Clicky

zondag 4 mei 2025 - 09:08 uur
Home Blog Pagina 328

Organisator truckersprotest Canada schuldig bevonden

OTTAWA – Een van de organisatoren van het truckersprotest in Canada van begin 2022 is schuldig bevonden aan “baldadigheid”, een term die in het Canadese strafrecht wordt gebruikt voor openbare ordeverstoringen en het toebrengen van schade. De 47-jarige Pat King kan tien jaar celstraf krijgen, meldt The New York Times.

De zogenoemde vrijheidskonvooien waarvan King een van de prominentste organisatoren was, legden de Canadese hoofdstad Ottawa twee jaar geleden plat. Wegen werden dagenlang geblokkeerd, net als belangrijke grensovergangen met de VS. Truckers demonstreerden met de konvooien tegen de destijds geldende coronamaatregelen, en dan met name tegen een vaccinatieplicht voor vrachtwagenchauffeurs aan de Amerikaans-Canadese grens.

Het fenomeen werd wereldnieuws en waaide vervolgens ook over naar andere landen, zoals Nederland, waar het in Den Haag tot een demonstratie kwam.

Na zijn arrestatie in 2022 bleef King vijf maanden vastzitten. Naast de strafzaak tegen hem loopt er ook nog een civiele procedure die werd opgestart door inwoners van Ottawa. Zij eisen van de organisatoren van het protest 300 miljoen Canadese dollar (ruim 205 miljoen euro) om geleden schade tijdens de protesten.

Zware aanrijding tussen twee vrachtwagens op Moerdijkbrug [+foto’s]

Foto: MediaTV

MOERDIJK – Op de Moerdijkbrug heeft zaterdagochtend rond 01:00 uur een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij twee vrachtwagens betrokken waren. Volgens eerste bevindingen stond een van de vrachtwagens op de vluchtstrook, toen een tweede vrachtwagen met volle snelheid achterop botste.

De impact van de aanrijding was enorm. Beide voertuigen kwamen dwars op de weg tot stilstand, wat leidde tot een ravage. Beide chauffeurs raakten gewond.

De bestuurder van de stilstaande vrachtwagen kon door hulpdiensten worden bevrijd en werd ter plaatse op het asfalt behandeld voordat hij naar het ziekenhuis werd overgebracht.

Foto: MediaTV

De tweede chauffeur zat ernstig bekneld in zijn cabine. De brandweer had bijna een uur nodig om hem uit het voertuig te bevrijden, terwijl hij zichtbaar veel pijn had.

Meerdere hulpdiensten, waaronder brandweereenheden, ambulances, de politie, Rijkswaterstaat en een traumahelikopter, werden opgeroepen.

Fotograaf vindt filmpjes afspelende smartphone in berm

Opvallend was dat onze fotograaf in de middenberm de mobiele telefoon van een van de chauffeurs vond, waarop nog filmpjes werden afgespeeld. De telefoon is inmiddels aan de politie overgedragen.

De Moerdijkbrug richting Breda is volledig afgesloten voor onderzoek door de Forensische Opsporing Verkeer. Rijkswaterstaat heeft ingesloten verkeer teruggeleid richting Dordrecht. De oorzaak van het ongeval wordt onderzocht.

Inmiddels zou de weg weer vrijgegeven zijn.

Poetin: massaproductie van raket die tegen Oekraïne werd ingezet

MOSKOU – Rusland zal doorgaan met het testen van zijn nieuwste raket, ook tijdens gevechten, afhankelijk van de bedreigingen van de Russische veiligheid, aldus de Russische president Vladimir Poetin. Hij kondigde de massaproductie aan van de hypersonische Oreshnik waarmee donderdag Oekraïne was aangevallen, meldden Russische media.

Hij bedankte de ontwikkelaars en alle teams die hebben meegewerkt aan de creatie van het wapen voor de middellange afstand. Met de experimentele raket werd de Oekraïense stad Dnipro getroffen. Poetin sprak over een reactie op de toestemming van de Verenigde Staten en andere landen aan Oekraïne om hun wapens tegen Russisch gebied te gebruiken.

Onder anderen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Duitse regeringsleider Olaf Scholz zien de inzet van de Oreshnik als verdere escalatie. De NAVO buigt zich dinsdag in Brussel met Oekraïne over de Russische aanval.

Internationale misdaad

Zelensky bestempelde het testen van een nieuw wapen in een ander land als een internationale misdaad. Hij riep de wereld op serieus te reageren, zodat de Russische leider bang wordt de oorlog uit te breiden en “echte gevolgen” ondervindt van zijn daden. Volgens hem zal Poetin blijven proberen “ons te intimideren. Zo heeft hij zijn macht gevestigd.”

Zelensky hoopt op nieuwe luchtverdedigingssystemen van zijn westerse bondgenoten die de razendsnelle Oreshnik kunnen onderscheppen.

Vrachtwagen in brand op A67 [+foto]

Foto: Keistadnieuws

MAASBREE – Vrijdagavond rond 20:15 uur kreeg de brandweer een melding van een voertuigbrand op de A67 ter hoogte van Maasbree.

Volgens Rijkswaterstaat gaat het om een trekker met trailer die in brand staat. De brand, die vermoedelijk is ontstaan in de trailer, heeft zich snel verspreid.

Meerdere eenheden van de brandweer zijn opgeroepen om het vuur te bestrijden. Door het incident is de A67 in de richting van Venlo, vanaf Sevenum, volledig afgesloten.

De oorzaak van de brand is op dit moment nog onbekend.

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge stopt met hijsactiviteiten hijsbok Brabo

ANTWERPEN – Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kondigt aan dat de drijvende hijsbok Brabo per 31 december 2025 buiten dienst wordt gesteld. Met een hefcapaciteit van 800 ton ondersteunde de Brabo sinds 1981 zowel interne afdelingen van het Havenbedrijf als externe klanten in het Antwerpse havengebied.

Na 43 jaar dienst zijn de kosten voor onderhoud en vernieuwing echter niet langer in verhouding tot de afnemende vraag en beperkte inzetbaarheid van de hijsbok. In de toekomst kunnen private ondernemingen hijstaken uitbesteden aan externe partners, wat meer flexibiliteit en keuze biedt.

Met de buitengebruikstelling van de Brabo zet het Havenbedrijf een stap naar een flexibeler en marktgerichter model voor hijsactiviteiten. Hijsbehoeften van private ondernemingen kunnen worden vervuld door samenwerking met gespecialiseerde externe partners. Deze aanpak biedt meer flexibiliteit om in te spelen op de uiteenlopende behoeften van bedrijven in de haven, zonder de aanzienlijke investeringen die de modernisering van de Brabo zou vereisen. Voor private bedrijven binnen de haven ontstaan nieuwe mogelijkheden; waar de exclusieve inzet van de Brabo beperkingen oplegde, kunnen bedrijven nu vrij samenwerken met hijsspecialisten en profiteren van diverse en gespecialiseerde hijsoplossingen op de markt.

Met de verouderde technologie van de Brabo en een certificaat dat in 2026 afloopt, stond het Havenbedrijf voor de keuze: aanzienlijke investeringen doen om de hijsbok te moderniseren, of toekomstgerichte oplossingen zoeken. Het onderhoud van de Brabo zou hoge kosten met zich meebrengen, wat niet in verhouding staat tot de dalende vraag naar hijsactiviteiten. Ter illustratie: tussen 2000 en 2009 voerde de Brabo gemiddeld 200 hijstaken per jaar uit, terwijl dit aantal tussen 2010 en 2019 afnam naar gemiddeld 138 per jaar.

Na uitgebreid onderzoek concludeerde het Havenbedrijf dat een nieuwe investering in een drijvende hijsbok geen haalbare optie is, gezien de hoge kosten en lange levertijden. De markt beschikt al over tal van hijsmogelijkheden vanaf de wal, met multipurpose terminals in de regio die kranen hebben met een capaciteit tot 400 ton.

TLN kritisch op uitstel zero-emissiezones: “Dit kan niet!”

Zero-emissiezone
Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland stelt zich achter gemeenten die pleiten voor de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025 zoals al geruime tijd is gepland. Staatssecretaris Jansen pleit vandaag voor een ruimere overgangsregeling én uitstel van handhaving bij de invoering van zero-emissiezones. TLN is niet gehoord in dit voorstel en vindt dat de staatsecretaris voorbijgaat aan alle overleggen en afspraken die in de afgelopen jaren gemaakt zijn, met de gemeenten én met het ministerie van I&W.

Elisabeth Post, voorzitter van TLN: “Wij zijn verbijsterd dat dit gebeurt. Dit kan niet. Er is jarenlang zeer zorgvuldig gewerkt aan invoering van de zero-emissiezones samen met allerlei partijen. De gemeenten, die gaan over de zero-emissiezones, hebben al laten weten dat zij zich enorm gepasseerd voelen en ik ben het volledig met hen eens.”

Er wordt op basis van de afspraken in het Klimaatakkoord al meer dan vijf jaar gewerkt aan de invoering van de zones door gemeenten, samen met belangenbehartigers van de logistieke sector, ondernemers, de autobranche, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Het jarenlange overleg met alle partijen heeft ertoe geleid dat er tal van overgangsregels en vrijstellingen zijn overeengekomen die gelden in alle gemeenten die de zone gaan invoeren.

Weer geen duidelijkheid voor ondernemers

De beslissing om over te gaan tot invoering ligt bij gemeenten en zij hebben aangegeven dat zij weinig zien in de nu voorgestelde maatregelen van de staatssecretaris. TLN is het eens met de gemeenten en pleit voor vasthouden aan de gemaakte afspraken. Deze afspraken bieden al genoeg garanties en uitzonderingen voor ondernemers.

Het bericht van vandaag zorgt alleen maar voor extra onduidelijkheid en die duidelijkheid is noodzakelijk, bijvoorbeeld omdat ondernemers investeringen hebben gedaan of van plan zijn om deze te doen, aldus TLN. Het last-minute uitstel zal voor deze ondernemers ongetwijfeld financiële gevolgen hebben.

Te veel geweld gebruikt bij demonstratie op Malieveld

Openbaar Ministerie

DEN HAAG – Twee politiemedewerkers hebben volgens het Openbaar Ministerie te veel geweld gebruikt bij een aanhouding tijdens een demonstratie op het Malieveld op 14 maart 2021.

Tegen de hondengeleider die deze aanhouding verrichte, eiste het Openbaar Ministerie daarom een taakstraf. De ME’er die hem bijviel is volgens het OM wel schuldig, maar zou geen straf opgelegd moeten krijgen.

In het voorjaar van 2021 vonden in het hele land demonstraties plaats tegen de beperkende coronamaatregelen van de overheid. Zo ook op 14 maart 2021 in Den Haag. De demonstratie was niet toegestaan, maar werd toch enige tijd gedoogd. Toen de demonstranten uiteindelijk werden gevorderd weg te gaan, voldeed een grote groep niet aan deze vordering.

Tussen de demonstranten viel één man op, die met een startkabel zwaaide. De hondengeleider had een collega al voor hem gewaarschuwd en richting de man geroepen dat hij de kabel moest laten vallen. Op enig moment wierp de man de startkabel naast een ME’er op de grond.

Korte erna rende de hondengeleider met zijn diensthond richting een collega die door een groepje demonstranten werd belaagd. Voordat hij die bereikte, kruiste de man die eerder de startkabel had zijn pad. De man viel op de grond en kreeg de diensthond bovenop hem. Daarop greep hij de kop van de hond vast, die richting zijn gezicht kwam.

De hondengeleider riep dat de man zijn hond moest loslaten en sloeg de man met zijn wapenstok, naar eigen zeggen om te zorgen dat die de hond zou loslaten. Dan komt er een ME’er bij die de hondengeleider wil helpen, ook die slaat met zijn wapenstok. Volgens het Openbaar Ministerie was dit geweld toegestaan en gecontroleerd.

De man liet de hond los, vouwde zijn armen beschermend om zijn hoofd en draaide op zijn buik. De hond was toen los, maar met een commando “vast, vast!” zette de hondengeleider het dier alsnog in het been van de man. Toen die naar zijn been en de hond greep, werd hij weer geslagen door de hondengeleider en de ME’er.

Het Openbaar Ministerie meent dat de man aangehouden mocht worden, maar ziet geen noodzaak voor het geweld dat daarbij in tweede instantie werd toegepast. “Een diensthond is na het vuurwapen het zwaarste geweldsmiddel dat de politie tot zijn beschikking heeft,” zeiden de officieren van justitie. “Het is aan de hondengeleider om een moment te nemen en bewust te beslissen of het nodig is de hond opnieuw in te zetten. Als hij dit had gedaan, had hij gezien dat de man slechts afwerende bewegingen maakte en zich al op zijn buik draaide. Maar hij heeft min of meer blind de hond opnieuw laten bijten.”

De ME’er begon toen ook weer met slaan, omdat de man zich volgens hem verzette tegen zijn aanhouding. Het Openbaar Ministerie vindt dat een verkeerde conclusie. De man bleef inderdaad niet helemaal stil liggen – niet uit verzet maar omdat hij zich wilde beschermen tegen de hond die zojuist in zijn been was gezet. De laatste klappen van de ME’er waren daarom volgens het Openbaar Ministerie onrechtmatig.

In het bepalen van de strafmaat weegt het Openbaar Ministerie mee dat de belasting op de politie in het voorjaar van 2021 enorm was. Er waren wekelijks demonstraties, waarbij de politie keer op keer werd ingezet. Dit speelde bij beiden politiemedewerkers een rol en met die persoonlijke omstandigheid houdt het Openbaar Ministerie in de strafmaat rekening. “Ter illustratie van de zware wissel die dit trok: dat jaar maakten politiemedewerkers samen achthonderdduizend overuren.”

Tegelijk stelt het Openbaar Ministerie vast dat juist over deze demonstratie meer dan honderd aangiften tégen de politie werden gedaan. Dat benadrukt het belang dat een rechter het toegepaste geweld beoordeelt. Dat dit nu pas gebeurt, is aan het Openbaar Ministerie te wijten en moet ook meewegen in de strafmaat.

Tegen de hondengeleider eiste het Openbaar Ministerie een taakstraf van 20 uur. Bij de ME’er houdt het OM meer rekening mee dat hij reageerde op een situatie die door zijn collega werd veroorzaakt. Het OM vroeg hem schuldig te verklaren zonder oplegging van straf. Op 19 december doet de rechtbank uitspraak.

Daimler Truck viert de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth

WÖRTH – De elektrificatie van het productaanbod bij Daimler Truck vordert: het bedrijf heeft vandaag de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth gevierd. Het startschot viel in aanwezigheid van Karin Rådström, CEO van Daimler Truck, en Daniela Schmitt, minister van Economische Zaken, Vervoer, landbouw en wijnbouw van het land Rijnland-Palts, en Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations, Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek in Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks, en Michael Brecht, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van Daimler Truck.

Karin Rådström, CEO van Daimler Truck: “De start van de serieproductie van onze eActros 600 is wederom bewijs van onze ambitie om de industrie te transformeren. Met een actieradius van 500 kilometer op één enkele acculading richt onze eActros 600 zich op het langeafstands transport in Europa, dat verantwoordelijk is voor twee derde van de CO2-uitstoot in het zware transport. Onze batterij-elektrische vrachtwagen voor het langeafstandstransport zal daarom een echt verschil maken.”

Daniela Schmitt, minister van Economie, Vervoer, Landbouw en Wijnbouw van de deelstaat Rijnland-Palts: “Met de serieproductie van de eActros 600 bewijst Daimler Truck opnieuw dat CO2-neutraal goederentransport vandaag al realiteit is. Hier in Wörth zal in de toekomst een voertuig van de band rollen dat aan de top van de technologische ontwikkeling staat. Voor de tweede keer binnen een week geeft deze locatie een sterk signaal aan de truck industrie. Samen willen we ervoor zorgen dat het internationale concurrentievermogen en de industriële waardecreatie in Rijnland-Palts ook in de toekomst behouden blijven.”

Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations: “Als primaire fabriek in het productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks speelt de vestiging in Wörth een centrale rol, vooral wat betreft de integratie van de batterij-elektrische modellen zoals de eActros 600. Maar we pakken de transformatie op alle niveaus van ons productienetwerk aan – ook op het gebied van CO2-neutrale productie en onze eigen toeleveringsketen: we worden nu al beleverd door elektrische vrachtwagens, de volledige elektrificatie van het leveringsverkeer in de fabriek in Wörth moet tegen eind 2026 plaatsvinden – hier zal de eActros 600 een beslissende rol spelen.”

Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks: “Met de start van de serieproductie van de eActros 600 breiden we ons productportfolio in Wörth uit met een belangrijk voertuig voor de toekomst. Als eerste batterij-elektrische vrachtwagen made in Wörth zal zijn opbouw volledig in de bestaande montagehal worden geïntegreerd, flexibel naast de productie van vrachtwagens met verbrandingsmotor. Zo zijn we uitstekend gepositioneerd voor de productie van grotere aantallen. Ons productieteam is uitstekend voorbereid op de geleidelijke opstart in de komende maanden.”

Flexibele productie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth

De eActros 600 wordt op de bestaande assemblagelijn van de A-serieproductie in Wörth geproduceerd, parallel naast de vrachtwagens die een dieselaandrijving krijgen. In deze productiehal ontvangt hij ook alle elektrische componenten. Aan het einde van de band vindt de inbedrijfstelling van het totale systeem plaats. Dan is de vrachtwagen klaar om te rijden en doorloopt hij uiteindelijk het finishproces en de eindafname, net als alle andere vrachtwagens.

De eActros 600 is daarmee de eerste elektrische vrachtwagen uit Wörth waarvan de complete opbouw in een productiehal plaatsvindt. De ombouw van de montagebanden en de integratie van de eActros 600 in de lijnproductie zijn stapsgewijs gebeurd. De huidige elektrische vrachtwagenmodellen eActros 300/400 en eEconic verlaten voor de montage van de elektrische aandrijfcomponenten de productiehal om in het Future Truck Center in Wörth te worden geëlektrificeerd.

Ook de Daimler Truck-fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen een belangrijke rol bij de productie van de eActros 600. Ze leveren de voor de batterij-elektrische aandrijving benodigde componenten zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en in de voormalige inbouwruimte van de verbrandingsmotor zit.

Ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers op de locatie Wörth

Daimler Truck bevindt zich midden in de transformatie naar emissievrij transport. Deze kan alleen plaatsvinden met zeer goed opgeleide medewerkers. Daarom stelt het bedrijf alles in het werk om de knowhow binnen het concern verder uit te breiden: door medewerkers te kwalificeren en gericht nieuw talent aan te werven, bijvoorbeeld op het gebied van geëlektrificeerde aandrijflijnen. De productieprocessen voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen stellen immers bijzondere eisen aan het personeel.

Het doel van het eigen opleidings- en bijscholingscentrum in Wörth is het personeel optimaal voor te bereiden op het werken aan de nieuwe voertuigen. Alleen al in 2023 werden op de vestiging in Wörth ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers georganiseerd over onder andere de nieuwe batterij technologieën. Het trainingscentrum in Wörth levert dus belangrijk werk in het kader van de transformatie, want de vaardigheden in de omgang met hoogspanningsvoertuigen en -componenten zijn een onmisbare voorwaarde voor de montage van elektrisch aangedreven vrachtwagens.

Op weg naar een CO2-neutrale fabriek

Daimler Truck zet zich in voor duurzaamheid bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen zoals de eActros 600, maar ook bij de productie van deze voertuigen. De Mercedes-Benz fabriek in Wörth werkt intensief aan een klimaatvriendelijke productie op de locatie: al sinds 2022 produceert de fabriek CO2-neutraal, onder meer door de aankoop van CO2-vrije stroom uit zonne-, wind- en waterkracht en door de aankoop van compensatiecertificaten.

Naast de inkoop van groene stroom stimuleert de locatie ook de eigen opwekking van energie voor de productie, bijvoorbeeld door het gebruik van fotovoltaïsche installaties. In 2023 heeft Daimler Truck samen met EnBW en de stad Wörth am Rhein de joint venture ‘WärmeWerk Wörth’ opgericht, die de mogelijkheden van een klimaatneutrale energievoorziening van de fabriek in Wörth en de stad Wörth am Rhein door geothermie moet onderzoeken.

Kabinet komt ondernemers tegemoet: uitstel zero-emissiezones voor schoonste dieselbusjes en inzet op langere boetevrije periode

Lichte Bedrijfswagens

DEN HAAG – Ondernemers met een schone dieselbestelauto (emissieklasse 6) behouden tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Deze maatregel biedt hen een jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig.

Daarnaast moet worden voorkomen dat ondernemers in de periode na invoering van een zero-emissiezone tegen een boete aanlopen. Het kabinet gaat daarom in gesprek met gemeenten over een boetevrije periode van één jaar. Na zes maanden wordt gezamenlijk geëvalueerd en bepaald of een heel jaar boetevrij daadwerkelijk noodzakelijk is.

Het kabinet komt hiermee tegemoet aan signalen dat niet alle ondernemers mee kunnen komen in de overstap naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. De afgelopen periode heeft staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) constructieve gesprekken gevoerd met gemeenten om te komen tot een plan dat recht doet aan het proces van de afgelopen jaren en tegelijkertijd op voldoende politiek draagvlak kan rekenen. Uitgangspunt is dat ondernemers meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op de komst van de zones en regelgeving verder wordt geharmoniseerd en gestandaardiseerd. Hiermee wordt voorkomen dat ondernemers tussen wal en schip terecht komen.

Uitvoering regeerakkoord

Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode, worden bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aangescherpt en vastgelegd in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden. Tenslotte wordt de impact van zero-emissiezones nauwlettend bijgehouden en geëvalueerd. Het kabinet houdt daarbij alle mogelijkheden om bij te sturen open. De maatregelen zijn een reactie op de motie-Veltman, die eind oktober door de Tweede Kamer is aangenomen, en geven tevens invulling aan afspraken uit het regeerprogramma.

Juiste balans gevonden

De discussie rondom het invoeren van zero-emissiezones gaat niet om het doel van de zones zelf – niemand is tegen schone lucht – maar om de vraag of het voor ondernemers haalbaar is om op tijd de overstap te maken naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Het kabinet heeft als uitgangspunt dat ondernemers niet aan het onmogelijke worden gehouden en neemt daarom nu maatregelen om de overgang naar zero emissie zo soepel mogelijk te maken, regelgeving te standaardiseren en het aanvragen van ontheffingen te vereenvoudigen.

Staatssecretaris Jansen: “Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een zero-emissiezone kunnen daar dus voor kiezen. Voor ondernemers met een schone dieselbus wordt de zero-emissiezone een jaar uitgesteld. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat ondernemers direct na invoering van zero-emissiezones tegen een boete aanlopen. Zo vinden we de juiste balans tussen bestaande afspraken en de wens vanuit de Tweede Kamer. We gaan de impact van de zero-emissiezones monitoren en zullen indien nodig bijsturen. Hierbij houden we alle mogelijke maatregelen open.”

Gefaseerde invoering

Een zero-emissiezone is een gebied in een stad waarin bestel- en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten geweerd worden. Het gaat hierbij om een gefaseerde invoering tot 2030, waarbij in eerste instantie alleen de meest vervuilende bestaande voertuigen worden geweerd. Nieuwe voertuigen moeten vanaf de invoering van een zero-emissiezone elektrisch zijn.

Ondanks bezwaren van de Tweede Kamer en het kabinet geven 14 gemeenten aan dat zij toch al op 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen instellen. In totaal hebben 29 gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een zero-emissiezone in te voeren. Met de maatregelen die het kabinet nu voorstelt krijgen ondernemers meer duidelijkheid, meer zekerheid en meer tijd om zich voor te bereiden op de komst van de zero-emissiezones.

Autotoeleverancier Bosch schrapt nog eens 5500 arbeidsplaatsen

GERLINGEN – Het Duitse industrieconcern Bosch gaat nog meer banen schrappen in verband met de malaise in de Europese auto-industrie. In totaal komen er de komende jaren nog eens 5500 arbeidsplaatsen te vervallen bij het bedrijf, waarvan 3800 in eigen land.

Dat banenverlies valt voor een groot deel bij de tak die zich bezighoudt met software voor auto’s rond bijvoorbeeld rijhulpsystemen en zelfrijdende technologie. Daar komen wereldwijd 3500 arbeidsplaatsen te vervallen, waarvan de helft in Duitsland. Ook bij de divisies voor elektrisch rijden en besturingssystemen voor auto’s en vrachtwagens gaat het mes in het personeelsbestand.

Bosch kampt net als andere Duitse autoleveranciers zoals Continental, Schaeffler en ZF Friedrichshafen met een zwakkere vraag vanuit de Europese auto-industrie en ook hoge kosten voor de overgang naar elektrisch rijden. Daardoor verdwijnen bij die andere toeleveranciers ook duizenden arbeidsplaatsen.

En bij Volkswagen kunnen mogelijk tienduizenden banen vervallen door de dreigende sluiting van Duitse fabrieken van het autoconcern. Het Amerikaanse Ford Motor maakte deze week nog bekend nog eens 4000 banen in Europa te schrappen, waarvan 2900 in Duitsland.

De Europese autosector heeft te maken met overcapaciteit door de zwakkere autoverkoop. Daar komt ook felle concurrentie van Chinese elektrische automerken bovenop. Europese autobedrijven moeten daarom in de kosten snijden. Volgens Bosch neemt de druk bij concurrentie en prijzen steeds verder toe.

De ondernemingsraad van de autotak van Bosch spreekt van een “klap in het gezicht” van de werknemers en zegt zich te zullen verzetten tegen het banenverlies, net als de grote vakbond IG Metall. Bosch telde eind vorig jaar ongeveer 429.000 werknemers wereldwijd, waarvan circa 134.000 in Duitsland.

Bosch, met zijn hoofdkantoor in Gerlingen in de deelstaat Baden-Württemberg, had eerder dit jaar al gemeld dat er 7000 banen verloren zouden gaan, waaronder ook bij de divisies voor elektrische apparaten en klusgereedschap. Het bedrijf zei ook dat verder banenverlies niet uitgesloten kon worden.

Limburgse politiek worstelt met verlieslijdend vliegveld MAA

MAASTRICHT – De Limburgse politiek heeft groeiende zorgen om het verlieslijdende Maastricht Aachen Airport (MAA). Het vliegveld langs de A2 in de gemeente Beek, ten noorden van Maastricht, koerst dit jaar door tegenvallende vervoerscijfers opnieuw af op een miljoenenverlies. De provincie Limburg is voor 60 procent eigenaar van MAA, de overige 40 procent van de aandelen zijn in handen van de Schiphol Group.

“Niemand is er nu bij gebaat om te zeggen: we trekken de stekker eruit”, zei BBB-Statenlid Duncan Zeedzen tijdens een commissievergadering. “Maar we moeten als provincie wel kijken hoe we verder willen gaan. Daar heb ik nu geen pasklaar antwoord op.” Coalitiepartner SP wil dat de directie van MAA snel met een duidelijk toekomstplan komt. “Mijn partij is allesbehalve fan van dit vliegveld”, aldus Cynthia Smeets van de SP. “Maar als het vliegveld er dan toch is, kan het maar beter een succes worden. De huidige situatie vraagt dat het vliegveld heel snel duidelijk maakt hoe het denkt een succes van zichzelf te maken.”

De Partij voor de Dieren zei het vliegveld “liever vandaag dan morgen” te sluiten. “Zodat we het geld en de ruimte voor MAA aan belangrijkere zaken kunnen uitgeven”, aldus Jasper Kraa. VVD-fractievoorzitter Herman Nijskens riep de Staten op om het voortbestaan van MAA “niet bij iedere mogelijkheid” ter discussie te stellen. “We komen dan geen stap verder. Als je er geen succes van wil maken, dan wordt het op enig moment inderdaad weggegooid belastinggeld.”

Gedeputeerde Stephan Satijn (economie, VVD) erkende zich ook zorgen te maken. Zowel het aantal passagiers als het aantal tonnen vrachtvervoer loopt fors achter bij de doelstellingen die in 2022 werden opgesteld toen de provincie Limburg besloot het vliegveld open te houden. Vorig jaar sloot MAA af met bijna 7 miljoen euro verlies, dit jaar wordt een verlies van 5,5 miljoen verwacht.

Satijn verwees bij veel vragen van de Statenleden naar een vertrouwelijk gesprek dat ze op 14 februari kunnen voeren met de nieuwe directeur van de luchthaven. “Wij hebben in gesprekken met de bestuurder en rvc de indruk gekregen dat ze een goed beeld hebben van waar het ‘lek’ zit qua tegenvallende volumes. Ze zijn bezig met een plan van aanpak om de situatie te kantelen”, zei Satijn. “We zijn echter nog niet gerustgesteld en ook wij hopen op 14 februari meer te horen.”

Britse regering lijkt bereid te zijn Netanyahu op te pakken

LONDEN – De Britse regering lijkt bereid te zijn om de Israëlische premier Benjamin Netanyahu te arresteren als hij naar het Verenigd Koninkrijk komt. De woordvoerder van de Britse premier Keir Starmer zei dat het land zich aan de wet houdt, al wilde hij niet specifiek ingaan op de zaak tegen de Israëlische leider.

“Het VK voldoet altijd aan zijn juridische verplichtingen zoals die zijn vastgelegd in het binnenlandse en ook het internationaal recht”, zei de woordvoerder. Het VK heeft het zogenoemde Statuut van Rome ondertekend. Volgens dat verdrag zouden de Britten Netanyahu in principe moeten arresteren als ze de kans krijgen, omdat er een aanhoudingsbevel tegen hem is uitgevaardigd.

Het Internationaal Strafhof (ICC) vaardigde donderdag aanhoudingsbevelen uit tegen Netanyahu en zijn voormalige minister van Defensie Yoav Gallant. Toch ligt de aanhouding van de Israëlische politici in veel landen gevoelig. Onder meer Duitsland laat nog in het midden wat het zal doen.

Het ICC heeft ook een aanhoudingsbevel uitgevaardigd tegen Mohammed Deif, de militair leider van Hamas.

Nieuwe antisemitisme-aanpak: 4,5 miljoen en veel bekende plannen

DEN HAAG – Het kabinet trekt vanaf volgend jaar 4,5 miljoen euro uit voor een nieuwe aanpak van antisemitisme, die vooral bestaat uit plannen die eerder zijn aangekondigd of reeds in gang zijn gezet. Wel nieuw is dat een Taskforce Bestrijding Antisemitisme wordt opgericht. Justitieminister David van Weel was al langer bezig met dit plan tegen Jodenhaat. Maar hierop kwam twee weken geleden extra druk te staan toen geweld tegen Israëlische voetbalsupporters voor veel politieke ophef zorgde.

“Ik wil zorgen dat over een paar jaar Joden zich weer onderdeel voelen van onze samenleving en niet bedreigd worden”, lichtte Van Weel toe na de ministerraad, waarin de aanpak is besproken.

De taskforce moet op de korte termijn met plannen komen om de veiligheid van Joden in Nederland te verbeteren. Het verschil met de al langer bestaande Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding is dat die zich meer richt op de lange termijn, licht een woordvoerder van de minister toe. Maar de taken zullen ook enigszins overlappen, geeft ze toe.

Onbekend

Het is nog onbekend wie deze taskforce gaat leiden. Maar volgens de minister wordt het een “gezaghebbend voorzitter”. Die moet punten “aanpakken” waar de “Joodse gemeenschap zich nu onveilig bij voelt”. Dan heeft hij het bijvoorbeeld over “de sit-ins bij stations” en “het gevoel van onveiligheid bij Joodse studenten”.

Het kabinet belooft ook te onderzoeken of harder kan worden opgetreden tegen antisemitisme. De bewindsman denkt bijvoorbeeld aan de inzet van het snelrecht en een verbod op gezichtsbedekkende kleding bij demonstraties. Hij bekijkt ook of het mogelijk is om het Nederlanderschap van mensen met een dubbel paspoort in te trekken “bij ernstige misdrijven met een antisemitisch aspect”. Deze voornemens hebben kabinetsleden de afgelopen weken al genoemd in de media en debatten.

Extra geld

Van het extra geld gaat jaarlijks 1,3 miljoen euro naar veiligheidsmaatregelen voor Joodse scholen, instellingen en evenementen. De organisaties betalen veiligheidsmaatregelen doorgaans uit eigen zak en het kabinet wil ze hierin financieel tegemoetkomen.

In het plan noemt het kabinet ook een aantal lopende projecten tegen antisemitisme die worden voortgezet of uitgebreid. Zo komt er meer geld voor workshops tegen discriminatie op het voetbalveld, die mede worden georganiseerd door de Anne Frank Stichting. Een project tegen spreekkoren in het betaald voetbal wordt voortgezet.

Scholz hekelt nieuwe raket Russen als verschrikkelijke escalatie

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft de inzet van een experimentele nieuwe Russische raket tegen Oekraïne een verschrikkelijke escalatie genoemd.

De regeringsleider wilde er echter geen consequenties aan verbinden, zoals het alsnog leveren van Duitse langeafstandsraketten aan het belaagde Oekraïne.

Scholz hekelde het akkoord van de Russische president Vladimir Poetin voor de aanval, die de Oekraïense stad Dnipro trof. Hij vergeleek het met de inzet van Noord-Koreaanse soldaten die nu sterven voor Poetins “imperiale droom”.

Scholz hield echter vol dat de weigering van zijn regering om Oekraïne te voorzien van langeafstandsraketten om Russisch grondgebied te raken, juist is. Hij zei dat het nodig was ervoor te zorgen dat het conflict in Oekraïne niet een regelrechte oorlog wordt tussen Rusland en de NAVO.

Vrijdagavond opnieuw code geel in groot deel land vanwege gladheid

DE BILT – Voor een groot deel van het land geldt vanaf vrijdagavond weer code geel wegens kans op gladheid. Het gaat om Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen, waarvoor het KNMI met code geel waarschuwt dat er kans is op gevaarlijk weer.

De waarschuwing geldt van vrijdag 20.00 uur tot 10.00 uur op zaterdag in de negen provincies. Er is daar dan kans op gladheid door bevriezing van natte weggedeelten of een enkele winterse bui, aldus het weerinstituut. Momenteel is de kleurcode voor deze negen provincies groen.

Voor de westelijke kustprovincies geldt de waarschuwing wegens mogelijke gladheid vanaf vrijdagavond vooralsnog niet. Wel is in Zeeland, Zuid- en Noord-Holland, en voor de Waddenzee en de Waddeneilanden code geel van kracht wegens zware windstoten van 75 tot 90 kilometer per uur. Die waarschuwing geldt tot vrijdag 18.00 uur. De windstoten komen vooral bij buien voor, aldus het KNMI.

×