Clicky

zondag 4 mei 2025 - 17:33 uur
Home Blog Pagina 308

Vrachtwagenchauffeur komt om bij vrachtwagenbrand langs Italiaanse A22

Foto: Brandweer Bozen

BOZEN – In de nacht van dinsdag op woensdag heeft een tragisch incident plaatsgevonden op de parkeerplaats Laimburg bij Pfatten, langs de zuidzijde van de A22. Een vrachtwagenbrand kostte het leven van de chauffeur.

De melding kwam om 23:31 uur binnen bij de brandweer van Bozen. Voorbijgangers merkten een sterke rookontwikkeling op bij het voertuig en belden direct de hulpdiensten.

Toen de hulpdiensten arriveerden, stond de cabine van de vrachtwagen al volledig in brand. Ondanks snelle bluswerkzaamheden bleek dat de chauffeur zich nog in de cabine bevond en niet meer kon worden gered.

De blusoperatie was uitdagend vanwege de intense hitte en de beperkte ruimte op de parkeerplaats. Dankzij het snelle optreden van de brandweer kon verdere verspreiding van het vuur naar omliggende voertuigen worden voorkomen.

De precieze oorzaak van de brand is nog niet bekend en wordt momenteel onderzocht.

Staat citeert uit nieuwe chats Van Lienden: nooit meer geldzorgen

AMSTERDAM – De landsadvocaat heeft woensdag bij aanvang van de tweede zittingsdag in de civiele rechtszaak over de mondkapjesdeal uitgebreid geciteerd uit niet eerder gepubliceerde chats van Sywert van Lienden. Volgens de landsadvocaat raken de berichten de kern van de zaak, omdat ze gaan over de vraag of Van Lienden met zijn compagnons Camille van Gestel en Bernd Damme “de Staat met opzet hebben bedrogen met een winstoogmerk”.

De landsadvocaat zegt sinds vorige week te beschikken over de chats die de mannen aan elkaar en hun partners stuurden. “Nu echt rond!! Nooit meer geldzorgen”, chatte Van Lienden bijvoorbeeld op 22 april 2020 aan zijn eigen partner.

De landsadvocaat stelt in de rechtbank in Amsterdam dat de ex-bestuurders van de Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA) zich terdege realiseerden dat zij bedrog pleegden. Hij citeerde uit een Signal-bericht van 31 mei 2020 dat Van Lienden naar zijn compagnons stuurde tijdens de uitvoering van de overeenkomsten: “Even serieus: wat we nu af en toe bespreken is echt grenzend aan vooropgezette fraude”. De advocaat van Van Lienden zei echter dat dit bericht “niets te maken heeft met de mondkapjesdeal”.

De Staat ging er naar eigen zeggen eerst vanuit dat Van Lienden, Damme en Van Gestel tot hun werksessie in de nacht van 12 op 13 april 2020 goede bedoelingen hadden gehad zonder winstoogmerk, maar “dat blijkt onjuist”, zei de landsadvocaat op basis van de chats. Daaruit zou blijken dat de compagnons van plan waren “for money” zaken met de Staat te doen.

Volgens de landsadvocaat bedachten de drie ondernemers vooraf de “verhaallijn” en “als deel van hun bedrog” dat ze door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werden gedwongen om commercieel te gaan. De advocaat citeerde uit een opname van de nachtelijke werksessie waarin Damme opmerkte: “Wij zeggen dat de overheid ons dwingt dit te doen, in plaats van onze non-profitkoers.” Van Lienden zou dit op 31 mei in een Signal-bericht hebben bevestigd met de opmerking: “Het moet ons zeg maar overkomen”.

De Staat en het nieuwe bestuur van SHA vorderen beide een bedrag van ongeveer 29 miljoen euro terug, gelijk aan de gemaakte winst van de mondkapjesdeal.

De nieuwe advocaat van Van Lienden benadrukte in zijn pleidooi dat het ministerie vooraf wist dat het onderhandelde met een commerciële partij die winst zou maken. “Het beleid was gericht op kopen, kopen, kopen om een ijzeren voorraad van mondkapjes aan te leggen.”

GL-PvdA kijkt ook naar asiel: hele migratievraagstuk aanpakken

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA wil ook kijken naar maatregelen om ervoor te zorgen dat er minder asielzoekers naar Nederland komen, zegt partijleider Frans Timmermans. Zijn fractie omarmt het hele rapport van de staatscommissie over bevolkingsgroei en dat is “nieuw” en een “koerswijziging”. Volgens de VVD blijft het nieuwe geluid dat Timmermans aankondigde juist uit.

“Mijn fractie loopt niet weg voor een discussie over asiel en migratie”, zegt Timmermans in een Kamerdebat. “Zo kunnen we gewoon niet doorgaan.” Hij wijst vooral naar maatregelen in Europees verband, waaronder ook – onder strenge voorwaarden – afspraken met derde landen. Maar hij wil vooral het “hele migratievraagstuk” aanpakken en wijst erop dat er veel meer arbeidsmigranten naar Nederland komen dan asielzoekers.

VVD-Kamerlid Bente Becker hoort weinig nieuws in de bijdrage van Timmermans. Ze had gehoopt dat hij met meer voorstellen zou komen die op Nederlands niveau tot minder asielzoekers kunnen leiden. “Het is een beetje alsof je je met Sinterklaas verheugt op het cadeautje dat je gaat krijgen, en je treft gewoon je oude speelgoed weer aan in de cadeauverpakking.”

Gematigde groei

CDA’er Henri Bontenbal ziet wel “iets van beweging” bij GroenLinks-PvdA. “Ik zie een beetje de oude PvdA weer terug.” De christendemocraat wijst erop dat Timmermans het voorstel omarmt om tot gematigde groei te komen. De belangrijke staatscommissie-Van Zwol had deze gecontroleerde groei aanbevolen (naar maximaal 20 miljoen mensen in 2030). GroenLinks-PvdA wil nu dus ook dat er beleid wordt gevoerd op de bevolkingsgroei. Bontenbal wijst er wel op dat vooral de uitwerking van de maatregelen die daarvoor nodig zijn pijn kunnen doen.

“Ik erken ook dat er fors moet worden ingegrepen, gelet op de aantallen in de afgelopen jaren”, reageert Timmermans daarop. “En dat dat niet alleen kan bij arbeidsmigratie.” Maar de asielvoorstellen van het kabinet bieden “geen werkbare oplossing” en zijn in sommige gevallen zelfs “contraproductief”, meent hij.

Eerste elektrische vrachtwagen voor Veenstra|Fritom

HEEG – Veenstra|Fritom zet een belangrijke stap voorwaarts in duurzame innovatie met de aanschaf van haar eerste volledig elektrische vrachtwagen in combinatie met een eigen snellaad faciliteit. Deze investering is niet alleen een primeur voor het bedrijf, maar ook voor de gehele Fritom Groep. De volledig emissievrije vrachtwagen is uitgerust met geavanceerde technologieën die niet alleen bijdragen aan een schonere wereld, maar ook de duurzame logistieke ambities naar een hoger niveau tillen.

Techniek als drijvende kracht achter vooruitgang

De elektrische vrachtwagen beschikt over een batterijcapaciteit van 540 kWh, waarmee hij tot 350 kilometer kan afleggen op een volle lading. Daarbij is de truck voorzien van slimme rijondersteuning systemen, waaronder adaptieve cruise control en een geavanceerd camerasysteem dat dode hoeken minimaliseert. Deze technologieën verbeteren de veiligheid en zorgen ook voor een efficiëntere en comfortabelere rijervaring voor de chauffeur. Tegelijkertijd voldoet de vrachtwagen hiermee aan de nieuwste veiligheidsrichtlijnen van de General Safety Regulations, de vernieuwde veiligheidsmaatregelen van de EU.

Innovatie in het transport van morgen

Naast de indrukwekkende technische uitrusting draagt de vrachtwagen bij aan een stillere en schonere omgeving. Deze E-truck vermindert geluidsoverlast aanzienlijk, wat voordelen biedt in bijvoorbeeld stedelijke gebieden. Bovendien betekent de elektrische aandrijving een volledige eliminatie van CO2- en stikstofuitstoot, waarmee Veenstra|Fritom een duidelijke stap zet richting klimaatneutraal transport.

Een breder perspectief op duurzaamheid

Wessel R. Veenstra, algemeen directeur van Veenstra|Fritom, licht de keuze toe: “De inzet van deze elektrische vrachtwagen is een belangrijke mijlpaal in ons duurzaamheidsbeleid en een concreet voorbeeld van onze ambitie om koploper te zijn in milieuvriendelijke logistiek. Als familiebedrijf past binnen onze lange termijn visie om innovatie en duurzaamheid hand in hand te laten gaan.”

Met deze E-truck zet Veenstra|Fritom de eerste stap in het elektrificeren van zijn vloot waarbij dit voertuig zal worden ingezet in de regio distributie. Dit initiatief is onderdeel van een breder duurzaamheidsprogramma dat gericht is op innovatie en het verlagen van de ecologische voetafdruk.

Het verhaal van familie bedrijf Veenstra|Fritom begint in 1928. Elke dag werken bij het bedrijf bijna 200 medewerkers samen aan en voor logistieke rust voor de klant. De dienstverlening van Veenstra|Fritom bestaat uit transport, expeditie, warehousing en overige innovatieve logistieke oplossingen. Veenstra|Fritom is onderdeel van de Fritom Group, de slimme logistieke dienstverleners op zoek naar de beste oplossingen in alle soorten logistiek.

Air France-KLM gaat met AI van Google reisgedrag in kaart brengen

PARIJS – Air France-KLM gaat samenwerken met Google om met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) meer inzicht in het reisgedrag van passagiers te krijgen. Dat heeft de luchtvaartgroep woensdag bekendgemaakt.

Google Cloud gaat de gegevens van de honderden vliegtuigen en tientallen miljoenen passagiers van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep analyseren. Air France-KLM zal de uitkomsten van de clouddienst van Google gebruiken om beter inzicht te krijgen in passagiersvoorkeuren en reisgedrag om “op maat gemaakte reisopties en diensten aan te bieden”.

Het luchtvaartconcern kan de analyses ook gebruiken om de werkzaamheden tijdens vluchten en op de luchthaven te verbeteren. Zo is de tijd die nodig is om vast te stellen wanneer onderhoud aan vliegtuigen nodig is, volgens Google al gedaald “van uren naar minuten”.

“Onze samenwerking met Google Cloud is een belangrijke stap voorwaarts in onze datastrategie”, zegt vicepresident Pierre-Olivier Bandet van Air France-KLM. “Met de geavanceerde datatechnologieën van Google Cloud versnellen we onze innovatiekracht, terwijl we veiligheid en efficiëntie blijven waarborgen. Generatieve AI stelt ons in staat om te bouwen aan de toekomst van reizen.”

Cathay Pacific hervat vluchten tussen Brussel en Hongkong

ZAVENTEM – Vanaf 4 augustus 2025 hervat Cathay Pacific rechtstreekse passagiersvluchten tussen Brussels Airport en Hongkong. De luchtvaartmaatschappij biedt vier vluchten per week aan, op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag.

De route is een belangrijke toevoeging aan het intercontinentale netwerk van Brussels Airport. De Aziatische luchtvaartmaatschappij vloog al sinds 2018 op Brussel, maar moest de vluchten stopzetten tijdens de coronapandemie.

De vluchten worden uitgevoerd met een energiezuinige Airbus A350-900, die comfortabele reisopties biedt in Business, Premium Economy en Economy class. Hongkong blijft zowel voor zakenreizigers als toeristen een populaire bestemming, met in 2024 zo’n 35.000 Belgische bezoekers.

Volgens Brussels Airport CEO Arnaud Feist biedt deze verbinding zowel Belgische als Aziatische reizigers een unieke toegangspoort naar respectievelijk Europa en Azië.

Cathay Pacific’s Lavinia Lau benadrukt dat de route Brussel verbindt met een belangrijk financieel en zakelijk centrum in Azië.

Met deze heropening verstevigt Brussels Airport zijn positie als Europese hub.

Ook BBB wil meer concrete stikstofplannen van eigen minister zien

DEN HAAG – Ook de BBB wil meer concrete stikstofmaatregelen zien van haar eigen minister Femke Wiersma (Landbouw).

Zij presenteerde vrijdag haar alternatieve stikstofplannen, nadat zij de gebiedsaanpak van haar voorganger Christianne van der Wal (VVD) had stopgezet. Wiersma benadrukte dat het ging om hoofdlijnen die verder besproken moeten worden met de sector.

BBB-Kamerlid Cor Pierik snapt dat Wiersma in de vijf maanden sinds haar aantreden nog niet alles heeft kunnen uitwerken.

Ook vindt hij het “logisch” dat de minister “zorgvuldig” te werk gaat. “Maar we willen meer zicht op een tijdpad, concrete maatregelen, en een grove inschatting van de bijdrage die de maatregelen hebben aan het halen van de doelen.” De BBB’er kijkt “reikhalzend” uit naar de concrete invulling van Wiersma’s beleid.

Frank Starmans Transporten door oplopende brandstof- en personeelskosten en flinterdunne marges failliet verklaard

HEERLEN – Op dinsdag 4 december 2024 is door de rechtbank van Limburg het transportbedrijf Frank Starmans Transporten B.V. failliet verklaard.

“Het faillissement is aangevraagd door het bedrijf zelf”, meldt de curator Mr. W. Sterk woensdagmiddag aan Transport Online.

Frank Starmans Transport is in de afgelopen periode geconfronteerd met oplopende kosten van onder andere brandstof en personeel. Daarnaast heeft het bedrijf, volgens eigen verklaring, te maken met de hoge concurrentie van andere transportondernemingen waardoor de marges flinterdun waren.

Door een toename van opdrachten en klanten heeft het transportbedrijf over de afgelopen jaren diverse grote investeringen in het wagenpark moeten doen. Dit alles met het ook op positieve resultaten in de toekomst. Deze resultaten bleven echter uit waardoor de financiële middelen ontbraken om belastingaanslagen te voldoen.

“Door het oplopen van de belastingschuld en de flinterdunne marge zag het bedrijf geen mogelijkheid meer om er financieel bovenop te komen. Men zag zich daarom genoodzaakt faillissement aan te vragen voor de volledige groep”, aldus de curator.

Frank Starmans Transporten B.V. werd in 2017 opgericht en groeide uit tot een onderneming met veertig trekkende eenheden en 41 werknemers. Het bedrijf specialiseerde zich in het transport van staal en distributievervoer.

Daarnaast verzorgde het bedrijf wekelijks transport van stenen met tien vrachtwagens naar bestemmingen in Italië, Zwitserland en Oostenrijk.

Volgens de website van het bedrijf werkten zij uitsluitend met Nederlands sprekende chauffeurs, die daarnaast ook de Engelse en/of Duitse taal beheersten.

Er wordt op dit moment nog doorgewerkt bij het transportbedrijf. De curator acht een doorstart “waarschijnlijk”.

Zuid-Koreaanse minister van Defensie biedt ontslag aan

SEOUL – De Zuid-Koreaanse minister van Defensie Kim Yong-hyun heeft zijn ontslag aangeboden na de mislukte militaire noodtoestand die door de president werd uitgeroepen. De politicus betuigt “diepe spijt” en neemt de “volledige verantwoordelijkheid voor de verwarring en ongerustheid die bij het publiek is ontstaan”, staat in een verklaring.

Zijn ministerie bevestigde eerder dat Kim de noodtoestand had voorgesteld aan president Yoon Suk-yeol. Die werd dinsdag uitgeroepen om het land “te beschermen tegen de dreiging van communistische Noord-Koreaanse krachten”. Yoon moest deze weer intrekken omdat het parlement had gestemd voor het opheffen van de maatregel.

Het uitroepen van de noodtoestand zorgde voor geschokte reacties in Zuid-Korea, ook binnen zijn regeringspartij PPP. Partijleider Han Dong-hoon riep op tot het aftreden van minister Kim en de rest van het kabinet. Kim, een voormalig hoofd van de presidentiële beveiligingsdienst, trad in september aan als minister van Defensie.

Meer topfiguren hebben woensdag hun ontslag aangeboden. Het gaat volgens persbureau Yonhap om onder anderen de stafchef van de president, Chung Jin-suk, veiligheidsadviseur Shin Won-sik, politiek adviseur Sung Tae-woon en zeven andere naaste medewerkers van de president.

De oppositie hoopt Yoon met een afzettingsprocedure weg te sturen. Een motie hierover moet nog worden behandeld in het parlement. Er is nog geen tijdlijn vastgesteld, maar volgens Zuid-Koreaanse media kan de stemming vrijdag of zaterdag plaatsvinden. Als minstens 200 van de 300 parlementariërs de afzetting steunen, wordt Yoon op non-actief gesteld. Het constitutioneel hof moet vervolgens binnen zes maanden een beslissing nemen over Yoons presidentschap.

Belasting dreigt fortuin mis te lopen door verborgen crypto’s

DEN HAAG – Door de explosieve stijging van de bitcoin dit jaar loopt de Belastingdienst mogelijk tientallen miljoenen euro’s mis, doordat veel mensen hun cryptobezittingen onterecht niet aangeven. Uit eerder onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat Nederland jaarlijks naar schatting bijna 80 miljoen euro aan belasting op vermogenswinsten uit crypto’s misloopt. Nu de bitcoin dit jaar meer dan verdubbeld is en richting de 100.000 dollar beweegt, valt het misgelopen belastingbedrag over aangiftejaar 2024 waarschijnlijk veel hoger uit.

Bij de belastingaangifte zijn veel mensen verplicht om de waarde van hun bitcoins op te geven. Dit geldt onder andere wanneer het vermogen meer dan 33.748 euro bedraagt, waarbij de bitcoin en andere cryptovaluta worden meegeteld bij het totaalvermogen. Toch heeft de Belastingdienst slechts “een beperkt zicht” op de omvang van de groep bitcoinbezitters die onterecht geen aangifte doet, laat een woordvoerster weten. Daarbij is er volgens haar geen betrouwbare informatie beschikbaar over de gemiste belastingopbrengsten.

Om hier meer grip op te krijgen werkt de Belastingdienst zowel nationaal als internationaal samen met experts op het gebied van crypto’s om belastingontduiking tegen te gaan. Daarbij worden cryptodienstverleners met ingang van januari 2026 verplicht om cryptotransacties te rapporteren aan de Belastingdienst. “Ook ontvangt de Belastingdienst vanaf die datum soortgelijke inlichtingen uit het buitenland. Verder is het aangiftebiljet aangepast en vragen we vanaf 2025 nog explicieter naar het bezit van cryptoactiva”, aldus de zegsvrouw.

Vergrijpboete

Voor cryptobezitters die hun vermogen niet correct opgeven, kunnen de financiële gevolgen aanzienlijk zijn. “Zij kunnen geconfronteerd worden met een vergrijpboete van 300 procent over de verschuldigde belasting”, zegt de woordvoerster van de belastingautoriteit. “Ons uitgangspunt is echter om te bevorderen dat belastingplichtigen zoveel mogelijk zelf hun fiscale verplichtingen nakomen.” Hoeveel boetes er inmiddels al zijn uitgedeeld wordt volgens haar niet specifiek bijgehouden.

De Belastingdienst heeft nu nog geen directe toegang tot anonieme bitcoin-wallets, die beveiligd zijn met een privésleutel die alleen de eigenaar kent. Het gebruik ervan laat echter vaak een geldspoor achter dat de fiscus kan volgen via gekoppelde diensten. Ook grote stortingen op een bankrekening die afkomstig lijken van cryptotransacties kunnen de aandacht trekken.

VS veroordelen gevaarlijke manoeuvres China in Zuid-Chinese Zee

MANILLA – De Verenigde Staten hebben China beschuldigd van “gevaarlijke manoeuvres” in de Zuid-Chinese Zee. Aanleiding is een incident waarbij Chinese en Filipijnse vaartuigen betrokken waren.

Volgens de Chinese kustwacht probeerden vier Filipijnse boten de Chinese territoriale wateren binnen te dringen en brachten een boot van de Chinese kustwacht in gevaar. De Filipijnse kustwacht stelt dat een patrouilleboot en Filipijnse vissersboten door Chinese vaartuigen in gevaar werden gebracht. De Chinezen zouden “agressief” zijn opgetreden en met een waterkanon hebben geschoten.

Het incident was bij Scarborough Shoal dat China het rif-eiland Huangyan noemt en in 2012 heeft ingenomen. Het ligt bijna 350 kilometer ten westen van Manilla en beide landen claimen het.

Sinds de jaren veertig heeft China conflicten met landen aan de Zuid-Chinese Zee omdat het vrijwel alle wateren en eilanden van de zee claimt tot aan het eiland Borneo toe. Het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag oordeelde in 2016 dat de Chinese claims geen enkele juridische basis hebben.

Dutch Grand Prix stopt, in 2026 voor het laatst in Zandvoort

ZANDVOORT – De Formule 1 komt in 2026 voor de laatste keer naar Zandvoort. De organisatie van de Dutch Grand Prix laat weten dat het contract met de koningsklasse van de autosport met een jaar is verlengd. Daarna komt er een einde aan de samenwerking.

De Dutch Grand Prix zegt op het hoogtepunt te willen stoppen, na vier succesvolle edities en met dus nog twee races voor de boeg. De allerlaatste editie van 2026 moet een bijzondere finale worden, met een sprintrace. De exacte datum voor voorlopig de laatste grand prix in Zandvoort wordt in de loop van volgend jaar bekendgemaakt.

“Wat we tot nu toe hebben bereikt is zonder twijfel een groot succes”, laat Robert van Overdijk weten. “De waardering van onze bezoekers, de coureurs en de teams is ongekend en daar zijn we ongelooflijk trots op”, vervolgt de directeur van de Dutch Grand Prix. “Hoewel de aankondiging van vandaag het einde betekent van een historisch tijdperk in de Nederlandse autosport, zijn we ervan overtuigd dat er nog veel meer is waar fans naar uit kunnen kijken tijdens de Dutch Grand Prix in 2025 en 2026, inclusief een sprintrace in 2026. We zijn een particuliere onderneming en we moeten de kansen die het evenement biedt afwegen tegen andere risico’s en verantwoordelijkheden.”

De Formule 1 keerde in 2021 na bijna 36 jaar terug in Zandvoort, met Max Verstappen als grote blikvanger. De wereldkampioen won de afgelopen vier jaar driemaal voor eigen publiek. “Ik ben ongelooflijk dankbaar voor het werk dat het team van de Dutch Grand Prix de afgelopen jaren heeft verricht”, meldt Formule 1-baas Stefano Domenicali. “Ze hebben de lat voor Europese Grand Prixs hoger gelegd als het gaat om spektakel en entertainment. Ze hebben ook de ontwikkeling van jong talent gesteund door F2, F3 en onze F1 Academy-series te organiseren. En er is baanbrekend werk verricht op het gebied van duurzame oplossingen. Er lagen veel opties op tafel, waaronder afwisseling of jaarlijkse evenementen. We respecteren de beslissing van de promotor om de race in 2026 te beëindigen.”

Volgens sportief directeur Jan Lammers heeft de Dutch Grand Prix zich gepositioneerd tussen de grootste sportevenementen in de geschiedenis van Nederland. Hij vindt dat de wedstrijden in Zandvoort zich kunnen meten met beroemde races in Monaco, Las Vegas en Melbourne. “Nu richten we ons volledig op de editie van 2025 en kijken uit naar de race in 2026 met voor het eerst de toevoeging van een sprintrace”, reageert hij.

Bouw van nieuwe accufabriek MAN in Neurenberg nadert voltooiing

NEURENBERG – MAN Truck & Bus maakt in hoog tempo de stap naar elektromobiliteit: na slechts één jaar is het hoogste punt van de bouw van de nieuwe accufabriek in Neurenberg bereikt. Daarmee mag het pannenbier worden aangebroken. Deze mijlpaal volgt op de aflevering van de allereerste MAN eTruck, enkele weken geleden.

Al vanaf april 2025 zullen in Neurenberg hoogvoltage-accu’s in grote aantallen worden geproduceerd met behulp van de modernste productiemethoden, op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter. Dit levert bijna 350 nieuwe banen op die toekomstbestendig zijn. MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die zijn eigen serieproductie van accupakketten faciliteert.

Met de nieuwbouw is, inclusief de investeringen in logistiek, infrastructuur, gebouwen en productiefaciliteiten, een bedrag van ongeveer 100 miljoen euro gemoeid.

De spreekwoordelijke pannenbier-ceremonie werd bijgewoond door onder meer minister-president Markus Söder van de deelstaat Beieren, burgemeester Marcus König van Neurenberg, MAN Truck & Bus CEO Alexander Vlaskamp en Markus Wansch, voorzitter van de ondernemingsraad van de vestiging van MAN in Neurenberg, aanwezig.

Alexander Vlaskamp: “De aandrijvingen van de toekomst zien het levenslicht in Neurenberg. We ontwikkelen hier niet alleen batterijen, daarnaast beginnen we over een paar maanden met de massaproductie ervan, met behulp van de nieuwste technologieën. Het bereiken van het hoogste punt is een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf in de EV-transitie. En het is ook een duidelijk engagement van MAN wat betreft de keuze voor Beieren en Duitsland als vestigingsplaats. Dit is mogelijk gemaakt door een nauwe samenwerking tussen ons bedrijf, onze ondernemingsraad en de Beierse politici.”

Momenteel worden de accupakketten voor de volledig elektrische voertuigen van MAN al in kleine series geproduceerd in de fabriek in Neurenberg. Met de start van de productie van grote series zal de productieruimte voor kleine series geleidelijk worden omgebouwd voor de ontwikkeling van de volgende generatie batterijen en de reconditionering van batterijen. Vanaf april 2025 worden de geleverde modules in grote series in zogeheten batterijlagen geplaatst. Deze worden op elkaar gestapeld om samen het accupakket te vormen en worden vervolgens grondig getest.

Op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter worden meer dan 50 handmatige en geautomatiseerde assemblagestations en zeven testbanken voor de kwaliteitsborging geïnstalleerd. De plaatsing van de eerste productiesystemen is al begonnen. Vanaf april 2025 zullen er in de eerste fase maximaal 50.000 batterijen per jaar worden gebouwd. Afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt, wordt deze capaciteit richting 2030 uitgebreid tot 100.000 hoogvoltagebatterijen per jaar. Met een hoogte van meer dan 35 meter is het nieuwe gebouw het hoogste productiegebouw op het complex in Neurenberg.

Ingo Essel, hoofd van de MAN-fabriek in Neurenberg: “De overstap naar elektromobiliteit is een beslissende stap in de toekomst voor onze fabriek. We beschikken over tientallen jaren expertise wat betreft de ontwikkeling en productie van motoren en zijn nu ook ideaal gepositioneerd om ons te vestigen als centre of excellence op het vlak van alternatieve aandrijftechnologieën.”

Klein deel bedrijven heeft problematische schuldenlast

DEN HAAG – Iets meer dan 6 procent van de bedrijven beoordeelt de eigen schuldenlast als problematisch. Voor bijna 94 procent van de bedrijven is de schuldenlast dragelijk. Daarnaast geven meer bedrijven aan een lagere dan een hogere schuldenlast te hebben dan vorig jaar. Voor de helft van de bedrijven is de schuldenlast van een gewenste omvang. Het beeld van de schuldenlast van bedrijven in november 2024 is daarmee hetzelfde als een jaar geleden. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête onder bedrijven met 5 of meer werkzame personen.

Horecabedrijven beoordelen met iets meer dan 14 procent de schuldenlast het vaakst als problematisch. Dit aandeel is ook hoger dan een jaar geleden toen het nog iets meer dan 12 procent was. Ook in de overige dienstverlening, de cultuur, sport en recreatie en de detailhandel is het aantal bedrijven dat de schuldenlast als problematisch ervaart gestegen. Bij de informatie en communicatie en de industrie is dit aandeel juist gedaald. Bedrijven in de verhuur en handel van onroerend goed hebben het minst vaak (2 procent) een problematische schuldenlast.

Meer bedrijven zien schuldenlast dalen dan stijgen

Bij de beoordeling van de schuldenlast geven meer bedrijven (bijna 25 procent) aan dat de schuldenlast lager ligt dan vorig jaar dan hoger (bijna 13 procent). Alleen in de verhuur en handel van onroerend goed is dat andersom; iets meer dan 47 procent heeft een hogere schuldenlast dan vorig jaar, terwijl bijna 12 procent aangeeft dat de schuldenlast is gedaald. Bedrijven in de detailhandel en de zakelijke dienstverlening hebben het minst vaak een hogere schuldenlast dan vorig jaar. Bij de meeste bedrijven (ruim 62 procent) is de schuldenlast even hoog als een jaar eerder.

Schuldenlast voor helft van de bedrijven van gewenste omvang

Iets meer dan de helft (51 procent) van de bedrijven geeft aan dat de schuldenlast van een gewenste omvang is en niet zal worden verminderd. Bijna 6 procent van de bedrijven zal de schuldenlast binnen een jaar naar gewenste omvang brengen. Iets meer dan 20 procent heeft daar 1 tot 5 jaar voor nodig en 3 procent heeft langer dan 5 jaar nodig. Iets meer dan 18 procent kan niet zeggen hoeveel tijd daarvoor nodig is.

Bij horecabedrijven is met ruim 33 procent de schuldenlast het minst vaak van een gewenste omvang. Ook bij de detailhandel, de cultuur, sport en recreatie en de overige dienstverlening geeft minder dan de helft van de bedrijven dit aan. Bij bedrijven in de informatie en communicatie is met iets meer dan 61 procent de schuldenlast het vaakst van gewenste omvang.

Het aantal faillissementen loopt op

In 2024 zijn tot en met oktober 1 975 bedrijven en instellingen failliet verklaard in de industrie, auto- en detailhandel, en diensten samen. Dat is 36 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder en het hoogste aantal sinds 2016. De grootste stijging zit met bijna 50 procent bij de zakelijke dienstverlening en de informatie en communicatie. Met ruim 12 procent is het aantal faillissementen in de industrie het minst sterk gestegen ten opzichte van een jaar geleden. In de overige dienstverlening is het aantal faillissementen met 8 procent gedaald.

Hypotheker ziet hypotheekrente komende tijd verder afnemen

CAPELLE AAN DEN IJSSEL – De hypotheekrente gaat de komende tijd nog verder omlaag nu de kapitaalmarktrentes in de afgelopen weken flink zijn gedaald, verwacht De Hypotheker.

Volgens de hypotheekadviseur is de gemiddelde hypotheekrente voor leningen met een looptijd van tien jaar momenteel een vol procentpunt lager dan een jaar geleden. Voor zo’n hypotheek, op basis van Nationale Hypotheek Garantie (NHG), bedraagt de rente nu 3,55 procent. Eind oktober vorig jaar was dit 4,55 procent.

De Europese Centrale Bank (ECB) gaat naar verwachting deze maand de rente verder verlagen, met een kwart procentpunt. De inflatie in de eurozone ligt namelijk rond de doelstelling van 2 procent, wat ruimte biedt voor renteverlagingen. De kapitaalmarktrente heeft een directe invloed op de hoogte van hypotheekrentes.

“De verwachting is dat de gemiddelde hypotheekrente in de komende tijd licht zal dalen, wat ertoe kan leiden dat meer huizenkopers kijken hoe zij hiermee hun voordeel kunnen doen”, aldus de organisatie.

De hypotheekverstrekker rekent voor dat een stel met een gezamenlijk inkomen van 90.000 euro tegen een rentepercentage van 4,55 procent ruim een jaar geleden ongeveer 419.000 euro kon lenen. Met een rente van 3,55 procent is dit nu bijna 440.000 euro. “Dat komt neer op een verschil van ruim 20.000 euro en dat is in ongeveer één jaar tijd een positieve ontwikkeling voor huizenkopers”, aldus De Hypotheker.

×