Clicky

zondag 13 juli 2025 - 04:05 uur
Home Blog Pagina 352

Verkoop dieselbusjes bijna verdubbeld door belastingwijziging

Bestelwagen

AMSTERDAM – De verkoop van dieselbusjes in Nederland heeft vorig jaar een spectaculaire stijging van 87 procent doorgemaakt, met bijna 113.000 verkochte exemplaren. In de laatste maand van het jaar bereikte de verkoop van dieselbedrijfswagens een piek van bijna 33.000 stuks, meer dan zeven keer zoveel als in dezelfde periode het jaar ervoor. De verkoopspurt is te verklaren doordat bestelwagens die nog in 2024 op kenteken werden gezet nog in aanmerking kwamen voor ondernemersvrijstelling van de bpm.

Dit leverde een belastingvoordeel op van gemiddeld 12.000 tot 13.000 euro op een nieuwe bestelauto, meldt RAI Vereniging.

Ook besloten veel ondernemers nog snel voor het einde van het jaar een dieselbus te kopen, omdat voertuigen die voor 1 januari werden geregistreerd nog een aantal jaren toegang hebben tot de zero-emissiezones. De zones houden in dat de meest vervuilende bedrijfswagens vanaf volgend jaar stapsgewijs uit een reeks binnensteden worden geweerd.

Tegengesteld effect

Naar verwachting worden er dit jaar aanzienlijk minder dieselbussen verkocht. “Gezien de grote toename eind 2024 als gevolg van veranderende fiscale regels ligt een tegengesteld effect in 2025 voor de hand. Hoe groot dit corrigerende effect gaat zijn is op dit moment nog niet precies te zeggen”, aldus een woordvoerder van de branchevereniging.

Sinds januari wordt er bpm geheven op nieuwe diesel- en benzinebedrijfswagens. Elektrische bedrijfswagens blijven hiervan vrijgesteld. Van deze bestelwagens werden er vorig jaar 11.260 verkocht, 1291 stuks meer dan in 2023.

23 mensen opgepakt om crimineel geweld Nederlanders in Duitsland

KEULEN – Bij een politieactie van Nederland en Duitsland zijn zeker 23 mensen gearresteerd omdat ze betrokken zouden zijn bij een geweldsgolf in Duitsland. Na een drugsconflict in Duitsland zou de gedupeerde bende Nederlandse criminelen hebben ingehuurd om wraak te nemen. Dat leidde tot een reeks aanvallen met explosieven en enkele ernstige ontvoeringen, meldt de Europese politiedienst Europol.

Bij een operatie in Amsterdam dinsdag zijn drie mensen opgepakt en acht huizen doorzocht. Eerder waren al twintig anderen gearresteerd. Een omgebouwd vuurwapen, vuurwerkexplosieven, mobiele telefoons en ongeveer 20.000 euro aan contant geld zijn in beslag genomen.

Europol spreekt van “geweld als een dienstverlening” en “criminelen die criminelen inhuren”. Sommige wraakaanvallen zouden door kinderen zijn uitgevoerd.

Het conflict zou zijn begonnen met de diefstal vorig jaar van ongeveer 300 kilo cannabis in het Duitse Hürth, een voorstad van Keulen.

Jaar cel voor oud-eigenaar Big Bazar Heerke Kooistra

ZWOLLE – Heerke Kooistra, de voormalige eigenaar van de failliete koopjesketen Big Bazar, moet een jaar de gevangenis in. Dat heeft de rechtbank in Zwolle donderdag bepaald. Ook krijgt Kooistra een beroepsverbod opgelegd voor de duur van vijf jaar, waarin hij geen bedrijf mag leiden als bestuurder.

De ondernemer werd ervan verdacht dat de administratie bij meerdere van zijn bv’s niet voldeed aan de eisen. Veel stukken ontbraken of zouden opzettelijk niet zijn verstrekt aan de fiscus.

De rechter gaat daar in mee en stelt dat Kooistra als “feitelijk leidinggever van een vijftal bv’s” opzettelijk de belastingregels niet heeft nageleefd bij het doen van de administratie. Ook heeft hij de documenten achtergehouden voor de belastinginspecteur. Verder heeft hij van twee bv’s niet voldaan aan de bewaarplicht, de plicht om administratie een bepaalde periode te bewaren.

Geen volledig beeld

Kooistra’s advocaat Priscilla de Haas geeft aan “naar alle waarschijnlijkheid” in beroep te gaan. Volgens haar is de rechter te veel van veronderstellingen uitgegaan, waardoor er geen volledig beeld is. “En dat is wel nodig om een eindoordeel te geven.” De Haas gaf eerder aan dat de zaak geen betrekking heeft op de administratie van Big Bazar.

Kooistra kocht Big Bazar in 2021 van Mirage Retail Group, het moederbedrijf van Blokker. De koopjesketen werd in september 2023 failliet verklaard. Big Bazar kampte toen al enige tijd met financiële problemen en kreeg steeds meer klachten binnen over onbetaalde rekeningen.

Achttien maanden

Het Openbaar Ministerie eiste eerder een gevangenisstraf van achttien maanden, waarvan zes voorwaardelijk.

Egypte ‘voorzichtig optimistisch’ over inkomsten Suezkanaal

DAVOS – Egypte is “voorzichtig optimistisch” dat een staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas uiteindelijk zal leiden tot een herstel van de inkomsten uit het Suezkanaal. Die inkomsten zijn door de oorlog met minstens 60 procent gedaald, maakte de Egyptische minister voor Buitenlandse Handel en Investeringen bekend.

“Het zal niet een onmiddellijke ommekeer zijn naar het Suezkanaal zoals wij voor ogen hebben. We zullen het bestuderen en we zullen met scheepseigenaren praten”, zei minister Hassan El Khatib op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.

De verstoringen in de Rode Zee door aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart hebben Egypte vorig jaar ruim 6,7 miljard euro aan inkomsten uit het Suezkanaal gekost, omdat veel grote rederijen zoals Maersk door die aanvallen de Rode Zee mijden en omvaren via Afrika.

De Houthi’s hebben gezegd dat door de wapenstilstand ze alleen nog maar aanvallen uit solidariteit met Hamas zullen uitvoeren op schepen die banden hebben met Israël en dat er geen aanvallen meer op andere schepen zullen zijn.

Het Suezkanaal is een belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië en een belangrijke inkomstenbron voor Egypte.

Dalende trend in havens: Douane onderschept minder cocaïne in 2024

Foto: Douane

DEN HAAG – De Douane nam in 2024 in totaal bijna 38.000 kilo cocaïne in beslag. Dit is een daling ten opzichte van het jaar ervoor, toen er bijna 60.000 kilo in beslag werd genomen. In de haven van Rotterdam is de daling het grootst. De daling is mede te danken aan de barrières die de Douane samen met haar partners opwerpt om drugssmokkel tegen te gaan. De Douane blijft alert op veranderende werkwijzen of invoer via andere havens. Ook in Europees verband. In de luchtvracht is het aantal in beslag genomen kilo’s nagenoeg gelijk aan dat van 2023.

Dalende trend in havens

In 2024 werd in de havens ruim 35.000 kilo cocaïne in beslag genomen. Dit is een forse daling ten opzichte van 2023, toen er 57.000 kilo cocaïne in beslag werd genomen. Daarentegen is het aantal onderschepte zendingen juist toegenomen van 151 in 2023 naar 161 in 2024. Er zijn dus meer kleinere zendingen aangetroffen, met minder kilo’s. Dit is opvallend, omdat in 2023 het aantal kilo’s per zending juist toenam. Criminelen lijken het risico te spreiden door kleinere hoeveelheden te smokkelen. De haven van Rotterdam kende de grootste daling van 45.000 onderschepte kilo’s in 2023 tegenover 26.000 kilo in 2024.

In de haven van Vlissingen daalden de aantallen kilo’s lichter: daar werd in 2023 11.000 kilo cocaïne in beslag genomen tegenover 9.000 kilo in 2024. Als we een door de politie in Moerdijk onderschepte grote zending van 3.000 kilo cocaïne meerekenen, is er met een totaal van 12.000 kilo in 2024 in de gehele regio Zeeland/ West Brabant geen sprake van een daling, maar een stijging.

De meest gebruikte smokkelmethode was het toevoegen van verdovende middelen aan reguliere ladingen (rip-off methode). Naast cocaïne werd er in de havens ook 11.000 kilo cannabis onderschept.

Het Landelijk Visitatie Team (LVT) van de Douane onderschepte dit jaar de 50.000ste kilo sinds de oprichting van het team. Dit team gaat aan boord bij schepen om ze te doorzoeken op verdovende middelen.

De dalende trend in de havens van Rotterdam en Vlissingen is mede te danken aan de barrières die de Douane opwerpt om de smokkel in cocaïne tegen te gaan. In de haven van Rotterdam werkt de Douane nauw samen met OM, politie en FIOD in het Hit and Run Cargo (HARC)-team. Daarnaast wordt middels de Uitvoeringsagenda Haven samengewerkt met private partijen. Zo heeft de introductie van de Vertrouwensketen geleid tot een veiligere manier van informatie-uitwisseling tussen partijen. Mogelijk misbruik van pincodes wordt daardoor tegengegaan. Ook in Vlissingen wordt intensief samengewerkt met private partijen.

Europese samenwerking

In België was er in 2024 net als in Nederland sprake van een daling in het aantal kilo’s onderschepte cocaïne. Vermoedelijk hebben andere routes momenteel de voorkeur boven de invoer van cocaïne via deze havens. In andere Europese havens is het beeld wisselender. In enkele havens werden grote hoeveelheden cocaïne onderschept. In Frankrijk is er een verdubbeling van de hoeveelheid onderschepte cocaïne. Om mogelijke verplaatsing van criminele activiteiten naar andere Europese havens tegen te gaan werkt de Nederlandse Douane nauw samen met andere Europese douanediensten.

Een nieuw initiatief op dit gebied is bijvoorbeeld het vormen van de Ports Alliance door de Europese Commissie, dat in 2025 overgaat in de European Customs Alliance for Borders (EUCAB). Nederland speelt hierin een voortrekkersrol. Het moet leiden tot een versterkt Europees douanenetwerk, zodat informatie-uitwisseling over bijvoorbeeld modus operandi van criminelen en het beveiligen van havens makkelijker wordt.

Samenwerking Latijns-Amerika

De meeste verdovende middelen komen binnen vanuit havens in Latijns – Amerika. Daarom werkt de Douane samen met deze landen om barrières op werpen. Zo wordt voorkomen dat de cocaïne naar Nederland wordt vervoerd. De afgelopen jaren zijn er attaches geplaatst in de regio en zijn er douaneverdragen gesloten, bijvoorbeeld met Ecuador. Daardoor kunnen inlichtingen makkelijker worden uitgewisseld, bijvoorbeeld over smokkelmethodes. Ook verzorgt de Nederlandse Douane trainingen voor douanepersoneel uit Latijns-Amerika. Deze gaan onder andere over het scannen van containers en het weerbaar maken tegen de georganiseerde misdaad.

Luchtvracht

In de luchtvracht is er in 2024 (1700 kilo) ongeveer net zoveel cocaïne in beslag genomen als in 2023 (1900 kilo). Het aantal passagiers dat cocaïne bij zich had was wel hoger dan in 2023, 430 tegenover 300.

Post

Er zijn in 2024 ruim 13.700 brieven en briefpakketjes met verdovende middelen onderschept, ten opzichte van 16.500 in 2023. Soorten drugs die worden aangetroffen in de poststroom zijn vooral XTC/MDMA en Cannabis. Dankzij structurele intensieve controles en de oprichting van het HARP (Hit and Run Postteam) wijken verzenders van drugs per post waarschijnlijk uit naar andere landen. Het doel van het HARP-team is opsporing en vervolging van verzenders van drugs per post, door intensieve onderlinge samenwerking van Douane, Politie en Openbaar Ministerie in één operationeel team.

Partijen vallen D66 aan om halvering veestapel

DEN HAAG – D66 heeft donderdag in een landbouwdebat kritiek gekregen van BBB, ChristenUnie en SGP op het standpunt dat de veestapel gehalveerd moet worden. Toen de rechter woensdag bepaalde dat de staat wettelijke stikstofdoelen voor eind 2030 moet halen, reageerde D66-leider Rob Jetten dat halveren van de veestapel “onvermijdelijk” is.

Halveren is niet per se nodig als de politiek inzet op innovatie, krimp en extensiveren, reageerde Pieter Grinwis (ChristenUnie). “Waarom dan toch deze polariserende opmerking?” BBB-leider Caroline van der Plas sloot zich daarbij aan, en vroeg D66 om “constructief mee te denken en niet met dit soort uitspraken komen, wat de boer nog meer de ellende in drukt”. André Flach (SGP) vroeg zich af of de veestapel halveren voor D66 een middel tot een doel is, of een doel op zich.

De veestapel halveren is geen doel op zich, reageerde D66-Kamerlid Anne-Marijke Podt. “Absoluut niet. Maar we moeten met elkaar concluderen dat de tijd tikt. De rechter heeft gezegd dat we tot 2030 hebben. Iedere dag die we langer wachten, komt gedwongen uitkoop dichterbij.” Om dat te voorkomen zijn “serieuze maatregelen” nodig. “En een flinke krimp van de veestapel, inderdaad halvering, ik denk dat dat erbij hoort.”

Roep om strenger migratiebeleid na steekpartij Duits park

BERLIJN – In de Duitse politiek gaan na de steekpartij in Aschaffenburg stemmen op voor een strenger migratiebeleid. Oppositieleider Friedrich Merz van de christendemocratische CDU pleit onder meer voor permanente grenscontroles.

Merz, wiens conservatieve blok van CDU/CSU de peilingen aanvoert, noemde de huidige EU-regels disfunctioneel. Hij zei dat voorkomen moet worden dat mensen zonder geldige papieren Duitsland binnen kunnen komen.

Duitsland is de afgelopen maanden herhaaldelijk opgeschrikt door dodelijke incidenten waar migranten een rol bij speelden. Afgelopen december vond een aanslag met een auto plaats op een kerstmarkt. De autoriteiten arresteerden toen een Saudische arts.

Na de steekpartij in de Beierse gemeente Aschaffenburg werd een Afghaanse verdachte aangehouden. Het incident vestigde opnieuw de aandacht op het migratiebeleid op een moment waarop partijen al volop campagne voeren voor de bondsdagverkiezingen van 23 februari.

In de Duitse politiek wordt ook voorgesteld de banden met de Taliban in Afghanistan aan te halen. Daar pleiten onder meer de anti-immigratiepartij AfD en de liberale FDP voor. Dat zou het eenvoudiger moeten maken om uitgeprocedeerde Afghanen terug te sturen.

Vijf afscheidsconcerten Golden Earring, binnen uur uitverkocht

ROTTERDAM – Golden Earring houdt niet een, maar vijf afscheidsoptredens. De kaartverkoop voor de concerten in Ahoy in Rotterdam startte donderdag om 10.00 uur. Volgens de organisatoren stonden er bijna 80.000 mensen in de wachtrij om een ticket te kopen, en daardoor waren alle toegangskaartjes binnen een uur verkocht. Er worden geen shows meer toegevoegd aan het afscheid van de band.

Zanger Barry Hay, drummer Cesar Zuiderwijk en bassist Rinus Gerritsen van de Haagse rockband hadden dinsdag aangekondigd dat ze op 30 januari volgend jaar een afscheidsconcert geven. Vanwege de belangstelling is donderdag bekendgemaakt dat de leden ook op 26, 27, 28 en 29 januari optreden. Van elk verkocht kaartje gaat 5 euro naar onderzoek naar en behandeling van ALS.

Golden Earring stopte in 2021 noodgedwongen toen bekend werd dat gitarist George Kooymans de progressieve en ongeneeslijke zenuwziekte ALS heeft. Kooymans zal niet zelf optreden, maar is wel mede-initiatiefnemer van het concert. Hun laatste show gaven ze in 2019.

Veel Nederlandse artiesten, onder wie DI-RECT, Maan, Danny Vera en Acda en de Munnik, treden op tijdens One Last Night, zoals het evenement heet. Hay, Zuiderwijk en Gerritsen spelen mee met de aanwezige artiesten.

125 Nederlandse servicetechnici nemen deel aan Scania’s wereldwijde servicecompetitie

BREDA – Scania Top Team, Scania’s trainingsprogramma in competitievorm voor Scania’s servicetechnici en parts advisors, is van start gegaan. 125 servicemonteurs en onderdelendeskundigen in Nederland strijden om een plaats in de wereldwijde finale. Uiteraard is het ultieme doel om zich te kronen tot het beste Scania serviceteam ter wereld. De uiteindelijke winnaar is natuurlijk de klant die zich kan verzekeren van een effectieve service en een maximale uptime.

“Het uiteindelijke doel voor Scania werkplaatsen wereldwijd is het leveren van services die het bedrijf van klanten ondersteunen met een maximale inzetbaarheid van de voertuigen”, zegt Janko van der Baan, Managing director, bij Scania Nederland.

“Dit vereist op zijn beurt zeer bekwaam en zeer gemotiveerd servicepersoneel. Scania Top Team is een fantastische manier om de hersens, technologische vaardigheden en het teamwork te stimuleren dat kenmerkend is voor de mensen die elke dag in onze werkplaatsen in de frontlinie werken.”

Deze ronde ligt de focus op Driving the shift. “Met nieuwe technologie, zoals connectiviteit, samen met de toewijding in de werkplaatsen is Scania goed voorbereid op de toekomst, om erkend te worden als leider van de transitie naar een duurzaam transportsysteem” zegt Mats Gunnarsson, Executive Vice President, Commercial Operations.

Trouw aan Scania’s filosofie van continue verbetering heeft Scania Top Team zich 25 jaar geleden ontwikkeld van een nationaal trainingsevenement tot het huidige wereldwijde trainingsprogramma. Dit jaar is de tiende ronde op internationaal niveau, en het is groter dan ooit met recordinschrijvingen. Meer dan 8.000 deelnemers uit meer dan 70 landen worden getraind in servicegerelateerde theorie en praktijk in Scania werkplaatsen over de hele wereld.

De Nederlandse-competitie begint met theorieopdrachten en eindigt met een nationale finale die zowel praktijk als theorie omvat. De winnaars van de Nederlandse finale ontmoeten elkaar in een van de zes internationale regionale rondes. Daarvan kwalificeren 12 teams zich voor de wereldfinale in Södertälje, Zweden, in mei 2026.

Eerste elektrische MAN eTGX in Nederland afgeleverd aan Van Doorn

GELDERMALSEN – De eerste serie volledig elektrische eTrucks van MAN is in Nederland gearriveerd. Afgelopen week werd de sleutel van het allereerste exemplaar, een MAN eTGX, tijdens een feestelijke bijeenkomst bij MAN-dealer Leeuwen Trucks & Vans in Utrecht overhandigd aan de trotse nieuwe eigenaar, Van Doorn uit Geldermalsen.

Van Doorn was de eerste Nederlandse onderneming die een order voor een volledig elektrisch aangedreven MAN eTruck tekende en krijgt nu ook als eerste de beschikking over een elektrische truck van MAN. De eTGX 4×2 trekker met GX-cabine wordt door Van Doorn ingezet als zogenaamde botsabsorber tijdens wegwerkzaamheden en bij calamiteiten in het verkeer.

Meer eTrucks onderweg

De MAN eTGX van Van Doorn is de eerste volledig elektrisch aangedreven eTruck die MAN Truck & Bus in Nederland aflevert. Daar blijft het echter niet bij; op korte termijn verschijnen nog eens negen andere nieuwe MAN eTrucks op de Nederlandse weg en in mei volgt een volgende serie. Het dealernetwerk van MAN in Nederland is daar inmiddels volledig op voorbereid, zodat ook eTruck-klanten kunnen vertrouwen op de dienstverlening, de service en de kwaliteit die ze van de MAN-organisatie gewend zijn.

Investeren in duurzaam transport

Net als MAN Truck & Bus zet Van Doorn als dienstverlener in de groene en grijze buitenruimte 100 procent in op de energietransitie. “Met het oog op de strenge CO2-doelstellingen in Europa investeert Van Doorn nadrukkelijk in duurzaam transport”, verklaart Martien Duel, financieel directeur van het bedrijf uit Geldermalsen. “Voor de diensten die wij leveren, zijn wij ervan overtuigd dat elektrische aandrijving ons de beste mogelijkheden biedt. En daarvoor levert de MAN eTGX ons in dit geval het beste totaalpakket. Je kiest tenslotte niet uitsluitend voor het product, maar ook voor de gehele organisatie die erachter zit.”

“De cijfers van de eTGX liegen er niet om: de batterij heeft een capaciteit van 540 kWh, waaruit dankzij de nieuwste technologie een rendement van 90 procent gehaald kan worden. Met de resulterende actieradius komen wij dagelijks uitstekend uit de voeten”, licht Kees Arie Visser, manager materiaalbeheer van Van Doorn, toe.

Focus op veiligheid

Van Doorn zet de eTGX in als botsabsorber. Wanneer in het verkeer rijstroken afgezet moeten worden ten behoeve van wegwerkzaamheden of voor assistentie bij calamiteiten, wordt verkeer dat de rode kruizen boven het baanvak over het hoofd ziet in het ergste geval opgevangen door het uitschuifbare kussen dat achterop de MAN eTruck is geplaatst. Zodat wegwerkers en hulpdiensten hun werkzaamheden in alle veiligheid kunnen blijven uitvoeren. “Wij gaan onze MAN eTGX voornamelijk lokaal inzetten, binnen een straal van 50 à 60 kilometer van onze vestiging in Geldermalsen,” aldus Visser.

Nederlandse primeur

Leeuwen Trucks & Vans uit Utrecht is de eerste officiële MAN-dealer die in Nederland een volledig elektrisch aangedreven eTruck aflevert. Willem Kuijs, commercieel directeur van Leeuwen Trucks & Vans: “Uiteraard zijn wij bijzonder trots op deze Nederlandse primeur.” MAN Trucks & Bus heeft met zijn eTrucks inmiddels voor elke transportbehoefte een duurzame oplossing te bieden, met een breed aanbod volledig aangedreven modellen, alsmede de serviceverlening, kwaliteit, betrouwbaarheid en efficiëntie die van MAN Truck & Bus verwacht kan worden.

OM stelt strafrechtelijk onderzoek in naar handelen politieambtenaar in Ruinerwold

Openbaar Ministerie

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie (OM) in Noord-Nederland heeft besloten een strafrechtelijk onderzoek in te stellen naar het handelen van een politieambtenaar op 23 augustus 2024 in Ruinerwold. Deze beslissing is genomen door de officier van justitie na bestudering van het afgeronde feitenonderzoek dat door de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten van de politie is uitgevoerd.

Op 23 augustus 2024 is de politie ter ondersteuning van een gemeentelijke controle aanwezig geweest bij een pand in Ruinerwold. Daarbij heeft de betreffende politieambtenaar zijn wapenstok gebruikt, waardoor letsel is ontstaan bij meerdere personen. De politie heeft aangegeven dat deze situatie anders had kunnen worden opgelost en heeft hiervoor in een eerder stadium haar excuses aangeboden.

In het onderzoek zijn diverse getuigen gehoord en beschikbare camerabeelden bekeken. De officier van justitie leidt daaruit voorlopig af dat het gebruik van de wapenstok disproportioneel is geweest en daarmee vermoedelijk in strijd met de geweldsinstructie voor politieambtenaren. Daarom kantelt het onderzoek nu van een feitenonderzoek naar een strafrechtelijk onderzoek en heeft de politieambtenaar vanaf dit moment de status van verdachte. Het OM zal na het strafrechtelijk onderzoek een beslissing nemen over het vervolg van de zaak.

In het onderzoek is ook gekeken naar het handelen van een tweede politieambtenaar ter plaatse. De officier van justitie kwalificeert zijn optreden als rechtmatig.

DHL Freight zet twee nieuwe DUOtrailers in tussen Madrid en Barcelona

MADRID – DHL Freight heeft deze week twee DUOtrailers in gebruik genomen voor het transport van groepagezendingen tussen de terminals in Madrid en Barcelona. Deze voertuigen combineren twee opleggers en hebben samen een totale lengte van 31,75 meter. Daarmee zijn ze momenteel de grootste wegtransportoplossing in Europa wat betreft laadcapaciteit.

Grotere capaciteit en milieuwinst

De introductie van deze modulaire oplossing stelt DHL Freight in staat om transportstromen efficiënter te optimaliseren en tegelijkertijd de milieueffecten aanzienlijk te verminderen. De nieuwe voertuigen worden aangedreven door HVO-brandstof, wat leidt tot een emissiereductie van bijna 90%. Hiermee draagt DHL Freight bij aan duurzamer wegtransport.

Specifieke regelgeving voor duotrailers

Vanwege hun lengte en gewicht zijn duotrailers, of Super Eco Combi’s, onderworpen aan specifieke regelgeving. Dit omvat vergunningen die alleen toegang verlenen tot bepaalde wegen. De opleggers die deel uitmaken van de duotrailers hebben unieke eigenschappen voor werking, koppeling en waarschuwingssystemen, maar kunnen ook zonder beperkingen onafhankelijk functioneren.

NS meldde 3150 keer ‘ongewenste situatie’ op station Maarheeze

DEN HAAG – Beveiligers van de NS hebben vorig jaar ruim 3150 keer een “ongewenste situatie” op station Maarheeze gemeld. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Het ging onder meer 1372 keer om problemen met treinkaartjes, 365 keer om beledigingen van medewerkers en 18 keer om bedreigingen.

Station Maarheeze kwam vorige week in opspraak vanwege overlast door asielzoekers die in het nabijgelegen Budel verblijven. De NS wil de beveiligingskosten vergoed krijgen van het Rijk en dreigt het station voorbij te rijden. “Ik begrijp heel goed dat NS en reizigers zich zorgen maken over de situatie in Maarheeze”, schrijft Jansen. Het station overslaan is wat hem betreft geen oplossing.

In de brief van Jansen staat niet hoeveel meldingen daadwerkelijk met asielzoekers te maken hebben. De aantallen meldingen zijn weliswaar een “uitzondering” vergeleken met andere stations, maar door de volledige controle bij de ingang van het station wordt ook “veel meer geregistreerd”.

De staatssecretaris heeft een apart overleg met andere kabinetsleden gepland over het onderwerp. Donderdagmiddag debatteert de Kamer kort over het spoor.

Vijf procent meer reizigers voor Eurostar in 2024

AMSTERDAM – Eurostar heeft in 2024 een recordaantal van 19,5 miljoen passagiers verwelkomd, een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit komt neer op 850.000 extra reizigers. Deze indrukwekkende groei werd mede gedreven door een sterke vraag naar internationale treinreizen én de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs.

“2024 was een jaar van ongekende groei voor Eurostar, waarin we onze eigen records hebben verbroken. Ik wil onze klanten bedanken voor hun vertrouwen en ons team feliciteren met deze geweldige prestatie, zeker in ons dertigste jubileumjaar,” zegt Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar. “Deze resultaten bewijzen de grote vraag naar duurzame internationale treinreizen. We hebben ambitieuze plannen om te groeien naar 30 miljoen passagiers en investeren in maximaal 50 nieuwe treinen. Zo blijven we ook in de toekomst een unieke en hoogwaardige reiservaring bieden.”

“Eurostar heeft dit jaar opnieuw bewezen nieuwe klanten aan te trekken, gedreven door de blijvende populariteit van internationaal treinreizen. Met haar uitgebreide klantendiensten bewijst Eurostar voortdurend na te denken over manieren om aan de behoeften van reizigers te voldoen en innovatieve, comfortabele diensten en aanbiedingen te ontwikkelen,” zei Alain Krakovitch, President van Eurostar Group, Managing Director van TGV-INTERCITÉS van SNCF Voyageurs.

Populairste routes in 2024

De grootste stijging in reizigersaantallen vond plaats op deze trajecten:
• Londen – Parijs: +280.000 reizigers
• Londen – Brussel: +250.000 reizigers
• Parijs – Brussel: +160.000 reizigers
• Parijs – Nederland: +140.000 reizigers

In 2024 heeft Eurostar de klant opnieuw centraal gesteld, het reizen door Europa gemakkelijker gemaakt en nieuwe voordelen en een verrijkte Eurostar-ervaring geboden.

Flexibeler reizen met nieuwe aftersales-opties

Eurostar introduceerde in 2024 een vernieuwde aftersales-policy, met meer flexibiliteit voor reizigers:

  • Tickets in Eurostar Standard en Eurostar Plus kunnen zonder extra kosten zo vaak als nodig worden gewijzigd tot één uur voor vertrek. Ook zijn ze tot zeven dagen voor vertrek te annuleren.
  • Voor Eurostar Premier-tickets geldt dat ze zonder kosten kunnen worden gewijzigd of geannuleerd tot twee dagen na vertrek.
  • Alle wijzigingen en annuleringen kunnen eenvoudig worden gedaan via de Eurostar-app.
    Een zomer vol hoogtepunten
  • 1,9 miljoen reizigers maakten gebruik van Eurostar tijdens de Olympische en Paralympische Spelen, een stijging van 5 procent ten opzichte van de zomer van 2023.
  • Tijdens de Spelen vervoerde Eurostar zeven teams, met in totaal 2.000 atleten en begeleiders, in meer dan 900 treinen. Voor de terugreis werden zes speciale treinen ingezet.

Loyaliteitsprogramma groeit explosief

Club Eurostar, het loyaliteitsprogramma van Eurostar, telt nu 3,96 miljoen leden. Dat is een stijging van 39 procent ten opzichte van 2023. In 2024 werden maar liefst 300 miljoen punten ingewisseld voor gratis tickets en kortingen. Deze groei is het resultaat van een aantal klantgerichte initiatieven die Eurostar in 2024 lanceerde, zoals vernieuwde aftersalesvoorwaarden, die tot de meest flexibele in de internationale reismarkt behoren.

Een vernieuwend culinair aanbod aan boord

Drie visionairs op het gebied van eten en drinken versterken het cateringaanbod van Eurostar: de tweesterrenchef Jérémy Chan, de gerenommeerde Franse patissier Jessica Préalpato en kenner van natuurlijke wijnen Honey Spencer. Dit trio, meesters in innovatieve gastronomie en wijn, biedt klanten van Eurostar Premier een culinaire reiservaring. Het nieuwe cateringconcept maakt deel uit van de introductie van de vernieuwde reisklassen van Eurostar: Standard, Plus en Premier.

“Snap”: tot 50 procent korting voor spontane reizigers

Eurostar bracht “Snap” opnieuw op de markt, speciaal voor reizigers die houden van spontane uitstapjes. Met Snap krijg je tot 50 procent korting, ideaal voor last-minute reizen. Via snap.eurostar.com kunnen klanten hun reisdatum en bestemming kiezen. Twee dagen voor vertrek bevestigt Eurostar de treintijden en reisdetails.

100 procent hernieuwbare energie in 2030

Eurostar zet zich in voor duurzaam reizen in Europa. In 2024 kondigde het bedrijf aan om tegen 2030 volledig over te schakelen op hernieuwbare energie. Daarnaast worden alle menu’s bereid met verse, seizoensgebonden ingrediënten uit de landen waar de treinen doorheen reizen. Al deze initiatieven worden beschreven in Eurostar’s eerste duurzaamheidsrapport.

Samenwerking met SkyTeam

Eurostar en SkyTeam hebben een intentieverklaring (MoU) ondertekend om geïntegreerde intermodale reizen via lucht en spoor mogelijk te maken voor miljoenen reizigers. Als eerste niet-luchtvaartpartner binnen het SkyTeam-netwerk biedt Eurostar de mogelijkheid om lange- en middellangeafstandsvluchten te combineren met duurzame treinreizen in één handige boeking, terwijl reizigers kunnen blijven genieten van de voordelen die SkyTeam biedt.

Investering in maximaal 50 nieuwe treinen

Na sterke financiële resultaten in 2023 – met een recordomzet van €2 miljard – en een succesvolle herfinanciering van schulden, plant Eurostar een investering in maximaal 50 nieuwe treinen. Deze uitbreiding zal de huidige vloot van 17 e320-treinen aanvullen, waardoor het totale aantal treinen kan groeien tot 67, een stijging van 30 procent ten opzichte van de huidige 51 treinen. Hoewel de ontwerpen nog niet zijn bevestigd, zullen de nieuwe treinen de lat hoger leggen op het gebied van klantbeleving en comfort. De eerste nieuwe treinen worden verwacht vanaf 2030.

Renault Trafic debuteert in vloot bij Transportbedrijf A v. Veen & Zn.

DEN HELDER – Transportbedrijf A v. Veen & Zn. heeft twee Renault Trafic-bestelwagens in gebruik genomen. Het zijn de eerste Renault Trafic’s in de vloot van het transportbedrijf uit Den Helder. A v. Veen & Zn. kiest voor Renault Bedrijfswagens vanwege de goede service en samenwerking met dealer LVS Trucks.

A v. Veen & Zn. is actief in lengte- en breedtetransporten, koeltransporten en offshore transporten voor de olie- en gasindustrie. Het transportbedrijf voert deze werkzaamheden uit met zeven trucks en drie bestelwagens, waaronder nu twee Renault Trafic’s.

“Het verdwijnen van de BPM-vrijstelling per 1 januari 2025 was voor ons reden om nog in 2024 twee bestelwagens te vervangen”, vertelt Jacob van Veen, samen met zijn broer Klaas eigenaar van het bedrijf. “Door nog in 2024 te investeren in nieuwe bussen, konden we een hoop geld besparen.”

“Dat we voor de Renault Trafic kiezen, heeft grotendeels te maken met de goede samenwerking met LVS. Het onderhoud van al onze trucks, bussen en trailers laten we al jaren bij LVS doen en daar zijn we heel tevreden over. We willen het onderhoud voor ons rijdend materiaal onder één dak hebben en als we op de goede plek zitten, houden we dat graag zo. Bij LVS in Broek op Langedijk is dat het geval. We kunnen lezen en schrijven met elkaar. Met name offshore transport is veel ad hoc werk, veel opdrachten zijn spoedjes. Als we worden gebeld dan zorgen wij dat we er staan. Dat betekent dat we onze voertuigen eigenlijk geen moment kunnen missen. Bij LVS snappen ze dat. Als we bellen met een probleem, kunnen we meteen langskomen om het te laten beoordelen.”

De Renault Trafic biedt veel laadruimte

De nieuwe Renault Trafic’s rijden inmiddels enkele weken. “Met deze voertuigen vervoeren we vooral dozen en pakketten in Nederland”, vertelt Van Veen. “De eerste ervaringen zijn zeer goed. In de Renault Trafic zit je goed en bussen rijden prima, en de laadruimte is ruimer dan we gewend waren.”

‘100% tevreden over Volvo-trucks’

Naast drie bestelwagens heeft Transportbedrijf A v. Veen & Zn. ook zeven Volvo FH 460 6×2-trekkers in het wagenpark. “We hebben nu al heel wat jaren een volledig Volvo-wagenpark”, vertelt Van Veen. “Over Volvo-trucks zijn we 100% tevreden. Het is een goed product en als iets goed is, moet je het goed houden. Volvo-trucks bieden comfort; alles wat je nodig hebt zit erin. We kiezen altijd voor ruimte XL-cabine zodat de chauffeur genoeg ruimte heeft voor al zijn spullen, ook als hij erin overnacht.”

Transportbedrijf A v. Veen & Zn. is in 1967 opgericht door Albert van Veen. Zonen Jacob en Klaas namen het bedrijf in 2004 over van hun vader en vormen nu gezamenlijk de directie.

“Mijn vader is begonnen met vistransport”, vertelt Jacob van Veen. “Na verloop van tijd zijn mijn broer en ik in de zaak gekomen en hebben we ons gespecialiseerd in koel-, offshore- en lengte- en breedtetransporten. We zijn echt een familiebedrijf waar nu negen mensen werken.”