Clicky

woensdag 21 mei 2025 - 13:17 uur
Home Blog Pagina 347

Besluit Conventie van Bern: wolf mag eerder worden afgeschoten

STRAATSBURG – De regels om een wolf te mogen afschieten, worden versoepeld. Dat heeft het bestuur van de Conventie van Bern dinsdag besloten. Het is akkoord gegaan met het verzoek van de Europese Unie om de beschermingsstatus van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermd’ naar ‘beschermd’.

De huidige strikt beschermde status houdt in dat wolven niet opzettelijk gedood, gevangen, gehouden of verstoord mogen worden. Ook mogen hun voortplantingsgebieden niet worden beschadigd of vernietigd. Met de nieuwe status mag de populatie wilde dieren worden ‘gereguleerd’. De wolf mag niet verdwijnen, maar de regels om de wolf af te schieten worden versoepeld.

De Conventie van Bern is het internationale verdrag voor natuurbehoud en is door vijftig landen geratificeerd, waaronder alle 27 EU-landen. Om de beschermde status te verlagen, was een tweederdemeerderheid (34) van de verdragslanden nodig. Volgens de Europese Partij voor de Dieren hebben 38 landen ingestemd met het verzoek van de EU.

De wijziging gaat over drie maanden in, tenzij minimaal zeventien leden van het verdrag binnen die periode tegen het besluit in bezwaar gaan. Als dat bezwaar wordt geaccepteerd, blijft de status van de wolf zoals die nu is.

Staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) laat weten het besluit “een belangrijke en hoopvolle stap” te vinden. Volgens hem is “meer maatwerk mogelijk” als de status van de wolf wordt verlaagd. Hij gaat de Europese Commissie, die er nog mee moet instemmen, aansporen om “werk te maken” van het verlagen van de status. In de tussentijd bereidt hij de benodigde Nederlandse wetgeving alvast voor.

China verbiedt export germanium en gallium naar VS

BEIJING – China gaat de controles opvoeren om te voorkomen dat belangrijke grondstoffen die voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt, naar de Verenigde Staten worden geëxporteerd.

De stap is een vergelding voor de onlangs aangekondigde aangescherpte maatregelen van de Amerikanen tegen de Chinese chipindustrie. Washington wil daarmee voorkomen dat China de nieuwste chips en technologieën kan gebruiken voor militaire doeleinden.

Grondstoffen zoals gallium, germanium, antimoon en andere superharde materialen mogen in principe niet naar Amerika worden geëxporteerd, zei het Chinese ministerie van Handel dinsdag in een verklaring. China beperkte eerder dit jaar al de export van het metaal antimoon, dat veel wordt gebruikt in munitie en andere militaire toepassingen zoals nachtkijkers, infraroodsensoren en laserrichtapparatuur. Met de beperkingen wil China de nationale veiligheid beschermen.

Behalve voor wapens wordt antimoon ook gebruikt als brandvertrager in kunststoffen en textiel en in bijvoorbeeld glas, keramiek en verf. Vorig jaar legde China al de export van onder meer gallium en germanium aan banden. Die grondstoffen worden gebruikt voor de productie van halfgeleiders, zonnepanelen en elektrische voertuigen. Door de exportbeperkingen zijn de prijzen voor deze metalen flink gestegen.

Exportbeperkingen kennen veel verschillende vormen, zoals quota, extra heffingen of strenge vergunningsvoorwaarden. Bij exportcontroles wil de Chinese overheid weten wie de klant is en voor welke toepassingen de grondstof wordt gebruikt om goedkeuring te verlenen aan de uitvoer. Het omzeilen van de controles wordt streng gestraft.

OM gaat uit van 20 jonge slachtoffers in zedenzaak Helmond

HELMOND – Een 25-jarige werknemer van een basisschool uit Helmond die in september werd aangehouden in een zedenzaak, zou twintig slachtoffers hebben gemaakt, denken politie en Openbaar Ministerie.

De slachtoffers zijn kinderen jonger dan twaalf jaar, aldus het OM. Het misbruik zou hebben plaatsgevonden tussen 2018 en 2024. De man was leerkrachtondersteuner. Hij heeft grotendeels bekend.

Op de telefoon van de verdachte zijn beelden aangetroffen van het misbruik, dat plaatsvond op school en bij enkele oppasadressen. Volgens justitie zijn er geen aanwijzingen dat de beelden zijn verspreid. Naast het misbruik wordt de man ook verdacht van het in bezit hebben en het maken van kinderporno.

Volgens het OM zijn er op dit moment geen aanwijzingen dat er meer slachtoffers zijn. De ouders van slachtoffers die in het onderzoek naar voren zijn gekomen zijn geïnformeerd door de politie, ook krijgen zij professionele hulp.

Woensdag vindt een eerste voorbereidende zitting plaats in deze zaak.

Fred Teeven nieuwe voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer

Foto: Sam Rentmeester | KNV

DEN HAAG – Met ingang van 1 december 2024 is Fred Teeven (66) voorzitter van werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Teeven volgt Bertho Eckhardt op, die onlangs aftrad als KNV-voorzitter. In zijn nieuwe rol zal Teeven zich inzetten voor de belangen van ondernemers in het personenvervoer. Concrete opdrachten zijn de realistische transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem en het verder uitdragen van het maatschappelijk belang van de personenvervoersector in Nederland.

‘Personenvervoer is mensenwerk’

Jurist en bestuurskundige Teeven was eerder onder andere officier van Justitie in Amsterdam, Tweede Kamerlid en staatsecretaris van Veiligheid en Justitie in de kabinetten Rutte I en II. Zijn persoonlijke affiniteit met de vervoerswereld loopt als een rode draad door zijn politieke loopbaan heen. Als student reed Teeven ‘op de taxi’. Na het behalen van zijn groot rijbewijs reed hij enige tijd met touringcars en stadsbussen voor de NZH.

Tot voor kort was Teeven parttime buschauffeur in Haarlem: “Personenvervoer is mensenwerk. Het directe contact met passagiers beviel me altijd uitermate goed. Het is een vak apart en ik ben blij dat ik die ervaring mee kan nemen naar deze functie, voor een sector waarin goede dienstverlening centraal staat.”

Unaniem gekozen

Teeven werd voorgedragen op advies van een door KNV ingestelde vertrouwenscommissie. Zowel de leden van de vereniging KNV Zorgvervoer en Taxi als die van Busvervoer Nederland stemden unaniem in met de benoeming. Directeur Carlo Cahn: “Met Fred haalt KNV een veelzijdig en ervaren bestuurder in huis. Zijn enthousiasme en kennis van de mobiliteitssector zorgen voor een prettige extra klik. Fred is to the point en zijn stijl spreekt de ondernemers aan. Ook zijn ervaring met ‘Den Haag’ is van grote waarde voor onze sectoren. Overheidsregelgeving is immers een sterk bepalende factor voor ondernemers in het personenvervoer.”

Koninklijk Nederlands Vervoer

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het Nederlandse personenvervoer. De brancheverenigingen binnen KNV zijn KNV Zorgvervoer en Taxi, Busvervoer Nederland en KNV Connected Mobility. De landelijke brancheorganisatie voor het openbaar vervoer, OV-NL, heeft haar secretariaat ondergebracht bij KNV.

KNV is een van de oprichters van de Mobiliteitsalliantie. Samen vertegenwoordigen de leden van KNV bijna 80% van de Nederlandse markt voor personenvervoer – van taxi’s en zorgvervoer tot bussen en mobiliteitsdiensten.

Rijkswaterstaat kiest Airbus voor nieuwe push-to-talk communicatiedienst

UTRECHT – In de zomer van 2024 heeft Rijkswaterstaat de opdracht voor de nieuwe ‘push-to-talk’-communicatiedienst voor Wegverkeersmanagement definitief gegund aan Airbus. Deze samenwerking betekent een belangrijke stap in de modernisering van de communicatie-infrastructuur voor wegverkeersbeheer en de operatie van Rijkswaterstaat. Het nieuwe communicatiesysteem van Airbus zal het huidige portofoonsysteem vervangen en biedt verbeterde functionaliteiten voor de dagelijkse werkzaamheden van weginspecteurs en verkeersleiders.

Het nieuwe systeem wordt gebruikt door weginspecteurs, medewerkers operationele advisering en wegverkeersleiders binnen Rijkswaterstaat. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van de veiligheid en doorstroming op het Nederlandse hoofdwegennet, enkele provinciale wegen en in grensgebieden. Het nieuwe systeem van Airbus zorgt voor verbeterde communicatie op al deze locaties en biedt een betrouwbaar alternatief bij storingen van het telefoonnetwerk, aangezien het dienstdoet als ‘back-up’ communicatiesysteem. Daarnaast beschikt het systeem over een noodknopfunctionaliteit die medewerkers in noodsituaties extra veiligheid biedt.

Met de komst van de nieuwe smart portofoon van Airbus stapt Rijkswaterstaat over van communicatie via het traditionele Tetra-netwerk naar push-to-talk-communicatie via 4G/5G. De nieuwe portofoon, ook wel ‘smart portofoon’ genoemd, is een robuust apparaat dat de functionaliteiten van een klassieke portofoon combineert met die van een smartphone. Dit betekent dat gebruikers niet alleen spraakcommunicatie hebben, maar ook toegang tot digitale toepassingen die het werk verder kunnen ondersteunen.

De invoering van het nieuwe systeem vindt gefaseerd plaats. Rijkswaterstaat en Airbus richten zich in eerste instantie op de 1-op-1 vervanging van het huidige portofoonsysteem voor 1 januari 2025. In de daaropvolgende jaren, 2025 en 2026, worden verdere mogelijkheden van het nieuwe systeem verkend en beproefd. Er wordt dan ook een praktijkproef uitgevoerd waarin de inzet van het systeem als primair communicatiemiddel wordt getest.

Bij de aanbesteding voor dit project stond de beste prijs-kwaliteitverhouding centraal. De offertes van de inschrijvende partijen werden beoordeeld op verschillende aspecten, waaronder de dekking van de aangeboden netwerken en de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van het systeem. Uit deze beoordeling kwam de aanbieding van Airbus als beste naar voren, waardoor de keuze uiteindelijk op Airbus viel. Dit betekent dat Rijkswaterstaat verzekerd is van een communicatiesysteem dat voldoet aan de hoge eisen van de organisatie, tegen een goede prijs en met ruimte voor toekomstige innovaties.

Dreigend bankroet Northvolt kan forse schadepost Duitsland worden

BERLIJN – De financiële problemen van de Zweedse batterijfabrikant Northvolt kunnen de Duitse federale regering en de noordelijke deelstaat Sleeswijk-Holstein duur komen te staan. Northvolt bouwt voor 600 miljoen euro een batterijfabriek in de Duitse stad Heide. De Duitse regering en de deelstaatregering van Sleeswijk-Holstein staan garant voor dat bedrag.

Northvolt vroeg vorige maand in de Verenigde Staten een vorm van uitstel van betaling aan. Hierdoor is het bedrijf tijdelijk beschermd tegen schuldeisers, terwijl het bestuur een oplossing voor de financiële problemen probeert te vinden.

Volgens het Duitse ministerie van Economische Zaken zijn de leningen aan Northvolt strikt gekoppeld aan de bouw van de fabriek, waardoor het Zweedse moederbedrijf daar geen beroep op kan doen. Als Northvolt een oplossing voor zijn schulden vindt, zal het bedrag van 600 miljoen euro plus bijkomende kosten worden terugbetaald.

Northvolt heeft het al langer moeilijk door hevige concurrentie van Chinese fabrikanten en autofabrikanten die hun productie van elektrische auto’s afbouwen. Het concern kondigde eerder dit jaar aan 1600 van de ongeveer 6500 banen te schrappen.

Trump aanwezig bij heropening Notre-Dame in Parijs

PALM BEACH – Aankomend Amerikaans president Donald Trump zal zaterdag de heropening van de Notre-Dame in Parijs bijwonen. Trump maakte dat maandag bekend via zijn socialemediaplatform Truth Social.

De kathedraal raakte in april 2019 zwaar beschadigd door brand en gaat na een lange restauratie weer open voor het publiek.

“President Emmanuel Macron heeft fantastisch werk geleverd door ervoor te zorgen dat de Notre-Dame weer in volle glorie is hersteld”, schrijft Trump op Truth Social. “Het wordt een heel bijzondere dag voor iedereen!”

Eerder op maandag werd al bekend dat Parijs komend weekend 6000 agenten inzet bij de feestelijke heropening van de kathedraal. Naast Trump worden ook veel staatshoofden en regeringsleiders verwacht.

Eerste elektronische tolweg opent met nieuwe verkeersborden

Op 7 december gaat de nieuwe A24/Blankenburgverbinding open. Het is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol gaan betalen. Oftewel e-TOL. Er zijn geen tolpoortjes, dus weggebruikers rijden zo door. Vier nieuwe verkeersborden informeren hen over e-TOL.

Bord 1: Kies je route

Voordat weggebruikers op de A20 en A15 de afslag naar de A24/Blankenburgverbinding nemen, komen zij het eerste bord over e-TOL tegen. Dit is het aankondigingsbord. Zo kunnen zij op tijd bepalen of zij van de tolweg A24/Blankenburgverbinding gebruikmaken óf voor alternatieve routes zonder tol kiezen, zoals de Beneluxtunnel (A4) en de Van Brienenoordbrug (A16).

Het aankondigingsbord informeert weggebruikers over de tolweg voordat zij de afslag nemen

Bord 2: Toltarieven in één oogopslag

Het tweede bord vóór de afslag naar de A24/Blankenburgverbinding toont de toltarieven per voertuig. Auto’s, campers, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders betalen € 1,51 per rit. Vrachtauto’s en andere zware voertuigen € 9,13. Ook buitenlandse voertuigen betalen tol. Goed om te weten: voor aanhangers, caravans en opleggers wordt geen extra tol gerekend.

Het toltarievenbord

Bord 3: Tolheffing met slimme camera’s

Weggebruikers die vervolgens de A24/Blankenburgverbinding opgaan, rijden onder het tolportaal door. Hier worden de kentekens van voertuigen gefotografeerd met camera’s boven de weg. Er zijn geen tolpoortjes, dus weggebruikers kunnen zo doorrijden. Het e-TOL-bord informeert hen over het naderende tolportaal en de camera’s.

Het e-TOL-bord informeert weggebruikers dat hun voertuig wordt gefotografeerd

Bord 4: Betaal online

Aan het einde van de A24/Blankenburgverbinding herinnert het betaal online-bord weggebruikers eraan om de tol binnen 72 uur online te betalen. Dit gebeurt in het Nederlands, Duits en het Engels. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan maximaal 7 dagen voor of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit online tol betalen op e-tol.nl.

Het betaal online-bord herinnert weggebruikers eraan de tol binnen 72 uur op e-tol.nl te betalen

Automatisch tol betalen: gemakkelijk en veilig

Wie het makkelijker vindt dat de tol na de rit automatisch wordt afgeschreven, kan zich aanmelden voor automatisch tol betalen. Dat kan nu al bij MOVE-IZI en Flitsmeister en binnenkort ook bij 24toll. Wie automatisch tol betaalt, loopt nooit het risico op betalingsherinneringen en eventuele boetes. Ook krijgen deze betalers een persoonlijk overzicht van het aantal ritten over de A24/Blankenburgverbinding. Met losse betalingen krijgt een weggebruiker dat overzicht niet.

Sneller op je bestemming

De A24/Blankenburgverbinding verbetert de bereikbaarheid in de regio. Want de snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 bij Vlaardingen. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming en hoeven ook niet te stoppen bij tolpoortjes.

DHG verkoopt perceel in Zaandam aan Today Real Estate Development

ZAANDAM – DHG heeft een perceel grond van 7.532 m² aan de Ringweg 209-330 in Zaandam verkocht aan Today Real Estate Development. Dit is de tweede transactie tussen beide partijen, na de eerdere verkoop van een perceel in Koudekerk aan den Rijn.

De locatie werd eind 2023 door DHG aangekocht om de congestieproblemen in de elektriciteitsvoorziening van SMARTLOG Zaandam, gelegen aan de overkant van de Ringweg, op te lossen. Bij deze aankoop ging het om een bestaand bedrijfspand dat fungeerde als kaasfabriek en voorzien was van een grote elektriciteitsaansluiting. Dankzij deze aansluiting wist DHG de benodigde elektrische capaciteit te realiseren voor de logistieke ontwikkeling van Smartlog Zaandam.

Nu deze uitdaging succesvol is opgelost en SMARTLOG Zaandam succesvol verhuurd is, heeft DHG het perceel verkocht aan Today Real Estate Development. Het perceel sluit perfect aan bij de uitgangspunten van Layers Development voor innovatieve, kleinschaligere bedrijfsruimten – één van de vooruitstrevende concepten van Today Real Estate Development.

De transactie onderstreept de succesvolle samenwerking tussen DHG en Today Real Estate Development en sluit aan bij DHG’s focus op grootschalige logistieke ontwikkelingen. In 2024 en 2025 realiseert DHG ruim 542.722 m² aan logistieke SMARTLOG-ontwikkelingen, verspreid over negen locaties in Nederland.

Memo Cargill: duizenden banen weg

MINNEAPOLIS – Het grote internationale voedings- en grondstoffenbedrijf Cargill wil duizenden banen schrappen om kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren. Dat meldt Cargill in een interne memo die is ingezien door persbureau Bloomberg.

Cargill heeft meerdere locaties in Nederland, waaronder in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom, Zaandam en Amsterdam, met ongeveer 2200 werknemers, volgens de eigen website van het bedrijf.

Volgens de memo wil Cargill ongeveer 5 procent van het wereldwijde personeelsbestand van circa 164.000 werknemers schrappen als onderdeel van de strategische plannen tot 2030. Dat banenverlies zou ook hogere managers treffen. Topman Brian Sikes zegt in de memo dat de plannen de organisatiestructuur van Cargill moeten stroomlijnen door bijvoorbeeld overbodige managementlagen te verwijderen.

Cargill handelt onder meer in graan, soja, mais en andere landbouwproducten. Het bedrijf is ook een grote producent van rundvlees. De winst staat onder druk door de gedaalde prijzen van mais en soja als gevolg van sterke oogsten. In het eind mei afgelopen gebroken boekjaar zakte de winst naar bijna 2,5 miljard dollar, het laagste niveau in jaren. In het boekjaar 2021-2022 werd nog een recordwinst van 6,7 miljard dollar geboekt.

Bedrijfsdivisies

Het concern, dat geen beursnotering heeft, had eerder dit jaar al aangekondigd dat het aantal bedrijfsdivisies zou worden verkleind van vijf naar drie door het missen van winstdoelstellingen. Ook werden al ongeveer tweehonderd banen op het gebied van technologie op verschillende locaties geschrapt.

In oktober vorig jaar was er nog een staking om een cao-conflict bij Cargill in Nederland, waarbij het werk werd neergelegd in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom en Amsterdam.

Bijna 300.000 familiebedrijven in Nederland

DEN HAAG – Begin 2022 waren er bijna 300.000 familiebedrijven actief in Nederland. Bijna driekwart hiervan opereert in het niet-financiële bedrijfsleven, zoals de detailhandel, horeca en industrie. Deze bedrijven genereerden gezamenlijk een omzet van 595 miljard euro en droegen ruim 152 miljard euro bij aan de Nederlandse economie, aldus cijfers van het CBS.

Een familiebedrijf wordt gedefinieerd als een onderneming waar één familie direct of indirect de meerderheid van de zeggenschap heeft (bij beursgenoteerde bedrijven minstens 25 procent). De familie moet formeel betrokken zijn bij het bestuur en het bedrijf moet juridisch overdraagbaar zijn. Zelfstandigen zonder personeel worden door het CBS in een aparte categorie geplaatst.

14 procent van de bedrijven is een familiebedrijf

Van de ruim 2 miljoen bedrijven in Nederland was in 2022 14 procent een familiebedrijf met meer dan één werkzaam persoon. Deze bedrijven hadden samen ruim 378.000 vestigingen. In Zeeland (23 procent) en Overijssel (22 procent) is het aandeel familiebedrijven het grootst, terwijl Noord-Holland het laagste aandeel kent.

Kleinere bedrijven zijn vaker familiebedrijven: 71 procent van de bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen is familiebezit. Naarmate bedrijven groter worden, neemt het aandeel familiebedrijven af. Ze zijn vooral goed vertegenwoordigd in sectoren zoals landbouw, bosbouw en visserij (47 procent), horeca (40 procent) en autohandel en -reparatie (30 procent).

Werkgelegenheid en contracten

In 2022 boden familiebedrijven bijna 2,8 miljoen banen aan, goed voor 31 procent van alle werknemersbanen in Nederland. Niet-familiebedrijven hadden ruim 4,5 miljoen werknemersbanen, terwijl de overheid, onderwijs en zzp’ers samen de rest vulden.

Familiebedrijven bieden vaker contracten voor bepaalde tijd (41 procent tegenover 33 procent bij niet-familiebedrijven). Ook werken meer mensen bij familiebedrijven parttime: 19 procent heeft een baan van 12 uur of minder per week, vergeleken met 10 procent bij niet-familiebedrijven. Dit verschil wordt deels verklaard door de grote rol van sectoren zoals de horeca en detailhandel, waar kortere werkweken gangbaarder zijn.

Sectoren en toegevoegde waarde

Familiebedrijven spelen een prominente rol in de toegevoegde waarde van de economie. In de autohandel en -reparatie is hun bijdrage bijna 60 procent. Ook in de horeca en bouw zijn familiebedrijven sterk vertegenwoordigd. Daarentegen is hun aandeel in sectoren zoals informatie en communicatie relatief klein, met slechts 15 procent. In de sector vervoer en opslag is 28,1 procent een familiebedrijf.

Met hun sterke aanwezigheid in diverse sectoren en hun bijdrage aan werkgelegenheid en economische waarde, blijven familiebedrijven een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie.

Drukke ochtendspits met veel ongelukken

file
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De ochtendspits van dinsdag is met veel ongelukken “drukker dan gebruikelijk”, meldt de ANWB.

Rond 08.25 uur staat er ruim 1000 kilometer file op de snelwegen en provinciale wegen.

De meeste dagelijkse files staan op de gebruikelijke plekken in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland, zegt de verkeersdienst. Zo staat het verkeer op de A4 van Amsterdam naar Rotterdam stil tussen knooppunt Prins Clausplein en knooppunt Kethelplein, wat een vertraging van zo’n anderhalf uur oplevert.

Ook rond Rotterdam is het druk. Daar gebeurde dinsdagochtend op de A16 een ongeluk met vier voertuigen. Een persoon kwam door het ongeval om het leven.

Dode door zwaar ongeluk op A16 bij Rotterdam

ROTTERDAM – Een van de slachtoffers van een zwaar ongeluk op de A16 bij Rotterdam dinsdagochtend, is overleden. De bestuurder van een van de vier betrokken voertuigen is aangehouden, meldt de politie.

Door het ongeluk vielen meerdere gewonden.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het incident. Rijkswaterstaat verwacht dat de afhandeling van het ongeluk de hele spits gaat duren.

Weggebruikers kunnen omrijden via de Beneluxtunnel (A20, A4, A15).

Twee personen gewond bij steekincident in Tholen

THOLEN – Bij een steekincident in een woning aan de Burgemeester Baerendshof in Tholen (Zeeland) zijn zondagmiddag twee personen gewond geraakt, meldt de politie maandagavond.

De politie trof zondagmiddag kort voor 14.00 uur na een melding twee gewonde mannen aan in de woning.

De aanleiding van het steekincident is nog niet bekend. Inmiddels is een 23-jarige Belgische man aangehouden als verdachte, meldt de politie op X.

Karremans ergert zich kapot aan (top)sporters die zich misdragen

DEN HAAG – Sportstaatssecretaris Vincent Karremans ergert zich “kapot” aan sporters die zich misdragen, vooral op het voetbalveld. Dat geldt met name voor topsporters op televisie. Zij hebben een voorbeeldfunctie, die ze volgens de bewindsman lang niet altijd vervullen.

“De agressie richting de scheidsrechter en richting elkaar. Dan praten we met zijn allen een beetje goed dat sport emotie is. Ja, de groeten, je hebt je maar gewoon te gedragen”, zei Karremans tijdens een sportdebat.

De bewindsman kan zich dan ook goed vinden in de hardere aanpak van de KNVB bij incidenten. Hij steunt de maatregel dat voetballers direct geel krijgen als ze protesteren bij de scheidsrechter, als ze geen aanvoerder zijn. Vaak worden misdragingen “heel makkelijk” met de mantel der liefde bedekt dat het om emotie gaat en dat is niet goed, stelt hij. “Dat gedrag wordt gekopieerd op de amateurvelden en zeker door jongeren.”

Hij verwees ook naar zijn ervaringen met agressieve ouders langs de lijn, toen hij ooit als scheidsrechter floot bij de jongste voetballers – “de F’jes die in kluitjes achter elkaar aan hollen. Dan sta je daar met je goede gedrag zaterdagochtend om 8 uur met je beste bedoelingen te fluiten.” Hij hekelde ouders “die je de huid volschelden, ongelooflijk en beschamend”. Karremans denkt dat veel mensen dit ervaren bij voetbalverenigingen. Hij weet niet of dit ook gebeurt bij andere sporten, maar hij vindt het “onacceptabel”.

×