperium Signa viel eind 2023 om, nadat de rentes waren gestegen en de portefeuille van het bedrijf in waarde was gedaald. De groep bezat onder meer warenhuis KaDeWe in Berlijn, het iconische Chrysler Building in New York en warenhuis Selfridges in Londen.

Tienduizenden mensen moeten vluchten om nieuwe brand Los Angeles

LOS ANGELES – Tienduizenden mensen moeten vluchten voor een nieuwe brand die is uitgebroken bij Los Angeles. De krant Los Angeles Times bericht dat 31.000 mensen opdracht kregen te vertrekken. De nieuwe brand brak uit bij het meer Castaic, dat ten noorden van Los Angeles ligt.

Het vuur greep aanvankelijk snel om zich heen, maar de autoriteiten toonden zich later op een persconferentie optimistisch over het verloop van de bluswerkzaamheden. Het hoofd van de brandweer van Los Angeles County verklaarde dat de brandweer mede dankzij de inzet van blustoestellen de overhand kon krijgen. “Als u hier een paar uur geleden was geweest, zag de situatie er heel anders uit. Het leek zeker veel dreigender.”

De brand, die de naam Hughes kreeg, was woensdagavond (plaatselijke tijd) voor ongeveer 14 procent onder controle. Bij twee andere branden, die ‘Palisades fire’ en ‘Eaton fire’ worden genoemd, gaat het volgens de krant om respectievelijk 70 en 95 procent.

Branden hebben de afgelopen tijd een enorme ravage aangericht in het gebied aan de Amerikaanse westkust. Duizenden gebouwen zijn verwoest en tientallen mensen om het leven gekomen.

Migranten als verdienmodel: Onderzoek onthult schrijnende mensenhandelpraktijken

Migrant voor hek
Foto: Adobe Stock | Zoran

DEN HAAG – Migranten op zoek naar bescherming in de Europese Unie zijn vaak afhankelijk van smokkelaars, wat hen kwetsbaar maakt voor uitbuiting en mensenhandel. De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen vraagt aandacht voor de gruwelijkheden die veel migranten onderweg ondergaan.

Uit onderzoek blijkt dat smokkelaars migranten in Libië onder erbarmelijke omstandigheden gevangenhouden en losgeld eisen voor hun vrijlating, een praktijk die wordt gekwalificeerd als mensenhandel voor losgeld.

Mensenhandel in nieuwe gedaantes

“Dit onderzoek toont aan dat mensenhandel zich in verschillende vormen manifesteert,” aldus Nationaal Rapporteur Conny Rijken. “Naast de bekende verschijningsvormen zoals seksuele of arbeidsuitbuiting, zien we ook minder bekende praktijken, zoals mensenhandel voor losgeld. Het is essentieel dat beleidsmakers en uitvoerders in de opsporing en migratieketen zich bewust zijn van deze risico’s.”

Het onderzoek is gebaseerd op de verklaringen van 124 getuigen die in Libië door smokkelaars werden vastgehouden. Deze mensen werden pas vrijgelaten nadat hun families losgeld hadden betaald. Naast het eisen van losgeld zijn er aanwijzingen voor andere vormen van uitbuiting, zoals gedwongen bedelarij, arbeidsuitbuiting en zelfs slavernij.

Schokkende getuigenissen

De getuigen beschrijven gruwelijke omstandigheden tijdens hun gevangenschap. Ze werden blootgesteld aan ernstig geweld, misbruik en dwang. Overvolle ruimtes, onvoldoende voedsel en een gebrek aan medische zorg maakten deel uit van hun dagelijkse realiteit. Bovendien werden veel migranten gedwongen om telefonisch losgeld te vragen van hun families. Sommigen werden zelfs doorverkocht om extra geld van hen te verkrijgen.

Volgens het onderzoek voldoen de praktijken van deze smokkelaars aan de juridische definitie van mensenhandel. Geweld, dwang en misbruik van de kwetsbare positie van migranten zijn kenmerkend voor de werkwijze van deze criminele netwerken.

Impact en noodzaak van bescherming

De bevindingen onderstrepen dat veel migranten traumatische ervaringen hebben meegemaakt voordat zij in Europa aankwamen. Dit benadrukt de noodzaak om slachtoffers van mensenhandel beter te herkennen en te beschermen. Alleen dan kunnen zij toegang krijgen tot de hulp en ondersteuning waar ze recht op hebben, en kunnen daders worden vervolgd.

De Nationaal Rapporteur benadrukt dat mensenhandel voor losgeld in Nederland nog onvoldoende bekend is. “Bewustwording en samenwerking in de migratie- en opsporingsketen zijn cruciaal om deze vorm van mensenhandel te bestrijden en slachtoffers te beschermen,” aldus Rijken.

Achtergrond van het onderzoek

Het internationaal strafrechtelijk onderzoek waaruit de getuigenverklaringen voortkomen, richt zich op een criminele organisatie die migranten vanuit Afrika naar Europa smokkelt. De getuigen werden tussen 2018 en 2021 ondervraagd over hun ervaringen. De meeste getuigen zijn afkomstig uit Eritrea, waarvan een aanzienlijk deel minderjarig was tijdens hun migratie. Daarnaast zijn er verklaringen opgenomen van familieleden in Nederland over betalingen voor losgeld.

Met deze inzichten hoopt de Nationaal Rapporteur beleidsmakers en hulpverleners te stimuleren om actie te ondernemen tegen deze schrijnende vorm van uitbuiting. Het aanpakken van mensenhandel blijft een gezamenlijke verantwoordelijkheid, zowel in Nederland als internationaal.

Daan Schut start als directeur Commercie en Netwerk in Raad van Bestuur NS

Portret Daan Schut

Daan Schut wordt per 1 april 2025 benoemd in de raad van bestuur NS als directeur Commercie en Netwerk. Hij wordt op voordracht van de raad van commissarissen aangesteld door de aandeelhouder, de minister van Financiën. De aanstelling geldt zoals gebruikelijk voor een periode van vier jaar.

Daan Schut was de afgelopen zes jaar als Chief Transition Officer lid van de Raad van Bestuur van Alliander. Eerder vervulde hij verschillende directie- en managementfuncties bij Alliander. Daarvoor was hij als management consultant werkzaam bij KPMG. Binnen NS wordt Schut onder meer verantwoordelijk voor de inzet van NS-diensten op het nationale spoornet en het productaanbod naar de reiziger.

Herman Dijkhuizen, voorzitter raad van commissarissen NS: “Ik ben verheugd dat Daan wordt benoemd tot lid in de raad van bestuur. Hij heeft ruime bestuurlijke ervaring in het semi-publieke domein en combineert technische expertise op het gebied van infrastructuur met inzichten in klantbelangen. De energiesector kent vergelijkbare uitdagingen als het spoor. Ik verwacht dat hij die ervaring kan inzetten in het belang van de bereikbaarheid van Nederland.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Ik kijk ernaar uit om met Daan samen te werken. De ruimte op ons spoor is schaars en vraagt om slimme oplossingen. Tegelijk blijft een betaalbaar treinkaartje een belangrijk onderdeel van onze opdracht. Ik verwacht dat de ervaring van Daan een welkome aanvulling in ons team is.

Daan Schut: “Mobiliteit is net als energie een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven en werk en de trein een belangrijke factor in de verduurzaming van Nederland. Ik kijk ernaar uit om aan de slag te gaan bij NS om samen met mijn toekomstige collega’s de deur tot deur reisbeleving verder te verbeteren en te werken aan een prettige reis voor iedereen.”

Daan Schut is de opvolger van Tjalling Smit die NS vorig jaar verliet. De Centrale Ondernemingsraad heeft positief geadviseerd over de aanstelling van Schut. Hij ontvangt een vast jaarsalaris dat past binnen het geaccordeerde beloningsbeleid. Net als de overige leden van de raad van bestuur, ziet hij vrijwillig af van de variabele component in zijn beloning.

Duitse politie ontdekt asielzoeker in pakketkluis

Foto: Duitse Politie

ERFURT – De Duitse politie meldt donderdag een opvallend voorval op het station van Erfurt. Bij een routinecontrole troffen agenten van de Bundespolizei een niet-alledaags tafereel aan. Uit een van de pakketkluizen staken een paar schoenen, wat aanvankelijk de indruk wekte van een mogelijk misdrijf.

Bij nadere inspectie bleek echter dat een 27-jarige asielzoeker uit Somalië zich in de krappe ruimte had geïnstalleerd voor een dutje. De man werd gewekt door de agenten en verzocht om een geschiktere plek te zoeken voor zijn slaap.

Bescheiden overnachtingskosten

Voor zijn onconventionele slaapplaats zou de man eigenlijk vier euro hebben moeten betalen, maar de agenten besloten coulant te zijn. Ze zagen af van een boete voor de onbetaalde overnachting in de pakketkluis en gaven de man slechts een waarschuwing.

Miljardair Bloomberg dekt klimaatkosten na VS-exit Parijsakkoord

WASHINGTON – Voormalig burgemeester van New York Michael Bloomberg en andere donateurs hebben donderdag aangekondigd dat zij de financiële verplichtingen van de Verenigde Staten aan de klimaatorganisatie van de Verenigde Naties gaan dekken. Dat doen ze nadat president Donald Trump bekend heeft gemaakt dat de VS zich terugtrekken uit het Klimaatakkoord van Parijs.

De steenrijke zakenman en filantroop Bloomberg is eigenaar en medeoprichter van de naar hem genoemde data- en nieuwsleverancier Bloomberg en tevens de speciale VN-gezant voor klimaatactie. Hij maakte bekend dat zijn liefdadigheidsorganisatie Bloomberg Philanthropies het bedrag zal betalen dat de VS jaarlijks verschuldigd zijn aan VN-organisatie UNFCCC. Ook zal de organisatie ervoor zorgen dat de VS aan hun rapportageverplichtingen over uitstoot blijven voldoen.

Het is de tweede keer dat Trump zich uit het Klimaatakkoord terugtrekt en ook de tweede keer dat Bloomberg inspringt om het gat te vullen dat is ontstaan door de terugtrekking van de Amerikaanse overheid. In 2017 had Bloomberg tot 15 miljoen dollar (ruim 14,4 miljoen euro) aan steun beloofd aan de UNFCCC. Het is niet duidelijk hoeveel hij nu precies gaat doneren.

“Van 2017 tot 2020, tijdens een periode van federale inactiviteit, kwamen steden, staten, bedrijven en het publiek in actie om de toezeggingen van ons land na te komen – en nu zijn we klaar om dat weer te doen”, zei Bloomberg, die volgens zakenblad Forbes een vermogen heeft van ongeveer 105 miljard dollar.

Grote kolk van sluis Heel gestremd na boomstam tussen deur en deurkas

Sluis Heel
Sluis Heel | Foto: Adobe Stock

HEEL – Dinsdagavond 21 januari 2025 is een boomstam tussen de deur en deurkas in de grote kolk van sluis Heel gekomen. Hierdoor is het bovendraaipunt zwaar beschadigd.

De kolk is gestremd.

Het is op dit moment nog onbekend hoe lang het herstel zal duren. De kleine kolk van sluis Heel is wel beschikbaar, voor schepen van maximaal 137,5 m.

Grotere schepen kunnen omvaren via Linne/Roermond (met een breedte beperking tot maximaal 13,50 m).

 

AfD-leider en links kopstuk bakkeleien op Duitse tv over Hitler

BERLIJN – De Duitse leiders van de uiterst linkse en rechtse flank zijn op televisie in aanvaring gekomen over onder meer opvattingen over Adolf Hitler. Bij omroep ARD gingen Alice Weidel van anti-immigratiepartij Alternative für Deutschland (AfD) en de opkomende links-populistische Sahra Wagenknecht van BSW (Bündnis Sahra Wagenknecht) met elkaar in debat.

De twee spraken onder meer over het recente interview dat Weidel had met techmiljardair Elon Musk op zijn socialemediaplatform X. Tijdens dat gesprek beweerde het AfD-kopstuk dat Hitler niet rechts-extremistisch was maar een communist, en ze verdedigde haar standpunt bij de ARD tegenover Wagenknecht. “Hij was van binnen links.” Wagenknecht noemde dat weerzinwekkend, omdat onder de slachtoffers van Hitler ook veel communisten en sociaaldemocraten waren.

“Hoeveel miljoenen mensen hebben de communisten en (Jozef) Stalin vermoord?”, stelde Weidel als tegenvraag. “U bent deze mensen achterna gelopen.” Ze verweet Wagenknecht voormalig Sovjet-leider Stalin te hebben geïmiteerd, verwijzend naar haar communistische verleden. Maar dat ontkende Wagenknecht ten stelligste.

Duitsland gaat op 23 februari naar de stembus. De AfD staat in de peilingen op de tweede plek, met ongeveer 20 procent van de kiezers achter zich. BSW hoopt de kiesdrempel van 5 procent te halen om in het Duitse parlement zitting te mogen nemen.

Betonnen liggers A9 hergebruikt voor nieuwe brug in de N201

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Rijkswaterstaat meldt dat de betonnen liggers, die de weg ondersteunen op de A9 bij Amstelveen, een nieuw leven krijgen. De liggers worden hergebruikt in een nieuwe brug in de N201 in de regio Gooi en Vechtstreek.

Eerste grootschalig hergebruik van liggers

Volgens Rijkswaterstaat is dit de eerste keer dat op grote schaal liggers geoogst, aangepast en hergebruikt worden. Daarnaast is het ook een primeur dat de liggers worden ingezet bij een project buiten Rijkswaterstaat.

De werkzaamheden aan de A9 omvatten de verbreding van de weg tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting. Bij Amstelveen wordt de snelweg verdiept aangelegd. In samenwerking met het consortium VeenIX, dat verantwoordelijk is voor de werkzaamheden, zijn de liggers op meerdere plekken geoogst.

Logische keuze voor duurzaamheid

Frans Noordberger, programmamanager Duurzaamheid bij de provincie Noord-Holland, benadrukt de voordelen van hergebruik: “Wat vroeger naar de sloop ging, kunnen we nu nog tientallen jaren hoogwaardig hergebruiken. De levensduur van deze liggers is vele malen langer dan hun oorspronkelijke gebruiksduur. Het is eigenlijk een ‘no-brainer’ om ze opnieuw in te zetten. Dit project laat zien dat overheid en markt samen stappen zetten richting een circulaire economie.”

Voordelen van hergebruik

Hergebruik van betonelementen zoals liggers biedt aanzienlijke voordelen. Het vermindert de CO2-uitstoot en bespaart grondstoffen. Bij hergebruik van liggers is er een mogelijke CO2-besparing van wel 97% in vergelijking met nieuwe liggers.

Hoewel hergebruik complexer is dan traditionele bouwmethoden, werken de betrokken partijen aan het standaardiseren van het proces. De samenwerking tussen opdrachtgevers, ontwerpers en aannemers stimuleert innovatie en maakt processen efficiënter. Dit project toont aan dat opschaling mogelijk is en tegelijkertijd kosten en risico’s vermindert.

Foto: Rijkswaterstaat

Efficiëntere processen door opschaling

Wouter van der Berg, mede-initiatiefnemer van consortium Groene Liggers V.O.F., ziet ook voordelen voor de markt. “Het oogsten van liggers vraagt minder zware machines. Opschaling maakt het proces efficiënter, en met meer ervaring kunnen we de risico’s verder minimaliseren. Hierdoor worden herbruikbare liggers op termijn concurrerend, en gezien de milieuvoordelen zelfs een betere optie dan nieuwe liggers.”

Breder gebruik van herbruikte materialen

Het project met de hergebruikte liggers uit de A9 is een eerste stap. Naast Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland zijn ook andere overheden, zoals waterschappen en gemeenten, actief bezig met circulair gebruik van infrastructuur.

Recent zijn liggers geleverd aan de gemeente Haaksbergen voor de Vloedstegenbrug. Daarnaast zijn 30 liggers geplaatst op de Bruggenbank en de Nationale Bruggenbank. Dit stelt meer partijen in staat om ervaring op te doen met het hergebruik van liggers. De interesse voor circulair bouwen groeit gestaag, meldt Rijkswaterstaat.

Naast liggers vindt ook hergebruik plaats van andere infrastructuurelementen, zoals damwanden, vangrails, asfalt en verkeersborden. Met deze initiatieven zet de infrasector een belangrijke stap naar een circulaire toekomst waarin materialen optimaal worden benut.

Consumentenvertrouwen verder gedaald in januari

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het consumentenvertrouwen in Nederland is in januari 2025 opnieuw afgenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor de vierde maand op rij zijn consumenten negatiever gestemd. De vertrouwensindex kwam uit op -28, tegen -26 in december. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verslechterde aanzienlijk.

Herstel stagneert

Na het absolute dieptepunt van -59 in september en oktober 2022 liet het consumentenvertrouwen gedurende 2024 enige tekenen van herstel zien. Echter, in de loop van het jaar stokte deze opwaartse lijn. In januari 2025 is het vertrouwen vergelijkbaar met januari 2024, toen het eveneens op -28 stond. Hiermee blijft het consumentenvertrouwen ruim onder het langjarig gemiddelde van -10.

Ter vergelijking: de hoogste stand van het consumentenvertrouwen werd gemeten in januari 2000, toen de index op 36 stond. Sinds april 1986 meet het CBS maandelijks het consumentenvertrouwen op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. De index wordt berekend als gemiddelde van vijf deelvragen, waarbij het saldo varieert van -100 (alle consumenten negatief) tot +100 (alle consumenten positief).

Negatief oordeel over economisch klimaat

De deelindicator voor het economisch klimaat liet een verdere verslechtering zien. In januari 2025 kwam deze uit op -50, tegen -45 een maand eerder. Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de vooruitzichten voor de komende twaalf maanden werden negatiever beoordeeld door consumenten.

Koopbereidheid daalt licht

Ook de koopbereidheid nam af, al was de daling bescheiden. Deze indicator zakte van -13 in december naar -14 in januari. Consumenten waren negatiever over hun eigen financiële situatie, zowel in de afgelopen twaalf maanden als in de vooruitzichten voor het komende jaar. Daarnaast vonden zij het iets minder gunstig om grote aankopen te doen.

Historische context

Hoewel het huidige niveau van -28 aanzienlijk beter is dan het dieptepunt van -59 in 2022, blijft het consumentenvertrouwen op een historisch laag niveau. De cijfers illustreren dat veel consumenten nog altijd pessimistisch zijn over zowel de economie als hun persoonlijke financiële situatie.

Het consumentenvertrouwen blijft een belangrijke graadmeter voor de economische stemming onder de bevolking en heeft directe gevolgen voor de consumptie-uitgaven, een cruciale factor in de economische groei van Nederland.

EIB voorspelt vertragingen in woningbouw door stikstofuitspraak

AMSTERDAM – De bouw van duizenden nieuwbouwwoningen loopt naar verwachting minimaal zes maanden vertraging op door een recente uitspraak van de Raad van State over de stikstofuitstoot. Dat voorziet directeur Taco van Hoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). De precieze impact van de uitspraak is het kennisinstituut nog aan het uitzoeken. “Het lijkt te gaan om een betekenisvol aantal. Het zal eerder om duizenden gaan dan honderden.”

Van Hoek doelt op een uitspraak van de hoogste bestuursrechter uit december. Die maakt het moeilijker binnen nieuwbouwprojecten met beschikbare stikstofruimte te schuiven. De Raad van State oordeelde dat dit niet zomaar mag zonder een vergunning aan te vragen. De afgelopen jaren kon veel nieuwbouw nog plaatsvinden dankzij zogenoemd intern salderen, het wegstrepen van de stikstofuitstoot van een nieuw project tegen de uitstoot die de oude situatie op die locatie veroorzaakte. Daar is nu dus een nieuwe vergunning voor nodig.

Volgens Van Hoek hoeft voor de bouwprojecten waarvoor dit speelt, niet te worden gevreesd voor afstel. Hij rekent erop dat er straks voor veel projecten tegelijkertijd vergunningaanvragen worden ingediend, iets wat voor capaciteitsproblemen kan zorgen bij instanties die zich daarmee bezighouden. “Maar die vergunning krijgen ze wel”, voorziet hij. Bij het beoordelen van de vergunningsaanvraag zal immers eenzelfde berekening worden gemaakt als bij het intern salderen.

Volgens Van Hoek is de vertraging een tegenvaller gezien de grote krapte op de woningmarkt. Er moeten komende jaren honderdduizenden woningen worden bijgebouwd. Het EIB verwacht in nieuwe ramingen juist dat de woningbouw weer gaat aantrekken. Maar in de prognoses is het effect van de uitspraak nog niet verwerkt. Van Hoek vermoedt dat nog een bijstelling nodig is als het gaat om de vergunningverlening dit jaar. Ook rekent hij op een neerwaarts effect voor de opleveringen in 2026 en 2027.

Volgens de donderdag vrijgegeven cijfers groeide de woningvoorraad vorig jaar met 70.000 woningen. Daarmee bleef de huizenaanwas opnieuw sterk achter bij de huishoudensgroei. Het ziet ernaar uit dat er dit jaar per saldo 73.000 woningen bijkomen. In de jaren erna zou de jaarlijkse aanwas dan verder moeten oplopen naar 83.000 in 2029. De bouwproductie als geheel kromp vorig jaar nog met 3 procent, maar zou dit jaar en volgend jaar weer met 1,5 en 2,5 procent groeien. Recent zijn andere kenners, bijvoorbeeld bij ING en Atradius, al met vergelijkbare bouwvoorspellingen gekomen.