Clicky

zondag 4 mei 2025 - 17:33 uur
Home Blog Pagina 35

Coalitie bereikt akkoord over voorjaarsnota

DEN HAAG – De coalitie heeft een akkoord bereikt over de voorjaarsnota. PVV-leider Geert Wilders meldt dit op X, en een bron bevestigt het aan het ANP. De partijen hebben vanaf dinsdag de hele nacht door onderhandeld.

“Er is een deal”, schrijft ook BBB-leider Caroline van der Plas op X. “Na 10 dagen en de afgelopen 25 uur zijn we het eens over #voorjaarsnota.” Ze deelt een blije foto met haar secondant Henk Vermeer. “Het waren bijzonder lange onderhandelingen, maar we zijn eruit”, meldt VVD-leider Dilan Yesilgöz.

Dat het moeilijk zou worden om een compromis te vinden waar alle vier de coalitiepartijen zich in kunnen vinden, was al langer duidelijk. “Dat wordt een ingewikkelde puzzel om te leggen”, zei premier Dick Schoof in januari over de voorjaarsnota.

De financiële opgaven waren dan ook talrijk. Op Justitie klonk bijvoorbeeld een roep om honderden miljoenen euro’s voor gevangenissen, op Defensie lagen wensen voor miljardeninvesteringen en op Financiën was nog een oplossing nodig om de btw-verhoging op cultuur en sport te voorkomen.

Oman, Nederland en Duitsland slaan handen ineen voor ‘s werelds eerste vloeibare waterstofcorridor

Met de ondertekening van een Joint Development Agreement zet Port of Amsterdam in samenwerking met tien andere partijen een nieuwe stap in de ontwikkeling van ‘s werelds eerste importcorridor voor vloeibare waterstof. Deze corridor vormt een verbinding tussen de haven van Duqm in Oman, de haven van Amsterdam en logistieke knooppunten in Duitsland, waaronder de haven van Duisburg. Hiermee wordt grootschalige import van vloeibare waterstof naar Europa mogelijk gemaakt. De overeenkomst werd ondertekend tijdens het staatsbezoek van Zijne Majesteit de Sultan van Oman aan Nederland en in het bijzijn van Reinette Klever, minister van Klimaat en Groene Groei.

Essentiële schakels in toeleveringsketen

De overeenkomst werd ondertekend door in totaal elf partijen, waaronder organisaties als Hydrom (voorloper op het gebied van groene waterstof in Oman), OQ (energiebedrijf van Oman), Tata Steel Nederland, Hamburger Hafen und Logistik AG en Hynetwork Services (dochteronderneming van Gasunie). Met het tekenen van de overeenkomst brengen deze partijen de verschillende schakels in de toeleveringsketen bij elkaar. Deze keten maakt gebruik van bestaande technologieën voor het vloeibaar maken van de waterstof, het transport, de opslag en de distributie. Een scheepsontwerp van partner ECOLOG maakt maritiem transport van de waterstof mogelijk zonder boil-off. Dit betekent dat er geen vrachtverlies optreedt tijdens transport over zee. Met deze innovatieve technologie worden de kosten voor het vervoer van de waterstof een stuk lager.

Ontwikkeling van de corridor

De Joint Development Agreement bevat verschillende onderdelen. Eén daarvan is de ontwikkeling van een installatie voor het vloeibaar maken, de import én de export van waterstof in de haven van Duqm in Oman. Ook worden er gesprekken gevoerd over de prijs en levering van vloeibare waterstof aan afnemers in de regio Amsterdam, de rest van het land en Duitsland. Tot slot wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van infrastructuur langs de hele corridor, waaronder export- en importfaciliteiten in de havens van Duqm, Amsterdam en Duisburg, en diverse distributiemodaliteiten voor zowel gasvormige als vloeibare waterstof – denk aan pijpleidingen, spoorverbindingen en binnenvaartdistributie – via Nederland en het achterland.

Energiezekerheid

Met de ontwikkeling van deze groene waterstofcorridor dragen de partijen bij aan het verduurzamen van sectoren zoals de staalindustrie en transport, en aan het versterken van de energiezekerheid van Europa. Minister Reinette Klever: “Deze overeenkomst laat onze ambities en keuze voor schone energie zien. Door Omaanse groene waterstof te verbinden met de Europese energiebehoefte, zetten we gezamenlijk stappen richting onze klimaatdoelen en een duurzame energievoorziening.”

Voor Oman is de overeenkomst een belangrijke stap in de ambitie om wereldleider te worden in de export van groene waterstof. De Omaanse minister van Energie en Mineralen, Z.E. Eng. Salim Nasser Al Aufi: “Dit partnerschap laat Oman’s inzet zien om een leidende rol te spelen in de mondiale groene waterstofeconomie, en tegelijkertijd onze banden met Europa te versterken ter ondersteuning van de duurzame energietransitie.”

De overeenkomst bouwt voort op het bestaande partnerschap tussen Hydrom, het Omaanse ministerie van Energie en Mineralen, Port of Amsterdam, ECOLOG en EnBW voor de ontwikkeling van deze waterstofcorridor. Deze stap brengt de grootschalige levering van groene waterstof uit Oman naar Europa in 2029 een stuk dichterbij.

Voorjaarsnotaoverleg coalitie is langste onafgebroken overleg

DEN HAAG – Het overleg van de coalitiepartijen over de voorjaarsnota is nog steeds bezig. Daarmee is het volgens parlementair historicus Bert van den Braak het langste onafgebroken overleg.

De partijen, minister Eelco Heinen en staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (beiden van Financiën) zijn sinds dinsdagmiddag ongeveer 18 uur achtereen in gesprek over de voorjaarsnota. Ze begonnen dinsdagochtend, maar het overleg werd kort opgeschort voor de stemmingen in de Tweede Kamer. Premier Dick Schoof sloot in de avond aan bij het overleg.

Van den Braak schreef op X dat dit het langste onafgebroken overleg is. Hij reageerde op een vraag van verslaggever Arjan Noorlander van Nieuwsuur. “Het doet denken aan de Catshuiscrisis in 2012 en daarvoor aan nachtelijke ministerraadvergaderingen onder het kabinet-Den Uyl”, aldus Van den Braak.

Chinese economie groeide in eerste kwartaal met 5,4 procent

BEIJING – De Chinese economie is in het eerste kwartaal met 5,4 procent gegroeid, zo bleek woensdag uit cijfers, wat de verwachtingen overtrof. Ook in het laatste kwartaal van 2024 groeide de economie met 5,4 procent.

Beijing streeft dit jaar naar een economische groei van ongeveer 5 procent. Analisten noemen die doelstelling ambitieus, gezien de aanhoudende vastgoedcrisis, de zwakke binnenlandse vraag en de ingrijpende heffingen op Chinese goederen van de Amerikaanse president Donald Trump.

De autoriteiten in China hebben herhaaldelijk gezegd dat het land voldoende beleidsruimte heeft om de groei te ondersteunen. Ze hebben beloofd de rentetarieven te verlagen en de reserveverplichting, de hoeveelheid geld die banken in reserve moeten houden, op een passend moment te verlagen.

Ton Kamp algemeen directeur Koninklijke LV Logistics Nederland

Ton Kamp zal per 1 mei 2025 officieel in dienst treden bij Koninklijke LV Logistics als algemeen directeur voor de LV-vestigingen in Nederland. Kamp heeft veel ervaring in de logistieke sector in meerdere rollen. LV Logistics is een full-service logistieke dienstverlener met vestigingen wereldwijd en het hoofdkantoor in Vlaardingen.

Tot vorig jaar was Kamp (48) algemeen directeur van Eimskip Nederland. Eerder was hij onder andere werkzaam bij Panalpina World Transport, Kuehne + Nagel en Maersk Logistics. Kamp gaat bij LV Logistics verdere invulling geven aan de ingezette transformatie van LV Nederland tot een totale logistieke dienstverlener. Geleidelijke groei met het behoud van de familiaire LV-cultuur is een andere belangrijke opdracht voor Kamp.

Mark van Herk, CEO van de Global Executive Board, is uiterst verheugd over de aanstelling van Kamp. Mark van Herk: “Ton is een ervaren professional in de internationale wereld van logistiek en transport met bewezen leiderschapskwaliteiten. LV Logistics is een snel groeiende organisatie, zowel in Nederland als wereldwijd, en dat vraagt om specifieke kwaliteiten en inzichten waar Ton in ruime mate over beschikt. We zijn ervan overtuigd dat hij de juiste persoon is om LV verder vooruit te helpen. Ik kijk uit naar een prettige, langdurige en succesvolle samenwerking.”

Ton Kamp zegt uit te kijken naar de nieuwe uitdaging die bij LV Logistics op hem wacht. Ton Kamp: “Ik ken LV Logistics als een bedrijf met een uitstekende reputatie, niet in de laatste plaats vanwege de koninklijke status sinds 2021 en de warme, familiaire cultuur. LV is in de loop der jaren uitgegroeid tot een organisatie met vestigingen wereldwijd, maar heeft altijd oog gehouden voor de persoonlijke benadering van zowel medewerkers als klanten. Die filosofie spreekt mij enorm aan. Ik heb heel veel zin om samen met al mijn nieuwe LV collega’s de schouders eronder te zetten en LV nog succesvoller te maken dan het nu al is.”

Koninklijke LV Logistics is in 1921 ontstaan als familiebedrijf in Vlaardingen onder de naam J. Lensveld & Zonen. In de loop der jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een logistieke dienstverlener met ruim 35 vestigingen wereldwijd. LV Logistics heeft wereldwijd ruim 700 medewerkers in vaste dienst en had in 2024 een jaaromzet van ruim 225 miljoen euro. Het hoofdkantoor bevindt zich nog altijd in Vlaardingen. Daarnaast heeft men in Nederland nog een vestiging op de Maasvlakte in Rotterdam.

Binnen de wereld van logistiek en transport geldt LV Logistics als een autoriteit op het gebied van projectlogistiek, onder andere in de energiesector. Sinds 2021 bezit LV Logistics het Predicaat Koninklijk.

Amerikaanse importtarieven op hoogste peil sinds 1890

Foto: Adobe Stock | Transport Online

‘S-HERTOGENBOSCH – Door de maatregelen van Trump bedraagt het gemiddelde Amerikaanse invoertarief wereldwijd nu 25,5 procent. Dit is het hoogste niveau sinds 1890. Volgens kredietverzekeraar Allianz Trade zal dit gemiddelde tarief tegen het eind van 2025 zijn gedaald, dankzij vele onderhandelingen en bilaterale afspraken, tot 10,2 procent.

Dit blijkt uit de outlook update van de wereldeconomie voor 2025-2026 die Allianz Trade onlangs presenteerde. Hieruit blijkt dat de wereldwijde economische groei in 2025 terugvalt naar slechts +2,3 procent, het laagste niveau sinds de coronapandemie. Voor de Verenigde Staten wordt een milde recessie verwacht met een negatieve groei van -0,5 procent in drie opeenvolgende kwartalen. Door de handelsoorlog en de daarbij horende onzekerheid zal de waarde van de wereldwijde export dit jaar met 480 miljard dollar dalen.

Klap Europese export

Voor de eurozone gaat Allianz Trade uit van een minimale groei van slechts +0,8 procent in 2025. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Vooral voor Duitsland, Frankrijk en Italië komt de lagere export naar de VS hard aan. Duitsland verliest naar verwachting 9 miljard dollar aan exportinkomsten. Voor Frankrijk en Italië bedraagt het exportverlies respectievelijk 7 en 9 miljard dollar.

De meeste zorgen maakt Geeroms zich om de kleinere bedrijven. “Grote corporates zijn sterk genoeg om hogere inkoopprijzen en vraaguitval tijdelijk op te vangen. De buffers van veel kleinere bedrijven zijn kwetsbaar. Ook kunnen zij prijsverhogingen niet zomaar doorberekenen. Zeker voor bedrijven die nu al worstelen met minimale marges voorzie ik pittige tijden.”

Wat de Europese industrie ook niet zal helpen is volgens Geeroms de lawine aan Chinese goederen die op de Europese markt gedumpt worden. “China is voor Trump het hoofddoel. Het containertransport vanuit China naar de VS ligt nu al zo goed als stil. Containers stapelen zich op in de Chinese havens. De kans is groot dat het overschot aan producten voor minimale prijzen in Europa terechtkomt. Dat heeft grote gevolgen voor de Europese industrie.”

Volgens Geeroms zullen bedrijven wereldwijd proberen zich te beschermen met kortetermijnmaatregelen zoals voorraadvorming, het verleggen van toeleveringsketens en prijsaanpassingen. “Veel bedrijven redden het daar niet mee. Wereldwijd nemen de faillissementen dit jaar toe met +7 procent, zo verwachten wij. Vooral in de VS gaan veel bedrijven kopje onder: +16 procent. In Europa gaan we uit van +5 procent meer faillissementen.”

Nederland

De handelsoorlog heeft zowel directe als indirecte effecten op de Nederlandse economie. Geeroms: “Slechts 4-5 procent van de Nederlandse export gaat naar de Verenigde Staten. Hierdoor is de directe impact relatief klein. Maar specifieke sectoren worden stevig geraakt. Neem agrifood. Na de VS is Nederland wereldwijd de grootste exporteur. Denk niet alleen aan food maar bijvoorbeeld ook aan geavanceerde landbouwmachines. Deze handel krijgt een stevige knauw.” Geeroms wijst op de vergaande verwevenheid van Nederland met de economie van de eurozone. “Als de automotive in Duitsland een klap krijgt, raakt dat ook vele Nederlandse bedrijven.”

Enige compensatie is wel te verwachten van de Duitse maatregelen. “De plannen van bondskanselier Friedrich Merz om gigantisch te investeren in infrastructuur en defensie, zijn ook goed nieuws voor Nederland. Dat geldt überhaupt voor alle aangekondigde defensie-investeringen van de Europese landen. Geloof maar dat een groot deel daarvan niet naar de VS gaat. Waar mogelijk zal gekozen worden voor Europese oplossingen. Dat geeft natuurlijk wel een boost aan allerlei industrieën. Ook in ons land.” Als de helft van de voorgenomen defensie-investeringen van EU-landen bij Europese bedrijven terechtkomt, geeft dat het Nederlands bbp een push van 0,4 procent p.p., zo stelt Allianz Trade.

Een ander lichtpuntje zou de lage rente kunnen zijn. Geeroms: “Weliswaar leiden de tariefsverhogingen tot hogere prijzen en dus inflatie-verhogend, maar door de algehele economische neergang door onder meer vraaguitval zal de inflatie afnemen. Hierdoor ontstaat voor de ECB ruimte om de rente te verlagen om zo de economie aan te zwengelen. Onze researchafdeling voorziet in Europa een rentedaling van 4 procent tot 1,5 procent eind 2026.” In de VS zal de rente in mindere mate dalen zo voorziet Allianz Trade.

“Ongunstig scenario”

Allianz Trade schetst twee mogelijke scenario’s voor de wereldeconomie in 2025-2026. Geeroms: “Helaas achten we de negatiefste variant het meest aannemelijk. Hierbij hebben we te maken met stagnatie en tegelijkertijd met oplopende inflatie. Dit geldt zeker voor de VS. Europa zal naar alle waarschijnlijkheid een deflatoire trend kennen, mede door lagere gas- en olieprijzen. En ook door de dumping van Chinese goederen.”

Positieve blik

“Kijk je met een positieve blik (zoals in ons optimistische scenario) dan zien we Europa een inhaalslag maken op het gebied van technologische innovatie en internationale samenwerking. De Duitse steunmaatregelen zijn daarbij erg belangrijk. Ook kan AI een flinke oppepper betekenen voor de productiviteit. Verder houden we rekening met het terugdraaien van sancties tegen Rusland waardoor de energieprijzen stabiliseren.”

Franse gevangenissen en personeel opnieuw doelwit van aanvallen

TARASCON-SUR-RHÔNE – Opnieuw zijn Franse gevangenissen het doelwit geweest van brandstichters. Op een parkeerterrein voor personeel van de gevangenis van Tarascon-sur-Rhône in het zuiden van het land zijn drie auto’s in brand gestoken. Vlak bij de gevangenis van Meaux, ten oosten van Parijs, werd in de nacht van dinsdag op woensdag brand gesticht in de hal van een pand waar een cipier woont.

In de hal werd op een muur volgens Franse media “DDPF” gekalkt, wat staat voor Verdediging voor Franse Gevangenen. De DDPF heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor aanvallen sinds zondagavond op gevangenissen of personeel van die instellingen. Daarbij is in Toulon ook met automatische wapens geschoten op de ingang van een penitentiaire inrichting.

In de buurt van Aix-en-Provence is woensdag volgens een vakbond voor gevangenispersoneel ook de auto in brand gestoken van een vakbondsman van de penitentiaire inrichting van Aix-Luynes. De auto stond voor zijn woning geparkeerd.

De Franse justitie ziet in de recente aanvallen mogelijk op sociale media gecoördineerde acties die verband houden met het strengere beleid van minister Gérald Darmanin. Hij is bezig met de bouw van extra beveiligde gevangenissen voor de zwaarste criminelen. De eerste moet eind juli in het noorden, tussen Arras en Lille geopend worden. Afgelopen jaar werd een drugsbaron op weg van een gevangenis naar een rechtszitting door een reeks zwaar bewapende mannen bevrijd op een autosnelweg waarbij twee bewakers werden doodgeschoten.

Een antiterrorisme-eenheid is ook ingeschakeld. De onderzoekers richten zich op acties van drugscriminelen of van extreemlinkse groepen.

Trump overweegt importheffingen op belangrijke grondstoffen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft onderzoek ingesteld naar mogelijke nieuwe importheffingen op alle belangrijke grondstoffen, zoals lithium, kobalt en nikkel. Daarmee wil hij de afhankelijkheid van China verminderen, het land dat de wereldwijde productie van deze kritieke mineralen domineert.

Volgens Trump vormt de Amerikaanse afhankelijkheid van geïmporteerde mineralen een risico voor “de nationale veiligheid, de paraatheid van het leger, stabiele prijzen en de algehele economische weerbaarheid en welvaart van het land.” In de oplopende handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten kondigde Beijing onlangs aan de export van enkele zeldzame aardmetalen per direct te beperken.

Amerikaanse fabrikanten, experts en wetenschappers waarschuwen al langer dat de economie van de VS te sterk leunt op China en andere landen voor bewerkte grondstoffen die als basis dienen voor talloze sectoren.

De minister van Handel Howard Lutnick kreeg opdracht om zijn bevindingen binnen 180 dagen te rapporteren aan Trump. Als de president daarna besluit een heffing in te voeren op de mineralen van een land, zal dit tarief de “wederkerige” tarieven die hij eerder deze maand instelde, vervangen, aldus het Witte Huis.

De VS halen slechts kleine hoeveelheden lithium uit de grond en beschikken over slechts één oven om nikkelerts te smelten en te verwerken tot nikkelmetaal. De Amerikanen hebben ook geen eigen kobaltmijn of raffinaderij. Hoewel er meerdere kopermijnen zijn, heeft het land slechts twee koperovens. Hierdoor zijn de VS afhankelijk van andere landen voor de verwerking van dit belangrijke metaal.

Forse toename faillissementsveilingen in plasticrecyclingsector

AMSTERDAM – Faillissementen in de duurzame sector nemen snel toe, mede door hoge productiekosten, onzekere regelgeving en concurrentie uit het buitenland. Vooral in de Nederlandse plasticrecyclingsector stapelen de problemen zich op: dure investeringen, goedkope import van nieuw plastic en terughoudende vraag naar circulaire producten maken het ondernemers lastig.

Troostwijk Auctions zag de afgelopen twaalf maanden een toename van 150 procent van het aantal faillissementsveilingen van bedrijven in de plasticrecylingsector ten opzichte van het jaar daarvoor.

Eén van deze veilingen betreft de bedrijfsactiva van de Nederlandse vestiging van de Deense kunstgrasrecycler Re-Match, die in februari failliet werd verklaard. Opvallend is dat het bedrijf eerder nog een subsidie van 4,5 miljoen euro van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontving voor de bouw van deze fabriek. In Denemarken draait Re-Match wél succesvol.

Stijging van 150 procent

Het faillissement van Re-Match staat niet op zichzelf. In Nederland heeft Troostwijk Auctions alleen al in de afgelopen twaalf maanden twintig faillissementsveilingen gehouden in de Plastic Process Industry-categorie. Een jaar eerder waren dit acht veilingen. Er is dus sprake van een toename van 150 procent.

Zo werden in de tweede helft van 2024 onder andere de plasticrecyclers Umincorp, PVC Recycling Lelystad en Stiphout Plastics failliet verklaard, waarvan Troostwijk Auctions verantwoordelijk is voor de veilingen van de bedrijfsactiva.

Toename goedkoop nieuw plastic

Eén van de belangrijkste oorzaken voor deze faillissementen is de sterke concurrentie van goedkoop nieuw (virgin) plastic uit het buitenland, met name uit de Verenigde Staten en China. Deze goedkope importstromen drukken de prijzen zodanig dat Nederlandse recyclers hun gerecyclede producten nauwelijks concurrerend kunnen aanbieden. De recente golf van faillissementen onderstreept de kwetsbaarheid van de sector. Zonder aanvullende maatregelen – zoals importbeperkingen op goedkoop nieuw plastic en strengere bijmengverplichtingen – komt de ambitie van Nederland voor een circulaire economie in het gedrang.

Logistieke uitdagingen

“Het opzetten van een circulair bedrijf klinkt mooi, maar in de praktijk is het vaak lastig. Bedrijven moeten flink investeren en de logistiek is ingewikkeld. Daar komt bij dat de vraag naar circulaire producten nog achterblijft, terwijl ze moeten concurreren met traditionele bedrijven die goedkoper kunnen werken en minder duurzaamheidsregels hoeven te volgen”, aldus accountmanager insolvency Jasper van Leeuwen.

Bronnen: VS willen minder compensatie voor eerdere steun Oekraïne

WASHINGTON – De Verenigde Staten lijken hun eisen aan Oekraïne over de terugbetaling van de steun tijdens de oorlog met Rusland te hebben afgezwakt. Dat zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg.

De geschatte waarde van die Amerikaanse hulp zou zijn verlaagd van 300 miljard dollar naar 100 miljard dollar. De Oekraïners zouden uitgaan van 90 miljard dollar.

De VS en Oekraïne onderhandelen momenteel over een economische deal die ook terugbetaling aan de VS kan omvatten. Die wordt de mineralendeal genoemd, omdat geld uit de winning van bodemschatten in Oekraïne daarvoor aangewend zou worden. Wat precies wordt besproken is niet openbaar. Oekraïne voelt er naar verluidt niets voor om eerdere Amerikaanse steun als schuld te beschouwen.

De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent zei maandag al dat de gesprekken goed verlopen en dat Oekraïne in het weekend met een tegenvoorstel was gekomen. Hij stelde dat mogelijk deze week al een deal kan worden gesloten.

Premier Schoof schuift aan bij laat overleg voorjaarsnota

DEN HAAG – Premier Dick Schoof schuift dinsdagavond laat nog aan bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota, aldus ingewijden. Eerder op de avond was hij nog aanwezig bij het staatsbanket ter ere van het bezoek van de sultan van Oman.

Coalitiepartijen zeiden eerder er uiterlijk dinsdagnacht uit te willen zijn. Maar minister Eelco Heinen (Financiën) zei eerder dinsdag al tegen RTL dat er wat hem betreft meer tijd is. Donderdagochtend moet er een akkoord liggen, zodat de ministerraad er dan naar kan kijken. Mogelijk wordt er dus nog woensdagavond onderhandeld.

Bronnen rondom het overleg zeggen dat er kleine vooruitgang wordt geboekt, maar dat het nog steeds moeizaam gaat. De vier coalitiepartijen discussiëren al ruim een week over voornamelijk de financiële ruimte.

Trump: bal voor oplossen handelsconflict ligt bij China

WASHINGTON – Donald Trump heeft China opgeroepen contact met hem op te nemen om onderhandelingen te starten. Daarmee wil de Amerikaanse president aangeven dat hij openstaat voor het oplossen van het escalerende handelsconflict tussen ‘s werelds twee grootste economieën.

“De bal ligt nu bij China. China moet een deal met ons sluiten. Wij hoeven geen deal met ze te sluiten”, verklaarde Witte Huis-woordvoerder Karoline Leavitt dinsdag, terwijl ze een tekst voorlas die volgens haar door Trump was gedicteerd.

“Er is geen verschil tussen China en elk ander land, behalve dat zij veel groter zijn. China wil wat wij hebben, wat elk land wil, wat wij hebben – de Amerikaanse consument – of anders gezegd, ze hebben ons geld nodig”, vervolgde ze.

De twee grootmachten hebben onderling een forse tariefmuur opgeworpen. Trump verhoogde de importheffingen voor de meeste goederen uit China recent naar 145 procent. China sloeg terug met heffingen op Amerikaanse goederen van 125 procent.

De Trump-regering stelt inmiddels met tientallen andere handelspartners te onderhandelen om handelsbarrières te verlagen in ruil voor verlichting van de hogere tarieven die de Amerikaanse president hun heeft opgelegd. Trump overweegt minstens vijftien voorstellen van andere landen en heeft zijn handelsteam duidelijk gemaakt “dat hij persoonlijk al deze deals wil goedkeuren”, aldus Leavitt.

“Er is nog veel werk te doen. We begrijpen dat heel goed, maar we geloven dat we binnenkort enkele deals kunnen aankondigen”, voegde de perschef eraan toe, zonder te specificeren welke landen dicht bij het bereiken van overeenkomsten waren.

Bunq ruim 10 miljoen kwijt aan compensatie gedupeerden oplichting

AMSTERDAM – Onlinebank bunq heeft vorig jaar meer dan 10 miljoen euro betaald aan klanten die slachtoffer waren geworden van oplichting. Dat is veel meer dan de 203.000 euro die de bank van oprichter en topman Ali Niknam hieraan in 2023 kwijt was, staat in het jaarverslag over 2024.

Vorig jaar ontstond veel ophef over de manier waarop bunq met de schade van klanten omging, nadat de NOS en NRC hadden geschreven dat opvallend veel bunq-klanten door oplichterstrucs hun geld hadden verloren. Slachtoffers konden daarna moeilijk contact krijgen met de bank. Ook was er kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen.

Onduidelijk is aan hoeveel klanten compensatie is uitbetaald. In het jaarverslag benadrukt bunq in 2024 meerdere maatregelen te hebben genomen. “Als slachtoffers wettelijk recht hebben op compensatie, zullen we hen altijd terugbetalen. Zo niet, dan beoordelen we elke situatie zorgvuldig en passen we extra coulance toe in gevallen van schrijnende omstandigheden.”

Fraudeurs

Bunq stelt ook dat fraudeurs steeds geslepener worden en zich vaak voordoen als betrouwbare bronnen zoals bankmedewerkers, overheidsfunctionarissen of zelfs dierbaren. Dat doen ze om persoonlijke gegevens te stelen of mensen te misleiden bij het goedkeuren van frauduleuze transacties.

De bank kon de sterk gestegen compensatiekosten makkelijk opvangen. De winst steeg vorig jaar met 65 procent naar ruim 85 miljoen euro. Het was het tweede jaar op rij dat bunq wist af te sluiten met winst. Het totaal aan spaargeld steeg van bijna 7 miljard naar 8 miljard euro. Ook wist bunq, dat eind vorig jaar 650 voltijdsbanen telde, zijn klantenbestand uit te breiden. Bunq telt nu ruim 17 miljoen gebruikers.

ANWB meldt drukste spits van het jaar

File

DEN HAAG – De avondspits van dinsdag is de drukste tot nu toe dit jaar, meldt de ANWB. Rond 17.30 uur stond er bijna 1200 kilometer file.

Onder meer in de Randstad is het een stuk drukker dan normaal, ziet de verkeersdienst.

Het verkeer staat onder andere vast op de A27 tussen Bilthoven en de Lekbrug, met ruim 50 minuten vertraging als gevolg.

En op de A12 tussen Houten en Woerden staat ruim 10 kilometer file, wat bijna een uur vertraging oplevert.

In het noordoosten van Nederland is code geel van kracht. In Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland, Overijssel en Gelderland komen stevige onweersbuien voor. Die dragen ook bij aan extra vertraging, aldus de ANWB.

Bloomberg: weinig vooruitgang in handelsgesprekken EU en VS

WASHINGTON – De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben deze week weinig vooruitgang geboekt bij het overbruggen van hun handelsgeschillen, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Volgens hen hebben functionarissen van de Amerikaanse regering aangegeven dat het merendeel van de Amerikaanse tarieven op de EU niet zal worden opgeheven.

De EU-handelscommissaris Maros Sefcovic verliet de gesprekken met weinig duidelijkheid over het Amerikaanse standpunt en hij had moeite om te begrijpen wat de Amerikaanse regering precies wil bereiken, hebben bronnen laten weten.

Sefcovic vergaderde maandag ongeveer twee uur met de Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick en handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer in Washington. De Amerikanen zouden toen hebben gezegd dat de “wederkerige” tarieven van 20 procent – die voor 90 dagen zijn verlaagd naar 10 procent – evenals andere heffingen op sectoren zoals auto’s en staal niet volledig worden opgeheven.

De Amerikaanse overheid reageerde niet onmiddellijk op verzoeken om commentaar van Bloomberg. Een woordvoerder van de Europese Commissie weigerde te reageren. Een Brusselse woordvoerder liet eerder al weten dat Europa op zoek is naar “extra betrokkenheid” vanuit de VS om de onderhandelingen gaande te houden. “We moeten echt meer weten over wat ze willen bereiken in deze onderhandelingen.” Wanneer de volgende gesprekken gepland zijn, is nog niet duidelijk.

×