Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 00:26 uur
Home Blog Pagina 312

Optimale laadplanning voor elektrische trucks toegevoegd in fleetplanningstool

Huidige fleetplanningtools leveren een logistieke planning die aangeeft welke goederen naar welke bestemming moeten op welk tijdstip. Dat werkt prima voor dieselvoertuigen, maar voor elektrische voertuigen komt daar nu een laadplanning bij. De Charge Planning Tool CPT van TNO berekent niet alleen welk voertuig op welk moment aan welke laadpaal moet worden aangesloten, maar houdt ook rekening met dynamische factoren zoals het batterijverbruik tijdens ritten, eventuele vertragingen in het schema en het feit dat met een beperkte aansluiting voertuigen niet allemaal tegelijk kunnen opladen.

Vlottrekken energietransitie en behalen klimaatdoelen

Jan-Willem Sangers, Business Developer Sustainable Vehicles bij TNO: “De CPT draagt direct bij aan het vlottrekken van de energietransitie en het realiseren van klimaatdoelen in de logistiek omdat het een laadschema optimaliseert voor een niet-homogene EV-vloot met meerdere laadmogelijkheden en minder laders dan voertuigen. Dit terwijl rekening wordt gehouden met de compatibiliteit tussen laders en voertuigen en beperkingen van het elektriciteitsnet. Bovendien minimaliseert het laadschema verschillende componenten die verband houden met de laadkosten.”

Live interactie met de voertuigen op de weg

Om het energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk te kunnen afschatten, komt het daadwerkelijke gemeten verbruik en informatie over de gereden route beschikbaar als input voor een digital twin van het voertuig. Daarmee kan de tool en dus de planner nauwkeurig voorspellen wanneer het voertuig aankomt en wat het laadniveau zal zijn. Dat is een live interactie met het voertuig, en dit wordt gedaan voor elk voertuig in de vloot.

Optimale laadplanning op basis van algoritmes

De tool, die TNO samen met partners binnen het Herstelfondsproject Green Transport Delta heeft ontwikkeld, neemt de logistieke planning als uitgangspunt en bepaalt vervolgens met geavanceerde algoritmes een optimale laadplanning voor alle elektrische voertuigen. Deze tool kan binnen enkele minuten een laadplanning voor honderden voertuigen over meerdere laders genereren. Omdat we met deze oplossing vroeg in de markt zijn, zijn er nog geen commerciële partijen met een dergelijke oplossing. Het uiteindelijke doel van TNO is niet om de tool zelfstandig als commercieel product op de markt te brengen, maar de onderliggende kennis en algoritmes zo breed mogelijk beschikbaar te maken.

Nettoloon omhoog voor meeste werkenden door extra belastingschijf

CAPELLE AAN DEN IJSSEL – De meeste werkenden krijgen in 2025 een hoger nettoloon, meldt loonstrookverwerker ADP na berekeningen. Dat komt vooral doordat er volgend jaar een extra belastingschijf bij komt, waardoor veel mensen minder belasting zullen betalen dan nu. Sommige parttimers gaan er echter op achteruit.

In de nieuwe eerste schijf betalen mensen over het eerste deel van hun inkomen een lager belastingpercentage. Over de eerste 38.441 euro die ze per jaar verdienen, betalen ze volgend jaar 35,82 procent belasting. Nu moeten mensen over de eerste 75.518 euro 36,97 procent belasting afdragen.

Werknemers met een modaal brutoloon van 3588 euro per maand krijgen vanaf januari 56 euro meer, aldus ADP. Mensen die het minimumloon verdienen en 36 uur per week werken, gaan er 41 euro op vooruit. Bij 38 uur ziet een werkende 53 euro meer op zijn bankrekening staan en bij 40 uur 58 euro meer. Volgend jaar gaat het minimumuurloon omhoog naar 14,06 euro voor werkenden vanaf 21 jaar.

Parttimers

De belastingmaatregelen vallen volgens ADP minder gunstig uit voor mensen die bruto tussen de 1000 en 2000 euro per maand verdienen, in de meeste gevallen parttimers. Dat komt vooral doordat de maximale algemene heffingskorting 294 euro minder wordt dan nu. Werkenden die 1000 euro per maand verdienen zien 22 euro minder loon op hun bankrekening. Bij 1500 euro per maand is dit 31 euro minder en bij 2000 euro 32 euro minder.

Ook gepensioneerden gaan er volgens de berekeningen van ADP volgend jaar op vooruit. Door het lagere belastingtarief stijgt ook het aanvullend pensioen. Het laagste tarief voor AOW-gerechtigden daalt van 19,07 procent naar 17,92 procent. Ook gaat hun bijdrage aan de Zorgverzekeringswet iets omlaag.

Miss Nederland stopt, is volgens organisatie ‘niet van deze tijd’

VOORTHUIZEN – De jaarlijkse Miss Nederland-verkiezing stopt na 35 jaar. Dat heeft Monica van Ee, de eigenaar van de wedstrijd, donderdag bekendgemaakt. De verkiezing maakt plaats voor een nieuw onlineplatform dat zich richt op het versterken en ondersteunen van jonge vrouwen. Het platform krijgt de naam Niet meer van deze tijd.

Volgens Van Ee heeft de verkiezing de afgelopen jaren “een unieke legacy achtergelaten”. Maar het is tijd voor een nieuwe koers, beklemtoont zij: “De sjerp en kroon zijn niet meer van deze tijd. Wat wel belangrijk is, is een plek creëren waar vrouwen elkaar kunnen versterken en groeien.” In juni werd Amber Rustenberg gekozen tot de laatste Miss Nederland. Zij gaat zich de rest van haar ‘termijn’ inzetten voor de promotie van het nieuwe platform.

De organisator van de Miss Nederland-verkiezing wil dat Nietmeervandezetijd.com een plek wordt waar “traditionele ideeën overboord gaan en ruimte wordt geboden voor iets nieuws, iets spannends, iets dat jij nog niet eerder hebt gezien. We belichten thema’s als zelfexpressie, diversiteit, mentale en fysieke gezondheid, creativiteit en hoe de maatschappij verandert. We laten experts en ervaringsdeskundigen aan het woord over de grote vragen van nu. Hoe navigeer je door een wereld die soms aanvoelt als ‘niet meer van deze tijd’?”

Negatieve energie

Het is volgens de organisatie de bedoeling dat het platform een plek wordt waar jonge vrouwen hun stem laten horen en hun ideeën met elkaar delen. “Social media en jongeren worden vaak negatief in combinatie genoemd en daar willen wij heel graag verandering in aanbrengen”, aldus Van Ee.

Het idee voor een nieuw platform kwam onder meer voort uit de “negatieve energie” die de verkiezing de afgelopen jaren opleverde, vooral op sociale media. Zo kreeg winnares Rikkie Kollé in 2023 doodsbedreigingen omdat zij als transgender vrouw de titel in de wacht sleepte.

De Miss Nederland-verkiezing vond vanaf 1989 plaats. De wedstrijd werd echter in de jaren dertig voor het eerst georganiseerd, onder de noemer Miss Holland. Met de naamsverandering in 1989 wilde de organisatie meer inhoud aan de titel geven. Het ging voortaan niet alleen meer om het uiterlijk van de kandidaten, maar ook om de maatschappelijke betrokkenheid van de jonge vrouwen.

Aantal faillissementen in november gestegen

Faillissement
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – In november zijn, gecorrigeerd voor het aantal zittingsdagen, 19 meer bedrijven failliet verklaard dan in oktober, zo meldt het CBS. Dit betekent een stijging van 6 procent.

De stijgende trend in het aantal faillissementen is al meer dan twee jaar zichtbaar. In de eerste elf maanden van 2024 lag het aantal faillissementen ongeveer een derde hoger dan in dezelfde periode van 2023.

Trend: aantal faillissementen neemt toe

Het aantal faillissementen fluctueert aanzienlijk, met snelle afwisselingen van dalingen en stijgingen. Het hoogste aantal uitgesproken faillissementen werd in mei 2013 genoteerd, met 911 faillissementen. Daarna volgde een afname tot augustus 2017, waarna het aantal faillissementen redelijk stabiel bleef tot medio 2020.

In augustus 2021 werd een historisch laagterecord bereikt met slechts 109 faillissementen. Sinds mei 2022 ligt het aantal faillissementen echter onafgebroken hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Meeste faillissementen in de handel

In november 2024 zijn, niet gecorrigeerd voor zittingsdagen, 322 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. De handel kende het grootste aantal faillissementen, namelijk 66, wat een daling van 15 procent is ten opzichte van oktober. De handel is een van de sectoren met de meeste bedrijven, maar relatief gezien werden de meeste faillissementen uitgesproken in de industrie.

Stoeppaal doorboort bus in Eemdijk [+foto’s]

Foto: Persbureau Heitink

EEMDIJK – Een buschauffeur van Syntus heeft zich vastgereden op de Ringweg in Eemdijk nadat hij per ongeluk verkeerd was gereden. Tijdens het manoeuvreren reed de bus over een stoeppaal heen.

De paal bleef intact, maar kwam in de binnenkant van de bus terecht, wat aanzienlijke schade veroorzaakte.

De buschauffeur schakelde hulptroepen in om de situatie op te lossen. Ook medewerkers van de gemeente, die in de buurt waren, kwamen kijken of ze konden helpen. De opgeroepen hulpdiensten tilden de bus met lucht iets omhoog en zaagden de paal door. Dit lukte snel, waarna de bus kon worden weggereden.

Foto: Persbureau Heitink

De bus heeft door het incident zodanig veel schade opgelopen dat deze naar de garage moet voor reparatie. Opvallend genoeg vond in november 2022 een soortgelijk incident plaats. Toen reed een andere bus van Syntus zich vast in Eemdijk, iets verderop van de huidige locatie.

Ridouan Taghi ontvangt schadevergoeding van Nederlandse staat

DEN HAAG – Ridouan Taghi heeft een schadevergoeding ontvangen van de Nederlandse staat omdat hem ten onrechte extra beperkingen zijn opgelegd in de cel na de arrestatie van zijn neef en tevens advocaat Youssef T. De advocaat is op 8 oktober 2021 opgepakt, terwijl hij in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught op bezoek was bij Taghi.

Het Openbaar Ministerie heeft afgelopen juni – na twee jaar ‘juridisch getouwtrek’ – besloten de vergoeding toe te kennen, zo staat in documenten in handen van het ANP. Het Landelijk Parket van het OM bevestigt de toekenning. Het gaat om een schadevergoeding van 420 euro plus rente, en vergoeding van advocatenkosten van 2000 euro.

Omdat Taghi zelf niet is aangehouden in de zaak van zijn advocatenneef, hadden hem geen beperkingen opgelegd mogen worden. Taghi zit al in het zwaarst mogelijke regime in de EBI. De extra beperkingen duurden twee weken en hielden in dat hij met niemand behalve zijn advocaten mocht bellen, zegt advocaat Sjoerd van Berge Henegouwen, die hem in deze procedure bijstond. Van Berge Henegouwen was eerder met twee collega’s de advocaat van Taghi in de strafzaak Marengo, maar hij legde eind vorig jaar de verdediging neer.

Taghi is hoofdverdachte in Marengo. De rechtbank heeft hem begin dit jaar veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor betrokkenheid bij meerdere moorden. De zaak loopt in hoger beroep, maandag is opnieuw een voorbereidende zitting. Advocatenneef Youssef is veroordeeld tot 5,5 jaar cel voor het doorspelen van informatie vanuit de EBI.

Picnic wordt eerste titelpartner van wielerploeg Team Picnic PostNL

Online supermarkt Picnic wordt de eerste titelpartner van de wielerploeg Team Picnic PostNL. Met deze verbintenis gaat de websuper voor het eerst in zijn bestaan een sportploeg ondersteunen.

Team Picnic PostNL is actief op het hoogste niveau van het internationale wielrennen in de UCI WorldTour. Met dit partnership werkt Picnic ook buiten de landsgrenzen aan zijn naamsbekendheid.

De Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL wordt geleid door teammanager Iwan Spekenbrink en heeft drie programma’s: Mannen, Vrouwen en Development. Alle programma’s hanteren dezelfde Keep Challenging-aanpak en dragen hetzelfde kenmerkende tenue met twee strepen, waarin de kleuren van zowel Picnic als PostNL te zien zijn tijdens wedstrijden over de hele wereld. Het nieuwe titelpartnership met Picnic duurt minimaal tot en met 2028.

Naamsbekendheid vergroten

De online supermarkt heeft een groeiend aantal klanten in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, is enthousiast over de nieuwe samenwerking waarmee het bedrijf zowel Franse, Duitse als Nederlandse consumenten kan bereiken en zijn naamsbekendheid kan vergroten.

“Vanaf komend seizoen zijn we vier jaar lang trotse partner van Team Picnic PostNL. Wielrennen bevordert gezondheid en verbinding, net zoals wij dat doen door dagelijks verse, gezonde producten te leveren. Net als professionele wielrenners trotseren onze runners alle weersomstandigheden en streven ze altijd naar het beste resultaat. Deze samenwerking laat zien hoe innovatie en teamwork succes kunnen stimuleren, of je nu een professionele wielrenner bent of deel uitmaakt van ons team dat dagelijks boodschappen inpakt en bezorgt. Samen streven we elke dag naar de beste resultaten en kijken we uit naar de momenten die we samen gaan beleven.”

Iwan Spekenbrink, CEO van Team Picnic PostNL: “De komst van Picnic is om meerdere redenen zeer heugelijk. De kernwaarden van Picnic – innovatie, kwaliteit en het bevorderen van een gezonde levensstijl – liggen heel dicht bij de onze. Zowel Picnic als het team zijn organisaties die bruisen van energie, ambitie en de drive om vooruitgang te boeken en dingen voor elkaar te krijgen; we beschouwen een uitdaging vooral als een kans in plaats van een beperking. Met Picnic aan onze zijde zullen we de prestaties van het team verder versterken en bijdragen aan een toekomst waarin we blijven innoveren en het beste uit onszelf en elkaar halen om als team steeds verder te groeien. Tegelijkertijd zijn we gemotiveerd om samen met Picnic mee te groeien en uit te breiden in Europa, met hun huidige focus op Frankrijk, Duitsland en Nederland. We willen van deze gelegenheid gebruikmaken om dsm-firmenich te bedanken voor de vele jaren van waardevolle samenwerking en kijken ernaar uit om ook met hen nauw samen te blijven werken, met name vanwege hun geweldige mentaliteit als gedreven, toonaangevende innovators. Met Picnic en onze andere prestigieuze partners aan onze zijde zullen we blijven bouwen aan een duurzaam en succesvol team.”

Korean Air rondt grote luchtvaartfusie met Asiana af

SEOUL – Korean Air Lines kan de fusie met zijn kleinere concurrent Asiana Airlines voor 1,8 biljoen won (1,2 miljard euro) afronden.

De deal hing nog af van goedkeuring door Amerikaanse mededingingsautoriteiten, maar justitie in de Verenigde Staten heeft geen bezwaren tegen de samenvoeging.

Door de fusie ontstaat de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Azië, gemeten naar internationale capaciteit. Wereldwijd zal het fusiebedrijf op de tiende plaats staan in de ranglijst van grootste luchtvaartconcerns, volgens gegevens van luchtvaartonderzoeker Cirium.

Korean Air hoopt na de fusie met het eveneens Zuid-Koreaanse Asiana beter te kunnen concurreren. Ook denkt de luchtvaartmaatschappij dat de fusie de positie van luchthaven Incheon Airport bij Seoul als belangrijk knooppunt versterkt.

Beveiligers van vrachtwagens met hulpgoederen gedood in Gaza

GAZA-STAD – Israël heeft donderdagochtend bombardementen uitgevoerd op verschillende plekken in de Gazastrook en daardoor zijn zeker 35 Palestijnen omgekomen, meldt het Palestijnse persbureau WAFA.

Onder hen zijn beveiligers van vrachtwagens met hulpgoederen.

Volgens WAFA stierven dertien Palestijnen bij een aanval op de zuidelijke stad Rafah. Daarbij werden personen getroffen die betrokken waren bij de hulpverlening.

De Gazaanse burgerbeschermingsdienst meldt dat daar zeven beveiligers stierven en in Khan Younis nog eens vijf beveiligers.

In deze twee steden zouden ook tientallen gewonden zijn gevallen.

TLN vraagt, op Dag van de Vrachtwagenchauffeur, aandacht voor meer parkeerplaatsen

ZOETERMEER – Vandaag is de Dag van de Vrachtwagenchauffeur en in het hele land worden chauffeurs, terecht, in het zonnetje gezet. Op deze dag vraagt Transport en Logistiek Nederland aandacht voor het gebrek aan vrachtwagenparkeerplaatsen in ons land.

Uit onderzoek is bekend dat er minstens 4400 plaatsen te weinig zijn in Nederland en dat leidt tot grote problemen en gevaren. Vrachtwagenchauffeurs moeten steeds vaker noodgedwongen op plekken gaan staan die onveilig zijn.

TLN en de vakbonden CNV en FNV vragen de minister van Infrastructuur en Waterstaat om werk te maken van het tekort aan parkeerplaatsen.

Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN: “Vandaag is er extra aandacht voor de chauffeurs die dagelijks voor ons op de weg zitten. Dat is zeer terecht, zij bevoorraden onze winkels, leveren materialen voor de woningbouw en houden onze economie draaiend. Het minste wat we voor ze terug kunnen doen is hen een goede, schone en veilige plek bieden om te rusten.”

De wettelijk verplichte rusttijden dwingen vrachtwagenchauffeurs regelmatig een parkeerplaats op te zoeken. Maar daarvan zijn er in Nederland niet voldoende en er is geen zicht op verbetering. In een rapport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 2023 staat dat het gaat om 4400 plekken. Hierdoor moeten chauffeurs lang zoeken naar een plek om te kunnen rusten of te overnachten. Bovendien kunnen wild geparkeerde vrachtwagens gevaarlijke situaties opleveren.

Hoger tempo

Elisabeth Post: “Iedereen die op de snelweg rijdt, ziet dagelijks dat de parkeerplaatsen vol staan. Chauffeurs die beroepsmatig willen en moeten rusten, doen dat vaak noodgedwongen op gevaarlijke plaatsen. Voor hun eigen veiligheid en die van hun kostbare lading, zou dat echt beter moeten worden geregeld. Het tekort aan parkeerplaatsen komt vooral doordat gemeenten, provincies en het Rijk hierbij betrokken zijn en daardoor gaat het maken van afspraken traag. We zien dat het hier en daar beter gaat, maar dat mag echt in veel een hoger tempo.”

De ideale parkeervoorziening

TLN en de vakbonden pleiten voor een bredere blik op de invulling van onze ruimtelijke ordening. Elisabeth Post: “Denk bijvoorbeeld bij de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen ook aan ruimte voor het parkeren van vrachtwagens. Of benut de capaciteit op bestaande bedrijventerreinen, bijvoorbeeld ’s nachts en in het weekend. Er zijn echt mogelijkheden, maar dit vergt een centrale aanpak met regie. We denken graag mee.”

TLN en de vakbonden laten het ministerie vandaag al zien hoe een ideale parkeerplaats er uit zou moeten zien. Op de Maasvlakte Plaza Truckparking overhandigt Elisabeth Post de praatplaat ‘Maak plaats voor chauffeurs’ aan Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarop wordt duidelijk gemaakt aan welke faciliteiten een goede parkeervoorziening moet voldoen.

Derksen: Talpa moet problemen met Genee heel snel oplossen

Volgens Johan Derksen zou Talpa er goed aan doen om Wilfred Genee een eigen programma te geven op zondagochtend om hem en het populaire programma Vandaag Inside te behouden. Dat zegt de 75-jarige analist woensdagavond in de talkshow waarin hij en Genee samen met René van der Gijp te zien zijn. Het contract van de drie mannen loopt komende zomer af en een verlenging zou onzeker zijn, omdat Genee nog niet akkoord zou zijn.

“Wij hadden hier allemaal een probleem”, schetst Derksen over hem en zijn collega’s. “Ik had een probleem over de gang van zaken, dat is opgelost. René had een probleem, die wilde graag een dag overslaan. Is opgelost. Wilfred had een probleem, die wilde graag nog iets ernaast doen wat niet met dit gekkenhuis te maken heeft en dat begrijp ik heel goed. Dat kan heel makkelijk opgelost worden door de Talpa-leiding door hem op zondagochtend in te plannen en dan is er niks aan de hand. Maar dat kan blijkbaar niet opgelost worden”, aldus de analist. “Als wij dan zo’n belangrijk programma zijn voor Talpa, dan moeten ze dat maar eens heel snel op gaan lossen.”

Genee zegt niet te weten waarom hem nog geen eigen programma zou zijn aangeboden. “Ik vind het een beetje gênant dat we dit op tv bespreken”, zegt hij daarop. “Dat scheelt mij wel weer telefoontjes van het AD en De Telegraaf”, reageert Derksen daarop. Of hij na komende zomer met VI verder gaat, is hem naar eigen zeggen om het even. “Ik ben er niet uit, maar ik ben er ook niet in. Ik ben nu heel tevreden over de samenwerking, maar als het niet doorgaat, is het ook prima. Ik ben 75.”

Eerder op de avond zei Derksen tegen De Telegraaf dat Genee bij de onderhandelingen “als een rode lap op een stier” werkt bij Talpa-baas John de Mol. De presentator erkende dat in de uitzending van VI, zonder verder uit te weiden over de onderhandelingen. “Wij hebben een aparte uitwerking op elkaar.”

Linkse en progressieve partijen kritisch op onderwijsakkoord

DEN HAAG – Partijen op de linkerkant van het politieke spectrum zijn niet te spreken over het onderwijsakkoord dat de coalitie woensdagavond sloot met het CDA, ChristenUnie, SGP en JA21. Onder meer GroenLinks-PvdA, DENK en de SP wijzen erop dat er nog steeds meer dan een miljard euro op onderwijs wordt bezuinigd. Ook D66, dat eerst meeonderhandelde, is niet enthousiast.

Luc Stultiens (GroenLinks-PvdA) noemt het akkoord “nog erger dan verwacht”. Hij noemt het een “historische blunder” dat er alsnog 1,2 miljard euro wordt bezuinigd, mede dankzij de steun van de vier oppositiepartijen. “CDA, CU, SGP en JA21 helpen liever het kabinet dan het onderwijs uit de brand.”

Ook Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) spreekt van “een historische vergissing”. Volgens haar was het beter geweest als de vier oppositiepartijen de begroting niet hadden gesteund. SP-leider Jimmy Dijk vindt “niets constructiefs aan oppositiepartijen die meewerken aan bezuinigingen van 1,2 miljard euro op het onderwijs van onze kinderen en jongeren”. Stephan van Baarle (DENK) vindt het “onbegrijpelijk dat het CDA en de ChristenUnie dit extreemrechtse PVV-kabinet in het zadel houden”.

D66-leider Rob Jetten reageert afgemeten. Hij vindt het goed dat de vier oppositiepartijen de bezuinigingen “iets hebben verzacht”. Toch vindt hij dat het kabinet te veel bezuinigt op het onderwijs. Zijn partijgenoot Jan Paternotte is minder mild. “De grootste verliezer van het begrotingsakkoord is de wetenschap”, twittert hij. Volgens Volt-leider Laurens Dassen is “de toekomst de dupe” van het akkoord. “Deze kortzichtige bezuiniging op onderwijs is een heel dure fout.” CDA-leider Henri Bontenbal erkent dat de begroting “niet fraai” is. “We hebben een slechte begroting minder slecht gemaakt.”

Coalitie en oppositie akkoord over minder bezuinigen op onderwijs

DEN HAAG – De coalitie en vier oppositiepartijen hebben overeenstemming bereikt over de begroting van onderwijs. Dat zei CDA-leider Henri Bontenbal woensdagavond na overleg tussen de fractieleiders. Al eerder werden ze het eens om bijna 750 miljoen euro minder te bezuinigen. Ze moesten het alleen nog eens worden over hoe dat moest worden betaald. Dat geld wordt onder meer gevonden bij VWS.

Het kabinet wilde 2 miljard euro besparen op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daar keerden CDA, SGP, ChristenUnie, JA21 en D66 zich tegen. Die laatste partij stapte eerder uit het overleg met de coalitie. De coalitie heeft de steun van de oppositiepartijen nodig omdat zij in de Eerste Kamer geen meerderheid heeft.

De partijen zijn onder meer overeengekomen dat de langstudeerboete (282 miljoen) van tafel gaat, er veel minder wordt bezuinigd op de maatschappelijke diensttijd (130 miljoen) en 75 miljoen bezuinigen op de lerarensalarissen wordt teruggedraaid. Om dit te betalen wordt er bezuinigd op trainingen van medisch specialisten na hun opleiding en wordt geld gevonden bij de onderuitputting van de ov-studentenkaart, aldus Bontenbal.

Volgens hem is het “niet zo gek” dat een flink deel van het geld wordt gevonden bij VWS. In een eerder voorstel van de oppositiepartijen werd voorgesteld om het eigen risico in de zorg minder te verlagen dan het kabinet van plan is. Dat was vooral voor coalitiepartij PVV niet te slikken. Die heeft zich vorig jaar tijdens de verkiezingscampagne er sterk voor gemaakt.

“Het is niet een fraaie begroting. We hebben een slechte begroting minder slecht gemaakt”, aldus CDA-leider Bontenbal. “Er ligt een pakket waar we allemaal mee kunnen leven”, zegt Geert Wilders (PVV) die opgelucht is dat de partijen eruit zijn gekomen. Opluchting is er ook bij Mirjam Bikker (ChristenUnie), maar ze zegt ook “hier niet te staan om de coalitie overeind te houden, ik sta hier wel om de onderwijsbegroting te verbeteren”.

VVD-leider Dilan Yeşilgöz bedankt de vier oppositiepartijen voor hun “constructieve” houding. “Ons land moet vooruit, goed dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen”, twitterde zij. Nicolien van Vroonhoven (NSC) zei vooral blij te zijn dat de bezuinigingen op het hoger onderwijs niet doorgaan. Het waren de afgelopen twee weken geen makkelijke gesprekken, erkende Caroline van der Plas (BBB). “Het heeft wel geknetterd.”

De oppositiepartijen hadden een dag eerder gezegd dat woensdag de dag was dat het “erop of eronder” zou zijn. Donderdag wordt over de begrotingen van de ministeries gestemd.

Veel storingen gemeld bij Facebook, Instagram en WhatsApp

DEN HAAG – Veel gebruikers van Facebook, Instagram en WhatsApp melden storingen met de sociale media. Op de website Allestoringen zijn er duizenden meldingen binnengekomen. Ook de storingswebsite Downdetector meldt duizenden klachten van gebruikers.

Op Allestoringen schoten de storingsmeldingen omstreeks 19.00 uur omhoog. Facebook, Instagram en WhatsApp zijn onderdeel van het Amerikaanse technologieconcern Meta Platforms.

Meta zei dat er een technisch probleem is waardoor gebruikers last kunnen hebben met toegang tot de apps.

Inmiddels is het aantal storingsmeldingen op Allestoringen weer fors aan het dalen, wat erop kan duiden dat de problemen worden opgelost.

Gratis busvervoer in deel Zuid-Holland, maar deels in touringcars

DEN HAAG – In en om de Zuid-Hollandse plaatsen Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Katwijk kan iedereen komende week gratis met de bus reizen. Vervoersbedrijf Qbuzz biedt van 15 tot en met 22 december gratis vervoer aan, als compensatie voor de stroeve start van de ov-concessie in het noordelijk deel van Zuid-Holland. Qbuzz, dat vanaf zondag het vervoer in deze regio overneemt van Arriva, moet tientallen touringcars inzetten omdat een groot deel van de bestelde elektrische bussen later komt.

Het bedrijf had 140 bussen besteld bij Iveco en 112 bij Van Hool. Nadat die Belgische busbouwer dit jaar failliet was gegaan, kwam Qbuzz als alternatief uit bij het Chinese Yutong. De eerste vijftig bussen uit China zijn binnen, de rest volgt komend jaar. Qbuzz kreeg onlangs ook slecht nieuws van Iveco. In eerste instantie zouden door vertraging in de productie enkele tientallen elektrische bussen later komen, maar naar nu blijkt, gaat het om bijna honderd bussen.

Qbuzz gebruikt daarom tijdelijk een groot aantal dieselbussen, waaronder touringcars, om de dienstregeling uit te voeren. De touringcars zijn minder toegankelijk, bijvoorbeeld voor reizigers met een kinderwagen of rolstoel. Ze missen ook schermen met reisinformatie en in- en uitcheckapparatuur.

“De leveringsproblemen en dat dit zo kort voor de start duidelijk is, betreuren we enorm. Qbuzz is verkeerd ingelicht door de leverancier”, zegt algemeen directeur Annemarie Zuidberg. “Maar we zorgen ervoor dat er een bus komt om reizigers op bestemming te brengen en tegelijkertijd blijven we hard werken om de service snel te verbeteren.”

De provincie Zuid-Holland “baalt stevig” van de situatie, zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen. “Voor ons staat één ding voorop en dat is dat de reizigers volgens dienstregeling moeten kunnen reizen. Hierin accepteren wij geen afwijking.” De provincie overweegt maatregelen te nemen, zoals het opleggen van een boete, omdat Qbuzz zich niet houdt aan de afspraak om volledig emissieloos te rijden.

×