Clicky

zondag 18 mei 2025 - 19:40 uur
Home Blog Pagina 341

Trump zegt hard in te grijpen als gijzelaars Gaza niet vrijkomen

PALM BEACH – Aankomend Amerikaans president Donald Trump eist dat de gijzelaars in de Gazastrook nog voor zijn aantreden worden vrijgelaten. “Anders barst de hel los in het Midden-Oosten”, waarschuwt hij in een bericht op zijn platform Truth Social.

Trump schrijft dat “iedereen de mond vol heeft” over de gijzelaars. “Maar er wordt alleen gepraat, geen actie ondernomen”, vervolgt de Republikein. Hij wil dat de gijzelaars nog voor zijn aantreden op 20 januari vrijkomen.

Gebeurt dat niet, dan “worden degenen die verantwoordelijk zijn harder getroffen dan iemand ooit is getroffen in de lange geschiedenis van de Verenigde Staten”, aldus Trump. Hij treedt verder niet in detail over wat hij van plan is.

Palestijnse strijders van groepen als Hamas namen zo’n 250 gijzelaars mee toen ze op 7 oktober 2023 een bloedige aanval uitvoerden op Israël. Er vielen toen ook ongeveer 1200 doden.

Een deel van de gijzelaars is later omgekomen, gered of geruild. Trump noemde de Gazastrook niet, maar sprak over de gijzelaars in het Midden-Oosten.

Britse politie meldt oprollen grote drugsbende met Nederlanders [+foto’s]

Foto: NCA

MANCHESTER – De Britse nationale recherche (NCA) heeft trots melding gemaakt van het oprollen van een van de grootste drugssmokkelnetwerken ooit, met bases in Nederland. Het netwerk wordt verantwoordelijk gehouden over de jaren voor circa 8,4 miljard euro aan drugs het Verenigd Koninkrijk binnengesmokkeld te hebben.

Na twee zeer lange strafprocessen zijn achttien beklaagden tot celstraffen veroordeeld onder wie ook Nederlanders. Twee door ons land uitgeleverde Nederlandse leden van een betrokken bende kregen celstraffen van achttien en van twintig jaar.

Het onderzoek naar de drugssmokkelaars is gedaan samen met de Nederlandse politie, meldt de NCA. Een van de twee processen duurde volgens justitie 23 maanden en is daarmee voor zover bekend een van de langste strafprocessen ooit gehouden in Engeland en Wales.

Foto: NCA

De 59-jarige spil in het drugsnetwerk, Paul Green, kreeg 32 jaar gevangenisstraf. Hij was meer coördinator dan bendeleider. Hij was volgens justitie een coördinator voor meerdere drugsbendes en organiseerde hun smokkelpraktijken. Verscheidene bendes smokkelden zo tonnen heroïne, cocaïne, cannabis en amfetamine naar de Britse Eilanden.

Foto: NCA

Het politieonderzoek begon in de zomer van 2015. Het criminele centrum van het netwerk was in het noordwesten van Engeland en had veel contacten in Nederland. De drugs werden over het algemeen in ladingen riekende waar verscheept, zoals uien, knoflook en gemberplanten.

In de rechtbank in Manchester oordeelde rechter Paul Lawton dat de bendeleden “verslaving, sociale misère, ellende en dood hebben verspreid”. De nummer twee en de financiële man van de bende kreeg 28 jaar gevangenisstraf.

Wel milieuzone maar geen zero-emissiezone voor haven Scheveningen

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De gemeente Den Haag zondert de haven van Scheveningen uit van de geplande zero-emissiezone in het kustgebied van de stad, die daar in 2026 wordt ingevoerd.

Volgens Den Haag zou een zero-emissiezone tot problemen leiden voor bedrijven in de haven, omdat deze veel gebruikmaken van bijvoorbeeld koel- en vriestransport en voertuigen met veel trekkracht.

In het havengebied gaat vanaf 2026 wel een milieuzone gelden, waardoor oudere voertuigen uit het havengebied geweerd worden. Vrachtwagens kunnen de stad in en uit via een ‘corridor’, die via de Hubertustunnel loopt.

“Met het nieuwe voorstel is een balans gevonden tussen de belangen van de bedrijven in de haven en de noodzaak van schone lucht voor onze gezondheid en die van de natuur”, zegt verantwoordelijk wethouder Robert Barker. VNO-NCW regio Den Haag zegt blij te zijn met het besluit om de haven uit te zonderen.

In het centrum van Den Haag geldt vanaf 1 januari een zero-emissiezone voor bedrijfswagens die op fossiele brandstoffen rijden. Die wordt in 2026 uitgebreid naar de stadsdelen Loosduinen, Segbroek en Scheveningen.

Er geldt wel een overgangsregeling voor bestaande bestel- en vrachtauto’s. Vanaf 2030 moeten alle zakelijk gebruikte bestelauto’s en vrachtwagens die de zero-emissiezone in willen uitstootvrij zijn.

Vrachtschip dreigde te zinken in Industriehaven Zutphen [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

ZUTPHEN – In de Industriehaven in Zutphen zijn vier bemanningsleden van een binnenvaartschip gehaald omdat het aan het zinken was, meldt de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. Ze zijn ongedeerd.

Het schip was lek geraakt en maakte flinke slagzij, maar nadat er achthonderd ton erts van het schip gelost was, kwam het langzaamaan weer omhoog.

“Na volledig lossen zal het schip zelfstandig naar een werf varen”, aldus de veiligheidsregio.

Foto: Rens Hulman

Hoe de boot lek kon raken is nog niet bekend. Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn ingelicht en handelen het incident verder af.

China zegt zich te verzetten tegen nieuwe exportbeperkingen VS

BEIJING – China zegt zich “hevig” te verzetten tegen de exportbeperkingen van de Verenigde Staten tegen de Chinese chipindustrie. Daarmee reageert China op de exportbeperkingen die ingewijden eerder maandag naar buiten brachten.

Het Chinese ministerie van Handel meldt dat het land “de nodige stappen” zal zetten om “zijn rechten te beschermen”.

De Amerikaanse beperkingen gaan over 140 Chinese bedrijven en bevatten onder meer limieten op het versturen van geavanceerde chips. Die kunnen worden gebruikt voor toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI).

Daarnaast beperken de VS de export van bepaalde technologie en software voor de productie van chips. Washington wil met deze exportbeperkingen voorkomen dat China de nieuwste chips kan gebruiken voor militaire doeleinden.

Het Chinese ministerie beschuldigt de VS van “economische dwang” en stelt dat de maatregelen de wereldwijde toeleveringsketens bedreigen.

Lockwood Group investeert in 50 nieuwe Schmitz Cargobull opleggers voor groei en efficiëntie

De Britse transporteur Lockwood Group heeft 50 nieuwe Schmitz Cargobull S.CS FIXED ROOF semi-trailers toegevoegd aan haar wagenpark. Deze opleggers, gebouwd in de Schmitz Cargobull-fabriek in Manchester, ondersteunen de ambitieuze groeistrategie van het bedrijf en zullen worden ingezet voor algemene transporttaken in het Verenigd Koninkrijk.

Innovatie en duurzaamheid centraal

Jason Lockwood, Group Operations Director van Lockwood Group, is enthousiast over de nieuwe aanwinst: “Dit zijn onze eerste trailers van Schmitz Cargobull, en de eerste indrukken zijn zeer positief. De lichte constructie helpt ons om meer laadvermogen te realiseren, en de schijfremmen bieden voordelen ten opzichte van de trommelremmen op onze bestaande vloot.”

De trailers zijn uitgerust met een volledig gegalvaniseerd MODULOS-chassis met een garantie van 10 jaar tegen doorroesten. Daarnaast beschikken ze over ROTOS-assen, die worden gedekt door een garantie van 1.000.000 kilometer of zes jaar.

Geavanceerde technologie voor veiligheid en efficiëntie

De opleggers zijn voorzien van XL-ladingzekering, anti-diefstalbescherming en een aluminium dak dat een zijlaadhoogte tot 3.100 mm biedt. Met de standaard TrailerConnect® telematica van Schmitz Cargobull kunnen trailers 24/7 worden gemonitord op locatie, bandenslijtage, snelheid en asbelasting. Het geïntegreerde Elektronisch Remprestatie Monitoring Systeem (EBPMS) helpt mogelijke problemen vroegtijdig te identificeren en voorkomt ongelukken en ongeplande stilstand.

Duurzaamheid en lokale productie

De keuze om de trailers in het Verenigd Koninkrijk te laten produceren, ondersteunt de duurzaamheidsdoelen van Lockwood Group. “We doen veel transporten in Manchester, dus het ophalen van trailers tijdens een reguliere rit werkte perfect,” aldus Lockwood.

Lockwood Haulage werd in 1965 opgericht door Frank en Doug Lockwood. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Ambergate, Derbyshire, heeft zich ontwikkeld tot een multi-depot organisatie met meer dan 200 medewerkers, 150 vrachtwagens en 350 trailers.

De samenwerking met Schmitz Cargobull markeert een nieuwe fase van innovatie en efficiëntie voor Lockwood Group, waarbij technologie en duurzaamheid hand in hand gaan.

BBB botst met partijen en minister na kritiek op NOS

DEN HAAG – De BBB is maandag in aanvaring gekomen met andere partijen, nadat mediawoordvoerder Claudia van Zanten de NOS ervan betichtte onevenwichtig te berichten, en daarmee mogelijk zelfs antisemitisme aan te wakkeren.

Zij vindt dat de NOS eenzijdig verslag doet van de oorlog tussen Israël en Hamas, en dat Joodse mensen in Nederland daar last van hebben. Het BBB-Kamerlid vroeg eerder al of minister Eppo Bruins (Media) bereid was onderzoek te laten doen naar de berichtgeving van de NOS, maar Bruins benadrukt de onafhankelijkheid ervan.

Van Zanten zegt tijdens een mediadebat “zo veel geluiden over gekleurde berichtgeving” te horen, dat ze vindt dat er onderzoek moet komen. “Ik vind dat we die signalen serieus moeten nemen.” Een opmerking van Van Zanten dat onevenwichtige berichtgeving over Israël bijdraagt aan antisemitisme, viel verkeerd bij onder meer het CDA en GroenLinks-PvdA. “Ik vind dit gewoon te ver gaan om het zo aan te pakken”, zei CDA’er Harm Krul tegen Van Zanten. Mohammed Mohandis van GroenLinks-PvdA, sluit zich daarbij aan. Verder zegt hij juist veel mails te krijgen dat de NOS te rechts zou zijn.

Bruins concludeert dat de NOS dan kennelijk iets goed doet, als vanuit alle politieke groepen kritiek komt. Bovendien heeft de journalistiek volgens Bruins een “zelfreinigend vermogen” om misstanden aan te pakken. Hij vindt dan ook niet dat de politiek zich verder moet bemoeien met de inhoud van journalistieke programma’s. “Hier moeten wij eigenlijk niets over te vinden hebben.”

Maersk bestelt twintig nieuwe containerschepen met dual-fuel motoren

KOPENHAGEN – A.P. Moller – Maersk heeft overeenkomsten getekend met drie scheepswerven voor de bouw van 20 containerschepen met dual-fuel motoren. Deze schepen, met een totale capaciteit van 300.000 TEU, maken deel uit van het vlootvernieuwingsprogramma van het bedrijf en ondersteunen hun streven naar decarbonisatie.

Flexibele inzet binnen het netwerk

De nieuwe schepen, variërend in grootte van 9.000 tot 17.000 TEU, zullen uitgerust zijn met dual-fuel motoren die vloeibaar gas kunnen gebruiken. Volgens Anda Cristescu, hoofd Chartering & Newbuilding bij Maersk, bieden deze schepen door hun uiteenlopende groottes flexibiliteit voor verschillende functies binnen het toekomstige netwerk. Zodra ze in de vloot zijn opgenomen, zullen ze bestaande schepen vervangen.

Levering tussen 2028 en 2030

De eerste schepen worden in 2028 geleverd, en de laatste levering staat gepland voor 2030. De orders zijn geplaatst bij drie scheepswerven:

  • 2 schepen van 9.000 TEU bij Yangzijiang Shipbuilding (China)
  • 12 schepen van 15.000 TEU (6 bij Hanwha Ocean in Zuid-Korea en 6 bij New Times Shipbuilding in China)
  • 6 schepen van 17.000 TEU bij Yangzijiang Shipbuilding (China)

Aanvullende chartercapaciteit

Naast de bestellingen van nieuwe schepen heeft Maersk ook chartercontracten afgerond voor methanol- en dual-fuel schepen met een totale capaciteit van 500.000 TEU. Deze schepen zullen eveneens bestaande capaciteit vervangen en bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.

Met deze investeringen onderstreept Maersk zijn inzet voor duurzame groei en een toekomst met minder uitstoot binnen de maritieme sector.

Graafmachine onveilig vervoerd: Duitse politie stopt vrachtwagenchauffeur

Foto: Duitse Politie

HAGEN – Op vrijdag 29 november 2024 heeft de Duitse politie een vrachtwagenchauffeur aangehouden op de Verbandsstraße in het Duitse Hagen wegens het onveilig vervoeren van een zes ton zware graafmachine.

De 49-jarige chauffeur uit München reed met een snelheid van ongeveer 70 km/u vanuit Hohenlimburg richting Boele toen hij door de politie werd gestopt.

Bij controle bleek dat de graafmachine volledig ongezekerd op de laadbak van de vrachtwagen stond. Vanwege het ernstige risico voor de verkeersveiligheid werd de chauffeur de verdere rit verboden. Hij kan een boete van meer dan €300 en een strafpunt op zijn rijbewijs verwachten.

Deel van winkels The Body Shop maakt doorstart in Nederland

WEESP – Een deel van de filialen van cosmeticawinkelketen The Body Shop maakt een doorstart. Dat meldt curator Cedric de Breet. De Duitse ondernemer Stefan Herzberg neemt met zijn bedrijf SHG Retail ten minste vijf vestigingen over. Ook zelfstandige ondernemers, die buiten het faillissement vielen, kunnen verder met hun zaak.

De keten heeft in Nederland 27 vestigingen, met zo’n honderd werknemers inclusief oproepkrachten. Onder de doorstart vallen de vestigingen in Batavia Stad, Roermond, Roosendaal, Rotterdam en de locatie aan de Kinkerstraat in Amsterdam. SHG wil mogelijk nog meer vestigingen overnemen. Volgens de curator wordt daarover op korte termijn meer duidelijk.

De Duitse onderneming zal daarnaast ook de verkoop via de Nederlandse webshop van The Body Shop voortzetten. Die werkt al enige tijd niet, wat volgens een verklaring op de site te maken zou hebben met geplande updates. Maar die situatie duurt inmiddels al maanden. The Body Shop laat weten dat Nederlandse klanten vanaf maandag producten kunnen bestellen via de Duitse website. Deze zullen dan binnen enkele dagen worden bezorgd, aldus de keten.

Faillissement

Herzberg is al bekend met The Body Shop. Zo heeft hij halverwege dit jaar een doorstart gerealiseerd voor 21 winkels van de keten in Duitsland.

The Body Shop werd in Nederland begin vorige maand failliet verklaard. De Britse tak van het bijna vijftig jaar oude cosmeticabedrijf, dat bekendstaat om zijn duurzame haar- en huidproducten, werd eerder dit jaar failliet verklaard. Ook in België was al sprake van een faillissement.

Oprichting in 1976

De keten werd in 1976 in het Engelse Brighton opgericht door Anita Roddick. Het concern had ooit 3000 winkels in zeventig landen. In 2006 verkocht Roddick de keten aan de Franse cosmeticareus L’Oréal. Zij overleed een jaar later.

Celstraf en 5 miljoen euro geëist tegen Nederlandse vrachtwagenchauffeur in Spanje vanwege drugssmokkel [+video]

SORBAS – In de provincie Almería, Spanje, staat morgen, 3 december, een Nederlandse vrachtwagenchauffeur terecht. Hij werd in januari gearresteerd op de A7 bij Sorbas nadat de politie bijna 400 kilo hasj ontdekte in een verborgen compartiment van zijn vrachtwagen, bedoeld voor het transport van levende dieren.

De Spaanse aanklager eist een gevangenisstraf van vier jaar en zes maanden, evenals een boete van vijf miljoen euro voor de verdachte, op beschuldiging van drugssmokkel.

Het incident vond plaats op 25 januari rond 07.45 uur. De politie onderschepte de vrachtwagen bij afrit 725 naar Sorbas, na een observatie toen het voertuig Retamar-El Toyo in Almería passeerde.

De vrachtwagen, gehuurd door het bedrijf van de verdachte, werd gecontroleerd. In een verborgen compartiment van ongeveer 50 centimeter tussen de twee verdiepingen van de trailer vonden agenten 12 jute zakken met in totaal 3.960 pakketten hasj, goed voor 390,5 kilo.

De geschatte straatwaarde bedraagt ruim 2,65 miljoen euro.

De rechtszaak vindt plaats in de Ciudad de la Justicia in Almería. De verdachte wordt beschuldigd van drugssmokkel. De uitkomst van het proces zal bepalen of de geëiste straf en boete worden opgelegd.

NSC wil dat media journalistieke code herzien, VVD kritisch

DEN HAAG – NSC vindt dat media de Code voor de Journalistiek, die in 1995 werd opgesteld door het Genootschap van Hoofdredacteuren, zouden moeten herzien zodat die meer in lijn is met de huidige praktijk. Die oproep doet NSC-Kamerlid Aant Jelle Soepboer tijdens een mediadebat. Aanleiding voor hem is de in zijn ogen “disproportionele” aandacht die PowNed heeft voor het Sunneklaasfeest op Ameland. Coalitiepartner VVD begrijpt de zorgen van Soepboer, maar vindt de manier waarop hij zijn zorgen deelt “onverstandig”.

Soepboer vindt dat bij de journalistieke vrijheid en onafhankelijkheid ook een verantwoordelijkheid hoort voor de mensen die onderwerp zijn van verslag. “De impact die journalistiek heeft, kan gigantisch zijn”, vindt hij. Volgens hem gaat het bij onder meer PowNed mis. Hij vraagt zich hardop af of het brengen van nieuws in dit geval nog opweegt tegen “de schade die het aanricht in de gemeenschap”.

Sunneklaas is een Amelands feest, met elementen van zowel Sinterklaas als heidense tradities. Het is omgeven door geheimzinnigheid en buitenstaanders zijn in principe niet welkom. PowNed-verslaggevers die vorig jaar verslag wilden doen van het feest, werden bedreigd en belaagd. Dit jaar heeft PowNed een ‘Sunneklaas-journaal’, onder meer vormgegeven met bloederige versieringen. Volgens Soepboer “druipt de ironie en het sarcasme ervanaf”.

VVD-Kamerlid Claire Martens deelt de “onderliggende zorgen” van Soepboer bij sommige programma’s. Maar zij vindt het “onverstandig” van hem dat hij met “recensies” komt over specifieke programma’s. “We moeten de zelfbeheersing hebben om te voorkomen dat de NPO en politiek recht tegenover elkaar komen te staan.”

Minister Eppo Bruins (Media) reageert dat hij de onafhankelijkheid van media zo belangrijk vindt, dat hij niet eens de oproep wil doen om nog eens naar de journalistieke codes te kijken. “Het simpele antwoord is, dat ik daar als minister niet over ga.” Ook door zich uit te spreken over de inhoud van journalistieke codes kan al “de schijn van bemoeienis” ontstaan.

Dominique Weesie van PowNed vindt dat er gewoon verslag moet worden gedaan van Sunneklaas. “Wat is het? Hoe ziet het eruit? Dat is journalistieke vrijheid”, zegt de omroepbaas. “Meneer Soepboer moet zich druk maken om dingen die daadwerkelijk fout gaan. Hij is compleet getikt”, zegt Weesie.

Vier dagen geen treinen tussen Leiden en Alphen aan den Rijn

LEIDEN – Tussen Leiden en Alphen aan den Rijn rijden vanaf vrijdag tot en met maandag geen treinen. Zondag rijden ook geen treinen tussen Leiden en Bodegraven, meldt de NS. Die zet vervangende bussen in. De extra reistijd kan oplopen tot drie kwartier.

De werkzaamheden aan het spoor en spoorbruggen beginnen in de nacht van donderdag op vrijdag om 00.50 uur en duren tot dinsdag 03.00 uur. Treinreizigers tussen Leiden en Utrecht kunnen omreizen via Schiphol. Wie tussen Alphen en Den Haag reist, kan via Gouda gaan.

Zondagochtend zijn er ook werkzaamheden tussen Leiden en Bodegraven, die naar verwachting duren van 06.00 tot 11.00 uur. Gelijktijdig zijn er dan ook werkzaamheden aan de bovenleiding tussen Alphen en Gouda. Wie dan tussen Leiden en Woerden wil reizen, kan via Den Haag Centraal gaan.

Ernstig ongeval in Noordwijk: persoon overreden door vrachtwagen

Foto: ASMedia

NOORDWIJK – Maandagmiddag 2 december heeft zich rond 12.50 uur een ernstig ongeval voorgedaan aan de Pianolaan in Noordwijk. Een persoon is daarbij door een vrachtwagen overreden.

De hulpdiensten kwamen massaal in actie, inclusief een traumateam om het ambulancepersoneel te ondersteunen. Ter plaatse verleende het ambulancepersoneel medische zorg aan de betrokkenen.

Het slachtoffer is zwaargewond afgevoerd naar een ziekenhuis.

Verdere details over de oorzaak van het ongeval zijn op dit moment nog niet bekend. De politie doet onderzoek naar het incident. De omgeving van de Pianolaan is tijdelijk afgezet om hulpverlening en onderzoek mogelijk te maken.

Foto: ASMedia

Meer informatie volgt zodra deze beschikbaar is.

Duitse industrie blijft sterk krimpen, ‘situatie grimmig’

BERLIJN – De Duitse industrie had ook in november te maken met een forse krimp van de bedrijvigheid door de economische malaise in het land en een zwakkere export. Volgens marktonderzoeker S&P Global ziet de situatie voor de industrie in de grootste economie van Europa er “behoorlijk grimmig” uit. Die krimp raakt ook belangrijke handelspartners van Duitsland, waaronder Nederland.

De inkoopmanagersindex van S&P Global voor de omvangrijke Duitse industrie stond in november op een niveau van 43, terwijl een stand van 50 of meer op groei wijst. Dit wijst op een diepe krimp van de industriële activiteit.

De problemen spelen vooral in de Duitse auto-industrie die kampt met een zwakke verkoop, hoge kosten en felle concurrentie van elektrische automerken uit China. Grote Duitse toeleveranciers aan de autosector hebben massaontslagen aangekondigd om de kosten te verlagen en bij Volkswagen dreigen ook vele duizenden banen verloren te gaan door de mogelijke sluiting van fabrieken in Duitsland. Ook de Duitse staalindustrie verkeert in moeilijkheden, mede door concurrentie op de Europese markt van goedkoop staal uit Azië.

Zwakke vraag uit China en VS

De problemen voor de Duitse industrie werden maandag nog eens onderstreept door de brancheorganisatie voor Duitse machinebouwers VDMA. Die meldde dat de orderontvangst in de eerste tien maanden van dit jaar met 8 procent is gedaald in vergelijking met vorig jaar. Volgens de lobbygroep is met name de vraag naar Duitse machines in de grote markten China en de Verenigde Staten zwak.

De zwakte in Duitsland is ook een belangrijke reden voor de krimp van de industriële bedrijvigheid in de hele eurozone. De graadmeter voor het eurogebied kwam vorige maand uit op 45,2, flink onder de scheidslijn van 50. In Nederland was eveneens krimp voor de industrie te zien, met een stand van 46,6 in november.

×