Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 22:35 uur
Home Blog Pagina 325

Duizenden bij protest hoger onderwijs op Malieveld

DEN HAAG – Duizenden studenten en medewerkers vanuit het hele land demonstreren op het Malieveld in Den Haag tegen de kabinetsbezuinigingen op het hoger onderwijs. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) schat dat er 20.000 mensen meedoen met het protest. Ze richten zich tot onderwijsminister Eppo Bruins. “Als het moet gaan we staken! Stop de Eppocalyps”, zegt Coba van der Veer, bestuurder van onderwijsbond AOb.

De actievoerders hebben bordjes bij zich met teksten als ‘Zelfs de Zeeuwen zijn boos’, ‘Erbarme dich’, ‘Privileged = responsible’ en ‘Bezuinigingen op onderwijs zijn diefstal van de toekomst’. Naast de vele paraplu’s tegen de regen zijn er ook veel vlaggen te zien van onder meer vakbonden FNV en AOb. De betogers roepen onder meer ‘Vecht, vecht, vecht, studeren is een recht’. Aan een grote hijskraan hangt een groot blok met de tekst: ‘HO Kabinet sloopt hoger onderwijs’ en demonstranten dragen een rood vierkant op hun kleding, als symbool van protest. Verder is er gratis patat voor de actievoerders.

De demonstratie stond eigenlijk eerder deze maand gepland in Utrecht, maar die werd afgelast uit vrees dat een pro-Palestijnse groep de betoging zou ‘kapen’. Dat weerhield honderden demonstranten er niet van die dag alsnog actie te voeren in de Domstad. Ook in Leiden, Tilburg, Enschede en Nijmegen klommen tegenstanders van de kortingen op de barricaden.

Vrede in Palestina

“Stop met het criminaliseren van mensen die streven naar vrede in Palestina, we laten ons niet uit elkaar spelen”, aldus FNV-bestuurder Bas van de Weegberg op het Malieveld, waarbij hij verwees naar het afgelaste protest in Utrecht. Een andere spreker zei: “Solidariteit met onze collega’s in Gaza, waar geen universiteit meer overeind staat door bombardementen van Israël.”

De honderden miljoenen euro’s aan bezuinigingen op hoger onderwijs en wetenschap baren de hele sector enorme zorgen. In een brief deden burgemeesters, hogescholen en universiteiten maandag opnieuw een oproep aan het kabinet om niet te bezuinigen op het hoger onderwijs. Oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Volt en DENK maakten bekend dat ze een voorstel doen om de voorgenomen onderwijsbezuinigingen van circa 2 miljard euro volledig te schrappen.

Kamerleden Rob Jetten (D66) en Jimmy Dijk (SP) zijn ook bij het protest.

Bouwvakker overleden na val bij PepsiCo-fabriek in Broek op Langedijk

BROEK OP LANGEDIJK – Een bouwvakker is overleden na een val van grote hoogte bij een vestiging van PepsiCo in Broek op Langedijk.

Volgens de Arbeidsinspectie raakte het slachtoffer na de val bekneld. Toen de bouwvakker eenmaal was ontzet, is geprobeerd te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.

Eneco meldt dat het slachtoffer voor het energiebedrijf werkte.

De Arbeidsinspectie doet nog onderzoek bij het bedrijf aan de Westelijke Randweg. De toedracht van het ongeluk is nog niet duidelijk.

Linkse oppositie wil alle onderwijsbezuinigingen schrappen

DEN HAAG – De oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Volt en DENK doen een voorstel om de voorgenomen onderwijsbezuinigingen van circa 2 miljard euro volledig te schrappen. Ze willen het hiervoor benodigde geld ophalen bij andere ministeries, onder meer met maatregelen tegen belastingontwijking bij grote bedrijven.

Door het voorstel wordt het voor onderwijsminister Eppo Bruins nog moeilijker om zijn begroting door de Eerste Kamer te krijgen. Dat werd zaterdag al duidelijk, toen de ongebruikelijke combinatie van D66, CDA en JA21 met een plan kwam om 1,3 miljard euro van de onderwijsbezuinigingen terug te draaien. De ChristenUnie heeft zich inmiddels aangesloten bij dit verbond.

De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer. Bruins heeft de steun nodig van een partij uit een van de twee bovengenoemde blokken oppositiepartijen om zijn begroting goedgekeurd te krijgen in de senaat. Dinsdag gaat de Tweede Kamer in debat over zijn begroting.

De linkse oppositiepartijen stellen onder meer voor om een streep te zetten door de langstudeerboete van 3000 euro. Ook bezuinigingen op de maatschappelijke diensttijd (200 miljoen euro) en brugklassen van meerdere schooljaren (210 miljoen euro) worden wat hen betreft teruggedraaid.

In de onderwijssector is veel onvrede over de bezuinigingen. Maandagmiddag protesteren personeel en studenten in het hoger onderwijs hiertegen.

Lidstaten akkoord met EU-begroting, Nederland niet

BRUSSEL – De EU-lidstaten zijn akkoord met de EU-begroting voor 2025, behalve Nederland, Oostenrijk, Denemarken, Finland en Zweden. Als later deze week ook het Europees Parlement akkoord gaat, kan er bijna 200 miljard euro worden besteed.

Over de begroting 2025 werd op 16 november een onderhandelaarsakkoord bereikt tussen een delegatie van EU-ministers van Financiën en een delegatie van het Europees Parlement. Toen werd bekend dat Nederland, Oostenrijk, Zweden, Finland en Denemarken zich van stem zouden onthouden. Dat geldt in Brussel als tegenstem. Zweden heeft maandag daadwerkelijk tegengestemd.

Deze vijf lidstaten vinden het onder meer niet verantwoord dat er niets wordt gedaan aan de hoge rentelasten.

Het Europees Parlement debatteert dinsdag en stemt woensdag over de begroting voor komend jaar.

Gestolen trailer van TVB Transport teruggevonden in Polen

MAASDIJK – Vanaf het Honderdland in Maasdijk werd vorig weekend een trailer van TVB Transport gestolen.

De oplegger werd vorige week teruggevonden in Polen.

Hoe de staat ervan is en wanneer de trailer terug naar Nederland komt is nog onbekend, aldus Troy Heemskerk.

FNV kondigt nieuwe staking aan bij brouwerijen Heineken

DEN BOSCH – Medewerkers van de Heineken-brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch gaan dinsdag en woensdag opnieuw staken uit onvrede over de vastgelopen cao-onderhandelingen. Dat meldt vakbond FNV. Vorige week woensdag legden werknemers het werk al 24 uur neer, waardoor de bierproductie volgens de FNV stillag.

De FNV had al gezegd dat er voorbereidingen waren voor nieuwe acties. De cao’s voor de brouwerijen, commerciële tak en het internationale Heineken Group lopen eind dit jaar alle drie af. De bond eist een loonsverhoging van 7 procent in 2025 en automatische prijscompensatie. Heineken wil volgens FNV niet verder gaan dan 5,5 procent in twee jaar.

“Het gaat goed met Heineken, daar willen de mensen in de brouwerijen en op de kantoren ook van profiteren. Zij voelen zich met deze voorstellen van de directie absoluut niet gewaardeerd. Niet gek dus dat honderden werknemers het werk neerleggen. Dat doen zij volgende week opnieuw als Heineken niet naar ons gaat luisteren”, zegt FNV-bestuurder Nurettin Altundal.

Heineken noemde de stakingen vorige week “een buitenproportioneel middel” en zei verder te willen onderhandelen.

Gevangenisstraf voor geplande poging tot zware mishandeling op terras in Groningen

GRONINGEN – De rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, heeft een verdachte veroordeeld tot een gevangenisstraf van 10 maanden voor een poging tot zware mishandeling met voorbedachte raad.

De man heeft op een terras in het centrum van Groningen het slachtoffer tegen betaling van enkele duizenden euro’s met zijn vuist hard in het gezicht geslagen. Het slachtoffer is hierdoor buiten bewustzijn geraakt. Uit twee eerdere veroordelingen van de man stonden in totaal nog 12 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf open; die moet de veroordeelde nu ook deels gaan uitzitten, meldt de rechtbank in Groningen.

De rechtbank acht bewezen dat de poging tot zware mishandeling van te voren beraamd was. Een medeverdachte heeft hem voor de actie een beloning van enkele duizenden euro’s in het vooruitzicht gesteld.

De man heeft het slachtoffer op de bewuste dag plotseling hard met zijn vuist in het gezicht gestompt, waardoor het slachtoffer bewusteloos op de grond is gevallen. Na afloop heeft hij zich niet om het welzijn van het slachtoffer bekommerd, maar het slachtoffer nog verder vernederd door hem in hulpeloze toestand te filmen en beelden hiervan met anderen te delen. Dit alles gebeurde in het uitgaansgebied van Groningen en meerdere omstanders hebben dit gezien. Daarmee heeft hij de gevoelens van onveiligheid in de binnenstad versterkt.

Ook heeft de rechtbank meegewogen dat de man steeds heeft gedaan alsof het gedrag van het slachtoffer aanleiding voor het geweld was, terwijl het de veroordeelde in werkelijkheid te doen was om het geld dat hij ermee verdiende. Verder heeft de rechtbank in aanmerking genomen dat verdachte de afgelopen jaren meermaals is veroordeeld ter zake van voornamelijk geweldsmisdrijven en nog in twee proeftijden liep.

Bij het bepalen van de straf heeft de rechtbank gelet op de ernst van de feiten en ook op de eerdere veroordelingen van de verdachte. De rechtbank is daardoor van oordeel dat hier alleen een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van aanzienlijke duur, namelijk 10 maanden, passend is.

Uit twee eerdere voorwaardelijke veroordelingen stonden nog ruim 12 maanden gevangenisstraf open. De rechtbank gelast de gedeeltelijke tenuitvoerlegging daarvan, in totaal 7 maanden. Aan de resterende 5 maanden worden strenge voorwaarden gekoppeld.

Al met al moet de man van de rechtbank naar aanleiding van het door hem gepleegde geweld 17 maanden naar de gevangenis.

 

De Renault Trucks E-Tech T met 600 km actieradius

Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model dat een actieradius van 600 km per batterijlading heeft. Deze uitbreiding biedt nieuwe mogelijkheden voor het verduurzamen van het langeafstandstransport en draagt bij aan de verdere elektrificatie van de transportsector.

De elektrische trucks van Renault Trucks hebben inmiddels 30 miljoen kilometer afgelegd bij transportbedrijven, wat heeft geleid tot een besparing van 29.000 ton CO₂-uitstoot. Met de introductie van dit nieuwe model breidt de Franse fabrikant zijn portfolio van duurzame transportoplossingen verder uit, zodat klanten nog beter ondersteund worden in hun energietransitie.

Innovatieve technologie voor verbeterde prestaties

De grotere actieradius van de Renault Trucks E-Tech T wordt mogelijk gemaakt door de integratie van een nieuwe E-axle.

Dankzij de E-axle technologie kunnen alle elementen van de aandrijflijn – elektrische motoren en transmissie – gegroepeerd worden aan de achterzijde van het voertuig. De extra ruimte die ontstaat tussen de langsliggers wordt gebruikt om extra batterijpakketten te kunnen plaatsen. De Renault Trucks E-Tech T uitgerust met E-axles kan 600 km afleggen op één batterijlading.

“De introductie van deze elektrische truck zal de overgang naar elektrische mobiliteit versnellen”, legt Emmanuel Duperray uit, Senior Vice President Electromobility bij Renault Trucks. “Wij zijn er van overtuigd dat een actieradius van 600 km met één lading, samen met de verdere ontwikkeling van openbare laadinfrastructuren tegen 2026 – onder andere via onze joint venture met Milence – ons in staat zal stellen om de operationele gelijkwaardigheid met dieseltechnologie te bereiken die onze klanten verwachten.”

Een aanbod ter aanvulling van het bestaande gamma

Deze Renault Trucks E-Tech T, speciaal ontwikkeld voor langeafstandstransporten en met een grotere actieradius, breidt het elektrische aanbod van de fabrikant uit zonder de bestaande oplossingen te vervangen. Renault Trucks blijft een breed scala aan batterijmogelijkheden, configuraties en uitrustingen op maat aanbieden. Om transporteurs te helpen de ideale oplossing te vinden, biedt het bedrijf hen ook geavanceerde simulatietools waarmee elke elektrische truck kan worden geconfigureerd naar de specifieke behoeften van de klant.

“We willen geen wedstrijd aangaan om de grootste actieradius op één batterijlading,” benadrukt Emmanuel Duperray. “Te grote batterijen beperken het laadvermogen, verhogen de totale bedrijfskosten en vergroten de ecologische voetafdruk. Een elektrische vrachtwagen is van nature duurder dan een voertuig met verbrandingsmotor, daarom moeten we het concept van CO2-arme logistiek blijven optimaliseren om de kosten per kilometer te verlagen.”

Renault Trucks moedigt zijn klanten aan om de grootte van de batterijen af te stemmen op hun werkelijke behoeften en biedt ondersteuning bij het optimaliseren van emissievrije logistiek, inclusief de laadstrategie. “Dankzij deze aanpak halen we nu al een dagelijks kilometrage van meer dan 700 kilometer met onze serieproductie Renault Trucks E Tech T.”
Dit nieuwe model zal in 2025 geïntroduceerd worden en de productie vindt plaats in de fabriek van Bourg-en-Bresse, die sinds eind 2023 de elektrische vrachtwagenrange van Renault Trucks assembleert.

Brand in container op vrachtwagen op N379 [+foto]

Foto: Persbureau Meter

GASSELTERNIJVEEN – Op de Drentse Mondenweg (N379) in Gasselternijveen is maandagochtend, door nog onbekende oorzaak, brand uitgebroken in een container van een vrachtwagen.

Tijdens het rijden begon de container te roken. De chauffeur heeft de container van zijn vrachtwagen afgehaald en neergezet op de rijbaan.

De brandweer is ter plaatse en bezig met blussen. Vanwege de brand is de weg dicht. De brand zorgt voor veel rookontwikkeling.

Vermoedelijk is de container geladen met schroot, aldus Veiligheidsregio Drenthe

 

Inspectie keurt meer dan de helft van getest ‘kindervuurwerk’ af

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft 65 procent van het door haar geteste F1-categorie vuurwerk (fop- en schertsvuurwerk) afgekeurd. Dat is 22,5 procent meer dan in 2023. De importeurs zijn met een last onder dwangsom verplicht om deze artikelen van de markt te halen en te (laten) vernietigen. 19 procent van het F1-vuurwerk is van afwijkende kwaliteit, maar dit is geen reden om het van de markt te halen.

In haar jaarlijkse productveiligheidsonderzoek test de ILT heel gericht het meest risicovolle F1-vuurwerk. Ook dit jaar testte de ILT voornamelijk fonteinen. In totaal zijn 74 verschillende vuurwerkproducten getest.

Reinder Auwema, voorzitter vakgroep vuurwerk bij de ILT: “Het is onbegrijpelijk dat het afkeurpercentage wéér is gestegen. De branche zegt dat ze haar verantwoordelijkheid neemt. Toch lijkt het tegendeel waar, aangezien er dit jaar weer meer producten niet voldoen aan de veiligheidseisen.”

Te hoge uitstoot van effecten

De belangrijkste reden waarom fonteinen zijn afgekeurd is dat de effecten 1 tot 1,5 meter hoog worden uitgestoten. Bij een zwakke wind (windsnelheid van 2 tot 2,5 meter per seconde) belanden veel brandende delen en/of effecten (zoals crackling) voorbij de veiligheidsafstand van 1 meter. Het risico dat deze delen op kleding of de huid komen van de toeschouwers of degene die het vuurwerk afsteekt, is dan groot. Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat 15 procent van de patiënten op de huisartsenpost letsel had opgelopen door F1-vuurwerk tijdens de vorige jaarwisseling.

Vorm van de fontein is belangrijk

Ook de vorm van de fontein speelt een belangrijke rol. Veel fonteinen zitten in papieren, vierkante doosjes waarvan je de bovenste flap moet openvouwen voordat je het artikel aansteekt. De flap is een grote windvanger en omdat het vuurwerk weinig weegt, valt het heel snel om. Met als gevolg dat brandende delen en/of effecten buiten de 1 meter-cirkel terechtkomen.

Conisch gevormde fonteinen functioneren over het algemeen beter en vallen vrijwel niet om. De voornaamste reden voor afkeur is dat de uitstootopening te klein is of verstopt raakt, waardoor veel druk kan worden opgebouwd. De uitstoot wordt dan zo hoog, dat de effecten bij een zwakke wind alsnog voorbij de 1 meter veiligheidsafstand komen.

Geen reden tot afkeur

Van de 74 geteste vuurwerkproducten is 19 procent van afwijkende kwaliteit. Dat is een daling van 12,5 procent ten opzichte van 2023. Hierbij gaat het vaak om incidentele problemen zoals onduidelijke teksten op de verpakking en verkeerde etiketten. Of ontbrekende, verplichte teksten als ‘geschikt voor particulier gebruik’ of ‘veiligheidsafstand 1 meter’. Dit zijn geen redenen voor afkeur, dus het vuurwerk is niet direct van de markt gehaald. De ILT heeft de importeurs van dit vuurwerk een waarschuwing gestuurd. Zij moeten de afwijkingen zo spoedig mogelijk herstellen.

Verantwoordelijkheid vuurwerkbranche

F1-vuurwerk mag het hele jaar door worden verkocht en wordt vaak door de jongere consumenten gekocht. Om F1-vuurwerk veilig te kunnen gebruiken, moet het voldoen aan veiligheidseisen en -normen. Zo mogen er geen brandende delen en vonken komen buiten een cirkel van 1 meter. En mag het meeste F1-vuurwerk maximaal 7,5 gram pyrotechnische lading (kruit) bevatten. Het is aan de vuurwerkbranche (producenten, distributeurs en importeurs) om ervoor te zorgen dat vuurwerk voldoet aan wet- en regelgeving.

Toezicht ILT

De ILT houdt toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving voor vuurwerk op grond van de Europese Pyro-richtlijn, de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk en het Vuurwerkbesluit. Met haar toezicht wil de inspectie de veiligheid bevorderen voor de consument en voorkomen dat onveilig vuurwerk in omloop wordt gebracht. De ILT controleert het hele jaar door en kijkt daarbij heel gericht naar het reguliere (consumenten)vuurwerk dat het grootste risico vormt. Het gaat om controles op de productveiligheid van vuurwerk, op de in- en uitvoer en het voorhanden hebben van vuurwerk. Deze controles vinden plaats bij de importeurs, postpakketdiensten, aan de grens, in de havens, langs de weg en bij verkooppunten. Dit doet de ILT regelmatig samen met de douane en politie.

20 jaar cel geëist voor Dominique Pelicot in Franse verkrachtingszaak

AVIGNON – Franse aanklagers hebben twintig jaar cel geëist tegen Dominique Pelicot, de hoofdverdachte in een omvangrijke verkrachtingszaak. Hij was de echtgenoot van het slachtoffer Gisèle Pelicot. Dominique drogeerde haar, verkrachtte haar en liet zo’n zeventig andere mannen haar verkrachten, gaf hij toe.

Twintig jaar is in Frankrijk de maximale straf voor verkrachtingen. “Dat is veel”, zei de openbare aanklager bij het uitspreken van de eis. “Maar tegelijkertijd is het te weinig, gezien de ernst van de daden die zijn gepleegd.” Dominique Pelicot is 71 jaar oud.

De man staat terecht met vijftig medeverdachten, die konden worden geïdentificeerd op basis van videobeelden die de man zelf van de verkrachtingen heeft gemaakt. De aanklagers zijn maandag begonnen met het vaststellen van de strafeisen en hebben tot en met woensdag om die voor alle verdachten uit te spreken.

Manipulatie

De meesten van de verdachten beweren dat ze zich niet realiseerden dat Gisèle gedrogeerd was en dat ze niet de intentie hadden haar te verkrachten, ondanks dat er dus videobeelden zijn van de verkrachtingen. Ze schuiven de schuld volledig af op Dominique, die hen gemanipuleerd zou hebben.

De zaak heeft wereldwijd veel aandacht gekregen. Gisèle had ervoor kunnen kiezen om het proces achter gesloten deuren te laten plaatsvinden, maar koos bewust voor een openbaar proces om te laten zien wat voor seksueel geweld er had plaatsgevonden. In Frankrijk gingen duizenden mensen de straat op om Gisèle te steunen.

Kinderen

Gisèle (74) is inmiddels gescheiden van Dominique. Ook hun kinderen spraken zich tijdens de rechtszaak fel uit tegen hun vader.

Dode nadat auto met hoge snelheid onder trailer schuift op A29 [+foto]

Foto: MediaTV

NUMANSDORP – Op de A29 bij Numansdorp heeft maandagochtend een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij een auto met hoge snelheid onder de trailer van een vermoedelijk stilstaande vrachtwagen is geschoven. Het slachtoffer, de bestuurder van de auto, is hierbij overleden.

File na eerder ongeval

De vrachtwagen stond vermoedelijk stil in een file die was ontstaan door een eerder ongeval. De auto, een Mercedes, reed met hoge snelheid en schoof onder de trailer van de vrachtwagen.

Hulpdiensten snel ter plaatse

Hulpverleners waren snel ter plaatse en maakten zich klaar om het slachtoffer te bevrijden. De auto was al met een kabel aan een brandweerwagen vastgemaakt om onder de trailer vandaan te worden getrokken. Een traumahelikopter landde op de snelweg om extra medische ondersteuning te bieden.

Helaas werd al snel duidelijk dat hulp niet meer mocht baten. Het slachtoffer was al overleden.

Snelweg volledig afgesloten

De snelweg werd na het ongeval volledig afgesloten voor het verkeer. Dit veroorzaakt lange files in de omgeving. De politie doet onderzoek naar de precieze toedracht van het incident.

Toename van asielaanvragen, niveau nog wel lager dan vorig jaar

DEN HAAG – Ongeveer duizend mensen hebben vorige week asiel aangevraagd in Nederland. Dat is het hoogste aantal sinds eind september. Het aantal aanvragen ligt nog steeds lager dan precies een jaar geleden, maar het verschil met vorig jaar is in de afgelopen weken veel kleiner geworden.

De wekelijkse cijfers van het ministerie van Asiel en Migratie worden afgerond op honderdtallen. Daardoor is niet bekend hoeveel aanvragen er precies waren. Vorige week waren er afgerond negenhonderd verzoeken om asiel. Het is dus mogelijk dat het aantal asielaanvragen minimaal is gestegen, van net onder de 950 naar net erboven. Maar het aantal kan ook zijn toegenomen van ruim 850 naar bijna 1050.

Het aantal aanvragen ligt nu wel duidelijk hoger dan begin november. Toen waren er afgerond zevenhonderd aanvragen in een week tijd.

Precies een jaar geleden hadden 1200 mensen asiel aangevraagd in Nederland. Dat zijn ongeveer tweehonderd meer dan vorige week. Half oktober waren er afgerond negenhonderd asielaanvragen, tegen 1500 in die week vorig jaar, dus zeshonderd meer.

Railcare Lokverkstad moderniseert historische 1144-locomotieven voor goederenvervoer in Scandinavië

Railcare’s locomotiefwerkplaats in Långsele werkt samen met Grenland Rail om acht historische 1144-locomotieven, oorspronkelijk gebruikt door de Oostenrijkse ÖBB, te moderniseren voor goederenvervoer in Zweden en Noorwegen. Deze krachtige, vierassige locomotieven, geproduceerd tussen de jaren ’70 en ’90, zijn oorspronkelijk geïnspireerd door Zweedse spoorwegtechnologie en worden nu aangepast aan de zware omstandigheden van het Scandinavische klimaat.

Een brug tussen verleden en toekomst

“Door deze locomotieven geschikt te maken voor de Scandinavische markt, waar winterse klimaten en hoge betrouwbaarheidseisen de norm zijn, sluiten we de cirkel tussen hun geschiedenis en toekomstige rol,” zegt Patrik Söderholm, Operations Manager bij Railcare Lokverkstad.

Een moderniseringsproces in drie fasen

Het project omvat drie fasen. In de eerste fase worden de belangrijkste componenten van de locomotieven gecontroleerd en de machinistencabines gemoderniseerd met ergonomische en technologische verbeteringen. Vervolgens worden de locomotieven aangepast aan het Scandinavische klimaat, met revisies van de pantografen, extra klimaatbescherming en een nieuwe lak in de kleuren van Grenland Rail.

In de laatste fase worden moderne besturingssystemen geïnstalleerd. Vier locomotieven krijgen ATC (Automatic Train Control) en de overige vier worden uitgerust met het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System). Alle locomotieven worden voorzien van radiobesturing.

Volledige verantwoordelijkheid bij Railcare

Railcare verzorgt het gehele proces, van ontwerp en integratie tot de goedkeuring door de European Railway Authority (ERA). “Het is een geweldige kans om onze expertise in te zetten en de levensduur van deze betrouwbare locomotieven te verlengen,” aldus Söderholm.

Met deze modernisering keert een stukje spoorweggeschiedenis terug naar Scandinavië, klaar om een nieuwe toekomst tegemoet te gaan op de uitdagende Scandinavische sporen.

Waalbrug in Nijmegen weer open nadat er iemand was opgeklommen [+video]

NIJMEGEN – De Waalbrug bij Nijmegen is weer vrijgegeven. Rond 08.15 uur was er een vrouw opgeklommen. Daarop is besloten de brug en de weg af te sluiten.

Ook is het scheepvaartverkeer tegengehouden.

Volgens de politie heeft de brandweer de vrouw na ongeveer een uur met een ladder van de brug gehaald.

Ze is meegenomen naar het politiebureau en ook is hulpverlening ingeschakeld.

×