Clicky

dinsdag 29 juli 2025 - 21:54 uur
Home Blog Pagina 310

Rechter VS verbiedt gedwongen overplaatsing trans gevangenen

WASHINGTON – Twaalf trans vrouwen in Amerikaanse vrouwengevangenissen worden voorlopig niet overgeplaatst naar gevangenissen voor mannen. President Donald Trump had de overplaatsingen bevolen, maar een federale rechter oordeelt dat dit in strijd is met de grondrechten van de gedetineerden.

Eerder kregen al drie trans vrouwen gelijk in hun bezwaren tegen overplaatsing, nu zijn daar nog negen bijgekomen. In al deze zaken ziet de rechter grondwettelijke bezwaren. Specifiek noemde de rechter het achtste amendement van de grondwet, dat “wrede en ongebruikelijke straffen” verbiedt.

Trump besloot op de eerste dag van zijn tweede termijn als president dat de overheid alleen nog de mannelijke en vrouwelijke sekse erkent. Dat mensen een genderidentiteit kunnen hebben die afwijkt van hun aangeboren geslacht, erkent hij niet. Hij beschouwt dat als “genderideologie”.

De Amerikaanse president wil geen transgender mensen meer in het leger en wil ook dat ziekenhuizen de transgenderzorg voor minderjarigen stopzetten. Over die laatste maatregel lopen ook nog juridische procedures, waarbij onder anderen ouders betrokken zijn die vrezen dat het stopzetten van deze zorg schadelijk zal uitpakken voor hun kind. Burgerrechtenorganisatie ACLU vindt de maatregelen discriminerend en stelt dat de decreten van de president erop neerkomen dat hij “het bestaan van transgender mensen uit de wet wil wissen”.

Massadonor krijgt beperkingen in zijn uitingsvrijheid opgelegd

DEN HAAG – Een spermadonor mag in het openbaar geen uitlatingen meer doen over zijn donorkinderen en de ouders van die kinderen. Dat volgt uit het vonnis van de rechtbank Den Haag in een kort geding dat was aangespannen door de stichting Donorkind en een moeder namens haar minderjarige zoon.

De donor moet een aantal video’s van zijn YouTube-kanaal verwijderen waarin hij negatieve uitlatingen doet over ouders die hebben meegewerkt aan een Netflix-documentaire over de donor. De rechter oordeelt daarnaast dat de donor video’s moet verwijderen waarin het contact tussen hem en zijn donorkinderen en hun ouders aan de orde komt. Dat geldt ook voor video’s waarin wordt gesproken over het geestelijk welbevinden van donorkinderen in relatie tot het grote verwantschapsnetwerk waar zij deel van uitmaken.

De donor mag geen nieuwe video’s over deze onderwerpen op zijn YouTubekanaal plaatsen. Openbare uitlatingen over deze onderwerpen op andere wijze dan via video’s, zijn ook verboden. Dergelijke uitlatingen zijn onrechtmatig tegen de achtergrond van het verbod dat de rechtbank al eerder aan de donor oplegde om nog als spermadonor op te treden en de afspraken die met de ontvangmoeders zijn gemaakt over het op afstand blijven van de donor ten opzichte van kinderen en ouders.

De rechter veroordeelt de donor tot het betalen van dwangsommen als hij de video’s niet verwijdert, negatieve uitlatingen doet over de ouders of nieuwe video’s plaatst over de onderwerpen die hem zijn verboden.

De rechtbank heeft slechts een deel van de vorderingen toegewezen. De stichting Donorkind eiste bijvoorbeeld ook dat de donor publiekelijk geen liefdes- en relatieadviezen mag geven. Ook zou hij zich niet meer mogen uitlaten over het bezoeken aan tandartsen en dokters, zijn wantrouwen in de evolutietheorie, over traditioneel leven en over voeding. De rechter gaat daar niet in mee. Op de vrijheid van meningsuiting die de donor toekomt kunnen uitzonderingen worden gemaakt. Daarmee moet terughoudend worden omgegaan; het gaat om een fundamenteel recht. Van dit soort uitlatingen kan worden gezegd dat ze soms onorthodox of bizar zijn. Maar deze uitlatingen zijn niet onrechtmatig tegenover de donorkinderen en ouders omdat ze niet specifiek gaan over de verhouding tussen de spermadonor en die kinderen en ouders.

In deze procedure was naast de stichting Donorkind ook een moeder eiseres, voor zichzelf en voor haar minderjarige zoon. De rechtbank heeft haar op een formele grond niet-ontvankelijk verklaard.

Brug Uitwellingerga definitief niet meer te herstellen: tijdelijke vaste brug komt in augustus 2025

Foto: F. van der Wal

UITWELLINGERGA – Brug Uitwellingerga, die sinds november 2024 om veiligheidsredenen is afgesloten voor auto- en landbouwverkeer, kan definitief niet meer gerepareerd worden. Dat meldt Rijkswaterstaat na uitgebreid onderzoek naar de staat van de brug.

Vanwege de slechte conditie wordt het beweegbare deel van de brug inclusief ballastkisten verwijderd. In plaats daarvan komt er tot 2025 een tijdelijke vaste brug. Rijkswaterstaat verwacht dat deze tijdelijke brug in augustus 2025 gereed is voor al het verkeer. Tot die tijd blijft de huidige situatie gehandhaafd.

Tijdelijke vaste brug en hinder

De tijdelijke brug krijgt één rijstrook voor auto’s en landbouwverkeer en een afzonderlijk deel voor fietsers en voetgangers. Het verkeer zal geregeld worden met verkeerslichten. Omdat de tijdelijke brug vast is, kan deze niet worden geopend voor scheepvaart. Bij groot transport over het water kan de brug er wel tijdelijk uitgehesen worden.

Tot augustus 2025 blijft er aanzienlijke verkeershinder bestaan:

  • Fietsers en voetgangers kunnen gebruik blijven maken van de huidige brug.
  • Auto- en landbouwverkeer moet omrijden via de Prinses Margriettunnel (voor landbouwverkeer met diepladers) en de A7.
  • Nood- en hulpdiensten rijden eveneens om via de A7.
  • Schepen hoger dan 7,10 meter moeten omvaren.

Lange termijn: pont en tunnelonderzoek

Vanaf april 2026 onderzoekt Rijkswaterstaat de inzet van een pontverbinding voor (brom)fietsers, voetgangers, scooters, brommobielen en mogelijk landbouwverkeer. Ook wordt bekeken of het haalbaar is om een rijstrook in de Prinses Margriettunnel beschikbaar te maken voor landbouwverkeer, openbaar vervoer en lokaal verkeer.

Van april tot september zal de tijdelijke brug jaarlijks worden uitgehesen om ruimte te maken voor scheepvaart via de Staande Mast Route. Deze situatie blijft bestaan tot de bouw van een nieuwe, permanente brug, waarvan de werkzaamheden naar verwachting in 2028 starten.

Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

Brug Uitwellingerga maakt deel uit van de belangrijke vaarroute Lemmer-Delfzijl, die essentieel is voor regionale en nationale economie. Rijkswaterstaat voert de komende jaren meerdere verbeteringen uit om een veilige, vlotte en duurzame doorvaart te garanderen voor onder andere klasse Va-schepen.

 

Oldtimer vrachtwagen gekanteld in Werkendam [+foto’s]

Foto: ASMedia

WERKENDAM – Dinsdagochtend 25 februari heeft zich een ongeval voorgedaan aan de Grotewaardweg in Werkendam. Een oldtimer vrachtwagen is daar gekanteld.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Het bergingsbedrijf is nog niet gearriveerd, maar zal de vrachtwagen op zijn wielen zetten en afslepen.

Foto: ASMedia

De verkeershinder is tot nu toe beheersbaar.

Politie treft neergeschoten jongen aan in Berkel en Rodenrijs

BERKEL EN RODENRIJS – Op de Gerberasingel in Berkel en Rodenrijs (Zuid-Holland) is maandagavond rond 22.30 uur een jongen aangetroffen met een schotwond.

De 17-jarige jongen was aanspreekbaar en is naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet duidelijk wat er is gebeurd. De politie vraagt om tips en camerabeelden.

In de buurt van het incident is een vuurwapen gevonden.

Hoe de levensduur van de batterij in vrachtwagens te beheren en stilstand te verminderen

Foto: Adobe Stock

Elektrische trucks worden snel populairder op de markt, maar hun efficiëntie is direct afhankelijk van de conditie van hun batterijen. De batterij is het hart van een elektrische truck en vroegtijdige slijtage ervan leidt tot een kleiner rijbereik, hogere onderhoudskosten en, het allerbelangrijkst, stilstand bij leveringen.

Laten we eens kijken hoe we deze risico’s kunnen minimaliseren, de levensduur van de batterij kunnen verlengen en de stilstandtijd van de truck kunnen verminderen.

Batterijslijtage: hoe beïnvloedt dit het bedrijf?

Commerciële elektrische voertuigen vereisen stabiele accuprestaties, maar met elke laadcyclus neemt de accucapaciteit af. Volgens BloombergNEF verliest de gemiddelde lithium-ion batterij jaarlijks ongeveer 2,3% van zijn capaciteit. Dit betekent dat een batterij na vijf jaar ongeveer 10-15% van zijn oorspronkelijke capaciteit verliest, wat een directe invloed heeft op de actieradius.

Wat betekent dit voor het bedrijfsleven?

  • Vaker opladen tijdens ritten.
  • Minder voorspelbare leveringsmomenten.
  • Hogere bedrijfskosten.
  • Hoger risico op onverwachte stilstand.

Feit: Volgens analisten van IDTechEx varieert de levensduur van batterijen voor commerciële elektrische vrachtwagens van 3 tot 7 jaar, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden. De accu van een Citroen C1 moet bijvoorbeeld meestal na 4-5 jaar worden vervangen in stedelijke omstandigheden, wat het belang van goed accuonderhoud onderstreept.

5 stappen om de levensduur van de batterij te verlengen

Volg deze aanbevelingen om onverwachte batterijstoringen te voorkomen en de levensduur te verlengen.

1. Gebruik een batterijbeheersysteem (BMS)

BMS (Battery Management System) is het digitale “brein” van de batterij. Het bewaakt spanning, temperatuur en stroom om overbelasting van de batterij te voorkomen. Zonder dit systeem neemt het risico op voortijdige slijtage aanzienlijk toe.

Tip: Zorg ervoor dat het BMS van de truck is bijgewerkt en correct functioneert. Anders kan het evenwicht van de batterijcellen verstoord raken, wat de levensduur verkort.

2. Volg de juiste oplaadpraktijken

Een veelgemaakte fout is vaak opladen tot 100% en volledig ontladen tot 0%. Dit versnelt de degradatie van de batterij.

Hoe laadt u op de juiste manier op?

  • Optimaal oplaadbereik: 20-80%.
  • Vermijd vaak snel opladen.
  • Laad ‘s nachts op wanneer de temperatuur lager is (oververhitting beschadigt de batterijcellen).

3. Temperatuur in de gaten houden

Trucks werken in verschillende klimaatomstandigheden en accu’s hebben te lijden onder zowel oververhitting als overkoeling.

  • In de zomer versnelt oververhitting de slijtage van de accu.
  • In de winter daalt de efficiëntie van de batterij, waardoor meer energie nodig is voor verwarming.

Oplossing: Gebruik systemen voor thermisch beheer en vermijd dat de truck onnodig in extreme hitte of kou staat.

4. Plan onderhoudscontroles

Accuonderhoud is essentieel voor een lange levensduur. Net als een motor in een dieseltruck heeft de batterij van een elektrische truck een diagnose nodig.

Wat moet u doen?

  • Controleer de conditie van de batterij elke 3-6 maanden.
  • Houd veranderingen in capaciteit en langere oplaadtijd in de gaten.
  • Neem bij de eerste tekenen van verslechtering contact op met de fabrikant.

5. Routes optimaliseren

Vrachtwagens die op ruw terrein rijden of vaak stoppen, verbruiken meer energie. Slimme routeplanning vermindert de belasting van de batterij en verlengt de levensduur.

Tip: Gebruik vlootbeheersystemen om de logistiek te optimaliseren.

Wat te doen met oude batterijen?

Als een batterij minder efficiënt wordt, betekent dat niet dat zijn leven voorbij is. Tegenwoordig zijn er milieuvriendelijke recycling- en hergebruikoplossingen beschikbaar.

Feiten over het recyclen van batterijen:

  • In 2023 heeft China meer dan 300 GWh aan batterijen gerecycled – meer dan Europa en de VS samen.
  • Tot 95% van de materialen van lithium-ionbatterijen kan worden hergebruikt.
  • Gebruikte batterijen kunnen worden hergebruikt voor stationaire energieopslagsystemen.

Beste praktijken:

  • Controleer of een batterij opnieuw kan worden gebruikt voordat u deze weggooit.
  • Kies recyclingpartners die voldoen aan milieunormen.
  • Overweeg batterijomruilprogramma’s van fabrikanten.

Conclusie

Elektrische trucks zijn de toekomst van logistiek, maar hun efficiëntie is afhankelijk van de gezondheid van de batterij. Het volgen van eenvoudige regels kan de levensduur van de batterij verlengen, stilstand verminderen en de bedrijfskosten verlagen.

Zoals AUTODOC stelt: „Een van de meest voorkomende oproepen voor wegenhulp is het gevolg van problemen met de auto-accu. Ook deze heeft het eeuwige leven niet. Op een bepaald moment moet hij worden vervangen. In de regel gaat een accu met goed onderhoud drie tot vijf jaar mee. Bepaalde factoren beïnvloeden de levensduur.“

Pas deze aanbevelingen toe en uw wagenpark zal efficiënter en betrouwbaarder werken!


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

27 elektrische MAN trucks voor Cornelissen

Cornelissen Transport heeft een order geplaatst voor 27 elektrische MAN trucks. Het gaat om 25 eTGX trekkers met een GM cabine en om twee bakwagens van het type eTGS.

Cornelissen Transport is een snel groeiende logistiek dienstverlener met een vloot van zo’n 600 zware trucks en 100 bestelwagens. De belangrijkste activiteit is retail, en dan vooral supermarktdistributie. Precies het segment waar elektrificatie aan de orde van de dag is.

Peter Leegstraten, Manager Inkoop en Innovatie van Cornelissen: “Op dit moment hebben we 20 zware elektrische trucks maar eind dit jaar zullen dat er 80 zijn. Wij geloven in de elektrificatie samen met onze klanten en zetten daar op in met deze investering. Wij verwachten dat het omslagpunt waar elektrische trucks meer rendabel zijn dan diesels al ergens in 2027 of 2028 zal liggen. De aangekondigde accijnsverhoging, de vrachtwagenheffing en ook een CO2 heffing zullen daar belangrijke rol in hebben.”

Eerste MAN trucks in de vloot

Voor Cornelissen is MAN een nieuw merk in de vloot. Leegstraten: “Ons doel was niet om het aantal merken uit te breiden maar MAN heeft een interessant concept wat ons zeer aanspreekt. Daarnaast blijkt MAN de elektrische vrachtwagens te kunnen leveren binnen de tijd dat wij ze nodig hebben om onze ambities en afspraken met onze klanten, waaronder Albert Heijn, verder te kunnen invullen. Ook belangrijk is natuurlijk het service netwerk, waar we het volste vertrouwen in hebben.”

Compacte bouw, ruime cabine

De MAN eTGX trekkers zijn uitgerust met de ruime GM cabine wat voor de acceptatie van de chauffeurs een belangrijk aspect is. “Tijdens een eerste test van de MAN eTGX waren de chauffeurs erg enthousiast. Deze trucks combineren uitstraling met slimme techniek. Daarnaast spreekt de compacte bouw ons aan. Met de compacte wielbasis van 375 cm passen deze wendbare trekkers uitstekend in ons supermarkt distributie concept. Andere voordelen zijn de laad aansluitingen aan weerszijden en de grote actieradius van zo’n 450 kilometer”, aldus Leegstraten.

Megawatt Charging

De MAN eTGX trekkers zijn voorbereid op Megawatt Charging. Een belangrijk detail voor Cornelissen voor de nabije toekomst: “Wij laden in principe thuis of bij de klant in de stille uren waardoor de inzetbaarheid groot is. Dat vereist een goede planning, waarbij communicatie essentieel is. Met behulp van een ‘laadplein coördinator’ worden de trucks afgewisseld op de laadstations waardoor wij daar optimaal gebruik van kunnen maken. Voor trucks die we rond de klok inzetten is het laden met hoge vermogens zoals die met t Megawatt Charging bereikt kunnen worden essentieel, zodat de trucks binnen een uur weer een volledige dienst verder kunnen rijden. Op dit moment hebben wij in Nijmegen, Tilburg en Zwolle laadpleinen en bereiden we ons voor op laden met hoge laadvermogens op die locaties”, aldus Leegstraten.

Elektrische transportkoeling

Overigens blijft het niet bij de elektrische trucks bij Cornelissen. Zo maakt het bedrijf ook gebruik van Bio LNG, met ruim 100 daarvoor geschikte LNG trucks, en met elektrische transportkoeling door middel van e-assen onder de koelopleggers, waardoor de koelmachines van deze opleggers autonoom zero emissie kunnen werken. De eerste elektrische MAN trucks komen vanaf eind juni op de weg in de bekende Cornelissen kleuren.

Nieuwe zoektocht naar vermiste vlucht MH370 van start

KUALA LUMPUR – Schepen zijn in de Indische Oceaan een nieuwe zoektocht begonnen naar het vliegtuig van Malaysia Airlines dat bijna elf jaar geleden vermist raakte.

Het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity heeft het initiatief genomen om opnieuw te zoeken naar het toestel, dat met vluchtnummer MH370 van de radar verdween.

De Boeing 777 had 227 passagiers en twaalf bemanningsleden aan boord. Naar het vliegtuigwrak en de inzittenden is herhaaldelijk gezocht, maar zonder resultaat. In een eerdere fase was ook het Nederlandse bedrijf Fugro bij de zoekacties betrokken. Op stranden in Afrika en eilanden in de Indische Oceaan zijn wel brokstukken aangespoeld, maar het grootste deel van het toestel is spoorloos.

De Maleisische transportminister Anthony Loke meldde dinsdag dat de schepen van Ocean Infinity zijn uitgevaren. Over de precieze voorwaarden is de Maleisische overheid nog in gesprek met het bedrijf. Eind december werd al bekend dat Ocean Infinity alleen betaald krijgt als het succesvol is. Toen werd een bedrag genoemd van 70 miljoen dollar (zo’n 67 miljoen euro).

Müller Fresh Food Logistics introduceert eerste e-truck in vloot

WADDINXVEEN – Müller Fresh Food Logistics, onderdeel van logistieke dienstverlener Dachser, nam onlangs zijn eerste elektrische truck in ontvangst. Met de inzet van deze e-truck zet Müller Fresh Food Logistics een belangrijke stap in duurzame logistiek.

De e-truck, een MAN eTGX werd onlangs officieel in ontvangst genomen op de hoofdvestiging van Müller Fresh Food Logistics in Holten. Bij de overhandiging waren Barry Stegeman, Country Manager Food Logistics Netherlands en Aat van der Meer, Managing Director van Dachser in de Benelux, aanwezig. Dachser heeft al ervaring met het gebruik van e-trucks voor wegvervoer en ook Müller Fresh Food Logistics zet nu een elektrische truck in binnen het huidige wagenpark. De e-truck, met een actieradius van 500 km en even wendbaar als de dieselvariant, is volledig uitgevoerd in de kenmerkende huisstijl van Dachser.

Barry Stegeman, Country Manager Food Logistics Netherlands, is trots op deze stap op het gebied van zero-emissie. “Deze eerste e-truck is een prachtige aanvulling op onze vloot. We starten met regionale transporten om ervaring op te doen, waarna de truck ook voor langere afstanden zal worden ingezet.”

De ingebruikname van de e-truck past binnen de strategie van Dachser om zero-emissie trucks te testen in verschillende praktijksituaties binnen het European Road Logistics netwerk.

Sinds de overname door Dachser is de aanschaf van de e-truck een volgende positieve ontwikkeling binnen Müller Fresh Food Logistics. Zo trad het bedrijf eerder al toe tot het European Food Network, wat de deuren opende voor distributie door heel Europa. Daarnaast wordt in het derde kwartaal van dit jaar een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in gebruik genomen in Waddinxveen. Met drie temperatuurzones; diepvries, gekoeld en ongekoeld wordt dit het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland.

Ook Dachser zet verdere stappen

Naast de introductie van de e-truck bij Müller Fresh Food Logistics blijft ook Dachser in Duitsland investeren in elektrisch transport. Op 21 februari nam Dachser nog eens twaalf elektrische trucks met een verlaagd chassis in ontvangst. Met een actieradius van 500 km worden deze e-trucks door verschillende Duitse vestigingen van het familiebedrijf ingezet. Met deze uitbreiding komt het aantal e-trucks van Dachser in Europa inmiddels boven de 120.

Bitcoin voor het eerst in maand tijd onder 90.000 dollar

SINGAPORE – De waarde van de bitcoin is voor het eerst in meer dan een maand tijd onder de 90.000 dollar gezakt. De grootste en bekendste cryptomunt ter wereld lijkt daarmee niet te ontsnappen aan de verkoopgolf onder de digitale munten. De stemming op de cryptomarkten is duidelijk verslechterd na een reeks tegenslagen, waaronder de grootste cryptohack ooit bij cryptobeurs Bybit afgelopen week.

Bij die hack werd naar schatting 1,5 miljard dollar (ongeveer 1,4 miljard euro) aan cryptomunten buitgemaakt. Bybit werd opgericht in 2018 en het in Dubai gevestigde platform is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste cryptobeurzen ter wereld. Ook een memecoinschandaal waarbij de Argentijnse president Javier Milei betrokken was, zorgt voor terughoudendheid bij cryptobeleggers.

De bitcoin was dinsdagochtend ongeveer 88.700 dollar waard, volgens gegevens van cryptoplatform CoinMarketCap. Dat is ruim 7 procent minder dan een dag eerder. Op 20 januari, de dag van de inauguratie van de Amerikaanse president Donald Trump, bereikte de bitcoin nog een record van meer dan 109.000 dollar. Dat kwam door de verwachting dat Trump de regelgeving rond digitale munten zou gaan versoepelen. Ook andere cryptomunten als ether, XRP, Solana en Dogecoin gingen dinsdag flink omlaag, met koersverliezen van ruim 10 procent.

VS en Argentinië

Trump heeft zijn verkiezingsbelofte om van de Verenigde Staten een wereldwijde “cryptohoofdstad” te maken, nog niet waargemaakt. Wel heeft hij zijn eigen memecoin, met zijn afbeelding erop, gelanceerd. Ook Trumps vrouw Melania heeft haar eigen memecoin.

In Argentinië ligt president Milei onder vuur omdat hij eerder deze maand de cryptomunt $LIBRA had aangeprezen. De koers van die munt steeg daarop snel, maar stortte net zo snel weer in waardoor veel investeerders hun geld verloren. Deskundigen spreken van een zogeheten ‘rug pull’, waarbij de waarde van een cryptomunt met hulp van een bekend persoon wordt opgedreven. Vervolgens verkopen de ontwikkelaars van die munt hun eigen aandeel, wat leidt tot verliezen voor argeloze investeerders die later instappen. Milei verklaarde later de details van het project niet te kennen en geen banden te hebben met de betrokken partijen.

Vrachtwagen botst op file na vrachtwagenbrand Duitse A6 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

KAISERSLAUTERN – Maandagmiddag heeft een brand in een vrachtwagen voor een urenlange afsluiting en flinke verkeerschaos gezorgd op de Duitse snelweg A6 richting Saarbrücken. Tussen de afritten Enkenbach en Kaiserslautern-Ost vatte de vrachtwagen vlam, vermoedelijk nadat een band van de trekker was geklapt.

De 36-jarige vrachtwagenchauffeur slaagde erin om zijn voertuig nog op de vluchtstrook stil te zetten, maar op dat moment stond de cabine al in brand. Het vuur sloeg vervolgens snel over naar de oplegger. De chauffeur kon gelukkig ongedeerd uit het brandende voertuig ontsnappen.

De brandweer had ruim een uur nodig om het hevige vuur te bedwingen. De snelweg richting Saarbrücken moest volledig worden afgesloten voor blus- en bergingswerkzaamheden. De berging van de volledig uitgebrande vrachtwagen bleek complexer dan verwacht en duurde uiteindelijk tot ver na middernacht.

Foto: Duitse Politie

Door de afsluiting ontstond een file van ruim 8 kilometer. Het verkeer werd omgeleid via de afrit Enkenbach. Tijdens deze omleiding ontstond echter nog een zwaar ongeval, toen een 49-jarige vrachtwagenchauffeur vermoedelijk het eind van de file over het hoofd zag en inreed op een voertuig van een wegbeheerder. Gelukkig zat er niemand in het voertuig, waardoor alleen aanzienlijke materiële schade ontstond. Ook de veroorzaker van dit tweede ongeval raakte niet gewond.

Door dit tweede incident liep de heropening van de snelweg verdere vertraging op. Pas in de vroege dinsdagochtend werd de rijbaan richting Saarbrücken definitief vrijgegeven.

De totale schade door beide ongevallen wordt geschat op minimaal 250.000 euro.

Zwaar transport van 165 ton kantelt op brug en dreigt in kanaal te vallen [+video]

Foto: still uit video

JARVILLE-LA-MALGRANGE – Een uitzonderlijk transport van 165 ton is maandagmiddag 24 februari gekanteld op een brug in Jarville-la-Malgrange, nabij Nancy in Frankrijk. Het transport dreigt daarbij in het onderliggende kanaal te vallen.
De vrachtwagenchauffeur, een 22-jarige man, raakte lichtgewond aan het hoofd toen hij probeerde uit zijn voertuig te komen. Hij is naar het ziekenhuis in Nancy gebracht voor controle.
De vrachtwagen vervoerde een enorme ketel, bedoeld voor de productie van hernieuwbare energie in de fabriek van NovaCarb in Laneuveville-devant-Nancy. Het transport was eerder die dag vertrokken vanuit de haven van Frouard.

Vanwege het gewicht en de omvang van het voertuig (30 meter lang, 6,50 meter breed en 7,50 meter hoog) is het lastig om het voertuig snel te bergen. Er moest een zware kraan komen om de vrachtwagen weer overeind te krijgen, een operatie die meerdere uren duurde.

Het ongeval heeft geleid tot verkeerschaos. De doorgang over de brug aan de Rue Gabriel Fauré moest volledig worden afgesloten.

Het transport had oorspronkelijk woensdag 26 februari op de eindbestemming moeten aankomen, maar door het ongeval is onduidelijk wanneer het zijn route kan vervolgen.



Politie laat zich phishen en pakt vijf oplichters op

ROTTERDAM – De politie heeft vorige week vijf verdachten van digitale criminaliteit op heterdaad aangehouden. Zij maakten deel uit van een netwerk cybercriminelen die voor veel geld mensen oplichtten.

De politie liet zich ‘phishen’ en ging dus in op mails of apps van criminelen. De aangehouden mannen (tussen de 18 en 36 jaar) komen uit Rotterdam, Dordrecht en Almere.

Bij phishing ‘vissen’ oplichters naar persoonlijke informatie waar ze iets mee kunnen, zoals bankgegevens.

De politiediensten in Vlaardingen en Rotterdam Centrum hielden vorige week een actieweek, samen met onder meer het Team Cybercrime van de Eenheid Rotterdam, de gemeente Vlaardingen, het Openbaar Ministerie en de Fraudehelpdesk. Daarin werd gericht gezocht naar cybercriminelen. Die week is onderdeel van een langlopende preventiecampagne.

MKB-Claim wordt OndernemersClaim

AMSTERDAM – MKB-Claim, onder meer bekend van de Truckkartelclaim, gaat vanaf vandaag verder onder de naam OndernemersClaim.

De nieuwe naam sluit beter aan bij het werkgebied van de claimorganisatie dat zich richt op alle ondernemers: grote bedrijven, het MKB én ZZP’ers.

Stef Smit, directeur OndernemersClaim: “Met onze nieuwe naam willen we een bredere groep van ondernemers aanspreken. Tegelijkertijd hebben we de identiteit van ons merk gelijkgetrokken met ons zusterbedrijf ConsumentenClaim. Met meer dan 20 jaar ervaring, honderdduizenden klanten en een track record van succesvol afgeronde claims zijn we de claimexpert voor ondernemend Nederland.”

Recordaantal bedrijfsopheffingen in 2024: sector vervoer en opslag kent meeste opheffingen

DEN HAAG – In 2024 zijn in Nederland ruim 153 duizend bedrijven opgeheven, een stijging van 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit aantal is het hoogste sinds het begin van de huidige meetmethode in 2007, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers.

De bedrijfstak vervoer en opslag behoort tot de zwaarst getroffen sectoren, met een opheffingsgraad van 7,7 procent. Alleen de handel volgt vlak daarachter met 7,6 procent. De sterke stijging van het aantal bedrijfsopheffingen in deze sectoren laat zien dat ondernemers het afgelopen jaar flink onder druk stonden.

Hoewel het totale aantal opgeheven bedrijven in absolute aantallen nog nooit zo hoog was, ligt de relatieve opheffingsgraad iets onder het niveau van 2022. Toen werd namelijk gecorrigeerd voor het totaal aantal bedrijven een iets hogere opheffingsgraad van 6,1 procent genoteerd.

Naast vrijwillige sluitingen nam ook het aantal faillissementen toe. In totaal gingen bijna 2 duizend bedrijven volledig failliet, een stijging van 28 procent vergeleken met het jaar ervoor. Relatief gezien bleef het aandeel faillissementen in het totaal aantal bedrijfsopheffingen echter beperkt tot 1,3 procent.

In de sector vervoer en opslag was ook de faillissementsgraad hoog. Van elke 100.000 bedrijven werden er in deze sector 330 (deels) failliet verklaard. Alleen in de horeca (380 per 100.000 bedrijven) en industrie (340 per 100.000 bedrijven) lag dit aantal hoger.

Bijna negen op de tien opgeheven bedrijven bestond uit slechts één werkzaam persoon. Deze trend hangt samen met het toenemende aandeel eenmanszaken binnen het Nederlandse bedrijfsleven.

×