Volvo Trucks Nederland heeft een grote order ontvangen van de Nijhof-Wassink Group voor de levering van 110 Volvo FH Aero-trekkers. De trucks, waarvan een deel is uitgerust met het innovatieve Camera Monitor System (CMS), zullen worden ingezet in de logistieke operaties van de Nijhof-Wassink Group in Nederland, Polen, Hongarije en Tsjechiƫ.
Nijhof-Wassink en Wemmers Tanktransport maken onderdeel uit van de Nijhof-Wassink Group en vormen samen de transporttak van dit internationaal opererend familiebedrijf. Als logistieke specialisten voor bulktransport en opslag voor de mengvoeder-, chemie- en foodindustrie, versterken de bedrijven hun inzet met de Volvo FH Aero-trekkers voor het efficiƫnter maken van hun operaties.
De order betreft een vervangingsinvestering voor de vloot die inmiddels uit zoān 700 trekkende eenheden bestaat. āDe producten van de Volvo Group behoren tot ons huismerk. We kiezen nu bewust voor de Volvo FH Aero, vooral vanwege het ontwerp dat zuiniger rijden bevordert en het stoere uiterlijkā, zegt Bertil Bouwhuis, managing director van Nijhof-Wassink en Wemmers.

De meest brandstofefficiƫnte langeafstandstruck
Onlangs is de Volvo FH Aero I-Save uitgeroepen tot de meest brandstofefficiĆ«nte langeafstandstruck van het moment en won het de Green Truck-award 2025. Volgens een onafhankelijke test biedt de Volvo FH Aero een combinatie van goede aerodynamica en een efficiĆ«nte aandrijflijn, wat resulteert in besparingen op brandstof en CO2-uitstoot. āWij hebben hoge verwachtingen en monitoren het verbruik via ons datamanagementsysteem. De eerste ervaringen zijn in ieder geval positief!ā, vertelt Bouwhuis enthousiast.

Internationale ADR en non-ADR inzetten
De nieuwe Volvo FH Aero-trekkers zullen internationaal worden ingezet voor een breed scala aan transportsoorten, waaronder bulkvervoer van vloeibare levensmiddelen, brandstoffen, vloeibare en droge chemische producten, transport aan de agrarische sector gerelateerde producten en diverse transporten bij dochterondernemingen van Nijhof-Wassink Group.
Bouwhuis licht toe: āHet grootste deel van de trucks zal gaan rijden in ons netwerk in Noordwest-Europa. Vrijwel alle mengvoedertrucks blijven binnen de landsgrenzen in BelgiĆ«, Duitsland, Hongarije, Polen en uiteraard Nederland. De brandstoftrucks rijden enkel in Nederland voor de belevering van tankstations.ā
Veiliger onderweg door meer zicht met cameraspiegels
āWe kiezen altijd voor een maximaal veilige werkomgeving voor onze medewerkers. Daarom is ons wagenpark uitgerust met maximale veiligheidssystemenā, benadrukt Bouwhuis.
Een deel van de trucks wordt voorzien van Volvoās geavanceerde Camera Monitoring System (CMS). Dit innovatieve systeem vervangt de traditionele zijspiegels door camera’s. Daardoor verbetert de aerodynamica en wordt het zicht van de chauffeur aanzienlijk vergroot.

āWij rijden ook met ADR-klassen waarbij cameraās nog niet zijn toegestaan. Een aantal trekkers zal dus nog conventionele spiegels hebbenā, legt Bouwhuis uit. āOnze voorkeur gaat echter wel uit het camerasysteem, vanwege de aerodynamica en het verbeterde zicht ā met name in het donker en bij fel zonlicht. Het vergroot de veiligheid bij bijzondere omstandigheden waarbij het zicht minder is.ā
Al meer dan 55 jaar een tevreden partner
Nijhof-Wassink is op 1 januari 1967 opgericht. In 1968 werd zusterbedrijf Nijwa subdealer van Volvo Bedrijfswagens. In 1970 volgde voor hen het hoofdagentschap van Volvo Trucks. āWe zijn al meer dan 55 jaar tevreden partner van Volvo. De samenwerking met het verkoopteam van Volvo Trucks en Nijwa is uitstekend te noemen. We zijn trots op het partnerschap!ā, besluit Bouwhuis.