Clicky

zaterdag 2 augustus 2025 - 06:45 uur
Home Blog Pagina 308

Macron: EU zal met tegenmaatregelen komen op importheffingen VS

PORTO – De Europese Unie zal met tegenmaatregelen komen als de Amerikaanse president Donald Trump doorzet met zijn dreiging om importtarieven van 25 procent op te leggen op goederen uit de EU. Dat heeft de Franse president Emmanuel Macron gezegd tijdens een bezoek aan de Portugese stad Porto. Volgens Macron worden dan vergelijkbare heffingen opgelegd op Amerikaanse producten zoals staal en aluminium.

“Als de tarieven inderdaad bevestigd worden, dan zullen Europeanen moeten antwoorden en komen er wederkerige heffingen. We moeten onszelf beschermen en verdedigen. We mogen niet zwak zijn”, aldus Macron.

Hij was eerder deze week nog in Washington om te praten met Trump. Macron verklaarde in Porto dat hij Washington had verlaten met weinig hoop dat de heffingen van Trump voorkomen kunnen worden. Macron zei dat heffingen voor iedereen slecht zijn omdat die de inflatie kunnen aanwakkeren.

De Portugese premier Luis Montenegro riep op tot dialoog met Washington over de tarieven, maar verklaarde ook dat Europa zal moeten reageren. Het zou volgens hem vreemd zijn als dat niet gebeurt. De heffingen van Trump kunnen bijvoorbeeld gaan gelden voor Europese auto’s.

Veel meldingen over storing WhatsApp

DEN HAAG – Berichtendienst WhatsApp lijkt te kampen met een grote storing.

Op de website Allestoringen.nl is te zien dat er tienduizenden meldingen van een storing bij WhatsApp zijn binnengekomen.

Bijna de helft van de klachten gaat erover dat berichten niet verzonden kunnen worden. Ook klagen mensen dat ze WhatsApp niet kunnen openen en er zijn klachten over serverproblemen.

WhatsApp is eigendom van Facebook-moeder Meta.

Jongen (13) uit Vlaardingen opgepakt om straatroof vrouw (65)

VLAARDINGEN – Een 13-jarige jongen uit Vlaardingen is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een mislukte straatroof op 12 februari in Schiedam. Daarbij raakte een 65-jarige vrouw uit Vlaardingen gewond. Of er verband is tussen de poging tot straatroof en een dodelijk steekincident afgelopen zondag wordt nog onderzocht.

“Het is een scenario dat we onderzoeken”, zegt een woordvoerder van de politie. Of de verdachte (13) uit Schiedam van het doodsteken van een leeftijdsgenoot en die daarvoor vastzit, betrokken is bij de straatroof op 12 februari, is onderdeel van het onderzoek.

De politie en het Openbaar Ministerie zijn terughoudend met het verstrekken van verdere informatie omdat de verdachten minderjarig zijn. Zondag kwam bij het steekincident in Schiedam een 13-jarige jongen om het leven. Een 13-jarige verdachte uit Schiedam is aangehouden voor betrokkenheid.

Vrachtwagen met puin gekanteld op A50

Foto: Persbureau Smits

VEGHEL – Op de A50 ter hoogte van Veghel in de rijrichting van Uden is, door nog onbekende oorzaak, een vrachtwagen gekanteld.

De vrachtwagen vervoerde puin. De weg ligt bezaaid met betonresten.

Eén rijbaan is afgesloten vanwege het ongeval. De chauffeur wordt nagekeken in een opgeroepen ambulance.

De rijbaan zal nog uren afgesloten zijn vanwege opruim- en bergingswerkzaamheden.

De politie doet onderzoek naar het ongeval.

Twee zwaargewonden door ongeval met klein vliegtuig bij Nieuwlande

NIEUWLANDE – Een klein vliegtuig is vrijdagmiddag in Drenthe in een weiland terechtgekomen. Twee mensen zijn door het ongeluk ernstig gewond geraakt, meldt de politie.

Ze gaat ervan uit dat zij ook de enige twee betrokkenen zijn. Beiden zaten in het vliegtuigje. Het is nog niet duidelijk wat er is gebeurd, de luchtvaartpolitie doet daar onderzoek naar.

Het ongeval gebeurde rond 15.00 uur net ten oosten van Nieuwlande, dat tussen Hoogeveen en Coevorden ligt.

Student uit Azerbeidzjan zegt sorry voor lekken lied Claude

AMSTERDAM – Een 18-jarige student uit Azerbeidzjan heeft excuses gemaakt voor het lekken van het lied C’est La Vie van Claude eerder deze week.

De tiener bracht het nummer een dag voor de officiële release donderdag al naar buiten via sociale media. Platenmaatschappij Cloud9 heeft contact met de jongen gehad en de excuses aanvaard.

“We hebben hem gesproken en hij heeft zijn spijt betuigd”, meldt een woordvoerder van Cloud9. “Hij heeft toegegeven dat hij fout zat. We hebben zijn excuses aanvaard.” De Azerbeidzjaanse student had het nummer in zijn bezit gekregen via een afgesloten groep op Telegram. “We onderzoeken nog hoe het lied daar terecht is gekomen”, aldus de zegsman van Cloud9.

Het bedrijf doet geen aangifte tegen de student. Het AD meldt vrijdag dat de jongen inmiddels via sociale media doodsbedreigingen heeft ontvangen. Claude presenteerde het lied waarmee hij Nederland vertegenwoordigt op het Eurovisie Songfestival donderdagmiddag aan pers en publiek. Het liedjesfestijn is dit jaar op 13, 15 en 17 mei. Claude treedt op in de eerste halve finale, op dinsdag 13 mei.

Drie Nederlandse plofkrakers opgepakt in Duitsland

arrestatie

HANNOVER – De Duitse politie heeft drie Nederlanders opgepakt die donderdagavond in de Duitse stad Hannover in de deelstaat Nedersaksen een plofkraak pleegden. De arrestanten zijn mannen van 30, 31 en 35 jaar. “Het trio is snel na de daad, na een succesvolle klopjacht, aangehouden”, meldt de Duitse politie.

Of het trio geld had buitgemaakt en zo ja, hoeveel meldt het Duitse OM niet. Het drietal zal naar verwachting vrijdag worden voorgeleid aan de rechter-commissaris.

De agenten konden rekenen op een compliment van de officier van justitie. “Iedereen die in Nedersaksen geldautomaten opblaast, kan zich niet veilig voelen en moet erop rekenen dat hij op elk moment snel en consequent wordt vervolgd”, aldus Bernard Südbeck, hoofdofficier van justitie bij het Openbaar Ministerie.

Volgens de Duitse justitie worden er steeds minder plofkraken gepleegd in Duitsland sinds de aanpak ervan een hogere prioriteit heeft. Omdat in Nederland de geldautomaten beter beveiligd zijn tegen plofkraken, zijn Nederlandse criminelen de afgelopen jaren uitgeweken naar Duitsland.

Sluis Lith ‘tot nader order’ gesloten, woensdag deur uitgehesen

Foto: Rijkswaterstaat

LITH – De beschadigde deur van de sluis in Lith in Brabant wordt volgende week woensdag uitgehesen, meldt Rijkswaterstaat. Pas dan kan bekeken worden hoe de deur eraan toe is en hoe de sluis gerepareerd kan worden. De grote sluiskolk blijft dicht “tot nader order”, zegt een woordvoerder.

De grote sluiskolk raakte beschadigd doordat een binnenvaartschip er tegenaan voer op 18 februari. De schade aan de deur zit ook onder water. Een duikteam kon eerder niet goed bepalen wat de schade was, zegt de woordvoerder.

Als de deur eruit is, wordt duidelijk of deze kan worden hersteld of dat er een nieuwe deur nodig is.

De kleine kolk is wel open. Daar kunnen schepen doorheen tot 113,5 meter lang en 7,10 meter hoog.

Oost-Duitse industrie pleit voor terugkeer naar Russisch gas

MAAGDENBURG – Sommige industriebedrijven in het oosten van Duitsland pleiten voor een terugkeer naar Russisch gas. Zij zien daarvoor mogelijkheden nu de Amerikaanse president Donald Trump zich inspant om de oorlog in Oekraïne te beëindigen.

Ook de minister van Economische Zaken in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt, Sven Schulze van de CDU, staat open voor het idee.

Duitsland heeft zijn afhankelijkheid van gas uit Rusland sinds de oorlog in Oekraïne sterk verminderd. In plaats daarvan is het land overgestapt op de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) en is de overgang naar duurzame energiebronnen versneld.

Maar de situatie heeft een wissel getrokken op de Duitse industrie, die sterk leunde op de goedkopere brandstof uit het oosten.

Duitse politie haalt illegale zwaartransportcombinatie van de weg: ruim 100 rij- en rusttijdschendingen

Foto: Duitse Politie

BIELEFELD – De Duitse snelwegpolitie heeft maandag 24 februari op de A30 bij Kirchlengern een zwaartransport uit het verkeer gehaald vanwege een reeks ernstige overtredingen. De transportcombinatie, geladen met een zware graafmachine, was niet aangemeld en voldeed niet aan de bijzondere veiligheidsvoorschriften die voor dit type transport gelden. Bovendien bleken er meer dan 100 overtredingen van de rij- en rusttijden te zijn begaan.

Rond het middaguur zagen gespecialiseerde agenten van de verkeersdienst de combinatie rijden richting Hannover. Bij controle bleek dat er geen vergunning was afgegeven voor het transport en dat de graafmachine ondeugdelijk was gezekerd met slechts één spanband. Ook bleek de vrachtwagen ruim 14 ton overbeladen.

Massale schending van rij- en rusttijden

De 32-jarige eigenaar van het transportbedrijf bestuurde zelf de vrachtwagen. Uit onderzoek bleek dat hij in 56 dagen tijd de wettelijke rij- en rusttijden op grote schaal had overtreden. Op drie dagen reed hij zelfs volledig zonder chauffeurskaart. In totaal ging het om 105 overtredingen. De Duitse politie schat dat de opgelegde boetes hiervoor kunnen oplopen tot bijna 60.000 euro.

Illegale route en gevaar voor infrastructuur

Daarnaast koos de chauffeur voor een onvergunde route over de A30, waar zwaartransport met dergelijke gewichten niet is toegestaan. Hij deed dit om 230 kilometer en ongeveer drie uur rijtijd te besparen, omdat hij de volgende dag op vakantie wilde. Daarbij nam hij bewust het risico om over verouderde bruggen te rijden die niet berekend zijn op zulke zware ladingen. De totale combinatie woog maar liefst 114 ton.

Directe stillegging

Vanwege het ontbreken van de vereiste vergunningen, de ondeugdelijke ladingzekering en de forse overbelasting, hebben de Duitse autoriteiten de combinatie direct stilgezet. De chauffeur mag pas verder nadat aan alle voorwaarden is voldaan – iets wat in de praktijk betekent dat het transport waarschijnlijk pas na ingrijpende aanpassingen en de juiste vergunningen hervat mag worden.

HP schrapt tot 2000 extra banen

PALO ALTO – Computermaker HP gaat dit jaar 1000 tot 2000 extra banen schrappen. Dat is onderdeel van een eerder aangekondigde reorganisatie. Door de stap bespaart het concern jaarlijks naar verwachting ongeveer 300 miljoen dollar.

Het technologieconcern heeft last van stijgende prijzen van onderdelen en Amerikaanse importheffingen op producten uit China. Er zijn zorgen over de impact van de plannen van president Donald Trump op de computerindustrie, die sterk afhankelijk is van de import van overzeese productielocaties.

Het concern kondigde in 2022 al een massaontslag aan en wilde afscheid nemen van duizenden werknemers. Dat had destijds te maken met een dalende vraag naar computers. In oktober vorig jaar telde HP wereldwijd nog ruim 58.000 werknemers. In Nederland heeft HP ook een kantoor, in Amstelveen. Het is niet duidelijk of daar ook banen verdwijnen.

Mannen vast voor diefstal honderden autospiegels in Amsterdam

AMSTERDAM – De Amsterdamse politie heeft twee mannen opgepakt op verdenking van diefstal van ruim tweehonderd buitenspiegels van auto’s. Het gaat om mannen van 23 en 38 jaar zonder vaste woon- of verblijfplaats, meldt de politie.

Het duo hield huis in diverse stadsdelen van Amsterdam. Daar kwamen de afgelopen tijd veel aangiften van diefstal van buitenspiegels binnen. Het gaat volgens de politie om een langlopend probleem waar autobezitters de dupe van zijn.

Na de aanhouding vonden agenten meer dan tweehonderd spiegels. Het rechercheteam is op zoek naar de eigenaren van de spiegels en verzoekt hen om aangifte te doen als ze dat nog niet hebben gedaan.

Rechter: UWV mocht uitkering weigeren voor arbeidsongeschiktheid

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant oordeelt dat het UWV mocht vaststellen dat een man die in het verleden betrokken was bij een auto-ongeluk, minder dan 35 procent arbeidsongeschikt is en daarmee geen recht heeft op een uitkering.

De Eindhovenaar was in het verleden betrokken bij een auto-ongeluk. Na diverse onderzoeken en het beoordelen van medische informatie van zijn behandelaars, stelde het UWV vast dat de man minder dan 35 procent arbeidsongeschikt is en daarmee geen recht heeft op een WIA-uitkering. De man stapte naar de rechter, omdat hij het niet eens is met die beslissing van het UWV.

Het is voor de rechtbank duidelijk dat het ongeval een grote impact heeft op het leven van de man. Toch kan de bestuursrechter van de rechtbank in deze zaak alleen beoordelen of het UWV zich aan de wettelijke regels heeft gehouden. Dus of het besluit correct is. Zo beoordeelt de rechter of het UWV zorgvuldig onderzoek heeft gedaan en of het besluit van het UWV goed is gemotiveerd.

Volgens de rechtbank heeft het UWV zorgvuldig onderzoek gedaan in deze zaak. De verzekeringsartsen van het UWV waren op de hoogte van de lichamelijke en psychische klachten van de man. In het onderzoek kwamen rapportages voorbij van bijvoorbeeld de huisarts, bedrijfsarts, oogarts, neuroloog en neuropsycholoog en de KNO-arts.

Ook heeft een verzekeringsarts de man gesproken over zijn klachten en zelf lichamelijk en psychisch onderzoek gedaan. De medische overwegingen in de rapporten van de verzekeringsartsen zijn begrijpelijk en bevatten volgens de rechtbank geen tegenstrijdigheden.

De rechtbank beoordeelt ook de gegevens die de man zelf heeft aangedragen. De rechtbank kan de man niet volgen in zijn stelling dat de verzekeringsarts onvoldoende rekening hield met zijn klachten. De verzekeringsarts heeft vastgesteld dat de man een licht traumatisch hersenletsel heeft overgehouden aan het ongeluk.

De rechtbank ziet dat er in het besluit rekening is gehouden met onder andere zijn gevoeligheid voor omgevingsprikkels, duizeligheid, beperkte verwerkingssnelheid en zijn lichamelijke klachten. Met deze klachten wordt de man als minder dan 35 procent arbeidsongeschikt beschouwd. Dit betekent dat hij nog steeds 65 procent van zijn vroegere inkomen kan verdienen en geen recht heeft op een WIA-uitkering.

Kortom, voor de rechtbank bestaat er geen twijfel over de beoordeling van het UWV. De man is in staat geweest om zelf bewijs aan te leveren om het standpunt van het UWV te weerleggen. Het is voor de rechtbank daarom niet nodig om in deze zaak een onafhankelijke medische deskundige te benoemen. De rechtbank wijst het beroep van de man af en dit betekent dat het besluit van het UWV overeind blijft.

Broshuis introduceert vernieuwde naloop gestuurde semi diepladers

KAMPEN – Broshuis introduceert een nieuwe generatie naloop gestuurde semi diepladers. Door geavanceerde ontwerptechnieken en het gebruik van hoogwaardige materialen is een gewichtsreductie van maar liefst 15 procent gerealiseerd, wat resulteert in een hoger laadvermogen.

De aanpassingen zorgen niet alleen voor een lager eigen gewicht, maar ook voor een sterkere constructie door het nieuwe ontwerp. De gewichtsreductie geldt voor zowel de 3- als de 4-assige uitvoering van de uitschuifbare semi dieplader.

Dankzij de nieuwste technologie in zowel de ontwerp- als de productiefase is Broshuis in staat om exact te berekenen waar gewicht bespaard kan worden en waar de oplegger juist versterkt moet worden om tot de ideale oplossing te komen. Uiteraard zijn de noviteiten uitvoerig beproefd in de praktijk.

“Met trots kunnen we melden dat we een gewichtsbesparing hebben kunnen realiseren tot wel 15 procent, wat u veel voordeel oplevert in het hogere nuttig laadvermogen,” aldus Harold Vorsteveld (CEO). ”Tijdens deze doorontwikkeling hebben we tevens een asafstand doorgevoerd die u 9 ton aslast binnenwettelijk geeft in de EU. Hierdoor wordt het laadvermogen bij een 3-assige semi met nog eens 3 ton verhoogd.” Broshuis maakt het dus mogelijk om nu een naloop gestuurde semi aan te schaffen met een extreem hoog nuttig laadvermogen.

Deze, voor de klanten, positieve ontwikkeling heeft Broshuis inmiddels doorgevoerd op alle 3- en 4-assige naloop gestuurde semi diepladers, met en zonder oprijkleppen.
Eerder nam Broshuis al de diepladers en vlakke opleggers onder handen door ze opnieuw te ontwikkelen met de nieuwste computertechnologie in de ontwerpfase. Ook die opleggers zijn voortaan lichter en sterker, wat leidt tot duurzamer transport en hogere netto laadvermogens.

Technische hoogtepunten

De vernieuwde semi diepladers onderscheiden zich door hun robuustheid en flexibiliteit. Dankzij de kenmerken zoals een heavy-duty laadvloer, uittrekbare verbredingssteunen en een geïntegreerde beschermende energiekettingen voor kabels en leidingen, zijn deze ontworpen om de zwaarste belastingen aan te kunnen. Daarbij is ook de bedrijfszekerheid vergroot doordat alle kritische componenten en leidingen beter beschermd zijn.
De opleggers zijn beschikbaar met verschillende bandenopties, wat resulteert in variabele laadvloerhoogtes van 780 tot 880 mm.

Voor het zekeren van lading biedt Broshuis TÜV-gecertificeerde 10 ton sjorogen en 32 mm sjorgaten in de kantbalk. Extra veiligheid wordt geboden door een hoogwaardige afwerking, inclusief de standaard volledig geschoopeerde conservering voor optimale bescherming tegen slijtage en roest.

Volledig naar wens configureerbaar

Transporteurs kunnen de opleggers volledig aanpassen aan hun specifieke eisen, met opties zoals oprijkleppen in verschillende lengtes en materialen, RVS-opbergkisten, en centrale smeringssystemen. Alle functies, waaronder rijhoogte-aanpassingen en uitschuifopties, zijn centraal te bedienen. Met de online Broshuis configurator kunnen klanten eenvoudig hun ideale trailer samenstellen en de richtprijs bekijken.

Maersk doopt nieuw methanolschip ‘Albert Maersk’ tijdens eerste vaart naar India

Mumbai – A.P. M∅ller – Maersk heeft op 28 februari 2025 haar nieuwste dual-fuel methanol-containerschip officieel gedoopt in de haven van Mumbai. Het schip, genaamd Albert Maersk, is het elfde schip in de Maersk-vloot dat kan varen op methanol. De doop vond plaats tijdens de maiden trip van het schip naar India.

De ceremonie werd geleid door Maersk-CEO Vincent Clerc en bijgewoond door de Indiase minister van Havens, Scheepvaart en Waterwegen Sarbananda Sonowal, de staatsminister van Jeugdzaken en Sport Raksha Khadse, evenals diplomaten, overheidsfunctionarissen, klanten, partners en medewerkers van Maersk.

India belangrijke schakel in groene maritieme toekomst

Volgens minister Sonowal is het een primeur dat een buitenlandse rederij ervoor kiest om in India een schip te dopen. Hij ziet hierin een belangrijke erkenning van India’s potentieel als toekomstige producent en leverancier van groene methanol, ammoniak en waterstof. Maersks keuze om te investeren in groene brandstoffen in India wordt door de minister dan ook als een welkome stap gezien. “Deze scheepsdoop is meer dan een traditie, het is een symbool van vertrouwen en samenwerking,” aldus Sonowal.

Duurzame samenwerking tussen Maersk en India

Maersk-CEO Vincent Clerc benadrukte dat het bedrijf met de toevoeging van de Albert Maersk wederom een stap zet richting het vergroenen van de scheepvaart. India is één van de snelst groeiende economieën ter wereld, met een bloeiende maakindustrie en sterk groeiende e-commerce. De transport- en logistieke sector is dan ook van strategisch belang voor het land. Clerc gaf aan dat Maersk graag samen met India wil onderzoeken hoe alternatieve brandstoffen ingezet kunnen worden voor schoner transport, maar ook hoe er samengewerkt kan worden op het gebied van scheepsreparatie en scheepsbouw.

Grote rol voor Maersk in Indiase logistiek

Maersk speelt al een belangrijke rol in de Indiase logistiek. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het vervoer van één op de zes containers die het land in- of uitgaan. Daarnaast beheert Maersk via dochteronderneming APM Terminals terminals in Mumbai en Pipavav, waar jaarlijks meer dan drie miljoen containers worden verwerkt. Het bedrijf beschikt bovendien over 26 warehouses met een gezamenlijke oppervlakte van 350.000 m² en een distributienetwerk dat meer dan 80 procent van alle Indiase postcodes bereikt.

Groene investeringen in havens en infrastructuur

Tijdens de ceremonie kondigde Maersk aan dat het bedrijf een investeringspotentieel van 5 miljard dollar ziet voor de ontwikkeling van havens, terminals en landzijdige infrastructuur in India. Volgens Keith Svendsen, CEO van APM Terminals, is Maersk klaar om te investeren in efficiënte, emissiearme havens die Indiase bedrijven beter verbinden met de wereldmarkt. “Door alle schakels in de supply chain op één plek aan te bieden, van transport tot opslag en distributie, kunnen we de logistieke kosten voor onze klanten verlagen,” aldus Svendsen.

Albert Maersk: onderdeel van groene vloot

De Albert Maersk is gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea, en heeft een capaciteit van 16.592 TEU. Het schip maakt deel uit van een serie van 18 grote methanol-schepen die in 2024 en 2025 aan de Maersk-vloot worden toegevoegd. Deze dual-fuel vloot is een belangrijke pijler in Maersks doelstelling om in 2040 volledig CO₂-neutraal te opereren.

Door te varen op bio- en e-methanol kan de Albert Maersk de uitstoot van broeikasgassen met minimaal 65 procent verlagen ten opzichte van traditionele stookolie. Maersk roept de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) op om stevige klimaatregels in te voeren die technologieneutraal zijn. Dat betekent dat de keuze voor duurzame brandstoffen niet wordt beperkt tot één oplossing, maar dat er ruimte blijft voor een multi-fuel toekomst. Ook is het belangrijk dat duurzaam transport financieel aantrekkelijker wordt door het prijsverschil tussen fossiele brandstoffen en schone alternatieven te verkleinen.

×