Clicky

zondag 4 mei 2025 - 09:00 uur
Home Blog Pagina 316

Zeven mannen voor rechter voor rol bij geweld tegen Maccabi-fans

AMSTERDAM – De eerste zeven verdachten van betrokkenheid bij de gewelddadigheden na de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi moeten op 11 en 12 december voor de rechter verschijnen. Het Openbaar Ministerie heeft de mannen uit Amsterdam, Utrecht, Monnickendam, de regio Eindhoven en Den Haag (19 tot 32 jaar oud) gedagvaard.

Ze worden allen verdacht van openlijke geweldpleging. De zaken worden behandeld door een meervoudige kamer in de rechtbank in Amsterdam, waarbij drie rechters zich over de zaken buigen.

Na de wedstrijd op 7 november braken ongeregeldheden uit. Daarbij werden Maccabi-aanhangers opgejaagd en aangevallen.

Plein 40-45

De zwaarste aanklacht is gericht tegen een 22-jarige man uit de omgeving van Eindhoven. Hij wordt verdacht van poging tot doodslag, poging tot zware mishandeling en openlijke geweldpleging. De man zit sinds 19 november vast. Een 19-jarige Monnickendammer en een 26-jarige Utrechter worden ook verdacht van het delen van informatie over de geweldplegingen.

Naast de zeven verdachten die op 11 en 12 december moeten voorkomen zijn er nog zes verdachten voor de gewelddadigheden rond de wedstrijd en ook voor de rellen op Plein 40-45 op 11 november. Zij moeten later voor de rechtbank verschijnen. Drie van hen zijn minderjarig. Hun zaak vindt achter gesloten deuren plaats.

Er zijn ook aangiftes gedaan tegen Maccabi-supporters, die zich voorafgaand aan de wedstrijd zeer provocerend zouden hebben gedragen. Van verschillende verdachten heeft de politie geblurde of ongeblurde foto’s getoond.

Politie lost waarschuwingsschoten bij aanhouding automobilist in Lelystad

LELYSTAD – Een agent heeft vrijdag in Lelystad twee waarschuwingsschoten gelost bij de aanhouding van een 38-jarige automobilist. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

De agent had de automobilist rond 03.00 uur op de Kamp 42 aan een alcoholcontrole onderworpen, toen hij plotseling weg wilde lopen. De agent greep hem vast en zag toen dat de man een vuurwapen bij zich droeg.

De man wist zich los te rukken en rende weg, waarna de agent twee waarschuwingsschoten loste. De verdachte kon snel daarna alsnog probleemloos aangehouden worden.

In de auto van de verdachte zat een bijrijder die er ook vandoor ging. Deze 50-jarige inwoner van Lelystad kwam niet ver. Een politiehond rook zijn spoor en de man werd snel gevonden en ingerekend. Beide verdachten zitten vast en de politie heeft de zaak in onderzoek.

Maersk doopt nieuwste dual-fuel methanolschip “A.P. Møller” in Singapore

SINGAPORE – A.P. Møller-Maersk (Maersk) heeft donderdag de aankomst gevierd van haar nieuwste dual-fuel methanol containerschip in Singapore, als onderdeel van haar eerste reis van Azië naar Europa. Het schip, genaamd “A.P. Møller” ter ere van Arnold Peter Møller, oprichter van Maersk, is het negende schip in de Maersk-vloot dat op methanol kan varen.

Mevrouw Chan Su-Shan, echtgenote van de CEO van Temasek Holdings in Singapore, is de doopmoeder van de “A.P. Møller”. De naamgevingsceremonie werd geleid door Robert Uggla, voorzitter van de Raad van Bestuur van Maersk, en werd bijgewoond door onder andere Murali Pillai (Minister van Staat voor Wetgeving en Transport), Dilhan Pillay Sandrasegara (CEO van Temasek), Ong Kim Pong (CEO van PSA Group), Teo Eng Dih (CEO van de Maritime and Port Authority of Singapore, MPA), evenals vertegenwoordigers van de overheid, klanten en medewerkers van Maersk.

Belangrijke stap richting verduurzaming van de maritieme industrie

De komst van de “A.P. Møller” benadrukt niet alleen technologische vooruitgang in de scheepvaart, maar ook de inzet voor het verminderen van broeikasgasemissies. Minister Murali Pillai verklaarde: “Vandaag markeert een belangrijke mijlpaal in onze inspanningen om de maritieme sector te verduurzamen. Samen met Maersk werken we aan oplossingen om uitstoot te verminderen en Singapore te positioneren als een koploper in nieuwe maritieme brandstoffen.”

De “A.P. Møller” maakt deel uit van een serie van 18 grote dual-fuel methanol schepen die in 2024 en 2025 worden geleverd. Gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea, heeft het schip een capaciteit van 16.592 standaardcontainers (TEU). In 2024 zijn al zeven van deze schepen aan de Maersk-vloot toegevoegd.

Bijdrage aan decarbonisatie

Volgens Ditlev Blicher, President Asia Pacific bij Maersk, speelt Singapore een cruciale rol in de energietransitie van de scheepvaartsector: “Met de lancering van dit schip benadrukken we onze toewijding aan decarbonisatie in deze regio. We werken samen met overheden, waaronder Singapore, om de adoptie van duurzame brandstoffen te bevorderen. Onze ECO Delivery-oplossingen winnen steeds meer aan populariteit bij klanten.”

Maersk pleit bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor regelgeving die de prijsverschillen tussen fossiele brandstoffen en schonere alternatieven overbrugt, zodat emissiearm transport een aantrekkelijke en concurrerende keuze wordt.

Methanol als duurzame maritieme brandstof

In juli 2023 vond in Singapore de eerste ship-to-containership methanolbunkering plaats voor de Laura Maersk. Deze primeur werd mogelijk gemaakt door de steun van de MPA en markeert Singapore’s ambitie om methanol op grote schaal te leveren.

De levering van deze dual-fuel schepen is een belangrijke pijler in Maersk’s doel om in 2040 netto nul broeikasgasemissies te bereiken. Methanol met een lagere uitstoot kan de broeikasgasemissies met minimaal 65% reduceren in vergelijking met conventionele fossiele brandstoffen zoals bunkerolie, afhankelijk van de herkomst en het productieproces.

Zes nieuwe energie-efficiënte sleepboten aangekomen in Antwerpen: primeur met eerste elektrische sleepboot van Europa

Foto: Antwerpen-Bruges

ANTWERPEN – Een nieuwe mijlpaal in de vergroening van Port of Antwerp-Bruges: zes energie-efficiënte sleepboten, waaronder de baanbrekende Volta 1, zijn gearriveerd in de haven van Antwerpen. De Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische RSD sleepboot, is een voorbeeld van hoe de haven haar ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, kracht bijzet.

Europese primeur: de Volta 1

De elektrische sleepboot Volta 1 is een Europese primeur. Met een trekkracht van 70 ton en krachtige batterijen die via een 1,5 MW-laadstation in slechts twee uur volledig kunnen worden opgeladen, is deze sleepboot volledig emissievrij. Naast de Volta 1 zijn vandaag ook vijf diesel aangedreven sleepboten gearriveerd in Antwerpen.

Alle zes schepen zijn van het type RSD (Reversed Stern Drive), ontworpen met een dubbel boegprincipe. Dit maakt ze uitzonderlijk wendbaar en inzetbaar als zowel voor- als achtersleepboten.

Een indrukwekkende reis: van Vietnam naar Antwerpen

Damen Shipyards Group startte na een opdracht van Port of Antwerp-Bruges in 2023 met de bouw van de sleepboten, op de Damen Song Cam Shipyard in Vietnam. Na te waterlatingen tussen april en augustus van dit jaar volgde een uitgebreide commisioning, haventesten en proefvaarten op zee. In oktober werden de boten aan boord van het zwareladingschip Jumbo Kinetic gehesen, een schip dat bekendstaat om zijn capaciteit om uitzonderlijke ladingen te vervoeren.

Na een reis van meer dan 10.000 kilometer, met tussenstops in Singapore en Las Palmas, zijn de sleepboten vandaag veilig aangekomen in Antwerpen. De schepen worden in de komende maanden voorbereid voor volledige inzet in de Antwerpse haven. Dit omvat technische opstart, bemanningstraining en een testfase voor de Volta 1 in samenwerking met de nieuwe laadinfrastructuur, die is geïnstalleerd op het NOC (Nautisch Operationele Cluster).

Vergroeningstraject van de haven

De zes nieuwe sleepboten maken deel uit van het integrale vergroeningsprogramma van Port of Antwerp-Bruges. Dit programma richt zich op de vernieuwing en verduurzaming van de vloot, die verantwoordelijk is voor bijna 85% van de havengebonden CO₂-uitstoot. Samen met eerdere projecten, zoals de Hydrotug (de eerste sleepboot op waterstof) en de Methatug (aangedreven door methanol), onderstrepen deze nieuwe sleepboten de innovatieve aanpak van de haven.

Rob Smeets, Chief Operations Officer van Port of Antwerp-Bruges: “Met deze nieuwe generatie energiezuinige sleepboten zetten we een grote stap in onze transitie naar een klimaatneutrale vloot. Deze investering toont onze toewijding aan duurzame innovatie. De Volta1 is een baanbrekende toevoeging aan onze vloot en een voorbeeld voor de hele scheepvaartsector.”

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen: “De komst van deze nieuwe sleepboten markeert een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van onze haven en versterkt onze positie als economische motor van Vlaanderen. En net zoals met de Hydrotug en de ​ Methatug, bevestigen we met de Volta 1 nog maar eens onze pioniersrol op het gebied van de energietransitie en milieuvriendelijke scheepvaart.

Vincent Maes, Sales Manager Benelux van Damen: “Ik wil Port of Antwerp-Bruges feliciteren met de levering van hun nieuwe sleepboten, waaronder de eerste volledig elektrische sleepboot van Europa. De pioniersstappen die zij hebben gezet richting meer duurzaamheid zijn lovenswaardig en zullen, daar ben ik zeker van, als inspiratie dienen voor andere havens. Ik kijk ernaar uit om verder te bouwen aan onze relatie, terwijl zowel Damen als Port of Antwerp-Bruges blijven streven naar oplossingen voor een duurzame maritieme toekomst.”

Huurverhoging van 3 procent bovenop inflatie mag, stelt Hoge Raad

DEN HAAG – Het verhogen van de huren met maximaal 3 procent bovenop de inflatie door verhuurders in de vrije sector is in het algemeen niet oneerlijk. Zo luidt de uitspraak van de Hoge Raad, die moest oordelen over zogeheten prejudiciële vragen van de rechtbank Amsterdam. Aanleiding voor het stellen van die vragen waren twee rechtszaken rond huurachterstanden.

Sinds vorig jaar spelen meerdere rechtszaken rond deze kwestie. Veel huurders vinden namelijk dat die extra opslag willekeurig wordt bepaald. De huurders in deze zaken vonden het ‘opslagbeding’, de afspraak dat verhuurders de huur jaarlijks mogen verhogen met maximaal 3 procent bovenop de inflatie, oneerlijk.

De Amsterdamse rechter heeft daarover vragen gesteld aan de Hoge Raad om duidelijk te krijgen hoe bepaalde rechtsregels rond huuropslag moeten worden uitgelegd. De plaatsvervangend procureur-generaal, een belangrijk adviseur van de Hoge Raad, stelde eerder al dat een opslagbeding van maximaal 3 procent aanvaardbaar was. De Hoge Raad volgt dat advies nu dus op.

Inflatie eurozone loopt verder op tot 2,3 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in november verder opgelopen. Gemiddeld werd het leven in het eurogebied deze maand 2,3 procent duurder, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat op basis van een eerste schatting. De inflatie ligt daarmee weer boven de doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB) van 2 procent.

In oktober liep de inflatie al op tot 2 procent, na een afkoeling tot 1,7 procent in september. In die maand kwam de inflatie voor het eerst sinds april 2021 onder de doelstelling van de ECB uit. Economen hadden ook verwacht dat de inflatie in november met 2,3 procent weer boven het ECB-doel zou uitkomen.

De stijging is het gevolg van aanhoudende prijsstijgingen van diensten, aldus Eurostat. Ook voeding, alcohol en tabak werden opnieuw duurder in november, terwijl de energieprijzen veel minder sterk daalden dan een maand eerder. De kerninflatie, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, bleef onveranderd op 2,7 procent.

Binnen de eurozone had België met 5 procent opnieuw de hoogste inflatie. In Ierland was die met 0,5 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,4 en 1,6 procent.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode steeg van 3,3 procent in oktober naar 3,8 procent in november en bleef daarmee ruim boven het gemiddelde in het eurogebied, meldde statistiekbureau CBS eerder op de dag. De hogere inflatie in Nederland wordt vooral veroorzaakt door de stijgende prijzen van diensten en tabaksproducten.

De ECB heeft de rente dit jaar al drie keer verlaagd. In december zal de centrale bank waarschijnlijk opnieuw de rente verlagen om het kwakkelende economische herstel in het eurogebied aan te jagen. De beleidsmakers van de ECB zullen mogelijk wel terughoudender worden met verdere verlagingen nu de inflatie weer oploopt.

Advies: stop op uitvoer F-35 onderdelen naar Israël kan blijven

DEN HAAG – Het besluit van het gerechtshof in Den Haag dat Nederland geen F-35-onderdelen mag uitvoeren naar Israël kan in stand blijven. Dat adviseert de advocaat-generaal vrijdag aan de Hoge Raad. Het hof oordeelde in februari van dit jaar dat Nederland moest stoppen met het leveren van de gevechtsvliegtuigonderdelen met eindbestemming Israël. De Staat ging daartegen in cassatie.

Het hof oordeelde toen dat “een duidelijk risico bestaat dat met de F-35-gevechtsvliegtuigen van Israël ernstige schendingen van het humanitair recht worden gepleegd in de Gazastrook”. De advocaat-generaal concludeert nu dat het hof dit oordeel mocht vellen. “Op grond van verschillende internationale regelingen waarbij Nederland partij is, moet de uitvoer van militaire goederen worden verboden als er zo’n duidelijk risico is”, aldus de advocaat-generaal in zijn advies aan de hoogste rechter. De Hoge Raad doet “zo spoedig mogelijk” uitspraak.

De zaak over een verbod op de uitvoer van de gevechtsvliegtuigonderdelen naar Israël werd eind vorig jaar aangespannen door mensenrechtenorganisaties Oxfam Novib, Amnesty International, PAX en The Rights Forum. De rechter in Den Haag bepaalde toen dat Nederland mocht doorgaan met het exporteren van de F-35-onderdelen naar Israël, maar de organisaties gingen daartegen in hoger beroep. De Staat opperde tijdens dat beroep onder meer dat een verbod op de export van de onderdelen grote gevolgen zou hebben voor de relatie van Nederland met de Verenigde Staten en Israël. Daar ging het hof dus niet in mee. Het besliste op 12 februari dat Nederland de export van de onderdelen naar Israël binnen zeven dagen moest stopzetten.

Sinds het verbod komen de F-35-onderdelen volgens de mensenrechtenorganisaties alsnog via een omweg in Israël terecht. Zij spanden daarom een kort geding aan tegen de Staat om de uitvoer met een dwangsom tegen te houden, maar de rechter wilde het geldbedrag niet opleggen bij toekomstige leveringen.

Bijna 80-jarige chauffeur Jan Huizing rijdt zijn laatste rit

MEPPEL – Vandaag is een bijzondere dag voor Jan Huizing (79), die zijn laatste rit rijdt als vrachtwagenchauffeur bij Yme Kamminga Koerier & Transport B.V. Na bijna acht jaar trouwe dienst vindt Jan het tijd om het rustiger aan te doen.

Jan is in het verleden (ruim 35 jaar) buschauffeur geweest bij de DVM. Op 61-jarige leeftijd is Jan begonnen met vrachtwagen rijden. Jan heeft ook nog op zijn 72e het LZV certificaat gehaald.

Jan begon in 2016 bij Yme Kamminga, dat kort daarvoor was opgericht, en was daarmee bijna vanaf het begin betrokken. Gedurende zijn loopbaan voerde hij diverse werkzaamheden uit, van distributiewerk voor Lekkerland tot het rijden van zeecontainers voor MSC. Hij stond bekend als een betrouwbare kracht, geliefd onder collega’s en klanten, en kreeg al snel de bijnaam “opa Jan.”

Het bedrijf spreekt vol lof over Jan en noemt hem hun “rots in de branding” op vele momenten. Zijn inzet en toewijding zullen gemist worden, maar zijn collega’s en bekenden verwachten hem nog regelmatig tegen te komen.

Met een groot dankwoord en warme herinneringen neemt Yme Kamminga Koerier & Transport afscheid van Jan. Ze benadrukken dat hij een onmisbare rol heeft gespeeld in de groei en het succes van het bedrijf.

Britse transportminister stapt op na veroordeling voor fraude

LONDEN – De Britse minister van Transport Louise Haigh is vrijdag opgestapt. Ze gaf donderdag na mediaberichten toe voor fraude veroordeeld te zijn, omdat ze in 2013 onterecht bij de politie meldde dat haar werktelefoon was gestolen. De politica heeft het in haar ontslagbrief over een “fout”.

Haigh werd op 24-jarige leeftijd bestolen tijdens een avondje uit en gaf de politie een lijst van voorwerpen die uit haar handtas zouden zijn verdwenen, waaronder een werktelefoon. Haigh kreeg vervolgens een nieuwe telefoon van haar toenmalige werkgever. Ze zou daarna haar oude telefoon hebben teruggevonden. Toen ze dat toestel aanzette, werd ze door de politie opgeroepen voor verhoor. Ze kreeg uiteindelijk geen straf.

“Ik had mijn werkgever direct op de hoogte moeten stellen en het was fout dat ik dat niet direct deed”, verklaart Haigh vrijdag over de telefoon. Verder omschrijft ze de beroving als een “angstaanjagende ervaring”.

Omdat “deze kwestie onvermijdelijk een afleiding zal vormen” van de regeringsplannen, legt Haigh haar functie neer. Haigh zit sinds mei 2015 in het parlement en werd afgelopen juli de jongste vrouw ooit in het Britse kabinet.

Haigh wordt opgevolgd door Heidi Alexander, heeft het kantoor van de minister-president bekendgemaakt.

Meer dan 240 doden door gevechten in noordwesten Syrië

LONDEN – Gevechten tussen het regeringsleger en opstandelingen in het noordwesten van Syrië hebben inmiddels meer dan 240 mensen het leven gekost, meldt het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten.

De jihadistische groep Hayat Tahrir al-Sham (HTS) en bondgenoten openden woensdag een aanval op gebieden die onder controle staan van de regering. Het zijn volgens het observatorium de zwaarste gevechten in het noordwesten sinds 2020.

De in Engeland gevestigde waarnemingsorganisatie meldt dat wordt gevochten tot op 2 kilometer van de stad Aleppo.

Volgens Syrische staatsmedia zijn in Aleppo vier doden gevallen door artilleriebeschietingen van jihadisten op studentenhuisvesting. Het observatorium telt 25 burgerdoden door het opgelaaide geweld.

Terrein Chemours-fabriek in Dordrecht geblokkeerd, vrachtwagens kunnen terrein niet op [+foto’s]

DORDRECHT – Actievoerders van Extinction Rebellion hebben de toegangspoort van de Chemours-fabriek in Dordrecht geblokkeerd. Vrachtwagens kunnen daardoor het terrein niet op. De actievoerders zeggen pas te vertrekken als aan hun eisen is voldaan.

Een van die eisen is dat Chemours direct stopt met het uitstoten van PFAS. Ook willen de XR-activisten dat het bedrijf een saneringsplan maakt voor de vervuiling in de omgeving van de fabriek. Ze vinden tevens dat er een “bindend provinciebreed burgerberaad” moet komen over Chemours. “Laat de burgers van Zuid-Holland beslissen wat rechtvaardig is.”

Een woordvoerder van Chemours zegt dat de politie aanwezig is bij de actie. Het productieproces op het terrein gaat gewoon door. “De blokkade levert met name hinder op voor inkomend transport. We kijken het vooralsnog aan, zolang de veiligheid voor iedereen gewaarborgd is.” Volgens de woordvoerder raakte een van de actievoerders lichtgewond toen die over het hek klom.

PFAS

De fabriek heeft in het verleden grote hoeveelheden schadelijke stoffen uitgestoten die onder de verzamelnaam PFAS vallen. De rechter bepaalde vorig jaar dat het bedrijf in ieder geval verantwoordelijk is voor de schade die daardoor tussen 1984 en 1998 is ontstaan in de omgeving. Over de periode tussen 1998 en 2012 volgt nog een uitspraak. Al jarenlang protesteert iedere zaterdag een groep omwonenden voor de poort van de fabriek. Zij eisen dat er “nul uit de pijp” komt.

De actievoerders en Chemours hebben “hetzelfde doel”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. “We willen onze uitstoot zo dicht mogelijk bij nul brengen. Daar steken we heel veel moeite, tijd en geld in. Alles om te zorgen dat onze ‘voetafdruk’ op het milieu en de omgeving zo klein mogelijk is.”

Vrachtwagenchauffeur wil keren na wegafsluiting en rijdt zich vast in berm [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

UDDEL – Op de kruising van de N302 met de oprit van de A1 bij Uddel is vrijdagochtend een ongeval gebeurd tussen twee personenauto’s. De Mercedes wilde linksaf de A1 opdraaien, maar zag een tegemoetkomende taxi over het hoofd met een aanrijding tot gevolg.

Na het ongeval werd de kruising afgesloten, en werd de oprit naar de snelweg richting Apeldoorn afgesloten voor verkeer vanuit Uddel. Auto’s konden een stukje verder keren rond de middengeleider en zo toch nog de snelweg op.

Een vrachtwagenchauffeur probeerde dit ook, maar moest daarbij een flink stuk door de berm en kwam vast te zitten. Hierdoor werd de verkeerschaos nog groter en de oprit naar de snelweg helemaal onbereikbaar.

Toevallig was een aannemer vlakbij bezig met maaiwerkzaamheden. Met een tractor kon de vrachtwagen weer worden losgetrokken.

Opnieuw meer mensen van buiten Europa in de bijstand

DEN HAAG – Het aantal mensen met een bijstandsuitkering dat buiten Europa is geboren is voor het zevende kwartaal op rij toegenomen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de meest recent beschikbare cijfers. In het tweede kwartaal van dit jaar nam dat aantal met bijna 8000 toe, de sterkste stijging sinds het laatste kwartaal van 2022.

In totaal hadden 405.000 mensen eind juni een bijstandsuitkering. Daarvan waren 208.000 migranten die van buiten Europa kwamen, stelt het CBS, 51 procent van het totaal. Het gaat daarbij vooral om migranten uit Syrië, goed voor 50.000 bijstandsuitkeringen. Deze groep wordt gevolgd door Marokko (27.000) en Turkije (22.000). Andere ontvangers van bijstand komen bijvoorbeeld uit Irak, Suriname en Afghanistan.

Het aantal bijstandsontvangers die in Nederland zijn geboren, evenals hun ouders, bedroeg eind juni 180.000. Deze groep kromp voor het dertiende kwartaal op rij, met 3000 in het tweede kwartaal. Wel merkt het CBS op dat de afname sinds maart 2022 steeds kleiner is geworden. De overige groep bijstandsontvangers bestaat uit 17.000 migranten die in een ander Europees land geboren zijn. Hier constateerde het statistiekbureau een kleine stijging van ongeveer 100.

Jongeren

Het CBS meldt verder cijfers over het derde kwartaal. Zo ontvingen in totaal 404.000 mensen eind september een bijstandsuitkering, een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Gegevens over de herkomst van deze ontvangers heeft het statistiekbureau nog niet.

Vooral onder jongeren tot 27 jaar zag het CBS een stijging in het aantal bijstandsgerechtigden in het derde kwartaal, van 9 procent tot 40.000. Binnen de groep 27- tot 45-jarigen steeg het aantal bijstandsontvangers met 2000 tot 136.000. Het aantal 45-plussers in de bijstand was met 228.000 nog altijd het grootst en was vrijwel gelijk aan een jaar eerder.

Voorbereidingen voor de nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer in volle gang

UTRECHT – Hoewel de huidige cao nog doorloopt tot 31 december 2025, is de onderhandelingsdelegatie van FNV Transport & Logistiek al druk bezig met de voorbereidingen. In januari 2025 starten de onderhandelingen met werkgeversorganisatie TLN.

“We beginnen vroeg om voldoende tijd te hebben om complexe onderwerpen, zoals keuzevrijheid in arbeidsvoorwaarden, duurzame inzetbaarheid, ziekteverzuim en het basisinkomen voor fulltime dienstverband, goed aan te pakken”, meldt FNV.

Eén gezamenlijke aanpak

Bij eerdere gesprekken over ‘De Cao van de Toekomst’ liepen de besprekingen vast door een gebrek aan mandaat bij de werkgeversdelegatie. “Dit keer nemen we deze belangrijke thema’s direct mee in de voorstellenbrief voor de cao van 2026. Ons doel: één pot geld en een gezamenlijke aanpak om tot een eerlijke cao te komen.”

Jouw steun telt

De vakbondsleden bepalen uiteindelijk of een cao-aanbod wordt aangenomen of afgewezen. Wanneer je nog geen lid bent van een vakbond is dit wellicht het moment om daar serieus over na te denken.

Veel zzp’ers stoppen in aanloop naar handhaving schijnzelfstandigheid

DEN HAAG – Veel zzp’ers houden ermee op in aanloop naar de handhaving op schijnzelfstandigheid door de Belastingdienst. Meer dan 100.000 zzp’ers hebben zich in de eerste negen maanden van dit jaar uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Dat is ongeveer een kwart meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit cijfers van de KVK.

Die stijging komt deels doordat de Belastingdienst per 1 januari volgend jaar gaat handhaven en controleren of zzp’ers niet worden ingehuurd voor werk dat eigenlijk in dienstverband zou moeten worden uitgevoerd, denkt universitair docent arbeidsrecht Niels van der Neut van de Universiteit van Amsterdam.

De aangekondigde controles leiden tot onrust bij zelfstandigen en opdrachtgevers. Zo zouden sommige bedrijven helemaal niet meer met zzp’ers willen werken. Wel heeft de overheid gezegd dat werkgevers volgend jaar nog geen vergrijpboete krijgen opgelegd, mits ze kunnen aantonen stappen te zetten tegen schijnzelfstandigheid.

Volgens Van der Neut is in sommige gevallen heel duidelijk dat sprake is van schijnzelfstandigheid. “De pedagogische professionals, verplegers, docenten, maar ook salarisadministrateurs. Dat is gewoon structureel werk.” In sommige sectoren, zoals de kinderopvang, het onderwijs of glas- en tuinbouw, speelt dit dan ook meer dan in andere sectoren waar ook veel zzp’ers werken. “Maar de handhaving is voor alle sectoren een wake-upcall.”

In loondienst

Een deel van de zzp’ers dat ermee ophoudt, zal toevlucht zoeken bij uitzend- of detacheringsbureaus om weer aan de bak te kunnen, denkt Van der Neut. Begin deze maand zei de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) nog kansen te zien door de veranderingen. Maar Van der Neut verwacht dat het gros in loondienst zal gaan in de sector waar de zzp’er eerst als zelfstandige aan de slag was. “Om het voorbeeld van de zorg te nemen: mensen zijn daarvoor geschoold en opgeleid. Als zij in hun eigen sector niet meer kunnen zzp’en en er ook geen mogelijkheden zijn om in een andere branche te zzp’en, blijft er eigenlijk maar één optie over en dat is in loondienst gaan.”

Sommige werkenden zijn bovendien als zzp’er aan de slag gegaan door slecht werkgeverschap, denkt Van der Neut. Werkgevers hebben de extra arbeidskrachten wel nodig en proberen daarom nu met arbeidscontracten voor onbepaalde tijd en gunstige en flexibele voorwaarden een baan in loondienst aantrekkelijker te maken. “Als ze dat een stuk eerder hadden gedaan, vraag ik me af of we wel zoveel zzp’ers hadden gehad.”

×