Clicky

zondag 17 augustus 2025 - 03:16 uur
Home Blog Pagina 352

Nijmegenaar veroordeeld voor mishandeling kinderen

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 50-jarige man uit Nijmegen voor het mishandelen van drie van zijn kinderen. Hij krijgt de maximale taakstraf van 240 uur opgelegd en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden. Daarbij moet de man zich houden aan een contact- en locatieverbod.

De man mishandelde drie van zijn dochters structureel over een periode van ruim 10 jaar. Vanaf het moment dat zij ongeveer 7 à 8 jaar oud waren, begonnen de mishandelingen. Om de kleinste dingen kon de man erg boos worden. Hij begon dan te schreeuwen en sloeg zijn kinderen met de vlakke hand of met voorwerpen, zoals een riem of een oplader. Hij veroorzaakte hiermee veel pijn en leed bij zijn kinderen. Hij creëerde voor hen een onveilige situatie op een plek waar zij zich juist veilig en geborgen hadden moeten kunnen voelen.

De man ontkende de mishandelingen stellig. Daarmee erkende hij het leed van zijn kinderen niet en nam hij geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn handelen. Integendeel, hij deed de verklaringen van zijn kinderen af als verzinsels.

Eén van zijn dochters, die zo moedig was om melding te maken van de mishandelingen en de onveilige thuissituatie, wordt door haar vader volledig ten onrechte weggezet als een kind dat een zondebok zoekt voor zogenaamd slechte schoolprestaties. Dit maakt voor de rechtbank duidelijk dat de man niet in staat dan wel onwillig is zijn eigen handelen, en het schadelijke effect daarvan op de kinderen, onder ogen te zien.

De man gaf aan terug te willen keren naar de woning en weer onderdeel uit te willen maken van het gezin. Met zo min mogelijk bemoeienis van hulpverlenende instanties. De rechtbank vindt dit zeer zorgelijk, kijkend naar de onveilige situatie die er ruim tien jaar was voor alle kinderen in het gezin en het gebrek aan inzicht van de man in het eigen handelen en de gevolgen daarvan.

De rechtbank vindt het dan ook zeer onwenselijk dat de man direct en zonder toezicht of begeleiding terugkeert naar zijn gezin. De thuiswonende kinderen moeten tegen zijn geweld en de onveilige situatie worden beschermd.

De rechtbank ziet hierin aanleiding om ter voorkoming van herhaling als maatregel aan de man een contact- en locatieverbod op te leggen. Het contactverbod gaat om zijn thuiswonende kinderen. Het locatieverbod geldt voor de directe omgeving van de woning van het gezin. Deze maatregel geldt voor twee jaar.

Daarbij legt de rechtbank aan de man de maximale taakstraf van 240 uur op. Deze straf is hoger dan door de officier van justitie geëist, omdat een lagere taakstraf onvoldoende recht doet aan de ernst van de bewezenverklaarde feiten. Ook krijgt de man een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden opgelegd. Deze voorwaardelijke celstraf is een stok achter de deur om hem ervan te weerhouden opnieuw de fout in te gaan.

Jumbo krijgt strafbeschikking van €50.000 na dodelijk ongeval bij distributiecentrum Woerden

WOERDEN – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft supermarktketen Jumbo een boete van €50.000 opgelegd na een dodelijk ongeval op het distributiecentrum in Woerden. Op 20 oktober 2021 kwam een medewerker om het leven toen hij werd aangereden door een achteruitrijdende vrachtwagen van Jumbo.

Onveilige werkomgeving oorzaak van het ongeval

Uit een strafrechtelijk onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) blijkt dat de rookplek, die Jumbo had ingericht, onveilig was. Deze bevond zich naast de laaddoks, waarbij het hekwerk onvoldoende afscheiding bood tussen de rookplek en het vrachtverkeer. Daarnaast bleek de achteruitrijsignalering van de vrachtwagen uitgeschakeld, waardoor het slachtoffer niet werd gewaarschuwd voor het achteruitrijdende voertuig.

Het OM concludeert dat Jumbo tekort is geschoten in haar verplichting om een veilige werkomgeving te bieden, en daarmee artikel 32 van de Arbo-wet heeft overtreden.

Jumbo treft extra veiligheidsmaatregelen

Na het ongeval heeft Jumbo diverse veiligheidsmaatregelen doorgevoerd om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Op basis van een beoordeling door een veiligheidskundige is de rookplek verplaatst en veiliger gemaakt. Daarnaast zijn alle vrachtwagens uitgerust met een achteruitrijsignalering, die bij elke herstart automatisch wordt geactiveerd.

Gezien deze verbeteringen heeft het OM besloten Jumbo niet voor de rechter te dagvaarden, maar de zaak af te doen met een strafbeschikking van €50.000.

Jumbo neemt verantwoordelijkheid richting nabestaanden

Jumbo heeft tijdens het onderzoek volledig meegewerkt en heeft contact onderhouden met de nabestaanden. Naast de boete heeft het bedrijf een financiële bijdrage toegezegd aan de nabestaanden. Zij willen dit geld doneren aan een nog op te richten stichting voor ontwikkelingshulp, ter nagedachtenis aan het slachtoffer.

Met deze maatregelen hoopt Jumbo verdere ongelukken te voorkomen en de veiligheid op haar distributieterreinen te waarborgen.

Northvolt verkoopt Poolse industriële divisie, Scania bevestigt overname

Foto: Adobe Stock

STOCKHOLM – Northvolt heeft een koopovereenkomst getekend voor de verkoop van zijn Northvolt Systems Industrial-divisie in Polen aan een onbekende industriële groep. De batterijproducent heeft niet openbaar gemaakt wie de koper is, maar Scania heeft tegenover persbureau Reuters bevestigd dat zij de overname op zich nemen.

Batterijsystemen voor zware industrie en off-highway segmenten

Northvolt Systems Industrial werd in 2018 opgericht en richt zich op de ontwikkeling en productie van batterijsystemen voor zware industriële toepassingen en voertuigen buiten de openbare weg. Het bedrijf heeft ongeveer 300 werknemers, verdeeld over een prototyping-faciliteit in Stockholm, Zweden, en een productielocatie in Gdańsk, Polen.

De divisie levert batterijmodules en -systemen aan diverse sectoren, waaronder materiaalverwerking, bouwmachines, mijnbouw, landbouw en gemeentelijke diensten. Vanuit de fabriek in Gdańsk worden al seriematige leveringen gedaan aan klanten zoals Epiroc, Konecranes en Dynell.

Voortzetting van activiteiten en uitvoering van contracten

Zowel Northvolt als de koper benadrukken dat de transactie zo wordt ingericht dat de overdracht van assets, medewerkers en contracten soepel verloopt. Hierdoor blijven de activiteiten van Northvolt Systems Industrial na de overname doorlopen en zullen alle reeds gecontracteerde orders voor 2025 volgens planning worden uitgevoerd.

Deze verkoop is een direct gevolg van een strategische herziening bij Northvolt, waarbij de focus wordt verlegd naar de kernactiviteiten van het bedrijf: de grootschalige productie van batterijcellen.

Volgens Matthias Arleth, Chief Operating Officer van Northvolt, was de beslissing om afscheid te nemen van de industriële divisie geen gemakkelijke: “Het is niet eenvoudig om afscheid te nemen van onze collega’s bij Systems Industrial, die in korte tijd een sterk bedrijf hebben opgebouwd. Maar deze transactie is een belangrijke stap in onze strategie om de focus te leggen op onze kernactiviteiten. Stap voor stap werken we aan een duurzame en stabiele basis voor ons toekomstige succes.”

Ook Elin Åkerström, Vice President van Northvolt Systems Industrial, ziet de overname als een kans voor verdere groei: “We zijn blij met deze overeenkomst, die een mooie toekomst verzekert voor onze medewerkers, technologie en producten. We hebben een team van ervaren experts opgebouwd, geavanceerde prototypes ontwikkeld en een toonaangevend productportfolio in serieproductie gebracht. Met meer dan 3.300 verkochte Voltpack Core-producten en ruim 10 miljoen bedrijfsuren voor individuele batterijpacks kijken we uit naar verdere groei onder de nieuwe eigenaar.”

Overname onder voorbehoud van goedkeuringen

De transactie is nog onderhevig aan regelgevende goedkeuringen en de afronding van bindende contracten. Zodra deze zijn verkregen, zal Northvolt Systems Industrial verdergaan onder de nieuwe eigenaar.

EU-besluit over meer begrotingsvrijheid defensie-uitgaven in mei

BRUSSEL – De EU-ministers van Financiën nemen waarschijnlijk in mei een besluit over de mogelijkheid voor lidstaten om defensie-uitgaven buiten de strenge Europese begrotingsregels te houden. Met deze ontsnappingsclausule kunnen lidstaten investeren in “nieuw materieel zoals tanks, vliegtuigen en munitie”, zonder dat ze daarvoor door de Europese Commissie worden bestraft, zei de Poolse minister van Financiën Andrzej Domanski na de maandelijkse vergadering van EU-ministers van Financiën. Minister Eelco Heinen (Financiën) is daartegen.

“Het openbreken van regels heeft geen enkele zin”, zei Heinen na afloop van de vergadering in Brussel tegen RTL Z. “Schuld is schuld en je zult dat uiteindelijk terug moeten betalen. Dus wat je op de korte termijn denkt te winnen, daar heb je op de lange termijn alleen maar last van.” Nederland vindt eerst dat alle EU-lidstaten 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) aan defensie moeten gaan besteden en dat daarna moet worden gekeken wat extra nodig is.

Polen, momenteel EU-voorzitter, is sterk voorstander en heeft een voorstel voor ruimere regels bij de Europese Commissie neergelegd. “Het resultaat moet zijn dat onze defensiecapaciteiten en onze veiligheid er gevoelig op vooruit zullen gaan”, zei Domanski.

Voorbereidende gesprekken vredesakkoord

Ook Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Economie) wil de begrotingsregels versoepelen. “Om Rusland te stoppen moet Europa dringend zijn eigen veiligheid en defensie ondersteunen en wij moeten Oekraïne blijven helpen. Wij zullen dat ook in de toekomst blijven doen en daarom moeten we nu actie ondernemen”, zei de Eurocommissaris na afloop van de vergadering. Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen dagen “mogen we geen tijd verliezen”, zei ook Domanski.

De Verenigde Staten en Rusland zijn deze week begonnen met voorbereidende gesprekken om tot een vredesakkoord tussen Rusland en Oekraïne te komen, nadat de Amerikaanse president Donald Trump en de Russische president Vladimir Poetin daar een week eerder met elkaar over hadden gesproken. De VS hebben gezegd dat de EU veel meer moet investeren in zijn eigen veiligheid, en in die van Oekraïne.

Continental schrapt nog eens 3000 banen

HANNOVER – De Duitse toeleverancier voor de auto-industrie Continental schrapt tot en met 2026 nog eens 3000 banen.

Een jaar geleden kondigde het concern al aan om ruim 7000 arbeidsplaatsen op te heffen, maar dat zou niet genoeg zijn om de doelen voor kostenbesparingen te halen.

De banen gaan verloren bij de afdelingen voor onderzoek en ontwikkeling, waar nu nog ongeveer 31.000 mensen werken. Continental wil dat aantal met een tiende verlagen.

In Duitsland gaan bij de nieuwe reorganisatie 1450 banen verloren. Continental hoopt ontslagen zo veel mogelijk te voorkomen, bijvoorbeeld door vertrekkende werknemers niet te vervangen.

Bestaanszekerheid buschauffeurs grote steden bedreigd door forse bezuinigingen

UTRECHT – Op dinsdag 18 februari wordt er door vervoerders, reizigers en de FNV een petitie aangeboden tegen de geplande bezuinigingen van 110 miljoen euro aan de voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Twee dagen later, op donderdag 20 februari, komt de commissie samen voor een debat over de plannen. FNV Stadsvervoer heeft aangekondigd dat er dan zo’n 60 tot 80 chauffeurs aanwezig zullen zijn om het debat nauwlettend te volgen.

De bezuinigingen bedreigen de bestaanszekerheid van duizenden buschauffeurs in de grote steden. De FNV maakt zich grote zorgen over de gevolgen voor de werkdruk, de veiligheid van de reizigers en de kwaliteit van het openbaar vervoer. De vakbond is duidelijk: deze bezuinigingen kunnen niet doorgaan.

Buschauffeurs in de kou

Eric Vermeulen, bestuurder van FNV Stadsvervoer, stelt: “Het is onacceptabel dat de overheid de buschauffeurs in de kou laat staan. Deze bezuinigingen raken niet alleen onze leden, maar ook de reizigers die afhankelijk zijn van betrouwbaar en veilig openbaar vervoer.”

Petitie

De petitie, die mede namens de vervoerders en reizigers wordt overhandigd, is een krachtig signaal richting de politiek dat de bezuinigingen onacceptabel zijn. FNV Stadsvervoer roept de Kamercommissie op om deze plannen te heroverwegen en met een oplossing te komen die zorgt voor werkbare omstandigheden voor de buschauffeurs en goed openbaar vervoer voor de reizigers.

Acties

Vermeulen benadrukt verder: “Wij zullen niet zomaar accepteren dat de regering de rekening van de bezuinigingen neerlegt bij de mensen die het werk moeten doen. Als dit besluit er doorheen komt, zullen we niet schromen om actie te ondernemen.”

FNV blijft zich inzetten voor een eerlijke behandeling van buschauffeurs en zal alle benodigde stappen zetten om te voorkomen dat deze bezuinigingen doorgevoerd worden.

Kamer: hou zzp’ers op het spoor aan regels over werktijden

DEN HAAG – Regels over werktijden moeten ook gelden voor zelfstandige ondernemers die aan het spoor werken, vindt de Tweede Kamer. Een meerderheid steunde een motie van PVV-Kamerlid Hidde Heutink die het kabinet vroeg om de normen uit de Arbeidstijdenwet voor iedereen te laten gelden, inclusief zzp’ers.

In de Arbeidstijdenwet staat bijvoorbeeld dat iemand die langer dan 5,5 uur werkt recht heeft op een pauze, en dat een nachtdienst maximaal 12 uur mag duren. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) hielden de mensen die twee jaar geleden aan het spoor werkten bij Voorschoten zich niet aan deze wet. Een trein botste daar op een kraan die het spoor overstak, met een dodelijk slachtoffer tot gevolg.

Vorige week in een debat over het ongeluk en het OVV-rapport begonnen meerdere Kamerleden over nachtelijk spoorwerk door zzp’ers. Olger van Dijk (NSC): “Het kan toch niet zo zijn dat zzp’ers aan de lopende band te veel uren maken en dat daardoor extra risico’s in de uitvoering ontstaan?”

Staatssecretarissen Jurgen Nobel (Participatie, VVD) en Chris Jansen (Openbaar Vervoer, PVV) zijn niet van plan de wet aan te passen, schreven ze bij voorbaat in een reactie op de motie. Dat voor zzp’ers geen wettelijke rusttijden gelden, “past bij de eigen verantwoordelijkheid” die ze als zelfstandige ondernemers hebben.

Als zzp’ers onder de Arbeidstijdenwet zouden vallen, zou dat henzelf en hun opdrachtgevers meer gedoe opleveren, verwacht het kabinet. “Dit is niet alleen onwenselijk, maar ook niet passend.” Zelfstandigen zijn bovendien al verplicht om zich veilig te gedragen, en mogen daardoor niet eindeloos doorwerken.

Grote brand bij restaurant De Bauers in Soest vermoedelijk aangestoken

brand vuur

SOEST – De politie vermoedt dat de grote brand aan de Burgemeester Grothestraat in Soest is aangestoken.

De brand woedde maandagochtend vroeg bij restaurant De Bauers. Zeventien omliggende woningen moesten worden ontruimd.

Behalve brandstichting houdt de politie rekening “met alle mogelijke scenario’s, die we momenteel verder onderzoeken”. Mensen die meer informatie of camerabeelden hebben, kunnen zich melden bij de politie.

Witte Huis: Elon Musk heeft geen beslissingsbevoegdheid

WASHINGTON – Elon Musk is geen officiële werknemer van het Department of Government Efficiency (DOGE) en heeft “geen formele autoriteit om overheidsbeslissingen te nemen”, staat in een gerechtelijk document dat is ingediend door het Witte Huis in een rechtszaak.

De rijkste man ter wereld wordt algemeen gezien als het hoofd van DOGE, het nieuwe overheidsorgaan dat door president Donald Trump is opgericht om de overheidsuitgaven drastisch te verminderen, onder andere door duizenden banen te schrappen.

Volgens het document dat maandag is ingediend door een ambtenaar binnen het Witte Huis, Joshua Fisher, is Musk “een werknemer van het Witte Huis” als “een speciale overheidsmedewerker” en een “senior adviseur van de president”. Daarmee heeft hij “geen feitelijke of formele autoriteit om zelf overheidsbeslissingen te nemen”, maar kan hij “alleen adviseren en de richtlijnen van de president doorgeven”, aldus Fisher. “Hij is geen werknemer van de U.S. DOGE Service”.

Het document werd ingediend in een zaak die tegen Musk was aangespannen door veertien Amerikaanse staten. De staten willen Musks invloed op de federale overheid tot een halt brengen.

Zeelandbrug volgend jaar twee maanden afgesloten voor reparatie scheuren

HEINKENSZAND – De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug gaat volgend najaar maximaal acht weken dicht voor noodzakelijk onderhoud. Beweegbare delen van de brug, die de Zeeuwse eilanden Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland verbindt, moeten gerenoveerd worden omdat er scheuren in het staal zitten. “We moeten uiterlijk in 2026 de boel aanpakken, zodat we voor de toekomst de veiligheid kunnen garanderen. We kunnen het niet langer uitstellen”, aldus gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit, SGP).

De in 1965 geopende Zeelandbrug, eigendom van de provincie, is de belangrijkste verkeersader door het midden van Zeeland over de N256. Per dag rijden er ongeveer 15.000 voertuigen overheen. De brug kan open om schepen door te laten.

In 2015 en 2016 zijn beginnende scheuren in het stalen dek van dit beweegbare stuk al gerepareerd, maar nu is volgens Van der Maas een grote renovatie noodzakelijk. “De beweegbare delen worden eruit gehaald, aangepakt en opnieuw geplaatst. Dat betekent dat niemand over de brug kan. Deze werkzaamheden hebben ook effect op het scheepvaartverkeer.”

Twee omleidingsroutes

In het jaar 2000 ging de brug ook dicht voor renovatie van de bewegende delen. “Door de leeftijd van de brug, ‘vermoeiing’ van het materiaal en toename van het aantal zware voertuigen, is scheurvorming ontstaan”, aldus Van der Maas. De provincie grijpt de sluiting aan om meteen de hele weg opnieuw te asfalteren. “De brug kan er daarna weer dertig jaar tegenaan”, aldus de gedeputeerde, die zegt niet te weten hoeveel het hele project kost.

Het is de bedoeling dat de renovatie van de Zeelandbrug in het tweede deel van 2026 wordt uitgevoerd. De provincie stelt omleidingsroutes in via de N57 (de ‘dammenroute’ over de Deltawerken) en de A4. Voor scholieren, die veelal het fietspad van de Zeelandbrug gebruiken, komt er mogelijk een pont om de oversteek te maken.

Zomervakantie

De werkzaamheden uitvoeren in de zomervakantie is volgens Van der Maas niet mogelijk. “Voor scholieren zou dat handiger zijn. Maar we hebben meerdere belangen te dienen.” Eén buis van de Westerscheldetunnel, tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland, gaat volgend jaar ook vier maanden dicht om betonschade te repareren. “Dan kun je niet gelijk de Zeelandbrug aanpakken, we moeten rekening houden met de totale bereikbaarheid van Zeeland”, aldus Van der Maas.

Werkgevers bezorgd omdat loonstijging boven 4 procent blijft

DEN HAAG – De gemiddelde loonstijging in nieuwe cao’s blijft boven de 4 procent liggen. Werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van Nederlandse werkgevers, zegt zeer bezorgd te zijn over de aanhoudende hoge gemiddelden.

“De loonafspraken zijn inmiddels veel hoger dan de inflatie, het koopkrachtverlies van een paar jaar geleden is voor vrijwel alle werknemers meer dan goedgemaakt”, stelt de organisatie in een nieuwe update over het cao-overleg. “Het huidige niveau van verhogingen gaat ten koste van de concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven en zal de economie verzwakken.”

In de vorige maand afgesproken cao’s kwamen de loonafspraken uit op gemiddeld 4,7 procent. Dat was iets lager dan het gemiddelde van vorig jaar. Volgens de werkgeversvereniging gaat het niettemin om de 29e achtereenvolgende maand dat het gemiddelde boven de 4 procent uitkomt.

Constructief overleg

Het looncijfer van AWVN geeft aan wat werknemers die onder de betreffende cao’s vallen in de komende twaalf maanden aan loonsverhogingen kunnen verwachten. In januari zijn er maar twaalf nieuwe cao’s afgesloten, wat een erg laag aantal is. Vanwege het relatief grote gewicht van incidentele uitschieters kan januari achteraf een uitzonderlijke maand blijken, moet AWVN ook toegeven.

AWVN roept de vakbonden op tot “constructief overleg”, waarbij ook gekeken wordt naar specifieke omstandigheden waarin bedrijven verkeren. De werkgevers zijn van mening dat de hoge loonafspraken vooral komen door de harde opstelling van de vakbonden. Die opstelling zou er ook voor zorgen dat er relatief maar weinig nieuwe cao’s worden afgesloten.

Monitoring DNB

De cijfers van AWVN worden nauwlettend in de gaten gehouden door De Nederlandsche Bank (DNB). Een sterke loongroei zou namelijk de inflatie weer kunnen aanwakkeren. De centrale bank verklaarde eerder de kans hierop klein te achten. Maar DNB waarschuwde in december wel dat de inflatie hier de komende jaren waarschijnlijk hoger blijft dan in het eurogebied als geheel.

VVD en BBB vinden woorden Wilders over Oekraïne voorbarig

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz en BBB-fractievoorzitter Caroline van der Plas vinden de weigering van PVV-leider Geert Wilders om militairen te leveren aan een mogelijke vredesmacht in Oekraïne prematuur. De Tweede Kamer spreekt later dinsdag over de situatie in Oekraïne.

Van der Plas vindt de opmerking van Wilders “voorbarig”. Haar coalitiegenoot van de VVD stelt het scherper. “Dat is zeker geen manier om over een mogelijke uitzending te spreken”, aldus Yeşilgöz.

Wilders twitterde maandag dat de grootste regeringspartij tegen het sturen van militairen naar Oekraïne is. Nederland doet al aan veel missies mee en moet ook nog het eigen grondgebied beschermen, zei hij.

Omtzigt noemt Srebrenica

NSC-leider Pieter Omtzigt zei later dat hij “heel voorzichtig” is als het aankomt op militaire inzet. “Wij hebben heel goed geleerd van wat er gebeurd is in Srebrenica. Dus u hoort ons niet zeggen van ‘we gaan dit doen’ of ‘we gaan dat doen'”. Wel benadrukt Omtzigt dat Europa “voor enorme uitdagingen op het gebied van veiligheid” staat. Ook denkt hij niet dat Poetin zomaar zal stoppen met het uitbreiden van Rusland, zodra er vrede is met Oekraïne.

Dit weekeinde liet minister-president Dick Schoof nog weten dat het kabinet “welwillend” staat tegenover een deelname aan een vredesmacht, maar dat er nog veel onduidelijk is.

Aanrijding met twee vrachtwagens op Merwedebrug (A27) [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat

GORINCHEM – Dinsdagmiddag heeft een aanrijding plaatsgevonden op de Merwedebrug in de A27 waarbij twee vrachtwagens zijn betrokken.

Rijkswaterstaat meldt dat er een zware berger onderweg is.

Richting Breda sluit je bij Noordeloos aan in de file en heb je 45 minuten extra reistijd.

Foto: Rijkswaterstaat

Houd ook op de aansluitende A15 vanuit Ridderkerk rekening met vertraging, waarschuwt Rijkswaterstaat.

Rusland herhaalt: Oekraïne mag bij EU, maar niet bij NAVO

MOSKOU – Rusland heeft er geen bezwaar tegen als Oekraïne tot de Europese Unie zou toetreden. Maar lidmaatschap van de NAVO is onverteerbaar, waarschuwt de woordvoerder van het Kremlin bij het begin van vredesbesprekingen tussen Rusland en de Verenigde Staten.

Rusland heeft zich altijd fel verzet tegen de aansluiting van buurland Oekraïne bij het westerse militaire bondgenootschap. Dat was naar eigen zeggen een van Ruslands redenen om drie jaar geleden naar Kyiv op te trekken, ook al was er geen zicht op dat de NAVO Oekraïne het ooit beloofde lidmaatschap op korte termijn zou gunnen. Maar Oekraïne heeft het “soevereine” recht om EU-lid te worden, herhaalde het Kremlin dinsdag.

De VS hebben al duidelijk gemaakt dat Oekraïne NAVO-lidmaatschap voorlopig uit het hoofd moet zetten, maar lieten eerder merken dat ze het land wel graag zien toetreden tot de EU. Die toekomstperspectieven voor Oekraïne liggen op de onderhandelingstafel waaraan Russische en Amerikaanse diplomaten dinsdag zijn aangeschoven.

Kandidaat-lidmaatschap

Oekraïne werd een paar maanden na de Russische invasie in allerijl kandidaat-lid van de EU. EU-kopstukken willen de veeleisende en tijdrovende toetreding versnellen.

De NAVO moet de deur die zij voor Oekraïne heeft geopend echt helemaal dichtslaan, benadrukt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Rusland zou geen genoegen nemen met een verklaring van de NAVO dat Oekraïne geen lid mag worden. De alliantie moet de belofte uit 2008 intrekken dat Oekraïne ooit mag toetreden. “Anders blijft dit probleem de lucht op het Europese continent vergiftigen”, zei een woordvoerder dinsdag.

Neutraliteit

Oekraïne moet volgens Rusland neutraal worden, zonder lidmaatschap van militaire bondgenootschappen en zonder atoombom. Daarmee is het aan de grote buur overgeleverd en wacht een toekomst als vazalstaat, waarschuwt de regering in Kyiv. Zij wijst erop dat Oekraïne na de val van de Sovjet-Unie nota bene zijn kernwapens opgaf in ruil voor de belofte van Rusland en de VS dat ze Oekraïne zouden beschermen tegen aanvallers.

Rusland dringt ook aan op snelle verkiezingen in Oekraïne. Die zijn uitgesteld wegens de oorlog, omdat bijvoorbeeld militairen niet zouden kunnen stemmen. Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky probeert Moskou van hem af te komen en hoopt het dat verkiezingen verlammende politieke onrust brengen en er een gedweeër president aan de macht komt.

Vrachtwagenchauffeur met vervalst rijbewijs uit het verkeer gehaald bij grenscontrole Füssen

FÜSSEN – De Duitse politie heeft op vrijdag 14 februari bij de grensovergang Füssen (A7) een vrachtwagenchauffeur zonder geldig rijbewijs uit het verkeer gehaald. De 50-jarige Algerijn probeerde met een vervalst Italiaans rijbewijs Duitsland binnen te rijden. Hij kreeg een vierjarig inreisverbod en moest zonder zijn vrachtwagen terugkeren naar Oostenrijk.

Vervalst Italiaans rijbewijs ontdekt bij controle

De politie stopte laat in de avond een in Italië geregistreerde vrachtwagen voor controle. De Algerijnse bestuurder overhandigde de agenten zijn voertuigpapieren, een paspoort, een Italiaanse verblijfsvergunning en een Italiaans rijbewijs. De controleurs ontdekten echter dat het rijbewijs vervalst was. Uit verder onderzoek bleek dat de chauffeur niet in het bezit was van een CE-rijbewijs en dat al zijn rijbewijzen sinds 2017 ongeldig waren.

Toen de politie de chauffeur hiermee confronteerde, liet hij een Duits rijbewijs zien. Ook hier bleken de rijbewijscategorieën verlopen te zijn. Daarnaast werd vastgesteld dat de man tussen 2015 en 2018 in Duitsland woonde en al eerder werd betrapt op rijden zonder rijbewijs.

Vierjarig inreisverbod en terugkeer naar Oostenrijk

De chauffeur wordt aangeklaagd voor valsheid in geschrifte en rijden zonder rijbewijs. Omdat hij strafbare feiten pleegde, verloor hij zijn verblijfsrecht in Italië en kreeg hij ook een aanklacht wegens poging tot illegale binnenkomst in Duitsland.

Na overleg met het Openbaar Ministerie in Kempten moest de man een boete van 200 euro betalen. De politie nam het vervalste rijbewijs in beslag en legde hem een vierjarig inreisverbod voor Duitsland op. Zijn vrachtwagen werd in beslag genomen en nadat hij de sleutels en voertuigpapieren had ingeleverd, werd hij op zaterdagochtend 15 februari per trein teruggestuurd naar Oostenrijk.

×