Clicky

zondag 4 mei 2025 - 13:07 uur
Home Blog Pagina 336

Johma roept salades met mogelijk koperen deeltjes terug

LOSSER – Salademaker Johma haalt een salade uit de schappen die mogelijk koperen deeltjes bevat. Het gaat om Johma farmersalade 175 gram met de houdbaarheidsdatums 11 en 18 december 2024.

Volgens Johma zaten de koperen deeltjes met een diameter van 0,16 millimeter en een lengte tussen 0,01 en 2 centimeter in een grondstof van een leverancier.

De salade is verkocht bij Albert Heijn, Boni, Boon, Dekamarkt, Hoogvliet, Jumbo, Nettorama, PicNic, Plus, Poiesz, Vomar en Versunie.

Mensen die de salade thuis hebben liggen, wordt geadviseerd die niet meer op te eten en ook niet terug te brengen naar de supermarkt. Om het aankoopbedrag terug te krijgen kunnen ze het beste een foto van de verpakking opsturen naar de consumentenservice van Johma.

Code geel voor plaatselijke gladheid tijdens winterse buien

DE BILT – Het KNMI heeft voor een groot deel van het land code geel afgegeven. Volgens het weerinstituut kan het plaatselijk glad zijn door winterse buien. “De plaatselijke gladheid tijdens en na de hagel- en nattesneeuwbuien kan plotseling optreden en is daardoor verraderlijk”, aldus het KNMI.

De code geel, waarmee wordt gewaarschuwd dat er kans is op gevaarlijk weer, geldt voor de provincies Noord- en Zuid-Holland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. De waarschuwing is tot 12.00 uur van kracht, behalve voor Noord- en Zuid-Holland en Zeeland. Daar duurt de code geel vooralsnog tot 22.00 uur.

In het westelijk kustgebied worden tot en met woensdagavond bij buien plaatselijk zware windstoten verwacht tot ongeveer 80 kilometer per uur. Vlak aan zee kunnen de windstoten snelheden tot 90 kilometer per uur bereiken.

Rijkswaterstaat roept weggebruikers die woensdag de weg op gaan op alert te zijn, verwijzend naar de code geel van het KNMI.

Ebusco haalt 36 miljoen euro op en voorkomt faillissement

Foto: Adobe Stock

DEURNE – De noodlijdende fabrikant van elektrische bussen Ebusco heeft de aandelenuitgifte, waarmee 36 miljoen euro is opgehaald, afgerond. Hiermee is de beursgenoteerde onderneming uit Deurne voorlopig gered van de ondergang. In totaal zijn er bijna 44 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven.

Ebusco maakte recent al bekend dat een belangrijk deel van de benodigde financiering was gevonden. De extra aandelenuitgifte was volgens het noodlijdende bedrijf nodig voor een koerswijziging die voor betere resultaten en betrouwbaardere levertijden moet zorgen. Ebusco kampte al langer met leveringsproblemen en kwam vorige maand in acute geldnood toen vervoerder Qbuzz een order annuleerde. Daarna kondigde het bedrijf een reorganisatie aan, waardoor honderden banen verdwijnen.

Oprichter en oud-topman Peter Bijvelds, samen met ING en hotelketen Van der Valk hebben deelgenomen aan de nieuwe investeringsronde in Ebusco.

Dankbaar

“Het is een uitdagende tijd voor Ebusco, en ondanks de moeilijkheden ben ik dankbaar voor de steun die we hebben ontvangen van zowel bestaande als nieuwe aandeelhouders. Deze kapitaalinjectie is essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf, en ik ben blij met de kans om vooruit te gaan en het bedrijf verder te herstellen”, zegt topman Christian Schreyer in een toelichting. De komende maanden blijven volgens hem wel “uitdagend.”

Eerder dit jaar werd de productie bij Ebusco grotendeels stilgelegd uit kostenoverwegingen. Het bedrijf kampte met achterstallige rekeningen en boetes voor te late leveringen van bussen, ter waarde van tientallen miljoenen euro’s. Ook werd vorige maand aangekondigd dat financieel directeur Jurjen Jongma zou vertrekken zodra de aandelenuitgifte was afgerond.

Freight Line Europe B.V. en Transportbedrijf Joh. van der Haas B.V. bundelen krachten

Freight Line Europe B.V. en Transportbedrijf Joh. van der Haas B.V. bundelen per januari 2025 de krachten. Deze strategische samenwerking biedt meer dan alleen schaalvergroting en continuïteit. De combinatie van specialismen en bediening van verschillende markten creëert een totaaloplossing voor onze klanten, melden de bedrijven.

Transportbedrijf Joh. van der Haas B.V. is een gespecialiseerde speler in geconditioneerd vervoer van jonge planten, boomkwekerij- en sierteeltproducten. Vanuit vestigingen in Nederland, België en Duitsland verrichten zij vervoer naar landen binnen de Benelux, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland.

Na 70 jaar als een florerend familiebedrijf te hebben geopereerd ontbreekt binnen Transportbedrijf Joh. van der Haas B.V. opvolging. “Het gebrek aan opvolging dwong ons na te denken over de voortzetting van de onderneming. De samenwerking met Freight Line Europe B.V. biedt de continuïteit die wij voor ons bedrijf, onze mensen én onze klanten wensen”, vertelt Aad Spruit, directeur bij Transportbedrijf Joh. van der Haas. B.V.

Freight Line Europe B.V., opgericht in 2007, is een gevestigde naam in geconditioneerd transport waarmee voornamelijk de AGF-sector bediend wordt. Het team van Freight Line Europe opereert vanuit vestigingen in Nederland en Engeland. Vanuit hier verrichten zij vervoer naar landen binnen de Benelux, Engeland en Frankrijk.

De voortzetting en continuïteit van de activiteiten van Freight Line Europe naar de toekomst is geborgd. Demi van der Hout, dochter van directeur Chris Hans van der Hout, is sinds 2021 werkzaam binnen het bedrijf en wordt klaargestoomd om te zijner tijd het stokje van haar vader over te nemen.

“Ik ben trots op de tot stand gekomen samenwerking, hoe mooi is het dat je ondersteunend aan elkaar groei en continuïteit bewerkstelligt!”, aldus Freight Line Europe directeur Chris Hans van der Hout.

Transportbedrijf Joh. van der Haas B.V. zet haar activiteiten per januari 2025 voort als zelfstandige onderneming onder het bestaande management vanuit de gezamenlijke vestiging in Maasdijk.

Wilders gaat kolonisten op Westelijke Jordaanoever bezoeken

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders gaat begin december een bezoek brengen aan Israëlische kolonisten op de bezette Westelijke Jordaanoever. Dat bevestigde PVV’er Raymond de Roon in een Kamerdebat dinsdag over de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wilders gaat naar “Judea en Samaria” (de Bijbelse namen voor de Westelijke Jordaanoever) en zal daar mensen bezoeken “die zich daar hebben gevestigd”, aldus De Roon. “Hij gaat zich oriënteren op wat die situatie is.” De Roon ziet daarin geen probleem. Ook als ze daar illegaal gevestigd zijn, mag je ze bezoeken. “Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze illegaal zijn.”

Volgens het internationaal recht zijn de nederzettingen illegaal. De PVV steunt Israël door dik en dun en vindt ook dat de Westoever bij het land hoort. De Roon herhaalde dat de Palestijnen al een thuisbasis hebben in Jordanië. Het Tweede Kamerlid noemde de Palestijnen eerder een “nepvolk”.

Deelname Dakar 2025 voor Kuipers Jongbloed Hybrid Dakar Team niet mogelijk door nieuwe FIA-regels

ENSCHEDE/OLDENZAAL – In 2024 nam Jongbloed Fiscaal Juristen, na ruim 10 jaar, het stokje over van Riwald Dakar team. In 2025 zou het team met twee hybride trucks aan de start verschijnen.

Het team zou ook qua sponsoring worden versterkt met Kuipers Logistics uit Oldenzaal. Kuipers Logistics en Jongbloed Fiscaal Juristen sloegen de handen ineen en hadden zich vanaf 2025 als naamgever verbonden aan het team rond de coureurs Gert Huzink en Kay Huzink (de zoon van de overleden Richard Huzink, die als eerste Huzink de Dakar heeft gereden). Twee mooie Twentse bedrijven die een zowaar nog mooier dakar team neerzetten.

Met spijt moet het Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team echter aankondigen dat het niet zal deelnemen aan de Dakar Rally in 2025. Het team had zich voorbereid om aan de start te verschijnen met twee innovatieve hybride trucks. Echter, door recent aangepaste regels van de internationale FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), die vereisen dat hybride trucks voldoen aan dezelfde regels als hybride auto’s, is het technisch niet haalbaar om deze aanpassingen tijdig door te voeren.

Hoewel het team zich vol heeft ingezet voor een duurzame en innovatieve deelname, zijn de nieuwe eisen voor hybride trucks technisch niet toepasbaar op de zware voertuigen die speciaal voor deze rally zijn ontwikkeld. Ondanks meerdere gesprekken met de FIA (en hulp van de Dakar organisatie) is gebleken dat de regelgeving op korte termijn niet kan worden aangepast. Hierdoor is deelname van het Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team in 2025 helaas niet mogelijk.

Gert Huzink, coureur van het team, reageert teleurgesteld: “Wij hadden ons erop verheugd om opnieuw aan de Dakar Rally deel te nemen en ons werk met hybride technologie verder te laten zien. Maar met de nieuwe regelgeving is dit voor ons nu technisch onmogelijk. We blijven echter vastberaden in onze inzet voor duurzame rallysport en blijven werken aan technologische vernieuwingen voor toekomstige deelnames.”

De sponsors, Kuipers Logistics en Jongbloed Fiscaal Juristen, blijven achter het team staan en delen het commitment voor duurzame innovatie. “Ondanks dit onverwachte obstakel blijven we ons als Twents team inzetten voor een groene en innovatieve toekomst in de rallysport. We kijken uit naar een terugkeer aan de start in toekomstige edities van de Dakar Rally, zodra de regelgeving dit toelaat”, aldus Dennis Jongbloed en Harry Kuipers.

“Het Kuipers-Jongbloed Hybrid Dakar Team staat bekend om zijn pionierswerk op het gebied van duurzaamheid binnen de rallywereld. Met zijn focus op hybride technologieën en vernieuwing vertegenwoordigt het team een toekomstgerichte benadering in de rallysport”, aldus Martijn te Riet (partner bij Jongbloed) en Philip Vollenbroek (mede-eigenaar bij Kuipers).

“Hoe gaaf was het geweest dat twee bedrijven met Twentse roots actief zouden zijn bij de zwaarste rally van de wereld en daarnaast als enige “familie team” met een Hybrid truck.. We moeten ons nu richten op 2026, dit met pijn in ons hart.”

VS-gezant: einde oorlog Israël en Hezbollah binnen handbereik

BEIROET – Er is een “reële mogelijkheid” om het conflict tussen Israël en Hezbollah te beëindigen. Dat zei een Amerikaanse bemiddelaar dinsdag. VS-gezant Amos Hochstein sprak in Beiroet met de Libanese parlementsvoorzitter Nabih Berri. Tijdens een persconferentie na hun gesprek zei Hochstein dat het einde van het conflict “binnen handbereik” is.

De Libanese regering en Hezbollah gingen maandag akkoord met een Amerikaans voorstel tot een staakt-het-vuren, al hadden ze wel aanmerkingen op de inhoud van het voorstel. “Nu de deur openstaat, hoop ik dat de komende dagen een resoluut besluit opleveren”, stelde Hochstein.

De Israëlische minister van Energie Eli Cohen bevestigde dinsdag dat er “gesprekken zijn met betrekking tot een regeling met Libanon”, maar herhaalde dat Israël alleen toestemt als aan alle eisen wordt voldaan, waaronder de eis dat Hezbollah zich terugtrekt bij de grens.

Israël intensiveerde de afgelopen maanden de bombardementen op voornamelijk Hezbollah-doelen. Ook stuurde het land grondtroepen. Het conflict escaleerde toen Hezbollah zijn steun betuigde aan Hamas na de aanval van de Palestijnse beweging op Israël in oktober vorig jaar.

Kamermeerderheid tegen debat over net afgewende kabinetsval

DEN HAAG – Een Kamermeerderheid is tegen een debat over de afgewende kabinetsval nadat NSC-staatssecretaris Nora Achahbar vrijdag was afgetreden.

Oppositiepartijen hoopten dat NSC bereid was in te stemmen met dit verzoek van Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA. Interim-partijleider van NSC Nicolien van Vroonhoven had evenwel “geen behoefte” aan een debat. “Wat ons betreft is de kous af, we kunnen verder”, zei ze hierover.

Polariserende omgangsvormen kwamen volgens Van Vroonhoven vorige week al voldoende aan bod bij het debat over de onrust in Amsterdam. Geert Wilders van coalitiepartner PVV was het daarmee eens. Ook BBB-leider Caroline van der Plas steunde het verzoek voor een debat niet.

“Volgens mij was de minister-president heel helder”, zei Roelien Kamminga (VVD). Na lang crisisoverleg ontkende premier Dick Schoof vrijdagavond dat er in het kabinet sprake is of was van racisme.

Oppositiepartijen

“Kennelijk beschikken zij over meer kennis over wat er wel en niet gezegd is dan de overige 146 Kamerleden”, zei Timmermans over de stelligheid waarmee de coalitie achter deze woorden ging staan. De leider van GroenLinks-PvdA wilde daarom niet alleen een debat, maar ook de openbaarmaking van de notulen van de ministerraad.

Oppositiepartijen ChristenUnie en CDA gingen mee in het voorstel voor een debat, maar “met tegenzin”. Mirjam Bikker (ChristenUnie): “Heel Nederland snakt ernaar dat het kabinet aan de slag gaat, dat de problemen worden opgelost. Maar afgelopen vrijdag heeft de vertrouwensvraag op tafel gelegen. En het is gebruik dat hier dan ook het debat over wordt gevoerd.”

Timmermans heeft een hoofdelijke stemming aangevraagd over zijn debataanvraag. Dat betekent dat elk Kamerlid voor of tegen mag stemmen. De hoofdelijke stemming vindt dinsdag tegen het einde van de middag plaats.

FrieslandCampina sluit locatie Born en noordelijk deel locatie Leeuwarden: 186 ontslagen

FrieslandCampina zet nieuwe stappen om zijn productienetwerk in Nederland efficiënter, duurzamer en toekomstbestendiger te maken. In dat kader heeft de onderneming het voornemen om de activiteiten op de productielocatie in Leeuwarden te gaan concentreren op het zuidelijke deel van deze locatie. Als gevolg hiervan zal het noordelijke deel van de locatie op termijn worden gesloten.

Daarnaast is het bedrijf voornemens de productie van natuurkaas van Born naar Workum te verplaatsen. Als gevolg van deze consolidatie zal de kaasproductielocatie in Born worden gesloten.

Deze twee voorgenomen maatregelen zullen gezamenlijk leiden tot het vervallen van 186 arbeidsplaatsen.

David Cutter, Chief Supply Chain and Research & Development Officer van Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “FrieslandCampina moet kostenefficiënt, duurzaam en toekomstbestendig blijven opereren. Daarom zoeken we altijd naar mogelijkheden om ons productienetwerk te optimaliseren. We zijn ons bewust van de grote impact van de aangekondigde stappen op onze medewerkers en zullen hen zo goed mogelijk ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan, binnen of buiten onze organisatie.”

Aanpassingen productielocatie Leeuwarden

FrieslandCampina is voornemens alle activiteiten in Leeuwarden te concentreren in het zuidelijke deel van de productielocatie en het noordelijke deel op termijn te sluiten. Hierdoor worden hoge investeringen in de vernieuwing van het noordelijke terrein vermeden en wordt de productielocatie straks niet langer door een openbare weg en spoorlijn in tweeën gesplitst, wat efficiënter is qua kosten en logistieke stromen.

Dit proces zal stapsgewijs verlopen, met als voornemen om per 1 juni 2026 te stoppen met de productie van gezoete gecondenseerde melk, die dan zal worden uitbesteed aan Hochwald in Bolsward als onderdeel van een strategisch partnerschap. FrieslandCampina zal op zijn beurt in Leeuwarden geëvaporeerde melk voor Hochwald in Bolsward gaan produceren.

De productie van de overige producten, die momenteel in het noordelijke deel worden gemaakt, zal elders binnen het bestaande netwerk van FrieslandCampina worden ondergebracht. De aangekondigde maatregelen zullen leiden tot het verdwijnen van 87 van de in totaal 927 arbeidsplaatsen in Leeuwarden.

Sluiting kaasproductielocatie Born

FrieslandCampina is ook voornemens om de productie van natuurkaas vanuit Born te verplaatsen naar Workum. In verband met deze consolidatie van activiteiten zal de kaasproductielocatie in Born uiterlijk op 10 mei 2025 sluiten. Deze maatregel zal leiden tot het vervallen van 99 arbeidsplaatsen.

Sociaal Plan

FrieslandCampina heeft medewerkers en vakbonden over de voorgenomen stappen geïnformeerd. Voor medewerkers met een vast contract is het Sociaal Plan van FrieslandCampina van toepassing, dat voorziet in ondersteuning bij het vinden van nieuwe werkgelegenheid, zowel binnen als buiten de organisatie.

Afgetreden staatssecretaris Idsinga weer in Kamerfractie NSC

DEN HAAG – De onlangs afgetreden staatssecretaris Folkert Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) keert terug in de Tweede Kamerfractie van NSC, zo bevestigt hij na berichtgeving van het AD. Hij neemt de vrijgekomen zetel in van partijgenoot Tjebbe van Oostenbruggen, die weer zijn positie in het kabinet overneemt.

Idsinga keert terug op een moeilijk moment voor zijn fractie. NSC’ers Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk hebben dinsdag juist besloten om hun fractie te verlaten. Zij wilden geen deel meer uitmaken van de coalitie na scherpe woorden die zijn gevallen in de nasleep van de rellen in Amsterdam en het daaruit volgende vertrek van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen en Douane).

De omgangsnormen waren ook de reden waarom Idsinga besloot zich terug te trekken uit het kabinet. Hij stoorde zich aan de manier waarop PVV-leider Geert Wilders hem op X bejegende om openheid over zijn zakelijke belangen te eisen. De NSC’er zegt dat partijleider Pieter Omtzigt – die nu ziek thuis zit – een beroep op hem heeft gedaan om terug te keren.

Het aftreden van Achahbar en de twee NSC-Kamerleden heeft Idsinga nog wel even doen twijfelen. “Maar mijn eerdere toezegging aan Pieter was doorslaggevend”, laat hij weten.

Vlastuin verhuurt 50 nieuwe tankcontainerchassis aan Den Hartogh Logistics

KESTEREN – Vlastuin kondigt met trots de levering aan van 50 stuks 20 ft D-TEC tankcontainerchassis aan Den Hartogh Logistics, een van de grootste logistieke dienstverleners in de chemische industrie wereldwijd. Deze omvangrijke verhuurdeal markeert een belangrijke mijlpaal in de samenwerking tussen beide bedrijven en onderstreept het belang van maatwerk op het gebied van verhuur, service en partnerschap.

Betrouwbare service en een sterk lokaal partnerschap

Wat deze samenwerking bijzonder maakt, is de hechte relatie tussen Vlastuin en Den Hartogh Logistics. Vlastuin levert niet alleen de tankcontainerchassis, maar ook uitzonderlijke service en flexibele verhuurmogelijkheden die precies aansluiten bij de operationele behoeften van Den Hartogh. Deze servicegerichte aanpak en het lokale partnerschap stellen Den Hartogh in staat om snel te schakelen en de continuïteit van de dienstverlening aan klanten te garanderen.

Den Hartogh chassis krijgen unieke identiteit dankzij samenwerking met Vlastuin

Erik Overgaauw, Technical Project Manager bij Den Hartogh Logistics, licht toe: “Uitstraling en eigenaarschap waren belangrijke speerpunten in onze gesprekken met Vlastuin Rental. Vlastuin heeft hier invulling aan gegeven door onze eigen vlootnummers te plaatsen en rode velgen te laten monteren. Op deze manier hebben de chassis ook een echte Den Hartogh identiteit gekregen.”

Vertrouwen en innovatie versterken partnership

Rick van der Gijze, Accountmanager bij Vlastuin, vult aan: “Onze samenwerking met Den Hartogh is altijd gebaseerd geweest op vertrouwen en transparantie. We zijn verheugd dat we hen deze nieuwe hoogwaardige tankcontainerchassis vanuit onze verhuurvloot kunnen leveren, die perfect aansluiten bij hun behoefte aan veiligheid, gebruiksgemak en lage onderhoudskosten. Deze samenwerking is veel meer dan een momentopname; we richten ons op een stevige en langdurige partnership.”

Van der Gijze vervolgt: “Bij Vlastuin geloven we in een proactieve aanpak als het gaat om service en ondersteuning. Of het nu gaat om vragen rondom onderhoud, verhuurmogelijkheden of financiering, ons team staat altijd klaar om onze klanten te helpen.”

Met deze levering bevestigt Vlastuin haar positie als betrouwbare partner én als innovator in de sector. Beide bedrijven kijken uit naar een succesvolle voortzetting van hun samenwerking in de toekomst.

Waarom zijn transportbedrijven gewild om over te nemen?

In de wereld van bedrijfsovernames zijn transportbedrijven een bijzonder aantrekkelijke sector voor investeerders en grote ondernemingen. Ondernemers die overwegen hun bedrijf te verkopen, kunnen veel leren van drijfveren van potentiële kopers.
Er zijn verschillende strategische redenen waarom deze bedrijven zo in trek zijn bij overnamekandidaten.

Stabiele inkomstenstroom

Transportbedrijven beschikken vaak over een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom. Door langlopende contracten met vaste klanten en een continue vraag naar logistieke diensten, bieden deze ondernemingen een relatief laag risicoprofiel voor potentiële overnemers.

Strategische infrastructuur

De bestaande infrastructuur van transportbedrijven is een cruciale troef. Uitgebreide netwerken, vervoersmiddelen, magazijnen en gevestigde handelsroutes vertegenwoordigen een aanzienlijke waarde. Een overnemer kan deze infrastructuur direct benutten zonder zelf te moeten investeren in tijdrovende opbouw.

Technologische vooruitgang

Moderne transportbedrijven investeren steeds meer in geavanceerde technologieën zoals:
– Realtime tracking-systemen
– Geautomatiseerde logistieke processen
– Data-analyseplatforms
– Duurzame transportoplossingen

Deze technologische innovaties maken transportbedrijven extra aantrekkelijk voor overnames door technologisch gedreven organisaties.

Schaalvoordelen

Overnames in de transportsector bieden directe mogelijkheden tot:

– Kostenreductie
– Uitbreiding van geografische dekking
– Vergroting van de klantenkring
– Optimalisatie van bedrijfsprocessen

Toekomstperspectief

De groeiende e-commercemarkt en toenemende internationale handel maken transportbedrijven tot waardevolle overnamekandidaten. Bedrijven die vooruit willen, zien de logistieke sector als essentieel voor hun strategische groei.

Transportbedrijven zijn meer dan alleen vervoerders. Ze zijn strategische assets met stabiele inkomsten, waardevolle infrastructuur en toekomstperspectief. Voor slimme investeerders vormen zij dan ook een aantrekkelijke overnamekans.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Begrip in oppositie voor vertrekkende NSC’ers

DEN HAAG – Bij oppositiepartijen is begrip voor de twee vertrekkende NSC-Kamerleden, die opstapten naar aanleiding van de onrust die vorige week in het kabinet ontstond.

Femke Zeedijk en Rosanne Hertzberger zijn verbolgen over de ruwe omgangsvormen in het kabinet. Er zouden racistische uitspraken zijn gedaan over Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond, hoewel kabinetsleden zelf dat bestrijden. NSC-staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen) stapte om diezelfde reden vrijdag al op.

Onder anderen Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) snapt de vertrekkende Kamerleden wel, zonder daar verder meer over kwijt te willen. Marieke Koekkoek van Volt schrijft op X dat ze het “sterk” vindt van Hertzberger en Zeedijk. “Deze coalitie heeft racisme een plek gegeven op het hoogste politieke niveau.” Zij prijst de NSC’ers, die nu zeggen: genoeg is genoeg. CDA-leider Henri Bontenbal vindt het “op een bepaalde manier ook wel weer stoer dat ze een streep trekken”.

Het vertrek van de twee Kamerleden laat volgens SP-voorman Jimmy Dijk wel zien dat het vrijdag menens is geweest in de ministerraad. “Anders zie je niet bijna iedere dag NSC’ers opstappen”, denkt hij. “Daar moet iets gebeurd zijn.” De gang van zaken toont ook aan dat de coalitie “niet echt stabiel is”, aldus Dijk.

ABN AMRO: tijd voor einde aan hoge loongroei

AMSTERDAM – ABN AMRO stelt dat het tijd is om een einde te maken aan de hoge loongroei voor werknemers als compensatie voor inflatie. Volgens een rapport van de bank heeft de loongroei de inflatie bijna ingehaald. In veel cao’s is het koopkrachtverlies door de inflatie grotendeels gecompenseerd, aldus de bank.

ABN AMRO wijst op de eisen van de vakbonden om in 2025 de lonen weer flink te laten stijgen. Zo heeft FNV voor volgend jaar een looneis van 7 procent gesteld. Door hogere lonen gaan bedrijven ook weer de prijzen van hun producten verhogen om die gestegen kosten te compenseren. Dat zorgt voor een prijsopdrijvend effect, bekend als de loon-prijsspiraal.

Door langer vast te houden aan hoge looneisen kan de inflatie langer op een hoog niveau blijven. Maar die hogere inflatie zorgt dan weer voor risico’s voor de Nederlandse concurrentiepositie en economische groei, zegt de bank. Die groei is juist belangrijk voor grote vraagstukken zoals de energietransitie en vergrijzing.

Inflatieschok

“Het is te begrijpen dat na een inflatieschok de lonen weer in moeten lopen op de prijzen, maar nadat dit gecompenseerd is moet ook de looneis zakken. Daarna moeten de loonstijgingen gepaard gaan met een toename van de arbeidsproductiviteit”, stelt ABN AMRO.

Onlangs zei een Nederlandse bestuurder van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) ook al dat er voorzichtigheid moet zijn met sterke loonstijgingen. Want als de loongroei te hoog uitpakt, dreigt er weer een nieuwe reeks prijsverhogingen en wordt het leven voor iedereen duurder. Niemand zou daar baat bij hebben, aldus IMF-bestuurder Paul Hilbers.

Nieuwe DAF XF 8×2 voor LiftCase

Carrosseriewerk Van de Weijer heeft voor Liftcase een DAF XF FAX voorzien van een opbouw met een 85 ton/meter Hiab X-Hipro 858 autolaadkraan. Het 8×2 DAF chassis met de meesturende naloopas werd hiervoor aangepast door Veldhuizen Trucks wat resulteert in een fors hoger laadvermogen.

Liftcase koos voor de DAF XF met de zwaarste MX13 krachtbron met 530 pk, in combinatie met een slaapcabine met hoog dak.

De laadbak is zo laag mogelijk gehouden en is voorzien van rongpotten, sjorogen en over de volle lengte aan weerszijden fraaie RVS opbergkisten voor ladingzekering- en sjormateriaal. Ook de spatborden zijn uitgevoerd in RVS.

Verder werd de XF aan de voorzijde voorzien van een keurig weggewerkte hydraulische steunpoot.

De truck kwam af fabriek als standaard, luchtgeveerde FAX. Veldhuizen Trucks monteerde de sturende naloopas op 181 centimeter waardoor deze nu goed is voor 10 ton. Ook de beide, negen tons voorassen werden aangepast waardoor die voortaan ook tien ton aslast mogen dragen. Dit, en de wide- spread opstelling van de vierde as zorgt er voor dat het maximale GVW steeg van 37 naar 41,5 ton.

Dankzij het verhoogde totale GVW van de indrukwekkende vier-asser steeg het laadvermogen ondanks de 28 ton zware autolaadkraan naar 12.600 kilo netto. Daarmee is de DAF XF FAX voor Liftcase een optimaal inzetbare en toch wendbare truck die voorzien is van vele opties.

×