Clicky

dinsdag 29 juli 2025 - 14:41 uur
Home Blog Pagina 341

Veel landen missen deadline voor inleveren klimaatambities

DEN HAAG – Bijna alle landen hebben maandag een belangrijke deadline gemist om nieuwe doelen in te dienen voor het verminderen van CO2-uitstoot. Van de bijna tweehonderd landen waren tien landen op tijd met het indienen van nieuwe plannen, laat Climate Watch zien. Dat onlineplatform houdt de gegevens bij. Maandag kwamen daar nog twee landen bij, waardoor het totaal nu op twaalf uitkomt.

Veel landen met een hoge uitstoot ontbreken nog, waaronder China, India en Australië. Ook de Europese Unie heeft nog niets ingediend. Volgens het Klimaatakkoord van Parijs moesten landen dit jaar voor 10 februari een nieuw klimaatdoel indienen voor het terugdringen van uitstoot tegen 2035. Hier moet ook in staan hoe een land deze reductie wil behalen. De klimaatdoelen zijn een belangrijk onderwerp tijdens de klimaattop eind dit jaar in Brazilië.

Klimaatorganisaties hebben nog geen grote zorgen over het missen van de deadline. “Uiteindelijk is het belangrijker dat de plannen goed zijn dan dat ze snel zijn”, zegt Stientje van Veldhoven, vicevoorzitter van het World Resources Institute (WRI). De vertraging is volgens haar verklaarbaar. De klimaattop in Glasgow was door de coronapandemie een jaar uitgesteld. Daarmee was er voor deze ronde dus maar vier jaar de tijd in plaats van vijf.

Bovendien moeten de landen kijken naar het verminderen van uitstoot in allerlei sectoren. “Het hele spectrum telt mee, dus ook transport, landbouw en de gebouwde omgeving”, aldus Van Veldhoven. Volgens de voormalig staatssecretaris ligt de échte deadline dus vooral bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september. “Dat is de laatste stap in de voorbereiding op de klimaattop.”

De Verenigde Staten hebben hun klimaatambities al ingeleverd aan het eind van de termijn van president Biden, maar de huidige president Donald Trump heeft na zijn aantreden direct aangekondigd uit het Klimaatakkoord van Parijs te stappen. “Dat was natuurlijk slecht nieuws, maar de staten en steden zelf hebben ook veel impact. Ook is er al beleid ingezet en dit zal nog invloed hebben op de uitstoot van de VS”, legt Van Veldhoven uit.

Van Veldhoven is regionaal directeur van de Europese tak van het WRI. Zij verwacht dat de EU pas na de zomer met een doelstelling zal komen. Het Verenigd Koninkrijk heeft het doel voor 2035 al wel gepubliceerd. Het land wil in dat jaar de uitstoot van broeikasgassen met 81 procent hebben verminderd. Van Veldhoven wijst op onderzoek dat laat zien dat dit cijfer voor de EU ook gunstig kan zijn om de afspraken uit Parijs na te komen.

Raben Group neemt DGO Express over

Foto: DGO Express | Facebook

HOOGEVEEN – DGO Express is een Nederlands familiebedrijf dat deel uitmaakt van de Sent Waninge Groep en diensten levert op het gebied van groupagevervoer over de weg en warehouse services. Het bedrijf is gevestigd aan de A28, vlakbij knooppunt Hoogeveen, een strategische locatie die dient als toegangspoort tot Noord-Nederland en de Benelux.

“De logistieke sector heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld en deze veranderingen gaan steeds sneller. Dit biedt niet alleen nieuwe kansen, maar ook uitdagingen. Door deel uit te maken van een grote, internationale logistieke operator zoals Raben Group, bereiken we een grotere bedrijfsstabiliteit en bieden we meer mogelijkheden voor onze klanten.” – aldus Herman Weringa de managing director van DGO Express.

“We zullen ons concentreren op onze andere regionale activiteiten met onze overgebleven transportbedrijven Sent Waninge Transport en Transpa Emmen B.V.”- aldus Jantinus en Arnold Waninge, de aandeelhouders van de Sent Waninge Groep die het bedrijf zullen voortzetten zoals hun grootvader het in de jaren dertig heeft opgericht.

Raben Group is ook een familiebedrijf dat oorspronkelijk uit Nederland komt en al meer dan 90 jaar ervaring heeft in de markt. In de jaren negentig besloot het bedrijf zaken te gaan doen in Europa. Vandaag de dag heeft Raben meer dan 160 eigen vestigingen in 15 Europese landen, beschikt het over ongeveer 1.800.000 m² magazijnruimte en heeft het bedrijf een jaaromzet van meer dan €2 miljard. Alleen al in Nederland heeft het bedrijf vier vestigingen en het Nederlandse hoofdkantoor is gevestigd in Oss.

Met de overname van DGO Express versterkt Raben haar lokale netwerk in Nederland en verstevigt daarmee haar positie in contractlogistiek en groupagevervoer. Klanten van DGO profiteren van deze overname doordat ze meer ontwikkelingsmogelijkheden krijgen in heel Europa en toegang tot een robuust en stabiel lokaal netwerk. Daarnaast krijgen de medewerkers van DGO die bij Raben in dienst treden nieuwe mogelijkheden voor groei en ontwikkeling.

“De overname van DGO Express geeft ons de nieuwe mogelijkheden in Nederland, terwijl we ons netwerk uitbreiden. Hierdoor kunnen we onze klanten de meest efficiënte diensten op de lokale markt bieden, onze positie in de Benelux versterken en onze groeimogelijkheden in Europa uitbreiden”, aldus Ewald Raben, CEO Raben Group

Beide bedrijven zijn niet alleen verenigd door hun familiewortels, maar ook door hun groene benadering van zakendoen, in de overtuiging dat ze door te investeren in elektrische vrachtwagens, alternatieve brandstoffen en magazijnen met een lage uitstoot, en door ambitieuze ESG-doelstellingen te formuleren, het streven naar een betere toekomst ondersteunen.

Nieuwe Eurostar terminal op Amsterdam Centraal Station feestelijk geopend

AMSTERDAM – Maandagochtend hebben Eurostar, NS en ProRail de nieuwe terminal voor treinreizigers naar Londen officieel in gebruik genomen. Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu heeft de terminal feestelijk geopend. Vanaf nu reizen treinreizigers via de nieuwe terminal weer rechtstreeks met Eurostar van Amsterdam naar Londen.

Deze nieuwe terminal, gelegen in de voormalige Amstelpassage, biedt een moderne en duurzame reiservaring.

“We zijn verheugd dat de rechtstreekse Eurostar-verbinding tussen Amsterdam en Londen weer in dienst is. Deze verbinding is meer dan een treinreis – het is een vlotte en duurzame schakel tussen twee bruisende steden, die onze reizigers een efficiënte, comfortabele en milieuvriendelijke manier van reizen biedt. Eurostar is trots om deze ultramoderne terminal, midden in Amsterdam Centraal, te openen. De verdrievoudiging van de capaciteit van Nederland naar Londen is een belangrijke mijlpaal en de eerste stap in onze bredere strategie om het Eurostar-netwerk verder uit te breiden. Nederland speelt een cruciale rol in onze visie en groeiambities voor de toekomst, terwijl we blijven investeren in onze diensten en de norm stellen voor connectiviteit in heel Europa,” aldus Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar.

Staatssecretaris Chris Jansen: “De rechtstreekse trein van Amsterdam naar Londen is een van de beste internationale treinverbindingen die we hebben. In iets meer dan vier uur tijd ben je van het centrum van Amsterdam in het centrum van Londen. Ik ben heel blij dat het is gelukt om tijdens de grootschalige en complexe verbouwing van Amsterdam Centraal een nieuwe terminal met meer capaciteit en comfort voor onder andere de Eurostar te realiseren. Het was een hele klus, maar het is fantastisch dat het is gelukt. Ik hoop dat alle reizigers net zo enthousiast zijn als ik met het resultaat.”

Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Waar vroeger schepen naar Engeland vertrokken, vertrekken vandaag de dag treinen naar Londen. Niet over, maar onder de zee door en geen reistijd van dagen maar van luttele uren. Met deze nieuwe terminal in Amsterdam en de bestaande capaciteit in Rotterdam, kunnen later dit jaar ruim 800 reizigers per trein instappen. Dat maakt van deze verbinding de absolute standaard van wat de internationale trein ons land te bieden heeft.”

John Voppen, CEO ProRail voegt toe: “Ik ben heel blij dat de prachtige nieuwe UK Terminal in gebruik genomen kan worden. Internationaal treinverkeer is voor ProRail topprioriteit en daar zetten we stevig op in. Daarom is het goed dat deze terminal nu gebruikt kan worden. Laten we gezamenlijk de schouders eronder zetten om een echt duurzaam alternatief te worden voor internationaal reizen in Europa”

Rechtstreeks reizen tussen Amsterdam en Londen

Met de nieuwe terminal kan Eurostar de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam Centraal en Londen St Pancras hervatten, waardoor reizigers kunnen genieten van een naadloze en duurzame reis van het hart van Amsterdam naar het hart van Londen.
Vanaf 10 februari 2025 rijdt Eurostar op weekdagen en zondagen drie keer per dag tussen Amsterdam en Londen St Pancras, en op zaterdagen twee keer per dag.

De treinen vertrekken om 6:40, 13:40 en 18:40 uur en komen aan om 9:57, 16:47 en 21:57 uur. De reistijd is 4:17.

Eurostar streeft ernaar om tegen 2026 het aantal dagelijkse verbindingen tussen Londen en Amsterdam uit te breiden naar vijf.

PvdD: asielmaatregelen Faber geen oplossing maar probleem

DEN HAAG – “De maatregelen zijn geen oplossing, maar creëren problemen”, concludeert de Partij voor de Dieren naar aanleiding van het maandag gepubliceerde kritische advies van de Raad van State over de asielvoorstellen van het kabinet.

“De grondrechten van mensen op de vlucht worden geschonden”, twitterde Kamerlid Christine Teunissen over de plannen van asielminister Marjolein Faber (PVV).

Volgens Teunissen moeten regeringspartijen VVD en NSC “laten zien dat de afspraken over de rechtsstaat niet alleen een papieren werkelijkheid zijn”. Haar partij pleit voor een “eerlijke en solidaire opvang” van asielzoekers.

Chauffeur die sloot inreed in Hoogeveen was dronken

Foto: Persbureau Meter

HOOGEVEEN – De 65-jarige chauffeur uit Roemenië die afgelopen zaterdag 8 februari het hekwerk bij Zuivelpark kapot reed en deels in de sloot eindigde was onder invloed van alcohol, meldt de politie maandag.

De chauffeur wilde zijn lading lossen bij het Zuivelpark en reedt naar de verkeerde ingang en daarbij ging het helemaal mis, hij reedt het hekwerk plat en en kwam tot stilstand in een sloot.

Nadat de chauffeur was gecontroleerd door het ambulancepersoneel werd de mam aangehouden en moest mee naar het politiebureau.

Man overreden door vrachtwagen bij recyclingbedrijf, slachtoffer zwaargewond

Foto: SQVision

HELMOND – Bij een bedrijf aan de Helmondsingel in Helmond is maandagochtend een man zwaargewond getaakt toen hij werd overreden door een vrachtwagen. Het ongeluk gebeurde op het terrein van een recyclingbedrijf.

Meerdere ambulances, een traumaheli, politie en brandweer kwamen ter plaatse om het slachtoffer onder de vrachtwagen vandaan te krijgen.

Uiteindelijk is de arts die met de traumaheli een eind verderop in een weiland bij Deurne was afgezet in de ambulance en met het slachtoffer mee gegaan naar het traumacentrum in Nijmegen.

Hoe het kon dat de vrachtwagenchauffeur de man niet zag wordt onderzocht.

Werknemers IKEA Groningen staken dinsdag 24 uur voor betere cao

UTRECHT/GRONINGEN – Ondanks meerdere ludieke acties, een werkonderbreking bij de vestiging in Heerlen en een staking in Haarlem weigert de directie van IKEA Nederland nog steeds een fatsoenlijk cao-bod te doen. Dus blijft het personeel van het Zweedse woonwarenhuis stevig actievoeren. Dinsdag leggen medewerkers van de vestiging in Groningen 24 uur lang het werk neer. Zij eisen een hoger loon en verlaging van de werkdruk.

“We proberen al maanden een goede cao af te sluiten bij IKEA”, zegt Danielle Wiek, bestuurder van FNV Handel. “Maar de directie houdt vast aan een broodmager loonbod dat onder het niveau van de inflatie ligt. Dat is voor de werknemers niet acceptabel. Ook hun boodschappen worden steeds duurder en zij willen er dit jaar ook een beetje op vooruitgaan. Daarom voeren we actie.”

Salarisverhoging

De FNV eist een loonsverhoging van 7 procent om de koopkracht te verbeteren. Ook moet IKEA van de vakbond maatregelen nemen om de werkdruk te verlagen. Het warenhuis biedt haar personeel slechts een magere 0,4 procent salarisverhoging per 1 januari en 2 procent per 1 juli 2025. Volgens het CBS was de inflatie in januari 3,3 procent.

Acties

Leden van de vakbond voerden al op verschillende manieren actie bij IKEA. Tot tweemaal toe verscheen een grote FNV-opblaaseend voor vestigingen van de blauwgele winkelketen, om het publiek bewust te maken van het cao-conflict en medewerkers te laten zien dat ze er niet in hun een(d)tje voor staan. Medewerkers van de vestiging in Heerlen hielden daarnaast een korte werkonderbreking.

Staking

Die acties leidden nog niet tot een hoger loonbod. “Daarom hebben we besloten om de druk op te schroeven”, zegt Wiek. “Nu gaan we staken.” Dat gebeurde voor het eerst op 30 januari in Haarlem, en vandaag dus in Groningen. En als dat niet het gewenste resultaat oplevert? “Dan sluit ik zeker niet uit dat er langere acties gaan volgen.”

DAF gaat meest zuinige trekkers en bakwagens voorzien van ‘Efficiency Champion’ label

EINDHOVEN – DAF gaat de meest zuinige trekkers en bakwagens voorzien van het label ‘Efficiency Champion’. Een speciale badge op de zijkant van de cabine maakt in een oogopslag duidelijk dat het voertuig optimaal gebruik maakt van elke druppel brandstof.

Bij hun introductie waren de Nieuwe Generatie DAF trucks maar liefst tien procent zuiniger dan hun toch al efficiënte voorgangers. Dankzij een reeks vernieuwingen komt daar sinds het afgelopen najaar nog eens drie procent bij.

Optimalisaties aan de aandrijflijn leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere brandstofbesparing. Tegelijkertijd is de standaarduitrusting van de Nieuwe Generatie DAF-trucks uitgebreid met digitale camera’s, een compleet aerodynamica-pakket, banden met een lage rolweerstand en predictive cruise control. Dat alles verhoogt de brandstofefficiency en reduceert de CO2-emissies.

In de basis kan elke DAF trekker of bakwagen voor de lange afstand worden geconfigureerd als Efficiency Champion. Voorwaarde hierbij is dat de truck minimaal voldoet aan Klasse 3 van de Maut, het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens.
DAF-dealers maken gebruik van het geavanceerde TOPEC-programma om voertuigen op maat samen te stellen voor iedere specifieke inzet en om te laten zien wat de keuze voor bijvoorbeeld een snellere achterasreductie of kleinere brandstoftanks betekenen voor brandstofverbruik en CO2-emissies.

“Een optimale specificatie en registratie vóór 1 juli 2025, betekent de komende zes jaar elke kilometer voordeel binnen de Duitse Maut”, stelt Bart Bosmans, lid van de Board of Management van DAF Trucks en verantwoordelijk voor Marketing & Sales.

“Elke dag weer werken we aan het nóg zuiniger maken van onze trucks. De Efficiency Champions laten zien hoe belangrijk voertuigspecificaties zijn bij het realiseren van het laagste brandstofverbruik en de laagste CO2-emissies.”

Gasprijs stijgt naar hoogste niveau in twee jaar

AMSTERDAM – De Europese gasprijs is maandag verder opgelopen tot het hoogste niveau in twee jaar tijd. De stijging wordt veroorzaakt door het koudere weer. De lagere temperaturen zorgen voor meer energieverbruik voor verwarming, waardoor de gasvoorraden in Europa steeds verder afnemen. Daarnaast dreigen de mogelijke Amerikaanse importheffingen de aanvoer van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit de Verenigde Staten, die nodig is om de voorraden aan te vullen, te verstoren.

De prijs voor gas voor levering in maart noteerde maandagochtend op de gasbeurs in Amsterdam bijna 5 procent hoger op ruim 58 euro per megawattuur. Dat is het hoogste niveau sinds februari 2023. De gasprijs zal naar verwachting verder stijgen door de komst van kouder winterweer in het noordwesten van Europa de komende dagen. De gasvoorraden dreigen daardoor verder leeg te raken.

Volgens gegevens van de Europese belangenvereniging voor gasinfrastructuur GIE zijn de gasvoorraden in de Europese Unie momenteel voor iets minder dan de helft gevuld. Dat is het laagste punt voor de tijd van het jaar ​​sinds de energiecrisis in 2022. Vorig jaar waren de voorraden rond deze tijd voor 67 procent gevuld. De Nederlandse gasopslagen zijn nog voor ongeveer een derde gevuld. Europa dreigt daarmee het winterseizoen met een lage gasvoorraad te verlaten, waardoor het duurder wordt om deze aan te vullen voor het volgende stookseizoen.

Ook gepland onderhoud in Noorwegen zal het aanbod aankomende zomer naar verwachting onder druk zetten. Dat land is sinds de oorlog in Oekraïne de belangrijkste gasleverancier van Europa geworden, met een aandeel van ongeveer een derde in de totale leveringen. Energiespecialist ICIS verwacht dat het gasverbruik deze maand 17 procent hoger zal liggen dan een jaar geleden, door een sterke vraag van huishoudens en bedrijven naar gas. De Europese gasvoorraden zullen volgens ICIS tegen het einde van de winter nog voor ongeveer 37 procent gevuld zijn.

Consumenten zullen de hogere gasprijs niet meteen voelen in de portemonnee. Op termijn zullen de energiebedrijven de hogere gasprijzen mogelijk wel meenemen in hun vaststelling van contracttarieven. Ook ligt de gasprijs ver onder de niveaus van augustus 2022, toen pieken van meer dan 340 euro per megawattuur werden bereikt door zorgen over de sterk gedaalde gasleveringen uit Rusland en gastekorten in de winter.

Presentator Ron Brandsteder (74) overleden

HILVERSUM – Ron Brandsteder is maandagochtend overleden. Dat bevestigt een woordvoerder namens de familie. De presentator, bekend van shows als Ron’s Honeymoonquiz, Laat ze maar lachen en Wie ben ik? is 74 jaar geworden.

Brandsteder begon zijn carrière in de jaren zeventig als dj op Hilversum 3, maar werd pas een grote naam toen hij ging presenteren op televisie. Jarenlang presenteerde hij voor de TROS programma’s als de Showbizzquiz, Moordspel en Ron’s Honeymoonquiz.

In 1990 maakte Brandsteder de overstap naar RTL. Daar zette hij het succes van de Ron’s Honeymoonquiz voort en werd hij teamcaptain in het succesvolle Wie ben ik?. In het laatste programma zat hij samen met André van Duin, met wie hij vaak samenwerkte. Zo was hij te zien in verschillende revues van Van Duin. Ook presenteerde Brandsteder bij RTL shows als Laat ze maar lachen, Moppentoppers en Dancing with the Stars.

Brandsteder bracht in zijn carrière ook enkele keren muziek uit. Zo scoorde hij met Bonnie St. Claire een hit met het nummer Dokter Bernhard en zong hij met José Hoebee So Long, Marianne. In november 2015 stopte Brandsteder met zijn tv-werk en richtte hij zich weer op radio. Brandsteder maakte tot eind 2023 het radioprogramma Ron Wacht Op De Nacht voor Omroep MAX.

Brandsteder was getrouwd met Yvonne Baggen, met wie hij twee zoons kreeg. Zijn oudste zoon Rick trad in zijn voetsporen en was ook jarenlang actief als tv-presentator. Eerder was Brandsteder korte tijd getrouwd met zangeres en presentatrice Patty Brard.

Zware mishandeling bij optreden Django Wagner in Son en Breugel

SON EN BREUGEL – Een man is zondagavond zwaar mishandeld bij een optreden van zanger Django Wagner in het Brabantse Son en Breugel. Een politiewoordvoerder laat weten dat het slachtoffer met spoed naar het ziekenhuis moest worden gebracht.

De mishandeling gebeurde na het optreden. Volgens verklaringen van getuigen zou de man beroofd zijn en met iets op het hoofd zijn geslagen, zegt de woordvoerder. De politie heeft voor de mishandeling nog niemand aangehouden. Wel is er iemand opgepakt die zich “nogal recalcitrant gedroeg” en geen identiteitsbewijs aan de politie wilde tonen.

De politie doet verder onderzoek naar de gebeurtenis. Het is niet duidelijk hoe het slachtoffer er nu aan toe is.

De dinnershow van Django Wagner was in café De Zwaan aan het Kerkplein in de Brabantse plaats. Er traden ook gastartiesten op zoals Danny Froger, Frans Bauer en Glennis Grace.

Wagner laat weten behoorlijk geschrokken te zijn van het incident, waar hij niets van had meegekregen. “Ik heb er bijna geen woorden voor”, reageert hij. “Ik hoop dat het slachtoffer snel opknapt. Ik heb hem nog niet gesproken, maar ik hoop dat ik ergens in de komende dagen contact kan leggen.”

Estafette, Goelette en Trafic: Renault herschrijft de spelregels van elektrische bedrijfswagens

Estafette, Goelette en Trafic zijn drie krachtige namen voor drie onderscheidende, maar complementaire modellen met een gedeeld DNA. Ze zijn het resultaat van een samenwerking met Flexis: het onafhankelijke bedrijf dat is opgericht door Renault Group, Volvo Group en CMA CGM Group. Deze nieuwe reeks volledig elektrische LCV’s is ontwikkeld om te voldoen aan uiteenlopende behoeften van professionals.

Dankzij het innovatieve ‘skateboard’-platform en de SDV-architectuur bieden deze compacte, ruime en veelzijdige bedrijfswagens op maat gemaakte oplossingen die klanten ondersteunen in de energietransitie en technologische vooruitgang. Dit nieuwe platform markeert een grote stap voorwaarts op het gebied van voertuigontwerp. Het biedt optimale flexibiliteit, ergonomie en connectiviteit, met vrijwel eindeloze mogelijkheden voor maatwerk en lagere operationele kosten. Tegelijkertijd staat het platform garant voor een hoog veiligheids- en prestatieniveau. De drie voertuigen hebben ieder een eigen identiteit en zijn ontworpen om te voldoen aan specifieke behoeften.

Trafic E-Tech Electric: modern en functioneel

Als vierde generatie van dit type voertuig opent de Trafic een nieuw hoofdstuk in een succesverhaal dat begon in 1980. Sinds de introductie van de eerste generatie zijn er al meer dan 2,5 miljoen exemplaren geproduceerd en de populariteit van het model blijft onverminderd groot.

De nieuwe, volledig elektrische Trafic E-Tech electric heeft eigentijdse proporties en een ‘one-box design’ voor een strakke en dynamische uitstraling. De korte overhang aan de voorzijde en de verlengde wielbasis – met de wielen op de uiterste hoeken – maximaliseren de binnenruimte. Tegelijkertijd is zijn draaicirkel vergelijkbaar met die van een Renault Clio. Tevens heeft deze LCV met zijn hoogte van minder dan 1,90 meter eenvoudig toegang tot ondergrondse parkeergarages.

Het exterieur weerspiegelt de nieuwe designtaal van Renault, met vloeiende en gestructureerde lijnen. Het centrale designelement aan de voorzijde benadrukt zijn hightech karakter, met een horizontale LED-strip en kenmerkende LED-dagrijverlichting. Het verlichte Renault logo in het midden van de strip springt daarbij extra in het oog. Van opzij gezien versterkt de oplopende taillelijn het gevoel van dynamiek, met een visueel effect dat zelfs bij stilstand beweging en energie suggereert.

De achterzijde kenmerkt zich door een hoge carrosserielijn, sterk gevormde asymmetrische achterportieren en een spoiler met luchtgeleiders om de aerodynamica te optimaliseren. De achterlichten hebben een unieke lichtsignatuur met een onderscheidend 3D-design. De solide bouwkwaliteit voor intensief dagelijks gebruik komt onder andere tot uiting in de zwarte carrosseriebescherming, de voor- en achterbumper en onderste portiersecties.

Goelette E-Tech Electric: een veelzijdig voertuig

De Goelette is een iconische bedrijfswagen van Renault die vanaf 1956 voor een periode van tien jaar op de weg te zien was. Hij was stevig, robuust en eenvoudig in te richten, waarmee hij in zijn tijd uitgroeide tot een van de populairste modellen voor wagenparken en kleine ondernemers met specifieke behoeften.

De nieuwe Goelette E-Tech electric is ontworpen om te voldoen aan sterk uiteenlopende behoeften en wordt leverbaar in drie uitvoeringen: als chassis-cabine, met een gesloten laadbox en als kipper. Dit aanbod biedt tal van mogelijkheden voor verschillende conversies.

Dankzij de doordachte, modulaire architectuur van deze nieuwe generatie bedrijfswagens is de Goelette E-Tech electric perfect in balans, met een voorzijde die tot aan de B-stijl dezelfde proporties heeft als de Trafic. Het achterste deel is bewust open gelaten en bevat geen vaste uitrusting, waardoor het vrijwel onbeperkt kan worden aangepast. De structurele componenten maken het mogelijk om een gesloten opbouw of andere configuraties te installeren, afgestemd op de specifieke wensen van klanten.

Estafette E-Tech Electric: ontworpen voor de steden van vandaag

De nieuwe Estafette E-Tech electric is een moderne interpretatie van de iconische bestelwagen van Renault uit de jaren zestig. Deze LCV is volledig afgestemd op de eisen van hedendaagse stedelijke logistiek. Meer dan een half miljoen voertuigen droegen de naam Estafette tussen 1959 en 1980. Deze legendarische naam staat symbool voor meerdere generaties bedrijfswagens van Renault.

Het ontwerp is geïnspireerd op dat van de Estafette Concept die in september 2024 werd gepresenteerd. Met een lengte van 5,27 meter en een breedte van 1,92 meter betreft het een compacte en wendbare bedrijfswagen die ideaal is voor gebruik in stedelijk gebied. Net als de Trafic blinkt de Estafette uit in manoeuvreerbaarheid, waardoor hij moeiteloos door smalle straten en drukke gebieden navigeert.

Met zijn hoogte van 2,60 meter biedt de nieuwe Estafette E-Tech electric veel binnenruimte, waarin zelfs personen tot 1,90 meter lang zich vrij kunnen bewegen tussen de cabine en laadruimte. Het exterieurontwerp wordt gekenmerkt door een grote, driedelige panoramische voorruit voor optimaal zicht, meer veiligheid en extra comfort. De moderne voorzijde heeft een opvallende lichtsignatuur met een doorlopende lichtstrip en perfect uitgelijnde dagrijverlichting. Ook hier wordt de elegante en hightech uitstraling van de bedrijfswagen versterkt door het Renault logo.

De Renault Estafette E-Tech electric is speciaal ontwikkeld voor zakelijk gebruik in stedelijke gebieden en bevat slimme functies, zoals een schuifdeur met een onzichtbaar geïntegreerde rail voor een soepele opening. Aan weerszijden zorgen treeplanken voor een eenvoudige in- en uitstap. Ook ergonomisch en gemakkelijk in gebruik is de roldeur aan de achterzijde, met een roestvrijstalen opstap die de robuuste en moderne uitstraling verder benadrukt. Door de zwarte carrosseriebescherming aan de boven- en onderzijde oogt de bedrijfswagen minder hoog, terwijl die een vleugje dynamiek toevoegt aan het eigentijdse ontwerp. Deze zwarte accenten versterken ook de solide bouwkwaliteit en bieden de nodige bescherming bij intensief stedelijk gebruik.

De drie nieuwe elektrische bedrijfswagens van Renault zullen worden geproduceerd in de fabriek in Sandouville in Frankrijk en komen vanaf 2026 op de markt.

Raad van State: Faber onzorgvuldig bij voorbereiding asielwetten

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber is “onzorgvuldig” geweest bij de voorbereiding van haar wetsvoorstellen die moeten helpen de asielinstroom te verlagen. Dat schrijft de Raad van State in een advies. Organisaties als de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de rechtspraak hebben bijvoorbeeld veel te kort de tijd gehad om hun zienswijze te geven.

De voorstellen zijn bedoeld om de druk op de asielketen te verlichten, maar kunnen volgens de raad in plaats daarvan juist tot een zwaardere belasting leiden. De IND zal “bewerkelijkere beslissingen” moeten nemen. Het valt volgens de raad te verwachten dat asielzoekers daarom vaker naar de rechter stappen. De afdeling advisering van de raad verwacht bovendien dat procedures langer zullen duren, met als gevolg dat mensen langer in de asielopvang blijven.

Zoals eerder al in de media is uitgelekt, adviseert de raad om de wetten eerst aan te passen voordat deze naar de Tweede Kamer worden gestuurd. De adviseurs manen Faber om “voor iedere maatregel dragend te motiveren waarom deze effectief en uitvoerbaar is, en anders van de maatregel af te zien”. Dat ligt vooral gevoelig bij coalitiepartner PVV, die elke aanpassing er één te veel vindt.

In het coalitieakkoord was aanvankelijk afgesproken dat het staatsnoodrecht zou worden toegepast om het asielbeleid fors aan te scherpen. Op aandringen van NSC werd daaraan de voorwaarde gesteld dat Faber die omstreden stap van een “dragende motivering” zou voorzien. Dat lukte haar niet, waarna besloten werd alsnog snel met reguliere wetgeving te komen.

Productie industrie kromp ruim vier procent in december

Industrie
Image by freepik

DEN HAAG – De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in december 4,4 procent lager dan in december 2023, maakt het CBS bekend. Ook in de voorgaande 17 maanden kromp de productie van de industrie.

Daling in ruim de helft van de branches

Ruim de helft van alle bedrijfsklassen in de industrie produceerde in december minder dan in dezelfde maand een jaar eerder. Van de acht grootste branches noteerde de transportmiddelenindustrie de grootste daling, terwijl de productie van reparatie en installatie van machines de grootste stijging noteerde.

Productie daalde in december

Voor het bepalen van de kortetermijnontwikkeling van de productie kan het beste worden gekeken naar voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde cijfers. Van november op december daalde de productie met 1,0 procent.

De voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde productie fluctueert doorgaans aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. In mei 2020 bereikte de productie van de industrie een dieptepunt. Daarna werd een stijgende lijn ingezet tot mei 2022. Sindsdien is de trend omgeslagen.

Producenten industrie even negatief in januari

De producenten in de industrie waren in januari net zo negatief als in december. Fabrikanten waren weliswaar minder negatief over hun orderportefeuille, maar ook minder positief over de verwachte bedrijvigheid en negatiever over de voorraden gereed product.

Duitsland is een belangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse industrie. Het vertrouwen van Duitse producenten was in januari minder negatief dan in december (Eurostat). De kalendergecorrigeerde productie van de Duitse industrie lag in december 4,0 procent lager dan een jaar eerder. Ten opzichte van november daalde de Duitse productie met 3,3 procent (Destatis).

Bloomberg: Chinees Shein wil importheffingen Trump omzeilen via Vietnam

BEIJING – De Chinese webwinkel Shein heeft enkele van zijn belangrijkste kledingleveranciers in China gevraagd om nieuwe productiecapaciteit op te zetten in Vietnam. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Volgens de bronnen probeert het bedrijf op die manier de impact van Amerikaanse importheffingen op Chinese goederen te verzachten.

Door productie buiten China toe te voegen, kan Shein de maatregelen van president Donald Trump voor goederen uit ‘s werelds op een na grootste economie omzeilen. Trump heeft onlangs een extra importtarief van 10 procent op Chinese goederen ingevoerd. Ook maakte hij een einde aan een regeling die het voor retailers als Shein en Temu mogelijk maakte belastingvrij pakketten naar de VS te sturen.

Er is nog wel veel onduidelijk. Trump zei zaterdag dat het afschaffen van de regeling nog even wordt uitgesteld. Ondanks de onzekerheid wordt Shein- en Temu-verkopers door logistieke dienstverleners gevraagd om bedragen vooraf te betalen om rekening te houden met mogelijke tarieven.

Nu zou Shein proberen zijn belangrijkste leveranciers te verleiden meer vanuit Vietnam te opereren. Om ze tot actie te bewegen zou Shein tot 30 procent hogere inkoopprijzen willen betalen, heeft Bloomberg van de bronnen vernomen. Een woordvoerder van Shein leek het bericht wel tegen te spreken. Tegenover Bloomberg ontkende hij via e-mail dat het Chinese bedrijf van plan is productiecapaciteit in Vietnam toe te voegen, zonder verder in detail te treden.

×