Clicky

zondag 17 augustus 2025 - 01:20 uur
Home Blog Pagina 341

Renault Trucks en Schwing-Stetter presenteren innovatieve oplossing voor koolstofvrij betontransport

De uitbreiding van batterij-elektrische technologie naar nieuwe bedrijfstoepassingen vereist de ontwikkeling van oplossingen op maat. Betontransport, dat een hoog laadvermogen vereist, wordt direct beïnvloed door het gewicht van de batterij. Om operationele efficiëntie, economische prestaties en de noodzaak van decarbonisatie met elkaar te combineren, hebben Renault Trucks en de Duitse carrosseriebouwer Schwing-Stetter een dubbele innovatie ontwikkeld: een vijfassige Renault Trucks E-Tech C, uitgerust met een volledig elektrische mixer die tot 10 m³ beton kan vervoeren.

Dit innovatieve voertuig wordt onthuld op de stand van Schwing-Stetter tijdens de Bauma-beurs, die van 7 tot 13 april 2025 in München plaatsvindt.

Een stap vooruit in de bouwsector: 100% elektrische oplossing

Renault Trucks, pionier op het gebied van elektromobiliteit met het breedste aanbod van koolstofvrije transportoplossingen in Europa, en de Duitse carrosseriebouwer Schwing-Stetter, een leider op het gebied van betontransportsystemen, hebben hun krachten gebundeld om een duurzame oplossing te ontwikkelen voor de bouwsector. Samen hebben ze een volledig elektrische, nul-emissie oplossing gecreëerd specifiek voor professionals in de betonindustrie.

Renault Trucks E-Tech C 10×4: Betere wendbaarheid en hoger laadvermogen
Betontransport vereist vaak zware laadvermogens. De overstap naar elektrisch rijden zou het laadvermogen vanwege het gewicht van de batterij kunnen verminderen. Om dit probleem op te lossen, heeft Renault Trucks een uniek vijfassig model ontwikkeld: de Renault Trucks E-Tech C 10×4.

Met deze extra as behoudt de vrachtwagen uitstekende wendbaarheid, essentieel voor het navigeren door stedelijke gebieden en het bereiken van krappe bouwlocaties. Dankzij een slimme herindeling – waarbij de batterijen achter de cabine zijn geplaatst – wordt de ruimte op het chassis optimaal benut, wat resulteert in een korte wielbasis en een kleinere draaicirkel.

Duurzaam en kostenbewust

Schwing-Stetter heeft een elektrische betonmixer ontwikkeld die rechtstreeks wordt aangedreven door de batterijen van de vrachtwagen. Deze geïntegreerde oplossing zorgt voor een volledig CO₂-neutraal transport van beton, wat bijdraagt aan de verduurzaming van de sector. Renault Trucks adviseert klanten over de optimale keuze van het aantal batterijen en de laadstrategie, om te voorkomen dat te grote batterijen het laadvermogen verlagen, de operationele kosten verhogen en de ecologische voetafdruk onnodig vergroten.

Beschikbaarheid en toekomstplannen

De Renault Trucks E-Tech C 10×4 komt beschikbaar in Zwitserland, Ierland, Luxemburg, Finland, Slowakije, Litouwen en Nederland, waar de wetgeving het gebruik van vijfassige bakwagens toestaat (afhankelijk van de nationale wetgeving). Renault Trucks pleit voor harmonisatie van de Europese regelgeving om de invoering van elektrische technologie in het betontransport te versnellen.

Met deze innovatie bevestigen Renault Trucks en Schwing-Stetter hun inzet voor de verduurzaming van het transport en het tegemoetkomen aan de eisen van de betonindustrie op het gebied van productiviteit en concurrentievermogen.

Verkoop Just Eat levert topman Groen ruim 311 miljoen op

AMSTERDAM – De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op.

Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

Volgens data van persbureau Bloomberg heeft Groen ruim 15,3 miljoen van de aandelen in handen. Dat belang was tegen de slotkoers van 12,42 euro van afgelopen vrijdag nog ongeveer 190 miljoen euro waard. Groen stond vorig jaar op de 338ste plek van de Quote 500 met een geschat vermogen van 200 miljoen euro in de jaarlijks door het zakenblad uitgegeven lijst van vijfhonderd rijkste Nederlanders.

Groen begon Takeaway.com in 2000 op zijn studentenkamer, waar hij het idee ontwikkelde om een onlinemaaltijdbezorgdienst te lanceren. De multimiljonair bouwde het bedrijf uit tot een van de grootste maaltijdbezorgplatforms ter wereld.

Grote brand in Amsterdam-West, rook trekt over A10

A10

AMSTERDAM – In een energieverdeelstation aan de Sinjeur Semeynsstraat in Amsterdam-West heeft een grote brand gewoed.

Bij afslag 3 trok zwarte rook over de A10, meldt de veiligheidsregio. De brand is inmiddels onder controle.

Omwonenden werd geadviseerd om uit de rook te blijven en ramen, deuren en mechanische ventilatie uit te zetten.

Een persoon heeft rook ingeademd en is door het ambulancepersoneel nagekeken.

Zorgen om asielzoekers en vluchtelingen na Duitse verkiezingen

AMSTERDAM – VluchtelingenWerk en MiGreat reageren bezorgd op de uitslag van de Duitse Bondsdagverkiezingen. De radicaal-rechtse anti-immigrantenpartij AfD werd de tweede partij van het land. “Het recht op bescherming in Europa staat onder steeds grotere druk”, aldus VluchtelingenWerk.

De conservatieve CDU/CSU werd de grootste bij de verkiezingen van zondag. De partij werkte recent samen met AfD in een oproep om minder migranten naar Duitsland te laten komen. Voor het eerst trok daarmee een gevestigde partij samen op met AfD. De Duitse veiligheidsdiensten hebben delen van die partij aangemerkt als rechts-extremistisch. Een partijprominent werd afgelopen zomer nog veroordeeld voor het gebruik van een nazislogan.

“We zien eigenlijk gebeuren wat ook in Nederland steeds gebeurt: dat de ‘middenpartijen’, in Duitsland dan nu CDU/CSU, menen dat ze de migratieplannen van radicaalrechts over moeten nemen om te winnen”, zegt Roos Ykema. Ze is directeur van MiGreat, een organisatie die opkomt voor de rechten van migranten. Volgens Ykema worden radicaal-rechtse plannen zoals het beperken van gezinshereniging voor vluchtelingen en het invoeren van grensbewaking zelfs zonder de concrete macht van radicaal-rechtse partijen geaccepteerd.

De schuld geven van bestaande problemen aan asielzoekers en vluchtelingen “leidt niet alleen af van de inhoud, maar maakt een constructief gesprek over oplossingen erg lastig”, vindt VluchtelingenWerk. De organisatie is volgens een woordvoerster vooral bang voor verdere aanscherping van de asielwetgeving in Duitsland. Dit kan volgens VluchtelingenWerk “leiden tot kettingreacties van andere lidstaten” binnen de Europese Unie.

“Samenleven wordt niet veilig van wantrouwen en racisme, maar van toewijding aan de fundamentele waarden van onze samenleving: onvervreemdbare mensenrechten”, zegt Julia Duchrow van de Duitse afdeling van Amnesty International via een woordvoerster. Amnesty roept de Duitse partijen op “om te erkennen dat mensenrechten en internationaal recht niet onderhandelbaar zijn”.

Twee doden nadat vrachtwagen is gekanteld in Sluiskiltunnel [+foto’s]

Foto: HV Zeeland

SLUISKIL – De Sluiskiltunnel op de N62 in Zeeland blijft zeker tot middernacht in noordelijke richting afgesloten voor al het verkeer, meldt de verkeersdienst van de tunnel. In de tunnel was maandagochtend een ernstig verkeersongeluk waarbij twee mensen om het leven kwamen.

De politie hield een uitgebreid onderzoek naar de toedracht van het ongeval en de identiteit van de slachtoffers. Maandagavond is bij de families bekendgemaakt dat hun geliefden overleden waren. Het gaat om een man van 39 jaar uit Hendrik-Ido-Ambacht en een 29-jarige man uit Nieuw-Lekkerland.

Het bergen van het voertuig duurt langer dan eerder werd gedacht. Tegelijkertijd zijn ook het asfalt en de tunnelwand gerepareerd.

De twee dodelijke slachtoffers zaten in een tankwagen die is gekanteld. Er waren geen andere voertuigen bij betrokken, aldus de politie. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht.

Foto: HV Zeeland

Het verkeer in noordelijke richting krijgt het advies om te rijden via de nabijgelegen brug bij Sluiskil. In zuidelijke richting is de weg eerder maandag weer opengegaan.

KLM schrapt vluchten tussen Schiphol en Düsseldorf vanwege staking

SCHIPHOL – KLM heeft bijna alle vluchten tussen Schiphol en Düsseldorf maandag geschrapt vanwege de staking op die Duitse luchthaven. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij meldt dat vijf van de zes geplande vluchten zijn geannuleerd. Alleen de vlucht die maandagavond om 21.20 uur van Schiphol naar Düsseldorf vertrekt, gaat vooralsnog.

KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die tussen Schiphol en Düsseldorf vliegt. De woordvoerder verwacht dat de staking geen invloed heeft op de vluchten die dinsdag vertrekken.

Werknemers op de luchthavens van Düsseldorf en Keulen staken maandag, nadat onderhandelingen over een cao voor de publieke sector waren vastgelopen. De staking in Düsseldorf is maandagochtend begonnen, die in Keulen zondagavond al. Er zijn geen vluchten tussen Schiphol en Keulen.

Eerder op de dag maakte de Duitse vakbond Verdi bekend dat medewerkers op de luchthaven in München donderdag en vrijdag het werk neerleggen. Vakbonden eisen onder meer een loonsverhoging, hogere toeslagen voor stressvolle banen en drie extra betaalde verlofdagen.

Ook op luchthaven München wordt gestaakt

MÜNCHEN – Medewerkers op de luchthaven in München leggen donderdag en vrijdag het werk neer, heeft de Duitse vakbond Verdi aangekondigd. Maandag wordt er al op de luchthavens in Düsseldorf en Keulen gestaakt, nadat onderhandelingen over een cao voor de publieke sector waren vastgelopen.

Onder meer beveiligingsmedewerkers en grondpersoneel op de luchthaven in München, in het zuidoosten van Duitsland, leggen vanaf donderdagnacht 48 uur het werk neer. Volgens de vakbond werd tijdens een vergelijkbare situatie twee jaar geleden de luchthaven gesloten, maar die beslissing ligt volgens Verdi bij de autoriteiten.

De cao waarvoor wordt gestaakt, geldt voor meer dan 2,5 miljoen mensen die onder andere werken in het onderwijs, voor de overheid of op luchthavens. Vakbonden eisen onder meer een loonsverhoging, hogere toeslagen voor stressvolle banen en drie extra betaalde verlofdagen.

België: onaanvaardbaar dat VS Rusland niet als agressor benoemen

BRUSSEL – De nieuwe Belgische minister van Buitenlandse Zaken en vicepremier Maxime Prévot vindt het “totaal onaanvaardbaar” dat de VS niet expliciet willen benoemen dat Rusland de agressor is in de oorlog in Oekraïne. Dat zei Prévot voor het begin van de vergadering van de ministers van Buitenlandse Zaken in Brussel.

Maandag wordt in een vergadering van de Verenigde Naties gestemd over een resolutie van de VS, waarin de Amerikanen Rusland niet expliciet aanmerken als de agressor. In die resolutie wordt ook niet geëist dat Russische troepen worden teruggetrokken uit Oekraïne.

“We herdenken de trieste derde verjaardag van de illegale inval van Rusland in Oekraïne”, zei Prévot. “We moeten Rusland absoluut blijven veroordelen en een nieuw pakket sancties instellen.” Dat laatste hebben de EU-ministers maandag gedaan. “En aan de andere kant moeten we onze sterke en permanente steun aan Oekraïne herhalen.”

Prévot heeft er geen goed woord voor over dat de VS maandag in de VN Rusland en Oekraïne over “één kam scheren. Er is een agressor en er is een slachtoffer”, zei de Belgische minister.

De Amerikaanse president Donald Trump noemde de Oekraïense president Volodymyr Zelensky vorige week een dictator en beschuldigde Oekraïne ervan de oorlog tegen Rusland te zijn begonnen. Deze uitspraken leidden internationaal tot veel ophef.

Eerste schop de grond in voor mega-uitbreiding APM Terminals MVII

APM Terminals Maasvlakte II viert vandaag de officiële start van de uitbreiding van haar terminal. Dit markeert een belangrijke mijlpaal in de verdere ontwikkeling van een van de meest geavanceerde containerterminals ter wereld.

De uitbreiding, die in nauwe samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en het CareGo-consortium wordt gerealiseerd, zal de capaciteit van APM Terminals MVII verdubbelen. Dit maakt de terminal niet alleen de grootste, maar ook de meest efficiënte en duurzame automatische APM-terminal in Europa.

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam, vertelt: “Vandaag vieren we een belangrijke mijlpaal in de 25-jarige samenwerking tussen APM Terminals en Havenbedrijf Rotterdam. Ik ben trots op de toewijding en flexibiliteit van de teams van beide organisaties bij het ontwerpen en realiseren van deze geavanceerde terminal. APM Terminals heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het containersegment in de Rotterdamse haven en zal dat blijven doen. Investeringen als deze zijn cruciaal om te zorgen dat de haven aantrekkelijk blijft als vestigingsplaats en zijn positie behoudt als betrouwbare en weerbare container hub in Noordwest-Europa. In tijden van geopolitieke onrust is dat van groot belang voor de leveringszekerheid en werkgelegenheid in Nederland en Europa.”

Tijdens het kleinschalige evenement, waarbij vertegenwoordigers van APM Terminals, het Havenbedrijf Rotterdam en CareGo aanwezig zijn, werd stilgestaan bij de intensieve voorbereidingen, de intense samenwerkingsverbanden en de grote uitdagingen die zijn overwonnen om dit punt te bereiken. Acht direct betrokkenen verrichtten gezamenlijk de symbolische eerste grondverplaatsing, door een spade in de grond te plaatsen.

Sander Lindemans, projectdirecteur CareGo, vol vertrouwen: “Het bouwen van een volledig geautomatiseerde containerterminal van deze omvang in zo’n kort tijdsbestek is een uitdagende maar ook prachtige opdracht. De nieuwe terminal is zowel zeer duurzaam als innovatief. Dura Vermeer, GMB en ABB, de deelnemende bedrijven in het bouwconsortium, hebben bewezen dat ze een project van deze omvang aankunnen. We starten dan ook vol vertrouwen aan de realisatie van deze belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van geavanceerde logistieke infrastructuur.”

Automatische en duurzame terminal van de toekomst

De uitbreiding van APM Terminals Maasvlakte II omvat de aanleg van 51 hectare aan containerterminalterrein, met 1.000 meter diepzeekade, vrachtwagen- en spooroverslagzones en de nieuwste generatie Automatische Terminal Trucks (ATT). Dankzij ontwikkelingen zoals emissievrije AGV’s (Automated Guided Vehicles) en volledig geëlektrificeerde duurzame infrastructuur is de terminal klaar voor de toekomst.

Harold Kunst, Managing Director van APM Terminals MVII, benadrukt: “Deze uitbreiding stelt ons in staat om de grote capaciteitsvraag van onze klanten op een snelle en betrouwbare wijze te kunnen blijven afhandelen en tegelijkertijd een nieuwe standaard te zetten op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie. Dit alles zou niet mogelijk zijn zonder de toewijding en inzet van onze medewerkers, de loyaliteit van onze klanten en het vertrouwen van onze aandeelhouders. Wij zijn hen allen zeer dankbaar en kijken ernaar uit om samen verder te bouwen aan een ijzersterke, betrouwbare en duurzame toekomst.”

De eerste fase van de uitbreiding zal naar verwachting eind 2026 opgeleverd worden.

Geladen trailer van MTL gestolen in België

BILZEN/GENK – In de nacht van zondag 23 op maandag 24 februari 2025 is rond 00:30 uur een geladen trailer gestolen op de Taunusweg in Bilzen/Genk. Het gaat om een witte schuifzeiltrailer van het merk Kögel, duidelijk herkenbaar aan de reclame van transportbedrijf MTL. (zie foto van vergelijkbare trailer)

Details van de gestolen trailer:

  • Nummerplaat: QAFG329
  • Merk en type: Kögel schuifzeiltrailer
  • Lading: Staalplaten
  • Chassisnummer: WK0S000240021355

De trailer was aangekoppeld en criminelen hebben ingebroken in de trekker om ermee weg te rijden.

UPDATE

Door een oplettend persoon van het bedrijf PNO Nederland B.V. is de trailer inmiddels teruggevonden in Venlo! Helaas was de container leeg. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ministeries hijsen Oekraïense vlag drie jaar na Russische invasie

DEN HAAG – Meerdere ministeries hebben maandag de Oekraïense vlag gehesen uit solidariteit met Oekraïne. Drie jaar geleden viel Rusland het buurland binnen. Het gaat in elk geval om de ministeries van Algemene Zaken, Buitenlandse Zaken en Defensie. Ook bij de Tweede Kamer is de Oekraïense vlag gehesen.

Ook vorig jaar werd voor veel overheidsgebouwen de Oekraïense vlag gehesen. Toen waren het meerdere ministeries, gemeenten en provincies die de blauw-gele vlag hadden gehesen.

De ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken schrijven in een persbericht ook over de Nederlandse steun aan Oekraïne. “Al drie jaar vechten de Oekraïners met veel moed en onvermoeibaar tegen de brute Russische agressie”, aldus minister Ruben Brekelmans in een persbericht. “Dat doen ze óók voor onze vrijheid. Want er is geen enkele reden om aan te nemen dat president Vladimir Poetin zal stoppen bij de Oekraïense grens.”

Ook in de gemeenten Tholen (Zeeland) en Maasgouw (Limburg) wapperde maandag de vlag van Oekraïne. “Met het hijsen van de Oekraïense vlag laten we zien dat we de Oekraïense gemeenschap niet vergeten. Dit moment symboliseert onze steun en verbondenheid met hen, in de hoop dat de toekomst hen rust en vrede zal brengen”, zei burgemeester Marleen Sijbers van Tholen. De dorpen in Maasgouw tellen ongeveer 265 vluchtelingen uit Oekraïne. “Zij wonen in onze opvanglocaties verspreid over de verschillende kernen. Zij werken, gaan naar school, volgen taalonderwijs, sporten en maken deel uit van onze gemeenschap”, aldus de Limburgse gemeente.

Kuipers Logistics breidt vloot uit met eerste trailers met klep in 37 jaar

OLDENZAAL – Een historisch moment voor Kuipers Logistics. Voor het eerst in 37 jaar heeft het bedrijf twee trailers met klep aan haar vloot toegevoegd. In totaal zijn er de afgelopen weken tien gloednieuwe Krone Profi Liner HP 400 trailers geleverd, waarvan twee met klep.

De drie-assige Krone trailers bieden maximale flexibiliteit en efficiëntie in het transport. Dankzij de Edscha schuifdaken kunnen goederen ook van bovenaf geladen en gelost worden. Bovendien zijn de trailers uitgerust met Krone Telematics, waardoor de locatie en technische status op elk moment inzichtelijk zijn. Uiteraard voldoen ze aan de Code XL ladingcertificering en zijn ze voorzien van een antidiefstalzeil.

Deze nieuwe aanwinsten worden ingezet voor het transport naar Italië en maken deel uit van de vloot, bestaande uit 50 tautliners, drie deelbare containerchassis en 35 trucks.

De keuze voor Krone is gebaseerd op de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en het gebruiksgemak van hun trailers. Het lichte, soepel te bedienen zeil en het eenvoudig te openen dak zorgen voor extra werkcomfort en efficiëntie.

Daarnaast zorgen de trailers met klep ervoor dat het bedrijf nog beter kan voldoen aan de wensen van haar klant.

Met deze uitbreiding versterkt Kuipers Logistics haar logistieke capaciteiten en blijven zij innoveren om hun klanten optimaal te bedienen.

Nederlandse Arbeidsinspectie lanceert campagne voor veilige rolsteigers

Foto: Arbeidsinspectie

DEN HAAG – De Nederlandse Arbeidsinspectie wil dat er veiliger wordt gewerkt op hoogte. Daarom start de Arbeidsinspectie een campagne om veilig te werken met rolsteigers, die worden gebruikt door bijvoorbeeld schilders, timmerlieden en leggers van zonnepanelen.

Ongevallen met rolsteigers

Vallen van hoogte is met 52 procent veruit het vaakst voorkomende ongevalstype in de bouw. Ook met rolsteigers gebeuren regelmatig ongelukken variërend van relatief onschuldig tot meldingsplichtig, zoals bij een ziekenhuisopname en blijvend letsel. Werkgevers zijn verplicht om de risico’s voor vallen van hoogte zoveel mogelijk te beperken.

Ongevallen met rolsteigers gebeuren vaak doordat de handleiding van de rolsteiger niet wordt gevolgd, of het materiaal verkeerd wordt gebruikt en of de juiste veiligheidsmaatregelen niet worden genomen. Zo komt het voor dat de rolsteiger niet stabiel staat en omvalt. Daarnaast vallen mensen van rolsteigers omdat de leuningen ontbreken of omdat ze hun evenwicht verliezen terwijl ze aan de buitenkant omhoog klimmen. Er gebeuren ook ongevallen waarbij omstanders worden geraakt door voorwerpen die van een rolsteiger vallen.

De Arbeidsinspectie handhaaft bij (val)gevaar. Inspecteurs leggen de werkzaamheden stil als er ernstig gevaar dreigt door bijvoorbeeld het ontbreken van leuningen. Er volgt onherroepelijk een boete als dit gevaar dreigt en er medewerkers aan het werk zijn. De boete is afhankelijk van diverse factoren, zoals de grootte van het bedrijf en wat de werkgever heeft gedaan om te voorkomen dat het ongeval gebeurt. Ook kan er een stillegging worden opgelegd als niemand op dat moment nog op de steiger staat.

Groene en rode labels

Nieuw bij deze campagne is het gebruiken van rode en groene labels om zoveel mogelijk mensen die de steiger gebruiken te bereiken. De labels worden gebruikt als inspecteurs niet kunnen achterhalen van wie de steiger is. Het rode label is om aan te geven dat de rolsteiger onveilig is opgebouwd en om de gebruiker te waarschuwen. Ook staat erbij welke gebreken er zijn geconstateerd, zoals gebrekkige verankering of een te zware belasting op de rolsteiger.

Op het label staat een QR-code die leidt naar de website van de Arbeidsinspectie met meer informatie over het veilig opbouwen en gebruiken van een rolsteiger. Het groene label is om aan te geven dat de rolsteiger veilig is opgebouwd en de bouwer ervan een compliment te geven.

Nog nooit gevallen

De campagne Da’s pas veilig loopt in heel 2025 en gaat over alle typen werken op hoogte. Het thema waarmee de campagne begint is de rolsteiger. Stephan van Puffelen, projectleider goed werkgeverschap bij de Arbeidsinspectie: “Wat je nog vaak hoort, is dat iemand die met rolsteigers werkt tegen ons zegt: dat gebeurt mij niet, ik ben er nog nooit vanaf gevallen. Dan is mijn reactie: precies, daarom zit jij er nog, maar degene die wél is gevallen, werkt niet meer. Met het label, dat is bedacht door een van onze inspecteurs, willen we de bewustwording vergroten van de risico’s bij het werken op hoogte.”

De Arbeidsinspectie controleert of het werk in de bouw- en onderhoudssector een gezonde, veilige en eerlijke manier wordt uitgevoerd. En wat werkgevers doen om dit op langere termijn te borgen. Een arbeidsongeval moet direct worden gemeld als het slachtoffer wordt opgenomen in het ziekenhuis, als er sprake is van blijvend letsel of als het slachtoffer is overleden aan de gevolgen van het ongeval.

Politie schiet man neer na ‘dreigende situatie’ in Amsterdam

AMSTERDAM – In de binnenstad van Amsterdam heeft de politie maandagochtend een man neergeschoten na “een dreigende situatie tijdens een aanhouding”. De man was aanspreekbaar en is overgebracht naar het ziekenhuis.

Wat er precies is gebeurd, zegt een woordvoerder van de politie niet. Later maandagochtend wordt daar naar verwachting meer over bekend.

Het incident gebeurde rond 05.00 uur op de Singel in Amsterdam. De rijksrecherche doet onderzoek naar de toedracht, wat altijd gebeurt als iemand gewond raakt of overlijdt nadat agenten hun dienstwapen hebben gebruikt.

Rusland ziet niets in gehaast staakt-het-vuren Oekraïne

MOSKOU – Rusland ziet dat de Verenigde Staten zich inspannen om snel tot een wapenstilstand in Oekraïne te komen, maar waarschuwt dat Moskou niet meegaat in een gehaast plan.

Staatspersbureau RIA meldt dat de Russische onderminister van Buitenlandse Zaken, Sergej Rjabkov, heeft aangegeven dat een dergelijke strategie ernstige gevolgen kan hebben voor de betrekkingen tussen de VS en Rusland.

“Een staakt-het-vuren zonder langetermijnafspraken zal leiden tot een snelle hervatting van het gevecht en tot een hervatting van het conflict met nog ernstigere gevolgen, waaronder gevolgen voor de Russisch-Amerikaanse betrekkingen”, zou Rjabkov hebben gezegd. “Dat willen we niet.”

Zondag liet Rjabkov weten dat er voor eind deze week een ontmoeting tussen Amerikaanse en Russische diplomaten staat gepland.

×