Clicky

maandag 5 mei 2025 - 14:21 uur
Home Blog Pagina 323

Onderzoek: aantal zorgcentra ouderen moet fors worden uitgebreid

AMSTERDAM – Tot 2040 moeten er zeker 2000 woonzorglocaties worden gebouwd, om aan 110.000 extra zorgplekken voor ouderen te komen. Volgens vastgoedadviesbureau Colliers is het sterk uitbreiden van het aantal woonzorgcentra, van 3000 nu tot 5000 straks, nodig om de groei van het aantal ouderen met een zorgindicatie op te vangen. Het bureau heeft becijferd dat hun aantal tot en met 2040 met 66 procent zal toenemen.

Om ouderen over vijftien jaar dezelfde zorg als nu te kunnen bieden, zijn er 315.000 extra arbeidskrachten nodig. En om aan die enorme vraag te voldoen, kunnen zorgprofessionals uit het buitenland worden gehaald, bijvoorbeeld uit de Filipijnen, suggereert Colliers. Ook kunnen digitalisering en automatisering een oplossing bieden.

De beste plekken om verpleeg- en verzorgingshuizen en particuliere woonzorgcentra te bouwen liggen in de regio’s Friesland, Zwolle en Zuid-West Gelderland. Daar groeit het aantal senioren snel, maar is het personeelstekort beperkt. Dat geldt ook voor Groningen, Flevoland en Zuid-Holland Zuid.

Financieel haalbaar

Om nieuwe woonzorglocaties financieel haalbaar te maken, is het volgens Colliers van belang dat iedereen in de zorgketen samen optrekt. “Zo kunnen gemeenten een gereduceerde grondprijs vragen en in nieuwe woonwijken vooraf zorggebieden aanwijzen, zorginstellingen kiezen voor een efficiënt gebouw en vastgoedinvesteerders genoegen nemen met een lager rendement.”

De vastgoedadviseur gebruikte voor het onderzoek data van onder meer het Centrum Indicatiestelling Zorg, Zorgkaart Nederland en het RIVM.

Eerste circulaire pionier vestigt zich op NextGen Demo ​ ​in haven van Antwerpen

ANTWERPEN – NextGen Demo, de innovatiehub binnen de circulaire hotspot NextGen District in de Antwerpse haven, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. TripleW, een pionier in circulaire chemie, verhuist haar demonstratiefabriek naar NextGen Demo en schaalt haar activiteiten op. D

it project, gericht op de productie van melkzuur uit voedselafval, markeert een belangrijke stap in de transitie naar een circulaire en klimaatneutrale economie. Tegelijkertijd opent Port of Antwerp-Bruges een nieuwe oproep voor bedrijven die hun innovatieve technologieën willen testen en opschalen in een unieke industriële omgeving.

TripleW zet circulaire innovatie in beweging

De demonstratiefabriek van TripleW, die verhuist naar NextGen Demo, produceert melkzuur uit voedselafval. Dit hoogwaardige melkzuur is een essentiële grondstof voor biologisch afbreekbare kunststoffen, biochemicaliën en toepassingen in de voedingsmiddelen- en cosmetica-industrie. Met het project wil TripleW de schaalbaarheid en aanpasbaarheid van het proces aantonen en het gebruik ervan uitbreiden naar diverse afvalstromen en eindproducten. De fabriek, met een capaciteit van 10 ton melkzuur per dag, biedt ruimte om het productieproces verder te verbeteren.

“We zijn trots op het feit dat we als eerste bedrijf starten op NextGen Demo,” zegt Maarten Campman, President of Manufacturing bij TripleW. “We zijn al een aantal jaren bezig met de opschaling en validatie van onze technologie. Dankzij de uitstekende faciliteiten en ondersteuning van Port of Antwerp-Bruges en Stad Antwerpen maken we een cruciale stap richting de opschaling van ons ‘first-of-a-kind’ proces naar commerciële schaal.”

De totale investering bedraagt 5 miljoen euro, mede mogelijk gemaakt door het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) en het Europese CBE-JU-programma binnen Horizon 2020. De fabriek wordt eind 2024 afgerond en is in januari 2025 operationeel.

NextGen Demo: proeftuin voor circulaire en duurzame technologieën

NextGen Demo is een innovatieve hub binnen NextGen District, de voormalige Opelsite die wordt omgevormd tot een circulaire hotspot. Het terrein van ruim 2 hectare biedt ruimte aan tien pioniersprojecten om technologieën op te schalen van pilootproject naar industriële schaal. Na de demo-fase kunnen bedrijven doorgroeien naar NextGen District of andere locaties, waardoor een continue stroom van innovatie ontstaat. De site fungeert zo als katalysator voor duurzame innovaties, met een focus op grondstof- en energietransitie.

Nieuwe oproep voor circulaire pioniers

Naast TripleW zullen ook andere bedrijven een plek innemen op NextGen Demo, zoals Power to Hydrogen, dat werkt aan een geavanceerde elektrolysetechnologie om de kostprijs van groene waterstofproductie met behulp van hernieuwbare energie te reduceren. Port of Antwerp-Bruges opent vandaag een nieuwe oproep aan circulaire pioniers die deel willen uitmaken van dit unieke ecosysteem. De marktbevraging is gericht op kandidaten (scale-ups en pilootprojecten) met innovatieve projecten in duurzame chemie en energie, met een focus op vier domeinen: Waste/Bio-to-X (chemicaliën/brandstoffen), CCUS (Carbon Capture ​ Utilisation and Storage), ​ chemische proceselektrificatie en opslag van hernieuwbare energie en waterstof.

Kandidaten kunnen voorstellen indienen tot 17 januari 2025.

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “NextGen Demo biedt bedrijven niet alleen een toplocatie, maar ook toegang tot een uniek ecosysteem en een waardevol netwerk. Het is dé plek waar nieuwe technologieën worden opgenomen in het boeiende weefsel van de haven en de industrie. Ik ben verheugd dat een gamechanger zoals TripleW op die manier bijdraagt aan de verduurzaming en verankering van de industrie. Met de vestiging van hun demonstratiefabriek ben ik ervan overtuigd dat TripleW een inspiratie is voor andere innovatieve projecten.”

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen: “NextGen Demo is de proeftuin voor technologische en duurzame innovatie en circulariteit voor onze haven. Deze brengt (internationale) investeringen en nieuwe jobs voor Antwerpen met zich mee en draagt bij aan de versterking, synergie en diversificatie van het havenplatform. Bovendien is dit een logistieke toplocatie om de duurzame transitie in de Antwerpse chemiecluster te ondersteunen en te versnellen. Kortom, dit initiatief versterkt onze haven als economische motor van Vlaanderen en houdt ons concurrentieel. Onze innovatiehub NextGen Demo heeft nu met de opstart van de demonstratiefabriek van TripleW een uiterst belangrijke mijlpaal bereikt!”

Hamer: uitvoering plannen sociale veiligheid NPO blijft achter

HILVERSUM – Ondanks plannen die de NPO en de omroepen hebben gemaakt voor meer sociale veiligheid, is er tien maanden na de publicatie van het rapport-Van Rijn onvoldoende vooruitgang geboekt. Hilversum moet meer doen om een structurele cultuurverandering te bewerkstelligen. Dat stelt Mariëtte Hamer, de regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld, in haar derde reflectiebrief over dit onderwerp. Zij heeft haar evaluatie woensdag gedeeld met minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zij vreest ook dat het onderwerp in de verdrukking komt door de grote bezuinigingen die het kabinet bij de NPO doorvoert.

“Er is een wisselend beeld”, stelt Hamer in haar rapportage. “We zien zeker goede initiatieven, die ook al hun vruchten beginnen af te werpen. Tegelijkertijd zijn de plannen niet overal even sterk, en het geloof dat het echt veilig gaat worden, is zeker nog niet bij iedereen op de werkvloer aanwezig.” Voor haar reflectie zag Hamer de plannen van de NPO en de omroepen op dit gebied in. Daarnaast sprak zij met medewerkers van omroepen en met mensen uit verschillende lagen van de NPO.

Hamer merkt dat veel medewerkers van de NPO nog niet geloven dat de sociale veiligheid echt beter gaat worden in Hilversum. Recente zaken van gemeld grensoverschrijdend gedrag bij onder meer WNL, Ongehoord Nederland en de NTR versterken dit gevoel. “Dat er nog steeds nieuwe gevallen naar buiten komen is een gevolg van het feit dat mensen zich gesterkt voelen om zich uit te spreken”, stelt zij. “Maar het nieuws erover ondermijnt in algemene zin het vertrouwen in bestuurders en toezichthouders.”

Zorgen

De regeringscommissaris maakt zich zorgen over de urgentie waarmee Hilversum doorpakt op dit dossier. Zij vreest dat het onderwerp in de verdrukking komt door de dreigende bezuinigingen. “De NPO staat aan de vooravond van een gigantische bezuiniging”, stelt de regeringscommissaris. “Daardoor kan het onderwerp sociale veiligheid makkelijk in de verdrukking komen.” Hamer drukt de omroepen en de politiek op het hart dat zij “moeten blijven handelen met de urgentie die werd gevoeld bij de presentatie van het rapport”.

De regeringscommissaris is door het kabinet gevraagd te reflecteren op de ontwikkelingen die zijn ingezet sinds de publicatie van het rapport van de Commissie-Van Rijn. Hieruit kwam naar voren dat drie op de vier medewerkers binnen de publieke omroep sociale onveiligheid ervaren.

Fors meer winst voor budgetvlieger easyJet na recordzomer

LUTON – De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het afgelopen gebroken boekjaar een flink hogere winst behaald door meer passagiers, hogere ticketprijzen en een toegenomen verkoop van vakantiepakketten. Volgens easyJet werd opnieuw een recordzomer gedraaid.

De winst voor belastingen in het eind september afgesloten fiscale jaar van easyJet steeg met 34 procent tot 610 miljoen pond, omgerekend 732 miljoen euro. De omzet klom met 14 procent tot 9,3 miljard pond vergeleken met het jaar ervoor.

Afgelopen jaar verwelkomde easyJet 89,7 miljoen passagiers. Het jaar ervoor waren dat er nog bijna 83 miljoen. EasyJet rekent voor dit jaar op verdere groei, met ook uitbreiding van de capaciteit. De maatschappij is een grote gebruiker van luchthaven Schiphol.

Vertrouwen

In mei werd aangekondigd dat topman Johan Lundgren na zeven jaar aftreedt bij easyJet. Hij wordt begin volgend jaar opgevolgd door financieel directeur Kenton Jarvis. Lundgren zegt easyJet te verlaten als sterk bedrijf met een zonnige toekomst.

De onderneming zegt ook vertrouwen te hebben dat de doelstelling voor een jaarlijkse winst voor belastingen van meer dan 1 miljard pond op de middellange termijn behaald kan worden. EasyJet is ook van plan het dividend meer dan te verdubbelen tot 12,1 pence per aandeel. Dat was vorig jaar nog 4,5 pence per aandeel.

Overigens moet easyJet in Spanje een boete betalen van 29 miljoen euro omdat het bedrijf volgens de Spaanse overheid onrechtmatig kosten in rekening heeft gebracht voor bijvoorbeeld handbagage in de cabine. Ook andere maatschappijen moeten hiervoor boetes betalen. De hoogste straf is voor het Ierse Ryanair, met een boetebedrag van 108 miljoen euro. EasyJet en Ryanair hebben gezegd in beroep te gaan.

Israëlische minister pleit voor halvering bevolking Gaza

JERUZALEM – De uiterst rechtse Israëlische minister van Financiën Bezalel Smotrich heeft gezegd dat Israël de Gazastrook moet bezetten en de Palestijnse bevolking moet halveren door “vrijwillige emigratie”.

“We kunnen en moeten de Gazastrook veroveren, we moeten niet bang zijn voor dat woord”, zei Smotrich maandagavond op een evenement, georganiseerd door de overkoepelende raad van kolonisten op de Westelijke Jordaanoever Yesha.

Volgens de minister is er “een unieke gelegenheid met de nieuwe regering”. Daarmee verwijst hij naar de herverkiezing van de Amerikaanse voormalige president Donald Trump. Volgens Smotrich kan de bevolking van Gaza in twee jaar zijn gehalveerd.

Opschudding

De minister van Financiën leidt de ultranationalistische partij Religieus Zionisme en heeft met zijn uitspraken opnieuw opschudding veroorzaakt. Zo zei hij in augustus dat het gerechtvaardigd zou zijn om 2 miljoen Gazanen van honger te laten omkomen om de gijzelaars die nog in handen van Hamas zijn te bevrijden.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft de terugkeer van Joodse kolonisten naar Gaza verworpen. Israël hield Gaza bezet tot 2005. Sinds 2007 is Hamas er aan de macht.

Israëlisch kabinet akkoord met staakt-het-vuren in Libanon

JERUZALEM – Het Israëlische kabinet is akkoord met een staakt-het-vuren met Hezbollah in Libanon, aldus het Israëlische televisiestation Kanaal 12. De verwachting is dat het akkoord woensdag in zal gaan.

Israëls goedkeuring maakt de weg vrij voor een verklaring over een staakt-het-vuren door de Amerikaanse president Joe Biden en de Franse president Emmanuel Macron. Die hebben er hard aan getrokken om de deal tot stand te brengen.

Voor de doorbraak gingen de vijandelijkheden tussen Israël en Hezbollah door. Israël bestookte meerdere doelen in het centrum en in het zuiden van de Libanese hoofdstad Beiroet. Er zouden in Libanon zeker achttien doden zijn gevallen, waarvan zeven in Beiroet.

Er zijn geen aanwijzingen dat een akkoord in Libanon ook een mogelijk akkoord in Gaza zal versnellen.

Heinen ‘omarmt’ Brussels advies om op termijn meer te bezuinigen

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) ziet de jongste aanbevelingen van de Europese Commissie als een extra aansporing om het huishoudboekje van de overheid verder op orde te brengen.

Dat betekent dat extra bezuinigingen nodig zijn als het begrotingstekort zich blijft ontwikkelen zoals nu wordt voorspeld, zei de bewindsman in zijn wekelijkse gesprek met RTL Z.

De Europese Commissie tikt Nederland op de vingers omdat het begrotingstekort en de staatsschuld op de langere termijn te hard dreigen op te lopen. De eerstkomende jaren blijven tekort en schuld nog binnen de normen. Daarna is het volgens Brussel nodig bij te sturen, omdat bij ongewijzigd beleid de uitgaven blijven oplopen.

Heinen benadrukte dat Nederland nog altijd “ruimschoots” aan de regels voldoet. Hij wees op de “zeer lage” staatsschuld, die momenteel 45 procent bedraagt van de omvang van de economie. Dat is “de helft van het Europees gemiddelde”, aldus de minister. Toch “omarmt” Heinen het advies van de Europese Commissie, zelf vindt hij al veel langer dat er meer nodig is om de overheidsfinanciën ook op de langere termijn op orde te krijgen.

Het kabinet staat daarbij voor de keuze tussen bezuinigingen en lastenverzwaringen. VVD’er Heinen weet wel waar zijn voorkeur ligt. “Het probleem zit aan de uitgavenkant. We geven te veel uit, dan moet je het ook daar zoeken.” Maar ook binnen de coalitie kan dit nog lastige discussies geven, weet hij. “Niemand vindt het leuk om te bezuinigen of lasten te verzwaren.”

In de onderhandelingen die dit voorjaar leidden tot het coalitieakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB waren de financiën een van de ingewikkeldste onderwerpen. Er lagen veel dure politieke wensen op tafel maar de financiële ruimte was beperkt. Uiteindelijk werden de partijen het eens over een pakket waarin ook bijna 15 miljard euro wordt bezuinigd, onder meer op onderwijs, ontwikkelingshulp en asiel.

Duitse politie treft overtredingen aan bij houttransporten: Overbelading en gebrekkige ladingzekering

Foto: Duitse Politie

TRIER – Tijdens een controle van commerciële vrachtwagens heeft de de Duitse politie ernstige overtredingen geconstateerd bij meerdere houttransporten. Op de A60 bij Landscheid bleek een vrachtwagen niet alleen meer dan 30 procent overbeladen, maar was de lading – bestaande uit korte fijnsparstammen – ook onvoldoende gezekerd.

Controle onthult forse overbelasting

De combinatie zonder laadkraan trok de aandacht van de politie door de trage snelheid waarmee hij reed en de enorme hoeveelheid hout. Bij nader onderzoek bleek de lading ook nog eens slecht vastgezet. De waarschuwingslampjes van de assen van de aanhanger wezen bovendien op een significante overbelasting.

Een weging bevestigde deze vermoedens: de vrachtwagen woog ruim 54 ton – 14 ton meer dan toegestaan. Alleen de oplegger, met een gewicht van 46 ton, was al fors overbeladen. De politie verbood direct verdere ritten totdat een deel van de lading werd overgeplaatst op twee andere voertuigen. De chauffeur kan rekenen op een flinke boete, terwijl tegen het verantwoordelijke transportbedrijf een procedure is gestart waarbij de winst van de rit kan worden ingenomen.

Eerdere overtredingen op dezelfde route

De controle in Landscheid is geen geïsoleerd incident. Kort daarvoor werden op dezelfde A60 bij Gindorf en Prüm eveneens forse overtredingen geconstateerd bij houttransporten. In Gindorf werd een transport met dennenstammen aangetroffen met een totaalgewicht van 48 ton, terwijl slechts 40 ton was toegestaan. De gebruikte ontheffing voor het vervoer van schade- of keverhout bleek niet geldig in Rijnland-Palts.

Foto: Duitse Politie

Bij Prüm betrof het een transport met douglasstammen dat ruim 52 ton woog, 12 ton boven het maximum. In beide gevallen moesten de chauffeurs een deel van hun lading lossen voordat ze verder mochten rijden. Ook hier werden boetes opgelegd aan de chauffeurs en werden tegen de bedrijven procedures gestart om de opbrengsten van de transporten in te nemen.

Schade aan infrastructuur en risico voor verkeersveiligheid

De politie benadrukt dat deze overbeladingen ernstige gevolgen hebben. Overbeladen vrachtwagens veroorzaken schade aan wegen en bruggen, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Bovendien leidt de extra belasting van banden en assen tot een groter risico op ongevallen, vooral bij noodstops, waarbij het remgedrag onvoorspelbaar wordt.

De politie zal de controles op overbeladen houttransporten intensiveren om de veiligheid op de wegen te waarborgen en schade aan de infrastructuur te voorkomen.

NSC vraagt opnieuw advies asielnoodrecht op, VVD en BBB woedend

DEN HAAG – NSC-leider Pieter Omtzigt heeft woensdag de woede van zijn coalitiepartners gewekt door het kabinet te vragen om een geheim document over het asielnoodrecht. Omtzigt wil dat het kabinet de notitie van de landsadvocaat naar de Tweede Kamer stuurt, maar VVD en BBB maken daartegen fel bezwaar.

Premier Dick Schoof zei eerder dat er geen stukken van de landsadvocaat waren, “op welke manier dan ook”. Er “zijn geen notities”, beaamde asielminister Marjolein Faber. Om vorige maand toe te geven dat er wel een conceptnotitie was.

Die moet met de Kamer worden gedeeld, vindt Omtzigt. Veel oppositiepartijen wilden het kabinet naar de Kamer roepen om tekst en uitleg te verschaffen, maar dat steunt NSC niet. Het opvragen van stukken over het asielnoodrecht is een open zenuw in de regeringscoalitie sinds NSC een soortgelijk verzoek steunde tijdens het grote Kamerdebat over de Prinsjesdagplannen. Dat bracht het kabinet in het nauw en was het begin van het einde voor het plan om strenge asielmaatregelen te nemen met een beroep op een asielcrisis.

Moeilijk te weigeren

VVD en BBB reageerden woest op het verzoek van Omtzigt, dat het kabinet moeilijk kan weigeren. Kamerleden hebben in principe recht op informatie, tenzij dat het landsbelang schaadt. Een Kamermeerderheid is daarbij officieel niet nodig, maar de bijval van een regeringspartij voor de vraag van bijna de hele oppositie telt in de praktijk wel.

Wie dit steunt “maakt er een potje van”, zo voer VVD-leider Dilan Yeşilgöz uit. Ze verwees naar de kernwaarden van Omtzigts NSC. “Wat hier gebeurt, heeft niets te maken met transparantie of goed bestuur, zeg ik tegen degene die dit steunt.” Ambtenaren vatten zo’n verzoek op als “puur wantrouwen” en laten het voortaan wel uit hun hoofd om vrijuit na te denken en te adviseren, stelt Yeşilgöz. BBB-collega Caroline van der Plas sluit zich “volledig aan” bij de VVD-leider en hekelde Omtzigt eveneens. “Ik vind dit geen goed bestuur.”

Maar Omtzigt vraagt niet om ieder gedachtespinsel van een ambtenaar, benadrukt hij. Het kabinet heeft inmiddels afgezien van het omstreden plan om naar het noodrecht te grijpen. Het overleg daarover is afgerond en dus kan het advies naar de Kamer. Bovendien is hij ervoor beducht dat ministeries een advies een concept blijven noemen terwijl ze het wel degelijk gebruiken, zegt hij. Daardoor zouden ze het niet openbaar hoeven maken als journalisten of Kamerleden ernaar vragen. “Dat hebben we in het kinderopvangtoeslagschandaal vaker gezien.”

Nederland overschrijdt EU-begrotingsrichtlijnen

BRUSSEL – De Nederlandse overheidsuitgaven overschrijden de richtlijnen van de nieuwe Europese begrotingsregels. Nederland moet meer bezuinigen om te voorkomen dat de overheidsuitgaven op de middellange termijn boven de Europese normen uitvallen. Dat heeft de Europese Commissie woensdag gezegd.

De Europese Commissie heeft voor 22 lidstaten beoordeeld of hun overheidsuitgaven in lijn liggen met de nieuwe begrotingsregels. Nederland is het enige land waarmee de Commissie niet akkoord gaat. Het begrotingstekort van Nederland zal volgens de Commissie naar verwachting oplopen van 0,2 procent in 2024 naar 2,4 procent in 2026.

Eurocommissaris Paolo Gentiloni (Economie en Financiën) was duidelijk in zijn oordeel. “Nederland voldoet niet aan de aanbevelingen omdat de netto-uitgaven boven de gestelde plafonds liggen.” De Europese Commissie vindt dat Nederland een nieuw plan voor de middellange termijn moet opstellen, zei Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Handel). De EU-lidstaten moeten daarmee instemmen.

De verslechtering voor de middellange termijn wordt onder meer veroorzaakt door geplande belastingverlagingen en een hervorming van het militaire pensioenstelsel. Ook speelt een rechterlijke uitspraak over ten onrechte betaalde vermogensbelasting een rol, wat het tekort in 2025 met ongeveer 0,5 procentpunt zal verhogen, zo schrijft de Europese Commissie in haar dinsdag gepubliceerde Europese Herfstpakket met economische prognoses.

Slachtoffers aanrijding met trein Berghem reden in gestolen auto

BERGHEM – De Rijksrecherche is een onderzoek gestart naar een ongeval in Berghem op 26 november 2024 rond 01.00 uur. Daarbij kwam een personenauto in botsing met een trein, waarbij de twee inzittenden van de personenauto om het leven kwamen.

Volgens het eerste beeld ging een politieachtervolging vooraf aan het ongeval. De personenauto was gestolen en kwam bij een spoorwegovergang in botsing met een trein. De twee inzittenden van de auto overleefden het ongeval niet. Het gaat om een 43-jarige man uit Nijmegen en een 29-jarige man uit Wijchen. De familie is in kennis gesteld.

De Rijksrecherche doet onderzoek naar het ongeval in Berghem. Dit is een onafhankelijke instantie die onder leiding van het Openbaar Ministerie het optreden van de politie onderzoekt. Dat gebeurt altijd wanneer bij politieoptreden iemand gewond raakt of overlijdt.

Het Rijksrecherche-onderzoek is kort na het incident van start gegaan. In verband met dit lopende onderzoek kunnen op dit moment geen verdere mededelingen worden gedaan, aldus het Openbaar Ministerie.

Sky News: Unilever zet De Vegetarische Slager in de verkoop

LONDEN – Voedingsmultinational Unilever wil zijn dochtermerk De Vegetarische Slager van de hand doen, meldt het Britse Sky News. Volgens de nieuwszender heeft het concern investeringsbank Piper Sandler ingeschakeld om een veiling voor de verkoop van het bedrijfsonderdeel te begeleiden.

Unilever zou meerdere potentiële kopers hebben benaderd om hun interesse in een overname te peilen. Het was- en levensmiddelenconcern nam De Vegetarische Slager in 2018 over om zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken.

De Vegetarische Slager werd in 2007 opgericht met het doel ‘vlees’ te verkopen waar geen dieren voor zijn geslacht. Deze producten liggen inmiddels in de schappen van duizenden winkels. Oprichter Jaap Korteweg wilde plantaardige vleesvervangers tot de standaard verheffen om de bio-industrie overbodig te maken.

Unilever weigerde commentaar te geven tegenover Sky News.

Omtzigt: bezoek Wilders aan Netanyahu kan, niet heel verstandig

DEN HAAG – Het staat PVV-leider Geert Wilders vrij een bezoek te brengen aan de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, ook nu die door het Internationaal Strafhof (ICC) verdacht wordt van oorlogsmisdaden, vindt ook NSC-voorman Pieter Omtzigt. “Ik vind het niet heel verstandig, maar ik snap dat hij het doet.”

Het ICC vaardigde vorige week een arrestatiebevel uit tegen onder anderen Netanyahu. Het hof zegt dat er aanwijzingen zijn dat hij als regeringsleider verantwoordelijkheid draagt voor in Gaza gepleegde misdrijven. Wilders sprak daar op X schande van en kondigde meteen aan dat hij bij zijn al eerder geplande bezoek aan Israël ook de premier zou spreken.

“Ik zou het zelf niet doen”, zei Omtzigt over die ontmoeting. Tegelijkertijd erkende hij dat hij vanuit zijn functie als Tweede Kamerlid ook zelf weleens mensen spreekt “die omstreden zijn bij andere groepen”. Dat is volgens Omtzigt “je goed recht als politicus”. Hij benadrukte ook dat Netanyahu verdachte is en nog nergens voor is veroordeeld.

NSC-minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) zei eerder dat het voorgenomen bezoek van Wilders aan Israël “haaks” staat op het kabinetsbeleid en in strijd zou zijn met de afspraken die de coalitiepartijen onderling hebben gemaakt. Hij werd vrijdag na de ministerraad evenwel teruggefloten door premier Dick Schoof, die zei dat de fractieleiders van de partijen daar helemaal niet aan gehouden zijn.

Volkswagen hoopt voor kerst op akkoord met vakbond

SALZGITTER – Volkswagen hoopt voor de kerst een akkoord te bereiken met vakbond IG Metall in het conflict over ingrijpende bezuinigingen bij de Duitse autofabrikant. “Ik denk dat beide partijen er sterk naar verlangen deze discussies niet mee te nemen onder de kerstboom voor alle medewerkers”, zei Volkswagen-bestuurder Dirk Große-Loheide tijdens een autotop in het Duitse Salzgitter. Hij hoopt dat dit zal lukken, maar benadrukte dat niemand het kan garanderen.

In het cao-conflict over loonsverlaging, banenverlies en mogelijke fabriekssluitingen bij het in moeilijkheden verkerende bedrijf is na drie onderhandelingsrondes nog geen overeenstemming bereikt.

De vakbond heeft gedreigd met waarschuwingsstakingen begin december om de druk op te voeren. De volgende ronde onderhandelingen staat op 9 december gepland.

Volkswagen kampt met een teruglopende vraag naar elektrische voertuigen, hoge bedrijfskosten en toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten.

Het management dringt daarom aan op grote bezuinigingen in Duitsland en denkt onder meer aan fabriekssluitingen in Duitsland. Daarbij zouden tienduizenden banen verloren kunnen gaan. De vakbond wil dat Volkswagen afziet van de plannen en heeft loonsverlagingen voorgesteld om een massaontslag te voorkomen.

Hoe bedrijven kunnen besparen met slimme oplossingen in wegtransport

Foto: Freepik

In de wereld van wegtransport staan bedrijven voortdurend voor de uitdaging om efficiënter, duurzamer en concurrerender te worden. De stijgende kosten van brandstof, het tekort aan chauffeurs en de toenemende druk op duurzaamheid eisen allemaal hun tol. Bedrijven die actief zijn in de B2B-sector moeten zich voortdurend aanpassen om winstgevend te blijven en tegelijkertijd de verwachtingen van hun klanten te overtreffen. Gelukkig biedt de opkomst van technologieën en slimme logistieke oplossingen kansen om deze uitdagingen aan te pakken.

Efficiëntie als sleutel tot succes

Voor veel bedrijven in de B2B-sector is de grootste uitdaging het vinden van de juiste balans tussen kosten en efficiëntie. Hoe kunnen bedrijven hun wagenpark optimaal inzetten zonder onnodige kilometers te maken of ladingen halfvol te vervoeren? Dit is een vraag die steeds urgenter wordt nu de marges onder druk staan.

Een van de oplossingen ligt in het gebruik van geavanceerde planningssystemen die real-time inzicht bieden in de status van de zendingen, de locaties van de vrachtwagens en de verwachte aankomsttijden. Door middel van deze technologie kunnen bedrijven hun routes optimaliseren, files en vertragingen vermijden en de inzet van voertuigen nauwkeurig afstemmen op de vraag. Dit bespaart niet alleen tijd, maar verlaagt ook de brandstofkosten aanzienlijk. Bovendien draagt een efficiënter wagenpark bij aan een lagere CO2-uitstoot, wat steeds belangrijker wordt in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Data: de onbenutte kracht

Transportbedrijven verzamelen dagelijks een enorme hoeveelheid data, bijvoorbeeld over brandstofverbruik, rijgedrag en onderhoudsbehoeften. Toch benutten veel bedrijven deze gegevens nog niet volledig. Door gebruik te maken van slimme data-analysetools kunnen zij waardevolle inzichten verkrijgen, die hen in staat stellen om preventief onderhoud te plannen, de brandstofefficiëntie te verbeteren en de veiligheid te verhogen.

Voordelen van data-analyse:

  • Preventief onderhoud kan onverwachte stilstand voorkomen.
  • Optimalisatie van brandstofverbruik door te leren van rijstijlen en routekeuzes.
  • Verhoging van de verkeersveiligheid door het monitoren en verbeteren van rijgedrag.

Daarnaast kan de analyse van klantdata bijdragen aan een betere dienstverlening. Bedrijven kunnen hierdoor anticiperen op de behoeften van hun klanten en betrouwbaardere levertijden bieden, wat hen helpt om hun concurrentiepositie te versterken.

Flexibiliteit in transportplanning

Een andere cruciale factor in het optimaliseren van wegtransport is flexibiliteit. De logistieke keten is voortdurend in beweging en bedrijven moeten snel kunnen inspelen op onverwachte veranderingen, zoals wisselende marktomstandigheden of schommelingen in de vraag. Door gebruik te maken van flexibele transportoplossingen, zoals het combineren van verschillende vervoersmodi of het delen van transportcapaciteit met andere bedrijven, kunnen B2B-bedrijven hun kosten verlagen en toch voldoen aan de vereisten van hun klanten.

Kunstmatige intelligentie

De uitdaging die tegenwoordig in geen enkele sector mag ontbreken: het inpassen van AI.

“Het toepassen van AI in de planning en het doorrekenen van scenario’s is een element wat bij bedrijven zoals Logicall een prominente plek kennen. Hierbij is het de uitdaging om een ‘Planner 3.0’ op te leiden die nog nadrukkelijker optimaliseert vanuit data en bijbehorende modellen”, aldus Ambro van Oosterhout, Director Supply Chain bij Logicall.

Conclusie

In een sector waarin kostenbesparing, efficiëntie en duurzaamheid centraal staan, kunnen B2B-bedrijven veel baat hebben bij slimme technologieën en samenwerkingen. Of het nu gaat om geavanceerde planningssoftware, data-analyse of flexibele logistieke oplossingen, bedrijven die bereid zijn te innoveren zullen beter in staat zijn om de uitdagingen van de wegtransportsector te managen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

×